PDA

View Full Version : Nieuwe jazz video les



maternotten
6 oktober 2006, 15:10
vervolg, voor wie dat leuk vindt
http://www.youtube.com/watch?v=ANDyOW6Cbvg

(nee ik heb geen tabs, veel te veel werk...)

M.

PS vorige was te licht, deze is te donker, volgende keer beter

datsun
6 oktober 2006, 19:40
bedankt, ik ga het gelijk eens uitchecken!

-=JEROEN=-
7 oktober 2006, 12:32
duidelijk!

heb em nog niet helemaal afgekeken, zat gelijk mee te spelen en raakte afgeleidt ;)

edit: voor de niet jazz musici heb ik de C11 en C9 bijgevoegd, dan kunnen zij ook een poging wagen (zijn best wel poppy akkoorden, worden veel in de soul en funk gebruikt)

http://img1.putfile.com/thumb/10/27906475687.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3605158) http://img1.putfile.com/thumb/10/27906475643.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3605159)

Narvox
7 oktober 2006, 13:19
zoiets wil ik kunnen op andere muziek, bv van de chili peppers, heb hier ergens een topic over het feit ik wil leren logisch improviseren, nu ga ik telkens notenbalken op 1 snaar op en af:p als je er mee kan helpen, dank je dan iig:)

maternotten
7 oktober 2006, 13:19
edit: voor de niet jazz musici heb ik de C11 en C9 bijgevoegd, dan kunnen zij ook een poging wagen
OK bedankt

-=JEROEN=-
7 oktober 2006, 13:29
zoiets wil ik kunnen op andere muziek, bv van de chili peppers, heb hier ergens een topic over het feit ik wil leren logisch improviseren, nu ga ik telkens notenbalken op 1 snaar op en af:p als je er mee kan helpen, dank je dan iig:)
ik heb een aantal links over progressies geplaatst... toonladders speel je beter over alle snaren, niet slechts één snaar... begin met een makkelijke positie (Cmaj in positie 0 of Amin in positie 5)... pentatonise ladders zijn nog makkelijker, leer maj en min pentatonies over de hele hals te spelen

ok, back on topic

mater, wat kan je nog meer over deze akkoorden spelen (behalve mixolydisch) ?

taylor
8 oktober 2006, 11:08
C9? dat is een C13 toch?

je gaat van 11 naar 13 wat zeer veel voorkomt in jazz een fusion..

Jimi Hendrix
8 oktober 2006, 12:04
@Taylor: van 4 naar 3 bedoel je....

@Jeroen: Het susakkoord dat jij C11 noemt zou ik trouwens C79sus (of Bb/C) noemen en die andere C79. (uitgesproken als C-zeven-negen-sus). Dan heb je helemaal duidelijk wat erin zit. (verg. C713sus of C7913sus(=Bbmaj7/C)).

In leadsheets etc zou je kunnen volstaan met C7sus, dan kan de begeleider zelf z'n toevoegingen kiezen en het is een korter symbool, dat lees je dan sneller. Behalve als de melodienoot bijv. een 13 is (die niet oplost naar 5), dan is het echt een akkoordtoon -> C713sus. Of als de componist echt een bepaalde klank wil dmv toevoegingen (wayne shorter bijv).

maternotten
8 oktober 2006, 12:36
wat kan je nog meer over deze akkoorden spelen (behalve mixolydisch) ?

Puur theoretisch eigenlijk niets denk ik; in praktijk kan natuurlijk veel meer maar is erg afhankelijk van de context van je solo en solo opbouw, dan kan weer bijna alles. Maar dat is niet zo makkelijk in een paar woorden te vangen.
Iets wat b.v. melodisch sterk en logisch klinkt hoeft harmonisch niet altijd te kloppen, maar om dat theoretisch te onderbouwen vind ik moeilijk, voor mij wordt het dan meer een kwestie van gevoel.
Het zelfde geldt voor de overgangen die ik daar demonstreer, harmonisch klopt het niet, maar als melodische verbinding klinkt het goed. Sterker nog, het feit dat het harmonisch wringt geeft juist wat aangename spanning, een soort verassingselement.

PS ik heb de backing track gezet op www.soundclick.com/ottenandharp (music) voor wie het zelf eens wil uitproberen.

Tristan
8 oktober 2006, 13:25
@Taylor: van 4 naar 3 bedoel je....

@Jeroen: Het susakkoord dat jij C11 noemt zou ik trouwens C79sus (of Bb/C) noemen en die andere C79. (uitgesproken als C-zeven-negen-sus). Dan heb je helemaal duidelijk wat erin zit. (verg. C713sus of C7913sus(=Bbmaj7/C)).

In leadsheets etc zou je kunnen volstaan met C7sus, dan kan de begeleider zelf z'n toevoegingen kiezen en het is een korter symbool, dat lees je dan sneller. Behalve als de melodienoot bijv. een 13 is (die niet oplost naar 5), dan is het echt een akkoordtoon -> C713sus. Of als de componist echt een bepaalde klank wil dmv toevoegingen (wayne shorter bijv).

Volgens mij bedoelt Taylor dat als je op de hoge E je vinger in een barre legt dat je dan van b7 naar 13 gaat...

Ik zou het eerste akkoord ook Bb/C noemen, een IV over V, aangezien het hier echt om een drieklank stapeling gaat over een alternatieve basnoot...

Tristan
8 oktober 2006, 13:41
Puur theoretisch eigenlijk niets denk ik; in praktijk kan natuurlijk veel meer maar is erg afhankelijk van de context van je solo en solo opbouw, dan kan weer bijna alles. Maar dat is niet zo makkelijk in een paar woorden te vangen.
Iets wat b.v. melodisch sterk en logisch klinkt hoeft harmonisch niet altijd te kloppen, maar om dat theoretisch te onderbouwen vind ik moeilijk, voor mij wordt het dan meer een kwestie van gevoel.
Het zelfde geldt voor de overgangen die ik daar demonstreer, harmonisch klopt het niet, maar als melodische verbinding klinkt het goed. Sterker nog, het feit dat het harmonisch wringt geeft juist wat aangename spanning, een soort verassingselement.

PS ik heb de backing track gezet op www.soundclick.com/ottenandharp (music) voor wie het zelf eens wil uitproberen.

Theoretisch gezien zou je over de akkoorden als je het als twee losse akkoorden, dus als een Csus7 naar Bbsus7 passage ziet C mixo b13 en Bb mixo b13 kunnen spelen...

Als je het als vier losse akkoorden ziet, dan kan je de Bb/C en de Ab/Bb ook zien als een II voor de V, dat zou betekenen dat je er dan dorisch mineur over speelt en dan heb je op de V nog naast gewoon mixolydisch en mixo b13 nog wat meer mogelijkheden zoals lydian dominant en whole tone

maternotten
8 oktober 2006, 13:44
Ik zou het eerste akkoord ook Bb/C noemen...

Zo kun je het wel noemen, maar in de context van de muziek is het toch veel meer een C akkoord, omdat de C11 (of sus of wat dan ook) en C9 bij elkaar horen.
Als solist zou ik door de notatie Bb/C a.h.w. op het verkeerde been gezet worden.

Tristan
8 oktober 2006, 13:55
Daar heb jij weer gelijk in, maar je kan de akkoorden dus ook echt als vier losse akkoorden benaderen in een II V achtige gang en dan klopt het solistisch ook weer om het Bb/C te noemen, mijn opmerking ging echter voornamelijk over de ligging van het akkoord, als je deze ligging wil hebben dan is mijns inziens de meest correcte omschrijving Bb/C...