PDA

View Full Version : Orange Tiny Terror



hadv
6 oktober 2006, 19:14
ik was vandaag in Culemborg bij waveworld.
daar stond een Orange Tiny Terror, ogenschijnlijk klein klotebakje met 2x EL84 en wat AX'jes.
Pepijn, die vroeger bij waveworld werkte en nu bij de importeur van o.a. Gibson en Orange, heeft dat ding gedemonstreerd. een 4x12 Orange cab er onder.
Godskolere wat een mooi geluid, van clean naar scheur, no problem.
1 volume, 1 toon, 1 gain en dus schakelbaar tussen 7 en 15 watt.
500 euri.

het is dat ik al een 2xEL84 combo heb...ik zou het wel weten.
hoort & zegt het voort voor allen die een klein versterkertje met een groots geluid zoeken

Unicron
6 oktober 2006, 19:31
Ligt het aan mij, of is 500 euro toch best prijzig nog?

Voor dat geld heb je ook een Minimat (http://www.matamp.co.uk/minimat.htm), een klein handgebouwd apparaatje dat me nog veel meer intrigeert en waarschijnlijk de reden voor Orange is geweest de Tiny Terror te lanceren...

2 watt is ook veel handzamer voor thuis, ik vond een LC15R al te luid...

Mitch
6 oktober 2006, 19:46
Wie zegt dat 15W voor thuis is ? :sssh:

Giggen die hap !

Daniël_san
6 oktober 2006, 20:41
Heeft iemand soundsamples van die amp? Ik kan er geen één vinden...

Unicron
6 oktober 2006, 20:43
Wie zegt dat 15W voor thuis is ? :sssh:

Giggen die hap !

Ja, dan is het misschien weer tof. Maar ik speel vaak shows zonder PA, dus dan deel je al gauw alles onder de 50 watt in als "voor thuis" hehehe...

Nocki
6 oktober 2006, 22:05
Haha Pepijn is erg enthousiast als het over Orange gaat. we waren vorige week nog bij m om wat gibson te proberen en hij ging opeens helemaal enthousiast vertellen over de orange amp die er stond.

leuke gast die Pepijn!

Nocki

<_-Tijs-_>
7 oktober 2006, 10:03
Heeft iemand soundsamples van die amp? Ik kan er geen één vinden...

ja ik zou hem ook wel eens willen horen. hij lijkt me inderdaad erg vet. zoals hadv zegt: hoort & zegt het voort voor allen die een klein versterkertje met een groots geluid zoeken

iemand sound samples? :roll:

hadv
7 oktober 2006, 20:35
het geluid dat uit dat ding kwam, over een 4x12, was dermate dat er werd gevraagd of het allemaal wat zachter kon.
ik zal niet zeggen dat je er een zaal mee vult, maar als je er een mic voorhangt en dan de PA in.....

Solidkick
8 oktober 2006, 12:23
Voor dat geld heb je ook een Minimat (http://www.matamp.co.uk/minimat.htm)

Geinig ding.

<_-Tijs-_>
29 oktober 2006, 10:09
Nou jonges, ik heb op de orange tiny terror gespeeld! ik speelde op een mesa 4×12 cab. Het geluid was heel mooi maar, ik moet wel zeggen dat de power mij toch wel behoorlijk tegenviel, ik had hem zeker weten op 15 watt staan maar ik had niet echt het gevoel dat je daar nou een zaaltje mee vult.
Is het die 500 wel waard? cker! voor dat geluid wel, maar van mij had die wel wat meer power mogen hebben!

DaveItUp
29 oktober 2006, 10:17
Dat is toch het punt van die amp? Laag vermogen.....

a darker shade of grey
29 oktober 2006, 13:10
haha die minimat is cool!! :cooler:
maar is 2 watt niet een beetje heel erg overdreven weinig?

ik wil uiteindelijk ook een tiny terror....als leuk tweede versterkertje of zo als ik al een cab voor mn combo heb (een combo die ik nog moet kopen......wishful thinking....) :rockon:

schizo910
29 oktober 2006, 13:51
Ik vind het een super ding, op aanraden van MeastrOdijk (waar de fuk istie?) dat ding eens getest bij SoundPLaza in Amsterdam en ik was onder de indruk. Ik had het niet moeten proberen... :satisfie: Het is dat ik niet zou weten waar en wanneer ik hem zou gebruiken :D

Realeigo
29 oktober 2006, 13:54
Haha, ik heb op t moment een marshall mg15cd voor op mn kleine kamer.
Nu heb ik kortgeleden dat ding ook gezien en gehoord, dus nu ben ik bezig met sparen voor eentje! (En het bouwen van een 1x12 kabinet :P)

<_-Tijs-_>
29 oktober 2006, 16:31
Dat is toch het punt van die amp? Laag vermogen.....

ja.. maar iemand anders was van mening dat je hem wel kon giggen.
kan ook wel maar dan moet je hem op de pa zetten, met mic. ervoor ofzo!
maar in dat geval kan je met elke versterker wel giggen
toch?

a darker shade of grey
29 oktober 2006, 16:40
ja.. maar iemand anders was van mening dat je hem wel kon giggen.
kan ook wel maar dan moet je hem op de pa zetten, met mic. ervoor ofzo!
maar in dat geval kan je met elke versterker wel giggen
toch?

lijkt me wel.....
ik bedoel...je blaast geen zaal weg met 2 watt....het lijkt me zelfs al weinig voor 'bedroom practice' :eek:

Vonk
29 oktober 2006, 17:34
lijkt me wel.....
ik bedoel...je blaast geen zaal weg met 2 watt....het lijkt me zelfs al weinig voor 'bedroom practice' :eek:

Ik heb een Madamp G2, 2W aan buizen, met een 8 inch is je slaapkamer te klein met vol volume, tenzij je gehoor al de nodige klappen heeft gehad. En de 1x12 kan ik er al helemaal niet mee gebruiken thuis voluit, reken maar dat 2W hard gaat!

Swan
29 oktober 2006, 17:37
wat een fantastisch ding :cooler:
heb laatst een andere Orange top gehoord en was erg te spreken over de sound dus vind deze Tiny Terror interessant...
hoe zit het met t laag van de amp? klinkt hij vol genoeg?
we spelen in mijn band behoorlijk laag; in B gestemd, en op hoog volume... zou de TT dit aankunnen? vraag me af hoe hij zou klinken over 1x15 :satisfie:

Negative K3 fan
29 oktober 2006, 17:57
hey swan ik denk dat voor jouw stijl deze amp wat minder geschikt is, ondanks dat ik hem zelf nog niet heb gehoord ofzo denk ik dat je het als doomgitarist toch niet naar een vintage georienteerde laagwatter moet kijken.

Swan
29 oktober 2006, 18:05
Hey, nou veel van de bands waar ik naar luister gebruiken juist vintage amps, veel Sunn, Orange, Ampeg enzo...m'n 5150 wordt n beetje te "metal" voor me... juist de sound van werkende eindbuizen lijkt me erg nice...
ik zit ook niet meer echt in t doommetal hoekje, meer in de experimentele hoek met ook postrock invloeden etc.
wat recentere opnames staan op http://www.myspace.com/fragmentsofduration

Les Paul
29 oktober 2006, 18:53
lijkt me wel.....
ik bedoel...je blaast geen zaal weg met 2 watt....het lijkt me zelfs al weinig voor 'bedroom practice' :eek:

2 watt is erg veel voor bedroom practice. Mijn nanoamo van 1/2 watt is ongeveer max wat je moet hebben om eindbuisoversturing op redelijk volume te hebben.

On topic:
Van de week de Tiny Terror uitgeprobeerd en hij viel mij tegen. Ik vind hem redelijk krasserig. Eigenlijk vind ik de Valve Jr. veel beter klinken. Veel warmere en rondere tone

Tristan
29 oktober 2006, 20:29
Hee Robbert!

Jij vond het dus ook al niets...
Ik vond het ook niet geweldig, dat krasserige komt door de tone control in relatie tot de gain control...
In principe is de gain tot maximaal halverwege en ietsje erover nog bruikbaar, daarboven wordt het een ongelofelijke brij en moet je de tonecontrol omhoog draaien, maar die is verkeerd gevoiced waardoor je alleen een soort schelle en inderdaad krasserige midrange in je geluid krijgt...
De tonecontrol kwam bij mij niet verder dan een kwart tot de helft van het totale bereik, dus dat zegt genoeg, daarboven werd het inderdaad een schelle, krasserige bende...

Niettemin vond ik wel dat de Tiny Terror wat meer ballen heeft dan ik me kan herinneren van de Valve Junior...
Over het algemeen vond ik de Valve Junior wel prettig klinken, maar ik kan me wel herinneren dat ik wat ballen en laag miste...
Bovendien wordt de Valve Junior naar mijn smaak met de volume control boven de helft ook een beetje ongedefinieerd...
Tsja, ik weet het niet, ik zou ze allebei niet kopen denk ik, maar de Valve Junior is absoluut veel meer bang for the buck, helaas dat hij wat ballen mist, dat lijkt me niet zo makkelijk op te lossen...
De tonecontrol range van de Tiny Terror is waarschijnlijk wel makkelijker aan te passen, maar voor 500 euro plus de kosten van het modificeren vind ik de amp die prijs echt niet waard...

Orpheo
29 oktober 2006, 20:52
de keuze was voor mij: CMW private paisley of tiny terror. ook blind getest, op dezelfde kast, zelfde gitaar.

mijn keus is bekend. zegt genoeg denk ik :) ik vond de TT beetje krasserig. beetje balloos. beetje een euneuch eigenlijk!

hadv
30 oktober 2006, 00:01
ach, smaak smaak smaak smaak smaak
daar valt best over te twisten, maar is zonde van je tijd
natuurlijk kun je met een mic naar de PA met elke setup spelen
het gaat er om, vind je het wat of niet
c'est tout

Kim Wilson
30 oktober 2006, 08:09
Dat de Epi Valve Jr ballen mist, lijkt me niet meer dan logisch. Kom op, het is ook maar 5 watt. Logisch dat je minder laag en ballen hebt dan een 30 watt amp.

Negative K3 fan
30 oktober 2006, 10:03
ja precies, je koopt geen VJ voor z'n ballen...

Michael AE
30 oktober 2006, 10:13
Wat is dan de reden dat volgens jullie 5 watt geen ballen kan hebben?

Dan zou in jullie theorie een 100 watter ook meer ballen moeten hebben dan een 30 watter?

Het gaat volgens mij meer om design en gebruikte onderdelen dan het vermogen. Correct me if I'm wrong...

Kim Wilson
30 oktober 2006, 10:16
5 watt is gewoon erg weinig. Voor ballen heb je laag nodig. Voor laag heb je vermogen nodig, wat de Epi VJ niet heeft.

30 watt is voldoende om genoeg laag te creëren. 5 watt is dat niet IMO. 100 watt kan nog meer laag weergeven, maar dat is denk ik niet nodig.

Michael AE
30 oktober 2006, 10:28
5 watt is gewoon erg weinig. Voor ballen heb je laag nodig. Voor laag heb je vermogen nodig, wat de Epi VJ niet heeft.

30 watt is voldoende om genoeg laag te creëren. 5 watt is dat niet IMO. 100 watt kan nog meer laag weergeven, maar dat is denk ik niet nodig.

Hmmm, ik snap je punt.

Mijn Vox AC30cc1 heeft wel ballen, maar niet veel laag. Ik denk dat mijn idee van de definitie van "ballen" in een sound meer met de hoeveelheid punch te maken heeft dan met de hoeveelheid laag.

Solidkick
30 oktober 2006, 10:33
En hoe zit dat dan met de Oemph?
Of gebruikt niemand die term meer?









:D

Kim Wilson
30 oktober 2006, 10:35
Ja, oke. Maar punch moet je ook uit je vermogen halen. Ik ben er achter gekomen dat "ballen" en punch rond de 200 Hz zit, en wat wij definieren als laag, zit daaronder. Ook voor die 200 tot 400 Hz heb je vermogen nodig. 30 watt is dan voldoende. Meer kan en mag wel, maar hoeft niet. Met die Epi kan het ook, maar dan moet ik dat wel uit een equalizer halen. En dan gaat ie weer vroeg in de oversturing.

IMO is "ballen" en "punch" datgene wat drukt op je hele lichaam. Als het hard genoeg gaat, drukt het op je maag en je longen. Een hele dikke toon. En dat ligt dus rond 200 - 300 Hz.

Tristan
30 oktober 2006, 12:22
Wat is dan de reden dat volgens jullie 5 watt geen ballen kan hebben?

Dan zou in jullie theorie een 100 watter ook meer ballen moeten hebben dan een 30 watter?

Het gaat volgens mij meer om design en gebruikte onderdelen dan het vermogen. Correct me if I'm wrong...

Voor een gedeelte heeft het wel te maken met het single ended ontwerp...
Ik heb tot nu toe geen enkele single ended amp gehoord die ballen had, herinner je je nog die Bad Cat Mini Cat?
Dat bedoel ik dus en de Valve Junior klinkt niet eens veel minder...
Ik snap alleen niet waarom je een versterker zou kopen die geen ballen heeft...
De Tiny Terror is niet single ended en dat hoor je t.o.v. de Valve Junior dan wel weer terug, die Tiny Terror heeft meer ballen...

Chris zegt overigens dat hij wel een single ended amp kan maken met genoeg ballen en laag, dus ik ben benieuwd...

Mijn Marshall 2061x is 20 watt, niet single ended en die blaast een hoop andere amps met veel meer vermogen weg, dus ik denk inderdaad ook niet dat het aan het vermogen ligt, maar meer aan het ontwerp en de gebruikte onderdelen van de amp...

Kim Wilson
30 oktober 2006, 12:27
...
Ik snap alleen niet waarom je een versterker zou kopen die geen ballen heeft...

Waarom niet? Dat hij voor jou niet goed genoeg is, wil toch niet zeggen dat een ander daar niet tevreden mee kan zijn? Niet iedereen zit te zoeken naar "ballen" zoals jij dat doet. :)

Tristan
30 oktober 2006, 12:41
Het heeft niets met niet goed genoeg te maken, ik snap het gewoon niet...
Dat ligt dan ook volledig aan mij, want Epiphone schijnt het zinvol te vinden om zo'n versterker te bouwen en een hele hoop mensen kopen er een, dus het ligt kennelijk aan mij...
Zoals ik al zei klinkt de Valve Junior helemaal niet veel minder dan de Bad Cat Mini Cat en die amp kost het tienvoudige, dus slecht is die Valve Junior niet, ik snap het alleen niet, echt niet... :D

Wizz
30 oktober 2006, 12:45
Die "ballen" moet je zelf hebben, en dan hoor je vanzelf uit iedere versterker komen.

Wizz

Mitch
30 oktober 2006, 12:55
Ballen zitten in je vingers ? De nieuwe inzichten in de anatomie worden steeds bloemrijker....

Afijn, we gebruiken gewoon teveel vage termen waarvan we vaak maar deels begrijpen wat we daar mee bedoelen. Ballen, laag, oomph.... de één bedoelt er een bepaald volume niveau mee, de ander de dynamiek in volume, de ander bedoelt er attack mee, we hebben allemaal iets andere definities.

Maar we hadden het over het kleine oranje gevaar. Back on topic please.

Wizz
30 oktober 2006, 13:10
Okee dan ! Als ik er zelf op speel hoor ik heel veel ballen in de Tiny Terror. De testosteron druipt uit de speakers...
Ik denk er sterk over om er nog één te kopen, meer is altijd beter !

Wizz

marc_o
30 oktober 2006, 13:11
Ik wil 'm z.s.m. testen en dan kijk ik zelf wel of ik 'm mooi vind, want aan beschrijvingen van anderen heb ik weinig tot niets.....en helemaal van sommigen hier, die hebben een verstoord beeld van de werkelijkheid de laatste tijd.

Jammer dat ie geen 4 kanalen heeft trouwens.

marc_o
30 oktober 2006, 13:12
Ik vind het een super ding, op aanraden van MeastrOdijk (waar de fuk istie?) dat ding eens getest bij SoundPLaza in Amsterdam en ik was onder de indruk. Ik had het niet moeten proberen... :satisfie: Het is dat ik niet zou weten waar en wanneer ik hem zou gebruiken :D


Ik ben er nog hoor vriend!!!.....Ik vind alleen zo weinig threads waarin ik wil posten, maar ik zoek me rot, dus wie weet...

Kim Wilson
30 oktober 2006, 13:20
Ik heb de Tiny Terror ook even geprobeerd, toen ik de Epi heb getest. De Orange is mij te schreeuwerig, teveel gain. Hij had wel meer headroom, maar ik vond hem niet zozeer mooier dan de Epi. Zeker niet voor het geld wat hij extra moest kosten.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat die Epi belachelijk laag geprijsd is...

Wizz
30 oktober 2006, 13:21
en helemaal van sommigen hier, die hebben een verstoord beeld van de werkelijkheid de laatste tijd.

Is niet van de laatste tijd... had ik altijd al last van :seriousf:

Wizz

Tristan
30 oktober 2006, 13:27
Die "ballen" moet je zelf hebben, en dan hoor je vanzelf uit iedere versterker komen.

Wizz

Ik heb zelf wel degelijk ballen, ik zoek juist de versterkers die dat het beste overbrengen en dat is de Valve Junior wat mij betreft in ieder geval niet, de Tiny Terror vond ik in dat opzicht wel beter, maar echt fantastisch vind ik hem niet in vergelijk met andere amps...

drap
30 oktober 2006, 13:40
Die Tiny Terror, als ik 'm clean wil hebben met een heel licht randje, maar dan precies zo dat ie niet overstuurd, komt er dan nog genoeg volume vanaf, of lukt dat alleen met de nodige oversturing? Het lijkt mij namelijk ook wel een interessant dingetje, maar niet zo zeer voor de scheur. Ik ga namelijk altijd uit van een lekker vet clean, dat nog net niet overstuurd en de rest doe ik met pedalen. Daar zijn die dingen immers voor. Maar lukt dat met die Orange? En hoe reageert ie sowieso op pedalen en dan met name op overdrives/distortion/boosters?

Michael AE
30 oktober 2006, 13:40
Ik wil 'm z.s.m. testen en dan kijk ik zelf wel of ik 'm mooi vind, want aan beschrijvingen van anderen heb ik weinig tot niets.....en helemaal van sommigen hier, die hebben een verstoord beeld van de werkelijkheid de laatste tijd.

Jammer dat ie geen 4 kanalen heeft trouwens.

Ik neem aan dat je doelt op mijn topic over channelswitchers?

Kim Wilson
30 oktober 2006, 13:43
Die Tiny Terror, als ik 'm clean wil hebben met een heel licht randje, maar dan precies zo dat ie niet overstuurd, komt er dan nog genoeg volume vanaf, of lukt dat alleen met de nodige oversturing? Het lijkt mij namelijk ook wel een interessant dingetje, maar niet zo zeer voor de scheur. Ik ga namelijk altijd uit van een lekker vet clean, dat nog net niet overstuurd en de rest doe ik met pedalen. Daar zijn die dingen immers voor. Maar lukt dat met die Orange? En hoe reageert ie sowieso op pedalen en dan met name op overdrives/distortion/boosters?
Ja, clean wil die volgens mij hard zat. Maar ik ben ook vrij snel tevreden. Het hoeft niet zo hard. Met de gainknop kun je er net zoveel overdrive in draaien als je zelf wil. Alleen is dat niet echt mijn knop. De Epi heeft enkel een volumeknop, dus dan draai je hem echt enkel in de eindbuizen over de kop. Daar hou ik meer van dan een gainknop...

Les Paul
30 oktober 2006, 13:43
Ik speel de Valve JR over een 2x12 1966 Marshall met Rola blackbacks erin. Met een ProCo solo ervoor heb je echt een amp met heel veel ballen. 5 watt is helemaal niet te weinig, maar het ligt ook aan de speakers en eventueel pedaaltjes ervoor.

Kim Wilson
30 oktober 2006, 13:45
Ik heb (hopelijk) binnenkort een set G12H 55Hz speakers in mijn cab. Kijken hoe dat klinkt. Ik denk dat ik wel aan mijn hoeveelheid ballen kom. :D

drap
30 oktober 2006, 13:46
Ja, clean wil die volgens mij hard zat. Maar ik ben ook vrij snel tevreden. Het hoeft niet zo hard. Met de gainknop kun je er net zoveel overdrive in draaien als je zelf wil. Alleen is dat niet echt mijn knop. De Epi heeft enkel een volumeknop, dus dan draai je hem echt enkel in de eindbuizen over de kop. Daar hou ik meer van dan een gainknop...

Ah, okee, maar ook hard genoeg voor de oefenruimte cq kleine gigs dan? Want dan ga ik nog ff sparen en zeker eentje proberen. Ik wil opzich al langer een Orange, alleen zijn die dingen zo vreselijk onbetaalbaar. Ah wel, oranje tolex om m'n Marshall is al een begin ;)

Kim Wilson
30 oktober 2006, 13:49
Ja, ik denk dat ie hard genoeg kan. Maar ik weet natuurlijk niet hoe hard jullie oefenen. Als je een rockdrummer hebt, en je komt na elke oefensessie met suizende oren thuis, kon je nog wel eens tekort komen. Maar voor kleine gigs lijkt ie me meer dan voldoende.

Ga hem anders zelf testen. Gitaartje en pedaaltjes mee, en gewoon proberen. Ik denk dat jij er wel mee weg komt.

marc_o
30 oktober 2006, 14:20
Ik neem aan dat je doelt op mijn topic over channelswitchers?


Hoe kom je daar nou bij? Niet alles geloven wat je leest hoor!


;)

Michael AE
30 oktober 2006, 15:01
Hoe kom je daar nou bij? Niet alles geloven wat je leest hoor!


;)

Mooi. Ik dacht even dat je nog steeds kwaad was over de mini-meeting. ;)

marc_o
30 oktober 2006, 16:25
Mooi. Ik dacht even dat je nog steeds kwaad was over de mini-meeting. ;)


Dat ben ik ook, maar dat heeft met dit verhaal niets te maken....:D

<_-Tijs-_>
30 oktober 2006, 19:21
wat een fantastisch ding :cooler:
heb laatst een andere Orange top gehoord en was erg te spreken over de sound dus vind deze Tiny Terror interessant...
hoe zit het met t laag van de amp? klinkt hij vol genoeg?
we spelen in mijn band behoorlijk laag; in B gestemd, en op hoog volume... zou de TT dit aankunnen? vraag me af hoe hij zou klinken over 1x15 :satisfie:

ik denk niet dat ie echt genoeg power zou hebben met spelen in een band, ik heb er wel op gespeeld, op een 4×12 mesa boogie. maar vol en zwaar klinkt die zeker wel, echt prima geluid! maar als je met de band gaat spelen dan kan ik je aanraden een microfoontje ervoor te zz!