PDA

View Full Version : FAQ Weerstand en Ohm



harrie-beton
5 oktober 2006, 09:04
Hallo,
op verzoek wil ik eens proberen of we een pagina kunnen vullen over hoe en waarom van weerstand /ohm.
Het lijkt me handig dat er 1 tekst uiteindelijk blijft staan waar ik een sticky van maak. Dus steeds deze tekst kopieren en verbeteren, de kopjes mogen ook vervangen. Als de tekst een beetje klaar is dan maak ik 1 tekst en wordt sticky gemaakt.

harrie b

_________begin FAQ

Wat is ohm en wat is vermogen

Uitleg 2 ,4 ,6, 8 , 16 ohm enzo.

Wat mag je op elkaar aansluiten?


Wat is niet verstandig om aan te sluiten?


Ik weet niet hoeveel ohm de speaker is, hoe meet je dat?

Negative K3 fan
5 oktober 2006, 09:58
Ohm is de eenheid voor weerstand en impedantie, impedantie betekent dat de weerstand afhangt van de frequentie. Bij speakers gaat het altijd over impedantie.

Watt is de eenheid van vermogen, zowel een versterker als een speaker heeft een hoeveelheid watt. Het aantal watts bij een versterker geeft aan hoeveel vermogen (power) hij maximaal, onvervormd kan produceren. Het aantal watts bij een speaker geeft aan hoeveel vermogen deze maximaal aan kan.

nu naar school, de rest komt later nog wel

Unicron
5 oktober 2006, 14:47
Ik weet niet hoeveel ohm de speaker is, hoe meet je dat?

De weerstand (R in ohms) van een speakerkast meet je als volgt:

Stop een speakerkabel in je luidspreker box. Neem een digitale multimeter (op de ohm-stand uiteraard) en doe de ene draad van je meter aan de basis, en de andere aan de tip van de jackplug aan het uiteinde van de speakerkabel. Het ohmage dat je nu meet zal niet exact overeenkomen met wat wiskundig correct zou zijn.

Als het goed is meet je voor:
16 ohm - 11-16 ohm
8 ohm - 6-8
4 ohm - 3-4 ohm etc

Ik weet niet of de meting soms ook hoger uitvalt, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Op welke manier kun je je luidsprekers aansluiten?

Er zijn verschillende schakelingen mogelijk voor je speakers.

Serie:

Speakers zitten als het ware "achter elkaar" in de keten. De totale weerstand van je speakers is de som van de inviduele speakers. De luidsprekers zitten in een "ketting" aan elkaar. Vanaf de + van de input gaat het signaal naar de + van een speaker, door deze speaker heen, er bij de min weer uit, en door naar de volgende +...etc totdat de - van de input bereikt is.

(Dus vier speakers van 8 ohm in serie aangesloten geeft 32 ohm)

Parallel

Speakers zitten "naast elkaar" in de keten. Elke + van een speaker zit aan de + van de input. Elke - van een speaker zit aan de - van de input. De totale weerstand van parallel aangesloten speakers is een rekensommetje:

1/R speaker1 + 1/R speaker2 + 1/R speaker n... = 1/R totaal

(Dus vier speakers van 8 ohm parrallel aangesloten geeft 2 ohm)

Er zijn ook combinaties van schakelingen mogelijk, zoals serie-parallel.

Vier 8 ohm speaker in serie-parallel levert 8 ohm op.

(2 speakers van 8 ohm in serie is 16 ohm. Dit heb je tweemaal. Tweemaal 16 ohm parallel is: 1/16 + 1/16 => 2/16 => 1/8 => dus 8 ohm)

Wat is niet verstandig om aan te sluiten?

Twee versterkers op elkaar via de speakeroutputs :-)

De ohms uit je top moeten niet hoger zijn dan je kast.Thuis voor lage volumes kan het volgens mij niet zo'n kwaad...

Een grote mismatch tussen de weerstand die je versterker verwacht en de weerstand die hij/zij krijgt. Over het algemeen wordt aangenomen dat een 100% afwijking nog kan, maar er zijn genoeg mensen die ook dit al kwalijk achten, helemaal op hoog volume. Doe dus altijd een 8 ohms box in je 8 ohms versterker output, etc...

dunnoaname
4 mei 2007, 15:18
Doet het wattage van de versterker en de speaker er nog toe?

Dat een 100 watt versterker een 25 watt speaker opblaast op vol volume lijkt mij logisch, maar is het ook schadelijk om een speaker met een hoger wattage aan te sluiten op een versterker? (Dit alles er van uitgaande dat de impedantie gelijk is)

Chris Winsemius
4 mei 2007, 15:21
Doet het wattage van de versterker en de speaker er nog toe?

Dat een 100 watt versterker een 25 watt speaker opblaast op vol volume lijkt mij logisch, maar is het ook schadelijk om een speaker met een hoger wattage aan te sluiten op een versterker? (Dit alles er van uitgaande dat de impedantie gelijk is)

Bij hifi-spul wel bij gitaar-spul: niet schadelijk hoewel de speaker misschien niet helemaal "op klank komt" door de mindere beweging. 't Kan in ieder geval geen kwaad.

dunnoaname
4 mei 2007, 15:26
Ok thanx, ik was idd in de war met PA spul waar ik dat had gelezen..

Jim Haagmans
5 juni 2007, 01:40
ik snap er werkelijk niets van ik lees ergens 32 ohm maar bij versterkeruitgangen gaat het toch maar tot 16 ohm? dus hoger kan toch niet? en ik las 4 speakers van 8 ohm is 2 keer 16ohm is 8 ohm ofzoiets?? ik ben helemaal verloren hier, heb de havo afgemaakt hoor, maar snap nog niet eens wat serie en parallel bij speakers nu inhoudt.. iemand een dummy uitleg voor me?

G.G.
5 juni 2007, 09:58
Serie is van plus naar min naar plus naar min etc.. (alles draadjes als een treintje achter elkaar).

parallel is alle "min-draadjes" samen binden en alle "plus-draadjes" samenbinden. De speakers hangen dan niet achter elkaar maar naast elkaar.

chris rampage
9 december 2008, 21:41
Ik heb een Echolette gitaartop die kan switchen tussen 5 of 20 ohm. Wat voor speakerkasten kan ik daar nou op aansluiten? Het is een Duitse top van 1963 en het schijnt dat de Duitsers in die tijd het iets anders deden qua ohm aanduidingen enzo.

iWishmaster
10 december 2008, 08:51
Ik heb een Echolette gitaartop die kan switchen tussen 5 of 20 ohm. Wat voor speakerkasten kan ik daar nou op aansluiten? Het is een Duitse top van 1963 en het schijnt dat de Duitsers in die tijd het iets anders deden qua ohm aanduidingen enzo.

In de regel: Alles wat 'hoger' is dan de stand op je top kan nooit kwaad, klinkt op zijn hoogst anders (vaak slechter).

8 of 16 ohm cab op de 5 ohm stand kun je dus zonder meer proberen.

Wanneer je 'em vaker wilt gebruiken, kun je wat meer 'exotische' combinatisch van speakers maken. Zoals 16 en 8 ohm parallel, geeft 5,333 Ohm: uitstekende match. Of een 4 ohm en 16 ohm in serie geeft 20 Ohm, ook een goede match.

pimmetje
10 december 2008, 09:03
Op standje 5ohm zou ik er geen 16ohm aan hangen. Een andere "regel" die vaak langs komt, is namelijk die van de 100% afwijking. Die houdt dus in dat je een 8ohm amp op een lading van niet lager dan 4ohm en niet hoger dan 16ohm kan aansluiten.

Maar een beetje met speakers klooien tot je een acceptabele mismatch hebt, is een optie. Of je kijkt naar de mogelijkheden van een andere OT.

chris rampage
13 december 2008, 13:01
Bedankt voor de reacties op mijn vraag, maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik het nog steeds niet helemaal. Ik heb dus die top die ik kan switchen tussen 5 en 20 ohm, en ik heb een bijpassende speakercabinet van 15 ohm.

Maar, als ik een optreden heb en ze hebben daar speakercabinets staan, dan is het voor mij veel handiger om alleen mijn top mee te nemen en een cabinet van daar te gebruiken. Alleen, kan dat met mijn top wel? Aangezien de meeste cabs bij mijn weten 8 of 16 ohm zijn. En, wanneer het fout gaat, wat gebeurt er dan? Cabinet kapot? Top kapot?

(ik zie nu pas dat er in het moderne versterkers stukkie een impedantie faq is, ik zal dat es even uitgebreid doornemen)
(ok, ook na het doornemen van die faq ben ik nog niet veel wijzer.......)

matto
14 december 2008, 14:46
Jammer dat ook hier weer zoveel variabelen worden aangehaald , het blijkt niet eenvoudig te zijn om uit te leggen wat je wel en niet op elkaar kunt aansluiten.
Neem bij twijfel contact op met de muziekwinkel bij je in de buurt of stel de specifieke vraag aan een techneut die je verder kan helpen.

Boemfiedel
15 december 2008, 11:37
En als je nou 2x16 ohm speakers hebt en 2x8 ohm en je wilt een kast maken met 8ohm totale weerstand, kun je dan de 8ohm speakers ook met losse weerstanden opwaarderen naar 16ohm? En moet dan zo'n weerstand ook hetzelfde wattage hebben als de speaker?

nico verduin
15 december 2008, 13:08
Als ik het goed begrijp heb je 2 x 8 ohm en 2 x 16 ohm speakers. Je wilt 8 ohm totaal hebben?

Als het een buizenbak is:
Zou ik gewoon die 2 x 8 in serie zetten en die parallel schakelen met beide 16 ohmers. Heb je iets van 5.33 ohm. Kan die buizenbak wel hebben.

Wil je perse een kachel (= met weerstanden erbij) hebben?

Opvullen tot 8 ohm in serie met bovenstaande schakeling. In dat geval heb je iets van 2.67 ohm nodig. Het vermogen moet dan de som van het totale vermogen van de speakers zijn.

Van 4 x 16 ohm kun je geen 8 ohm krijgen. Ofwel 4 ohm ofwel 16 ohm.
Je kan wel de 2 x 16 parallel zetten. Krijg je 8 ohm. Daarna de 2 x 8 ohm parallel zetten heb je 4 ohm. De parallel geschakelde 16 ohmers parallel aan een 8 ohm weerstand zetten. En dan beide delen in serie. Krijg je:

2 x 8 parallel = 4 ohm.
2 x 16 parallel = 8 ohm parallel met 8 ohm weerstand = 4 ohm.
Beide boven genoemde in serie is weer 8 ohm.

De weerstand moet het vermogen hebben van beide 16 ohmers samen.

Het totale vermogen van de box wordt bepaald door de laagste som van de speaker combinaties. Dus de 2 x 8 ohm op de 2 x 16 ohm + de weerstand. En dan maal 2 omdat de helft van het vermogen over de 2 x 8 gaat.

iWishmaster
15 december 2008, 13:30
Bedankt voor de reacties op mijn vraag, maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik het nog steeds niet helemaal. Ik heb dus die top die ik kan switchen tussen 5 en 20 ohm, en ik heb een bijpassende speakercabinet van 15 ohm.

Maar, als ik een optreden heb en ze hebben daar speakercabinets staan, dan is het voor mij veel handiger om alleen mijn top mee te nemen en een cabinet van daar te gebruiken. Alleen, kan dat met mijn top wel? Aangezien de meeste cabs bij mijn weten 8 of 16 ohm zijn. En, wanneer het fout gaat, wat gebeurt er dan? Cabinet kapot? Top kapot?

Wanneer je ergens heen gaat waar ze standaard cabinetten hebt, kun je gewoon NIET die top gebruiken, klaar. Tenzij je allerlei ingenieuze truukjes met weerstanden, serie/parallel boxes ed. gaat uithalen. Het korte antwoord is gewoon "Nee". Dat 'bijpassende' speakercabinet is ook absoluut niet bijpassend! De eindbuizen en misschien zelfs transformator in je top worden sterk verkort in levensduur. In het geval van de transformator kan deze zelfs direct onherstelbaar stuk gaan.

Je _kunt_ in principe een 8 Ohm cabinet aan de 5 Ohm uitgang hangen: dat zal de versterker hoogst waarschijnlijk niet beschadigen. Dit komt omdat een mismatch 'naar hogere impedantie' (8 ohm van cabinet is hoger dan de 5 ohm van versterker) in normale omstandigheden niet schadelijk is. Een mismatch naar lagere impedantie (15 Ohm van cabinet is lager dan 20 ohm van de versterker) is wel schadelijk!

E-J
15 december 2008, 14:11
Je _kunt_ in principe een 8 Ohm cabinet aan de 5 Ohm uitgang hangen: dat zal de versterker hoogst waarschijnlijk niet beschadigen. Dit komt omdat een mismatch 'naar hogere impedantie' (8 ohm van cabinet is hoger dan de 5 ohm van versterker) in normale omstandigheden niet schadelijk is. Een mismatch naar lagere impedantie (15 Ohm van cabinet is lager dan 20 ohm van de versterker) is wel schadelijk!

Dat heb ik afgelopen zaterdag aan den lijve ondervonden. Mijn 1960B cabinet uit vroege jaren tachtig is 16 ohm, althans volgens de achterkant van het ding en ook de vorige eigenaar zei het dat cabinet 16 ohm was. Die man heeft verklaarde de bedrading aangepast te hebben, waar je de voorheen mono cab nu ook als stereo cab kunt gebruiken.

Gedurende een stuk of 10 repetities en twee optredens (waarvan één van 4 uur) heeft mijn Marshall JMP 2203 gewoon op 16 ohm gestaan. Afgelopen zaterdag kon ik de versterker op hoog volume proberen in een sporthal hier in Maastricht. De master volume ging voor het eerst boven de 4. De JMP had twee maanden daarvoor een uitgebreide checkup gekregen, met o.a. nieuwe buizen, nieuwe elko's etc. Kortom, hij is piekfijn in orde. Na twee minuten spelen op standje 6 knalde er echter plotseling een zekering uit. Versterker meteen maar even opengeschroeft, met de buizen e.d. was niets mis mee, zagen er nog perfect uit. Gisteren heb ik het cabinet gemeten en ik kwam op iets minder dan 4 ohm uit in de mono uitgang en meer dan 6 in de stereo uitgang...

:confused: :confused: :confused:

Ja, verschrikkelijk stom achteraf gezien... ik hoop maar dat er niets met de versterker mis is.

iWishmaster
15 december 2008, 15:45
Ja, verschrikkelijk stom achteraf gezien... ik hoop maar dat er niets met de versterker mis is.

Wanneer de zekering eruit klapte is er waarschijnlijk niets mis met de versterker zelf: de eindbuizen zullen een flinke klap hebben gekregen en zullen misschien wat eerder vervangen moeten worden (ipv elke 2 jaar nu na 1 3/4 jaar ofzo, zonde maar niet wereldschokkend).

Han S
15 december 2008, 16:14
Ik heb van een ingenieur electronica begrepen dat er buizenversterkers zijn die dermate goed beveiligd zijn dat ze zelfs tegen een open uitgang kunnen zonder probleem.

En een fabrikant kan mooi 8 ohm op een luidspreker plakken, maar sommige luidsprekers zijn erg grillig en kunnen op de ene frequentie boven de 30 ohm komen en op een andere frequentie (resonantiefrequentie?) ver beneden die 8 ohm.

Van een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 is bekend dat hij een impedantiedip heeft van beneden de 1 ohm en die hang ik liever niet aan mijn JCM800. :D

Han S
15 december 2008, 16:16
Wanneer de zekering eruit klapte is er waarschijnlijk niets mis met de versterker zelf: de eindbuizen zullen een flinke klap hebben gekregen en zullen misschien wat eerder vervangen moeten worden (ipv elke 2 jaar nu na 1 3/4 jaar ofzo, zonde maar niet wereldschokkend).

Ik heb begin jaren 80 een JCM800 gekocht, die is redelijk veel gebruikt in de studio en daar zitten de originele buizen nog steeds in. Hij klinkt erg goed en loeihard dus die buizen laat ik mooi zitten.

iWishmaster
15 december 2008, 16:51
Ik heb begin jaren 80 een JCM800 gekocht, die is redelijk veel gebruikt in de studio en daar zitten de originele buizen nog steeds in. Hij klinkt erg goed en loeihard dus die buizen laat ik mooi zitten.

Buizen die in die tijd gemaakt werden (tegenwoordig "NOS" genoemt) gingen vele malen langer mee dan de buizen die nu gemaakt worden, dus dat kan kloppen inderdaad.

Over het mismatch verhaal:
Dat speakers op alle frequenties anders reageren is helemaal waar, de weerstand achterop de speakers is dan ook een 'gemiddelde' waarde. Transformatoren (en buizen) zijn dan ook robuust genoeg om een mismatch te verdragen. Zeker bij piekbelastingen (tijdens het spelen dus).
Om continu een te zware belasting (of helemaal geen) te kunnen verdragen te kunnen verdragen, is er een kwalitatief zeer hoge kwaliteit eindtransformator nodig (ofwel: een enorme brok ijzer). Er zijn maar weinig versterkers die dat hebben om de eenvoudige reden dat zulke trafo's gewoon enorm duur zijn (dat was vroegah al zo, en nu nog erger). Tevens kun je niet 'zomaar even testen' of je amp er tegen kan: daarom is mijn advies om het gewoon niet te doen, dan weet je zeker dat je niks sloopt.

Je noemt hier dus (toevallig) twee behoorlijke uitzonderingen op de regel.

Han S
15 december 2008, 16:55
Een buis is in principe een simpel ding en ik denk dat er nog heel goede buizen worden gemaakt. Of die buizen vroeger zoveel beter waren zou zomaar een indianenverhaal kunnen zijn wat mij betreft.

Maar ik kan erg eigenwijs zijn zo nu en dan. Ik heb het over een Marshall van 25 jaar oud waar de originele buizen nog in zitten en dat is toch ff wat anders dan twee jaar met een buis doen.

iWishmaster
15 december 2008, 17:19
Een buis is in principe een simpel ding en ik denk dat er nog heel goede buizen worden gemaakt. Of die buizen vroeger zoveel beter waren zou zomaar een indianenverhaal kunnen zijn wat mij betreft.

Maar ik kan erg eigenwijs zijn zo nu en dan. Ik heb het over een Marshall van 25 jaar oud waar de originele buizen nog in zitten en dat is toch ff wat anders dan twee jaar met een buis doen.

Ik zeg ook niet dat je maar 2 jaar met een setje eindbuizen kunt doen, ik noem slechts een verhouding om de orde van grote van de impact op de levensduur van een dergelijke mismatch aan te geven. Zelfs dat is een 'gokje', er zit zoveel verschil in buizen en zoveel exemplarische afwijking dat het gewoonweg niet te zeggen valt (toleranties van 50% op de specs waren zeker 25 jaar geleden niet ongewoon).

Overigens: zo simpel is het helemaal niet. Waarom klinkt een JCM800 uit 1983 anders dan een Reissue uit 2008? De componenten zijn elektrotechnisch gezien identiek, maar toch zitten er verschillen in het geluid en dat heeft een reden. Er zijn veel indianenverhalen, dat zeker, maar af en toe klopt er ook wel eens wat.

Han S
15 december 2008, 17:25
Ik denk dat de verschillen niet in de eerste plaats met de buizen te maken hebben, maar met andere circuits en andere trafo's, om een paar zaken te noemen. Ik heb gisteren weer de amps van Chris gehoord en dat is significant anders dan een Marshall kwa geluid. Hoe dat komt kan Chris beter uitleggen, maar het zal niet in eerste instantie aan de buizen liggen.

iWishmaster
15 december 2008, 18:50
Ik denk dat de verschillen niet in de eerste plaats met de buizen te maken hebben, maar met andere circuits en andere trafo's, om een paar zaken te noemen. Ik heb gisteren weer de amps van Chris gehoord en dat is significant anders dan een Marshall kwa geluid. Hoe dat komt kan Chris beter uitleggen, maar het zal niet in eerste instantie aan de buizen liggen.

Zucht, ik zeg ook niet dat het alleen door de buizen komt, maar het speelt wel een rol.

Apenzoon
22 mei 2009, 22:07
Ging bij een hoger ohmage het aantal decibels dat je produceert niet ook omhoog?

nielsnielsniels
23 mei 2009, 00:17
Buizen die in die tijd gemaakt werden (tegenwoordig "NOS" genoemt)


Originele buizen zijn dus niet NOS, want ze zijn niet 'New' als in New Old Stock. NOS is echt een buis nog in het (kartonnen) doosje van de fabrikant en ongebruikt. Daarom is de term ook zo misleidend als je gebruikte Telefunken buizen koopt, worden ze door de verkoper bestempeld als NOS terwijl het niet een ''nieuwe buis uit een oude voorraad'' is.

Hoewel Used-NOS ( hoe tegenstrijdig het ook klinkt ) natuurlijk wel het lekkerst klinken!

Han S
22 november 2009, 16:47
http://emusician.com/tutorials/impedance-speaker-load.web.jpg

Voor degenen die de serie en parallel schakeling in beeld willen hebben.

freddie bassman
11 december 2010, 00:14
Ik heb een Sound City speakerkast en die geeft als k m door meet ongeveer 10 ohm aan. Moet ik m dan gewoon op 8 ohm bespelen of moet k mn versterker op 16 ohm zetten?


Stef

nico verduin
11 december 2010, 08:29
Ik heb een Sound City speakerkast en die geeft als k m door meet ongeveer 10 ohm aan. Moet ik m dan gewoon op 8 ohm bespelen of moet k mn versterker op 16 ohm zetten?


Stef16 ohm.....

freddie bassman
12 december 2010, 21:45
ja? 10 ligt toch dichter bij 8 als 16?!

nico verduin
12 december 2010, 22:15
ja? 10 ligt toch dichter bij 8 als 16?!De koperdraad weerstand die je hebt gemeten is lager dan de impedantie van de spoel. Impedantie is iets anders als de koperdraad weerstand van de spoel. Als je rond de 6-7 ohm had gemeten was je op 8 ohm uit gekomen.

BaseLine
2 februari 2011, 17:41
Unicron,

ik kom hier even als een vreemde eend in de bijt aankloppen.
Ik heb op verschillende fora dezelfde vraag gelanceerd hoe je luidsprekers met elkaar verbind zodat je de 8 ohm weerstand behoud. Veel uitleg maar nooit een klare uitleg. Nu passeer ik toevallig op dit forum en lees tot mijn groot plezier hoe je het moet fiksen, door tweemaal serie en tweemaal parallel behoud je de originele ohm uitgang. Dit moest ik weten om mijn luidsprekerkast te bouwen met één woofer, vier middentoners en vier tweeters.
Bedankt voor de nuttige info, groeten Marcel (BaseLine):stop:

freddie bassman
30 juni 2011, 19:59
De koperdraad weerstand die je hebt gemeten is lager dan de impedantie van de spoel. Impedantie is iets anders als de koperdraad weerstand van de spoel. Als je rond de 6-7 ohm had gemeten was je op 8 ohm uit gekomen.


Als in 2 kasten op een amp wil aansluiten, gaat dat dan in dit verhaal de 16(10) ohm kast en een kast die precies 16 ohm is?

nico verduin
1 juli 2011, 07:28
Als in 2 kasten op een amp wil aansluiten, gaat dat dan in dit verhaal de 16(10) ohm kast en een kast die precies 16 ohm is?Zal aan mij liggen, maar ik snap deze zin/vraag ff niet.

bass blom
1 juli 2011, 07:54
nee nico, ligt niet aan jou

reckless_life
1 juli 2011, 14:58
Ik heb een JCM800 2x12 Combo met 2 luidspreker-outputs en de Ohm-selector staat op 8 Ohm. (OK)
Als ik nu beide uitgangen tegelijk gebruik, heb ik dan 8 Ohm op elke uitgang of moet ik delen door 2?

Is dit enigszins te combineren met een 16 ohms 4x12 cab?
Volgens mij kan ik ofwel de interne speakers, ofwel de cab gebruiken, maar niet beiden tegelijk, right?

nico verduin
1 juli 2011, 16:44
Ik heb een JCM800 2x12 Combo met 2 luidspreker-outputs en de Ohm-selector staat op 8 Ohm. (OK)
Als ik nu beide uitgangen tegelijk gebruik, heb ik dan 8 Ohm op elke uitgang of moet ik delen door 2? dan moet je er 16 ohm cabs in prikken. Daardoor is de impedantie weer 8 ohm.


Is dit enigszins te combineren met een 16 ohms 4x12 cab?
Volgens mij kan ik ofwel de interne speakers, ofwel de cab gebruiken, maar niet beiden tegelijk, right?
Door die 16 en 8 parallel te zetten krijg je 5.33 ohm. Op een 8 ohm uitgang van de amp betekent dat je iets gaat inleveren van vermogen. Voor de versterker kan het geen kwaad.

freddie bassman
4 juli 2011, 19:25
ik heb 2 cabs, 1 is 10 ohm en moet ik op 16 laten draaien, de ander is precies 16 ohm.
Kan ik deze 2 cabs dan allebij inpluggen op mn amp?!

zo iets duidelijker mischien?


Stef

bass blom
4 juli 2011, 19:28
ik heb 2 cabs, 1 is 10 ohm en moet ik op 16 laten draaien, de ander is precies 16 ohm.
Kan ik deze 2 cabs dan allebij inpluggen op mn amp?!

zo iets duidelijker mischien?


Stef

samen wordt het minder dan 8 ohm.
de vermogens moet je ook op letten, die van 10 krijgt meer dan die van 16 en moet het wel aankunnen.

freddie bassman
4 juli 2011, 19:31
10 ohm is fane 4x40 watt als ik me niet vergis en de andere 4x30 watt GB's

Wil er 2 cabs op aansluiten voor de studio, verschillende mics op verschillende speakers!

bass blom
4 juli 2011, 20:04
dan komt dat vast wel goed, ik neem aan dat je er geen 300 watt amp op gaat zetten

ellisvertellis
19 april 2012, 10:12
Ik heb een vraagje:

Ik heb een 10 watt ampje met een 8 Ohm speaker. Nu wil ik daar een 16 Ohm Greenback (25watt) op aansluiten. Ergens las ik hier dat dat geen kwaad kan, maar wat verlies ik nu juist wat geluidskwaliteit betreft??

bass blom
19 april 2012, 10:17
is waarschijnlijk geen probleem. transistorversterker?
je verliest iets volume waarschijnlijk, maar krijgt mooier geluid wellicht door die greenback.

ellisvertellis
19 april 2012, 10:48
is waarschijnlijk geen probleem. transistorversterker?
je verliest iets volume waarschijnlijk, maar krijgt mooier geluid wellicht door die greenback.

Nee, het is een Fender Musicmaster Bass ampje. Volume wordt dan letterlijk gehalveerd? Dat betekent op hetzelfde volume dubbel zoveel lampenoversturing en minder clean headroom? Interessant...

iWishmaster
19 april 2012, 11:39
De conclusie die je trekt is veel te kort door de bocht. Een kleine mismatch bij buizenversterkers is geen probleem, een 100% mismatch is sterk af te raden, maar de meeste amps kunnen er wel tegen. Het volume wordt niet gehalveerd, maar zal iets afnemen: waarschijnlijk niet of nauwelijks hoorbaar.

bass blom
19 april 2012, 12:06
gebruik je hem voor bas of gitaar?
een greenback voor bas weet ik niet..

ellisvertellis
19 april 2012, 13:01
De conclusie die je trekt is veel te kort door de bocht. Een kleine mismatch bij buizenversterkers is geen probleem, een 100% mismatch is sterk af te raden, maar de meeste amps kunnen er wel tegen. Het volume wordt niet gehalveerd, maar zal iets afnemen: waarschijnlijk niet of nauwelijks hoorbaar.

Ik ging ervan uit dat, wanneer je de weerstand verdubbeld (16 Ohm ipv 8 Ohm), de helft minder signaal kan doorstromen naar de speaker en je zodoende de helft minder rendement in volume hebt... maar weet ik veel natuurlijk.

iWishmaster
19 april 2012, 13:08
Ik ging ervan uit dat, wanneer je de weerstand verdubbeld (16 Ohm ipv 8 Ohm), de helft minder signaal kan doorstromen naar de speaker en je zodoende de helft minder rendement in volume hebt... maar weet ik veel natuurlijk.

Zo simpel is het helaas niet :). En zelfs wanneer het effectieve vermogen zou halveren, betekend dat een afname in volume van 3dB, geen halvering van volume.

ellisvertellis
19 april 2012, 13:30
Zo simpel is het helaas niet :). En zelfs wanneer het effectieve vermogen zou halveren, betekend dat een afname in volume van 3dB, geen halvering van volume.

3db erbij heet toch een "verdubbeling in volume", oftewel "dubbel zo luid"?? Of wat mis ik hier? :???:

iWishmaster
19 april 2012, 13:45
3db erbij heet toch een "verdubbeling in volume", oftewel "dubbel zo luid"?? Of wat mis ik hier? :???:

10 dB is ongeveer een verdubbeling van het waargenomen geluid, niet 3dB. Stel jouw 10W versterker produceert 100dB. Wanneer je er twee naast elkaar zet, heb je 2x10 = 20W. Echter zullen die twee dan samen 103dB. Vier versterkers is dan 106dB, 8 versterkers (dus 80W) is 109dB en 10 versterkers zou 110dB zijn: een verdubbeling. Daarom is er een vuistregel dat je 10x zoveel vermogen nodig hebt, voor een verdubbeling in volume.

ellisvertellis
19 april 2012, 14:10
10 dB is ongeveer een verdubbeling van het waargenomen geluid, niet 3dB. Stel jouw 10W versterker produceert 100dB. Wanneer je er twee naast elkaar zet, heb je 2x10 = 20W. Echter zullen die twee dan samen 103dB. Vier versterkers is dan 106dB, 8 versterkers (dus 80W) is 109dB en 10 versterkers zou 110dB zijn: een verdubbeling. Daarom is er een vuistregel dat je 10x zoveel vermogen nodig hebt, voor een verdubbeling in volume.

Ok thnx! Niet zo voor de hand liggend allemaal voor een leek.

Wat ik onthoud: een 16 Ohm speaker in een 8 Ohm cab verliest enkel wat volume t.o.v. een 8 Ohm speaker... :makeup::seriousf:

iWishmaster
19 april 2012, 15:04
Geeft niks, daar is het forum voor. Overigens veranderd de klank ook enigsinds, maar dat zal subtiel zijn.

charlescoenraad
29 april 2012, 11:08
Ik had een vraagje -misschien niet voor dit forum maar dan hoor ik het wel. Ik wil de LS uitgang van een buizeneindtrap (hifi stereo versterker) "beveiligen" met een weerstand van 200 Ohm/10W parallel. De reden is dat ik de LS via een schakelaar uitschakel als ik de koptelefoon gebruik (56 ohm on serie). Zonder de 200 Ohm weerstand krijgt de koptelefoon natuurlijk veel te veel vermogen. Om het niet nog ingewikkelder te maken is de concrete vraag: heeft een weerstand van 200 Ohm parallel aan de 8 Ohm uitgang van een buizenversterker invloed op de werking of het geuid(sbeeld)?

Groetjes,
Charles

fastfolkert
29 april 2012, 12:19
Heeft die versterker niet al een geschikte koptelefoonuitgang, geschikt voor (hoogohmige) koptelefoons?
Ik zou iets maken zodat de LS uitgang nog steeds ongeveer 8 Ohm "ziet".
Bijv 1 en 7 Ohm spanningsdelertje in serie en over die 1 Ohm sluit je de koptelefoon aan. Die verzwakkers zijn vast ook wel te koop.

Als je dit schakelbaar maakt heb je bij gewoon luidsprekergebruik ook geen zorgen over aantasting vh geluidsbeeld. (= gevaarlijk terein voor hifi-puristen en andere zeloten :sssh:)

YMMV

nico verduin
29 april 2012, 13:41
Hey Charles
Per definitie zal het geluid veranderen. Immers je hebt er een koptelefoon op zitten. Daarnaast zou ik de juiste impedantie gebruiken. Dus 8 ohm. Van daar uit maak je een spanningsdeler om de spanning naar beneden te brengen op de koptelefoon. Anders heb je grote kans dat hij uitfikt.

charlescoenraad
29 april 2012, 23:07
FF en Nico, bedankt voor jullie reactie. Misschien was ik toch niet helemaal duidelijk. Ik heb een Sony VFet versterker waarvan ik het voorversterker gedeelte wil gebruiken. De VFets zijn uitgefikt en nu wil ik de eindtrap vervangen door een "Lafayette achtige" eindtrap met per kanaal 2x EL84. In het Lafayette schema is een koptelefoonaansluiting op de uitgang voorzien waarbij de luidspreker wordt uitgeschakeld en de koptelefoon met een serieweerstand van 56 ohm en een vermogensweerstand van 200 ohm naar aarde wordt aangesloten. Op deze manier ziet de OT dus of de luidspreker impedantie of de koptelefoon met bijbehorende spanningsdeler - prima dus. Nu wilde ik de LS keuzeschakelaar van de Sony gebruiken die schakelt tussen A, B, A+B en off. In de off stand wordt de OT kant echter met niets verbonden dus dat leek me niet fijn voor de eindbuizen - vandaar dat ik bedacht om de koptelefoonschakeling inclusief weerstand naar aarde van 200 ohm rechtsteeks op de OT te zetten en dan via de keuzeschakelaar de luidspekers al of niet in te schakelen. In dit geval zit er altijd een weerstand van 200 ohm over de uitgang - ook als er geen Lidspreker is gekozen. Volgens mij maakt dat niet zoveel uit voor de impedantie. 8 ohm wordt dan 7,7 ohm. Dit is dan de hele achtergrond van de vraag.

Groet,
Charles

fastfolkert
30 april 2012, 01:24
Ik heb 't niet helemaal scherp op m'n netvlies wat je bedoelt (het is al laat), maar 7,7 ipv. 8 Ohm maakt voor je OT niet uit en ik betwijfel of je 't hoort.
Begrijp ik goed dat er in de "off" stand (en zonder koptelefoon) alleen 200 Ohm als belasting voor de OT is? Ik weet niet of dat veilig kan, bij hoog volume...Post anders even een schemaatje, dat praat handiger.

YMMV

nico verduin
30 april 2012, 09:38
Ik heb al eens in het verleden hier een aantal metingen gepubliceerd wat er gebeurt met de spanning op de anodes als de impedanties forse mismatches gaan vertonen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147855-Met-al-die-misimpedanties-maar-eens-gaan-meten
Als jij 200ohm op de secundair zet (zonder luidsprekers), krijg je een forse mismatch. Dat kan dus schade opleveren voor je eindbuizen. Die OT kan het wel hebben. De stroom is te verwaarlozen. Maar de geinduceerde spanning is een ander verhaal.

charlescoenraad
1 mei 2012, 23:15
Sorry mensen, ik heb geen idee hoe ik een schemaatje kan posten. Het schema waar het om gaat is die van de Lafayette Bocama LA224B (staat wel op internet). in dit schema bestaat de koptelefoonaansluiting uit een een serieweerstand van 56 ohm met de secundaire uitgang en een 200 ohm weerstand parallel over de uitgang. Er is een keuzeschakelaar waarbij de secundaire uitgang naar de luidspreker gaat of naar de koptelefoonuitgang met bovenstaande spanningsdeler. In de stand koptelefoon staat de 200 ohm weerstand wel degelijk parallel over de uitgang zonder een luidspreker. Heb inmiddels het probleem op een andere manier opgelost (gebruik nu de B stand om de koptelefoon aan te sturen, indentiek aan het oorspronkelijke schema.

Groetjes en bedankt voor alle moeite,
Charles

cluseau
2 mei 2012, 09:28
....gebruik nu de B stand om de koptelefoon aan te sturen......

B stand ?

Over het schema:
De 16 Ohm uitgang wordt belast met 200 Ohm met daaraan parallel een serieschakeling van 56
Ohm en je koptelefoon. Neem iig een zo laag mogelijke impedantie voor je koptelefoon en zet de impedantieschakelaar op 16 Ohm. Alleen dan kom je zo gunstig mogelijk uit. Met een 8 Ohm koptelefoon kom je op een load van 48 Ohm, toch een afwijking van 300%. De flinke misaanpassing wordt gelukkig wel opgevangen door de stevig in werking tredende tegenkoppeling.

scabiosa
2 mei 2012, 09:42
interessant topic!

maar toch een vraag:
amp > 8 ohm cabinet > 8 ohm cabinet (dus je sluit het tweede cabinet aan op de tweede jack van het eerste cabinet), dan krijg je serie= 16 ohm

Is dat correct?

Maar hoe zit het nu als je de twee speaker uitgangen van je amp zou gebruiken?
Als je amp op 8 ohm staat, sluit je daar dan 2 8ohm cabinets of 2 4ohm cabinet op aan?

merci

scabiosa
4 mei 2012, 12:52
interessant topic!

maar toch een vraag:
amp > 8 ohm cabinet > 8 ohm cabinet (dus je sluit het tweede cabinet aan op de tweede jack van het eerste cabinet), dan krijg je serie= 16 ohm

Is dat correct?

Maar hoe zit het nu als je de twee speaker uitgangen van je amp zou gebruiken?
Als je amp op 8 ohm staat, sluit je daar dan 2 8ohm cabinets of 2 4ohm cabinet op aan?

merci

helemaal NIET correct, zowel bij cabinets doorlussen als de twee speaker outputs gebruiken is het doorgaans paralel.
dus twee cabinets van 16 ohm worden in totaal 8 ohm...

Om maar eens mijn eigen vraag te beantwoorden...

puntdroad
27 mei 2022, 22:51
Even een vraag. Ik heb een oude london city versterker met 2 x 8 ohm en 2 x 16 ohm speakeruitgangen. Nu heb ik ook 2 speakerkasten, 1 van 8 ohm en 1 van 16 ohm. Kan ik dat gelijktijdig aansluiten, in de correcte uitgangen natuurlijk, of is dit schadelijk voor de amp?

Erik de Perik
27 mei 2022, 23:44
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/016/899/bumped_by_god.gif

puntdroad
28 mei 2022, 10:41
Tja, das volgens mij de bedoeling van een sticky.. Maar heeft iemand met kennis een antwoord op de vraag?

tmms
28 mei 2022, 12:28
Nee. Het zou kunnen als er een 4 ohm aansluiting op zou zitten (check even de trafo! Oude DEA100??). Dan sluit je de 8 ohm kast aan op de 4 ohm en de 16 ohm op de 8 ohm uitgang.

puntdroad
28 mei 2022, 12:56
Ja tis een oude dea100. 4 speakeruitgangen, 2 x 8 ohm en 2 x 16 ohm. Maar het kan dan dus eigenlijk niet? Maar 1 kast 16 ohm dus wel in de 16 ohm uitgang. En kan ik de speakers van de 8 ohm kast eventueel zodanig aansluiten dat ze wel beide op 16 ohm aangesloten kunnen worden?

tmms
28 mei 2022, 13:03
Dan zou je de beide kasten op de 16 ohm moeten aansluiten, dat is het veiligst voor de trafo. Je zult dan wel een hoorbaar verschil in volume van beide kasten hebben.

Van welk jaar is de versterker?

puntdroad
28 mei 2022, 13:08
Das lastig te zeggen. Tis van voor de metalen platen met het logo maar met plexi letters. Begin jaren 70 denk ik dus. Ik wil hem natuurlijk niet kapot maken maar beide op 16 ohm zou kunnen dan?

tmms
28 mei 2022, 13:57
Beide op de 16 ohm is veilig voor de uitgangstransformator. Je hebt wel een mismatch waarvan de buizen iets harder slijten, en het dB verschil van beide kasten.
Meen me te herinneren dat de eerste (goede) oude LC ook een 4 ohm tap heeft, maar die is niet aangesloten. Zou de moeite waard zijn die te (laten) aansluiten.


edit:

Zo zou het er idealiter uit moeten zien:cooler:
https://i.ibb.co/P43DptX/bc-3.jpg (https://imgbb.com/)

puntdroad
28 mei 2022, 17:00
Bedankt. Die optie heb ik niet. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik ze beiden op 16 ohm aansluit.

Erik de Perik
28 mei 2022, 18:16
Tja, das volgens mij de bedoeling van een sticky.. Maar heeft iemand met kennis een antwoord op de vraag?

Mijn excuses, Tapatalk biedt dit soort verfijning helaas niet op de telefoon.

On topic:

Wellicht handig om te melden hoeveel speakers er in die kasten zitten en met welke impedantie.

puntdroad
28 mei 2022, 20:07
Mijn excuses, Tapatalk biedt dit soort verfijning helaas niet op de telefoon.

On topic:

Wellicht handig om te melden hoeveel speakers er in die kasten zitten en met welke impedantie.

De ene kast is een marshall 1960ax 4 x 12 waarop 16 ohm aangegeven staat. Kast is origineel dus dat zal kloppen.
Tweede kast is zelfbouw met 4 x 12 speakers elk 8 ohm en volgens mij serie/ paralel aangesloten. Die heb ik in de 8 ohm speakeruitgang van de amp.
Het klinkt allemaal goed, afzonderlijk ook, maar ik wil de versterker niet slopen natuurlijk.

Erik de Perik
28 mei 2022, 20:23
In die Marshall kast zitten vier 16 ohm speakers en die zelfbouw is hetzelfde maar dan in 8 ohm. Daar kun je nooit iets aan veranderen. Beide in de 8 ohm outputs lijkt mij dan het beste. Zo snel gaat er niet iets stuk bij een buizenversterker gelukkig.

puntdroad
28 mei 2022, 20:33
Bedankt, maar wel verwarrend eerlijk gezegd... tmms zegt beide in 16 ohm, jij zegt beide in 8 ohm... ik ga natuurlijk het liefst voor de veiligste optie..

Erik de Perik
28 mei 2022, 20:39
TMMS weigert zijn. medicatie in te nemen..... :soinnocent:

Maar goed, verenigingen als Mesa Boogie adviseren dit. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, maar ik weiger om dit persoonlijk te denken.

puntdroad
28 mei 2022, 20:46
Ik ben blij met alle goede raad!
Beide op 8 maar eens proberen dan.

Nogmaals bedankt👍

tmms
29 mei 2022, 08:18
Heb altijd begrepen dat een mismatch naar beneden veiliger is voor de transformator, en dat is geen grapje:D
Als de transformator origineel is zou ik er voorzichtig mee omgaan, ze staan bekend als goed klinkend maar weinig robuust. Hear say, en bovendien van internet, dus weet niet wat het waard is.
Later verscheen de DEA130, ook 100W, maar een andere transformator. Nogmaals, weet het fijne er niet van.

D3nnis
29 mei 2022, 09:56
Heb altijd begrepen dat een mismatch naar beneden veiliger is voor de transformator, en dat is geen grapje:D


Dat is mij vroeger ook altijd geleerd voor buizenversterkers. Ik vond dat wel logisch omdat géén speaker aansluiten (weerstand oneindig groot) schade kan veroorzaken.

In de de handleiding van mijn mesa roadster geeft men echter aan:



You can always have a higher resistance ( 16 ohms, for example ) without damaging results, but too low of a resistance will likely cause problems.

When running a higher resistance ( for example: 8 ohm output into 16 ohm cabinet ), a slightly different feel and response will be eminent. A slight mismatch can provide a darker smoother tone with a little less output and attack. This response is a result of the amplifier running a bit cooler.

tmms
29 mei 2022, 10:40
You can always have a higher resistance ( 16 ohms, for example ) without damaging results, but too low of a resistance will likely cause problems.

Nu toch wel nieuwsgierig hoe het precies zit.
De buizen zouden dan 'heter' draaien, zou er dan een risico zijn op doorfikken van de primaire wikkeling? :???:

tmms
29 mei 2022, 14:32
Nee, zo hoog wordt de ruststroom niet. Doorslag tussen de primaire en secundaire wikkeling dan. Dáár zal 't 'm in zitten. Kwetsbare trafo, het adagium aanhouden. Beter een lagere load aansluiten dan een hogere, voel het aan m'n water:D.

puntdroad
29 mei 2022, 19:27
Maar is er nu een risico dan in mijn specifieke geval als ik de 8 en 16 ohm kast aansluit op de 8 ohm speakeruitgangen voor de trafo oid? Als het niet kan kan het niet. Ik wil de amp niet beschadigen natuurlijk...

tmms
29 mei 2022, 22:55
Vraag ik me ook af wat er kan gebeuren. Over het algemeen is een mismatch van die orde van grootte, welke kant op ook maar, geen probleem, maar misschien bij deze trafo wel.
Ik weet niet anders dan dat een mismatch naar beneden veiliger is voor de transformator.
Misschien dat een deskundige zijn licht op de zaak wil werpen.:soinnocent:

Dirk_Hendrik
31 mei 2022, 09:18
Misschien dat een deskundige zijn licht op de zaak wil werpen.:soinnocent:

Dan voel ik me aangesproken.... maar ik weet het niet zeker.
Het eerste wat ik net deed is eens even kijken hoe dat dan in Zo'n LC zit:
https://manualmachine.com/londoncity/dea100mkivsuper/5149879-schematic/

Maar daar wordt het geen reet duidelijker van. Als ik en 8Ohm cab heb prik ik em in 8 en heb ik een impedantiematch me de 8 ohm winding op de OT. Maar als ik 2 8 ohm cabs heb prik ik ze op beide 8 ohm outputsen "ziet" de 8 Ohm winding van de OT ineens 4ohm... en da's een mismatch.

Idem voor 16.

puntdroad
2 juni 2022, 22:46
Bedankt voor het nakijken. Dan blijft het voorlopig dus een raadsel…

tmms
21 juni 2022, 16:40
En, trafo al uitgefikt? :)

puntdroad
2 juli 2022, 10:10
Nope. Klinkt voorlopig nog prima…

Erik de Perik
2 juli 2022, 14:42
Ik rust mijn koffer.

nico verduin
19 juli 2022, 14:56
Zolang de speaker een lagere impedantie heeft dan de speaker uitgang is er niets aan de hand. Omgekeerd (en meest extreem als hij geen speaker aangesloten heeft: dus een open speaker uitgang) kunnen er vonken ontstaan en dan is het gauw gebeurt met de trafo

puntdroad
22 juli 2022, 20:00
Zolang de speaker een lagere impedantie heeft dan de speaker uitgang is er niets aan de hand. Omgekeerd (en meest extreem als hij geen speaker aangesloten heeft: dus een open speaker uitgang) kunnen er vonken ontstaan en dan is het gauw gebeurt met de trafo
Dus in mijn geval beide kasten in 8 ohm? Dat is volgens jou de veiligste optie?

Erik de Perik
22 juli 2022, 22:29
Volgens mij draait jouw huidige setup zonder problemen toch?

Maar even rekenen leert dat jij één set van 8 ohm en één set van 16 ohm aansluit. Parallel geschakeld doen die 8 x 16 = 112 en dan gedeeld door 8 + 16 =24 geeft 5,33 ohm als totale impedantie.

puntdroad
23 juli 2022, 03:33
Tja, ik weet het nu niet meer zo zeker.. Laatste keer had ik het idee dat het volume af en toe wat minder werd. Ik weet ( nog) niet of het hiermee te maken heeft of dat het door de pedalen oid kwam. Vandaar nog de vraag. Nu alweer even niet kunnen proberen ivm vakantie…

nico verduin
24 juli 2022, 10:32
Tja, ik weet het nu niet meer zo zeker.. Laatste keer had ik het idee dat het volume af en toe wat minder werd. Ik weet ( nog) niet of het hiermee te maken heeft of dat het door de pedalen oid kwam. Vandaar nog de vraag. Nu alweer even niet kunnen proberen ivm vakantie…Een versterker die het af en toe minder doet heeft niets te maken met de impedantie... Kan een afzwakkende buis zijn.... jouw gehoor wordt minder .... compnentje wat minder wordt..... slechte verbinding.....

Maar 5.33 ohm gaat prima op een 8 ohm. Betekent dat de load lijn wat steiler wordt ->minder power in de uitgangstrafo -> minder power uit de speaker.