PDA

View Full Version : Relicen, Hoe en waar begin ik?



keithvandentol
7 oktober 2006, 14:17
Hey,

Overal waar je een vraag stelt over relicen op dit forum wordt je vriendelijk verzocht maar in het topic "relic handleiding" te kijken maar nu ik dat heb gedaan ben ik er nog steeds niks wijzer van geworden. Er staan wel handige bruikbare ideeen in het topic maar ik weet gewoon niet echt hoe & waar ik moet beginnen.

Nu zouw ik gewoon willen vragen aan de mensen die het zelf al eens eerder hebben gedaan hier te posten hoe en waar ze zijn begonen enz. met mischien handige tips en weetjes, zoals de volgorde van het hele proces enz. en mischien is dit topic ook handig voor andere die het relicen ook weleens zouden willen uitproberen net als ik.

Nu over het gene wat ik wil relicen, Ik heb een losse kale squire stratocaster body [sunburst] met zo'n dikke lelijke laklaag eroverheen daar zouw ik als eerst vanaf willen. De body is dus helemaal kaal zonder elektronica, hals en dergelijke het is echt alleen de body en aangezien ik daar toch iets mee wil doen . . .

http://img176.imageshack.us/img176/3879/stratocasterbody04bykeithvandentolqp4.jpg

http://img132.imageshack.us/img132/3414/stratocasterbody03bykeithvandentolth1.jpg

keith van den tol

en graag serieuze reacties want die opmerking "achter je auto hangen en een rondje A3" is nu wel vaak genoeg gemaakt dacht ik.

glacius
7 oktober 2006, 14:22
een stuk touw een trekhaak achter de auto en een zandpad ..


en gaan met de banaan !

Jay75
7 oktober 2006, 14:25
Lang wachten en veel spelen schijnt ook te helpen

(nepper :P) hehe

up-guitarman
7 oktober 2006, 15:09
Ten eerste even de opmerking dat je best je hardware ook wat relict want een relic body met mooie blinkende hardware ziet er echt heel nep uit ...
Of het er nu echt uit zal zien is een andere discussie maar goed, ieder zijn ding !!!

Verder staat er echt wat in die topics ... Mij lijkt schuren het eerste begin !!!
En verder op google wat plaatjes zoeken van gitaren die op natuurlijke wijze afgeragd zijn zodat je niet begin te relicen op plaatsen waar je de gitaar bijna niet aanraakt ... (zoals je zelfs bij de fender customshop soms tegenkomt)

koennie
7 oktober 2006, 15:28
je body idd achter de auto hangen, of schuren net hoe jij het wilt hebben. als je die laklaag kwijt bent moet je gewoon gaan spelen met flink vette klauwen, in een zweterig hok.

hardware gewoon buiten in de regen leggen, of in een vochtig hol. Remmenreiniger er overspuiten of iets anders wat chrome aantast werkt oom goed. als je een witte slagplaat ed hebt gooi je die voor een paar daagjes in de thee, wordt t lekker geel van. Je hals moet je gewoon veel bespelen.

De beste methode is nog altijd veeeeeeel spelen en flink ruw met t apparaat omgaan. Nep-relics vind ik maar niks

G.G.
7 oktober 2006, 15:40
http://www.srvguitar.com/DIY.html

AART
7 oktober 2006, 15:49
[B]

"achter je auto hangen en een rondje A3"

U zegt het zelf al, want dat werkt wel heel goed.

LaurentB
7 oktober 2006, 15:58
Hey,
(...)
Er staan wel handige bruikbare ideeen in het topic maar ik weet gewoon niet echt hoe & waar ik moet beginnen.

(...)

en graag serieuze reacties want die opmerking "achter je auto hangen en een rondje A3" is nu wel vaak genoeg gemaakt dacht ik.

Dat laatste wordt sowieso moeilijk, want de A3 bestaat niet, volgens mij.

Ik zou vooral de vraag willen stellen: WAAROM relicen?

LostHighway
7 oktober 2006, 16:23
Met zo'n lekker blinkende laklaag kom je er al niet inderdaad.
Ik zou hem eerst met een heel fijne korrel helemaal eens opschuren.
Niet door de lak gaan, gewoon dat de bling bling eraf is.
Dan maak je hier en daar een paar butsjes, sla overal een beetje met een bos sleutels ofzo, erg willekeurig, maar met mate, je wil niet overdrijven.
Vooral de zijkanten enzo zijn vaak wat aangetatst door butsjes, rond de inputjack ook, kijk eens naar echte oude gitaren.
Dan de arm rest, die mag wel een goeie plek lak weghebben, maar doe de randjes een beetje geleidelijk en onregelmatig, , je wil niet zo'n mooi weggeschuurd plekje.
Hier zou ik een klein beetje polieren, daar mag hij wel een beetje glanzen, normaal heb je daar veel wrijving waardoor de lak in de eerste plaats is weggesleten, maar dat maakt ook dat de plek wat blinkt, zo was het toch op een kicked up ouwe Strat die ik ooit had en het is wel logisch..
Oja, de plekken waar je dus wat hout ziet wil je ook niet te 'vers' hebben, het hout moet niet smerig zijn maar op zijn minst niet dat bleke nieuwe hout, beetje stain of cheapo met wat koffie/thee zoals plastic parts?
Beetje bucklewear heeft elke gitaar waar op gespeeld wordt wel, en bij een Strat aan de bellycut zie je meestal wel deftige littekens, de overgang van de gewone back naar bellycut ziet wel af, vaak tot helemaal door de lak.
Vaak zie je ook wel dat er lak wordt verwijderd boven de slagplaat, alsof het is weggesleten door er veel met je plectrum tegen te krassen bij het aanslaan, tsjah, wees wat creatief, bekijk wat voorbeelden, en hou het vooral graag wat subtiel, het is makkelijk om teveel te schuren, te diep te krassen en teveel putjes te slaan, en op de verkeerde plaatsen wordt er ook vaak gewerkt, gebruik je gezond verstand en je krijgt wel een leuk resultaat.

Oja, dit is nu de body, maar de grote fout die dan vaak wordt gemaakt is om er nieuwe hardware op te zetten zoals al vermeld, of een onaangetaste hals.. Komt ook niet erg realistisch over allemaal..

En als laatste tip, NEEM JE TIJD.
Wat eraf is ben je kwijt, beter wat laten staan en nog eens checken met een echte pic ofzo dan teveel weg te schuren wat je niet meer terug kan krijgen..
Uiteindelijk ben je nog steeds sneller dan door 30 jaar op die gitaar te spelen zonder enige zuinigheid of terughoudendheid.

Debaser
7 oktober 2006, 17:44
lak eraf en een stuk gaan rennen...
daarna met je sweaty ass er op gaan zitten :)

mooie sweat stains, krijg je dan

interessander
7 oktober 2006, 17:57
Een stel kinderen in een zandbak vragen of ze er even een uurtje mee willen spelen?

schizo910
7 oktober 2006, 18:47
een half jaartje los in de verder lege achterbak van je auto leggen...

koennie
7 oktober 2006, 18:51
een half jaartje los in de verder lege achterbak van je auto leggen...

ja maar dan moet je wel als een dolle rijden en ook gewoon de gitaar laten liggen als je stoeptegels gaat vervoeren natuurlijk. De hond kan er ook gewoon bij...

maar ff zonder dollen, is keith van den tol nu al wat wijzer geworden?

stel anders ff een gerichte vraag, of vertel wat voor een relic je wilt

blademan
7 oktober 2006, 22:06
Relicen....pppffff? Nonsense!!! Je rijdt met je nieuwe auto toch ook niet eerst ff tegen een boom. Echt klink klare onzin.

Gearjunkie
7 oktober 2006, 22:18
Even helemaal los van de zin of onzin...

Ga er mee om zoals Stevie zelf ook deed met zijn no 1. Hij was er bepaald niet zuinig op zeg maar...

-hij stond er bovenop
-sleurde hem aan het snoer over het podium
-droeg de gitaar enkel aan de tremolohandle
-....

Dan gaat het best snel hoor! :)

drap
7 oktober 2006, 22:24
als je een witte slagplaat ed hebt gooi je die voor een paar daagjes in de thee, wordt t lekker geel van. Je hals moet je gewoon veel bespelen.

Dit is nog wel het meest neppe wat je kan doen. Een slagplaat wordt niet geel namelijk. De elementkapjes en dergelijke wel, maar niet de slagplaat.

Gearjunkie
7 oktober 2006, 22:28
Dit is nog wel het meest neppe wat je kan doen. Een slagplaat wordt niet geel namelijk. De elementkapjes en dergelijke wel, maar niet de slagplaat.


die krijgt inderdaad enkel (veel) krassen

datsun
7 oktober 2006, 23:41
bij mij is het net omgekeerd. Mn slagplaat is al aardig vergeeld maar mn elementenkapjes en knoppen zijn nog spierwit...

drap
8 oktober 2006, 00:01
bij mij is het net omgekeerd. Mn slagplaat is al aardig vergeeld maar mn elementenkapjes en knoppen zijn nog spierwit...

Ja, maar jij bent Belg he, dat verklaart best veel :dance:

FruscianteFan
8 oktober 2006, 00:04
http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/Stratclose-up.jpg

Hier heb ik helemaal niks voor hoeven doen: de slagplaat is ontzettend vergeeld, de elementkapjes zijn spierwit.

drap
8 oktober 2006, 00:09
Hier heb ik helemaal niks voor hoeven doen: de slagplaat is ontzettend vergeeld, de elementkapjes zijn spierwit.

Ja maar, ja maar... jij bent heel geen Belg! :o

Flipkoos
8 oktober 2006, 08:00
Relicen....pppffff? Nonsense!!! Je rijdt met je nieuwe auto toch ook niet eerst ff tegen een boom. Echt klink klare onzin.

AMEN!
Ik snap best dat een afgeragde gitaar karakter heeft. Maar als je 'm zelf verkloot is-tie wel afgeragd maar zonder karakter.
Net als die Vintage-gitaren laatst in DE GITARIST. Zielig.

nopster
8 oktober 2006, 10:07
Dit is nog wel het meest neppe wat je kan doen. Een slagplaat wordt niet geel namelijk. De elementkapjes en dergelijke wel, maar niet de slagplaat.

Om zo'n dingen te beweren moet je toch wel Nederlander zijn. :eek: :dance:

drap
8 oktober 2006, 10:50
Om zo'n dingen te beweren moet je toch wel Nederlander zijn. :eek: :dance:

Hé pas op he, je bent hier wel te gast! :)

Maar ff zonder gekheid, een slagplaat verkleurd normaal gesproken amper. Er zijn jaren geweest dat Fender andere slagplaten gebruikte (ergens in de jaren '60 volgens mij) die wat verkleurden, maar normaal gesproken verkleurd echt alleen maar de elementkapjes, het dopje op de tremolo en de switch en je knoppen. Vraag Vulvasonic maar, die weet er meer vanaf dan ik.

nopster
8 oktober 2006, 11:01
Mijn oom heeft verschillende 60-ers en die zijn allemaal verkleurd. Mss dan omdat ze nogal veel in rokerige ruimtes staan?

Edit: ik zie dat je juist zei dat ze in de jaren 60 ...
Had het te laat gezien. (Belg he ;) )

drap
8 oktober 2006, 11:12
Mijn oom heeft verschillende 60-ers en die zijn allemaal verkleurd. Mss dan omdat ze nogal veel in rokerige ruimtes staan?

Wellicht dat dat de jaren '60 versies zijn die ik bedoel. En rook maakt alles geel wat wit is, dus dat is ook zeer wel mogelijk.

Het is ook niet zo dat slagplaten helemaal niet verkleuren, maar sommigen denken dat ie net zo geel wordt als de rest van het plastic en dat is zeker niet zo. Waarschijnlijk zijn de rest van de plastic onderdelen op de gitaren van je oom nog veel geler dan de slagplaat neem ik aan?

Ik wou trouwens dat ik zo'n oom had :o

edit: Dat ge-edit moet es afgelopen zijn. Hier kan ik niet tegen editten! :seriousf:

nopster
8 oktober 2006, 11:24
Veel geler idd. Naar het bruin-gele toe zelfs... En de lak is hier en daar al lekker gebarsten. 8-)

taylor
8 oktober 2006, 11:36
jaren 60 slagplaten hadden een groen tint van zich zelf(niet geel).

schizo910
8 oktober 2006, 11:40
neem bij alles wat je doet, je gitaar mee... hang hem de hele dag om je nek... tijdens alls, alles, alles wat je doet. Zo zijn de 'bekende' afgeragde gitaren ook ontstaan. het zijn gebruiks sporen geen gereedschap sporen. Serieus, ik vind een afgeragde gitaar er stoer uit zien, maar ben nog maar weinig mooie gerelicte tegengekomen. Gisteren zag ik nog een strat uit de customshop van Fender, redelijk mooi gerelict maar gloednieuwe hardware en fonkelende hals. En de grotere slijtage plekken waren afgelakt :o... http://img170.imageshack.us/img170/9002/110104emm7prvsq7.gif (http://imageshack.us)

Ik wil overigens met deze post geen wel/niet relicen discussie uitlokken, maar probeer uit te leggen dat een relic er bijna nooit zo mooi uit zal zien als the real thing... oftewel, wees niet te zuinig op je gitaar en gaan met die banaan.

taylor
8 oktober 2006, 11:44
hardware kun je ook relicen,gooien ze meestal vloeibaar stikstof over dacht ik.

nopster
8 oktober 2006, 11:47
Ik dacht enkele dagen in de grond stoppen...

taylor
8 oktober 2006, 11:52
ja, kan ook :)

ik heb er zelf ook niks ermee hoor maar dacht geef ff de info voor de geen die het toch zelf wil doen.

MarkS
8 oktober 2006, 14:10
Heel soms vind ik een gerelicte gitaar wel mooi. Meestal vind ik het net ff te overdone en er vaak nogal fake uit zien. Frappant trouwens dat deze behandelingen uitsluitend aan gitaren is voorbehouden. Of komt er binnenkort een topic "hoe gooi ik het beste mijn 4x12 van de roltrap", en "welke stofzuigerzak is het meest geschikt om in een buizentop leeg te kloppen" ? :D

sjoerd5
8 oktober 2006, 14:18
AMEN!
Ik snap best dat een afgeragde gitaar karakter heeft. Maar als je 'm zelf verkloot is-tie wel afgeragd maar zonder karakter.
Net als die Vintage-gitaren laatst in DE GITARIST. Zielig.

jah die heb ik ook gezien

Brammibal
8 oktober 2006, 14:35
Heeft er trouwens nog iemand een plaatje vaneen gerelicte p-bas of jazz bas waarbij de laklaag voor het grootse deel weg is?
en weet iemand of er onder de dikke lelijke laklaag van een squier jazz bas, multiplex of 'echt' hout zit ?

Squier4ever
8 oktober 2006, 14:46
of er echt hout onder zit moet je proberen, evt door alleen onder de slagplaat de lak weg te schuren ofzo, als het dan multi is dan zie je het toch niet wegens de slagplaat. over het algemeen zit er op de oudere squiers van toch wel een jaartje of 10 oud en meer, wel fatsoenlijk hout. misschien wel meerdere niet gematch-te stukken, maar daar kom je alleen achter door em kaal te schuren

Brammibal
8 oktober 2006, 14:50
Hij is een half jaartje oud.. op de squir site staat dat de body van Agathis gemaakt is. Is dat wat ?

Squier4ever
8 oktober 2006, 16:36
op zich nix mis mee alle goedkope gitaartjes worden daar zo ongeveer van gemaakt. maar t wil nog niet zeggen dat je een mooi stukkie agathis heb

nopster
8 oktober 2006, 17:08
Dit vind ik een heel lelijke relic:

http://www.guitarvillage.com/Solids/Fender/Others/reliccopy.jpg

datsun
8 oktober 2006, 17:30
dat ziet er niet eens meer gerelict uit, net alsof er zand op ligt :stop:

up-guitarman
8 oktober 2006, 23:50
Dat is zo proper afgelijnd dat het net zo geschilderd lijkt ...

schizo910
9 oktober 2006, 09:59
helemaal versleten maar nergens pitjes of krassen... erg geloofwaardige relic i.d.d.

Brammibal
9 oktober 2006, 13:32
BAH, bah bah.

up-guitarman
9 oktober 2006, 14:05
Mijn Tele begint vanzelf al wat te relicen (door veelvuldig gebruik bedoel ik dan he) De gold sparkle lak is nogal broos zodat ik er op de plaats waar mijn arm ligt reeds doorzit ...

Kim Wilson
9 oktober 2006, 14:07
Mijn Tele begint vanzelf al wat te relicen (door veelvuldig gebruik bedoel ik dan he) De gold sparkle lak is nogal broos zodat ik er op de plaats waar mijn arm ligt reeds doorzit ...
Dat zijn de mooiste relics. Namaak ga je (bijna) altijd zien...

Flipkoos
9 oktober 2006, 15:03
Ik vind dat je er pas trots op mag zijn als je 'm echt hebt stukgespeeld!

Slevin
9 oktober 2006, 18:11
dat ziet er niet eens meer gerelict uit, net alsof er zand op ligt :stop:

Meer alsof ze er stickers op geplakt hebben if you ask me :P

Jay Cal
9 oktober 2006, 20:27
Vleesvorken, priemen, schuurpapier, rubbermat, stoeptegels, koffie, schoensmeer, sigaretten, bier, ijzeroxide en nog wat spannende zooi en dan krijg je zoiets als de mijne:
http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/P1010029.jpg

Met dank aan Alex vd Linde (master of relics)

Danny Drug
9 oktober 2006, 20:29
Vleesvorken, priemen, schuurpapier, rubbermat, stoeptegels, koffie, schoensmeer, sigaretten, bier, ijzeroxide en nog wat spannende zooi en dan krijg je zoiets als de mijne:
http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/P1010029.jpg

Met dank aan Alex vd Linde (master of relics)


ECHT relic.. meer blues word het nie~!

Aron Maiden
9 oktober 2006, 21:56
Vleesvorken, priemen, schuurpapier, rubbermat, stoeptegels, koffie, schoensmeer, sigaretten, bier, ijzeroxide en nog wat spannende zooi en dan krijg je zoiets als de mijne:
http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/P1010029.jpg

Met dank aan Alex vd Linde (master of relics)

best mooi gedaaan!

opwelke manier heb je de lak zo dof gekregen?

keithvandentol
11 oktober 2006, 10:08
als eerst sorry voor de late reactie,

zoals verwacht wordt dit topic ook weer - zoals alle topics over relicen - overspoeld met reacties over hoe dom en nep het wel niet is. zoals ik al zei heb ik deze body over en wil ik er iets leuks mee doen en dat is dus in dit geval relicen, gewoon om het een keer te proberen.

een van de reacties die ik ga uitproberen,

Met zo'n lekker blinkende laklaag kom je er al niet inderdaad.
Ik zou hem eerst met een heel fijne korrel helemaal eens opschuren.
Niet door de lak gaan, gewoon dat de bling bling eraf is.
Dan maak je hier en daar een paar butsjes, sla overal een beetje met een bos sleutels ofzo, erg willekeurig, maar met mate, je wil niet overdrijven.
Vooral de zijkanten enzo zijn vaak wat aangetatst door butsjes, rond de inputjack ook, kijk eens naar echte oude gitaren.
Dan de arm rest, die mag wel een goeie plek lak weghebben, maar doe de randjes een beetje geleidelijk en onregelmatig, , je wil niet zo'n mooi weggeschuurd plekje.
Hier zou ik een klein beetje polieren, daar mag hij wel een beetje glanzen, normaal heb je daar veel wrijving waardoor de lak in de eerste plaats is weggesleten, maar dat maakt ook dat de plek wat blinkt, zo was het toch op een kicked up ouwe Strat die ik ooit had en het is wel logisch..
Oja, de plekken waar je dus wat hout ziet wil je ook niet te 'vers' hebben, het hout moet niet smerig zijn maar op zijn minst niet dat bleke nieuwe hout, beetje stain of cheapo met wat koffie/thee zoals plastic parts?
Beetje bucklewear heeft elke gitaar waar op gespeeld wordt wel, en bij een Strat aan de bellycut zie je meestal wel deftige littekens, de overgang van de gewone back naar bellycut ziet wel af, vaak tot helemaal door de lak.
Vaak zie je ook wel dat er lak wordt verwijderd boven de slagplaat, alsof het is weggesleten door er veel met je plectrum tegen te krassen bij het aanslaan, tsjah, wees wat creatief, bekijk wat voorbeelden, en hou het vooral graag wat subtiel, het is makkelijk om teveel te schuren, te diep te krassen en teveel putjes te slaan, en op de verkeerde plaatsen wordt er ook vaak gewerkt, gebruik je gezond verstand en je krijgt wel een leuk resultaat.

Oja, dit is nu de body, maar de grote fout die dan vaak wordt gemaakt is om er nieuwe hardware op te zetten zoals al vermeld, of een onaangetaste hals.. Komt ook niet erg realistisch over allemaal..

En als laatste tip, NEEM JE TIJD.
Wat eraf is ben je kwijt, beter wat laten staan en nog eens checken met een echte pic ofzo dan teveel weg te schuren wat je niet meer terug kan krijgen..
Uiteindelijk ben je nog steeds sneller dan door 30 jaar op die gitaar te spelen zonder enige zuinigheid of terughoudendheid.

en voor deze look wil ik wel gaan,


http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/P1010029.jpg

er werd ook een paar keer gezegd dat je niet de harware etc. moet vergeten maar dat was ik niet van plan. ik heb nu alleen nog een body, maar harware enzo komt er allemaal aan. het project heeft ook totaal geen haast want als het goed is koop ik binnenkort eerst een highway strat en daarna wil ik volledig voor dit project gaan.
ik heb al wel verzonnen dat ik wil proberen de sunburst lak te laten zitten en daaroverheen een rode laklaag te doen zodat je zwart/sunburst door de slijtplekken gaat zien.

harstikke bedankt voor de reacties en laten we proberen on-topic te blijven meer reacties/tips zijn welkom

LostHighway
11 oktober 2006, 10:14
ik heb al wel verzonnen dat ik wil proberen de sunburst lak te laten zitten en daaroverheen een rode laklaag te doen zodat je zwart/sunburst door de slijtplekken gaat zien.
Oew, deze vind ik wel leuk, lekker origineel en toch realistisch, veel refins onder die ouwe kerels namelijk.
Kan je die rode laag zo dik/dun houden als je zelf wil, met een dun laagje van de juiste lak hoef je hem misschien niet eens veel te relicen maar slijt hij vanzelf wel goed..

keithvandentol
11 oktober 2006, 10:22
Oew, deze vind ik wel leuk, lekker origineel en toch realistisch, veel refins onder die ouwe kerels namelijk.
Kan je die rode laag zo dik/dun houden als je zelf wil, met een dun laagje van de juiste lak hoef je hem misschien niet eens veel te relicen maar slijt hij vanzelf wel goed..

als ik met een fijn schuurpapiertje de doorzichtige laklaag[die over het sunburst heen zit] eraf schuur blijft die sunburst dan gewoon mooi

G.G.
11 oktober 2006, 11:39
als ik met een fijn schuurpapiertje de doorzichtige laklaag[die over het sunburst heen zit] eraf schuur blijft die sunburst dan gewoon mooi

Keith, ik heb precies dezelfde chinese strat "be/mishandeld". De blanke lak die over de burst heen zit kan je niet met een schuurpapiertje bewerken zodat de sunburst intact blijft.

De blanke lak is namelijk heel dik en de kleuren heel dun. Je moet heel hard schuren op de blanke lak, en dan ineens vlieg je met het schuurpapier door de kleur heen.

Mijn ervaring is dat de body uit 3 losse lagen bestaat: hout, kleur, blanke lak.

Toen ik met een elektrische verfbrander aan de gang ging merkte ik dat de blanke lak begon los te komen van de kleurlagen. Je begint ergens bij een schroefgaatje (bv. van de slagplaat) dan ontstaat er een luchtbel tussen de kleurlagen en de blanke lak en de luchtbel kan je met de brander over de hele body verplaatsen totdat de blanke lak er helemaal vanaf gevallen is.

Mooie hiervan is dat de kleurlagen wel intact blijven (kleurlagen zitten echt goed aan het hout vast, en de blanke lak lijkt er los overheen te zitten)

Dan wat nieuwe dunne blanke lak er overheen en klaar.

Ik ben na de verbrander verder gegaan met schuurpapier met dit als resultaat:

http://img216.imageshack.us/img216/5609/image00119ow6.jpg

http://img82.imageshack.us/img82/1900/image00120fu7.jpg

http://img148.imageshack.us/img148/6118/image00121mx7.jpg

Ik moet de hardware nog verouderen, en ik heb de body geolied (en ook de kale achterkant van de hals). De foto's zijn ongeveer 3 weken oud, en nu na 3 weken intensief bespelen wordt de hals ranzig groen aan de achterkant en de body lekker vlekkerig en smerig.

Stratman70
11 oktober 2006, 12:23
ja sorry, maar ik vind 'm dus niet mooi.

Voor mij blijft dit toch de ultieme relic:
http://home.wanadoo.nl/e.kosters/RelicTokai.JPG

Jay Cal
11 oktober 2006, 14:16
best mooi gedaaan!

opwelke manier heb je de lak zo dof gekregen?

Zachte staalwol doet wonderen

Squier4ever
13 oktober 2006, 20:26
http://i22.ebayimg.com/02/i/08/1d/3d/57_12.JPG

http://i10.ebayimg.com/03/i/08/1e/f8/ae_12.JPG

http://i23.ebayimg.com/06/i/08/1d/50/03_12.JPG

vette echte oude tele custom van '61

Squier4ever
13 oktober 2006, 20:27
http://i2.ebayimg.com/02/i/08/24/57/c5_12.JPG

http://i18.ebayimg.com/01/i/07/fb/35/96_12.JPG

http://i11.ebayimg.com/05/i/08/1a/34/c7_12.JPG

kost maar $ 10 grand

Kim Wilson
13 oktober 2006, 20:29
$10.000? Voor zo'n vies oud ding!? :o :stop:

Squier4ever
13 oktober 2006, 20:33
mja maar wel een redelijk zeldzame en ik vind em juist heel vet zegmaar, hoewel ik geen 10k heb helaas.... maar anders had ik em misschien wel geadopteerd :D

drap
13 oktober 2006, 21:30
http://i2.ebayimg.com/02/i/08/24/57/c5_12.JPG

Sjezus wat een mooi ding is dit...

Negative K3 fan
13 oktober 2006, 22:02
ik vraag me trouwens af hoe die slijtage achter de brug en in het midden van die control plate is ontstaan??

Squier4ever
13 oktober 2006, 22:06
http://cgi.ebay.com/Fender-1961-Custom-Telecaster-Vintage-60s_W0QQitemZ150044727943QQihZ005QQcategoryZ118988 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

hier is de advertentie

Philippe
20 oktober 2006, 17:30
Sorry, maar ik vind het niet zo mooi. Maar ik kan me voorstellen dat jij er heel blij mee bent :)

Jay Cal
20 oktober 2006, 18:32
Ik vind hem niet onaardig (rood is alleen helemaal niet mijn kleur). Sommige puntjes zou ik iets meer aandacht geven... horizontale schuurplekken boven je middelste element kan alleen getuigen van heel barbaars uitgevoerde pickscrapes... en zo'n metalmonster is het volgens mij ook niet toch?

Verder een coole bak! Met IJzeroxide kan je je harware goed relicen.

Show me the progress.

Hector_Tsolodimos
20 oktober 2006, 19:04
ik vind em juist heel goed gelukt! ik weed zeker dat ie er straks met wat veroeste hardware, vergeelde slagplaat/elementenkapjes/knopjes enz er behoorlijk goed uit zal zien!
vergeet je alleen niet om ook wat aan de kop te doen? zoals een ouderwetse logo, wat vlekken en schaafwonden, en natuurlijk de veroeste vintage stemmeachnieken?

succes er mee, ik vind dat je het nu bijzonder goed doet! alleen is rood een beetje een 'vreemde keuze' voore en 'vintage-look' gitaar, maar ik durf te wedden dat ie er straks juist apart, uniek en geil uit zal zien!

Hector_Tsolodimos
20 oktober 2006, 19:18
en ik snap dit niet helemaal: (misschien (nóg) een bruikbare tip)
http://img126.imageshack.us/img126/1958/relicstratah2.jpg

Axelll
20 oktober 2006, 19:19
Ik vind em gaaf!

keithvandentol
21 oktober 2006, 11:40
de plekken die jij aangeeft die onder de slagplaat komen zijn gekomen door het latten vallen of om te kijken of ik het goede schuurpapier had

Hector_Tsolodimos
21 oktober 2006, 12:05
de plekken die jij aangeeft die onder de slagplaat komen zijn gekomen door het latten vallen of om te kijken of ik het goede schuurpapier had
aah zo, dat is slim!
maar bij de plek waarbij ik zeg ´daar moet nog komen´ , ga je daar nog wat mee doen? met die tip..

Squier4ever
21 oktober 2006, 12:06
vette shit zo man!

nielsduursma
21 oktober 2006, 12:15
ik vind hem echt supervet!!! alleen is rood niet echt mijn kleur, ik had voor zwart of wit of sunburst gekozen. maar ieder zijn ding natuurlijk! :hippie:

keithvandentol
22 oktober 2006, 17:06
ik vind hem echt supervet!!! alleen is rood niet echt mijn kleur, ik had voor zwart of wit of sunburst gekozen. maar ieder zijn ding natuurlijk! :hippie:

de gitaar was origineel al sunburdst & ik heb al 2 sunburst gitaren, en zwarte gitaren zijn niet mijn ding

Luke-wannabe
22 oktober 2006, 17:13
Supervet gedaan, man! Ziet er echt aannemelijk uit! Ga je ook de neck doen?

keithvandentol
23 oktober 2006, 15:50
yep alleen heb ik die nog niet, mischien heeft er iemand een mooie linkshandige fenderneck voor mij liggen

G.G.
23 oktober 2006, 19:20
yep alleen heb ik die nog niet, mischien heeft er iemand een mooie linkshandige fenderneck voor mij liggen

Wordt een replica van "Red" van Stevie Ray Vaughan?

Cicerooke
23 oktober 2006, 19:25
Ik vind het afschuwelijk.
Maar dat is ook omdat ik de zin ervan niet begrijp.
Smaken verschillen nietwaar,maar ik wens je toch veel succes en plezier met je project hoor. :hippie:

keithvandentol
23 oktober 2006, 19:41
Wordt een replica van "Red" van Stevie Ray Vaughan?

hey iemand die hem herkent, het wordt niet echt een replica want dan zouw ik al veels te ver zijn gegaan met het relicen. ik ben wel gienspireerd door "Red" het is ook een van de tofste gitaren van stevie ray vaughan

http://img256.imageshack.us/img256/916/srv200sd6.jpg

Jorikjet
23 oktober 2006, 19:45
is best gaaf geworden, ziet er iig niet zo nep uit als die relics van fender! bijvoorbeeld deze rory gallagher strat... http://www.fender.com/products/search.php?partno=0150080800

G.G.
23 oktober 2006, 19:53
hey iemand die hem herkent, het wordt niet echt een replica ik ben wel gienspireerd door "Red" het is ook een vna de tofste gitaren van stevie ray vaughan
Ik herkende het meteen, die staat ook bij mij op mijn verlanglijstje, wist meteen dat het om Red moest gaan toen je die linkshandige hals noemde. Ben benieuwd naar het eindproduct.

keithvandentol
24 oktober 2006, 16:27
Ik herkende het meteen, die staat ook bij mij op mijn verlanglijstje, wist meteen dat het om Red moest gaan toen je die linkshandige hals noemde. Ben benieuwd naar het eindproduct.

leek om al die positieve reacties door te lezen, ik ben er al wel trots op want ik vind het best goed gelukt allemaal voor de eerste keer.

ik zit net te kijken op tonefactory.nl ze hebben daar een hals die precies is wat ik zoek maar ik vind hem best duur of licht het aan mij?

http://img114.imageshack.us/img114/7099/ngslrku8.jpg
hij kost 165 euro, heeft er hier iemand ervaring met tonefactory.nl en kan iemand mij vertellen wat een soortgelijke hasl kost bij vox humana, let op hij moet echt gelakt zijn zoals op het plaatje en linkshandig natuurlijk

Stratman70
24 oktober 2006, 17:16
Waarom wil je 'm gelakt hebben? Hij wordt toch relic, dus kun je 'm net zo goed zelf al watterend met een doek ofzo in de lak zetten. Scheelt alweer in de kosten en het eindresultaar is er beter na, veel meer relic.

Dan kun je gaan voor een vintage rosewoodneck bij vox humana, ongelakt, voor ongeveer dezelfde prijs, schat ik zo in.

Jay Cal
24 oktober 2006, 20:26
165 euro is een gangbare prijs voor een nieuwe stratneck met een palissander fretbord. Op MP of ebay staan de koopjes natuurlijk....

LostHighway
24 oktober 2006, 20:32
Kijk uit naar een Allparts hals bij The String, ongelakt 75EUR dacht ik?
Kheb een gelakte linkshandige strathals met CBS headstock op een Tele van me, erg lekkere halsjes hoor!

Hector_Tsolodimos
24 oktober 2006, 20:34
leek om al die positieve reacties door te lezen, ik ben er al wel trots op want ik vind het best goed gelukt allemaal voor de eerste keer.

ik zit net te kijken op tonefactory.nl ze hebben daar een hals die precies is wat ik zoek maar ik vind hem best duur of licht het aan mij?

http://img114.imageshack.us/img114/7099/ngslrku8.jpg
hij kost 165 euro, heeft er hier iemand ervaring met tonefactory.nl en kan iemand mij vertellen wat een soortgelijke hasl kost bij vox humana, let op hij moet echt gelakt zijn zoals op het plaatje en linkshandig natuurlijk
een mooie nek, lekker 'donker'
sommige rosewood fretboards hebben zo'n bruine kleur, maar deze is lekker zwart, heerlijk
nog even een Fender logo ergens vandaan toveren (MP, voor 5 euries)
dan wat krassen en slaan, (op de kop)
dan met schuurpapier langs de hals, endan krijg je zo iets:
http://ct.pbase.com/u5/crumblebum/small/37100697.JCpbase004.jpg
(foto is niet al te groot, sorry, maar ik moet nu gaan, kan niet verder zoeken)

keithvandentol
15 november 2006, 18:30
even men topic bumpen, vandaag post gekregen van tonefactory.nl, vorige week ff bij Vox Humana langs geweest om een nieuwe brug te kopen, die staat inmiddels in het strooizout.

http://img133.imageshack.us/img133/8728/brug01fr5.jpg

http://img391.imageshack.us/img391/5777/lefty01fz7.jpg

http://img462.imageshack.us/img462/5695/lefty02bn4.jpg

keithvandentol
15 november 2006, 18:35
ik had ook nog een slagplaat gekocht+elementkapjes in vintage mint maar die elementkapjes worden niet meer geleverd ofzo dus die slagplaat gaat terug

http://img472.imageshack.us/img472/6365/lefty04yt1.jpg

http://img296.imageshack.us/img296/8844/lefty06vo0.jpg

Hector_Tsolodimos
15 november 2006, 18:55
wat een geile parts!
ik kan niet wachtten (jij vast al helemaaaaaal niet) om te zien hoe de eindresultaat er uit komt te zien :D

dIRE sTRAITS
15 november 2006, 21:12
dat ding wordt ubervet man!

guvnor
16 november 2006, 10:17
Ik heb 2 maanden geleden dezelfde hals gekocht. Kocht ook de 2 tone ash body erbij. De rest van de (gouden) hardware heb ik bij Guitarfetish gekocht en zo mijn eigen gitaartje gebouwd.

De hals en body van Tonefactory heb ik gelukkig nog tegen oude prijzen gekocht. De hals die nu 165 kost was toen 116,-.

De hals is best OK. Niet zo dik als van mijn Fernandes Revival Strat maar iets dikker dan standaard. Wat ik heel fijn vind is dat het een vintage style hals is (7,25" radius) maar met de trusrod afstelling aan de kop.

nopster
16 november 2006, 11:24
Gingen de body en de hals goed samen of zit er wat speling op? Ik heb een hele tijd geleden ook een strat samengesteld maar ik heb mogen prutsen met houtlijm, veel te veel speling... Ik had ze wel niet bij dezelfde firma gekocht.

G.G.
16 november 2006, 17:20
maar ik heb mogen prutsen met houtlijm, veel te veel speling...

Lijm? waarom niet een mooi vulstukkie gemaakt met fineer in een passende kleur?

keithvandentol
16 november 2006, 19:17
Gingen de body en de hals goed samen of zit er wat speling op? Ik heb een hele tijd geleden ook een strat samengesteld maar ik heb mogen prutsen met houtlijm, veel te veel speling... Ik had ze wel niet bij dezelfde firma gekocht.

hij heeft inderdaad wat spelling, maar van het weekend wordt er aan begonen dus we zullen het zien

sickpunk
16 november 2006, 19:42
hoe krijg je tonefactory zo ver dat ze je de maten van een hals door sturen, ik was opzoek naar een vervangings hals... 2 mailtjes gestuurd met vragen en tot 2 keer toe geen antwoord op de vraag over wat de maten waren(verder echt hele vriendelijke lui en goede service... maybe nog maar is proberen) en voxhumana is al helemaal een ramp met mail helaas...

Hector_Tsolodimos
16 november 2006, 21:00
vergeet niet om zo iets met je hals te doen!
http://img522.imageshack.us/img522/1140/11jpkbandcafehetpandje1wa1.jpg
de man op de foto heet: Pieter-Jan Kuijten (JPK, www.jpkband.nl), en zijn strat (heeft er 3, allemaal USA´s) is geen relic, maar een echt versleten gitaar
(ik heb btw wel eens met zijn band meegespeeld:D, misschien dat ik nog eens een videotje ofzo post :D)
maar dit hoort er toch echt bij, als je je gitaar gaat relicen!

nopster
17 november 2006, 10:44
Lijm? waarom niet een mooi vulstukkie gemaakt met fineer in een passende kleur?

Omdat ik de mogelijkheid niet heb om dat thuis te doen... Het moest vlug vlug gaan en ik ben beginnen kliederen. Nu wel wat spijt, want het is maar een vuil boeltje geworden.

AgileGhost
17 november 2006, 10:50
Relicen = geen respect voor. Nepperd!

keithvandentol
25 november 2006, 14:15
Relicen = geen respect voor. Nepperd!

je hoeft ook geen respect voor het relicen te hebben je moet proberen andermans ideeen te respecteren, wat kan jouw het schelen wat ik met MIJN gitaar doe?

maar de hals zit er inmiddels op, foto's volgen zo snel mogelijk. nu moet ik nog ergens een relic pickgaurd/elementkapjes/knopen/tuners/jackplug en dan kan ik verder

Hector_Tsolodimos
25 november 2006, 14:58
je hoeft ook geen respect voor het relicen te hebben je moet proberen andermans ideeen te respecteren, wat kan jouw het schelen wat ik met MIJN gitaar doe?

maar de hals zit er inmiddels op, foto's volgen zo snel mogelijk. nu moet ik nog ergens een relic pickgaurd/elementkapjes/knopen/tuners/jackplug en dan kan ik verder
gelijk heb je
en mooi, ik wil de foto´s graag zien :D
maar dat gene wat je nodig hebt, is toch ook allemaal bij tonefactory (zo heet die site toch?) verkrijgbaar?

keithvandentol
27 november 2006, 17:35
comments? anyone?

G.G.
27 november 2006, 17:39
Ziet er goed uit, nog ff de hals toetakelen en afmonteren.

marter544
27 november 2006, 17:52
idd vet, maar de nek ziet er veeeel te nieuw uit!

TRC
27 november 2006, 17:59
ziet er goed uit!
Alleen jammer van die verschrikkelijke kleur maar goed, dat is een kwestie van smaak.
Ben nu trouwens ook bezig een gitaar te ''relicen.''
Nja..sort of.
Een 10 € gitaartje van de action, de voorkant was helemaal kapot.
Met stiften op getekend ook enzo ;) dus die is er af gesloopt.
De achterkant ben ik nu wat aan het relicen en hij komt binnenkort aan m'n muur.

Squier4ever
27 november 2006, 19:38
vet, als ik je nou eens mijn stratbody, die al min of meer gerelict is opstuur :D:D

TRC
27 november 2006, 19:44
Tegen wie heb je 't nou? :???: :p

keithvandentol
27 november 2006, 20:18
vet, als ik je nou eens mijn stratbody, die al min of meer gerelict is opstuur :D:D

als het voor niks is kun je hem zo naar me opsturen, als dat is wat je bedoelt. ik kan er altijd nog een gebruiken

vulvasonic
27 november 2006, 21:05
als het voor niks is kun je hem zo naar me opsturen, als dat is wat je bedoelt. ik kan er altijd nog een gebruiken

Met al mijn respect voor je wilskracht en dadendrang, maar dit kan ik toch echt nauwelijks 'relicen' noemen. Heb je de verf met een kwast aangebracht?
Zo ziet het er namelijk wel uit.... :nervous:

koennie
27 november 2006, 22:29
Met al mijn respect voor je wilskracht en dadendrang, maar dit kan ik toch echt nauwelijks 'relicen' noemen. Heb je de verf met een kwast aangebracht?
Zo ziet het er namelijk wel uit.... :nervous:

hehe mijn uberstrat is ook met de kwast geverfd, door de vorige eigenaar. ik heb er lekker niks aan gedaan, alleen alle hardware vervangen, nieuwe pickups en een andere hals en slagplaat ;)
das echt een topding

vulvasonic
27 november 2006, 22:50
hehe mijn uberstrat is ook met de kwast geverfd, door de vorige eigenaar. ik heb er lekker niks aan gedaan, alleen alle hardware vervangen, nieuwe pickups en een andere hals en slagplaat ;)
das echt een topding

Nou ja, de mijne heb ik ook met de kwast geverfd. Maar dat is ook geen relic-job. Gewoon een beetje aankloten, meer niet. En ja, ook die van mij is geweldig! :D

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/StratSpikebite.jpg

O ja, het kale stuk wat je ziet, is een knaaggebied voor de hond.

koennie
27 november 2006, 22:54
ziet er goed uit!

dis mijn stratje:

dimarzio superdist, hardtail, BLACK hardware en multiplex power! speelt als een tiet

http://koen8430.fotopic.net/p24894889.html

vulvasonic
27 november 2006, 22:57
ziet er goed uit!

dis mijn stratje:

dimarzio superdist, hardtail, BLACK hardware en multiplex power! speelt als een tiet

http://koen8430.fotopic.net/p24894889.html

Ook niet vies.
Dat is ook een van de leuke dingen van Fender-achtigen, dat je er zo lekker mee aan kunt kloten. :dance:

koennie
27 november 2006, 23:12
t was t stratje uit me grunge tijdperk, met de oude hals had t ding een actie van 1 cm bij de twaalfde fret, me slagplaat was gebroken en ik deed er alleen maar tweedehands snaren op. Dat was werken! de elektronica was niet eens gesoldeerd, gewoon aan elkaar geknoopt...
ik heb m nu ook anders geschakeld, op de 1-na-achterste positie heb ik de brug en neck pu samen, klinkt lekker, veel gain en toch lekker zwaar en warm.

keithvandentol
28 november 2006, 15:34
Met al mijn respect voor je wilskracht en dadendrang, maar dit kan ik toch echt nauwelijks 'relicen' noemen. Heb je de verf met een kwast aangebracht?
Zo ziet het er namelijk wel uit.... :nervous:


heb je het nouw over mijn rode strat waar dit topic over gaat ofniet,

vulvasonic
28 november 2006, 16:05
heb je het nouw over mijn rode strat waar dit topic over gaat ofniet,

Dat is inderdaad de strat waaraan ik refereer.

marter544
18 december 2006, 16:48
Hij is vet! Mist alleen wel wat puntjes op de i..Zoals idd de plastic dingen, de achterkant van de trem en de veren enzo, en de hals + stemmechanieken.

Danny Drug
18 december 2006, 18:13
het mooiste aan een relic vind ik de gare fretboard.. die mis ik ook nog

Hector_Tsolodimos
18 december 2006, 18:22
Hij is vet! Mist alleen wel wat puntjes op de i..Zoals idd de plastic dingen, de achterkant van de trem en de veren enzo, en de hals + stemmechanieken.
idd.. komt heel wat puntjes tekort.. maar het is iig een goede basis..
je mist:
vergeelde parts
verroeste parts
verneukte hals (dat compenseert ook dat er geen coole streep achter je hals loopt)
vintage style stemmechanieken (die ook verneukt moeten zijn)
Fender decal, beetje verneuken, staat ook altijd leuk bij een verneukte gitaar)
en dat was het wel zo´n beetje

Luke-wannabe
18 december 2006, 19:32
Skunk stripe hoort niet op 60's Fenders joh pikkie :p

sregor
19 december 2006, 13:11
Ik heb er echt geen verstand van, maaruh het lijkt wel of de hals verkeerd om zit?? Daar waar die stemmechanieken zitten lopen die curve toch normaal aan de onderkant en de mechanieken aan de bovenkant?? Schiet mij maar lek hoor, maar dat is toch zo? Alsof er een linkshandige hals op een rechthandige gitaar zit.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

koennie
19 december 2006, 13:19
Ik heb er echt geen verstand van, maaruh het lijkt wel of de hals verkeerd om zit?? Daar waar die stemmechanieken zitten lopen die curve toch normaal aan de onderkant en de mechanieken aan de bovenkant?? Schiet mij maar lek hoor, maar dat is toch zo? Alsof er een linkshandige hals op een rechthandige gitaar zit.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

dat is juist de bedoeling :)
Ze noemen het ook wel 'reversed headstock'. Dit resulteerd in een zwaarder, bassiger geluid van de bovenste drie snaren. Maar buiten dat is het ook gewoon tof ;)

Negative K3 fan
19 december 2006, 13:20
Ik heb er echt geen verstand van, maaruh het lijkt wel of de hals verkeerd om zit?? Daar waar die stemmechanieken zitten lopen die curve toch normaal aan de onderkant en de mechanieken aan de bovenkant?? Schiet mij maar lek hoor, maar dat is toch zo? Alsof er een linkshandige hals op een rechthandige gitaar zit.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

nee je ziet het precies goed, sommige mensen vinden het mooi op die manier, ik vind het niet op alle strats even goed passen, maar meestal vind ik het wel mooi.

keithvandentol
19 december 2006, 18:35
idd.. komt heel wat puntjes tekort.. maar het is iig een goede basis..
je mist:
1. vergeelde parts

2. verroeste parts

3. verneukte hals (dat compenseert ook dat er geen coole streep achter je hals loopt)

4. vintage style stemmechanieken (die ook verneukt moeten zijn)

5. Fender decal, beetje verneuken, staat ook altijd leuk bij een verneukte gitaar)
en dat was het wel zo´n beetje

ok,

1. vergeelde parts komen eraan.

2. veroeste parts zijn aanwezig, de veren van de trem zijn bijv. geroest en het trem blok is bekrast, (waarschijnlijk niet goed zichtbaar vanwege de belichting en de orde gloed van de body)

3.hals wordt binnnekort gerelict/vuil gemaakt, ik las laatst iets dat kiwi schoensmeer mij daarmee kan helpen, weet iemand daar meer over. de kop wordt trouwens ook nog behandeld met sigareten

4. vintage style meachanieken waren op, en moesten besteld worden, ze konden me niet vertellen hoelang dat zouw duuren. soory ik heb nouw eenmaal geen geduld

5. en er komt zeker geen fender logo op hoe gaaf het ook staat, ten eerste is het geen fender en ik heb hem omgedoopt tot een "van den Tol Stratocaster" vandaar dus ook het serienummer op de achterkant van de headstock,

ik ben overigens wel bezig met een hele vete pin-up voor op de achterkant

het serienummer is trouwens express ondersteboven geschreven zodat het lijkt alsof de hals eerst gewoon op een linkshandige strat is gebruikt.

verder bedankt voor de complimenten en comments, maar laat het duidelijk zijn dat hij zeker nog niet af is, de gitaar zit dan wel helemaal in elkaar en is bespeelbaar, hij speelt trouwens als een trein, er moeten nog aardig wat (bovegenoemde) dingen gebeuren

Hector_Tsolodimos
19 december 2006, 18:38
je steld me gerust:)

Danny Drug
19 december 2006, 18:39
je steld me gerust:)

jouw spelling niet..

hagfan
19 december 2006, 22:40
kei gaaf man

ik vind het leuk om te zien en zou ook best met mijn tele en strat willen doen
maar mijn tele heeft een vet harde moderne laklaag mij stratje is wel celulose.
maar ik ben zo bang dak hem verkloot.dus ik doe het maar niet.
maar ik vind het gaaf dat jij het gewoon fff flikt.

gr hagfan

up-guitarman
20 december 2006, 08:55
maar mijn tele heeft een vet harde moderne laklaag mij stratje is wel celulose.

Op die Tele zeker niet beginnen schuren, dat is echt lelijk. Ook ooit bij mijn squier gedaan, echt ugly !!! Door die dikke harde lak krijg je het gewoon nooit realistisch...

En jah die strat, cellulose lak relict vanzelf mooi he, als je er genoeg op speelt en niet te voorzichtig bent ...

Hector_Tsolodimos
20 december 2006, 11:49
jouw spelling niet..
oops, moet een ´t´ zijn natuurlijk

Utreg
20 december 2006, 13:04
Ik zou nu eerst een vergeelde slagplaat kopen(of je moet die op een of andere manier kunnen maken), dat maakt hem direct een stuk ouder uitziende...

jimihattricks
20 december 2006, 13:04
Hé pas op he, je bent hier wel te gast! :)

Maar ff zonder gekheid, een slagplaat verkleurd normaal gesproken amper. Er zijn jaren geweest dat Fender andere slagplaten gebruikte (ergens in de jaren '60 volgens mij) die wat verkleurden, maar normaal gesproken verkleurd echt alleen maar de elementkapjes, het dopje op de tremolo en de switch en je knoppen. Vraag Vulvasonic maar, die weet er meer vanaf dan ik.

je doelt denk ik op de mint green verkleuring die idd pas te zien is op fenders uit een bepaalde periode..
als je een hedendaagse fender echter over 40 jaar terugziet, zal de slagplaat behoorlijk vergeeld zijn.. t is dus de vraag of je een vintage relic wil of een modern relic

je kunt je gitaar ook een jaartje op vakantie sturen naar de oostblok.. alles wat daar vandaan komt ziet er gerelicd uit

Hector_Tsolodimos
20 december 2006, 13:06
je doelt denk ik op de mint green verkleuring die idd pas te zien is op fenders uit een bepaalde periode..
als je een hedendaagse fender echter over 40 jaar terugziet, zal de slagplaat behoorlijk vergeeld zijn.. t is dus de vraag of je een vintage relic wil of een modern relic

je kunt je gitaar ook een jaartje op vakantie sturen naar de oostblok.. alles wat daar vandaan komt ziet er gerelicd uit
klopt
+21584638 tekens

Harry
20 december 2006, 13:08
Ik zou nu eerst een vergeelde slagplaat kopen(of je moet die op een of andere manier kunnen maken), dat maakt hem direct een stuk ouder uitziende...

misschien even op de vorige pagina kijken?

robzilla
20 december 2006, 14:43
Leuk gedaan, ik vind m mooi geworden..

Zou je even gedetailleerd kunnen vertellen hoe je precies de strat geverfd hebt? Ik heb ook nog een kale strat body liggen namelijk die ik binnenkort maar weer eens in elkaar moet zetten..

The Mess
20 december 2006, 15:14
Cool, ik wil ook een relic xDxDxD
Maar ik denk dat ik maar gewoon ga SPELEN, ik heb nog een heel leven voor me liggen dus ik heb tijd zat =)

keithvandentol
20 december 2006, 15:36
kei gaaf man

ik vind het leuk om te zien en zou ook best met mijn tele en strat willen doen
maar mijn tele heeft een vet harde moderne laklaag mij stratje is wel celulose.
maar ik ben zo bang dak hem verkloot.dus ik doe het maar niet.
maar ik vind het gaaf dat jij het gewoon fff flikt.

gr hagfan

dankje,
de body van mijn strat was origineel ook geen celulose, daar zat eerst ook een dikke doorzichtige laklaag op, maar dankzij G.G ze'n tip was ik daar snel vanaf, je kan deze doorzichtige laklaag er namelijk zo af branden met een verfbrander, en mijn ervaring is dat je daarmee alleen de laklaag mee wegbrand de kleurlaag die eronder zit blijft nagenoeg intact.


je doelt denk ik op de mint green verkleuring die idd pas te zien is op fenders uit een bepaalde periode..
als je een hedendaagse fender echter over 40 jaar terugziet, zal de slagplaat behoorlijk vergeeld zijn.. t is dus de vraag of je een vintage relic wil of een modern relic

je kunt je gitaar ook een jaartje op vakantie sturen naar de oostblok.. alles wat daar vandaan komt ziet er gerelicd uit

voordat ik hieraan begon heb ik eerst wat research gedaan en vooral plaatjes van originele 60' fenders wat mij daar vooral opviel (wat jij zelf ook al zegt overigens) is dat de slagplaat vaak mint verkleurd is en de element kapjes+knopen+switchtip vergeeld zijn, ik denk dat ik voor die look ga


Leuk gedaan, ik vind m mooi geworden..

Zou je even gedetailleerd kunnen vertellen hoe je precies de strat geverfd hebt? Ik heb ook nog een kale strat body liggen namelijk die ik binnenkort maar weer eens in elkaar moet zetten..

ok,

neem een spuitbus in de gewenste kleuren, en hang de body ergens aan op zodat je er vrij om heen kunt lopen zodat je alle hoeken goed kan bereiken en spuiten, bijv. een waslijn ofzo

en dan spuiten, dat is de manier zoasl ik het heb gedaan, simpel maar doeltreffend

G.G.
20 december 2006, 15:49
neem een spuitbus in de gewenste kleuren, en hang de body ergens aan op zodat je er vrij om heen kunt lopen zodat je alle hoeken goed kan bereiken en spuiten, bijv. een waslijn ofzo

en dan spuiten, dat is de manier zoasl ik het heb gedaan, simpel maar doeltreffend

En als je buiten moet spuiten, het liefst net nadat het geregend heeft.

keithvandentol
20 december 2006, 16:26
En als je buiten moet spuiten, het liefst net nadat het geregend heeft.

klopt, dat heb ik ook gedaan, die tip kreeg ik van men vader

Renoud
20 december 2006, 16:44
wel even opschuren van te voren he :hippie:

keithvandentol
20 december 2006, 16:54
wel even opschuren van te voren he :hippie:express niet gedaan omdat ik een re-finish wou na maken, in dit geval
"red over sunburst"

Timotio
20 december 2006, 17:06
Hoewel relicen niet mijn ding is en ik et lelijk vind: respect man! :) kan het je niet na doen (niet dat ik dat wil maar daar gaat het niet om :D) veel plezier ermee.

koennie
28 december 2006, 21:19
hij begibnt al aardig lelijk te worden :D

die pickups zou ik niet weten, maar een rode tortoise slagplaat op een rode body lijkt me niks.
Ik vermoed dat die pickups niet als de echt gfs pickups zijn, maar een goedkoop setje. Verder kun je er natuurlijk geen buil aan vallen voor dat bedrag, normaal kost alleen de slagplaat al zo veel. bestel er gewoon een setje overwound premium staggers bij :)

keithvandentol
29 december 2006, 09:55
hij begibnt al aardig lelijk te worden :D

die pickups zou ik niet weten, maar een rode tortoise slagplaat op een rode body lijkt me niks.
Ik vermoed dat die pickups niet als de echt gfs pickups zijn, maar een goedkoop setje. Verder kun je er natuurlijk geen buil aan vallen voor dat bedrag, normaal kost alleen de slagplaat al zo veel. bestel er gewoon een setje overwound premium staggers bij :)

de tortoise plaat was ik ook niet van plan te gebruiken,m maar men oog viel op deze om dat ze oa zo goedkoop zijn en het een complete slagplaat is zodat ook niet nog eens een losse schakelaar en potmeter hoef te kopen, want die moeten ook worden vervangen, dus vandaar.

Hector_Tsolodimos
29 december 2006, 11:49
het spijt me, maar de achterkant van je nek ziet er niet uit..
inspiratie (het is nog niet te laat):
http://home.flash.net/~guitars/stewsdaphne1.jpg
http://image28.webshots.com/29/6/0/97/256660097kseDaL_fs.jpg?action=&track_pagetag=/page/photo/entertainment/music/&track_action=/Shortcuts/FullSize

Hector_Tsolodimos
29 december 2006, 11:58
http://entertainment.webshots.com/photo/1030224501033877288hBdxGSOUky
http://entertainment.webshots.com/photo/1030225129033877288aQydjnJnAa

keithvandentol
29 december 2006, 12:10
het spijt me, maar de achterkant van je nek ziet er niet uit..
inspiratie (het is nog niet te laat)

als je het tekstje goed had gelezen had je geweten dat ik nog lang niet klaar ben, en inspiratie heb ik genoeg maar ik denk niet dat ik het voor mekaar krijg om de hals er zo uit te laten zien als op die foto's, hoe graag ik dat ook zouw willen

G.G.
29 december 2006, 12:18
Keith, laat die hals lekker zoals ie is. Dat kale esdoorn is binnen no time helemaal verkleurd door het spelen, binnen een paar maanden is ie al behoorlijk ranzig en authentiek.

keithvandentol
29 december 2006, 12:41
Keith, laat die hals lekker zoals ie is. Dat kale esdoorn is binnen no time helemaal verkleurd door het spelen, binnen een paar maanden is ie al behoorlijk ranzig en authentiek.

je hebt me nu echt over de streep getrokken zeg maar, ik zat al te denken om het zo te laten om dat dit er ook wel vet uit ziet en als jij zegt dat het ie zoals ie nu is ook al snel vuil wordt laat ik hem maar lekker zo. want ik kan dat effect wat op die foto's is te zien toch niet bereiken

Hector_Tsolodimos
29 december 2006, 19:23
Keith, laat die hals lekker zoals ie is. Dat kale esdoorn is binnen no time helemaal verkleurd door het spelen, binnen een paar maanden is ie al behoorlijk ranzig en authentiek.
als je iedere dag minimaal 23 uur speelt, ja, dan heb je gelijk

Darth Vader II
30 december 2006, 18:43
of je laat mij gewoon spele als je weer eens hier ben/ik bij jou ben... met mijn zweethanden is hij zo vies :hippie:

mare niet om dit topic te hyjacken maar zijn die elementen wat die keith liet zien???

Boyvs
28 juni 2008, 20:42
Hmm, Ben erg benieuwd hoe de neck gereliced word.

Hoe heb je het slijten zo goed gedaan
als je gewoon met schuurpapier doet krijg je als ware ronde plekken.
en bij jou niet. hoe doe je dat.
:hippie:

barno
28 juni 2008, 22:48
EDIT hier stond gezever

hezz
28 juni 2008, 22:49
lekkere bump zeg :p

GG doet hier veel aan het relicen van Fender-type gitaren, kun je hem misschien vragen.

bert k
29 juni 2008, 13:17
Bump van twee jaar. Reacties op je vraag kan je vergeten. Slotje.