PDA

View Full Version : Piëzoadvies



Helter Skelter
9 oktober 2006, 00:25
mannen,

Ik zag/hoorde een tijdje geleden een gitarist met een elektrische plank met een Piëzo. Geluid klonk erg lekker dus ik ben aan het overwegen om er ook een aan te schaffen. Iemand ervaring met een Piëzo elektrische gitaar? Welke zijn goed: MusicMan? PRS? Iets anders? Godin valt sowieso af, de Piëzo's zullen wel goed zijn maar ik ben nooit fan geweest van de Godin gitaren

Andere adviezen, tips etc. over Piëzo's zijn uiteraard ook welkom

bedankt!

vester86
9 oktober 2006, 00:43
als je een gitaar hebt met een Stoptail dan kun je vrij makkelijk piezo's inbouwen in een bestaande gitaar. fishman is zeker een goed merk :)
jammer dat godin voor jou afvalt, ze klinken (mede door de EQ die vaak ingebouwd zit) toch wel erg fijn

Helter Skelter
9 oktober 2006, 01:32
als je een gitaar hebt met een Stoptail dan kun je vrij makkelijk piezo's inbouwen in een bestaande gitaar. fishman is zeker een goed merk :)
jammer dat godin voor jou afvalt, ze klinken (mede door de EQ die vaak ingebouwd zit) toch wel erg fijn

Fishman laat wel een belletje rinkelen...

Ik heb aan de mogelijkheid gedacht om een piëzo te laten inbouwen maar de enige stoptail die ik heb is een Gib LP Standard...en ik heb het vermoeden dat dat geen goede 'match' is :confused:

piezo
9 oktober 2006, 09:27
Ik heb diverse Godins geprobeerd, zowel met X-bridge als met RMC (RMC geldt als de top), de andere gitarist van mijn band heeft een MM Petrucci-7 met piëzo's en ik heb zelf een piëzo systeem op mijn PRS gehad.

Mijn mening: piëzo elementen op een elektrische gitaar klinken alleen redelijk als het geluid ervan gemengd wordt met dat van de electromagnetische elementen. Dan is het dus niet anders dan een extra "kleurtje" in je klankpalet, wat je ook met een effectje kunt doen.

Nickname
9 oktober 2006, 09:46
Ik heb diverse Godins geprobeerd, zowel met X-bridge als met RMC (RMC geldt als de top), de andere gitarist van mijn band heeft een MM Petrucci-7 met piëzo's en ik heb zelf een piëzo systeem op mijn PRS gehad.

Mijn mening: piëzo elementen op een elektrische gitaar klinken alleen redelijk als het geluid ervan gemengd wordt met dat van de electromagnetische elementen. Dan is het dus niet anders dan een extra "kleurtje" in je klankpalet, wat je ook met een effectje kunt doen.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, je kan inderdaad je electromagnetische signaal er wat meer diepte mee geven, maar zodra je piëzo signaal aansluit op een akoestische versterker of direct een PA in dan klinkt het werkelijk fantastisch (iig bij mij).

Zelf heb ik mijn beginnersgitaar, een Ibanez GSA-60, gemod met een piëzo systeem van graphtech (graphtech ghost) Dit is vrij simpel om in te bouwen en is voor diverse gitaren verkrijgbaar. Zo ook voor een LP :)

Mitch
9 oktober 2006, 10:25
Inderdaad is het zo dat het pas goed tot zijn recht komt als je het piezosignaal via een DI naar de PA stuurt. Een tweede belangrijke voorwaarde is dat je gitaar een goede, warme klank van zichzelf heeft. Een piezo komt naar mijn mening beter tot zijn recht als je 'm juist op een mahonie body/hals gitaar zet. Je LP vind ik dus juist niet zo'n slecht idee !
Een piezo op een solid body heeft toch altijd wat de neiging om te spetteren in het hoog en wat te sterk in het mid te worden, dus op een gitaar met bijvoorbeeld een esdoorn hals/toets zou ik het niet aanraden.

Qua merk gaat er naar mijn smaak niets boven L.R. Baggs (die dus ook in de Godins zitten). Zeker in combinatie met de Control X mini pre amp heb je een prima combinatie. Uitsturen kun je dan naar een stereo jack, maar dan heb je wel een stereo-Y jacksnoer nodig om beide signalen toch apart uit te sturen.
Extra jack erbij klinkt ingrijpend, maar als je het 'strak' wil doen is het wel aan te raden.
Ik gebruik zelf ook nog de L.R. Baggs Para DI en die geeft net dat laatste beetje extra om tot een overtuigende akoestische sound te komen. Ik heb al meerdere malen verbaasde blikken en complimenten van geluidsmannen gekregen op het geluid. Maar eerlijk is eerlijk: een piezobrg, pre ampje, DI en evt. aanpassingen aan de gitaar.... da's alles bij elkaar best prijzig. Als je 't eenmaal hebt is 't wel geweldig :D
Je hoort het wel op het festival ;)

urezna
9 oktober 2006, 11:32
Ik heb 2 ibanez gitaren met LR Baggs piezo (RG2027XVV en S2120XAV) en een yamaha 12 string die ik zelf voorzien heb. En ja, het bevalt me errug goed! maar een en ander is heel erg afhankelijk van je versterker... een buizenbak maakt er niet veel moois van, is mijn ervaring tot nu toe, een valvestate of gewone audioversterker kan er wel heel mooie klanken uithalen, die weldegelijk een acoustische gitaar behoorlijk benaderen.
kortom, piezeo is heel interessant, maar de bottle neck is wel de versterker die je gebruikt...

bass blom
9 oktober 2006, 12:44
ghost zadels in mex strat gebouwd deze zomer.
je weet niet wat je hoort :D
wel wat knoeien met stereo plug enzo, maar ik heb er gewoon een gitaar bij, meer dan 1.

Nickname
9 oktober 2006, 13:03
ghost zadels in mex strat gebouwd deze zomer.
je weet niet wat je hoort :D
wel wat knoeien met stereo plug enzo, maar ik heb er gewoon een gitaar bij, meer dan 1.

+1 het is indd net alsof je er een gitaar bij hebt opeens :)

Micro-e
9 oktober 2006, 14:48
Gibson Les Paul Slash Signature! erg mooi! (ook prijzig)

Orpheo
9 oktober 2006, 15:34
ik vind het persoonlijk een gimick. Het doet bij mij heel erg af aan de zo basic setup die ik zo waardeer. less is max.

Veekeren
9 oktober 2006, 15:59
ik vind het persoonlijk een gimick. Het doet bij mij heel erg af aan de zo basic setup die ik zo waardeer. less is max.

Ja ach voor sommigen is het bruikbaar. Net als effecten, neem aan dat je daar dan ook niet aan doet...

Mitch
9 oktober 2006, 16:02
Als je live binnen één nummer zowel electrische sounds wil hebben als akoestische sounds is het de beste oplossing
.
Een muur lege Marshall kasten, da's een gimmick :D

Les Paul
10 oktober 2006, 07:17
Zelf ben ik erg tevreden met mijn Taylor T5. Klinkt met piezo echt als een acoustische gitaar. En op de 4 standen zonder piezo heeft hij hele lekkere electrische klanken. De T5 is bepaald geen gimmick, maar juist een hele serieuze gitaar.

bass blom
10 oktober 2006, 07:34
wow die zien er mooi uit die T5 :D

Anders Destium
10 oktober 2006, 08:41
Godin valt sowieso af, de Piëzo's zullen wel goed zijn maar ik ben nooit fan geweest van de Godin gitaren



:(

IMO zijn zowel Fishman als LR Baggs heel goed.


ik vind het persoonlijk een gimick. Het doet bij mij heel erg af aan de zo basic setup die ik zo waardeer. less is max.

Geweldig, deze reactie! Jij bent toch die knakker die constant bezig is met allemaal verschillende schakelingen, en dan schrijf je iets dat écht iets toevoegt af :seriousf:

urezna
10 oktober 2006, 09:25
ik vind het persoonlijk een gimick. Het doet bij mij heel erg af aan de zo basic setup die ik zo waardeer. less is max.

als je het slechts als gimmick beschouwd, vermoed ik dat je piezo nog niet over de juiste versterker hebt gehoord. want zoveel verschilt het niet van een acoustische gitaar als je deze met een ingebouwde piezo brug versterkt...

ik beschouw het toch echt als iets (veel) meer dan een gimmick...