PDA

View Full Version : Welke Strat geeft het warmste geluid



Dylan61
6 oktober 2006, 12:43
Zoek een USA Strat die een warm Blues geluid geeft. Dus geen Ice splitting piercing thin sound.

Welke Strat ,Vintage, Standard of combinatie houtsoorten, elementen en dergelijke of Artist serie kan ik naar gaan kijken.

Graag advies,

Alvast bedankt.

vulvasonic
6 oktober 2006, 12:45
Elsen body, rosewood toets (liefst een dikke, platte plak, maar die kun je alleen krijgen via de Custom Shop). En de elementen zul je waarschijnlijk moeten vervangen door een goed setje, warm klinkende Seymour Duncans.

Badman
6 oktober 2006, 12:53
Seymour Duncans? Dus een Lite Ash strat? :)

fred dons
6 oktober 2006, 12:57
nee, want de ash versie geeft juist weer wat meer hoog in het geluid
(plus hij heeft een volledige maple neck)

maar ik vind de lite ash wel de meest bang for the buck strat die er momenteel te koop is

blademan
7 oktober 2006, 00:03
blade texas standard met levinson Pick Ups

Orpheo
7 oktober 2006, 01:00
gibson les paul :soul: :seriousf:

Gearjunkie
7 oktober 2006, 01:17
gibson les paul :soul: :seriousf:

Goede gitaren inderdaad...

http://www.dallasguitarrepair.com/lespaul_broken1.jpg

:)

Rude Perception
7 oktober 2006, 01:56
Goede gitaren inderdaad...

http://www.dallasguitarrepair.com/lespaul_broken1.jpg

:)

:seriousf:

Toch heeft orpheo wel ergens gelijk. Het echt warme bleus geluid komt uit een les paul. Een strat is goed voor bleus, maar als je warm geluid wilt moet je niet naar een strat kijken. Humbuckers zijn gewoon veel warmer.
(ja, ik heb wel iets tegen les pauls ja, ik weet ook niet wat. (ik wil er btw wel heel graag 1, waarom weet ik ook niet, ze hebben gewoon een bepaalde uitstraling)).
en nu ga ik slapen, want de wereld draait om me heen....

drap
7 oktober 2006, 01:59
:seriousf:

Toch heeft orpheo wel ergens gelijk. Het echt warme bleus geluid komt uit een les paul. Een strat is goed voor bleus, maar als je warm geluid wilt moet je niet naar een strat kijken. Humbuckers zijn gewoon veel warmer.
(ja, ik heb wel iets tegen les pauls ja, ik weet ook niet wat. (ik wil er btw wel heel graag 1, waarom weet ik ook niet, ze hebben gewoon een bepaalde uitstraling)).
en nu ga ik slapen, want de wereld draait om me heen....

Bij een warm blues geluid denk ik persoonlijk altijd aan het nek element van een strat eigenlijk en ik denk velen met mij.

Michael AE
7 oktober 2006, 02:17
Een goede strat.

Serieus, mijn '56 CS klinkt warmer dan alle strats die ik gehoord heb en dat zijn er nogal wat.

Het belangrijkste is dat er genoeg resonantie in de gitaar zit, de neck flink wat massa heeft, de pickups genoeg balans hebben, en dat er niet teveel lak op het hout zit.

Persoonlijk vind ik dat een goede strat met een maple neck uit 1 stuk het meeste fundament heeft, waardoor hij vetter klinkt. Rosewood is vaak te wollig en klootloos. Het is een fabel dat maple necks minder laag hebben dan rosewood varianten; het is meestal gewoon een karakter-verschil. (Maple is qua klank strakker in't laag en heeft meer hoog/hoogmidden, waardoor het lijkt alsof je minder laag hebt. Natuurlijk is dit algemeen; het is niet bij elk instrument zo.)

Ik zou voor een '50-er gaan. Wel goed zoeken, want goede exemplaren zijn er zat, maar fantastische gitaren zijn schaars.

Rude Perception
7 oktober 2006, 02:18
Bij een warm blues geluid denk ik persoonlijk altijd aan het nek element van een strat eigenlijk en ik denk velen met mij.

dat kan ook (zo doe ik het meestal ook), maar als je een zo warm mogelijke strat wil hebben (en dan denk ik aan echt warm) kan je denk ik beter naar humbuckers (les paul) gaan.

Helter Skelter
7 oktober 2006, 02:24
Strat met Rosewood hals en een setje Rio Grande PU's. Ik speel slechts 2 keer per jaar blues omdat mijn vingers 6 maanden moeten herstellen van de 2e graads verbrandingen zo warm is het geluid...

Ik heb zowel LP's als stratjes maar voor Blues pak ik ALTIJD m'n stratjes: Strat op hals of middenstand --> Maxon OD808 of andere TS-achtigen met de gain op 50% --> cleane Fender buizenbak met niet teveel Watts: dat is voor mij de bluessound

Michael AE
7 oktober 2006, 02:24
BTW...

Belangrijk is dat er geen locking tuners, moderne bruggen, grafieten nuts, dikke slagplaten, fancy trussrods, enz. op de gitaar aanwezig zijn. Naar mijn mening zorgen al dit soort "verbeteringen" voor een vermindering van boventonen en karakter, waardoor de gitaar levenloos en dun gaat klinken.

Helter Skelter
7 oktober 2006, 02:32
BTW...

Belangrijk is dat er geen locking tuners, moderne bruggen, grafieten nuts, dikke slagplaten, fancy trussrods, enz. op de gitaar aanwezig zijn. Naar mijn mening zorgen al dit soort "verbeteringen" voor een vermindering van boventonen en karakter, waardoor de gitaar levenloos en dun gaat klinken.

klopt...

Mijn Sambora stratje met Floyd Rose is perfect voor PoP/Rock-gedoe maar voor de 'toon met een grimas' zit er net even te weinig leven in

Michael AE
7 oktober 2006, 02:34
Een LP is zeker warmer, maar hier geld voor mij weer dat je een goed exemplaar moet hebben.

Veel LP's hebben geen resonantie, karakter, boventonen, whatever. Voor blues ben je dan gewoon de lul, want je MOET een organische, aardse toon hebben. Zoek dan tenminste een goed, resonant exemplaar met een flinke neck. Flink zoeken, maar het is het zeker waard.

PS. Veel mensen gebruiken tegenwoordig veel te veel gain om gitaren te testen. Gewoon in een Vox AC30cc prikken, of iets in die geest, dan komt het echte karakter van de gitaar veel beter naar voren. (Dit geld ook voor de Metal dudes...)

Michael AE
7 oktober 2006, 02:36
klopt...

Mijn Sambora stratje met Floyd Rose is perfect voor PoP/Rock-gedoe maar voor de 'toon met een grimas' zit er net even te weinig leven in

Yep. Niets ten nadele van Floyds of gitaren met de spullen die ik beschreef gemonteerd, hoor. Elke gitaar heeft zijn functie.

drap
7 oktober 2006, 09:09
dat kan ook (zo doe ik het meestal ook), maar als je een zo warm mogelijke strat wil hebben (en dan denk ik aan echt warm) kan je denk ik beter naar humbuckers (les paul) gaan.

Jawel, dat is misschien wel zo, maar een humbucker gaat ietswat te snel oversturen en klinkt veel dichtgesmeerder dan een strat op z'n nek element. In die zin is een strat geschikter naar mijn mening. Veel transparanter, wat veel beter geschikt is voor een clean bluesgeluid met een licht randje. Met een dosis gain doet een humbucker het misschien wat beter.

Ghehe, wij spelen ook één bluesachtig nummer met onze band en daar gebruik ik sinds kort een SG voor. Dat haalt m'n stelling wel een beetje onderuit, gezien een SG redelijk vel is :)

arjanb01
7 oktober 2006, 09:33
Jawel, dat is misschien wel zo, maar een humbucker gaat ietswat te snel oversturen en klinkt veel dichtgesmeerder dan een strat op z'n nek element. In die zin is een strat geschikter naar mijn mening. Veel transparanter, wat veel beter geschikt is voor een clean bluesgeluid met een licht randje. Met een dosis gain doet een humbucker het misschien wat beter.

Ghehe, wij spelen ook één bluesachtig nummer met onze band en daar gebruik ik sinds kort een SG voor. Dat haalt m'n stelling wel een beetje onderuit, gezien een SG redelijk vel is :)

Ik gebruik voor blues mn Gibson Les Paul Standard. Schakeling in de neck of midden positie, en dan heb ik een bluesgeluid wat echt vet is. Niks teveel oversturing of wat dan ook, en natuurlijk een amp met niet teveel vermogen.

Tristan
7 oktober 2006, 11:54
BTW...

Belangrijk is dat er geen locking tuners, moderne bruggen, grafieten nuts, dikke slagplaten, fancy trussrods, enz. op de gitaar aanwezig zijn. Naar mijn mening zorgen al dit soort "verbeteringen" voor een vermindering van boventonen en karakter, waardoor de gitaar levenloos en dun gaat klinken.

Het hoeft niet zo te zijn, want mijn 50th anniversary Strat met moderne brug, staggered tuners, essen body en maple neck klinkt best lekker voor Blues, maar ik ben het met je eens dat jouw '56 Relic daar nog geschikter voor is...

Tristan
7 oktober 2006, 11:59
Een goede strat.

Serieus, mijn '56 CS klinkt warmer dan alle strats die ik gehoord heb en dat zijn er nogal wat.

Het belangrijkste is dat er genoeg resonantie in de gitaar zit, de neck flink wat massa heeft, de pickups genoeg balans hebben, en dat er niet teveel lak op het hout zit.

Persoonlijk vind ik dat een goede strat met een maple neck uit 1 stuk het meeste fundament heeft, waardoor hij vetter klinkt. Rosewood is vaak te wollig en klootloos. Het is een fabel dat maple necks minder laag hebben dan rosewood varianten; het is meestal gewoon een karakter-verschil. (Maple is qua klank strakker in't laag en heeft meer hoog/hoogmidden, waardoor het lijkt alsof je minder laag hebt. Natuurlijk is dit algemeen; het is niet bij elk instrument zo.)

Ik zou voor een '50-er gaan. Wel goed zoeken, want goede exemplaren zijn er zat, maar fantastische gitaren zijn schaars.

+1
Ik kan dit voor bijna 100% onderschrijven, alleen vind ik wel dat jouw '56 Relic niet warm klinkt, ze knalt gewoon overal dwars doorheen met ballen, zoals dat hoort bij een goede Blues/Rock sound...

Tristan
7 oktober 2006, 12:00
Een LP is zeker warmer, maar hier geld voor mij weer dat je een goed exemplaar moet hebben.

Veel LP's hebben geen resonantie, karakter, boventonen, whatever. Voor blues ben je dan gewoon de lul, want je MOET een organische, aardse toon hebben. Zoek dan tenminste een goed, resonant exemplaar met een flinke neck. Flink zoeken, maar het is het zeker waard.

PS. Veel mensen gebruiken tegenwoordig veel te veel gain om gitaren te testen. Gewoon in een Vox AC30cc prikken, of iets in die geest, dan komt het echte karakter van de gitaar veel beter naar voren. (Dit geld ook voor de Metal dudes...)

+1.000.000 Inderdaad...

glacius
7 oktober 2006, 12:18
ik vind een les paul een geweldige blues gitaar maar ik vind de neck pickup te warm eigelijk .. .ik heb deze dan ook vervangen voor een dimarzio EJ custom

lekker weinig output en hiermee krijg je die heldere blues klank en dat dynamische wat je met blues echt nodig hebt...
ik hoor nu gewoon meer gitaar karakter ipv pickup karakter .. en dat is erg fijn

Dylan61
7 oktober 2006, 13:50
Hier twee Blues voorbeelden van dezelfde speler, een met 50th en een '62 Strat:

http://www.youtube.com/watch?v=SmoGaWnoRhI&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=yMOK7h9OhcI

glacius
7 oktober 2006, 13:56
wat een flauw geluidje zeg

Slevin
7 oktober 2006, 14:51
Goede gitaren inderdaad...

http://www.dallasguitarrepair.com/lespaul_broken1.jpg

:)

Zo, hoe krijg je dat voor elkaar O_o

glacius
7 oktober 2006, 15:17
gewoon je gitaar om laten donderen en dat hij dan achterover op de grond valt

Tristan
7 oktober 2006, 15:48
Hier twee Blues voorbeelden van dezelfde speler, een met 50th en een '62 Strat:

http://www.youtube.com/watch?v=SmoGaWnoRhI&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=yMOK7h9OhcI

Het is geen beste gitarist...
Te veel gain/compressie in zijn geluid en geen ballen, de verkeerde noten op de verkeerde plek...
Vanwege het ongedefinieerde geluid (slechte versterker) hoor je niet eens het verschil tussen de '62 Reissue en de 50th anniversary Strat...

Die '62 Reissue zou ik niet kopen, daar heb ik er een stuk of 10 van in mijn handen gehad en die vond ik allemaal niet lekker klinken, een heel droog irritant kutgeluid zonder ballen...

Sommige Eric Johnson Strats vind ik wel erg goed klinken, maar niet zo geschikt voor Blues, daar zijn ze te strak, klinisch en modern voor...

Voor een goede Blues Strat zou ik toch richting deze modellen kijken, het liefste met maple neck:
Highway One Strat (upgraden met Custom Shop pickups)
American Series Strat (upgraden met Custom Shop pickups)
'57 Reissue Strat (upgraden met Custom Shop pickups)
50th anniversary Strat
'56 Relic Strat

nopster
7 oktober 2006, 16:01
klopt...

Mijn Sambora stratje met Floyd Rose is perfect voor PoP/Rock-gedoe maar voor de 'toon met een grimas' zit er net even te weinig leven in

Ik herinner mij dat bluesfilmpje van jou dat je eens bij sounds geplaatst hebt en ik vond dat geluid echt wel lekker!

nopster
7 oktober 2006, 16:19
Het is geen beste gitarist...
Die '62 Reissue zou ik niet kopen, daar heb ik er een stuk of 10 van in mijn handen gehad en die vond ik allemaal niet lekker klinken, een heel droog irritant kutgeluid zonder ballen...


Zelf heb ik zo'n '62 RI (wel een Jap) en daar ben ik momenteel heel tevreden mee. Ik heb wel de pickups vervangen en de brug vastgezet. De originele Texas Specials die erin zaten vond ik niet lekker klinken, nogal ongedefinieert en iel van klank.
Nu heb ik die een tijd geleden vervangen door Van Zandt Vintage + en het is een wereld van verschil. Zelf hoor ik echter graag een droog strat-geluid die redelijk doorpiekt in het hoog.

Tristan
7 oktober 2006, 16:38
Met droog bedoel ik eerder een beetje muf, een lelijke midrange die er niet doorheen komt, maar die iets irritants en neuzigs aan de klank meegeeft...
Veel gitaren met (indiaas) rosewood toets hebben daar last van...
Mijn verhaal ging over de USA '62 Reissue modellen, die vind ik zeer weinig bang for the buck geven, slechte pickups en over het algemeen vind ik het dus geen goede gitaren...

Danny Drug
7 oktober 2006, 16:49
Bij een warm blues geluid denk ik persoonlijk altijd aan het nek element van een strat eigenlijk en ik denk velen met mij.

zeg dat maar eens tegen BB king

humbuckers all the way

RS-Rik
7 oktober 2006, 18:58
GFS Vintage Staggered zijn erg warm (SC's)

Ik heb een hele warme Matsumoku strat, swamp ash (natural finish, je ziet de grove textuur van het hout goed) echt superwarm. Niet "bol" maar echt warm

Dylan61
7 oktober 2006, 19:47
Inderdaad mooi geluidje Nopster die Kassad op Youtube.

Vandaag met een vriend naar Feedback getogen en maar weer wat Strats geprobeerd op een Vox en Fender buizen versterker, echt alles klinkt vrijwel hetzelfde, droog en clean zonder karakter, gitaren zien er prachtig uit dat wel. Er waren geen '57 of '62 modellen helaas.

Goed gelet op wat voor soort hout, body en nek. Ik denk toch dat het in zo'n hokje het moeilijk beoordelen is.

Tristan heb je misschien een sample van wat je een goed (Strat) Blues geluid vindt.

turboblues
7 oktober 2006, 20:02
:seriousf:


(ja, ik heb wel iets tegen les pauls ja, ik weet ook niet wat. (ik wil er btw wel heel graag 1, waarom weet ik ook niet, ze hebben gewoon een bepaalde uitstraling)).
en nu ga ik slapen, want de wereld draait om me heen....
Was al te merken aan je post dat je dronken was..

drap
7 oktober 2006, 20:19
zeg dat maar eens tegen BB king

humbuckers all the way

Heb ik al tegen hem gezegd, maar hij wil niet luisteren...

FruscianteFan
7 oktober 2006, 20:27
Bij een warm blues geluid denk ik persoonlijk altijd aan het nek element van een strat eigenlijk en ik denk velen met mij.Ik moet zeggen dat ik Eric Clapton op een Gibson vrijwel altijd beter vind klinken, dan op een Strat.

vibro
7 oktober 2006, 20:34
Koop een Telecaster!

Tristan
7 oktober 2006, 20:42
Inderdaad mooi geluidje Nopster die Kassad op Youtube.

Vandaag met een vriend naar Feedback getogen en maar weer wat Strats geprobeerd op een Vox en Fender buizen versterker, echt alles klinkt vrijwel hetzelfde, droog en clean zonder karakter, gitaren zien er prachtig uit dat wel. Er waren geen '57 of '62 modellen helaas.

Goed gelet op wat voor soort hout, body en nek. Ik denk toch dat het in zo'n hokje het moeilijk beoordelen is.

Tristan heb je misschien een sample van wat je een goed (Strat) Blues geluid vindt.

Ik heb geen samples, maar luister maar eens een stukje Stevie Ray Vaughan (Fender Strat), Jimi Hendrix (Fender Strat en Gibson Flying V), Johnny Winter (Gibson Firebird), Roy Buchanan (Fender Tele), Albert Collins (Fender Tele) en BB King (Gibson ES345)...

Stevie Ray Vaughan: Live at Carnegie Hall, Live at El Mocambo
Jimi Hendrix: Blues
Johnny Winter: Hey, where's your brother

Je kan de gitaren ook het beste eerst akoestisch bespelen en beluisteren en de beste eruit halen, daarna plug je ze in...

Tristan
7 oktober 2006, 20:46
Heb ik al tegen hem gezegd, maar hij wil niet luisteren...

De blanke Blues sound is gewoon meer doordrongen van een Strat en soms een Tele (vaak jongens die uit de country hoek komen)...

De zwarte Blues sound kent wat meer varieteit en daarin werden (vooral vroeger) ook aardig wat Gibsons in gebruikt, met name ES335's en aanverwanten...

Tristan
7 oktober 2006, 20:49
Ik moet zeggen dat ik Eric Clapton op een Gibson vrijwel altijd beter vind klinken, dan op een Strat.

Dat komt omdat hij met hele slechte elementen en een actieve midboost speelt, eerst had hij die Gold Lace Sensors en nu die Vintage Noiseless Hot elementen, beide echt verschrikkelijk en daarop dan ook nog die walgelijke midboost geeft een ongelofelijk kutgeluid, zeker voor Blues...

nopster
7 oktober 2006, 20:54
De blanke Blues sound is gewoon meer doordrongen van een Strat en soms een Tele (vaak jongens die uit de country hoek komen)...

De zwarte Blues sound kent wat meer varieteit en daarin werden (vooral vroeger) ook aardig wat Gibsons in gebruikt, met name ES335's en aanverwanten...

En Albert op zijn Flying V. ;)

nopster
7 oktober 2006, 20:56
Dat komt omdat hij met hele slechte elementen en een actieve midboost speelt, eerst had hij die Gold Lace Sensors en nu die Vintage Noiseless Hot elementen, beide echt verschrikkelijk en daarop dan ook nog die walgelijke midboost geeft een ongelofelijk kutgeluid, zeker voor Blues...

In dit clipje haalt hij een vette sound uit zijn strat. (vind ik toch)
Dat was wel die Blackie. Die was denk ik nog zonder die midbooster?
Die 2de gitarist heeft ook een lekkere sound.

http://www.youtube.com/watch?v=mJqgxjUy7lc&search=cocaine%20eric%20clapton

Ivm zijn sound tijdens de Bluesbreakers periode meen ik me te herinneren dat hij op zijn versterker de mid elemaal open zette en de rest volledig dicht.

Tristan
7 oktober 2006, 21:37
En Albert op zijn Flying V. ;)

Dat klopt, vandaar dat ik met name ES335's en aanverwanten had getypt...
T-bone Walker speelde volgens mij voornamelijk op een Gibson ES-5 Switchmaster Archtop of iets dergelijks, om nog maar een voorbeeld te noemen...

Toch vind ik Albert King niet echt een voorbeeld van een lekker Blues geluid, hij heeft best wel een kutgeluid eigenlijk met die Flying V door die Acoustic amps...

Tristan
7 oktober 2006, 21:47
In dit clipje haalt hij een vette sound uit zijn strat. (vind ik toch)
Dat was wel die Blackie. Die was denk ik nog zonder die midbooster?
Die 2de gitarist heeft ook een lekkere sound.

http://www.youtube.com/watch?v=mJqgxjUy7lc&search=cocaine%20eric%20clapton

Ivm zijn sound tijdens de Bluesbreakers periode meen ik me te herinneren dat hij op zijn versterker de mid elemaal open zette en de rest volledig dicht.

Ik vind dat geen lekkere sound hoor, veel te klinisch en geen ballen...
Volgens mij is dat in de Jaren '80 toen hij op zo'n Soldano SLO100 speelde en ik hoor ook een heel klein randje stereo imaging chorus...
Dit is zijn Strat met de Gold Lace Sensors en je kan ook duidelijk die lelijke midboost horen, die geeft zo'n vies randje als hij de akkoorden speelt aan het begin van het nummer en daarna in het tweede deel van de solo...

Dylan61
7 oktober 2006, 21:51
Meestal vind ik Eric ook te dun klinken..maar hier klinkt hij wel goed. Op die Fender Champs gruwel ik van hem (sorry).

Hier een Youtube file met een goozertje die volgens mij op een '62 Strat speel, op het allerlaatste stuk, als het publiek denkt dat het afgelopen is, gaat hij nog even eigenwijs door dat vind ik een geluid dat ik mis of juist zoek in een Strat, dat zingerige ronde.

http://www.youtube.com/watch?v=KPq0B5_T-HI

vulvasonic
8 oktober 2006, 01:47
Lieverds, hoe kun je in vredesnaam een geluid goed beoordelen op basis van een zwaar gecomprimeerd klotebestandje?

Al die YouTube filmpjes en MP3'tjes zijn leuk om te zien en te horen, maar niet geschikt om een waarde-oordeel te geven over het geluid.
En doe je dat wel (of je hoort het verschil niet), maakt het dan nog iets uit wat voor een gitaar je zoekt?

Gekkenwerk! :o

rickert
8 oktober 2006, 02:15
Lieverds, hoe kun je in vredesnaam een geluid goed beoordelen op basis van een zwaar gecomprimeerd klotebestandje?

Al die YouTube filmpjes en MP3'tjes zijn leuk om te zien en te horen, maar niet geschikt om een waarde-oordeel te geven over het geluid.
En doe je dat wel (of je hoort het verschil niet), maakt het dan nog iets uit wat voor een gitaar je zoekt?

Gekkenwerk! :o

ik denk gaat niemand het dan zeggen, maar daar, daar was jij, der opper vulv, die het hen gewoon duidelijk maakte!

nopster
8 oktober 2006, 08:30
Ik vind dat geen lekkere sound hoor, veel te klinisch en geen ballen...

Dan hebben we er duidelijk een ander idee over. :)

nopster
8 oktober 2006, 08:31
ik denk gaat niemand het dan zeggen, maar daar, daar was jij, der opper vulv, die het hen gewoon duidelijk maakte!

Jij mocht dat zelf ook doen hoor! ;)

ReinoutV
8 oktober 2006, 10:32
Qua elementen vind ik de Fender CS Fat 50's een hele warme toon hebben. Deze heb ik 2 jaar geleden in m'n Blade gedrukt: een hele verbetering. Zie sig :sssh: .

rickert
8 oktober 2006, 11:06
Jij mocht dat zelf ook doen hoor! ;)

ach misschien kon ik het op dat moment net niet voldoende verwoorden en sprong der vulv in met de juiste verwoording :nervous: weetikveel

arjanb01
8 oktober 2006, 12:02
Ik vind dat geen lekkere sound hoor, veel te klinisch en geen ballen...
Volgens mij is dat in de Jaren '80 toen hij op zo'n Soldano SLO100 speelde en ik hoor ook een heel klein randje stereo imaging chorus...
Dit is zijn Strat met de Gold Lace Sensors en je kan ook duidelijk die lelijke midboost horen, die geeft zo'n vies randje als hij de akkoorden speelt aan het begin van het nummer en daarna in het tweede deel van de solo...

dit is nog zn ouwe strat die onlangs geveild is voor 850.000 euro, vorig jaar dacht ik. Dus ZONDER midboost en ZONDER lace sensor gold elementen. Beter kijken, joh ! En ik zie toch een Marshall top achter hem staan, dus niks Soladano.
Maar over het algemeen vind ik zn geluid ook vaak niet je dat, dat ben ik wel met je eens.

Tristan
8 oktober 2006, 12:10
Meestal vind ik Eric ook te dun klinken..maar hier klinkt hij wel goed. Op die Fender Champs gruwel ik van hem (sorry).

Hier een Youtube file met een goozertje die volgens mij op een '62 Strat speel, op het allerlaatste stuk, als het publiek denkt dat het afgelopen is, gaat hij nog even eigenwijs door dat vind ik een geluid dat ik mis of juist zoek in een Strat, dat zingerige ronde.

http://www.youtube.com/watch?v=KPq0B5_T-HI

Gelukkig ben ik dat niet zeg...
Waarom is dat publiek zo aan het schreeuwen?
Zo gauw de moelijke akkoorden komen weet hij alleen Hendrix te citeren en dan nog rommelig ook, sjongejonge en waarom zit hij erbij?

In het begin vind ik zijn sound te droog en te clean en daarna als de gain erin komt mist het wat mij betreft ook wel wat ballen, te veel gain die hij denk ik uit een pedaaltje haalt...
Dat stuk aan het einde is gespeeld met een wah, die geeft dus dat ronde aan het geluid...
De Strat is overigens zeker weten geen '62 Reissue, want deze heeft een maple neck, misschien is het een '57 Reissue...

Tristan
8 oktober 2006, 12:23
dit is nog zn ouwe strat die onlangs geveild is voor 850.000 euro, vorig jaar dacht ik. Dus ZONDER midboost en ZONDER lace sensor gold elementen. Beter kijken, joh ! En ik zie toch een Marshall top achter hem staan, dus niks Soladano.
Maar over het algemeen vind ik zn geluid ook vaak niet je dat, dat ben ik wel met je eens.

Oh ja, even verder gekeken en het is inderdaad die Blackie... :o
Sjongejonge, het klinkt niet echt lekker, hoe een beetje Chorus je geluid al niet kan verneuken...
Ik weet niet over welke amp hij nou speelt, ik zie bij die andere gitarist wel een Silverface Fender en een Marshall staan, maar bij Erik zie ik niets staan, daar is het filmpje te onduidelijk voor...

Tristan
8 oktober 2006, 12:27
Lieverds, hoe kun je in vredesnaam een geluid goed beoordelen op basis van een zwaar gecomprimeerd klotebestandje?

Al die YouTube filmpjes en MP3'tjes zijn leuk om te zien en te horen, maar niet geschikt om een waarde-oordeel te geven over het geluid.
En doe je dat wel (of je hoort het verschil niet), maakt het dan nog iets uit wat voor een gitaar je zoekt?

Gekkenwerk! :o

Ja, daar heb je ook gelijk in, maar ik gaf alleen maar commentaar op de sound, ik weet ook wel dat je vanaf een clipje niet kan bepalen welke gitaar je moet kopen, dat is inderdaad gekkenwerk...

Zoals gezegd vind ik maple neck Strats het lekkerste klinken en voor Blues is mijn favoriete combinatie Elzen body met maple neck, want dat geeft de meeste ballen...
Essen body met maple neck vind ik vaak mooi voor Pop dingen, maar die gitaren kunnen ook heel veelzijdig zijn, zoals mijn 50th anniversary, daar kan je ook lekker Blues op spelen...

arjanb01
8 oktober 2006, 13:00
Oh ja, even verder gekeken en het is inderdaad die Blackie... :o
Sjongejonge, het klinkt niet echt lekker, hoe een beetje Chorus je geluid al niet kan verneuken...
Ik weet niet over welke amp hij nou speelt, ik zie bij die andere gitarist wel een Silverface Fender en een Marshall staan, maar bij Erik zie ik niets staan, daar is het filmpje te onduidelijk voor...

Eric speelt tegenwoordig op Fender amps, in dat clipje speelt ie volgens mij over die Marshall en die tweede gitarist over die silverface als ik het goed heb.
Ja, Chorus smeert je geluid inderdaad lelijk dicht. Daarom speel ik tegenwoordig niet meer met effecten, puur beide kanalen van mn amp en een simpel wah pedaaltje, meer niet.
Lijkt me ook logisch, want die Marshall is echt voor lead werk dus zou het logischer zijn als die tweede gitarist over de silverface speelt. Maar zoals je al zei, moeilijk te zien idd.
Clapton speelde de strats met Midboost en actieve electronica volgens mij vanaf eind jaren 80, vanaf 1988 dacht ik....

nopster
8 oktober 2006, 13:02
Voor iemand die niet hoog oploopt met EC ben je wel goed op de hoogte. :)

arjanb01
8 oktober 2006, 13:09
Voor iemand die niet hoog oploopt met EC ben je wel goed op de hoogte. :)

ja goed he ? 8-) :dance: Maar ondanks dat ik hem niet geweldig vindt, vind ik het altijd leuk om dat soort dingen te weten over andere gitaristen.
Het schijnt trouwens dat ie tegenwoordig een gehoorbeschadiging heeft aan 1 oor vanwege het jarenlang staan tussen loeiende gitaaramps. En het schijnt dat ie ook een paar keer opgenomen is met zware maagzweren, als gevolg van jarenlang drank/drugs gebruik.

nopster
8 oktober 2006, 13:22
Weetjes zijn idd leuk...
Jij moet dringend een gitaar-roddelblad opstarten. :satisfie:

drap
8 oktober 2006, 21:22
Clapton speelde de strats met Midboost en actieve electronica volgens mij vanaf eind jaren 80, vanaf 1988 dacht ik....

Wel met midboost, maar niet met actieve electronica volgens mij.

vulvasonic
8 oktober 2006, 21:53
Ook een erg warme strat:

http://homepages.wmich.edu/%7Em2valeen/jimi%20hendrix%20%281%29.JPG

Tristan
8 oktober 2006, 22:38
Wel met midboost, maar niet met actieve electronica volgens mij.

Dat is hetzelfde, actief betekent in feite niets anders dan dat er een batterijtje voor nodig is, het voegt iets toe aan het normale geluid een daar heb je stroom voor nodig...

drap
8 oktober 2006, 22:40
Dat is hetzelfde, actief betekent in feite niets anders dan dat er een batterijtje voor nodig is, het voegt iets toe aan het normale geluid een daar heb je stroom voor nodig...

Ja okee, ik las het verkeerd denk ik. Ik dacht met actieve elementen, maar dat stond er niet. Mijn excuses :)

Tristan
8 oktober 2006, 23:11
Nou zeg, wat een onzin, je hoeft je excuses niet te maken... :)
Een vergissing is menselijk, ik schijn ook menselijk te zijn, want ik maak vaak vergissingen, in dit topic ook weer... :seriousf:
(met die Blackie Strat enzo)

Helter Skelter
9 oktober 2006, 00:39
Ik herinner mij dat bluesfilmpje van jou dat je eens bij sounds geplaatst hebt en ik vond dat geluid echt wel lekker!

het kan natuurlijk wel maar er is wel degelijk verschil, de Floyd-strat heeft minder sustain (niet onbelangrijk bij Blues) en klinkt ook minder 'woody' als dezelfde strat met een vintage trem. :)

dat filmpje was trouwens een TS-808 in een Fender HotRod als ik het me goed herinner...

drap
9 oktober 2006, 11:18
Nou zeg, wat een onzin, je hoeft je excuses niet te maken... :)
Een vergissing is menselijk, ik schijn ook menselijk te zijn, want ik maak vaak vergissingen, in dit topic ook weer... :seriousf:
(met die Blackie Strat enzo)

Ik zou zeggen, wees er zuinig op, want zo vaak doe ik dat niet :seriousf:

Tristan
9 oktober 2006, 11:21
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

JeeBee
13 oktober 2007, 00:42
Allereerst wil ik opmerken dat er natuurlijk verschillende soorten blues en bluessounds bestaan. Afhankelijk van je voorkeur denk ik dat een bepaalde gitaar dan wel gitaarsound je dan ook meer aan zal staan.
Nou ben ik nogal een fan van bijvoorbeeld het meer rauwe hendrix - srv - gallagher geluid (hoewel ik BB King prima kan pruimen, maar da's eerder een uitzondering) en dus bevallen me de strats veel beter dan de gibsons.
Ik heb een hele mooie gibson LP, maar ik speel op een fender strat of tele toch veel lekkerder de blues, met die lekkere bite en bells waar ik van hou.

Heb een hele rits strats uitgeprobeerd en eerlijk gezegd ik vond die relics eerst een beetje belachelijk (dat kunstmatig verouderen, krassen etc). maar na de SRV's, John Mayer's, TexMec hotrods etc. etc. te hebben uitgeprobeerd ben ik zowaar gevallen voor een 59 relic strat. Enorm vet geluid en op een goede versterker...wow. Je voelt en hoort gewoon dat het beste van het beste materiaal is gebruikt. Kortom blijft een kwestie van smaak maar voor mij is het de strat :gitarist:

Orpheo
13 oktober 2007, 01:21
JeeBee: dit is een topic van een JAAR GELEDEN!!! beetje oud he? vind je niet?

JeeBee
13 oktober 2007, 01:55
@Orpheo
Lol, ik las hem net pas, heb net die 59 relic strat gekocht en zit daar nog behoorlijk vol van....dus.... :rockon:

Puerco
13 oktober 2007, 08:38
Nog een zinloos topic ook, de blues zitten niet in je gitaar of in je amp maar in je hart........
Het is een gevoel en de manier waarop je het over weet te brengen laat het mooi klinken.
Voorbeeld: Buddy Guy met zijn strat waar elke noot minuten lijkt aan te houden, maar als de man op een accoustische dreadnought (cowboy gitaar...) speelt is het nog steeds blues, ziehier: buddy guy accoustic (http://www.youtube.com/watch?v=C-w-dn6oDi4)
Trouwens Jimi Hendrix (http://www.youtube.com/watch?v=je9O-VdrZ0E) klinkt accoustisch ook lekker bluesy.
Nooit meer zeggen dat je voor blues een bepaald type gitaar/amp nodig hebt.
Robert Johnson zou zich nog omdraaien in zijn graf als hij dit hoorde...
Nog een laatste linkje; geef een oude man een mondharmonica van $0.10 en je krijgt DIT (http://www.youtube.com/watch?v=DFRMBWgyH-M) Nou veel bluesyer dan dat ga je ze niet vinden

arjanb01
13 oktober 2007, 09:08
Welk strat is het warmste ? De mijne ! Een vd Haar relic strat met John Suhr V60's en een dikke plak rosewood op de toets ! Klaar !

no 1 hops
13 oktober 2007, 10:09
voor mijn idee, geen trem bridge, gewoon door de body of een topmount.
en zover ik het nu heb kunnen testen met twee dezelfde gitaren waarvan 1 een een setje uit de GFS shop heeft met overwound pups klinkt die laatste warmer, met toch nog wel dat toppy randje eraan.
de normaal gewonden pups hebben weer dat funcky bell soundje.

daarbij is het toch weer je hele setup, dus versterker is een groot deel vanje sound

Hell's Engl
13 oktober 2007, 10:10
Welk strat is het warmste ? De mijne ! Een vd Haar strat met John Suhr V60's en een dikke plak rio pallisander op de toets ! Klaar ! ;-)

Joost

G.G.
13 oktober 2007, 10:22
Multiplex Hondo Strat :soul:

no 1 hops
13 oktober 2007, 10:25
Multiplex Hondo Strat :soul:je bent er geloof ik werkelijk aan verkocht G.G
HONDO RULES
sta sterk voor een verguisd merk!

Kapitan Yonker
13 oktober 2007, 14:45
koop gewoon een goede strat die lekker speelt... ze zullen allemaal een strat (hoog) geluid voortbrengen.. vooral in een band situatie zal het echt niet zoveel uitmaken of jouw strat net een tikkeltje warmer is of niet..

wil je em 'warmer' hebben dan kun je je ampsettings aanpassen en bijv. andere elementen erinstoppen..

staf
14 oktober 2007, 05:07
http://img.photobucket.com/albums/v706/staavie/DSC_0026_2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v706/staavie/DSC_0025.jpg

Dit is DE warmste strat .......Mijn vriend gitarist Peter Van Dorst zal dat beamen... :)

JeeBee
28 oktober 2007, 01:17
Nog een laatste linkje; geef een oude man een mondharmonica van $0.10 en je krijgt DIT (http://www.youtube.com/watch?v=DFRMBWgyH-M) Nou veel bluesyer dan dat ga je ze niet vinden

Lol, die oude man is niemand minder dan blueslegende Sonny Boy Williamson en da's niet zomaar een oude man....da's een topper! :B