PDA

View Full Version : speaker vraag!!



Jurjan
8 oktober 2006, 17:46
Ik speel momenteel op een Framus Dragon en nu ben ik op zoek naar een bijpassend cabinet. Ik heb nu een Marshall 1960A, maar ik weet dat het beter kan.

Wat is aan te raden? Celestions, V30's, Greenbacks ?

Ik zoek een cabinet dat mooi sferisch en warm klinkt. Ik speel met vrij weinig gain, maar maak wel harde muziek. De sound moet zo gezegd niet gaan modderen.

Negative K3 fan
8 oktober 2006, 19:24
dit hoort dus niet in effecten

wat betreft een antwoord op je vraag: zelf uitproberen, bijvoorbeeld bij musik produktiv in duitsland

Jurjan
8 oktober 2006, 21:12
Het is toch randapparatuur!?

schizo910
8 oktober 2006, 21:13
nee, een onderdeel van je versterker :satisfie: ;)

Debaser
9 oktober 2006, 00:18
nee, een onderdeel van je versterker :satisfie: ;)

ik snap zijn vergissing wel

je speakers zijn niet 'echt' onder deel van je versterker toch.

maar toch staat ie in t verkeerde subforum

Han S
9 oktober 2006, 00:33
Het mag zo zijn dat het in het verkeerde subforum staat, maar ik wil er wel wat over kwijt. Ik heb in de studio vier cabinets staan met Celestion. Een met G12 65, twee met Greenbacks en een met V30.

En de meeste gitaristen kiezen voor die V30's omdat die het meest gedetailleerd klinken en ze vinden ze over het algemeen gewoon het beste klinken.

Je moet er wel rekening mee houden dat ze minder vermogen aankunnen dan de 65 en de 75, maar het gaat regelmatig op orkaansterkte en alles is nog heel.

vester86
9 oktober 2006, 01:03
ik heb ooit eens een keer een framus dragon gehoord bij skabouter, en heeft een enorm goeie indruk achter gelaten!
hij had er een G12H30 onder staan, combinatie tussen V30 en greenback heb ik begrepen...
wat het ook was, het klonk ZEER vet, maar waarschijnlijk kan hij er zelf meer over vertellen...

Negative K3 fan
9 oktober 2006, 18:26
Het mag zo zijn dat het in het verkeerde subforum staat, maar ik wil er wel wat over kwijt. Ik heb in de studio vier cabinets staan met Celestion. Een met G12 65, twee met Greenbacks en een met V30.

En de meeste gitaristen kiezen voor die V30's omdat die het meest gedetailleerd klinken en ze vinden ze over het algemeen gewoon het beste klinken.

Je moet er wel rekening mee houden dat ze minder vermogen aankunnen dan de 65 en de 75, maar het gaat regelmatig op orkaansterkte en alles is nog heel.

een v30 heeft een maximale belastbaarheid van 60 watt hoor han! ik zou me eerder zorgen maken over die greenbacks :)

persoonlijk vind ik v30s niks aan :) misschien dat gewoon die cab heel goed is, want naar mijn ervaring kunnen dezelfde speakers in verschillende cabinetten meer verschil in geluid geven dan andere speakers in hetzelfde cabinet.

€0,02

Dirk_Hendrik
9 oktober 2006, 18:32
en hopla ....

Rormo
9 oktober 2006, 21:05
Als je een warm en sfeerisch zoekt (een betere beschrijving geef je helaas niet), dan is mijn eerste reactie V30. Dat klinkt veel warmer dan 1960A. Heerlijke speakers.

enne zoals K3 al zegt, voor zover ik weet kunnen V30's harder (75W?) dan Greenbacks (25w).

jelledevos
11 oktober 2006, 09:09
v30's zijn 60 watt maarjah 4x 60 is nog steeds 240, 240 ipv 300 scheelt niet zoveel

je kan natuurlijk ook met een cross formation werken zoals krank

linksoner en rechtsboven 75's en rechts onder en linksboven v30's

skabouter
25 oktober 2006, 13:07
halloooo

ik heb een Framus dragon, met idd G12h-30s zoals Vester zegt. ik heb ook getest met V30`s, en met G12-65`s. de 65`s gaven een heel vet geluid, en de 12h-30`s ook. V30 vind ik zelf de mindere optie eigenlijk, maar ik ben niet zo`n fan van de speaker. ik vind die sneller modderig worden, zeker met een zompige lead als die van de dragon.

als je met weinig gain speelt, maar wel een warm en strak geluid wilt, dan zou ik je de Greenbacks aanraden. of de G12h30`s, die idd een soort combi van greenback/V30 zijn. het warme van greenbacks, maar wel het laag van V30`s. die combinatie vind k zelf prima voor een amp als de dragon.
maar zoals je wel weet heeft de dragon een redelijk eigen karakter, en het is maar net je eigen smaak hoe je dat wilt laten klinken. uiteraard is zelf testen het beste, laat je oren oordelen........daarom heet het OORdelen he:D

De framus is al redelijk modderig van zichzelf en met de verkeerde speakers blijft dat erin zitten. met G12 75`s bijv. Met greenbacks zit je prima! ow en het maakt denk ik niet uit qua vermogen, want 4x greenbacks is nog altijd 100 watt en dat is de framus ook, dus qua belasting van de speakers zit je altijd wel op safe!

65`s zijn wat moeilijker te vinden, maar zeker de moeite waard! je vind ze in ouwe originele jcm800 cabs uit de `80s. die cabs kan je soms voor 350/400 euro op de kop tikken, dan heb je geluk!

Standaard Framus cabs vind ik goeie cabinetten en niet duur (goedkoper dan 1960`s, maar wel beter imo). alleen krijg je daar standaard V30 bij, end aar ben ik minder fan van. ik had het geluk dat mijne uitgerust was met die G12h-30`s. dat vind ik prima speakers, die met veel amps ok klinken! heel allround.

oftewel, niet echt een conclusie, maar een paar ervaringen, en ga zelf ook eens luisteren, en ondervind de verschillen :)