PDA

View Full Version : Prijs gigs???



Sjaak
8 december 2002, 16:56
Hee ik vroeg me af wat jullie nu vragen als jullie een gig hebben. En hoe bouwen jullie die prijs op? Vervoer? Drinken? We spelen binnen kort in een plaatselijk rockcafe. Alvast bedankt voor de reacties

defedor
8 december 2002, 18:04
Denk ff als econoom: kostprijs + winstmarge.
Gewoon je vervoerskoesten + eten + drinke + etc... en gooi er dan een vast percentage bovenop zodat je ook nog wat overhoudt. Hoe meer je gevraagd wordt om op te treden, des te groter kan je je winstmarge maken.

Logisch toch :razz:

GRTZ,

René

Lacrymosa
8 december 2002, 18:36
Ik zou zeggen vraag een redelijk bedrag
dus dat je zowiezo uit je kosten ben
En verder je winstmarge (kan ook in drank zijn) moet genoeg zijn om de moeite te dekken

Maar als je et echt goed wil doen, moet je de afschrijving van je apparatuur ook meenemen en eventuele investering in nieuwe apparatuur

CheerS!!

pimmetje
8 december 2002, 20:29
't Ligt een beetje aan wat je zelf biedt. Maar laat je niet afschepen met alleen een onkostenvergoeding en een kratje bier.

Sowieso ook bij locale optredens niet onder de 250 euro gaan zitten voor een programma waarmee je (bijna) een hele avond vult. Tenzij er een hele speciale pr-waarde aan het optreden hangt. Als je te laag gaat zitten, heb je al snel je eigen markt verpest.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-12-08 20:30 ]</font>

Lacrymosa
8 december 2002, 22:37
Niet alleen je eigen markt
maar ook de markt voor je mede muzikanten

CheerS!!

Sjaak
9 december 2002, 15:15
Okee hier is de deal.

Dit wordt met deze band het derde optreden. We zijn ongeveer 1 tot 1.5 uur bezig. Het is in ons stamcafe in het dorp. Aan geleende apparatuur zijn wij ong 75 euro kwijt. We zijn met 4 mensen en bijna allemaal 16. Wat zouden jullie vragen??

Lacrymosa
9 december 2002, 16:11
Licht er aan hoeveel je gratis mag zuipen

Dit zou ik ongeveer rekenen
75+4x50=275
75+4x40=235+bier

Maar dan ga ik er wel vanuit dat jullie een goed optreden neer zetten en dat jullie een zooi vrienden meenemen

Maar als et bijv een zaal was waar je eigenaar/werknemers niet zo goed kent dan wordt de prijs aanzienlijk hoger

CheerS!!

vulvasonic
9 december 2002, 16:34
En wat doet een muzikant als hij/zij een miljoen wint?

Net zolang blijven schnabbelen tot het op is.


(flauw hè?)
;]

MAY
9 december 2002, 17:27
Ben je nog ónbekend dan zul je gewoon moeten accepteren dat je af en toe ook gratis zult moeten optreden, anders kom je nooit aan optredens. Wanneer meer mensen je kennen en je vaker gevraagd wordt is het een ander verhaal.

pimmetje
9 december 2002, 19:51
May... sorry, maar dat is nu echt onzin! Dat (bijna) gratis spelen en zo komt denk ik veelal voort uit het feit dat kroegbazen veel zakelijker ingesteld zijn dan 'wij' muzikanten.

Je moet gewoon zorgen dat je jezelf goed presenteert en niet te domme dingen doet, zoals de deal rond het optreden sluiten terwijl je half-lazarus aan een bar zit.

Het ging hierboven over bekenden. Dan ligt 't vaak al iets lastiger. Maar je moet idd niet vergeten wat Lacrymosa zegt: je trekt vrienden/bekenden... vooral als je bij bekenden (lees: in de buurt) speelt. Die blijven vaak ook nog langer dan dat je speelt.

Ff voor als 't gaat om optredens bij onbekenden:
1. Zorg dat je een goede bio en acceptabele demo hebt. Vaak is een beetje verzorgd uiterlijk nog belangrijker dan de inhoud al moet vooral de demo natuurlijk niet helemaal naar stront klinken.
2. Bel gewoon kroegen die voor jouw muzieksoort in zijn af. Vertel ze wat jullie doen en vraag ze of 't nut heeft om ze een demo te sturen. Zorg dat je van tevoren precies weet wat je wilt zeggen.
3. Stuur de demo + bio + nette brief met referentie aan 't gesprek en een zinnetje waarin je aangeeft dat je binnenkort (pakweg 2 weken) nog 'ns belt.
4. BEL OOK BINNEN DE GESTELDE TIJD TERUG!!!! En zorg dat je dan ook weet wat je wilt zeggen en durf een bedrag te vragen. Iets zakken kan altijd nog, maar houdt je marge in de gaten.
5. Stuur een nette bevestiging met overeengekomen datum, tijd, naam van kroeg (en liefst contactpersoon) en bedrag.

't Kan allemaal zo strak, los, netjes of relaxt als je zelf wilt... maar als je enige zakelijkheid en betrouwbaarheid uitstraalt, dan kan je al snel wat meer vragen ongeacht je bekendheid. Vergeet nooit dat de kroeg ook baat heeft bij live muziek.

Kitaarhiero
9 december 2002, 21:21
En dat een kroeg voor bandjes avonden vergoeding kan aanvragen bij de provincialepopkopel als hij niet uit de "onkosten" komt (gage van de band minus toegangskosten ofzo)

Lacrymosa
9 december 2002, 23:42
En waarom komt et dat beginnende muziekanten nix kunnen vragen voor hun optreden?

Omdat er van die nietsnutten zijn, die door gratis te spelen, de markt lopen te verzieken

CheerS!!

Kitaarhiero
10 december 2002, 13:34
Inderdaad.

zodra er bands gratis gaan spelen hebben de goede bands die meer geld vragen maar weinig kansen om op te treden!
zonde.

MAY
10 december 2002, 15:56
Je wilt niet weten hoeveel bands er zijn die gratis optreden, omdat ze wellicht niets anders kunnen!!! Maar het argument dat ze de markt voor anderen verneuken is gewoon absoluut niet zo. Ik moet mijn mening misschien wel wat bijstellen. Wanneer je gevraagt wordt voor een optrweden en je een verzorgde demo en bio meestuurt kun je er inderaad wel iets voor vragen. ( in elk geval de onkosten vergoeden ).

Ik zal mezelf als voorbeeld gebruiken. Ik speel ongever 2 a 3 jaar in 2 bands. Je begint met een band bij 0. Je begint wat te coveren en naar een paar maanden of half jaar komt je eerste optredentje eraan. HIER KUN JE ABSOLUUT NAUWELIJKS IETS VOOR VRAGEN!! Niemand die je kent en je optreden zal ook niet echt fantastisch zijn.

Ik heb met de beide band nu ongeveer 30 tot 40 keer opgetreden en nog steeds is het zo dat je niet bij elk optreden geld kan vragen. Tuurlijk bieden we onszelf niet gratis aan ( dat is het verzieken van je markt ), maar er zijn nu eenmaal optredens die je doet omdat:
1) je ze leuk vindt
2) je er weer wat extra 'bekendheid' mee krijgt.

ALs je vind dat je alleen maar wilt optreden voor geld en je bent een beginnende band dan zul je nauwelijks optredens krijgen!! Maar het is wel zo dat wanneer je wat verder gevorderd bent jezelf serieuzer moet gaan nemen en een bedrag kunt vragen (en dan bedoel geen 5000 euro)!!

Daarnaast ben ik benieuwd hoe anderen bands dan aan optredens zijn gekomen. Ik geloof er namelijk niets van dat iedereen hier geld krijgt voor optredens. En ik bedoel geen 20 euro want dat noem ik niet optreden 'voor geld'.

MAY
10 december 2002, 16:02
Op 2002-12-09 23:42, schreef Lacrymosa:
En waarom komt et dat beginnende muziekanten nix kunnen vragen voor hun optreden?

Omdat er van die nietsnutten zijn, die door gratis te spelen, de markt lopen te verzieken

CheerS!!


Dit slaat trouwens echt helemaal nergens op!! Denk je nu echt dat je als beginnende band meteen 200 euro kunt vragen!! echt niet!!! dan ben je als kroegbaas wel goed gek als je voor zo een band zoveel geld neerlegt, of je er nu wel of geen baat bij hebt!! je kunt op zijn meest de onkosten vergoeden.

BLOK182
10 december 2002, 16:20
Wij hebben (als beginnde band) een maand lang gratis oefenen gekregen voor ons eerst optreden. Ach ja, was toch weer 35 pleuro :smile:

pimmetje
10 december 2002, 17:17
Op 2002-12-10 16:02, schreef MAY:
Denk je nu echt dat je als beginnende band meteen 200 euro kunt vragen!! echt niet!!! dan ben je als kroegbaas wel goed gek als je voor zo een band zoveel geld neerlegt, of je er nu wel of geen baat bij hebt!! je kunt op zijn meest de onkosten vergoeden.

May... 't lijkt wel of je alleen maar denkt vanuit de "ik kan dit toch niet vragen"-kant. Het leuke is dat je 't dus wel kan vragen. Wat is nu 250 euro voor een avond live muziek?

Maar je moet de kroegbaas niet onderschatten. De horeca is DE plaats voor mensen met een gezonde zakelijke mensenkennis. Als ze twijfel horen, zorgen ze ervoor dat je zakt met die prijs.

Geen gelul over "we zijn een beginnende band". Nee... je bent een band met die en die stijl, jullie geluid is afgeleid van die en die artiesten. Voor zijn kroeg hebben jullie geen PA-nodig, dus kunnen jullie voor zoveel euro 2x een klein uur (ook al is 't 2 x 50minuten) muziek neerzetten. Je moet 't wel een beetje verkopen!

En ja, je zal best wel 'ns een optreden voor (te) weinig of een HELE enkele keer voor niets moeten doen. Maar dan moet daar wel een hele duidelijke tegen-prestatie tegenover staan. En die kan niet zijn dat jullie "mogen" spelen. Da's toch te makkelijk?

Als je niet zeker van je eigen zaak bent, dan sta je al snel voor niets. Da's vaak 't lullige. Al zijn er wel regio's in Nederland die (ook afhankelijk van muzieksoort) beter en slechter betalen. Zal wel met vraag en aanbod te maken hebben :grin:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-12-10 17:19 ]</font>

MAY
10 december 2002, 17:35
Ik moet zeggen dat je me wel een beetje hebt overtuigd! Sterker nog ik ga het morgenavond met de band er eens over hebben. Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit als je zegt dat 250 euro voor een kroeg niets is. Tenminste als je al een beetje een fatsoenlijke set hebt. Nu moet er wel bij gezegd worden dat de houding in een groot dorp als ons vast wel anders zal zijn dan bijvoorbeeld Den Haag. Ik ga het bij het volgende optreden is proberen, en kijken of je gelijk hebt.

Kitaarhiero
10 december 2002, 20:17
Gratis optredens, voor mij zijn dat óf bandcompetities óf een "prijs", voor het winnen van een bandcompetitie.

verder zou ik als band gewoon een redelijke prijs vragen, naar zaalcapaciteit ofzo.

MADdie86
10 december 2002, 22:13
Ik ben nu bezig met mijn drummer om een "prijslijstje" te maken.
Waar wij rekening mee houden is dat wij altijd ons eigen spul gebruiken en af en toe een ander drumstel. Maar Altijd benzine van onze ouders(die ons vervoeren) plus een zoveelste deel van wat onse apparatuur heeft gekost. Die sjouwen wij tenminste met ons mee (kleine verzekering dus).
Tuurlijk zijn wij pubers gesteld op bier maar altijd na het optreden. Dus dat willen wij ook gaan verekenen een a 4 consumpties erbij dus.
Zoals ik nu zit te kijken komen we ongeveer op zo'n ruime €140,- voor een optreden van 1 a 1.5 uur als wij hun apparatuur gebruiken en op €210,- als we ons eigen spul hebben excl. auto/vervoer kosten.

Vinden jullie dat redelijk?

pimmetje
11 december 2002, 00:13
May... goed dat je 't gaat proberen. Probeer wel zoveel mogelijk van tevoren al dingen voor jezelf op papier te zetten, zodat je niet met een bek vol tanden staat en dus zo zeker als mogelijk over komt.

MAD... prijs kan volgens mij wat hoger (ik weet niet wat jullie bieden) en 't is goed als je een beetje weet hoe hij tot stand is gekomen. Geef echter deze kennis van prijs-opbouw niet te snel ter kennisgeving aan de kroegbaas. Hoe beter ze je kostprijs weten, des te eerder ze je terug hebben gedrongen tot die kostprijs. Iedere opmerking over je kosten komt ook al snel een soort van verontschuldigend over ... niet goed... dat geeft het initiatief aan de ander.

MADdie86
11 december 2002, 10:15
OK tnx Pim (mag ik toch wel zeggen :wink:)
Ik zal wel kijken, met kerst zijn we gevraagd maar hadden nog geen prijs op gegeven ffies kijken wat ze voor ons over hebben.

sleep_to_saturate
11 december 2002, 10:26
In Den Haag krijg je dus echt geen 200 euro voor een optreden, je mag blij met 75 euro zijn bij grotere cafe's. En wij zijn echt geen beginnende band meer.
Verder kan het me ook weinig schelen, als we de kosten er maar uit halen.

pimmetje
11 december 2002, 11:48
In Den Haag is 't idd een beetje een probleem geworden ja...

Maar zoals Lacrymosa al aangaf. Dat komt juist door de bands die de markt verpesten met optredens voor een kratje bier 3 stuivers. Terwijl in Den Haag de kroeg echt snel vol staat als je wat live muziek neerzet.

Die lui die te verrot zijn om dan gewoon te zeggen tegen de kroegbaas dat hij z'n lullige zakcentje in z'n anus kan steken. Waarom dan niet een telefoontje naar enkele andere kroegen (misschien net ff buiten Den Haag)wagen? Hoe eerder de muzikanten-scene enige zakelijkheid aanleert, dest te sneller we allemaal en overal voor een normaal gage kunnen staan.

MAY
11 december 2002, 13:42
De bands die hier zeggen dat ze altijd geld krijgen voor optredens, hebben die dan ook een eigen P.A.? en spelen ze altijd uitversterkt? Ik neem aan dat waneer je dit hebt je eignelijk toch ook meer kunt vragen dan wanneer je geen P.A. tot je beschikking hebt.

pimmetje
11 december 2002, 14:22
Dat zal per band verschillen....
Wij hebben een eigen PA, maar da's eigenlijk meer een grote, logge zang &amp; piano versterker geworden :grin:.

In kleine kroegen en middelgrote kroegen gaat gewoon de zanger over de PA en de rest over z'n eigen versterking (drummer onversterkt). In middelgrote kroegen met PA en de grotere kroegen en zalen (die allen 9 uit 10 keer zelf PA hebben) gaan we gewoon over hun PA.

Maar als je eigen PA hebt... altijd noemen als optie... klinkt alsof 't duur is, dus kan ervoor rekenen. Zo'n zelfde verhaal kan je doen als je een paar lampen meeneemt :grin:.

iwan
5 maart 2003, 14:18
En het huren van pa en andere apparatuur gooi je op de onkosten.

Ook als onbekende band kan je idd geld vragen. Wij zijn zelf net een paar maanden bezig en benaderen gewoon kroegen met onze demo, en de vraag of ze interesse hebben in levende muziek.
Zorg voor een leuke demo (hey, de onze is een cd-rom met de geluidstrack van een digitale videocamera en we hebben nog nooit "nee da's nix" gehoord!) en een gedegen kostenplaatje.

Reken dan inderdaad oefenruimtehuur, apparatuur-huur, afschrijving, benzinekosten en een restbedrag voor extra's (extra's? snaren, winst en printkosten van bv. songteksten (als je covert) en postertjes....).

Op 250 euro zit je zo. En voor veel minder dan 200 euro moet je het niet doen als er niets tegenover staat.

P.S. als coverband is het makkelijker om kroeg-optredens te krijgen. Mix eventueel je eigen nummers (speel jij drie maal 45 minuten vol met eigen werk? Wow! Wij niet, hoor) er in, of doe een blokje eigen werk halverwege.

Shay
6 maart 2003, 13:02
Wij muzikanten verkankeren zelf de markt. Als je teveel gratis speelt kom je er echt niet meer als je 500 tot 1000 euro vraagt. De bandjes die gratis spelen vermoeren dus de markt. Je zal eens zien dat als alle ALLE bandjes geld gaan vragen dat we weer kunnen gaan verdienen!! Maar er blijven beginbandjes die graits gaan spelen en weer de markt verpesten .. aint it a bitch!

Kitaarhiero
7 maart 2003, 14:47
Bandjes weten ook te weinig van de podiumsubsidie regeling af. als de opbrengst van een optreden voor de kroegbaas tegenvalt, dan is er altijd nog de provinciale popkoepel die tot een bepaald bedrag aan verlies kan dekken (lees maar op de site van het NPI).

verder kun je natuurlijk ook de zaalcapaciteit en de maximale entreekosten als uitgangspunt gebruiken. speel je in een JC waar 200 man in past en die €6,- vraagt voor een avond met 3 bands, dan kun je best €300,- vragen voor een optreden (of zelfs €400,-). bij een tegenvallende opkomst is er altijd nog de provinciale popkoepel (dit zou de zaaleigenaar moeten weten).

Ic3gl0vE
5 april 2003, 22:51
even over de beginnende bands die gratis spelen... Dat is toch best te begrijpen? Je wilt natuurlijk podiumervaring opdoen en het is harstikke gaaf dat je MAG spelen. Ik begrijp wel dat dit soort bands geen geld vragen.

Al is het natuurlijk niet slim.

wietse
6 april 2003, 14:24
je moet in principe nooit gratis optreden,er zijn natuurlijk uitzonderingen.
ik ben nu al ruim 10 jaar roadie bij de band van m'n maat ze hebben in die 10 jaar 1 keer gratis opgetreden dat was op een festival bij ons in het dorp wilden graag eens voor eigen publiek spelen.
als beginnende band moet je natuurlijk niet teveel vragen,maar vergeet niet een kut stemmings orkestje vraagt toch snel 700 euro
dus 300 euro vinden veel kroegbazen al heel goedkoop.
zeker als je zelf voor PA/zanginstallatie zorgt.
zelf optredens regelen is erg moeilijk want voor veel kroegbazen en beheerders geldt wat de boer niet kent vreet ie niet.
probeer bij een goed boekings buro te komen
(pas op voor oplichters).
veel bands denken dat ze zelf een zanginstallatie moeten hebben maar belasting technisch is het voordeliger er een te huren,
(onze vorige bassist was boekhouder vandaar).
je begint meestal toch in jeugdcentra's en kleine kroegjes als de band bevalt vertellen ze dat verder aan collega's.
je moet vooral geduld hebben en niet buitensporige eisen stellen,weet namelijk van een beginnende reggea band dat die eisten dat er verschillende soorten stuff voorze backstage te roken was.
deze lui speelden dus bijna nooit en bestaan nu al niet meer.
en laat altijd maar dan altijd waar je speelt een contract opstellen zodat ze niet kunnen zeggen jullie waren kut we geven jullie maar de helft,dit proberen ze vaker dan je denkt al stond de hele tent op de kop ze proberen zo goedkoper uit te zijn.
het enige nadeel is van een contract dat als er staat dat je tot 2 uur moet spelen je dat ook echt moet doen al is er niemand meer,hebben hetzelf meegemaakt hele kroeg leeg dus stoppen maar dachten we en die etter van een kroegbaas melde niet effe, jullie moeten doorspelen nee dat vertelde hij pas toen het drumstel en alles al afgebroken was.
deed hij wel vaker hoorden we later zodat ie dan minder hoefde te betalen omdat de band hun contract niet nakwam.

Neals
7 april 2003, 18:22
Me nieuwe band heeft een fijne zangeres waardoor we 2x gratis gaan spelen als vriendendienst naar haar klasgenoot, en dan te bedenken dat ze gothver ook nog entree gaan betalen.

wietse
7 april 2003, 18:48
zou ik toch eens met die zangeres praten, een vriendendienst is mooi maar het moet je niet geld gaan kosten.
of die vriend moet zo gigantisch veel voor jullie hebben gedaan.
je kan proberen of je een percentage van de entree kan krijgen om jullie kosten te dekken,moeten er wel meer dan 10 man komen natuurlijk.

MAY
7 april 2003, 19:04
Ik heb hier al eens eerde rop gereageerd, ik was er toen nog van overuitgd dat je af en toe niet anders kunt dan gratis optreden. Ik ben met een boel argumenten van anderen toen wel redelijk overtuigd dat dit geen goede houding was.

We hebben het nu een aantal keen geprobeerd en vragen in feite niet onder de 200/300 euro voor een optreden. We spelen ongever ruim 2 a 2,5 uur. Spelen een hele zooi covers van o.a. Queen, Metallica, Guns 'n roses, bryan adams, Boston, Europe, Bon Jovi. Over het algemeen erg bekende nummders. Daarnaast spelen we een aantal eigen nummers.

We sturen deze demo (perfect verzorgd, zelfs opdruk op de cd zelf), met een biografie en andere bijlage op. We zetten in deze bijlage dat we niet over en eigen P.A etc. beschikken en zetten erin dat we in overeenstemming met de eigenaar (van het zaaltje of de kroeg) tot een acceptabele prijs willen komen.

Ik vraag me alleen af of dit wel slim is? Is het niet gewoon slimmer te zeggen dat we hie dan ook bijvoorbeeld 200 euro ofzo vragen?

pimmetje
7 april 2003, 19:46
't Is niet slecht om die prijs hard neer te zetten. Het is ook niet slecht om aan te geven dat er wel wat over onderhandeld kan worden in bepaalde gevallen. Het lijkt me echter niet handig om dit laatste al direct in de eerste brief te zetten (misschien wat te vroeg).

Ik neem aan dat je de demo en alles pas stuurt nadat je met de kroeg/zaal hebt gebeld. Dan heb je misschien in het eerste telefoongesprek al direct over geld gesproken, misschien ook niet. In die brief met info, bio en demo kan je de (vraag)prijs wel zetten. Dit is nog niet eens per se noodzakelijk. Je moet hier echter nog niet meteen laten merken dat je nog bereid bent om te zakken.

Als je in die brief ook zegt dat je binnen 10 dagen terugbelt, dan houdt je 't initiatief in eigen hand en kan je indien ze geinteresseerd zeggen te zijn over de centen, datum en details gaan praten.

Van die PA is idd goed om te vermelden. Ik weet niet wat jullie apparatuur toelaat... als je in gewoon kleine kroegen kan spelen zonder PA (ook de zang dus), dan is er geen probleem. Zodra een PA dan echt nodig (of niet meer onhandig) is, is de kroeg ook groot genoeg om wat meer neer te tellen.

wietse
7 april 2003, 19:50
je moet gewoon een vaste prijs zeggen bijv 300 euro ongeacht groote van de zaal.
je kan wel melden dat als er een zanginstallatie aanwezig is(P A is meestal niet nodig in het beginstadium omdat de lokaties toch vaak vrij klein zijn) de prijs bijv met 100 euro zakt want dan zijn de kosten voor jullie ook weer lager.
het verstandigste is om van tevoren met de band te bepalen wat de gemiddelde kosten zijn per optreden en hoeveel je per man dan
er voor wilt krijgen.
daar baseer je je vaste prijs op.
als je ergens kunt spelen bekijk de zaal dan effe vantevoren zodat je weet met wat voor zang installatie je het kan doen,als het een grote zaal is waar mischien een PA nodig is,
wat nogal duurder is moet je die extra kosten ook aan de zaal eigenaar doorberekenen,wel in overleg met de beste man natuurlijk.
vergeet een ding niet je verdient altijd minder dan je denkt want als zo'n man netjes een vergunning heeft aangevraagd voor live muziek op de betreffende avond,dan wil de belasting er ook een deel van hebben.
nog 1 tip kijk om je heen en vraag aan bands van een vergelijkbaar nivo wat ze ongeveer vragen dan ga je ook om die gemiddelde prijs zitten.
want als je te duur bent dan prijs je jezelf de markt uit en te goedkoop dan speel je jezelf mischien wel suf zonder er maar iets aan over te houden.

shit is pimmetje me net voor!!
nou ja beter 2 keer verteld dan helemaal niet.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wietse op 2003-04-07 19:52 ]</font>

Neals
8 april 2003, 19:02
Dat mens heeft al een scheldpartij gehad, en er komen meerdere gigs uit.