PDA

View Full Version : Wat te doen bij kromme hals?



Spitfire
10 oktober 2006, 16:34
Ik was laatst bij mijn ex-gitaarleraar, omdat er een beetje aan de stemmechanieken van mijn akoestische gitaar (nylon snaren) moest worden gesleuteld en toen merkte hij op dat de hals nogal krom was geworden. Ikzelf was wel gaan merken dat m'n gitaar anders (minder prettig) was gaan spelen de laatste maanden/weken, maar aan een kromme hals had ik nooit gedacht. Kan ik hier iets tegen doen of zou ik een nieuwe gitaar moeten kopen? Bij de 1e fret is de afstand fret-snaar ongeveer 2mm en bij de 10e fret ongeveer 6-7mm. In principe kan ik er nog op spelen, maar als ik ergens halverwege de hals moet zitten dan wordt het toch wel lastig.

davidof
10 oktober 2006, 17:07
mss eens langs de muziekwinkel gaan .. ;) heb ik toch gedaan (elektrische gitaar) en heeft geholpen

kornelius
10 oktober 2006, 17:09
Veel nylonsnarige gitaren hebben geen halsrechttrekpin (hoe heet de truss rod op zn NLs) die je aan kan draaien, en als de jouwe dat ook niet heeft wordt het wel lastig, in dat geval zou ik even bij een gitaarzaak langsgaan om te vragen of er wat aan te doen is en of het de moeite waard is gezien de waarde/kwaliteit van je gitaar.

gertdm
10 oktober 2006, 17:14
Een gitaarbouwer kan de hals n nachtje in de klem zetten. Dat helpt meestal wel als de kromming niet te groot is.

Picker
10 oktober 2006, 20:36
Het is wel zaak er snel naar te laten kijken. Zeven millimeter, man, daar kun je bijna hardgekookte eieren mee in plakjes snijden.

Het probleem is dat hoe krommer je hals staat, hoe harder de snaren hem verder krom trekken. Een rechte hals wordt amper voorover getrokken door de snaren (slechts een paar honderd gram op zijn meest), een kromme hals krijgt vele kilo's te verwerken.

Gert heeft gelijk: een nachtje in een tosti-ijzer doet wonderen. (Hals verwarmen en inklemmen). Een gitaarbouwer heeft daar de spullen voor.

LaurentB
11 oktober 2006, 12:14
Gert heeft gelijk: een nachtje in een tosti-ijzer doet wonderen. (Hals verwarmen en inklemmen). Een gitaarbouwer heeft daar de spullen voor.

Kunnen ze ook iets doen aan licht getordeerde halzen? De hals van mij klassieke Hopf is ietsjes verdraaid, Boven de 7e fret merk je dat aan de octaven.

Picker
11 oktober 2006, 20:57
Daar geldt hetzelfde voor. Tosti-ijzer en torsieklem.

Alberto
12 oktober 2006, 18:32
Wordt dat niet met spanschroeven (lijmtangen) gedaan Picker?

LaurentB
12 oktober 2006, 18:56
Daar geldt hetzelfde voor. Tosti-ijzer en torsieklem.

Heee, nooit geweten. Ga ik tzt dan toch eens iets aan laten doen. Bedankt voor de reactie.

Spitfire
12 oktober 2006, 19:39
Ik ben dus naar de muziekzaak gegaan en daar zeiden ze dat hij niet meer herstelt kan worden :(
De brug was schuin getrokken en aan een kant een beetje los gekomen. En de klankkast is daarbij bol komen te staan. Tijd voor een nieuwe gitaar lijkt mij.

LaurentB
12 oktober 2006, 20:06
Ik ben dus naar de muziekzaak gegaan en daar zeiden ze dat hij niet meer herstelt kan worden :(
De brug was schuin getrokken en aan een kant een beetje los gekomen. En de klankkast is daarbij bol komen te staan. Tijd voor een nieuwe gitaar lijkt mij.

Tjee, da's wel heel erg. Hebben er niet per ongeluk stalen snaren op gezeten?

Spitfire
12 oktober 2006, 20:08
Tjee, da's wel heel erg. Hebben er niet per ongeluk stalen snaren op gezeten?

nee.....

hoezo zouden er 'per ongeluk' stalen snaren op een klassieke gitaar komen?

LaurentB
12 oktober 2006, 21:20
nee.....

hoezo zouden er 'per ongeluk' stalen snaren op een klassieke gitaar komen?

Nou, in de zin dat sommige mensen zich helemaal niet bewust zijn dat je dat niet moet doen. Ik dacht er vooral aan omdat ook de klankkast krom was getrokken, zoals je zei.

Picker
12 oktober 2006, 23:24
Zelfs als je met een auto over je gitaar rijdt kun je hem nog wel maken. Kijk hier maar eens:

Voor:

http://www.diburro.com/photos/photo.guild2.jpg

Na:

http://www.diburro.com/photos/photo.guild8.jpg


Voor:

http://www.diburro.com/photos/photo.martinsd2.jpeg

Na:

http://www.diburro.com/photos/photo.martinsd5.jpeg

Jouw gitaar kan dus zeker wel gemaakt worden, maar het is de vraag of -ie het waard is. En een nieuwe gitaar is ook leuk natuurlijk...

Spitfire
13 oktober 2006, 12:40
gitaar is nieuw ongeveer 169 euro, dus dat is ie niet waard ;)

t was wel een prima gitaar trouwens

LaurentB
13 oktober 2006, 16:01
Zelfs als je met een auto over je gitaar rijdt kun je hem nog wel maken. Kijk hier maar eens:

(...)

Jouw gitaar kan dus zeker wel gemaakt worden, maar het is de vraag of -ie het waard is. En een nieuwe gitaar is ook leuk natuurlijk...

Zo, dat is netjes gedaan!! En nog klankverschil gemerkt daarna?

SGS
13 oktober 2006, 18:18
Voor klassieke gitaar, kijk eens naar het gamma van Camps gitaren, die hebben een halspen zodat de hals kan rechtgezet worden als die krom trekt.

Picker
15 oktober 2006, 00:31
En nog klankverschil gemerkt daarna?

Ja. Nadat al die gaten dichtzaten klonk hij een stuk beter. ;-)

grayfink
15 oktober 2006, 01:36
Er zit nog een rond gat in het midden, die is vergeten. Jammer dat er dan weer niet op zulke detailtjes is gelet.:o

Picker
15 oktober 2006, 19:09
Er zit nog een rond gat in het midden, die is vergeten. Jammer dat er dan weer niet op zulke detailtjes is gelet.:oWaar is het echte vakmanschap van weleer...? :-)