PDA

View Full Version : drop-B geen toon?



fearo
9 oktober 2006, 18:09
Ik ben iemand die vaak naar metal luistert, en toch een serieus aantal groepen spelen met de tuning drop-B (B F# B E G#C#), zoals slipknot, devildriver, mudvayne, stone sour,...

Nu als ik deze liedjes wil naspelen, valt het mij op dat er bij mij opvallend weinig toon uitkomt en dat het eerder een soort ongecontroleerd vet geluid is,waar je niet eens de verschillende slagen uit kan onderscheiden. IK WEET dat drop-B sowieso veel minder toon heeft dan bevoorbeeld E, maar dit is echt niet normaal, het klinkt alsof ofwel de versterker, ofwel de gitaar deze lage frequenties niet aankan ofzo...Een iets hogere stemming, drop-C (CGCFAD) klinkt dan wel nog degelijk en kun je de toon en de noten goed horen.

Nu is mijn vraag, waaraan kan dit liggen, en kan ik dit verhelpen? Ligt dit aan de gitaar? de amp? de elementen? Zijn er pedalen die dit kunnen oplossen denken jullie?

Verder moet ik vertellen dat ik dit met beide gitaren die ik heb heb: namelijk een ibanez RG 1570 en een Dean Vendetta 1.0. Deze zijn beide voorzien van 12-56 snaren dus daar ligt het niet aan.

Zeg me aub niet van een baritone gitaar te kopen want er zijn genoeg groepen die in drop-B spelen zonder baritone.

mijn setup is:

ibanez RG1570 (met tremol-no) // Dean vendetta 1.0
Peavey ValveKing 212
geen pedalen (voor het moment)

thanks.

Bl44t44p
9 oktober 2006, 21:36
Interessante vraag. Waarschijnlijk heb je meer kans op een goed antwoord (waar ik ook wel benieuwd naar ben) als je hem in het goede subforum plaatst ;)

Mithrandir
9 oktober 2006, 21:39
Ja...alleen wat is het goede sub-forum? Gitaren, versterkers of effecten??

MaxR
9 oktober 2006, 21:59
scoor een bas-amp, of speel gewoon niet in drop B

vester86
9 oktober 2006, 23:47
bassamp niet eens, maar een 1x15" speaker zou wel best goed kunnen gaan werken.
Mesa vintage Black Shadow speaker ook, kan lage tonen verrassend goed aan

interessander
10 oktober 2006, 00:44
Van een 15" speaker wordt het juist extra modderig, die zijn niet snel genoeg. De valveking 212 is een open back combo, hierdoor wordt het laag een stuk minder strak wergegeven dan met een closed back cabinet. Voor een strakker geluid kun je ook je gain wat terugdraaien en er een tubescreamer voor zetten.

Michael Amott
10 oktober 2006, 10:53
ik heb een randall rh100 en een rm100 maar beiden kunnen deze tunings perfect aan.. ik heb hier geen problemen mee. ik kan met mijn rm100 zelf het geluid van before i forget krijgen en daar zit alleen maar een recto module in..

BlackSun
10 oktober 2006, 11:02
Ik snap precies wat je probleem is, ik heb hetzelfde gehad.
Bij mij lag het voornamelijk aan de gitaar en de gebruikte amp.

Ik heb nu een gitaar uit mahonie met emg's (de bands die je opnoemt gebruiken vaak ook een soortgelijke combi). Dit scheelde echt een heel stuk in het strakhouden van de 'tone'.

De 2e factor is een amp die gewoon goed in staat is om te scheuren en die de stemming goed aankunnen. Dit verschilt per amp en is uiteindelijk gewoon testen geblazen en lusiteren welke volgens jou je lage sound het best overbrengt. Ik zou hierbij kijken naar Randall, Mesa, Peavy 5150 en zo zijn er nog zat amps die je er vanzelf wel uitpikt ;)

(Ik gebruik zelf een Randall RH100 Head + 2x12 V30 cab, en dit klinkt perfect met lage stemmingen)

Unicron
10 oktober 2006, 11:25
Als je in B wilt stemmen met een gewone gitaar is een .056 snaar op je dikke B echt een minimum. Ik zou eens kijken naar de snaren van Yamaha voor de drop6 gitaren. Die zijn er drie soorten, met .066 als diktste. Zijn ook goedkoop, 7 euro per set.

Ik gebruik zelf bij lage stemming (G#) altijd de Zakk Wylde Boomers van GHS, die gaan van 011-070 en staan dan ook redelijk strak, en kosten maar 4 euro per set. Zit alleen wel maar 3 gewikkelde snaren bij, dus ik koop er altijd een .026 los bij.

Daarnaast kan het aan je combo of effecten liggen, maar ik zou met de snaren beginnen. Ook is bij zulke lage stemmingen een hoge actie nodig.

Brord
10 oktober 2006, 14:35
tien tekens

interessander
10 oktober 2006, 14:42
Ik blijf erbij dat het feit dat je combo open back is de grote boosdoener is.

En brord, je hebt PM.

Brord
10 oktober 2006, 14:47
tien tekens

Unicron
10 oktober 2006, 14:57
.66 snaren voor een B stemming met een 25.5 hals is echt nergens voor nodig. Ikzelf speel 7 snaar en die halzen zijn precies even lang en die krengen komen vaak zelfs met een .52 of .54 als B snaar.

Ja maar die dingen klinken ook altijd heel zompig, en als je een beetje "krachtige" aanslag erop loslaat rammelt het als de pest...

Maar goed, ik speel op een Les Paul en met die kortere mensuur is 070 gewoon goed voor een strakke B.

Lacrymosa
10 oktober 2006, 15:02
zowiezo je gain terug draaien
Een gesloten cab is idd beter dan een open back.
0.12 met drop B vind ik persoonlijk te dun, ik speel in D (dus alles een hele toon lager) en af en toe heb ik het gevoel dat 0.11 al een beetje te slap is.

Draai er is wat meer midden in, krijg je al meer definitie
en neem je techniek is onder de loep, speel je wel netjes? waar sla je aan? is je Rechs/links timing wel in orde?

pol
10 oktober 2006, 16:05
het probleem gaat zoals gezegd eerder bij je amp en speakers liggen dan bij je gitaar, al vind ik zelf 0.56 gewoon te dun voor in B.
Veel gitaren die in E staan komen standaard ook met 0.42 snaren en daar kan ik ook niet mee overweg, ik speel al met 0.52 in Eb.
Voor B neem ik toch rond de 0.65

als je echt drop B goed wil laten klinken haal dan een goeie closed back cab + een strakke amp, misschien is die peavey valveking wel ok, maar ik ken em niet.

een strak klinkende pickup in je gitaar wil ook wel wat helpen. (bill lawrence xl500, emg, etc...)

En vergeet je gitaar niet te intoneren na overschakeling naar die dikkere snaren.

Baker
10 oktober 2006, 20:25
Ik blijf erbij dat het feit dat je combo open back is de grote boosdoener is.

En brord, je hebt PM.

en ik weet zeker dat het misschien wel een klein beetje uitmaakt,
maar dat een closed cabinet in dit geval geen oplossing biedt.

't is geen toverwoord: closed back

Dat scheelt dat namelijk niet in Tone.
Een closed back geeft hoogstens wat meer punch.

el loco
10 oktober 2006, 20:27
Eigenlijk is alles wel een beetje gezegd:
- gitaar met een actief element
- strakke amp
- strakke techniek

Verder denk ik dat je voor deze sound toch wel relatief duurdere spullen moet hebben om het strak te laten kllinken.

Lenweë Míriel
10 oktober 2006, 20:48
mij lijkt dan een goede oplossing hiervoor je combo gewoon 3/4 closed back te maken of wellicht geheel closed back.
dit is te doen door te meten welke afmetingen het hout wat je er in zou kunnen gaan plaatsen moet hebben en dan nog even aan iemand hier vragen welk hout je moet halen en waar je dat moet doen.
zal ik het goed gelezen heb zullen ze wel berkenmultiplex bb/b kwaliteit zeggen. maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
dus veel plezier met zagen.

fearo
10 oktober 2006, 22:04
Bedankt voor alle replies gasten..

Ik denk dat ik maar eerst wat met die bass en die mids nog eens wat ga knoeien en me eens een tubescreamer of maxon OD9 ga halen..Deze moet ik toch sowieso hebben.

Dat met die gesloten back lijkt me in eerste instantie niet de meest voor de hand liggende oplossing, maar ik hou het zeker in gedachten.
Ik vind 12-56 in B op zich nog best meevallen, enkel de 56 had misschien een 58 ofzo mogen zijn, maar die steken niet in Ernie Ball setjes :)

Verder denk ik dan maar om een setje EMG's in die ibanez te steken want zoals sommige van jullie al zeiden, dat zijn toch wel de meest voorkomende elementen in die lage stemmingen denk ik, en die stock ibanez elementen zijn toch al wat te soft voor metal naar mijn mening.

nog ns bedankt.

Unicron
10 oktober 2006, 23:13
Wat elementen betreft, een Dimarzio Evolution of Super Distortion werkt prima met lage stemmingen...

Helemaal met de Super Distortion heb ik uit mijn Epiphone LP Custom zoveel bas dat ik die op de top altijd op 0 moet zetten...

DaveItUp
11 oktober 2006, 09:15
Als het een open back amp/cab is zou ik dat als eerste veranderen. En idd gain terug, bas terug, en mid meer open.

Emg's. Tsja ik ben geen fan, maar als je die sound zoekt helpt t wel. Gewoon experimenteren, je komt r vanzelf achter.

Ik heb enkel ervaring met een stoner/ouderwetse doom sound. Passieve elementen, in a gestemd over:

A: superlead met een fuzz ervoor, greenback kast

B: Sunn beta, 4x12 met g12-65's.

Klonk monsterlijk. Wel te log voor snellere metal though.

Unicron
11 oktober 2006, 12:07
Zijn sommige ampjes niet simpelweg te klein om als closed-back goed te klinken?

DaveItUp
11 oktober 2006, 12:18
Je moet dan ook geen gedowntunede metal op een klein versterkertje spelen ;)

Brord
13 oktober 2006, 12:10
tien tekens