PDA

View Full Version : amp hotrodding



maestro_nl
10 november 2001, 15:21
Kun je de dynamiek/headroom van je amp vergroten door grotere voedingen/transformators in te bouwen?

Dus meer dynamiek en geen geblubber meer in 't laag op hoge volume.

Nog meer tips?

SteavisSmokin
10 november 2001, 15:34
Je zou andere trafos in je amp kunnen bouwen, maar of dat ook het gewenste effect oplevert weet ik niet. Hoe dan ook is het in ieder geval een dure grap. Wat je beter kan proberen is andere speakers en buizen. Wat voor versterker heb je met wat voor buizen en wat voor speakers?

maestro_nl
10 november 2001, 15:42
Groove Tubes Trio buizen pre-amp
Rocktron Velocity Valve (designed by Bruce Egnater) met 2x4 Sovtek 5881 WXT buizen.
Vintage30 speakers.

Is extra elko's (?) aanbrengen ook een optie?

SteavisSmokin
10 november 2001, 15:57
Vintage 30 speakers zijn ceramische speakers dus ik denk dat je op dat gebied niet veel kan verbeteren qua modderigheid. Hoe lang zitten je buizen er al in? Het kan zijn dat die aan vervanging toe zijn. Het kan ook zijn dat de condensatoren aan vervanging toe zijn en het kan ook zijn dat het hoort bij deze versterker. :wink: Enniewees, echt goed kan ik je verder niet helpen. Als ik jou was zou ik zeker even contact opnemen met FNS of een andere amptech.

Duke
11 november 2001, 18:19
Ik heb een andere trafo in een Fender Blues De Ville laten zetten, dat doet op zich niet zo veel voor je headroom en dynamiek. Ik zou 'ns kijken naar je speakerconfiguratie. een of twee speakers er bij (los gesloten sepakerkastje)doet vaak wonderen voor headroom.
Dynamiek is is voor een groot deel afhanklijk van het ontwerp van je amp. Met name een gelijkrichterbuis(retifier)kan een bijdrage leveren aan je dynamiek ten opzichte van een zgn. diode brug (een solid state retifier. FNS heeft een schakelbare retifierbuis in mijn Blues de Ville gebouwd, overigens ook de eerder genoemde trafo.

Trouwens ook het type gitaar en de effecten die je voor je versterker hangt zijn van (grote)invloed op dynamiek en headroom,voor de laaste geldt hoe minder, hoe beter.

SteavisSmokin
11 november 2001, 18:31
De eindversterker die maestro gebruikt heeft een transistor rectifier als ik het goed heb (heb meer verstand van Fender bakken :wink:) je zou kunnen overwegen om er een diode schakeling in te laten bouwen die wel de 'sag' van een buis heeft om meer dynamiek te krijgen of er een buizen rectifier in te laten bouwen. Maar ik weet niet of daar nog genoeg plaats voor is in je versterker (het is toch een 19" rack eindamp als ik het goed begrijp?). Mijn mening is trouwens dat als je je hele versterker moet modificeren om het geluid te krijgen dat je wilt je niet de goede versterker hebt.

Duke: Wat voor Rectifier heb je in je Deville laten zetten? En hoe bevalt de Deville met buizenrectifier? Lijkt mij toch een flinke verbetering. :wink: