PDA

View Full Version : "Slope weerstand" in JCM800 2204



Unicron
6 oktober 2006, 12:56
Heb pas een 2204 gekocht en wilde even iets voorleggen.

Ik las ergens online dat de 33K weerstand tussen de bass en treble pots op deze amp de "slope" weerstand werd genoemd. Nu heeft de 1992 JCM800 Bass Series standaard een "slope" knop. (Want geen master volume)

Is de slope pot van deze bass series de 33K uit de 2204 in pot vorm? Ik vond die "slope" namelijk een heel fijne knop, soort loudness. Mijn 2204 heeft helaas gaten in het chassis omdat er ooit een effectsloop op zat, ik zit dus te denken de 33K weerstand te vervangen en een 40K pot te installeren en deze in een van die gaten te doen....

Any comments? Of andere leuke simpele mods om iets variabel te maken, ik heb nog een chassis gat over hehehe....

Chris Winsemius
6 oktober 2006, 12:59
Heb pas een 2204 gekocht en wilde even iets voorleggen.

Ik las ergens online dat de 33K weerstand tussen de bass en treble pots op deze amp de "slope" weerstand werd genoemd. Nu heeft de 1992 JCM800 Bass Series standaard een "slope" knop. (Want geen master volume)

Is de slope pot van deze bass series de 33K uit de 2204 in pot vorm? Ik vond die "slope" namelijk een heel fijne knop, soort loudness. Mijn 2204 heeft helaas gaten in het chassis omdat er ooit een effectsloop op zat, ik zit dus te denken de 33K weerstand te vervangen en een 40K pot te installeren en deze in een van die gaten te doen....

Any comments? Of andere leuke simpele mods om iets variabel te maken, ik heb nog een chassis gat over hehehe....

Gewoon doen!
Werkt zeer effektief en is ook in andere Marshalls, merken en types gebruikt.

Unicron
6 oktober 2006, 13:08
Hey Chris, dank voor je reactie. Ik ga dit dan zeker proberen. Is er nog een andere weerstand die het waard is door een pot te worden vervangen voor leuke toonopties?

Gisteravond voor het eerst de amp echt luid gehoord, en alleen nog op basgitaar (vandaar ook de interesse in de slope knop). Tering man, wist niet dat 50 watt zo hard kon. Zelfs de lage B kwam er behoorlijk strak uit (2x JBL E-140, dat dan weer wel). Niet zo diep als mijn Bassman 100 maar op een andere manier heel lekker direct... ga hem bij opnames zeker op de bas gebruiken.

Chris Winsemius
6 oktober 2006, 13:21
Hey Chris, dank voor je reactie. Ik ga dit dan zeker proberen. Is er nog een andere weerstand die het waard is door een pot te worden vervangen voor leuke toonopties?

Gisteravond voor het eerst de amp echt luid gehoord, en alleen nog op basgitaar (vandaar ook de interesse in de slope knop). Tering man, wist niet dat 50 watt zo hard kon. Zelfs de lage B kwam er behoorlijk strak uit (2x JBL E-140, dat dan weer wel). Niet zo diep als mijn Bassman 100 maar op een andere manier heel lekker direct... ga hem bij opnames zeker op de bas gebruiken.

Hoi "Unicron"

Je zou (bijvoorbeeld) de 2e kathodeweerstand (stock 10k) regelbaar kunnen maken door 'n 1k5 weerstand in serie met 'n 10k pot te zetten.
Op deze manier kun je de gain instellen van praktisch stock naar 'n behoorlijk tikkie meer, het geluid wordt ook meestal wat vetter.

Ik spreek hier wel over gitaargebruik maar dit is de 1e optie die me te binnenschiet, gebasseerd op de mods van Trace van VoodooAmps die op diverse sites staan/stonden.

Chris Winsemius
6 oktober 2006, 13:39
Op het schema v/h Marshall "2000" model (grote/zware bak uit de jaren 80 :) ) en dan het kanaal "B" staat 'n goeie versie v/d regelbare slopeweerstand, 100k pot in serie met 'n 10k weerstand.

1M lijkt me niet echt jofel klinken :D

Unicron
6 oktober 2006, 13:51
Nogmaals bedankt! Zal me een dezer dagen een zakje weerstandjes e.d. aanschaffen...

Dat programmaatje is wel handig, maar heb te weinig geknutseld nog om die grafiek in "geluid" om te zetten in mijn hoofd. Je kan wel goed zien welke pieken en dalen je in je sound kan creeeren...

Jerome

Negative K3 fan
7 oktober 2006, 19:13
hoi unicron, deze vraag is een tijd geleden ook al langs gekomen.

in mijn zelfbouw amp die onder andere een jcm800 preamp heeft heb ik die slope knop gehad, een kleine weerstand in serie met een 100k pot geloof ik...

Erg nuttig vond ik hem niet, ik stelde de knop in op de plek waar de amp het beste klonk en daar heeft hij altijd gestaan, het is niet zoals met bas mid en treble dat je eraan kuint tweaken naar gelang de situatie, het is zo dat er een waarde is die gewoon het beste klinkt.

wat het effect van zo'n knop is kan ik je dus ook vertellen, bij een lagere slope weerstand wordt je geluid dikker, ronder en bassiger, bij een lagere waarde wordt je geluid wat dunner, agressiever en strakker.

Een te lage weerstand maakt je geluid modderig en een te hoge weerstand maakt je geluid iel.

wat ik dus aanraad is om verschillende weerstanden te proberen en dan uiteindelijk te kiezen voor de waarde die jouhet best bevalt

Unicron
7 oktober 2006, 20:01
hey! dank voor de info.

dan monteer ik eerst tijdelijk een 150K trimpot, en dan kijk ik op welke waarde hij het beste klinkt, en dan daar een CC weerstand van in zetten...

Negative K3 fan
8 oktober 2006, 12:06
goed plan, ik weet eigenlijk niet eens meer welke waarde ik er nou in heb zitten...

Unicron
8 oktober 2006, 20:10
Nog iets anders, ik zoek het schema van deze amp (heb er wel eentje gevonden) en vroeg me af of het schema van de versie met de pots op de pcb en horizontale inputs (die heb ik) en de oudere met de verticale inputs hetzelfde is...

Ik heb namelijk een hekel aan een treble-overkill (en aan treble in het algemeen eigenlijk, middle op 10 volstaat meestal wel) en had begrepen dat er meerder mods zijn om deze amp wat donkerder te krijgen, maar voor ik daarmee bezig ga wil ik wel zeker weten vanuit het juiste schema te werken...

EDIT: heb een schema uit 1988, zal wel de goede zijn... En die mods op schematic heaven zien er veelbelovend en makkelijk uit. Weet iemand of elke van deze (http://www.schematicheaven.com/mods/22032204tonestackmod.htm) losse mods op zichzelf al invloed heeft, of moeten ze alle vier uitgevoerd worden. Voor het laatste onderdeel voel ik niet zoveel...

Wat voor merk/type/soort elco's kan je het beste gebruiken, die vierkante plastic dingen die mijn electronicaboer verkoopt zijn niet handig om mee te werken (te korte pootjes).

Negative K3 fan
9 oktober 2006, 18:15
het verschil tussen die horizontale en verticale inputs zit hem geloof ik alleen in de hoeveelheid filtering van de hoogspanning...

persoonlijk houd ik wel van treble, maar er zijn natuurlijk genoeg middelen om wat tegen treble te doen, bedenk ook goed dat de stage of plek waar er treble wordt toegevoegd of verminderd erg van belang is voor de sound en evt. 'gain structure'.

Bij jcm800s zijn natuurlijk de 470p treble caps het eerste waar je naar kijkt, maar je zou bijvoorbeeld ook naar de tone stack (ik heb bijvoorbeeld na de tone stack en voor de MV een weerstand+6n7+VR naar massa om treble te verminderen) of fasedraaier (een cap die de twee helften overbrugt, ik weet niet of die er standaard al in zit, anders zou je de waarde kunnen vergroten) kunnen kijken.

die losse mods die genoemd worden in dat artikel zullen opzichstaand al een aanzienlijk verschil maken, als je ze allemaal toepast in je amp denk ik niet dat je hem dan nog terug zult kennen. In mijn amp zitten ook een paar dergelijke tweaks, zo is bijvoorbeeld de 10k cathode resistor bij mij verlaagd naar 4k7...

elco's zou ik niet bij je electronica boer halen, maar wat betreft merken enzo heb ik er geen verstand van, ik gebruik in mijn amps zowel JJ als TAD als F+T en tja... ze werken, meer dan dat kan ik er niet van zeggen.

Tristan
9 oktober 2006, 18:26
Volgens mij heeft de 2204 horizontal inputs geen veranderingen ondergaan t.o.v. de 2204 vertical inputs, behalve dan dat de potmeters op het chassis bevestigd zijn en sommigen zeggen dat dit een soort crosstalk oplevert, het is mij niet opgevallen, ik vond de horizontal input 2204 die ik testte erg lekker klinken...

Bij de 2203 zijn inderdaad meer wijzigingen doorgevoerd en de mods waar je het over hebt zijn volgens mij dan ook voornamelijk van toepassing op het 2203 100 watt model...

Chris Winsemius
9 oktober 2006, 18:30
Nog iets anders, ik zoek het schema van deze amp (heb er wel eentje gevonden) en vroeg me af of het schema van de versie met de pots op de pcb en horizontale inputs (die heb ik) en de oudere met de verticale inputs hetzelfde is...

Ik heb namelijk een hekel aan een treble-overkill (en aan treble in het algemeen eigenlijk, middle op 10 volstaat meestal wel) en had begrepen dat er meerder mods zijn om deze amp wat donkerder te krijgen, maar voor ik daarmee bezig ga wil ik wel zeker weten vanuit het juiste schema te werken...

EDIT: heb een schema uit 1988, zal wel de goede zijn... En die mods op schematic heaven zien er veelbelovend en makkelijk uit. Weet iemand of elke van deze (http://www.schematicheaven.com/mods/22032204tonestackmod.htm) losse mods op zichzelf al invloed heeft, of moeten ze alle vier uitgevoerd worden. Voor het laatste onderdeel voel ik niet zoveel...

Wat voor merk/type/soort elco's kan je het beste gebruiken, die vierkante plastic dingen die mijn electronicaboer verkoopt zijn niet handig om mee te werken (te korte pootjes).

Treble-overkill: andere OT (beste oplossing) en/of de 1n-cap op de volume-pot weghalen.
Qua mods zou ik zelf eerder de Trace Allen mod gebruiken dan de mod v/d link; 5u in 'n JCM800 met HBs is vragen om "gemodder" :)

De verschillen tussen hor. en vert. inputs bij 2204s zitten in de verdeling v/d spanningen door de versterker.

EDIT voor Trsitan: beide uitvoeringen hebben veranderingen ondergaan na de hor. versies; de 50 Watters draaien dan wat minder goed clean en de 100 Watters ook en hebben wat minder "ballen" in het laag.
Ietsje meer dus dan potjes wel of niet op de print...

Elko's/caps: qua elko's F&T of TAD (pm me anders even). Qua koppel-C's: afhankelijk v/h circuit en de OT.

Negative K3 fan
9 oktober 2006, 18:33
De verschillen tussen hor. en vert. inputs bij 2204s zitten in de verdeling v/d spanningen door de versterker.

die filtering was alleen van toepassing op de 2203s?

maargoed, wat is het precieze verschil tussen die verdeling als ik vragen mag?

Chris Winsemius
9 oktober 2006, 18:35
die filtering was alleen van toepassing op de 2203s?

maargoed, wat is het precieze verschil tussen die verdeling als ik vragen mag?

Goed kijken :)
De latere 2204s gebruiken hetzelfde B+ voedingspunt voor V3 en V2, eerdere versies niet...................

Unicron
10 oktober 2006, 00:48
De amp blaast sinds vanavond steeds de 2A zekeringen eruit. Ik wilde de spanning op de buispinnen controlleren en het kan zijn dat ik tijdens het meten een kortsluiting heb gemaakt tussen Pin6 en Pin5. In elk geval was er een knal en een vonkje en sprong de zekering. Wat zijn dan de logische punten om even naar te kijken?

Had vanmiddag een beetje geknutseld en een alleszins beter geluid eruit gekregen, ietsje meer gain en die slope verlaagd naar 20K. Heeft twee uur lang zonder problemen "gedraaid", vlak voor ik naar de repetitie ging wilde ik kijken of ik de amp voor 6L6 kon gebruiken (enige reserve buizen die ik had liggen) en wilde dus de spanningen controlleren. Er zaten toen geen buizen in overigens.

Ik krijg de amp nu niet meer aan omdat alle zekeringen direct doorbranden zodra ik de amp van standby af haal. Ik kan geen enkel verbrand onderdeel ontdekken. Beetje vreemd. Suggesties? (Behalve wegbrengen natuurlijk).

Chris Winsemius
10 oktober 2006, 09:20
kortsluiting............

Kijk wat er gebeurt als je de spoel vervangt door 'n "stevige" weerstand (470 ohm/25 Watt).

Hoe zien de eindbuisvoeten er uit?

Unicron
10 oktober 2006, 11:28
De buisvoeten zien er goed uit. De buizen gloeien ook gewoon op de standby stand. Als ik echter dan de switch overhaal brandt de zekering door. Er komt vervolgens terwijl de amp "leegstroomt" nog wel geluid uit de top.

Ik hoop niet dat de voedingstrafo naar zijn mallemoer is.

Ik breng de amp vanmiddag weg, dat met die spoel zie ik mezelf niet doen...

EDIT 14:54

Hoppa! Klaar terwijl u wacht, het waren enkele diodes die door de kortsluiting kapot waren gegaan....

Negative K3 fan
10 oktober 2006, 20:22
s6rry vast ver2eerd gelezen

Unicron
10 oktober 2006, 23:10
Ja idd, even weggebracht, de diodes zagen er helemaal niet stuk uit dus had geen idee dat het daar aan lag, over de telefoon vermoedde hij dit direct en het bleek te kloppen. JCM doet het weer prima nu!

Unicron
12 oktober 2006, 12:37
Nog even een vraagje omdat ik begin de amp steeds meer "leer kennen".

Over die middle knop, hoe verleg ik het bereik waarover deze knop werkt? Dus niet, hoe krijg ik een groter bereik, maar: hoe zorg ik ervoor dat ie een lager frequentiegebied boost/cut?

Het lijkt mij nu veel te veel op een treble knop, er komt een heel ander soort middle bij dan zeg bij een Sovtek Mig-100 of Fender Bassman oid, de middle van de marshall doet nu hetzelfde als de treble van mijn bassman.

Ik wil echter dat er 'grom en gruis' bij komt, en niet van dat vieze hoge geknetter, dat doet de treble knop al (die staat dus ook op nul)...

Het geluid dat de amp geeft met alle toonknoppen op 0 vind ik eigenlijk het beste, alleen wil ik wel de optie hebben wat subtiel mid erbij in te draaien, dat gaat momenteel niet. Er zit frequentiegewijs een veel te groot "gat" tussen de bas en middle, en een te kleine afstand tussen middle en treble. Dit zou ik graag corrigeren, wat een goede manier om dit te fixen? Iemand suggesties? Met die Tone-Stack van Duncan Amps kom ik er niet helemaal uit.

P.S.

Ik gebruik geen pedalen...de buizen zijn het volgens mij niet, en de speaker ook niet. Er zit Philips EL34 en Philips ECC83 in. Het ligt echt aan de tone regeling.

Negative K3 fan
12 oktober 2006, 15:34
die 0.022 uF caps vergroten?