PDA

View Full Version : Ibanez om te beginnen



Rmonn
5 oktober 2006, 18:22
Ey...

Nou ik wil dus binnenkort een elektrisch gitaar aanschaffen, maar door de vele soorten en merken, zie ik zeg maar door de bomen het bos niet meer. Ik heb rondgekeken, advies gevraagd en reviews gelezen en er zijn heel wat mensen die een Ibanez GSA60 of GRG170DX(vooral de GSA) aanraden om mee te beginnen...

Nu zou ik eigenlijk naar de Feedback hier in Utrecht gaan om eens te kijken en misschien konden zij mij wel adviseren maar ik ben bang dat ik dan alleen maar tegen goedkope marketingpraatjes(?) op zal lopen. Iemand van jullie die ervaring met deze gitaren heeft of een beter alternatief? Budget ongeveer 250 euro, mag wel iets duurder maar dan moet het ook wel wat zijn want anders lijkt me een GSA60 voor €199,- niet verkeerd.
Alhoewel... iemand heeft mij verteld dat een Ibanez gitaar slecht is om mee te beginnen, vanwege de zwevende brug(floyd rose). Ik weet niet of dit echt zo een probleem is, ik weet dat iemand die nog nooit gitaar heeft gespeeld zoals ik wel zal moeten leren hoe het werkt maar om nu een - voor beginners - aangeprezen Ibanez gitaar links te laten liggen vanwege een zwevende brug lijkt me ietwat overdreven. Wat is jullie mening hierover? Is een vaste brug echt zoveel beter?
En voor een beginner, wat voor versterker zouden jullie aanraden? Ik dacht zelf aan een Marshall MG30DFX.

Mijn muziekstijl is rock, hardrock, metal en een beetje van alles wat daar tussen ziet. Kan iemand mij advies geven? Bij voorbaat dank :)

AART
5 oktober 2006, 18:56
GSA 60 is goed om mee te beginnen, en heeft ook geen floyd rose maar een normale strat-style tremolo.

Echter, zelf zou ik een RG321 zoeken voor 250 euro.

Net een stapje beter, fijner en makkelijker in gebruik en sound.

Zelf ben ik op een gsa 60 begonnen, en hij is wel ok, maar zoals gezegd, de rg321 is beter.

Rmonn
5 oktober 2006, 20:03
GSA 60 is goed om mee te beginnen, en heeft ook geen floyd rose maar een normale strat-style tremolo.

Echter, zelf zou ik een RG321 zoeken voor 250 euro.

Net een stapje beter, fijner en makkelijker in gebruik en sound.

Zelf ben ik op een gsa 60 begonnen, en hij is wel ok, maar zoals gezegd, de rg321 is beter.

Bedankt voor je reactie. GSA60 lijkt me een goede gitaar, ik kan op de site van Feedback geen RG321 vinden en ook geen andere winkel die deze gitaar verkoopt op Internet. Ik heb in andere topics hier ook al gelezen dat deze RG321 een betere keus is, ik zal maar even langsgaan bij de lokale Feedback en kijken of ze me kunnen helpen, hoop alleen wel dat ze eerlijk zijn..

interessander
5 oktober 2006, 22:19
De rg 321 is er ook als rg 321 MH, met een vaste brug als je dat prefereert.

Rmonn
6 oktober 2006, 15:54
De rg 321 is er ook als rg 321 MH, met een vaste brug als je dat prefereert.

http://www.ibanez.co.jp/eg_menu.php?AREA_ID=3&ID=1&SERIES=30#30

Is die RG7321 nou dezelfde als de RG 321? Want volgens mij is die 7 daar gewoon vanwege de zeven snaren? En ik snap nog steeds niet waarom een vaste brug zo belangrijk is voor een beginner?

http://feedback.nl/?id=55&b=RG7321BK

En bij Feedback is die RG 7 321 dus €429,-. Lijkt me niet dat die ergens voor €250,- zal zijn? Heb de voorkeur aan eerstehands.

Is het niet beter om een SA120 te nemen als eerste elektrisch gitaar ipv een GSA60? Scheelt 'maar' €50,- en als de GSA60 niet zo goed is...

Trocar
6 oktober 2006, 16:11
En ik snap nog steeds niet waarom een vaste brug zo belangrijk is voor een beginner?


Mijn mening: de zwevende tremolo's die je op de wat goedkopere Ibanezsen vindt, zijn van een matige kwaliteit; iets dat voor ergernissen kan gaan zorgen na een tijdje (niet meer stemvast en dergelijke).
Met een wat kleiner budget ben je daarom in de toekomst wat beter af met een vaste brug.

Rmonn
6 oktober 2006, 19:58
Is het voor een nieuweling per sé nodig om te beginnen met een akoestisch gitaar? Of zou iemand ook gewoon kunnen beginnen met elektrisch gitaar?

FruscianteFan
6 oktober 2006, 20:02
als je nog niet ervaren bent met gitaren, dan is een zwevende brug geen goed idee. Het is namelijk een rotkarwei om het geheel gestemd te krijgen, zeker als je zelf nog niet goed kunt horen of je gitaar vals is of zuiver.

En als je liever elektrisch wilt spelen, moet je dat vooral doen. Akoestisch is goed om op te beginnen omdat je dan meer kracht en eelt kweekt, maar je moet vooral nemen wat je het meest motiveert :)

Rockmo(ther)
6 oktober 2006, 20:12
Ik heb zelf een GSA 60 (weliswaar met Schaller mechanismen) en ik ben er zeer tevreden mee als beginner...
Lekker Rock-geluidje.. ;)

de_bink
6 oktober 2006, 20:37
Is het niet beter om een SA120 te nemen als eerste elektrisch gitaar ipv een GSA60? Scheelt 'maar' €50,- en als de GSA60 niet zo goed is...

hey ik zelf ook een sa120 en ik vind het die "paar" euros meer echt wel waard ik ben blij dat ik voor de sa120 ben gegaan ipv de gsa

AART
6 oktober 2006, 21:13
http://muziekhandeljoosten.nl/

Zij hebben de RG321 MH(goedkoper dan Dld zelfs).

Die is gewoon 6 snarig.

De 7321 is een hele andere gitaar.

Trocar
6 oktober 2006, 21:57
als je nog niet ervaren bent met gitaren, dan is een zwevende brug geen goed idee. Het is namelijk een rotkarwei om het geheel gestemd te krijgen, zeker als je zelf nog niet goed kunt horen of je gitaar vals is of zuiver.

Ach, als je eerst 10 jaar met een vaste brug hebt gespeeld, en je stapt over op een zwevende tremolo, moet je er net zo goed aan wennen hoor.
En stemmen kun je met een apparaatje; een goede Floyd die gestemd is, blijft gestemd.

Je hebt ergens wel een punt hoor, vind ik: als je net begint met spelen wil je zo min mogelijk geklooi aan je gitaar hebben en kunnen concentreren op het spelen. Maar, als je persé een Floyd zou willen hebben op je gitaar zou ik me er niet door tegen laten houden. Mits je een goede Floyd koopt ;)

Rmonn
6 oktober 2006, 22:59
Ach, als je eerst 10 jaar met een vaste brug hebt gespeeld, en je stapt over op een zwevende tremolo, moet je er net zo goed aan wennen hoor.
En stemmen kun je met een apparaatje; een goede Floyd die gestemd is, blijft gestemd.

Dus eigenlijk maakt een vaste of zwevende brug voor een beginner niet uit omdat je je gitaar met een apparaatje kan stemmen? :D

Kennissen van me vertellen me dat ik beter met akoestisch kan beginnen, niet eens zozeer voor die 'kracht en eelt' maar gewoon om een beetje een 'feeling' te creëeren. Iemand van jullie meteen begonnen met een elektrisch gitaar en was dat echt een probleem?

Btw, bedankt voor al jullie reacties. :)

FruscianteFan
6 oktober 2006, 23:49
Ach, als je eerst 10 jaar met een vaste brug hebt gespeeld, en je stapt over op een zwevende tremolo, moet je er net zo goed aan wennen hoor.
En stemmen kun je met een apparaatje; een goede Floyd die gestemd is, blijft gestemd.

Je hebt ergens wel een punt hoor, vind ik: als je net begint met spelen wil je zo min mogelijk geklooi aan je gitaar hebben en kunnen concentreren op het spelen. Maar, als je persé een Floyd zou willen hebben op je gitaar zou ik me er niet door tegen laten houden. Mits je een goede Floyd koopt ;)Juist omdat je ook na 10 jaar gitaarspelen nog eraan moet wennen ;)

Stemmen kan uiteraard met een apparaatje, maar toen ik net een week een gitaar had, wist ik zelf echt niet of ze zuiver gestemd was of niet.

Wormaap
7 oktober 2006, 01:12
Feeling krijg je ook met'n electrische gitaar, naar mijn mening gaat dat juist beter op elektrisch, gewoon lekker jammen en dan krijg je vanzelf feeling :)
Akoestisch jamt toch wat minder lekker naar mijn mening :P

Ben overigens zelf op elektrisch begonnen, en zie geen enkele reden waarom je dat niet zou moeten doen :)

Zelf zou ik je ook een vaste brug aanraden. Een Floyd kun je bv. niet zomaar omstemmen enzo, en da's als je maar 1 gitaar hebt een behoorlijk minpunt.

FruscianteFan
7 oktober 2006, 11:26
Zelf zou ik je ook een vaste brug aanraden. Een Floyd kun je bv. niet zomaar omstemmen enzo, en da's als je maar 1 gitaar hebt een behoorlijk minpunt.Nee, dat is een groot pluspunt: een briljant excuus om nog een gitaar te kopen ;)

de_bink
7 oktober 2006, 12:18
[QUOTE=Rmonn]Kennissen van me vertellen me dat ik beter met akoestisch kan beginnen, niet eens zozeer voor die 'kracht en eelt' maar gewoon om een beetje een 'feeling' te creëeren. Iemand van jullie meteen begonnen met een elektrisch gitaar en was dat echt een probleem?
QUOTE]

ik ben zelf ook begonnen op mijn elektrische (Ibanez SA120) en tegen mij hebben ze dat ook gezegt. maar ik vind akoestisch en elektrisch echt 2 verschillende dingen, en ik vind persoonlijk akoestisch niets voor mij. Ik speel namelijk op school wel eens met een akoestische van een vriend van me, maar dan ben ik blij als ik terug thuis ben en ik op mijn Ibanez kan spelen. Maar die vriend van me heeft pas een squier strat gekocht maar hij speelt liever op zijn akoestische.

wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat als ik op akoestisch was begonnen had ik denk ik snel gestopt met gitaarspelen. :nervous:

maar welke soort muziek wil je spelen? als je heavy metal wil spelen kun je beter niet akoustisch spelen :seriousf:

Rmonn
7 oktober 2006, 13:17
maar welke soort muziek wil je spelen? als je heavy metal wil spelen kun je beter niet akoustisch spelen :seriousf:

Ja.. rock/hardrock/metal. Dus dan is het blijkbaar toch beter om gewoon meteen te beginnen met elektrisch. Heb ik dan ook vanaf het begin een versterker nodig ofzo? Want ik dacht dat dat bij een elektrische wel moest, maar bij een akoestische niet per sé.
Wat is precies het verschil tussen die SA120 van jou en zo'n GSA 60? Ik heb de indruk gekregen dat een GSA60 een goedkoop broertje is van de SA120 maar als dat zo is dan neem ik dus liever een SA120...

sunday violence
7 oktober 2006, 13:40
sa series zijn erg onderschatte gitaren, ze kosten weinig en spelen geweldig. ik had een sa160qm en die was heel veelzijdig, supergitaar! en echt van betere kwaliteit dan een gsa. succes!

iwamoto
7 oktober 2006, 13:41
je hebt inderdaad een versterker nodig, gewoon een leuke roland cube, die zijn niet duur :)

interessander
7 oktober 2006, 15:00
Ik ben ook direct electrisch begonnen en daar heb ik nooit spijt van gehad, mn eerste gitaar had een slechte brug maar gelukig was de volgende een RG met een lo pro edge, die stem je bij wijze van spreken een keer in de maand.

Rmonn
7 oktober 2006, 19:55
Dan denk ik toch dat ik voor de SA120 ga, ik slaap er nog wel wat nachtjes over...

Trouwens voor een 30W versterker, welke zouden jullie kiezen en waarom? Marshall MG 30 DFX vs. Roland Cube 30. De Marshall is tien eurootjes duurder maar ik weet dus niet wat nou beter is. Ik las dat er uit een Roland Cube meer(?) geluid komt maar dat Marshall weer een goed merk is :S Welke zouden jullie kiezen?

Als je zou mogen kiezen tussen een GSA60 en een SA120 dan zou je toch ook voor de laatste kiezen? Dan is wat dat betreft een GSA voor mij niet meer aan de orde.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties :)