PDA

View Full Version : Akoestische/electrische klank



Rewind
9 oktober 2006, 17:00
Hey mensen!

Ik het electrische gitarenforum zijn al regelmatig topics geweest over piëzo en hoe je een electrische het best als een akoestische kan laten klinken.
Nu ben ik juist op zoek naar een manier om het andersom te doen. Ik heb nummers waarbij ik akoestisch speel (origineel soms clean electrisch, maar vind ik dan akoestisch mooier) maar waar dan net een solorifje in zit wat ik graag electrisch zou willen spelen of laten klinken.
Ik heb geen akoestische versterker maar prik m'n gitaar zo in mengpaneel.
Alvast dank voor jullie hulp!

Groeten,

Erwin

gertdm
9 oktober 2006, 19:08
Er worden tegenwoordig Hybride gitaren gebouwd die een schakelaar hebben om van een elektriese naar een akoestiese sound te gaan. Het zijn een soort acousticasters. Ik meen dat Taylor er ook een heeft in het assortiment....nog niet zo lang in de handel.

Harald
9 oktober 2006, 19:09
Magnetisch klankgat element zou wat kunnen zijn (zo'n ouderwets ding dat eigenlijk gewoon een elektrisch gitaar element is, geen mooie fishman), maar dat lijkt me weer een ramp met de versterking. Dat zou dan weer naar een elektrische gitaarversterker met evt. effecten moeten. Moet je dan weer goed kunnen omschakelen tussen de piezo naar PA en het element met versterker. Zou zelf eerder een elektrische gitaar erbij zetten, een van tweeen in een standaard, de andere om je nek.

Harald
9 oktober 2006, 19:11
@Gert, helemaal gelijk, zo'n Taylor T5 (dacht ik) kan dat natuurlijk heel mooi. Maar als je rechtstreeks het mengpaneel in gaat heb je dan nog steeds geen mogelijkheden voor een scheursound of iets dergelijks.

piezo
9 oktober 2006, 19:15
Goedkoop: gewoon zo'n ouderwets klankgatelement op je gitaar zetten. Desnoods gemakkelijk zelf te maken van een ongebruikte humbucker, wat plaatjes aluminium of stevig kunststof, een paar boutjes en moertjes en wat plakjes kurk of ander zacht materiaal tegen het beschadigen van je bovenblad.

EDIT: Een eventuele scheursound zou ik in dit geval uit een modeler halen. Die kan je gewoon in de mengtafel prikken.

Rewind
9 oktober 2006, 20:06
wat een goede ideeën :)

zo'n klankgatelement zou wel een goed idee zijn, zou dan eventueel nog naar m'n electische gitaarversterker geroute kunnen worden. Piëzo element naar m'n versterker had ik al geprobeerd, maar klinkt niet mooi.

dank voor de tips :)