PDA

View Full Version : vertraging in gitaargeluid tijdens opnemen



GeeJee
6 oktober 2006, 14:51
Hallo,

Wellicht is deze vraag al vaker gesteld, maar als ik door de diverse antwoorden kijk staat er niet iets tussen waar ik iets mee kan. Dus probeer ik het zo maar eens.

Ik ben in het bezit van een Pandora PX4 en wil mijn gitaarpartijen opnemen in Audio Logic. Het probleem waar ik mee zit is de vertraging in het geluid. Nu plug ik de output van de PX4 in de microfooningang van de geluidskaart (Trust 514DX sound expert optical) en hoor mijn gitaargeluid direct. Maar als ik opneem zit er een zeer vervelende vertraging in. Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Ligt het aan de geluidskaart? Als dat zo is: wat kan ik dan het beste aanschaffen? Zou ik dit probleem ook hebben met een guitarport? Gaat het geluid van de guitarport door de usb kabel of ook via de ingang van de geluidskaart?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Gert-Jan

mvanroermund
6 oktober 2006, 14:57
He GJ,

Afgelopen week had ik een soortgelijk probleem. Bij mij kwam het doordat ik met behulp van de computer een compressor over het opname kanaal gezet had.
Check dus effe dat je puur het ingangssignaal opneemt en geen computereffecten erover heen hebt staan. Misschien helpt het.

Succes!
Martijn

B~Rock
6 oktober 2006, 16:21
Klinkt als een latency probleem. Er zit een vertraging in het moment van aanslaan van de noot en hem weer terughoren. Voor een deel zit 'm dit in de instellingen van de kaart, voor een deel ligt het aan de kaart zelf.

Ik heb 'm even gegoogeled (als dit de correcte spelling is, whatever het is vrijdagmiddag), het lijkt me niet echt een high-profile recording interface. Je zou kunnen kijken in het besturingsprogramma van je kaart of je de latency-tijd kunt aanpassen, maart anders is de aanschaf van een meer geschikte geluidskaart toch overpeinzingswaardig. Je hebt als iets dat heel redelijk voldoet rond de EUR 150,-, waarbij je dit soort vertragingen niet meer zult ondervinden.

Het programma dat je gebruikt kan ook van invloed zijn, maar Logic audio staat wat dat betreft boven alle verdenking.

Guitarport zou ook een optie zijn. Trouwens ik raad je aan om de pandora te verbinden met de line-in van je kaart (als die aanwezig is) i.p.v. de microingang, aangezien je pandora normaalgesproken een signaal op lijnniveau zal uitsturen (dat hoger ligt dan mic-signaal).

Succes!

GeeJee
6 oktober 2006, 16:43
Bedankt voor de zeer snelle reacties!
Leuk dat door antwoorden weer vragen ontstaan...
Om op het antwoord van B~Rock te reageren: ik had de Pandora i.e.i. ook op de line in aangesloten, alleen kan ik deze niet kiezen op het moment dat in het mixer scherm van de geluidskaart de "rec"-funtie kies (die noodzakelijk gekozen moet worden om op de kunnen nemen in Logic). Ik heb derhalve voor de micro-ingang gekozen omdat die wel aanclicbaar was.

Als je het hebt over een kaart van circa 150 euro, kun je me dan iets adviseren? Of waar moet de kaart aan voldoen zodat ik zelf op jacht kan gaan? Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald type kaart? (Je merkt het misschien al: mijn dagelijkse bezigheden hebben niets met pc hardware te maken...)

Alweer bedankt!
Gert-Jan

Little Jay
6 oktober 2006, 22:54
Check de M-Audio Audiophile 2496! Perfect geluidskaartje voor 99 eurootjes. Ik was in één klap van alle latency en vertraging af. Profi spul!

GeeJee
12 oktober 2006, 00:23
Bedankt voor je tip Little Jay. Ik heb de kaart besteld en inmiddels in mijn pc zitten. Het werkt inderdaad erg goed. Geen hoorbare vertraging meer aanwezig. Bedankt voor de tip!