PDA

View Full Version : fender stratocaster



NoLiMiT
8 oktober 2006, 17:31
Ik las onlangs ergens dat iemand zen tremolo gat opvulde met een houten blok. Buiten het feit dat er geen tremelo meer in kan , wat is daar het nut van ?
Greetz

STW
8 oktober 2006, 17:46
volgens mij bedoelde diegene iets anders, nl. aan de onderkant een blok hout stoppen zodat de tremolo vast komt te zitten

NoLiMiT
8 oktober 2006, 17:47
hoe gaat dat dan in zen werk ?
en waar wordt de blok dan gestoken?

sjoerd5
8 oktober 2006, 17:47
dat was toch G.G. ??

die ging dat gat opvullen omdat ie er een linkshandig tremelo systeem
op ging zetten

STW
8 oktober 2006, 17:50
oh ok, dan heb ik niets gezegd

hoe dat precies in zn werk gaat weet ik niet, maar t lijkt me gewoon een kwestie van een passend blok er tussen wurmen aan de 'achterkant' zeg maar

als je t echt wilt weten vind je vast wel iets met de zoekfunctie

sjoerd5
8 oktober 2006, 17:57
zoek dit maar ff door

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80209&page=1&pp=10

G.G.
8 oktober 2006, 17:57
dat was toch G.G. ??

die ging dat gat opvullen omdat ie er een linkshandig tremelo systeem
op ging zetten

Als Nolimit, mijn verhaal bedoeld, dan gaat het om een klein stukje hout dat op de plek komt van het gat voor de rechtshandige arm en moet er aan de andere kant gefreest worden.

Maar ik denk dat hij het fixeren van de tremelo bedoeld (achterkant klem zetten met een stukje hout zodat de brug niet meer beweegt) het gevolg is dat de gitaar meer sustain krijgt en de snaren niet zakken in toonhoogte als er op een andere snaar gebend wordt.

G.G.
8 oktober 2006, 17:59
zoek dit maar ff door

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80209&page=1&pp=10


En toch denk ik dat ie dat niet bedoeld, Denk dat ie de Clapton aanpassing bedoeld.

sjoerd5
8 oktober 2006, 18:14
oh nou ja jij weet t beter

NoLiMiT
8 oktober 2006, 18:30
en waar zou ik die blok dan moete plaatsen ?
als iemand me daarmee zou kunne helpen a u b

Robbert
8 oktober 2006, 19:27
en waar zou ik die blok dan moete plaatsen ?
als iemand me daarmee zou kunne helpen a u b

Wat is je doel?

1. Wil je er een fixed tremolo van maken, of
2. Wil je een linkshandige tremolo er op zetten?

G.G.
8 oktober 2006, 19:30
Wat is je doel?

1. Wil je er een fixed tremolo van maken, of
2. Wil je een linkshandige tremolo er op zetten?

Precies, tremelo modificaties zijn leuk, maar je moet wel weten wat je wil (en wij ook, want ik snap er geen pepernoot van).

NoLiMiT
8 oktober 2006, 19:54
ik wil er gewoon voor zorgen dat men brug meer sustain heeft en minder snel onstemt , met andere woorden ik wil men brug gewoon minder late bewegen

G.G.
8 oktober 2006, 20:08
ik wil er gewoon voor zorgen dat men brug meer sustain heeft en minder snel onstemt , met andere woorden ik wil men brug gewoon minder late bewegen

Oke, da's simpel. Zorg ervoor dat de bodemplaat vlak tegen de body staat. Zet de veren strakgenoeg dat er tijdens benden geen beweging en de brug komt. Klaar is Kees.

Noid
8 oktober 2006, 22:00
Precies, tremelo modificaties zijn leuk, maar je moet wel weten wat je wil (en wij ook, want ik snap er geen pepernoot van).
Dat had ik dus ook, maar fijn dat NoLimit (naar dat nummer van 2 Unlimited???) de vraag nu wat duidelijker stelt. :hippie:

@Nolimit:
Voor meer sustain zijn strakke veren een oplossing. Voor het ontstemmen spelen er meer dingen mee: de kwaliteit van je stemmechanieken, of je kam glad genoeg is, wat voor tremolo je hebt en hoe heftig je die gebruikt etc.

M.b.t. die veren: als je de veren met de schroeven in de tremeloruimte niet vast genoeg kunt zetten, kun je er een extra veer bij zetten (te koop bij de gitaarboer).

Het gaat om de 2 schroeven die je in de foto hieronder ziet, waar de veren via een plaat vast zitten aan de body. Als je die schroeven aandraait, wordt de spanning op de veren groter. Maar lees vooral het hele artikel (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.guitarattack.com/repair/springs.jpg&imgrefurl=http://www.guitarattack.com/repair/tremolo.htm&h=320&w=204&sz=17&hl=nl&start=1&tbnid=MxEPYLoE_O55mM:&tbnh=118&tbnw=75&prev=/images%3Fq%3Dtremolo%2Bcavity%26svnum%3D10%26hl%3D nl%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl%3Cimg%20src=%22images/smilies/icon_eek.gif%22%20border=%220%22%20alt=%22%22%20ti tle=%22%22%20smilieid=%222%22%20class=%22inlineimg %22%20/%3Efficial_s%26sa%3DN) waar ik de foto vandaan heb gejat even door.
http://www.guitarattack.com/repair/springs.jpg

GunMetalBlue
9 oktober 2006, 09:18
maakt een vaste brug zo'n hemelsgroot verschil in sustain? Ik zou het dan ook wel willen doen maar ik heb het gevoel dat ik dat kapje over de veren al zo vaak heb losgedraaid, dat ik de boel aan het lamdraaien ben daar beneden.

Kan niemand is een foto posten hoe dat blok er dan uitziet? Dat wordt wel vaak gevraagd, maar ik heb het ook nog nooit gezien...

nopster
9 oktober 2006, 13:12
Je bedoelt zoiets?

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/Afbeelding015.jpg

Nickname
9 oktober 2006, 13:16
Ziehier mijn ibanez met vastgezette tremolo :) Is opeens veel stemvaster en heeft wat meer sustain.

http://i42.photobucket.com/albums/e318/boeltjes/DSC01197.jpg

GunMetalBlue
15 oktober 2006, 20:09
Jaaaaaaahahahahahaha!!!

Dank je wel :)

Anders Destium
15 oktober 2006, 20:27
Wat ik niet begrijp is dit: de topicstarter wil iets weten over een houten blok in je tremolo cavity en noemt dan het topic Fender stratocaster :confused:

Negative K3 fan
15 oktober 2006, 21:24
haha ja ik wou net zeggen...

jerome
15 oktober 2006, 21:57
Je bedoelt zoiets?

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/Afbeelding015.jpg

Ik heb bij mijn strat een dun plaatje hout (het liefst hetzelfde hout als de body en zeker geen MDF nemen want dat dempt!) aan de andere kant op de body gelijmd, dus aan de kant van de veren.
De veren (ik heb er 3 in) heb ik iets strakker gezet zodat de Floyd Rose tremelo er tegen aan rust.
De tremelo hangt nu niet meer zwevend en kan dus alleen nog maar naar beneden.
Volgens mij had/heeft Eddy van Halen deze verandering ook gebruikt.

voordelen:
Ik heb véél meer sustain.
Het geluid wordt voller en vetter
Als ik één of meerdere snaren flink opdruk kantelt de brug niet meer!
en de gitaar onstemd helemaal niet meer.

nadeel:
Je kan je brug niet meer naar achter kantelen.

Bij mijn andere Strat heb ik deze verandering nog niet gedaan en deze klinkt echt een stuk minder en de tremelo is minder stabiel

Foto's kan ik niet plaatsen want ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet doen. Bij FAQ staat er wel iets over bijlagen maar die kan ik nog steeds niet plaatsen.

drap
15 oktober 2006, 22:05
Ik heb bij mijn strat een dun plaatje hout (het liefst hetzelfde hout als de body en zeker geen MDF nemen want dat dempt!) aan de andere kant op de body gelijmd, dus aan de kant van de veren.
De veren (ik heb er 3 in) heb ik iets strakker gezet zodat de Floyd Rose tremelo er tegen aan rust.
De tremelo hangt nu niet meer zwevend en kan dus alleen nog maar naar beneden.
Volgens mij had/heeft Eddy van Halen deze verandering ook gebruikt.

voordelen:
Ik heb véél meer sustain.
Het geluid wordt voller en vetter
Als ik één of meerdere snaren flink opdruk kantelt de brug niet meer!
en de gitaar onstemd helemaal niet meer.

nadeel:
Je kan je brug niet meer naar achter kantelen.

Bij mijn andere Strat heb ik deze verandering nog niet gedaan en deze klinkt echt een stuk minder en de tremelo is minder stabiel

Foto's kan ik niet plaatsen want ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet doen. Bij FAQ staat er wel iets over bijlagen maar die kan ik nog steeds niet plaatsen.

Ik heb al dit ook bereikt door gewoon m'n tremolosysteem op de body vast te zetten. Dus zonder houtje erachter. Is dat houtje nou echt van wezenlijk belang?

jerome
15 oktober 2006, 22:30
Ik heb al dit ook bereikt door gewoon m'n tremolosysteem op de body vast te zetten. Dus zonder houtje erachter. Is dat houtje nou echt van wezenlijk belang?


Ja, dat houtje geeft meer contact oppevlak met je body en geeft daardoor de trilingen beter door.
Je krijgt zoals ik al schreef veel meer sustain en een vollere klank.
Ik hoorde echt een behoorlijk verschil!

nopster
16 oktober 2006, 11:16
Je bedoelt zoiets?

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/Afbeelding015.jpg

Kan iemand me op het zicht zeggen of ik mdf gebruikt heb of niet? :satisfie:

G.G.
16 oktober 2006, 14:34
Dat ziet er echt uit als multiplex, prima hoor.

jerome
16 oktober 2006, 14:35
Nee dat is multiplex.
Op zich niets mis mee.
Het best zou zijn om het hout van de body op de betreffende gitaar kaal te schuren en dan een plaatje hout van het zelfde hout als de body erin te lijmen maar ik vraag me af of je het verschil met multiplex zou horen.
Dus als ie nu goed klinkt zou ik het lekker zo laten.
MDF kan je beter niet gebruiken omdat dat geluidstrillingen dempt.
Klop maar eens tegen een stuk massief hout en dan tegen MDF dan hoor het verschil!

sickpunk
16 oktober 2006, 15:12
je spreekt jezelf wel tegen dat heb je door he "ik vraag me af of je het verschil zou horen" en 1 regel verder "MDF kan je beter niet gebruiken" maakt mij niet uit maar het is vrij apart ;)
ik persoonlijk denk dat je dat op zo'n klein oppervlak niet echt gaat merken... maar dat ben ik

nopster
16 oktober 2006, 15:23
Als ik nog eens een stukje resthout vind zal ik eens vergelijken.

jerome
16 oktober 2006, 21:36
je spreekt jezelf wel tegen dat heb je door he "ik vraag me af of je het verschil zou horen" en 1 regel verder "MDF kan je beter niet gebruiken" maakt mij niet uit maar het is vrij apart ;)
ik persoonlijk denk dat je dat op zo'n klein oppervlak niet echt gaat merken... maar dat ben ik

Je moet wel even goed lezen joh!
MDF is heel iets anders dan multiplex!

datsun
27 augustus 2007, 16:36
In hoeverre beïnvloed dat stukje hout nu je tremelo-'capaciteit' eigenlijk? Want ik gebruik mijn tremelo nogal vaak, maar zou toch graag wat meer sustain hebben.

Kim Wilson
27 augustus 2007, 16:39
In hoeverre beïnvloed dat stukje hout nu je tremelo-'capaciteit' eigenlijk? Want ik gebruik mijn tremelo nogal vaak, maar zou toch graag wat meer sustain hebben.
Veel. Ik heb er ook een stukje hout achter gezet (wel goed klem, anders helpt het niet), omdat ik de trem toch nooit gebruik. En dat scheelt echt bakken sustain.

Het is maar wat je wilt. :)

vulvasonic
27 augustus 2007, 16:44
In hoeverre beïnvloed dat stukje hout nu je tremelo-'capaciteit' eigenlijk? Want ik gebruik mijn tremelo nogal vaak, maar zou toch graag wat meer sustain hebben.

Ga eens met je gitaar (niet ingeplugd) op een stoel zitten en bespeel je gitaar zoals je 'm altijd bespeeld. Daarna druk je de body even tegen een stuk hout (bijvoorbeeld van de stoel zelf, of van een kast....... en voila, daar heb je het verschil dat imo te vergelijken is met dat van een strat zonder of met blok hout.

schizo910
27 augustus 2007, 16:53
Foto's kan ik niet plaatsen want ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet doen. Bij FAQ staat er wel iets over bijlagen maar die kan ik nog steeds niet plaatsen.

Je gaat naar http://www.imageshack.us/ en klikt op kies bestand. Vervolgens op host it klikken. Even wachten, dan krijg je een aantal links te zien. je copied de link waar "Hotlink for forums (1)" bij staat en die link plak je in je bericht hier op het forum en voila... foto is geplaatst.

vulvasonic
27 augustus 2007, 17:00
Als wij er niet waren.........., niedan Skiets?

jerome
27 augustus 2007, 21:02
Je gaat naar http://www.imageshack.us/ en klikt op kies bestand. Vervolgens op host it klikken. Even wachten, dan krijg je een aantal links te zien. je copied de link waar "Hotlink for forums (1)" bij staat en die link plak je in je bericht hier op het forum en voila... foto is geplaatst.

Dank je voor de tip!
Twas alleen een vraag die ik 9 maanden geleden plaatste....
Ik ben er inmiddels achter hoe ik een fotootje moet plaatsen... :D

heavy-metal-thunder
27 augustus 2007, 22:39
Je bedoelt zoiets?

http://img.photobucket.com/albums/v366/nopster/guitars/Afbeelding015.jpg

Dit begrijp ik niet goed:

1. waarom een pak veren inzetten als je aan de achterkant een blokje zet? Als je toch veel veerspanning wil, steek dan tss de voorkant van de tremoloblok en de cavity hole een blokje.
2. Ik heb mijn f*ckin' Floyd Rose vast gezet. Hiervoor heb ik eerst aan de voorzijde de floyd evenwijdig met de body van de gitaar gezet (om een juiste mensuur te hebben). Daarna heb ik aan de achterzijde, aan de beide kanten een stukje hout gestoken.

Voordelen:
1. Sustain?? Weet niet of dit veel uitmaakt.
2. bij unison bends, zakt de toonhoogte v/d opgeduuwde snaar niet.
3. bij snaarbreuk blijven de andere snaren netjes in tune.

heavy-metal-thunder
27 augustus 2007, 22:45
In hoeverre beïnvloed dat stukje hout nu je tremelo-'capaciteit' eigenlijk? Want ik gebruik mijn tremelo nogal vaak, maar zou toch graag wat meer sustain hebben.

Als je een blokje aan de achterkant van de tremoloblok steekt (zoals op de foto van de sunburst strat hierboven) kan je tremolohendel niet meer naar beneden drukken om de toonhoogte te laten zakken. Enkel nog optrekken om toonhoogte te laten stijgen.

btw: als ik van jou was, zou'k de veerspanning wat opvoeren (de vijs waarmee de veren aan de body zitten, in de body schroven). Het was me zaterdag opgevallen dat jouw gitaar wat ontstemde nadat je de tremolo had gebruikt. Als je meer veerspanning hebt, gaat ze beter gestemd blijven (alhoewel de tuners en de topkam daar ook in meespelen).