PDA

View Full Version : Meningen over grafiet topkam en zadels



morris
8 december 2002, 17:35
Ik ben voornemens om mijn gitaren op genoemde wijze te customizen, maar heeft iemand hier ervaring mee? Is het echt zo slijtvast en wat doet het met de toon? Aanbevelingen over welk merk zijn ook zeer welkom!

Anders Destium
8 december 2002, 17:48
Als je in het huidige geval problemen hebt met het (te) snel breken van snaren steeds op je zadels is het zeker aan te raden (ik heb dat soort problemen nooit gehad overigens).

Lacrymosa
8 december 2002, 18:29
Ik heb laatst op mn strat kopie een Tusq topkam gezet
lijkt heel erg op ivoor

Klinkt erg lekker, heel zuiver
en weinig last van onstemmende snaren, nu alleen nog een gouden brug

CheerS!!

roppie
8 december 2002, 21:27
'k heb 'n paar maanden geleden graphtech zadels op m'n wilkinson brug gezet, werkt wel, 'k breek ineen keer totaal geen snaren meer.(daarvoor iets van een hoge e en een b per week)

vulvasonic
8 december 2002, 21:57
Grafiet heeft eigenlijk maat 1 klein nadeeltje. Het slijt wat sneller dan andere materialen.
De voordelen wegen een stuk zwaarder, doen dus.

morris
9 december 2002, 00:31
Oh? Ik was in de veronderstelling dat grafiet ook wat slijtvaster was en ik daardoor ook minder kans op brekende snaren heb? Ik gebruik mijn gitaren redelijk intensief (op mijn oude Jem77fp heb ik 3 tremolo's versleten..) en ik zoek eigenlijk een stabielere oplossing. Nu gebruik ik geen locking trems meer dus ik dacht eigenlijk meteen aan grafiet....

vulvasonic
9 december 2002, 10:47
Het spul zorgt ervoor dat de snaren niet blijven haken, omdat het zo glad is.
Maar grafiet zelf is vrij zacht en daardoor slijt het sneller.
Nu is dat slijten niet zo'n groot probleem als bij een topkam van een ander materiaal.
De snaren snijden alleen iets dieper in op den duur.

Bouke
9 december 2002, 13:01
Hey,

Ik heb graphtech zadels op 2 gitaren (F-Strat en Ibanez-ding). Ik was een groot snarenbreker en nu.... veel minder. Niet totaal weg, eigenlijk breek ik op de strat alleen nog af en toe de 0.30 D-snaar. Nu had ik die een tijdje geleden niet meer op voorraad dus maar een 0.36 gespannen en dat bevalt me nu ook wel. Verder bijna geen brekers meer. Ja, laatst nog wel een 0.12 E-snaar die ik te ver probeerde te benden (met een vaste trem, dus geen rek meer). Die klapte me om de vingers en sneed in de pink! Maar goed, dat ging vrij extreem.

Conclusie: Van topkammen weet ik niets, over graphtech zadels ben ik redelijk tevreden. Die voor de Ibanze heb ik wel moeten modificeren (de snaar moet van boven door het zadeltje en het bolletje paste niet dus.... 'boormachine-customized-saddles!)

Bouke

RadiuS
9 december 2002, 15:29
Ik heb ook graph techs op mn strat en heb sindsdien nog gen snaar gebroken!! (al maanden heb ik ze) daarvoor brak ik elke paar weken een snaar. Ik kan nu mn .010 E een hele toon benden zonder me in te houden, eerst deed ik dat wel omdat ik steeds t gevoel had dat ik iets zat te mollen. Ze zijn gewoon echt heel goed, voorbeeldje: Ik speelde gisteren op een andere gitaar (een tele) tijdens een jamsessie en brak na 2 bluesnummertjes de e-snaar. Ik speel lomper :razz:

sash
9 december 2002, 18:46
Ik heb ook GraphTech zadels en een GT topkam op m'n strat zitten. Werkt echt fantastisch. Het geeft je iets meer sustain en ik breek nu om de maand een snaar ipv elke week.

poeyerke
9 december 2002, 20:26
Ook ik heb Graphtech zadel en een topkam, werkt prima. Minder ontstemming, nauwelijks brekende snaren... geluid is prima en sustain ook.

Braindead
9 december 2002, 21:51
hmmmm, na al deze tevreden mensen gehoord te hebben begin ik er ook oren naar te krijgen.

Wat kost zo'n kam?
en wat kosten zadeltjes?

vulvasonic
10 december 2002, 09:05
Zadeltjes rond de 38 euro ofzo. Die hoef je echter alleen maar te vervangen en klaar ben je.
De topkam is zit meen ik rond de 9 euro. Maar die moet je door een prof passend laten maken.

Maar het zeker de moeite waard.

Brianmayrulezzz
11 december 2002, 21:54
Is een grafiete topkam ook nog enig nut als je een nulfret hebt?

PJ
11 december 2002, 22:27
Niet echt. Als je een nulfret hebt, dan is de topkam (nut) alleen maar om de snaren op afstand te houden. Je kan de sleuven dus wat wijder en dieper maken, zodat er bijna geen wrijving met de snaren meer is.

black_crow
15 december 2002, 16:55
Op 2002-12-09 18:46, schreef sash:
Ik heb ook GraphTech zadels en een GT topkam op m'n strat zitten. Werkt echt fantastisch. Het geeft je iets meer sustain en ik breek nu om de maand een snaar ipv elke week.
ligt gewoon aan je afstelling van je gitaar en niet omdat je dat graphtech zadels heb dat maakt geen reet uit kost alleen maar veel geld mischien had je een brampje op je zadels . en dat had je zo kunnen wegwerken met een fijn schuurpapiertje

sash
15 december 2002, 17:00
Nee hoor, het was geen braampje. Als je ziet hoe ik speel dan zal je je waarschijnlijk afvragen hoe het kan dat ik niet iedere dag een snaar brak :wink:

Rectifier
1 januari 2003, 22:03
Morris, ik had op m'n vorige gitaar een grafieten topkam laten zetten en een Wilkinson trem. + Sperzel locking mechanieken. Ik merk nu eigenlijk geen verschil met de Luke met heftig trem. gebruik. Nou ben ik niet zo'n veel gebruiker, maar if it's good enough for Luke..... :wink:

De stand. trem op een Luke is natuurlijk geen Floyd, dus mocht je nog steeds van die onwijze duikvluchten maken zou ik zeggen, koop weer een Parker :grin: