PDA

View Full Version : Topkam los



Lenweë Míriel
9 oktober 2006, 19:37
ik was driftig bezig met mijn fretjes en toetsen aan het schoonhouden en dus dacht waarom probeer ik het vuil precies in dat hoekje bij de topkam niet weg te krijgen.
en toen gebeurde het onvoorstelbare, de topkam kwam los.
nu is mijn vraag aan jullie wat hiervoor de meest geschikte oplossing is.
gewoonlijmen (welke lijm)
nieuwe topkam er oplijmen (een echte ipv plastic)
of gewoon maar eens verder met die nieuwsgierige tengels van afblijven en laten reparen. hoewel lijmen toch nog zelf te doen moet zijn.
nu is er nog een ander probleem, het eerste probleem moet woensdag opgelost zijn eigenlijk.

maar als ik er dus bijv. voor kies om een andere topkam er in te (laten) zetten dan moet deze toch ook opnieuw ingevijlt en dit gaat denk ik wel wat meer tijd kosten of valt dat wel mee (zover ik weet heeft mijn vader wel vijltjes die hier geschikt voor kunnen zijn)

bass blom
9 oktober 2006, 19:39
ik zou zeggen zet er meteen een graphtec op
maar voor woensdag?
ff vastlijmen dan maar

Antoon
9 oktober 2006, 19:43
Netjes weer op z'n plek lijmen met bijvoorbeeld witte houtlijm of anders superlijm. Wel opletten dat je de kam weer precies op de goede plek terug zet. Witte houtlijm heeft als voordeel dat het nauwelijks vlekken maakt

piezo
9 oktober 2006, 20:00
Superlijm of welke lijm dan ook die sterk is, incl. houtlijm, vind ik niet zo'n goed idee. De lijm hoeft de topkam tenslotte alleen maar op z'n plek te houden, zodat ie er niet afvalt of verschuift. Dikke zachtblijvende lijm als bisonkit is ook fout.

Ik gebruik zelf altijd gewone hobbylijm. Eerst even de houtrandjes met een zoetvijl of een krabbertje voorzichtig van oude lijmresten ontdoen. Lijm op het kammetje, na even wachten goed tegen de toets aandrukken, 2 snaren erop en die spannen, terwijl je het topkammetje op z'n plek houdt. Dat is alles.

Lenweë Míriel
9 oktober 2006, 20:13
Ik denk dat ik dan maar voor de optie lijmen ga, want een nieuwe topkam gaat niet lukken voor woensdag en ik was eigenlijk toch van plan om over niet al te lange tijd een andere gitaar te kopen.
dan is dit waarschijnelijk de beste optie want anders zit je weer met het probleem dat hij de groot ingevijlt is omdat ik zonodig op staalkabels moet spelen (.011 - .049) en dat is natuurlijk zonde van een nieuwe topkam
dan moet ik dus eerst even kijken of ik wellicht nog lijm heb (iets wat niet te sterk is als ik het goed lees) en anders lijm halen bij de bouwmarkt.
dus de lijm moet alleen een beetje hechten en voorkomen dat hij verschuift en verder moet de spanning het wel oplossen

Noid
9 oktober 2006, 21:28
dus de lijm moet alleen een beetje hechten en voorkomen dat hij verschuift en verder moet de spanning het wel oplossenGoede keus: yep als het ding maar enigzins op z'n plek blijft lost de spanning de rest wel op. Kun je makkelijk zelf. Het voordeel dat je hem niet te lomp vastlijmt is dat je, mocht je er een keer een andere kam op willen zetten, hem weer los kan krijgen om er een ander op te zetten.

bert k
9 oktober 2006, 22:55
Als je superlijm gebruikt, dan maar een paar druppeltjes, een beetje in het midden. Niet aan de zijkant want dan druipt het eruit. Vooral niet te veel, het is heel sterk spul.

Lenweë Míriel
9 oktober 2006, 23:27
oke dus samengevat, ik moet morgen ochtend eerst even opzoek naar iets wat op lijm lijkt.
indien ik niks heb wat kan ik het beste halen??
de bedoeling is weinig lijm en goed de verpakking lezen van de lijm natuurlijk
ok als ik gelijmt hem meteen snaren er op en spannen om het vast te drukken? of juist nachtje laten drogen zonder spanning en dus geen snaren er op en de volgende dag er op omdat het dan redelijk vast zit en niet verschuift door de snaren? (het gaat hier om een les paul model dus ik denk dat als ik de verkeerde snaar er op zet hij zeker zal verschuiven als hij nat is).
nou asl ik het zo zie moet dat voor iemand met een linker en een rechten hand wel te doen zijn en tristan woont toch op een steen worp afstand schijnbaar dus als het niet lukt kan ik altijd nog naar hem toe of gewoon naar breda en daar de muziekwinkel opzoeken mocht het uit draaien op een ramp. wat ik eigenlijk toch niet verwacht lijmen/plakken heb ik als kleuter toch al wel geleerd.

ik denk dat het allemaal wel weer goed gaat komen en dus ik kan woensdag weer lekker gitaarraggen

Lenweë Míriel
10 oktober 2006, 20:37
iedereen bedankt.
ik heb het net geplakt met bizon tix, nadat ik alles eerst schoont heb gemaakt met sterilon. ik heb eerst een beetje op een papiertje gedaan en het vervolgens uitgesmeert over de topkam en de gitaar met een plastic iets.
volgens mij zit het nu wel vast.
morgen zal het wel helemaal droog zijn en doe ik de snaartjes er weer op.
:dance: :cheerup:

frekie
10 oktober 2006, 21:01
(Ok te laat...) Valt bij jou de plastic topkam er zomaar af en dan lijm je hem weer vast! Weet je dat ik doodsangsten heb uitgestaan om de topkam van mijn RW LP los te krijgen? Maar eind goed al goed, ik heb er nu een lekkere benen topkam op, klinkt beter en blijft beter op stemming. Het invijlen is wel een precies karweitje, te hoog en je krijgt een te hoge axie. Te laag dan gaat de snaar rammelen in de open positie :(