PDA

View Full Version : plectrum ???



mr-02
10 oktober 2006, 17:34
hoi,

ik heb een almansa cedro 401 mag ik daarop met een plectrum spelen???
is dat slecht voor de snaren?
verder:
er zijn 3 nylon draden en 3 ijzeren (of wat is dat van materiaal)
die 3 (ijzeren?) zijn dus gewoon snaren omwonden met dat (ijzer?)

mvg
florian

kornelius
10 oktober 2006, 17:37
je snaren vinden het allemaal best. Als ik een gokje mag doen heb je 6 nylon snaren waarvan de helft omwonden.

Als je almansa geen slagplaat heeft is het vooral de lak op je gitaar die last zou kunnen krijgen als jij erg enthousiast met je plectrum mept en daarbij steeds de gitaar raakt onder de snaren.

Alberto
10 oktober 2006, 17:45
Ja het zijn nylon snaren en de 3 onderste snaren zijn omwonden met roestvrij staal of nikkel of brons. Dat kan verschillen.
Maar met een plectrum spelen kan geen kwaad nee. Hoewel je snaren dan wel wat sneller slijtage kunnen vertonen.

mr-02
10 oktober 2006, 17:51
bedankt,

Hoe gebruik ik juist een plectrum, hoe vast houden weet wel ongeveer ....
en kan je daar alleen akkoorden mee doen...

greetzzz:
pok pok pok pok pok :chicken: :chicken: :chicken:

Flipkoos
10 oktober 2006, 18:30
Nee hoor je kunt er ook mee pok-pok-pok-pok-pokken. Snaar voor snaar zeg maar 8-)

mr-02
10 oktober 2006, 18:43
thnx en hoe gebruik ik een plectrum op de juiste manier :p

iwamoto
10 oktober 2006, 19:16
thnx en hoe gebruik ik een plectrum op de juiste manier :p
gewoon vasthouden, do what feels natural!
ik houd hem zo vast maar ik speel electrisch
http://img287.imageshack.us/img287/9357/handeh5.png

mr-02
10 oktober 2006, 19:18
okeej merci ook thnx vo de foto

heb nog wa foto's gezocht vo de duidelijk hied


http://www.electric-guitar.co.uk/Images/Lessons/First_Notes/plectrum%20grip.jpg

http://home.tiscali.nl/~mwdama20/GG_R-o-L_192837465/images/algemeen/plectrum_02.JPG
of
http://home.tiscali.nl/~mwdama20/GG_R-o-L_192837465/images/algemeen/plectrum_03.JPG

Alberto
12 oktober 2006, 18:29
Die onderste foto vind ik persoonlijk het gemakkelijkst.
Met je plectrum kan je akkoorden aanslagen maar ook snaar voor snaar zoals gezegd.
Wil je hier meer over weten zoek dan maar eens rond op 'alternate picking' en 'economy picking'.
De 2 technieken zijn bijna identiek maar zoek maar eens wat rond en het word je wel duidelijk ;)

mr-02
12 oktober 2006, 18:35
kan je misschien wat meer info daarover geven of een link plaatsen?
vind niet echt iets in 't nederlands

Alberto
12 oktober 2006, 18:52
Alternate picking: de snaar afwisselend aanslaan naar beneden en naar boven.
Wissel je van snaar dan is het de bedoeling dat als je eindigt met een neerwaartse aanslag dat je op de volgende snaar begint met een opwaartse.

Stel je maakt een opwaartse aanslag en je moet een snaar lager (bijvoorbeeld van G naar A) dan moet je beginnen met een neerwaartse. Dit is niet echt 'logisch' omdat we dan de A-snaar al "voorbijgaan".

Dus komen we bij Economy picking: hier is het logischer en zeggen we: gaan we een snaar lager dan maken we een opwaarste aanslag (ongeacht de vorige aanslag) en gaan we een snaar hoger dan maken we een neerwaartse.

Ik hoop dat het duidelijk is.

LaurentB
12 oktober 2006, 18:54
hoi,

ik heb een almansa cedro 401 mag ik daarop met een plectrum spelen???
is dat slecht voor de snaren?
(...)
mvg
florian

Het mag zeker, maar nylon snaren slijten er wel behoorlijk snel van. Op zich geen probleem, maar het is maar dat je het weet.

mr-02
12 oktober 2006, 18:54
ja is duidelijk thnx :-D

dus Alternate picking:

als je op 1 snaar speelt gewoon heel de tijd: updownupdownupdown ....
en als je een snaar lager moet (naar beneden) dan sla je naar beneden.
het komt er op neer dat je nooit 2 keer na elkaar naar boven of naar beneden slaat?


Het mag zeker, maar nylon snaren slijten er wel behoorlijk snel van. Op zich geen probleem, maar het is maar dat je het weet.
okeej meric dan ga ik niet zo veel met plectrum en stel dat ik stalen snaren er op leg... gaan die dan minder slijten dan de nylon ?

kornelius
12 oktober 2006, 22:48
en stel dat ik stalen snaren er op leg... gaan die dan minder slijten dan de nylon ?

Inderdaad maar je gitaar gaat dan wel kapot.

LaurentB
12 oktober 2006, 22:52
ja is duidelijk thnx :-D

dus Alternate picking:

als je op 1 snaar speelt gewoon heel de tijd: updownupdownupdown ....
en als je een snaar lager moet (naar beneden) dan sla je naar beneden.
het komt er op neer dat je nooit 2 keer na elkaar naar boven of naar beneden slaat?


okeej meric dan ga ik niet zo veel met plectrum en stel dat ik stalen snaren er op leg... gaan die dan minder slijten dan de nylon ?

Neeee! Niet doen, een klassieke gitaar kan de hogere spanning van stalen snaren niet hebben. Het klinkt ook niet echt lekker (ik heb ooit eens op zo een gespeeld met stalen snaren, 30 jaar geleden, en nee het was er geen van mijzelf), maar de brug kan loskomen, het bovenblad kan dan vervormen en de hals kromtrekken.

mr-02
13 oktober 2006, 07:26
okeej bedankt :D