PDA

View Full Version : Bouw Jcm900 Naar Totaal Andere Preamp



sebastiaan88
7 oktober 2006, 01:05
Beste dames en heren,

Ik ga dus samen met mijn vader mijn JCM900 4100 Dual reverb verbouwen.
Sterker nog er gaat heel weinig van overblijven. Alleen de eindversterker blijft hetzelfde op de choke en outputtrafo na.
Ik zal morgen de schemas plaatsten maar voor de bekende van de 4100 zal ik hier alvast wat vertellen.
Ik ben dus van plan vrijwel heel de preamp+effectsloop+reverb eruit te slopen.
Want overal zit Opamp en diodeclipping spul etc.
Mijn bedoeling was eerst om simpelweg al het opampversterkings gebeuren te vervangen door een buisje op die bepaalde plek, maar dit werd nogal ingewikkeld, (tenzij iemand nog hulp kan bieden) Zo is er bijv in het clean gedeelte een deel opamps, en in de overdrive nog meer. De clean en overdrive zitten op 1 en het zelfde buisje, voor de rest is alles opamp/diode gestuurd voor de effectsloop. Dus maar 1 buisje als gainstage als ik het goed begrijp. Daarna komt de effectsloop, zit ook een buisje in het circuit, maar ook weer een hele lading opamps. zo ook in de reverb. Nou mensen als jullie nou mij kunnen vertellen hoe ik al die opamps en shit kan vervangen door schematje met buizen GRAAG. maar ik had dus dit in gedachte.

Ik ben vrij tevreden over het cleankanaal, (dus zolang ik geen betere meer sprankelende clean uit kan krijgen. graag zo mooi mogelijk houden)
Overdrive is dus 3x niets.
Ik heb 6l6 buizen van JJ en voorbuisjes van JJ (en nee er komt geen EL34 in:P)

Nu dacht ik, ik zoek een mooi marshall of andere schema voor de preamp op Dat voor oversturing zeer lekker klinkt, voor het clean kanaal een soort van fender-a-like schema, en voor de effects/reverb bijvoorbeeld het schema van een JCM800 2210.

Nu zie ik allemaal prachtschemas van oude marshalls zonder enige diode clipping, maar ik zie daar dus altijd maar een 1kanaals of meerdere kanaals maar niet schakelbaar.
En nu wil ik dus een mooie combinatie maken van een cleangedeelte naar oversturingskanaal. Dit alles volledig buizengestuurd.
Daarna komt de zorg van de Effectsloop en Reverb. Ik heb hier ook al mooie schemas voor gevonden.

Nu heb ik jullie hulp en advies nodig om:
Mooi clean schema te vinden en toe te passen op een mooi oversturingsschema(misschien nog andere suggesties dan oude plexis etc) en dit gewoon schakelbaar te maken zoals het nu bij mij zit.

Ook moet ik een mooi (aansluitend op de nieuwe preamp) effectsloopje en reverb hebben. ook volledig buizen dus niets geen opamps meer.

Ik realiseer me dus dat ik binnenkort een Mercury magnetics Output trafo/reverbtrafo/Choketrafo ga kopen. Dus mensen maak je daar geen zorgen over.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en ik plaats morgen alle gevonden schemas.

MVG Sebastiaan

bert k
7 oktober 2006, 10:58
Ja, dat lijkt me een goed plan, dan krijg je een goeie bak geld. Je sloopt hem helemaal, inclusief de eindversterker voor de helft. Kan je toch beter een compleet nieuwe amp bouwen? Je moet nu ook vanaf 0 beginnen.

sebastiaan88
7 oktober 2006, 13:01
jongens doe nou is niet zo vervelend:P
dit is toch veel leuker:D
Ik weet dat het een hoop geld kost, maar eigenlijk zijn alleen de trafos duur, en dat heb ik er wel voor over. De rest kost me geen drol. (tevens omdat ik een elektrotechniek studie doe)
eigenlijk moeten jullie het zien als een zelfbouw, alleen dan de voorversterker. Eind is best op de trafo na. Oja en trouwens, ik vind het ook helemaal niet erg om een hele nieuwe amp te bouwen. Kan gewoon de buizen en buisvoetjes enzo stelen uit mn JCM, scheelt weer geld. Maar de buiten kant kan ik wel gewoon houden. Dus als mensen met een mooi idee komen. Ik wil een warmklinkende oversturing ala gary moore met mn Lespaul bijv (maar ook met mn valley moet hij natuurlijk mooi klinken) en de clean was ik nu vrij tevreden over, daarom vermeld ik dat ik daarop niet op achteruit wil gaan, dat is ook een reden van het behoud van mn 6l6en

Dus graag hulp:)

sebastiaan88
7 oktober 2006, 15:29
Ok hier de schemas,

Dit zijn de voor en eind trap van mijn JCM900 dual reverb 4100 100watt top.
http://www.marshallschematics.com/schematics/4100.zip (winrar/winzip nodig)

Dit is een mogelijke optie van voorversterker in mijn zelfbouwer,
Dit is van de JCM800 2203, maar ik wil dus helemaal niet 2 inputs (high en low) ik wil gewoon 1 input en switchable kanalen clean en overdrive.

http://www.marshallschematics.com/schematics/2203_1.zip
http://www.marshallschematics.com/schematics/2203_2.zip

Dit is een voorbeeldje van een mogelijke effectsloop in mijn amp,
http://www.marshallschematics.com/schematics/2210_1.zip
http://www.marshallschematics.com/schematics/2210_2.zip

Nu nog een reverb iets:

http://www.hoffmanamps.com/Forum/yabb2/YaBB.pl?num=1136808454
http://www.triple-t.no/tore/gmf/t-add-reverb.jpg (zonder effectsloop dus eigenlijk zinloos)

http://www.triple-t.no/tore/gmf/t-loop.jpg
met effectsloop.

Nu is het dus eigenlijk de bedoeling dit zon beetje te combineren. Zodat ik dus een volbuizen preampkrijg zonder diode clipping, 2 kanaals clean/crunch en Overdrive schakelbaar, reverb apart instelbaar per kanaal, en een effectsloop, allemaal buisbuisbuis:D:D

Ik zit er nog steeds een beetje mee, marshalls hebben over het algemeen niet zon bijzonder sprankelende clean, die van mij wel, dat wil ik graag behouden, dus misschien wat aanpassingen in het schema? of een heel ander schema gebruiken?

Ik doe elektrotechniek maar het uitzoeken hiervan vind ik nogal lastig, omdat ik niet precies weet hoe welke amp precies klinkt, twin reverb vind ik een mooie clean hebben maar een oude marshall heeft juist weer die mooie warme oversturing, zou de clean mooi blijven met dat 2203 circuit doordat ik 6l6en heb?

HULP HULP HULP aub. dan kan ik beginnen met bouwen van mn eigen custom:P

Negative K3 fan
7 oktober 2006, 19:19
zo te horen heb je nog nooit eerder iets met buizenversterkers gedaan, daarom raad ik het af hiermee te beginnen, er is genoeg eenvoudigers waarmee je kunt beginnen, en geloof me: dat wil je ook. Als je dan wat meer ervaring hebt zou ik met dit project beginnen.

Je vraagt 'ons' om voorgekauwde oplossingen terwijl het naar mijn idee juist de bedoeling is dat je daar zelf al knutselend achter komt, dat is ook het leukst.

sebastiaan88
7 oktober 2006, 19:54
Nou mijn vader heeft hier wel ervaring mee en ik probeer met hem hierdoor wat ervaring op te doen. Kom op, ik kan ook zonder jullie hulp een JMP gaan bouwen kan er zo alles voor in huis halen. Maar als jullie mij nou een beetje kunnen helpen. Ik vraag echt niet of jullie even die schemas willen tekenen zodat ik met de soldeerbout aan de slag kan. Ik weet heus wel iets. Ik wil gewoon niet tegen dingen aan lopen die jullie mij met een klein advies konden doen voorkomen. Dat schematje nabouwen is geen uitdaging het is juist de uitdaging om dingen te combineren en dat werkende te maken, dit met jullie te kunnen delen, en hopen dat jullie mij tips kunnen geven op gebied van finetunen, en dat soort gekkigheid.

Oii Sebas

Negative K3 fan
8 oktober 2006, 12:25
ok, mijn tip: ga veeel lezen, zorg dat je zoveel mogelijk van de werking van buizenamps weet. Bekijk veeeel schema's van allerlei versterkers en lees veeeeel op forums als ax84 en 18watt.

veel succes.

sebastiaan88
8 oktober 2006, 13:01
Kijk negative daar heb ik wat aan, je hoeft me niet alles voor te kauwen, help me dan iig op weg om beter te worden. Dank je wel, ik ben al heeel veel research aan het doen. En weet al een stuk meer dan voor dat ik dit in mn hoofd had.

AART
8 oktober 2006, 13:12
klinkt leuk.

Hou een fotoverslag bij hierzo 8-)

matto
8 oktober 2006, 15:02
Zoek het schema van een marshall 2205 op en verander de ICchannelswitching in een relaisschakeling en je hebt een tweekanaals Marshall JCM 800 met een mooi uitgangspunt voor clean en drive.
Clean moet misschien dan nog iets "getweakt" worden.:nervous:
Maar of het inderdaad niet "beter" is om deze versterker te verkopen is wel een overweging waard want je vind het niets anders zou je niet zo'n drastische ombouw overwegen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7DYAQOCC

sebastiaan88
8 oktober 2006, 17:35
hee dankjewel,
Ik heb natuurlijk zitten overwegen een nieuwe te kopen,
maarja het is zo dat ik vroeg of laat altijd ga sleutelen aan die dingen, dus ik dacht doe ik het nu, maak ik er een mooi project van voor school, en leer ik gelijk omgaan met de binnenkant vd amp. Ik had idd al gekeken naar de 2210 (zelfde als 2205 alleen dan 100watt geloof ik) ik heb ook al schemas voor de relaisswitch zie hier :

http://www.lynx.net/~jc/marshallAmps.html (staan ook nog mooie mods op)

Dus dat is wel te doen. alleen er zitten ook diodeclippers in die 2205/2210 dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat slecht klinkt, alleen mijn ervaring met die jcm is van wel, en als ik diode clippers wil zet ik er wel een pedaaltje voor. Maar dat is misschien vrij makkelijk te vervangen als ik een goede choke heb, dan gooi ik er bijv een gainstage bij.

WiE weet wie weet.

BEDANKT voor de suggestie iig

guitarnijboer
8 oktober 2006, 18:16
Nou mijn vader heeft hier wel ervaring mee en ik probeer met hem hierdoor wat ervaring op te doen. Kom op, ik kan ook zonder jullie hulp een JMP gaan bouwen kan er zo alles voor in huis halen. Maar als jullie mij nou een beetje kunnen helpen. Ik vraag echt niet of jullie even die schemas willen tekenen zodat ik met de soldeerbout aan de slag kan. Ik weet heus wel iets. Ik wil gewoon niet tegen dingen aan lopen die jullie mij met een klein advies konden doen voorkomen. Dat schematje nabouwen is geen uitdaging het is juist de uitdaging om dingen te combineren en dat werkende te maken, dit met jullie te kunnen delen, en hopen dat jullie mij tips kunnen geven op gebied van finetunen, en dat soort gekkigheid.

Oii Sebas

Het is het 'fine-tunen' waar hem het nou precies in zit. Kijk iedereen met enig verstand van electronica kan met een buisje een spannings versterken. Waar het nu net om gaat is om de spanning zo te versterker dat er in combinatie met je luidspreker een mooi geluid ontstaat. Zeker als je ook nog een high gain kanaal wilt, ga je tegen zaken aanlopen die je van tevoren waarschijnlijk niet had kunnen bedenken.

Het nabouwen van een bestaand ontwerp aan de hand van schema's die je vindt op het internet is leuk bedacht, maar bedenk wel dat deze schema's vrijwel nooit helemaal kloppen. Er missen vaak precies die fine-tune dingetjes die maken dat het wel of niet klinkt. Die lui zijn natuurlijk ook niet gek.....

Ik kan me goed voorstellen dat je hier afgeraden wordt er aan te beginnen en met de beste bedoelingen denk ik. Je klinkt in je schrijven niet als iemand die veel ervaring en verstand van zaken heeft en als je vader dat wel mocht hebben, zie ik de noodzaak van dit forum eerlijk gezegd niet.....

Het kan erg leuk en leerzaam zijn zelf iets te bouwen maar zorg dan eerst dat je een andere versterker hebt om op te spelen want snel zul je er waarschijnlijk niet mee klaar zijn. Ik heb zelf eens een versterker ontworpen waar ik in 1998 mee begonnen ben........ in 2002 was ie eindelijk klaar.
Nu heb ik er natuurlijk niet constant aan gewerkt maar hem ook wel eens een tijd weggezet omdat ik er helemaal zat van was. Bouwen, testen, bijschaven, thuis klinkt ie goed, in het oefenhok op vol volume toch weer niet, weer dingen veranderen, talloze keren op en neer naar het oefenhok, weer solderen, ding weer in een hoek geflikkert, drie maanden later weer inspiratie........of toch niet...... etc. etc. tot ik eindelijk redelijk tevreden was. Dan eens een paar optredens er mee doen..... commentaar van de geluidstechneuten...... weer bijschaven.... denk je dat ie klaar is.... opnames gemaak #!#§%@!!! Klonk dus als een drol (wel een mooie glimmende, maar evengoed een drol).... weer solderen....... en toen was ie eindelijk klaar en ben ik nog steeds erg tevreden.

Natuurlijk is dit wat anders als nabouwen, maar toch.....

matto
8 oktober 2006, 19:02
Dus dat is wel te doen. alleen er zitten ook diodeclippers in die 2205/2210


Ik ben ze volgens mij niet tegengekomen in de 2205 :)

sebastiaan88
8 oktober 2006, 22:37
Hallo, dank jullie wel,
ik geef eerlijk toe, ben wel handig met soldeerbout en prints ontwerpen en dat soort dingen maar inderdaad het is dat finetunen dat wist ik toen ik hieraan begon, mijn vader is Elektrotechnisch heel erg goed, maar is juist weer de leek op gitaargebied, Waarom dat ik dit soort dingen dus aan jullie vraag is omdat:

Ik graag wat tips zou willen hebben over waar dat finetunen ongeveer moet zitten, zit het in simpelweg de waardes van de potmeters of over bepaalde weerstanden wel en bepaalde juist weer niet, (natuurlijk zal het wel allemaal zijn, maar het ene heeft natuurlijk meer effect dan het ander)
Ook vraag ik jullie ivm kennis van de verschillende amps, welk model ik het beste als BASIS, kan nemen en dus niet dat ik em ga bouwen en klaar is sebas, maar kwil wel een ondergrondje hebben. Daarna komt het probleem, hoe kan ik zonder heel de versterker helemaal te moeten verbouwen aan het einde, rekening ermee houden dat er een goede effectsloop en reverb bij komen?

MVG Sebastiaan

sebastiaan88
8 oktober 2006, 22:40
en over die diodeclippers,
Dat zijn de diode 1N4006, en de bruggelijkrichter (verw8 ik) W005 rechts op de tekening tussen V1B en V3A in (GLOBAAL:P)

TOCH!?

Oii:)

guitarnijboer
9 oktober 2006, 18:18
en over die diodeclippers,
Dat zijn de diode 1N4006, en de bruggelijkrichter (verw8 ik) W005 rechts op de tekening tussen V1B en V3A in (GLOBAAL:P)

TOCH!?

Oii:)

In de 2205 zit er een diode in het kathode cirquit parrallel aan een 10k weerstand. Dit zorgt voor extra even harmonischen. De diodeclipper is een softklipperschakeling (5 dioden). Dat is W005. bij een softclipper zet je 2 dioden zodanig in serie dat ze altijd gesperd zijn. Dit doe je twee maal (is 4 diodes) tussen het signaal en massa bij de een met de kathodes naar elkaar en met de ander de anodes. vervolgens plaats je daar dan een vijfde diode tussen met de kathotde aan het punt waar de anodes aan elkaar zitten en de anode waar de kathodes aan elkaar zitten. Het signaal wordt nu dus voor zowel de pos als de neg helft van de sinus door drie dioden 'afgekapt' waarbij je de krommingen van de drie dioden bij elkaar op kunt tellen en er een meer afgeronde blokvorm ontstaat (het 'softe' aan de clippingsschakeling.)

Het fine-tunen zit hem behalve natuurlijk in de waarden van de componenten ook in het soort componenten wat je gebruikt (eigenschappen en materiaal). Daarnaast moet je er rekening mee houden dat bepaalde componenten (filmcondensatoren bijvoorbeeld) op bepaalde plekken nogal kunnen 'uitstralen' waardoor er in naastliggende draden en componenten weer spanning geinduceerd wordt. Dit vindt vooral plaats wanneer je werkt met een hoge versterkingsfactor zoals bij high-gain oversturing. Dit kan oscilaties tot gevolg hebben, of er gewoon voor zorgen dat je toch nog geluid hoort terwijl het volume op 0 staat. Dan heb je nog je aarding die naarmate de versterkingsfactor hoger word ook steeds kritischer wordt. Vage dingen als wervelstromen en dergelijke komen dan om de hoek kijken. Bij aanvang van het bouwen moet je dus al bedenken hoe je de versterker gaat opbouwen en waarom, brom, brom ..... :p Dit heeft niet alleen betrekking op hoe en waar je iets aan de aarde legt maar ook met waar en hoe je componenten plaats t.o.v. andere componenten om in niet afgeschermde bedrading stoorsignalen te voorkomen.

Je zult begrijpen dat e.e.a. erg lastig wordt als je vooraf niet weet waar je rekening mee moet houden, vooraf niet weet welke componenten wat voor klankmatige eigenschappen hebben etc. etc. Een gitaarversterker is eigenlijk hetzelfde als een instrument bouwen. Een acoustisch instrument natuurlijk. je hebt dan te maken met houtsoorten, afmetingen, vorm, lak, etc etc die samen de klank bepalen. Hier heb je veel ervaring en kennis voor nodig. Wat jij nu eigenlijk zegt is dat iedere goede meubelmaker dus een instrument kan bouwen omdat hij goed is in het bewerken van hout. Dit klopt natuurlijk niet. Een meubelmaker mag dan wel goed met hout kunnen werken, maar kijkt heel anders naar zijn materiaal dan een instrumentbouwer....... dus! Je kan er zeker veel van leren maar trek er voldoende tijd voor uit.

sebastiaan88
9 oktober 2006, 18:30
Ok dankjewel,
Ik wist dat er ontzettend veel bij kwam kijken, maar ik moet toch ergens mn verhaal vandaan halen, en ik geloof niet dat iedereen zelf zomaar is begonnen en daardoor ervaring opgedaan heeft, die hebben het vast ook uit boeken enzo, ik heb ook al dingen gezien in TWOROCK versterkers waar ze juist oude componenten gebruiken, omdat daar nog niet zoveel maten en soorten waren, maar vaak wel de beste eigenschappen hadden t.o.v de tegenwoordige budget componenten. Ik wil daarom graag zoveel mogelijk horen over wat waar invloed op heeft qua geluid, net als de inductiespanningen die ontstaan dat soort dingen kan ik zelf, en mn vader helemaal wel verklaren, maar net als wat voor invloed een component gemaakt van een bepaald materiaal voor invloed heeft op het geluid, zou ik graag horen.

MVG Sebastiaan

aad
9 oktober 2006, 22:11
Zoals ik het lees:

Je clean kanaal is op dit mament wel OK.
De eindtrap ook (EL34 toch?).

Laten zitten dus en niet aankomen (toch?). :)

Verder wil je een kanaal ombouwen naar crunch/overdrive schakelbaar.
En een per kanaal instelbare reverb.

Dat betekent dat je een aantal relais moet inbouwen, waarmee je dus je preamps selecteert (clean/lead) en in het geval van het lead kanaal ook nog kunt switchen van crunch naar overdrive v.v.

Tevens een relais dat wisselt van de ene voorinstelling van je reverb naar de andere en natuurlijk reverb aan/uit.

Hier mijn interpretatie (ongeveer) op schema.
http://img7.imagevenue.com/loc490/th_24576_sebastiaan1_122_490lo.jpg (http://img7.imagevenue.com/img.php?image=24576_sebastiaan1_122_490lo.jpg)

Het is maar een benadering dus. Wellicht kan een en ander simpeler/anders.

guitarnijboer
9 oktober 2006, 22:19
Tja nou hier een paar dingen die ik weet:

Allereerst is de opbouw van de voeding belangrijk voor het geluid. De kwaliteit als ook de waarden van gebruikte afvlak condensatoren bepalen de 'punch' maar ook hoe goed of slecht de verschillende trappen van elkaar ontkoppeld zijn, wat ook van invloed is op de sound. Verder bepalen de weerstanden in de voeding uiteraard de hoogte van de spanning op de verschillende trappen wat ook van invloed is op het geluid...

Er zijn verschillende typen weerstanden met verschillende eigenschappen die je waarschijnlijk wel zult weten. De algemene opvatting is dat koolweerstanden een warmer geluid geven dan koolfilm en die weer warmer zijn als metaalfilm. Om er nu voor te zorgen dat je versterker niet gaat klinken als een stofzuiger zou ik alleen daar koolweerstanden gebruiken waar het ook echt iets toevoegt aan de klank.

koppelcondensatoren zijn er in veel uitvoeringen. Jensen Koperfolie condensatoren zijn hoewel duur erg goed en klinken erg warm. het is de moeite waard om voor bijvoorbeeld het cleane kanaal hierin te inversteren. Gewone folie condensatoren van bijvoorbeeld ERO of ARCO (gele ronde) kunnen wat microfonisch zijn en geven van zichzelf (tenminste dat vind ik) een beetje een neuzige klank. Dit is op zich geen ramp, zeker niet voor scheur toepassingen. Ik had laatst een paar condensatoren waar dB op stond en die vond ik best goed. Ik weet alleen niet of dit ook het merk was, ik had ze wel nieuw gekocht. WIMA vindt ik niets maar dat heeft ook te maken met de bouw en orange drops heb ik nooit geprobeerd.
Styroflex condensatoren vind ik zelf ook erg goed klinken voor bepaalde toepassingen. Dit klinkt in mijn oren wat breder en vetter.....

Dan kun je voor de kleinere waarden kiezen uit silver mica, ceramisch, styroflex, maar ook bijv. de 1 of 2 KV ontstoor condensatoren.

Silver mica klinkt voor mij erg 'glad en clean' dus die gebruik ik vrijwel nooit, tenzij ik heel gericht iets wil filteren. Een ceramische condensator klinkt veel meer 'dyfuus' en vind ik erg prettig voor bijvoorbeeld de toonregeling. (treble) De styroflex gebruik ik als er met een kleine waarde iets ge-bypassed of gekoppeld moet worden. bijvoorbeeld de bypass cap zoals in een JTM 100 of zoals in het voorbeeld van de 2205 het koppelen van de eerste trap aan het scheurgedeelte met 2 x een 1000pF parrallel.
De 1 KV types gebruik ik bijvoorbeeld als hoog af bij de fasedraaier en parrallel aan anodeweerstanden. Daarnaast vind ik ze ook goed klinken als volume pot bypass (bright) lekker helder maar niet te scherp...
In het voorbeeld van de 2205 zou ik dus 2 x 1000p 1KV over de anode weerstand van V3A zetten.

Verder zou ik nog een aantal zaken veranderen want ik zie nog wel enkele verbeter punten.

Het tweaken van het toonregelcirquit en ook wat veranderingen aan bijvoorbeeld fasedraaier en eindtrap zouden in klank ook veel kunnen uitmaken.

Dan zijn ook nog de gebruikte buizen belangrijk en klankbepalend, even als luidsprekers. Met de 6l6 buizen die jij van plan bent te gaan gebruiken krijg je in iedergeval geen karakteristieke Marshall toon, Wel gaat je 'cleane' geluid met sprongen vooruit. Ik heb zelf trouwens een versterker die inwendig belachelijk veel lijkt op de 2205 qua scheur kanaal en er zit een soort fenderachtig clean kanaal op. Het is een brits ding waar je helemaal niets nergens over kunt vinden. In de eidtrap zitten KT88's die een geweldig goed clean als ook een lekker scheur geluid geven. Het is maar dat je het weet.

Oh ja, wat qua tweaken ook nog wel lekker is is een klein ceramisch condensatortje over de mengweerstand van het cleane kanaal. (waar de beide kanalen aangesloten worden op de fasedraaier) dit geeft een lekker 'glassy' geluid. Dit moet je trouwens niet bij het scheur kanaal doen (wat ik een enkele sukkel wel eens heb zien doen) Dit geeft een snerpend vies snert geluid.

Het zou trouwens best kunnen dat andere mensen weer heel andere dingen vinden als ik, dit heeft ook te maken met smaak en is erg persoonlijk. Ik hoop dat je er wat aan hebt.....

dacrow
9 oktober 2006, 22:20
zo te horen heb je nog nooit eerder iets met buizenversterkers gedaan, daarom raad ik het af hiermee te beginnen, er is genoeg eenvoudigers waarmee je kunt beginnen, en geloof me: dat wil je ook. Als je dan wat meer ervaring hebt zou ik met dit project beginnen.

Je vraagt 'ons' om voorgekauwde oplossingen terwijl het naar mijn idee juist de bedoeling is dat je daar zelf al knutselend achter komt, dat is ook het leukst.


Het is het beste om veel te leren, maar met iets eenvoudigers beginnen zou zeker niet slecht zijn..

Kruipen--------------------------Marathon...?

guitarnijboer
9 oktober 2006, 22:42
Het is het beste om veel te leren, maar met iets eenvoudigers beginnen zou zeker niet slecht zijn..

Kruipen--------------------------Marathon...?

Tja echt wetenschapper hoef je natuurlijk niet te zijn maar het is wel zo dat je voor een verbouwde JCM900 natuurlijk geen stuiver meer vangt (tenzij het ding erg goed is en je Van Halen zo gek krijgt er mee te gaan spelen) en het ding in orginele staat toch nog wel een 450 zou kunnen opbrengen.

Ik denk dat het wat dat betreft verstandiger zou zijn ergens een oud lel van een versterker op te duikelen (defect maakt ook niet uit: je gaat toch verbouwen) en daar op te experimenteren. (TIP)

sebastiaan88
9 oktober 2006, 23:00
Hee bedankt jongens, hier heb ik wat aan, vooral de uitgebreide uitleg,
Kijk het gaat mij erom dat ik mijn sound zal gaan creëren, dus verkopen maakt me niet zoveel. En als ik em ooit zou verkopen moet ik hem of in orginele staat terug kunnen brengen, of ik verkoop hem niet als een JCM900

BEDANKT MENEER NIJBOER en de andere.

Hier kan ik tenminste wat mee, en bedankt voor dat schema, alleen was ik een beetje onduidelijk, ik bedoelde clean/crunch als 1 kanaal dus gain iets over de helft en je krijg steeds meer dat lekkere randje eraan. Dus dan krijg ik een 2kanaals amp (die ik nu dus ook heb)
1 kanaal CLEAN/CRUNCH aparte reverb
1 kanaal Overdrive aparter reverb

sebastiaan88
10 oktober 2006, 14:02
Heej jongens, ik heb nu nog eens zitten denken, oke ik begin overnieuw en hou die jcm900 ernaast, Ik koop een Mercury magnetics OUTPUT REVERB en CHOKE, ik denk dat ik de power gewoon een standaard marshall neem of iig wat goedkoper dan mercury wat denken jullie? (kan hem altijd nog vervangen natuurlijk) Maar ik zou nu natuurlijk wel de JCM900 eindtrap na kunnen bouwen ofniet? betere suggesties?

EN dan voor de rest knutselen kwadraat dus, maar dit veranderd niets aan mijn standpunt en ideeën, het komt alleen in een andere behuizing, ik moet alleen een oude marshall of londen city of iets anders geks op de kop zien te tikken voor de behuizing.

MVG Sebastiaan

bert k
10 oktober 2006, 19:34
Behuizing kan idd in een ouwe amp, maar het is ook leuk om zelf een behuizing te maken, het is helemaal niet zo moeilijk. (Gewoon een blikken doodje en een houten kistje eigenlijk.)

JoostBaksteen
10 oktober 2006, 20:21
Als je dan toch een kastje als donor wilt kopen, is het misschien handig om er eentje te kopen waar je de PT van kunt gebruiken. Aannemend dat je er eentje koopt waar nog iets inzit. Daarnaast heb je dan ook meteen een chassis.

Maar zelf maken kan natuurlijk ook. Dan moet je alleen wel bedenken dat het wel iets meer is dan blikken doosje en een houten kistje, je zal dan ook nog moeten tolexen, frezen (als je het goed doet) e.t.c. Maar het is wèl leuk(er).

Geronimo
18 oktober 2006, 16:33
zo te horen heb je nog nooit eerder iets met buizenversterkers gedaan, daarom raad ik het af hiermee te beginnen, er is genoeg eenvoudigers waarmee je kunt beginnen, en geloof me: dat wil je ook. Als je dan wat meer ervaring hebt zou ik met dit project beginnen.

Je vraagt 'ons' om voorgekauwde oplossingen terwijl het naar mijn idee juist de bedoeling is dat je daar zelf al knutselend achter komt, dat is ook het leukst.


Misschien een beetje late reactie maar ja ik kom hier ook niet zo vaak meer, maar ik kon het niet laten hier wat te roepen...

Ooit ben ik begonnen met het nabouwen van een 5150 aan de hand van een schema en wat foto's. Niet eerst een kleine prutsversterker om te oefenen, ik wilde gewoon gelijk een scheurmonster. Bijdehand als ik was en nog steeds ben.

Iedereen die 'er verstand van had' raadde me het toen af en zei dat ik beter met wat simpelers kon beginnen.

Het heeft uiteindelijk 6 jaar geduurd ofzo en het is me uiteindelijk wel gelukt. In die tijd heb ik onwijs veel geleerd over buizenversterkers. Tevens zonder hulp van dit forum, want ik wist niet dat het bestond. Ik vroeg om hulp op het AX84 forum, en die lui daar hebben me wat goede tips gegeven. (Moet er wel bijzeggen dat ik toen al aardig op weg was en ik niet zoals deze dude doet bij voorbaat al om hulp vroeg)

Anyway, de moraal van dit verhaal; laat die gast het toch gewoon proberen en probeer hem er niet gelijk van af te lullen. Geef hem dan wat tips en laat hem mooi zelf ondervinden hoe moeilijk, maar ook hoe fascinerend deze materie is.
Ik vond het altijd heel erg jammer dat de kerels die ik om hulp vroeg, omdat zij er echt verstand van hadden, me alleen maar de moed in m'n schoenen lieten zakken... Net als hier dus weer.

Dus topicstarter waarom zou je het niet alsnog proberen? De meeste 4100's klinken vaak als dikke poep dus het lijkt me het misschien wel de moeite waard. Misschien kan je er een dual rectifier preamp inbouwen, of een Soldano oid. Of misschien iets simpelers: de preamp van een jcm 800 2203. Heb je wel iets minder overdrive.

Anyway, wat je ook doet, succes ermee!

Floris

SimonS
18 oktober 2006, 17:44
hey Floris, puik verhaal! ik denk (slechts theoreticus zijnde op dit gebied) dat je het best kunt proberen. De nodige veiligheidsvoorschriften 100x lezen is wel vereist :)

Prachtige amp heb je in elkaar geklust daar, Floris! ik vroeg me af, je ziet vaak dat de bedrading in zelfbouw amps altijd in rechte hoeken (90°) loopt, bij jou niet. geen last van irritante brom/ruis of whatever?

Geronimo
20 oktober 2006, 20:43
hey Floris, puik verhaal! ik denk (slechts theoreticus zijnde op dit gebied) dat je het best kunt proberen.

Idd, waarom niet?


De nodige veiligheidsvoorschriften 100x lezen is wel vereist :)

Uiteraard. Buizenversterkers zijn dodelijk.


Prachtige amp heb je in elkaar geklust daar, Floris! ik vroeg me af, je ziet vaak dat de bedrading in zelfbouw amps altijd in rechte hoeken (90°) loopt, bij jou niet. geen last van irritante brom/ruis of whatever?

Nee hoor, de draden die dwars over alles heenlopen zijn net zoals de gevoelige signaaldragende draden voorin de preamp afgeschermd om brom en ruis buiten te houden. Verder zijn om dezelfde reden alle belangrijke draden zo kort mogelijk gehouden. Daarom is niet alles netjes in mooie hoekjes gebogen, immers hoe meer hoeken, hoe langer de draden en hoe meer meuk ze op kunnen pikken.

De draden netjes in mooie hoeken leggen wordt volgens mij gedaan uit cosmetisch oogpunt en om de boel een beetje overzichtelijk te houden.

Franc
21 oktober 2006, 13:56
De draden netjes in mooie hoeken leggen wordt volgens mij gedaan uit cosmetisch oogpunt en om de boel een beetje overzichtelijk te houden.

Niet helemaal. Met draden die signaal vervoeren moet je opletten op de fase van dat signaal. Afhankelijk van of van 2 draden de signalen in of uit fase zijn kun je ze het beste parallel of haaks op elkaar leggen.

Zo kunnen 2 draden die net niet haaks op elkaar staan voor oscillaties zorgen.

Geronimo
21 oktober 2006, 18:46
Niet helemaal. Met draden die signaal vervoeren moet je opletten op de fase van dat signaal. Afhankelijk van of van 2 draden de signalen in of uit fase zijn kun je ze het beste parallel of haaks op elkaar leggen.

Zo kunnen 2 draden die net niet haaks op elkaar staan voor oscillaties zorgen.


Das ook waar. Niet aan gedacht.

Ik heb er in ieder geval geen last van omdat ik de zo-kort-mogelijke-draden filosofie heb aangehangen en op die manier die problemen omzeilt heb. En de draden die ondanks dat toch in de weg zitten heb ik afgeschermd uitgevoerd. Het ziet er misschien uit als een afzichtelijke onoverzichtelijke bende maar het klinkt wel, en daar gaat het uiteindelijk om.

Denk ook dat de manier van alle kleine onderdelen op een klemmenstrook monteren en dat met draden aan elkaar knopen zoals je veel ziet in zelfbaksels, afstamt van de productieversterkers van voor het pcb tijperk en dat die manier eerder uit economisch oogpunt is bedacht om de productie efficiënter te laten verlopen en eventueel onderhoud makkelijker te maken, dan dat het bedacht is om het ding beter te laten klinken.

Ik bedoel als je die draden weg kan laten hoef je je ook niet druk te maken dat ze elkaar misschien gaan beinvloeden. Ik denk daarom ook dat veel versterkers veel beter zouden klinken als ze fysiek uit dat oogpunt waren opgebouwd, en niet uit dat economische oogpunt.

Ik denk dat de fysieke opbouw van een versterker net zo belangrijk is voor een goede klank als de kwaliteit van de onderdelen waarmee ie is opgebouwd, misschien is het zelfs nog wel belangrijker. Veel mensen denken daar denk ik niet aan en richten zich te veel op de onderdelen als iets matig klinkt terwijl dat misschien wel in de opbouw zit.

Maarreh we dwalen weer af hier we hebben het genoeg over mijn apparaat gehad. Straks denkt iedereen nog daar heb je die stinkindiaan weer met z'n gebral over zijn versterkertje, hij heb één gebouwd en denkt gelijk dat ie de king is, rot toch op met je praatjes.

Het zou me niks verbazen dat er al lui zijn hier die dat denken dus we houden er maar over op en let's get to the point, dus topicstarter Bastiaan de 88e wat ga je doen? Sloop je die ouwe JCM 900 Dual Reverb alsnog en maak er een superscheurmonster van of heb je laten omlullen door de Gitaarnetampgoeroes hier dat je beter met een single ended slaapkamerampje kan beginnen, of heb je er vanaf gezien doordat guitarnijboer je liet duizelen?

Je moet je daar niet door af laten schrikken want dat zijn dingen die je juist gaat leren als je ermee aan de gang gaat. Al die kennis die hij nu heeft en even kort samengevat opschrijft hier heeft hij denk ik net als een hoop mensen hier in de loop der jaren opgedaan door juist met de materie te rommelen.
Dus wat je je wel moet bedenken is dat het, zoals hij ook al zei, een verhaal van de lange adem wordt en je niet even dat ding fixt. Je zal een hoop gezeik tegekomen en als je bereid bent te leren en door te zetten kom je uiteindelijk ook op een punt dat het allemaal goed functioneert en je tevreden kunt zijn.

Ik denk dat als je de JCM900 ombouwt je het makkelijker afgaat dan als je met niks begint. Met de 900 als uitgangspunt heb je al een eindtrap met een voeding en een behuizing, trafo's en de hele rataplan. Als je dat allemaal moet aanschaffen kom je ook wel tot de 450 euri's wat je voor het ding kan krijgen als je hem verkoopt. Tevens weet ik uit ervaring dat alles zelf maken ook niet niks is helemaal als je mechanisch niet zo sterk bent. Nu hoef je alleen maar op de juiste manier de preamp uit het geheel te snijden en een nieuwe aan te passen op de bestaande voeding en eindtrap.
Nog iets: ik weet niet wat voor muziek je ermee wilt maken en of je al in een band speelt of iets, maar reverb maakt je geluid alleen maar onduidelijk en dus zou ik die voor het gemak lekker weglaten wat de schakeling simpeler maakt en ruimte scheelt in je chassis. Thuis op je slaapkamer is die galm wel leuk maar als je in een band speelt en gaat optreden zal je merken dat het vaak totaal onbruikbaar blijkt. Tenzij je van die ouwe surfrock maakt natuurlijk maar dat lijkt me sterk. Die reverbveren met toebehoren kan je dan ook mooi verkopen om je makeover te financieren.

Ik zeg nogmaals, wat je ook doet succes ermee en hou ons op de hoogte!

En Guitarnijboer dat verhaal van jou over dat ding waar je in '98 mee begonnen bent klink mij erg bekend in de oren. Ik heb weliswaar iets nagebouwd aangezien ik niet over genoeg kennis beschikte om zelf wat te ontwerpen, maar dat van de oefenruimte en dat ie als poep klonk heb ik precies ook meegemaakt! Geinig. Heb je er ook wat pics van?


Floris

sebastiaan88
22 oktober 2006, 17:26
Heej jongens bedankt voor al jullie info,
ik had gemailt naar iemand die een soort van JMP kast had, met kapotte binnenkant, maar hij mailt niet meer terug anders had ik al begonnen.
Ik denk dat ik een oude 2203 ga bouwen op van dat probeerprint, en dan steeds verder ga uitbreiden naarmate de sound goed is,

Bedankt voor jullie hulp alvast

Oii sebas

sebastiaan88
22 oktober 2006, 17:31
Oja, en misschien gebruik ik idd wel de eindtrap van de 900, want daar is volgens mij weinig mis mee op de outputtrafo na, maar om te proberen moet eht werken. Ik denk dus aan een JCM800 2203 of iets anders leuks, Ik snap jou verhaal over die reverb ook, en misschien doe ik het wel niet, als ik het wil haal ik het uit een 19"effectding ofzo die ik nog is ga kopen. Maar ik heb nog geen ervaring met het verschil tussen die digitalereverbs en springreverbs. Misschien vind ikd at wel helemaal niets maar agg.