PDA

View Full Version : fanned frets



ernieman
9 oktober 2006, 22:15
Naar aanleiding van het "8-snarig monster"-topicje even iets over fanned frets.
Beetje googlen heeft opgeleverd dat dit "ontwikkeld" (wat een groot woord) zou zijn door meneer Novax. Die heeft er meteen een pattent op genomen en nu zou je 75 dollar per instrument moeten dokken als je het commercieel wilt gebruiken.
Wel erg vreemd dat je op een fretboard een pattent kunt krijgen. Dan zou je zoiets bij wijze van spreken zelfs op een fretscale kunnen krijgen? Zo van nou dat mensuurtje van 64,5cm is van mij en wil je het gebruiken dan mag je dokken. Erg vreemd. Kan zoiets zomaar?
Ok op een vorm van een gitaar kan ik begrijpen, maar op een bepaalde afstand van fretten? Want daar komt het toch op neer. De frets zelf zijn niet aangepast zoals bij "Fretwave" oid.

Dit komt van wikipedia:

Fanned fret
The seventeenth century brass strung instruments, Orpharion and Bandora are an early example of asymetrical frets.

Makers:

Adrian Lucas
[1] David Rubio (1934 - 2000)
Martin Woodhouse (UK)
[2]Michael Greenfield Montreal, Canada.
Players:

Paul Galbraith
The fanned fretboard is patented in the USA by Ralph Novak ($75 for each instrument). But the patent isn't enforced if the guitar is built outside of the united states. The patent fee only has to be paid if it is going to be sold in the USA.


Dus blijkbaar geld het alleen voor Amerika. Maar goed, die man neemt dus een pattent op iets wat ie niet eens zelf heeft verzonnen.

SymphonY-X
9 oktober 2006, 22:49
Van mij krijgt hij niks, hij kan op z'n hoofd gaan staan ;)

forceps
9 oktober 2006, 22:53
http://www.guitarworks.nl/IMG_1402b.jpg

Dit is de mijne, met fanned frets.... 7 snaar van DSG (Daniel Schippers Guitars). Lekker stemvast, al speel je er een half jaar niet op ;)

Javaca
10 oktober 2006, 00:17
Ik heb er weleens een ontwerp mee gemaakt, helaas is het er nooit van gekomen die gitaar af te maken. (De Leaves (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?mode=hybrid&t=30776)) Het uitrekenen is niet veel anders dan voor een normale gitaar. Alleen doe je twee keer de rekenreeks.

Het principe is idd al erg oud.
http://www.liedmeier.nl/images/fotogalerij/big/1994_1droevigorpharion_voorkant_volledig_recht.jpg
Zo veel snaren,,, iets voor jou om te maken?

Gerrit
10 oktober 2006, 00:18
Misschien ben ik wel een zijkert,
maar ik vind het echt zo lelijk die schuine frets.

DarknessAwaits
10 oktober 2006, 00:32
Ik vind het wel iets hebben die schuine frets, en het zal ook zeker wel een voordeel hebben. Zowel op het geluid heeft het natuurlijk een invloed maar ook op het speelcomfort.

Of het echt lekker speelt/klinkt dat zou ik niet weten, want ze zijn niet bepaald in de winkels te vinden.

kiem
10 oktober 2006, 02:49
ik heb me (sind ik fanned frets ken) altijd afgevraagd hoe dat zou spelen, aagezien gitaren met zon multiscale niet te betalen zijn....

http://metaltabs.com/forum/attachment.php?attachmentid=8821
http://metaltabs.com/forum/attachment.php?attachmentid=8822

de schaal is 640 cm/680 cm.. leek me weles leuk om te proberen, maar ik moet nog maar kijken of t er uiteindelijk ook van komt

oh en let vooral niet op de ''kop'' t lijkt nergens op namelijk

Dirk W
10 oktober 2006, 05:57
Ik vind het best een mooie kop.
Maar in topic: Ik kan me voorstellen dat het makkelijker speelt. Je linkerhand hoef je minder te bewegen en meer draaien om bij de juiste frets te komen. Maar ik heb er nog nooit op gespeeld.

AlterEgo
10 oktober 2006, 15:12
Wat is het grote voordeel van fanned frets tegenover "normale" frets?

Menneskedyr
10 oktober 2006, 15:30
Maar in topic: Ik kan me voorstellen dat het makkelijker speelt. Je linkerhand hoef je minder te bewegen en meer draaien om bij de juiste frets te komen.

Zie bovenstaande post.

Dirk W
10 oktober 2006, 15:32
ik denk dat de looks en de tone ook een rol spelen.

Wormaap
10 oktober 2006, 15:41
Snaarspanning vooral.
De lage snaren krijgen een langere mensuur, waardoor er meer spanning opstaat, hierdoor krijg je een strakker geluid.
De hoge snaren hebben een kortere mensuur, waardoor er minder spanning opstaat en benden / shredden makkelijker wordt :)

kiem
10 oktober 2006, 16:56
Wat is het grote voordeel van fanned frets tegenover "normale" frets?de frets volgen (soortvan) de hoek van je arm als je speelt.

je kan bv een baritone gitaar maken (extra lange schaal) om je bassnaren voller en strakker te laten klinken, en tog kunnen soleren op een normale schaal. ik wil die fanned frets zowiezo een keertje proberen voor een gitaar die in B gestemd gaat worden.

maar of t egt zo lekker gaat spelen heb ik tog mn twijfels over.

ga maares sweepen op je hoge frets terwijl die scheef staan, volgens mij word dat moeilijker dan t lijkt. maargoed, mocht t hele plan doorgaan dan laat ik wel weten hoe t speelt :D... moet ik wel eerst verdomme mn schaven trugkrijgen, ik wacht nu al ruim 3 weken totdat die hufter ze gevlakt heeft, en mij maar vertellen dat ie t begin van de week doet (dat heb ik dus 3 keer gehoord). maargoed ooit ;)

Noid
10 oktober 2006, 21:12
Maar ff terug naar het begin van dit topic. Heeft er iemand echt het patent hierop en zou je hem geld af moeten dragen?

kiem
10 oktober 2006, 21:17
Maar ff terug naar het begin van dit topic. Heeft er iemand echt het patent hierop en zou je hem geld af moeten dragen?yup

maar dit geld ALLEEN BINNEN amerika, dus als je een gitaar bouwt met fanned frets in amerika moet je geld betalen, en als je een gitaar bv in europa bouwt, maar verkoopt aan iemand in amerika moet je ok betalen, maar als je een gitaar met fanned frets bouwt buiten amerika hoef je niks te betalen.

als je op de site van novax kijkt staat dat er ook, ik denk iets van www.novaxguitars.com maar ik weet t neit zeker

ernieman
11 oktober 2006, 07:06
Maar ff terug naar het begin van dit topic. Heeft er iemand echt het patent hierop en zou je hem geld af moeten dragen?

Ja, idd. Marr hoe kun je nu in hemelsnaam een patent nemen op de "plaatsing" van frets. De vorm zou ik nog willen begrijpen (vreemd trouwens dat dat op "triangular frets" nooit is gebeurd), maar op de plaats. Dit is toch wel extreem nee?