PDA

View Full Version : Buffer per pedaal?



LostHighway
6 oktober 2006, 10:23
Hallo,
nu mijn pedalenplankje eindelijk (vrij) definitief is ben ik bezig hem helemaal op orde te krijgen op gebied van switchen, volgorde's, kabels etc.
Nu heb ik uit ervaring dat een goeie buffer je sound alleen ten goede komt, veel meer dan de TB mythe (welke wel weer beter is dan een slechte buffer) maar ook dat er verschillende pedaaltjes zijn die ingeschakeld niet erg houden van een buffer.
De pedalboardguru Pete Cornish gebruikt naar eigen zeggen echter specifieke buffers per pedaal.
Nu heb ik hierover twee vraagjes.
1: De pedaaltjes die normaalgezien niet goed overweg kunnen met een buffer, kan daar een specifieke buffer voor dat pedaal voor ontworpen worden of zal hij het nooit goed doen met buffers?
2: Hoe kan ik een specifieke buffer ontwerpen voor een specifiek pedaaltje?
Dit heeft allemaal te maken met ingangsimpedanties?
Het is niet echt een courant onderwerp dus vind er maar weinig leesvoer over, ik kan solderen en schema's lezen, kheb een redelijke basiskennis (enkel niet echt toegespitst op dit soort toepassingen..) dus het ontbreekt me enkel een beetje aan specifiek materiaal..
Alvast bedankt!

Dirk_Hendrik
6 oktober 2006, 11:44
Nu heb ik hierover twee vraagjes.
1: De pedaaltjes die normaalgezien niet goed overweg kunnen met een buffer, kan daar een specifieke buffer voor dat pedaal voor ontworpen worden of zal hij het nooit goed doen met buffers?
2: Hoe kan ik een specifieke buffer ontwerpen voor een specifiek pedaaltje?
Dit heeft allemaal te maken met ingangsimpedanties?


In beide gevallen, ja. Waar je op moet letten is dat in en uitgangsimpedanties matchen. De gemakelijkste start is om, vooral met die "moeilijke" pedalen, de bronimpedantie van je gitaar en de ingangsimpedantie van je versterker als uitgangspunt te nemen.

succes.....

LostHighway
6 oktober 2006, 12:38
K, thanks.
Als ik het eigenlijk goed zie moet ik zowel een ingangs als uitgangsbuffer hebben in feite, want anders zijn de pedalen wel op elkaar afgestemd maar enkel als ze allemaal aanstaan.
Dus ik moet de uitgangsimpedantie van elk pedaal terugbrengen naar de uitgangsimpedantie van mijn oorspronkelijke signaal om elk effect zowel afzonderlijk aan/uit als verschillende samen te kunnen gebruiken .
Plus nog eens een buffer aan het begin van de keten om de uitgangsimpedantie van de gitaar aan de amp te matchen.
De opstelling wordt dan zoiets:
Gitaar met zijn uitgangsimpedantie
>buffer uitgangsimpedantie gitaar=>ingangsimpedantie amp

>TB loop met daarin een buffer van ingangsimpedantie amp (welke de uitgangsimpedantie van de hoofdbuffer is) naar de ingangsimpedantie van het pedaal
>pedaal zelf
>buffer die uitgangsimpedantie van het pedaal omzet naar ingangsimpedantie van de amp

De vorige cyclus valt dus zoveel te herhalen als ik pedalen heb.
>Laatste stap is dan de amp zelf met zijn ingangsimpedantie.

Op deze manier is zowel de rechtstreekse keten gitaar-amp als gitaar-pedal(s)-amp perfect op elkaar afgesteld terwijl ik door de TB geen 27 buffers in mijn keten heb als er geen pedalen aanstaan maar door de hoofdbuffer toch weer mijn gitaar en amp op elkaar afgestemd zijn.

Het lijkt (en is) een heel werk, maar ik wil het uiteraard eerst eens checken met een pedaal of twee van de meest tonesuckende soort, is het de moeite niet, tsjah, jammer van de tijd, maar het was imo toch een interessant experiment (welk erg cheapo kan uitgevoerd worden aan parts) en werkt het wel heb ik mijn eigen Cornish-achtig bordje binnenkort :)

fullorder
6 oktober 2006, 14:15
Klinkt als een interessant experiment, houd ons op de hoogte!

offtopic: ben je toevallig fan van david lynch? ;)

LostHighway
6 oktober 2006, 14:47
offtopic: ben je toevallig fan van david lynch? ;)
Haha, niet speciaal, klonk gewoon lekker, kheb de naam al eens gebruikt als 'merkje' voor een paar zelfbouwpedaaltjes, paste wel goed bij de vormgeving van het 'lijntje' en vandaar.

Anyway, wat is de eenvoudigste methode om de ingangs en uitgangsimpedanties van mijn pedalen te bepalen?
Gitaar wordt sowieso al een concessie gezien de verschillende pickups in verschillende gitaren, maar ik dacht dat het tussen de 20 en de 40KOhm zat?

Dirk_Hendrik
6 oktober 2006, 16:37
emakkelijkste methode daarvoor blijft toch wel het schema (uit)zoeken en daarna in en uitangsimpedantie berekenen. Meten wordt een drama, zeker op de ingangen.

LostHighway
6 oktober 2006, 17:42
emakkelijkste methode daarvoor blijft toch wel het schema (uit)zoeken en daarna in en uitangsimpedantie berekenen. Meten wordt een drama, zeker op de ingangen.
Dacht ik al, probleem is dat er enkele pedaaltjes tussenzitten waar ik geen schema van kan vinden.
Misschien dat de fabriekanten behulpzaam willen zijn?
Ik vermoed dat het nergens te vinden valt op het net?

hadv
6 oktober 2006, 19:17
die vraag is natuurlijk lastig te beantwoorden als je niet vertelt welke pedalo's dat zijn...
maar dat snaptje je zelf vast ook wel

LostHighway
6 oktober 2006, 20:08
Haha, ja, zover nog niet gedacht.
Na heel wat zoeken heb ik toch al een paar dingen gevonden.

-Boss CE-2 heeft 470k Ingangs, Uitgangs ongekend.
-Boss GE-7 (beetje mee geprutst maar ik neem aan dat dit weinig uitmaakt) I = 1M U = 1k
-Boss SD-1 (ook wat mee geklooid) I = 470k U = >10k
-Ibanez CP-9 I = 500k U = <1k
-Ibanez PT-909 I = 500k U = <1k

Dan heb ik nog nodig:
-Digitech Bad Monkey (nog niet 100% een blijvertje, laatste nieuwe lid..)
-Dunlop TS-1
-EHX Little Big Muff
-General Guitar Gadgets Punch Crunch (zal wel met die kerel zelf contact moeten opnemen)
-Ibanez Weeping Demon WD-7 wah
-MXR M108 EQ
-Toadworks Death Rattle III
-T-Rex Replica

Sowieso niet allemaal de grootste kanshebbers om een schema van te vinden..

Frits van Mourik
7 oktober 2006, 00:17
In beide gevallen, ja. Waar je op moet letten is dat in en uitgangsimpedanties matchen. De gemakelijkste start is om, vooral met die "moeilijke" pedalen, de bronimpedantie van je gitaar en de ingangsimpedantie van je versterker als uitgangspunt te nemen.

succes.....

Die gelijke impedanties gelden voor optimale vermogensoverdracht, toch?
In dit geval zit je toch al OK, als je uitgangsimpedantie (een stuk) lager is
dan de daaropvolgende ingangsimpedantie (spanningsaanpassing)?

-Frits

LostHighway
7 oktober 2006, 14:00
Door de band weg wil ik een hoge impedantie presenteren aan mijn signaal/pickups en een lage aan mijn pedalen/amps, toch?
Tenzij het een wah of fuzz etc is die nu net geen lage impedanties kunnen verdragen?
Maar hoe hoog wil ik die ingangsimpedantie van mijn buffer hebben en hoe laag zijn uitgangsimpedantie, en behalve het hoog/laag laag/hoog verhaal, hoe match ik de impedanties, of maakt het weinig uit als het verschil maar groot genoeg is?