PDA

View Full Version : sweep picking



Emocide
6 oktober 2006, 16:13
hoelang duurt het voordat je dit een klein beetje kan ?! ben nu al ruim 8 maand bezig ofzo (elke dag dan 10 minuten soms veeeeel langer) maar ik kom nog steeds niet boven de 110 bpm uit (met 16e noten in guitar pro)
degene die flot kunnen sweepen
hoelang deden jullie erover ?!

gorgasm
6 oktober 2006, 16:30
tis me nog ni megavlot, maar vanaf 2000/2001 daarmee begonnen.

kweet ni wat je doet dus kan er nix over zeggen...
tmoet wel n gewoonte worden, je moet kunnen vertellen en spelen

datsun
6 oktober 2006, 19:40
wat houdt het juist in? Nog nooit van gehoord namelijk...

heavy-metal-thunder
6 oktober 2006, 21:41
awel, normaal speel je down-up strokes, maar bij sweep picking zou je het volgende spelen: d u d d d

e
B
G 5
D 5
A 5 7 8
E


is om snelheid te winnen. zoek eens een video van Frank gambale, speel het wel 5 keer zo traag af dan 't origineel of je oren en ogen kunnen niet volgen :-)

Zelf hou ik me niet bezig met sweepen, want vooraleer je daar mee begint, moet je al stevig in je ritme zitten. Je bent immers geneigd om te gaan lopen. Bovenstaand voorbeeld is de kans groot dat je de 3, 4de en 5de noot te snel gaat spelen. !!!! SPeed without control ain't nothin' !!!

nog een nijdige kanttekening: als je 16de noten maar aan 110 bpm kunt spelen (uitgaande van een eenvoudig patroon in een mineur of mineur penta positie), lijkt het me op het eerste zicht dat je controle over de plectrumhand mist. Dus zorg dat de down-upstrokes correct gaan.

kiem
6 oktober 2006, 23:56
@ topic starter, boeie hoelang iemand erover doet, de ene zal binnen een jaar de meest zieke shit sweepen, en iemand anders zal na 2 jaar ploeteren net de standaard sweeps kunnen... dit is ff overdreven uitleg he ;)

gewoon lekker blijven oefenen, en wat zeker ook helpt, niet alleenmaar met ene metronoom gaan zitten pielen, gewoon nummer aanzetten met sweep solo ofzow, en meespelen.

nog iets, bij sweepen gaat t in principe om de hele sweep beweging zo vloeiend en makkelijk mogelijk te laten gaan, ik weet nog,. ik heb hele tijd egt op slakkentempo sweepjes zitten spelen, met mn ogen dicht, dronken, half slapen enzow, de beweging moet egt letterlijk zonder enig nadenken gaan, hoe beter je dat beheerst hoe sneller je kan sweepen.

zie t zo, de sweep beweging moet net zo makkelijk en onbewust gaan als lopen.

zucht, kheb geen idee hoe ik dit moet uitleggen.


@ datsun

sweepen is een speel techniek, net zoals je alternate , economy en tremolo picking hebt enzow.

e---------7---|
b-------8-----|
g-----9-------|
d---9---------|
a-7-----------|
e-------------|

mineur arpeggio gebaseerd op een mineur akoord

een arpeggio is in principe een akoord dat niet in 1 keer word aangeslagen maar noot voor noot, mocht je dat nog niet weten, bij sweepen speel je elke noot met een downstroke of met een upstroke in 1 vloeiende beweging, de arpeggio die ik heb afgebeeld boven speel je met alleenmaar downstrokes, als je bv trug zou gaan (dus van de hoge naar de lage noten) dan speel ej upstokes.

zo duidelijk?? :D

datsun
7 oktober 2006, 10:59
ja bedankt, weer iets bijgeleerd!

freddietjetje
8 oktober 2006, 23:56
Ik ben zelf ook begonnen met het oefenen met sweepen, en ik vind dit stukje wel leuk om te oefenen, het klinkt ook wel typisch arpeggio achtig vind ik:

E----------8-----------4----------3---------4p1---------
B---------9-9---------6-6-------4--4------2----2------
G-------8----8------5----5-----3----3----1-----1--------
D----10-------10--6-------6--5-------5--3------3-------
A-11-------------8----------6----------4--------4------
E-------------------------------------------------------

Emocide
9 oktober 2006, 20:10
ik gebruik deze altijd

Spoor 1
S S S S S S S S S S S S S S S S
D||------------------14-19-14-------------------------|
A||---------------15----------15----------------------|
F||*-----------16----------------16----------------16-|
C||*--------16----------------------16----------17----|
G||---14-17----------------------------17-14-19-------|
D||---------------------------------------------------|


S S S S S S S S S S S S S S S S
-----15-19-15----------------------------12-17-12-|
--17----------17----------------------14----------|
-----------------16----------------14-------------|
--------------------17----------14----------------|
-----------------------19-12-16-------------------|
--------------------------------------------------|


S S S S S S S S S S S S S S S S
-----------------------------14-17-14-------------|
--14----------------------15----------15----------|
-----14----------------14----------------14-------|
--------14----------16----------------------16----|
-----------15-12-17----------------------------17-|
--------------------------------------------------|


S S S S S S S S S S S S S S S S
-----------------10-15-10----------------------|
--------------12----------12-------------------|
-----------12----------------12--------------9-|
--------12----------------------12---------9---|
--10-13----------------------------13-7-10-----|
-----------------------------------------------|


S S S S S S S S S S S S S S S S
----7-12-7------------------------9-14-9-|
--8--------8-------------------11--------|
-------------9--------------11-----------|
---------------9---------11--------------|
-----------------10-9-12-----------------|
-----------------------------------------|


S S S S S S S S S S S S S S S S 3x
-----------------------------10-17-12-------------||
--11----------------------12----------14----------||
-----11----------------12----------------14------*||
--------11----------12----------------------16-L-*||
-----------12-10-13-------------------------------||
--------------------------------------------------||

Kaïn
10 oktober 2006, 10:17
Heel rustig aan doen in het begin. Ik hou ook van lekker snel spelen en ik heb geleerd dat je echt op een irritant sloom tempo moet beginnen. Zeker met sweepen. Let maar ens op, je kan de sweep beweging waarschijnlijk wel snel doen (maar nog niet synchroon met je andere hand). Maar probeer nu eens ook in het ritme te blijven op...70 bpm 8ste noten (zeg maar wat). Om dan netjes te spelen, vond ik in elk geval, veeeeeel moeilijker. Je mist dus de controle van de beweging.
Dus wat ik je aanraad is, doe het zo traag mogelijk. Totdat je echt compleet gestoord van wordt en je gitaar wilt wegflikkeren omdat je je verveeld. Dan naar 8ste triolen overgaan. Weer doorspelen tot je gek wordt...dan 16e noten. Daarna pas je tempo verhogen.
Kutwerk, maar het gaat na een tijdje verrasend snel vooruit!

Succes!

Emocide
10 oktober 2006, 13:31
Heel rustig aan doen in het begin. Ik hou ook van lekker snel spelen en ik heb geleerd dat je echt op een irritant sloom tempo moet beginnen. Zeker met sweepen. Let maar ens op, je kan de sweep beweging waarschijnlijk wel snel doen (maar nog niet synchroon met je andere hand). Maar probeer nu eens ook in het ritme te blijven op...70 bpm 8ste noten (zeg maar wat). Om dan netjes te spelen, vond ik in elk geval, veeeeeel moeilijker. Je mist dus de controle van de beweging.
Dus wat ik je aanraad is, doe het zo traag mogelijk. Totdat je echt compleet gestoord van wordt en je gitaar wilt wegflikkeren omdat je je verveeld. Dan naar 8ste triolen overgaan. Weer doorspelen tot je gek wordt...dan 16e noten. Daarna pas je tempo verhogen.
Kutwerk, maar het gaat na een tijdje verrasend snel vooruit!

Succes!


ik kan nu echt 100% strak op 90 BPM 16e noten, maar zodra ik naar 100 overga maak ik VEEEEEEEL fouten (naja 110 dan) maar hoe moet ik dit nu doen dan ? gewoon op die 90 BPM blijven spelen ? en over ene maand naar 95 bpm gaan :) ?

gorgasm
10 oktober 2006, 17:06
kan je verhaaltje vertellen terwijl je die zooi speelt?

Emocide
10 oktober 2006, 17:10
kan je verhaaltje vertellen terwijl je die zooi speelt?

hahaha nee maar dat kan ik met gewoon spelen ong niet eens, ik speel pas 2 jaar ofzo

kiem
10 oktober 2006, 17:58
ik kan nu echt 100% strak op 90 BPM 16e noten, maar zodra ik naar 100 overga maak ik VEEEEEEEL fouten (naja 110 dan) maar hoe moet ik dit nu doen dan ? gewoon op die 90 BPM blijven spelen ? en over ene maand naar 95 bpm gaan :) ?ABSOLUUT NIET, wat bij mij heklpt.

als je t niet op 120 bpm kan spelen, dan speel je t eerst paar keer heel sloppy en fout me op bv 140 of 160 BPM als je dan trugzakt naar die 120BPM ofzow, dan lijkt dat ineens stuk makelijker,

of t voor jouw werkt i dno maar voor mij vaak wel, maar goed, hoe veter je de beweging kan van de sweeps tes te makkelijker je ze snel kan leren spelen.

sweepen kost TIJD!!!

EDIT: ik ben te lui om de spellingsfouten te corrigeren sry:D

Emocide
10 oktober 2006, 18:09
ABSOLUUT NIET, wat bij mij heklpt.

als je t niet op 120 bpm kan spelen, dan speel je t eerst paar keer heel sloppy en fout me op bv 140 of 160 BPM als je dan trugzakt naar die 120BPM ofzow, dan lijkt dat ineens stuk makelijker,

of t voor jouw werkt i dno maar voor mij vaak wel, maar goed, hoe veter je de beweging kan van de sweeps tes te makkelijker je ze snel kan leren spelen.

sweepen kost TIJD!!!

EDIT: ik ben te lui om de spellingsfouten te corrigeren sry:D


haha geen probleem maar 160 bpm is ECHT onhaalbaar het eerste half jaar, ik kan 100bpm niet eens strak meespelen maargoed :D ik snap wat je bedoelt, ik zal het de komende paar weken is zo proberen :)

Dirk_Hendrik
13 oktober 2006, 11:39
Ok,
Even in basic weer de vraag van de TS beantwoordend,

Ik heb me al een jaar of 9 a 10 geleden op het sweepen gestort. Uiteraard geeft dat niet de resultaten die je verwacht en door andere zaken zoals school, werk en whatever zakte die focus ook weer weg. Gevolg is dat ik nooit op dat Gambale achtige niveau ben gekomen qua snelheid maar veel van m'n plectrumtechniek wél vol zit met sweep elementen die nog altijd in m'n voordeel werken. Je kunt je dus afvragen of het racen over de toets je doel is of dat je jezelf wilt zegenen met een economische en vloeiende techniek.

De Gambale Videos zijn inderdaad zonder meer aan te raden.