PDA

View Full Version : Audio-cassette > PC > CD ???



nopster
6 oktober 2006, 10:57
Ik heb onlangs bij mijn vader een oude audio-cassette gevonden met opnames ve repetitie.
Nu vraag ik me af of er een manier bestaat om de muziek van die cassette op mijn pc te zetten en daarna op een cd te branden.
Ik zou graag de nrs in apparte liedjes splitsen ook. Heeft er iemand een idee of dat mogelijk is? En zoja, hoe?

Mithrandir
6 oktober 2006, 11:04
Cassetespeler met een een line-out vinden en aansluiten op de line-in van je geluidskaart. Vervolgens opnemen in je favoriete wave-editor (Wavelab, Audition, Audacity) en dan gaan editten om de tracks op te splitsen.

Han S
6 oktober 2006, 11:07
Opnemen in Adobe Audition, begin en eind van nummers mooi schoonmaken met eventuele snelle fade in en fade out, geluid opknappen met plugins, op CD branden, klaar.

nopster
6 oktober 2006, 11:10
Oke bedankt allebei! Het zal even zoeken worden want ik ben nogal een leek op dit gebied, maar ik kom er wel.

harrie-beton
6 oktober 2006, 11:24
Cassettebandjes blijven ongeveer 20 jaar goed. Het beste is even 1 keer heen en weer spoelen voordat je het op je pc op gaat nemen.

nopster
6 oktober 2006, 12:03
Bedankt voor de tip! De cassette is al bijna 30 jaar oud. Er is veel ruis te horen en het is nogal dof opgenomen. Maar gelukkig is het blues, het maakt het alleen maar authentieker. ;)

piezo
6 oktober 2006, 13:29
Cassettebandjes blijven ongeveer 20 jaar goed. Het beste is even 1 keer heen en weer spoelen voordat je het op je pc op gaat nemen.Ho! Na het snel heen en weer spoelen wel eerst een keer netjes als <play> opwikkelen voordat je hem afspeelt naar de PC.

Als dat dof zijn van het geluid je niet kan schelen. maakt het niet uit maar als dat bandje echt waarde voor je heeft zou ik aan de volgende zaken even aandacht besteden:
- leeftijd: lang niet alle soorten bandjes blijken 20 jaar goed te blijven. Pech dan.
- opgenomen op een niet goed afgeregelde recorder, waardoor het bandje "te dun" gemagnetiseerd is of met te weinig hoog is opgenomen. Ook pech.
- de kop van je cassettedeckje is gewoon vuil of gemagnetiseerd. Daar kun je wel iets aan doen: koppen, rubberrolletje en capstan schoonmaken met isopropylalcohol. Koppen en capstan zo mogelijk demagnetiseren, als je daar de mogelijkheid toe hebt.
- van het cassettedeck waar je de tape op beluisterd hebt, staat de kop mogelijk niet helemaal haaks op de looprichting (azimuth is de term ervoor), c.q. in een andere hoek als het deck waarp is opgenomen. Die hoek kun je verstellen tot je maximaal hoog hoort. Nadeel: je moet opnieuw afstellen voor de bandjes die op dít deck zijn opgenomen. Dat afstellen van de kop trouwens alleen doen met een niet-magnetisch schroevendraaiertje en heél voorzichtig. Eigenlijk is het vakwerk, maar goed.

Grappig: toevallig net vanmorgen mijn cassettedeck open gehad voor onderhoud.

bert k
6 oktober 2006, 17:28
Laatst een opname op CD gezet van mijn vader. Hij is 82, en zijn hele leven muzikant geweest, maar nooit ech mooie opnames gemaakt, hooguit een bandrecordertje wat meeliep. Dit was een (klassieke) opname uit 1953, op gewone band, zo rond 1975 overgezet op cassette... Geluidskwaliteit ergens tussen Lo-fi en No-fi. Geen hoog, ook geen midden eigenlijk, kraak, RUIS, dropouts waar de ijzerlaag was verdwenen, dat soort dingen. Vanwege het historisch karakter toch maar CDtje van gemaakt. (Het is best bijzonder, je eigen vader die meer dan 50 jaar geleden muziek zit te maken.)

piezo
6 oktober 2006, 17:46
Een privé bandopname uit 1953, man dat is inderdaad historisch.
Misschien kun je hem met een exciter nog wat opfrissen?

En nog een hartelijke poot ter gelegenheid van deze bijzondere dag. :p

Han S
6 oktober 2006, 18:33
Tape (en een compact cassette is ook tape) kan veel meer dan 20 jaar worden bewaard, maar het is belangrijk dat het onder goede omstandigheden wordt bewaard.

De oude Basf ferro bandjes, de goedkoopste dus, willen na vele jaren wel eens de hele oxidelaag op de koppen smeren, het laat gewoon los. Daar doe je hoegenaamd niets meer aan.

De hele oude tape van wel meer dan 50 jaar oud zit op een layer welke van acetaat is, de latere tape zit op een layer van mylar. Om te controleren wat wat is hou je er een lamp achter, acetaat laat licht door, mylar niet. Ik kom daar nog op terug.

Een audio tape bestaat uit drie delen, de drager , de binder en de oxidelaag.
De binder is dus een soort van lijm die de oxidelaag op de drager vasthoudt en vroeger werd die gemaakt op basis van walvisolie, later werd daar een synthetisch middel voor gebruikt.

En het is deze synthetische binder welke bij een aantal soorten tape vocht uit de lucht opneemt en verandert in een plakkerige bende, Ampex 456 uit de jaren 70 tot begin jaren 90 is berucht en vele jaren lang heeft Ampex dit probleem gratis (tijdelijk) verholpen door middel van 'bakken'.

Hierbij wordt de tape in een convectie oven langere tijd verwarmd tussen de 50 en 55 graden Celcius, een twee inch tape ligt soms wel 48 uur te 'bakken', maar draait dan weer als een nieuwe.

Of de tape kleverig is (sticky tape syndrome) merk je snel, hij loopt vaak na een paar meter vast en smeert de koppen vol met smurrie.
Probeer het niet verder want je vernietigt de opname.

Ik heb zo'n convectie oven gebouwd en ik heb al heel wat tapes gebakken, ook een aantal historische opnamen heb ik kunnen redden.

Een oude tape met eenl acetaat drager kan niet worden gebakken, maar dat hoeft ook niet.

Ik neem zonder meer aan dat er ook cassettes zullen zijn met dit sticky tape syndroom en wat je kunt doen is hem lange tijd verwarmen tot een graad of 50, in een doos met een lamp er in bijvoorbeeld. Probeer eerst uit te vinden welke lamp het beste is, want als het te heet wordt zal de behuizing van de cassette smelten en heb je niks meer. 50 graden Celcius is ideaal en als je hem een uur of vier tot zes bakt loopt de cassette weer als nieuw, laat hem wel eerst rustig afkoelen.

Ik draai zelf CRO² cassettes van meer dan 30 jaar oud en die lopen nog als nieuw, geen enkel probleem.

Als je het niet vertrouwt en je hebt een waardevolle cassette stuur je hem naar mij en ik bak hem voor je. Ik kan hem ook voor je op CD zetten, met nabewerking en geluidsrestauratie, maar dat is niet gratis.

Kijk ff bij Eddie Ciletti: http://www.tangible-technology.com/tape/baking1.html

bass blom
6 oktober 2006, 21:53
ik heb zelf vorig jaar ook nog opnames beluisterd die in pak m beet 1959 gemaakt zijn.
heb de recorder waarmee ze gemaakt zijn nog, die doet het nog, philips, buizen en kattenoog, 1954.
die tapes heb ik op een revox gedraaid.
9,5 cm per seconde, was nog prima verstaanbaar allemaal.
koolmicrofoon?

Han S
6 oktober 2006, 21:56
Kristalmicrofoon denk ik, ik heb ook nog zo'n ding, portable Philips, kocht mijn pa nieuw in 1958, kweenie of hij het nog doet.

bert k
7 oktober 2006, 00:19
Laat het duidelijk zijn dat ze in die tijd al heel fraai konden opnemen, maar dan wel met dure professionele apparatuur. Het is het amateurspul uit die tijd waar het nog wat wrakkig mee klonk.

Han S
7 oktober 2006, 11:15
Absoluut Bert en dat weten maar weinig mensen. Ik heb een enorme Philips Pro 52 master tapemachine, zo groot als een koelkast en volledig buizen, uit de jaren 50. Er is geen DAT of CD recorder en geen geluidskaart die deze geluidskwaliteit haalt.

De Ampex ATR 102 is een buizen tapemachine uit begin jaren 60 en geldt als een van de best klinkende ooit, wordt nog steeds gemaakt, zij het niet door Ampex maar bij JRF.

bert k
7 oktober 2006, 12:17
Wat zit er op die Philips? Gewoon 1/4 inch?

Han S
7 oktober 2006, 12:55
Yo, 1/4 inch en 38cm/sec. Ik heb ook een iets jongere Philips en die draait zelfs 76cm/sec en ik heb nog een Telefunken M10 met Neumann electronica en dubbele capstan, een legendarische machine en allemaal model koelkast.

johantipker
7 oktober 2006, 13:14
Nou heeft Tascam ook weer een multi track cassette deck op de markt geslingerd een tijd terug, die heel simpel en heel betaalbaar is.

Jammer dat de firma Tascam bijna geen specs meer vermeldt inzake deze nieuwe 4 sporen multitracker....

ofschoon er geen USB poort op zit :D kan zo'n deckje voor veel mensen nog wel es een onverwacht goede oplossing betekenen mbt het hufterproof en eenvoudig opnemen, hij schijnt ook gegarandeerd virusvrij te zijn en is binnen 1 sec opgestart....

Ik heb nog goede herinneringen aan een Tascam 4 sporen deck, die ik vroeger wel eens leende van een vriend van mij...
deze kon draaien op 9,5 cm en na afregeling op een goede chroomtape kon je er zeker voor die tijd uitstekend mee opnemen.... in ieder geval (semi) pro...