PDA

View Full Version : Dunlop Wah vraagje..



boss
8 oktober 2006, 13:38
Technische vraagje:
Ik heb hier een GCB95 (Cry Baby) en een JH-1 (Hendrix), beide dus Dunlop pedalen.
De JH-1 is al een wat ouder bakkie, en heeft al een paar keer een nieuw potje gehad wegens kraken. De GCB95 is nieuw.
Nu bevalt het geluid van de GCB95 mij minder dan de JH-1, de JH-1 klinkt wat minder doordringend zeg maar.
Nou vroeg ik me af of ik de printplaat van de JH-1 ongestraft kon overzetten in de behuizing van de GCB95.
De behuizing van de JH-1 zou ik dan willen ombouwen als expressie pedaal (volume) voor mijn Rocktron Midimate.
Daardoor dus 2 dezelfde behuizingen / pedalen naast elkaar op mijn pedalboard.
Iemand hier een mening/idee over???

zoon van Piet
8 oktober 2006, 16:06
als je JH-1 ouder is, he je kans dat hij ene totaal andere printplaat heeft. Ik heb er tenminste een ( jaja, ik geef 't niet graag toe, maar ook heb spul van dunlop) van de eersten die nog behoorlijk ouderwets gebouwd is, zoinder draadbomen en zo.

Is het niet handiger om de pot van de Crybaby over te zetten naar de JH?

boss
8 oktober 2006, 18:40
Is het niet handiger om de pot van de Crybaby over te zetten naar de JH?Nou, dat dacht ik dus juist van niet. Als ik de 8 pins losmaak, en de pcb eruit schroef kan ik hem zo overzetten. Maar ik heb hier een foto van de beide pedalen. Misschien kan je daar iets meer op zien.
http://home.hetnet.nl/mr_13/171/patenjet/files/gcb95-jh1.jpg
Voor de duidelijkheid.... al die dingen op die printplaat zeggen me helemaal niets ;)

AoDf
8 oktober 2006, 21:04
Nou, dat dacht ik dus juist van niet. Als ik de 8 pins losmaak, en de pcb eruit schroef kan ik hem zo overzetten. Maar ik heb hier een foto van de beide pedalen. Misschien kan je daar iets meer op zien.
http://home.hetnet.nl/mr_13/171/patenjet/files/gcb95-jh1.jpg
Voor de duidelijkheid.... al die dingen op die printplaat zeggen me helemaal niets ;)

Die kun je zonder problemen overzetten hoor.

zoon van Piet
8 oktober 2006, 23:05
yup, dat kan. Deze is heel anders dan de mijne.

boss
8 oktober 2006, 23:56
OK, bedankt voor jullie reacties!!! ;)
Morgen ombouwen, en even testen.

boss
9 oktober 2006, 18:57
Wel mede forumers, ik denk dat hier toch iets meer aan de hand is.......

Ik heb zojuist de pcb's van beide wah's uitgewisseld.
Dat gaat inderdaad zonder (noemenswaardige) problemen, het enige wat ik tegenkwam is dat de gaten van de jacks niet 100% op dezelfde plek zitten. Maar dat is met een beetje goeie wil (lees een beetje duwen) wel overkomelijk.

MAAR..... de reden dat ik de voorkeur geef aan "mijn" JH-1 is dat het geluid van de GCB ten eerste zachter is, en ten tweede veel doffer.
Wat denk je dat er gebeurde toen ik de 2 pcb's had omgeswitch????

Juist! De wah met de pcb van de JH-1 ging doffer en zachter klinken in combinatie met de behuizing (en dus de pot en schakelaar) van de GCB?!?!?!?! :(

Dus.... alles maar weer terug gezet. Want dit brengt dus niet het gewenste resultaat.
Maar hoe kan het nu zijn dat de potmeter + schakelaar het geluid beinvloeden????
Als electronica leek heb ik dus verder geen verstand van de inhoud van de pcb's, maar ik dacht toch echt dat dat potje en die schakelaar niets zouden uitmaken.....

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn?? :(

Antoon
9 oktober 2006, 20:23
Batterij, connectoren vuil? Je zou bij de cry baby een andere pot kunnen proberen. Het zou kunnen dat er iets kapot is in je cry baby (niet het printje maar iets anders)

boss
9 oktober 2006, 21:47
Antoon, had ik er misschien even bij moeten vertellen....
Bij beide heb ik 2 verschillende (nieuwe) batterijen geprobeerd om dat in ieder geval uit te sluiten.
Dus beide met de ene batterij, beide met de andere.
De connectoren zitten vast aan de printplaat dus daar is zonder solderen niet direct wat aan te doen.
Maar de jack aansluitingen van de JH-1 zitten wel wat losser, door het gebruik uiteraard. Maar geen slecht contact, als je dat bedoeld.

Antoon
9 oktober 2006, 21:58
Dan blijft alleen de potmeter over, toch?

boss
9 oktober 2006, 22:12
Dat was mijn beredenering ook.
Want behalve die pot blijft alleen de schakelaar nog over.
Maar zoals al eerder aangegeven ben ik niet in staat een print "te lezen"...
Wat ik me dan ook afvraag is: hoe kan het dat die potmeter het geluid zo drastisch verandert??
Dus minder helder, minder volume, etc..
Ik dacht juist dat die Hot Potz veel beter waren die in de nieuwe GCB95's zitten? :(

aad
9 oktober 2006, 22:24
Wel mede forumers, ik denk dat hier toch iets meer aan de hand is.......

Ik heb zojuist de pcb's van beide wah's uitgewisseld.
Dat gaat inderdaad zonder (noemenswaardige) problemen, het enige wat ik tegenkwam is dat de gaten van de jacks niet 100% op dezelfde plek zitten. Maar dat is met een beetje goeie wil (lees een beetje duwen) wel overkomelijk.

MAAR..... de reden dat ik de voorkeur geef aan "mijn" JH-1 is dat het geluid van de GCB ten eerste zachter is, en ten tweede veel doffer.
Wat denk je dat er gebeurde toen ik de 2 pcb's had omgeswitch????

Juist! De wah met de pcb van de JH-1 ging doffer en zachter klinken in combinatie met de behuizing (en dus de pot en schakelaar) van de GCB?!?!?!?! :(

Dus.... alles maar weer terug gezet. Want dit brengt dus niet het gewenste resultaat.
Maar hoe kan het nu zijn dat de potmeter + schakelaar het geluid beinvloeden????
Als electronica leek heb ik dus verder geen verstand van de inhoud van de pcb's, maar ik dacht toch echt dat dat potje en die schakelaar niets zouden uitmaken.....

Wie heeft er een idee wat dit kan zijn?? :(

De "stand" van de potmeter.
Dit is de positie waarin de potmeter aan je pedaal is vastgezet. Omdat je pedaal maar een deel van de baan gebruikt blijft het andere deel van de potmeter onbenut. Dit feit kun je gebruiken om door middel van de "stand" van je potmeter je geluid te "trimmen".

Draai het nylon aandrukdingetje bij het vertandde pennetje (ja hoe noem je zoiets nou-help) maar eens los en verdraai de potmeter (met tandwiel) een beetje en je begrijpt wat ik bedoel. Vergeet niet het aandrukdingetje weer op zijn plaats en vast te zetten.

/edit Die ene potmeter staat als het ware meteen al te veel "naar achteren". edit\

Antoon
9 oktober 2006, 22:32
De waarde van de potmeter (totale weerstand van de koolbaan) is van belang voor de werking van het circuit. Ook is het verloop van de weerstand als functie van de rotatiehoek van belang voor het wah-effect. Daarnaast kan het ook voorkomen (vraag me niet hoe) dat de potmeter het geluid ook nog eens keer kleurt. De potmeter is dus heel belangrijk in een wahwah, net als de inductor. Er zijn om die reden ook diverse 'aftermarket' pots en inductors te krijgen waarmee je je wah zou kunnen verbeteren. Op Geoffrey Teese z'n website staan wel verhalen over zijn zoektocht om de oude Icar pot te dupliceren

boss
9 oktober 2006, 22:41
De "stand" van de potmeter.
Draai het nylon aandrukdingetje bij het vertandde pennetje (ja hoe noem je zoiets nou-help) maar eens los en verdraai de potmeter (met tandwiel) een beetje en je begrijpt wat ik bedoel. Vergeet niet het aandrukdingetje weer op zijn plaats en vast te zetten.Hey aad, DAAR had ik dus nog niet aan gedacht!!
Dat ga ik morgen weer eens proberen alvorens over te gaan op meer drastische maatregelen ;)
Bedankt voor de tip!

zoon van Piet
10 oktober 2006, 10:24
Tja, de voodoo van wahwah ten vooten uit! De Pot heeft een behoorlijke invloed op het geluid, bij de ene wah meer dan bij de andere - schijnt aan de inductor te liggen, maar ik ben niet technisch.
Ik heb behoorlijk wat moeite gedaan om de versleten Icar in mn ouwe wah te vervangen - ondermeer met die dure Teese-pots. maar wat ik ook deed, niets klonk zoals het origineel. de verschillen zijn soms zo moeilik te omschrijven, maar zo duidelijk te horen...
opgepast, je kan hier gek van worden!

Ash ketchum
10 oktober 2006, 13:52
Ik heb net ff het schema onderzocht van de hendrix wah, het schijnt dat er bij de potmeter een condensator extra zit van 0,022 microfarad. Deze zit tussen de massa (zwarte draad) en de middelste aansluiting van de potmeter.

boss
10 oktober 2006, 19:06
Ik heb zojuist de potmeter 2 tandjes doorgedraaid van de GCB95 en wat denk je??
Dit klinkt al VEEEEL beter!!! :)
Veel helderder, dat wollen dekentje is nu verdwenen.
En vreemd genoeg is ook het volume verschil vele malen kleiner geworden. Dit heeft natuurlijk ook met het hoog te maken, maar goed.. dat was de opzet. Wat een verschil.

De JH-1 klinkt overigens nog steeds beter (afgezonderd van de ruis en gekraak ;) ), maar met het geluid wat nu uit de GCB95 komt ben ik toch wel redelijk tevreden. Dit ga ik eerst maar weer eens een bandrepetitie afwachten. Kijken hoe het er dan voor staat.

boss
10 oktober 2006, 19:10
Ik heb net ff het schema onderzocht van de hendrix wah, het schijnt dat er bij de potmeter een condensator extra zit van 0,022 microfarad. Deze zit tussen de massa (zwarte draad) en de middelste aansluiting van de potmeter.Ik zie nergens iets tussen de middelste draad van de potmeter zitten in de JH-1.
Overigens is de middelste draad van de pot geel. Maar dat terzijde. Waar heb je dat schema ergens gevonden?? Een link misschien?

drap
10 oktober 2006, 19:11
En als het hoog nou te schel is van je crybaby, moet je dan het tandwieltje wat naar je toe draaien? Mijn crybaby is ooit es in reparatie geweest en ik verbeeld me dat ie veel scheller is geworden.

boss
10 oktober 2006, 19:24
En als het hoog nou te schel is van je crybaby, moet je dan het tandwieltje wat naar je toe draaien? Mijn crybaby is ooit es in reparatie geweest en ik verbeeld me dat ie veel scheller is geworden.Naar je toe, van je af... dat is maar net hoe je er tegen aan kijkt.
Maar als je je wah open maakt en je kijkt erboven op, dan kan je even de onderkant heen en weer bewegen zodat je ziet welke kant de pot op draait als je het pedaal beweegt. Even markeren hoe hij nu staat, en dan 1 of 2 tandjes verzetten, dicht maken en testen!

Ash ketchum
10 oktober 2006, 19:39
Ik zie nergens iets tussen de middelste draad van de potmeter zitten in de JH-1.
Overigens is de middelste draad van de pot geel. Maar dat terzijde. Waar heb je dat schema ergens gevonden?? Een link misschien?

http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=352
Misschien zit het ook op de pcb, maar goed als het al opgelost is, laat maar en beschouw m'n vorige post als niet bestaand.

boss
10 oktober 2006, 20:00
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=352
Misschien zit het ook op de pcb, maar goed als het al opgelost is, laat maar en beschouw m'n vorige post als niet bestaand.Nee, nee, nuttige info! Dankje voor de url.
P.S. je link naar je CP-9 klopt niet!! ;)

raguitar123
10 april 2008, 18:58
waar kan je potmeters kopen voor die crybaby?

robert-gitarist
10 april 2008, 19:07
waar kan je potmeters kopen voor die crybaby?

Mén, eerst open je 3 topic voor jan lul over wah pedalen, vervolgens bump je een topic die morsdood is van 2006.. :S Ik vraag niet eens een slotje aan, ik vraag een ban voor je aan :D

Ga toch eens zoeken man!

Nielsje
10 april 2008, 19:07
waar kan je potmeters kopen voor die crybaby?

Okee, nu ben ik je zat! In elk topic kom je met dezelfde simpele jip & janneke vragen aanzetten! Gebruik goddomme een keer de zoekfunctie!
D'r is al tig keer verteld waar je onderdelen kan kopen, ga eens snuffelen binnen zo'n webshop! Hoe oud ben je? 11?

robert-gitarist
10 april 2008, 19:18
Hoe oud ben je? 11?

Ik schat, 0,11 :roll:

Als je beetje logisch na denkt kun je wel na gaan dat 9 van de 10 winkels die Dunlop spullen verkopen, ook aan Dunlop onderdelen kunnen komen ;)

Dirk_Hendrik
10 april 2008, 20:33
Raguitar,


check je PM!