PDA

View Full Version : faq buizen vervangen



harrie-beton
5 oktober 2006, 09:01
Hallo, op verzoek wil ik eens proberen of we een pagina kunnen vullen over hoe en waarom buizen vervangen. Bij updates steeds de tekst kopieren en verbeteren in een nieuwe post, de kopjes mogen ook vervangen. Als de tekst een beetje klaar is dan maak ik 1 tekst en wordt sticky gemaakt. harrie b

harrie-beton
20 oktober 2006, 10:15
_________begin FAQ

Hoe zie je of merk je dat buizen aan vervanging toe zijn

gloed - klank

eindbuizen:Verminderde laagweergave (slappe bas)valse boventonen (alsof er iemand vals mee staat te neurien)
voorversterkerbuizen:geknisper, gekraak,dun geluid, gepiep(feedback)
microfonie(overdreven gevoeligheid voor trillingen en schokken)

Levensduur?

Levensduur buizen is zeer sterk afhankelijk van frequentie gebruik en volume. Ga dan uit v/e kleine 2000 speel-uur voor de eindbuizen, moderne voorversterkerbuizen gaan een paar jaar mee totaal (spelen en niet spelen).
Als een versterker sinds lange tijd niet is gereviseerd en/of een behoorlijke tijd heeft stilgestaan dan is het ook verstandig om de elko's te laten vervangen.
Deze staan bol als ze aan vervanging toe zijn.(aan de pluskant van de elco dus niet aan de glimmende aluminium kant)

Samenvatting type buizen?

beetje over vermogen, over hoe ze klinken - is dat algemeen of verschillen de meningen.

Met voorversterkerbuizen kun je naar hartelust experimenteren met merk en soms zelfs ook nog met het type om het geluid zo optimaal mgelijk te krijgen.
Voor eind buizen is het meestal wel raadzaam om bij de al aanwezige typen te blijven (6L6, EL 34, El 84 zijn de meest gebruikte typen)
Rectifier buizen hoef je alleen maar te vervangen als ie het niet meer doet.

Hoe vervang je buizen?

hoe doe je dat:
Voorversterkerbuizen trek je uit het voetje en plaatst de nieuwe er in, het is zaak om goed op te letten dat je de pennetjes niet krom duwt want daardoor kan de buis onherstelbaar beschadigd raken.
Eindbuizen kun je ook op dezelfde manier vervangen maar deze moeten gebiast worden.(ruststroominstelling)
Dat is een klusje voor een techneut

do's
experimenteer met je voorversterkerbuisjes

dont's
Zo maar andere eindbuizen in de buisvoet zetten, de buis kan in enkele seconden naar de eeuwige jachtvelden zijn


FAQ geschreven door Matto

matto
20 oktober 2006, 10:58
moderne voorversterkerbuizen gaan een paar jaar mee totaal (spelen en niet spelen).
Als een versterker sinds lange tijd niet is gereviseerd en/of een behoorlijke tijd heeft stilgestaan dan is het ook verstandig om de elko's te laten vervangen.
Dit is een beetje vaag gesteld, als je een voorversterkerbuis niet gebruikt dan gaat ie ook niet kapot, een elco verouderd door uitdroging en is na twintig jaar vaak wel aan vervanging toe.
Als je altijd op stand twee of drie met je Fender Twin speelt en je doet dat twee avonden in de week dan kunnen de buizen wel jarenlang mee, maar speel je er stevige en luide muziek mee op stand 9 of zo dan kan het zo maar zijn dat je twee keer per jaar aan de beurt bent voor nieuwe eindbuizen.

Jim Haagmans
5 juni 2007, 01:32
kan dan niet uitgelegd worden hoe je eindbuizen biast? ik weet niet eens wat biassen is namelijk. Maar het lijkt me fijn als je alles zelf kan doen, scheelt toch wat euris! wie kan het me haarfijn uitleggen?

bass blom
1 juli 2007, 13:42
zelf bias afregelen..
iemand anders plakte dit linkje laatst ergens.
mag wel hier dus..

http://www.eurotubes.com/euro-video.htm

jacky
28 november 2007, 19:17
kan dan niet uitgelegd worden hoe je eindbuizen biast? ik weet niet eens wat biassen is namelijk. Maar het lijkt me fijn als je alles zelf kan doen, scheelt toch wat euris! wie kan het me haarfijn uitleggen?


toevallig net dit linkje bij een ander verzoek geplakt

http://www.ampforum.nl/YaBB.pl?num=1153497714

Kort en bondig

Die filmpjes zijn trouwens ook best leuk echter alleen bruikbaar voor die amps met die tools maar goed

succes

HaroldA
24 mei 2008, 13:30
Moet je er ook niet iets bij zetten over het 'zachtjes tikken op je buizen om te controleren of ze vatbaar zijn voor microfonie, oftewel: versleten?'...

lauke_101
30 december 2008, 12:23
Ja klopt, als je op een buisje tikt en er komt een schel, rinkelend of wat rammelend geluid door je speakers dat maar aan houdt dan is ie microfonisch. Al merk je dat ook gauw genoeg als je speelt, dan blijft soms ineens een noot maar aanhouden. Veel sustain ineens, maar mooi klinkt het niet :p
Wel met een potlood ofzo tikken, pre amp buisjes worden ook heet. Klinkt obvious maar ik heb al eens iemand z'n vingers zien branden eraan, hahaha :p

Het is wel even uitzoekwerk en ik heb nu geen zin/tijd om het allemaal te doen, maar het is wel handig als hier ook een lijstje komt met alle substituties die meestal wél gewoon kunnen.
De volgende weet ik zo al:
-alle 12A*7 types zijn vrij verwisselbaar, alleen de hoeveelheid gain varieert. Van hoog naar laag: X, T, Y, V, U. Een 5751 is ook compatibel en heeft een klein beetje meer gain dan een 12AT7.
-ECC8* types zijn hetzelfde als 12A*7 types, waarbij een ECC83 een 12AX7 is. Naarmate het * getal lager wordt neemt de gain af. De ECC832S van JJ is voor de ene helft een 83 en voor de andere helft een 82.
-Alle 6L6 types in plaats van 5881 (andersom geldt dit absoluut niet!)
-KT66 i.p.v. 6L6GC, als je er ruimte voor hebt (KT66s zijn vaak breder)
-KT77 i.p.v. EL34
-E34L i.p.v EL34

DISCLAIMER: Bovenstaande substituties gelden mogelijk niet voor iedere versterker. Experimenteren is op eigen risico en meten=weten. Dit geldt met name voor de eindbuizen. Met voorversterkerbuisjes kan niet zo veel gebeuren, zeker niet als je vervangt voor een buisje met minder gain.

Verder is het ook nog wel interessant als er in komt welke merken eigenlijk hetzelfde zijn, dat scheelt je soms aardig wat geld. Groove Tubes bijvoorbeeld maakt zelf geen buizen, het zijn niet meer dan Sovteks met een ander label. Electro-Harmonix wordt ook in de Sovtek fabriek gemaakt, maar wel met een andere kwaliteitsstandaard en hetzelfde geldt voor Tung Sol.

Chris Winsemius
30 december 2008, 12:48
Ja klopt, als je op een buisje tikt en er komt een schel, rinkelend of wat rammelend geluid door je speakers dat maar aan houdt dan is ie microfonisch. Al merk je dat ook gauw genoeg als je speelt, dan blijft soms ineens een noot maar aanhouden. Veel sustain ineens, maar mooi klinkt het niet :p
Wel met een potlood ofzo tikken, pre amp buisjes worden ook heet. Klinkt obvious maar ik heb al eens iemand z'n vingers zien branden eraan, hahaha :p

Het is wel even uitzoekwerk en ik heb nu geen zin/tijd om het allemaal te doen, maar het is wel handig als hier ook een lijstje komt met alle substituties die meestal wél gewoon kunnen.
De volgende weet ik zo al:
-alle 12A*7 types zijn vrij verwisselbaar, alleen de hoeveelheid gain varieert. Van hoog naar laag: X, T, Y, V, U. Een 5751 is ook compatibel en heeft een klein beetje meer gain dan een 12AT7.
-ECC8* types zijn hetzelfde als 12A*7 types, waarbij een ECC83 een 12AX7 is. Naarmate het * getal lager wordt neemt de gain af. De ECC832S van JJ is voor de ene helft een 83 en voor de andere helft een 82.
-Alle 6L6 types in plaats van 5881 (andersom geldt dit absoluut niet!)
-KT66 i.p.v. 6L6GC, als je er ruimte voor hebt (KT66s zijn vaak breder)
-KT77 i.p.v. EL34
-E34L i.p.v EL34

DISCLAIMER: Bovenstaande substituties gelden mogelijk niet voor iedere versterker. Experimenteren is op eigen risico en meten=weten. Dit geldt met name voor de eindbuizen. Met voorversterkerbuisjes kan niet zo veel gebeuren, zeker niet als je vervangt voor een buisje met minder gain.

Verder is het ook nog wel interessant als er in komt welke merken eigenlijk hetzelfde zijn, dat scheelt je soms aardig wat geld. Groove Tubes bijvoorbeeld maakt zelf geen buizen, het zijn niet meer dan Sovteks met een ander label. Electro-Harmonix wordt ook in de Sovtek fabriek gemaakt, maar wel met een andere kwaliteitsstandaard en hetzelfde geldt voor Tung Sol.

Niet helemaal:
- KT66 trekken meer gloeistroom dan 6L6s (1,27A vs. 0,9A) en dat kan voor sommige PTs te risky zijn....
- qua gain:
ECC83 100
ECC81 60
ECC82 20
(bij de laatste twee gaat dus "lager getal is lagere gain" niet op)
Daarnaast is het zo dat schakelingen berekend zijn voor bepaalde pre-amp-buizen, in veel gevallen kun je gerust 81/82/83/5751/12AY7-buizen uitwisselen maar soms kunnen (bijvoorbeeld) anode-weerstanden met 'n te lage maximale dissipatie te veel belast worden
- v/d 6L6 zijn diverse uitvoeringen/merken en die verschillen nogal qua Pa max/etc.
- GT maakt ook gebruik van JJ en Chinese buizen. Omlabelen gebeurt trouwens ook door merken als TAD, RubyTubes, etc.
- de moderne JJ 6V6 gebruikt ook meer gloeistroom dan de oude/andere 6V6s (0,5A vs. 0,45A) maar dit verschil moet meestal wel te handelen zijn.

telebart
23 februari 2009, 16:28
mijn deuce mag ook een nieuw setje buizen hebben, en moet dus ook gebiasseerd worden,

iemand een adres voor me die me daar verder mee kan helpen, kom er moet google ook al niet echt uit, vind een paar bedrijfen maar moet ik half nederland door, ook niet echt zin in, woon zelf in dronten ( flevoland )

Chris Winsemius
23 februari 2009, 18:42
mijn deuce mag ook een nieuw setje buizen hebben, en moet dus ook gebiasseerd worden,

iemand een adres voor me die me daar verder mee kan helpen, kom er moet google ook al niet echt uit, vind een paar bedrijfen maar moet ik half nederland door, ook niet echt zin in, woon zelf in dronten ( flevoland )

drtube.nl
zit in Drente, imho: goed en deskundig adres

Nekojiru
11 januari 2010, 16:45
Heb me rotgezocht naar dit topic met de search en oa. in 'moderne versterkers'.

Het lijkt me een goed idee deze ook sticky te maken in de catagorie 'moderne versterkers'.

Dat spaart veel mensen lang zoeken!

reinierscheffer
20 januari 2010, 17:10
Weet iemand waar ik online 12AX7's kan bestellen? Bij voorkeur geen JJ's en wel binnen Nederland.

HaroldA
20 januari 2010, 17:13
Weet iemand waar ik online 12AX7's kan bestellen? Bij voorkeur geen JJ's en wel binnen Nederland.

Mijn favoriete winkel (http://lmgtfy.com?q=buizen shop)!

Edit: He, wat jammer... lmgtfy stuurt je door naar de Engelse Google waar je geen buizen shops vindt.

Anyway: je snapt wat ik ermee wil zeggen toch?

matto
20 januari 2010, 17:17
http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=43_54

reinierscheffer
20 januari 2010, 18:49
Matto, bedankt
@HaroldA: als ik genoeg zou hebben aan google om info te zoeken zou ik geen lid zijn van een forum.

jerome
22 januari 2010, 08:08
tonefactory.nl heeft ook een goede duidelijke website en levert ook andere merken dan JJ ;)
En de meeste buizenversterker-techs leveren ook buizen en hebben ze ook gewoon op voorraad zoals bijv. Chris Winsemius, Dr.Tube, Ernst Vliek, gaparts, etc

Thiez
22 januari 2010, 11:23
Tonefactory heeft idd aardig wat buisjes van verschillende merken. Ik ben zo hier en daar wat aan het uitproberen.

Ook hebben ze bij tonefactory een hulpje voor het biassen van eindbuizen.
Is er iemand die ervaring heeft met zo een ding? Of kan uitleggen hoe het werkt?
https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=2933&osCsid=e222f3cfd74b6fdeef53b142469f4e10

Is dit faq ook bedoeld om ervaring uit te wisselen over buizen? welke fijn zijn en aanraders zijn en wat niet. Ik weet dat het afhankelijk is van de amp maar sommige buizen hebben wel bepaalde vaste eigenschappen. Dat de ene bijvoorbeeld scheller klinkt en de andere veel warmer.

HaroldA
22 januari 2010, 11:26
Is dit faq ook bedoeld om ervaring uit te wisselen over buizen?

Heb je deze al gezien/gelezen?

http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf
http://www.tonefactory.nl/shop2/eindbuizen.pdf

reinierscheffer
22 januari 2010, 12:58
Kheb ze bij Verduin Electronics ( http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=43_54 ) besteld. Woensdagavond besteld en betaald, vrijdagochtend in huis. Te gek.

PeeVee
22 januari 2010, 13:52
Kheb ze bij Verduin Electronics ( http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=43_54 ) besteld. Woensdagavond besteld en betaald, vrijdagochtend in huis. Te gek.
Dat is inderdaad klasse service. Wat voor buisjes heb je besteld als ik vragen mag? Die ouwe Philipsen zijn te gek, heb je die ook gekocht?

Thiez
22 januari 2010, 15:44
Heb je deze al gezien/gelezen?

http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf
http://www.tonefactory.nl/shop2/eindbuizen.pdf

Heej bedankt! die had ik nog niet gevonden op de site. Erg handig wel.

Thiez
27 januari 2010, 20:43
Ik wil in mijn engl blackmore de eindbuizen gaan vervangen. Er zitten nu de orginele Engl 5881 buizen nog in.
Nu las ik dat ze ook te vervangen zijn door alle type 6L6 buizen en KT66 buizen (wanneer hier ruimte voor is en wanneer de PT het aan kan).

Ik heb wat rondgezocht op internet maar wat het verschil qua geluidskarakteristiek tussen de 5881, 6L6 en de KT66?

Ik weet dat eindbuizen minder invloed hebben dan preamp buiten bij moderne versterkers maar zijn er buizenmerken die echt aan te raden zijn voor een lekkere stevige rocksound?

tommie2
23 februari 2010, 11:19
Iemand ervaring met de biasadapter van Tonefactory? Ik wil de buizen in mijn Twin Reverb vervangen. Ik ben student elektrotechniek, maar over buizen leren je ze tegenwoordig helaas niets meer... Maar ik beschik over basisgereedschap (multimeter e.d.) en een beetje boerenverstand, dan zou het met deze adapter en de bijbehorende handleiding toch moeten lukken?

Biasadapter van Tonefactory (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_187&products_id=2532)

nico verduin
23 februari 2010, 11:39
Iemand ervaring met de biasadapter van Tonefactory? Ik wil de buizen in mijn Twin Reverb vervangen. Ik ben student elektrotechniek, maar over buizen leren je ze tegenwoordig helaas niets meer... Maar ik beschik over basisgereedschap (multimeter e.d.) en een beetje boerenverstand, dan zou het met deze adapter en de bijbehorende handleiding toch moeten lukken?

Biasadapter van Tonefactory (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_187&products_id=2532)Zonder ook wel hoor.....

matto
23 februari 2010, 12:08
Je kunt ook 1 Ohm weerstandjes in de kathode van de eindbuizen opnemen.
Kost veel minder en je kunt snel de resultaten meten.

PeeVee
23 februari 2010, 16:20
Je kunt ook 1 Ohm weerstandjes in de kathode van de eindbuizen opnemen. Kost veel minder en je kunt snel de resultaten meten.
Dat is een prima methode. Misschien goed om er even bij te vermelden dat je dan geen stroom (I) hoeft te meten maar gewoon spanning (mV) kunt meten, de wet van Ohm stelt immers V/I = R, m.a.w. wanneer de weerstand 1 is, zal de stroom (in A) gelijk zijn aan de spanning (in V). M.a.w. je kunt bij deze truuk (en zo werken de bias adaptors vaak ook) je multimeter gewoon op mV meting zetten. Het aantal mV dat over de weerstand valt (van kathode naar massa) is gelijk aan de stroom in mA die er loopt.

Je moet er echter wel rekening mee houden dat je op dat moment niet alleen de anodestroom meet, maar ook de stroom die door het rooster loopt. Bij normale/gezonde buizen is de dissipatie van het rooster ong. ong. 10% van de totale stroom.

Wanneer je dus je anodestroom op 40 mA wilt afstellen, mag je de buizen dus zo afstellen zodat je over de 1 Ohm weerstand 44 mV meet. Op zich zal die 4 mA meer of minder niet hoorbaar zijn bij een biasinstelling uitgaande van 70% Pa(max). Ik stel mijn buizen echter iets kouder af op 60% van maximale anode dissipatie (dus 18W voor een 6L6GC buis ipv de 21W die vaak aangehouden wordt). Je zit dan in de buurt van een grens waar je niet teveel onder moet komen, vandaar dat ik in dat geval die 10% rooster dissipatie wel in mijn achterhoofd houdt. Wanneer je bias stroom hebt berekend op basis van 70% van max. anode dissipatie dan kun je ook gewoon de multimeter waarde aanhouden; je zit dan altijd veilig. Feitenlijk bias je dan al op 60% a 65% van Pa(max).

Ik stel mijn buizen in op 60% omdat ze dan merkbaar minder heet worden, evenveel vermogen geven (bij langdurige belasting zelfs meer want koeler), qua sound gelijk klinken en qua feel zelfs iets steviger zijn. Ze gaan bovendien op die manier veeeel langer mee en aangezien mijn voorraadje RCA blackplates niet onuitputtelijk is, vindt ik dat ook een prettig idee. Op deze manier kan ik mijn SR tot mijn 86e van RCA blackplates voorzien en dat is wel een prettige gedachten hihi.

Samenvatting: bij deze methode mag je 10% meer instellen ;)

tommie2
2 maart 2010, 15:57
Bedankt mensen!

Ik ga denk ik het volgende setje bestellen voor mijn Twin:
4x Tung Sol 12ax7 / ecc83
2x NOS Philips 12AT7WC / ECC81
4x Tung Sol 5881 / 6L6 Platinum Matched

Ik lees echter ook veel goede dingen over JJ buizen. Wat is het verschil tussen bovenstaande en JJ's wat betreft 12ax7-tjes en 6L6-jes?

Groeten,
Tom

Thiez
2 maart 2010, 16:49
Ik heb ergens gelezen dat tung sol eindbuizen beduidend mindere kwaliteit zijn dan JJ's. Maar dat voor preamp buisjes de tungsol weer erg goed zijn. Dit heb ik alleen gelezen en dus geen eigen ervaring.
Ik heb zelf JJ voorversterker buisjes en vind ze heerlijk klinken. Tung sol heb ik geen ervaring mee maar wil ik wel gaan proberen en ook me eindbuizen wil ik binnenkort gaan vervangen.

JohnLord
8 maart 2010, 16:32
Niet helemaal:
- KT66 trekken meer gloeistroom dan 6L6s (1,27A vs. 0,9A) en dat kan voor sommige PTs te risky zijn....
- qua gain:
ECC83 100
ECC81 60
ECC82 20
(bij de laatste twee gaat dus "lager getal is lagere gain" niet op)
Daarnaast is het zo dat schakelingen berekend zijn voor bepaalde pre-amp-buizen, in veel gevallen kun je gerust 81/82/83/5751/12AY7-buizen uitwisselen maar soms kunnen (bijvoorbeeld) anode-weerstanden met 'n te lage maximale dissipatie te veel belast worden
- v/d 6L6 zijn diverse uitvoeringen/merken en die verschillen nogal qua Pa max/etc.
- GT maakt ook gebruik van JJ en Chinese buizen. Omlabelen gebeurt trouwens ook door merken als TAD, RubyTubes, etc.
- de moderne JJ 6V6 gebruikt ook meer gloeistroom dan de oude/andere 6V6s (0,5A vs. 0,45A) maar dit verschil moet meestal wel te handelen zijn.

In mijn JCM 900 50W DR zie ik als V1 (het buisje dat het verst van de eindbuizen af zit) een ECC803S zitten. Wat zijn de eigenschappen van deze buis en wat mag ik verwachten als ik deze vervang door een ECC83, zoals origineel?

En is, als ik de eindbuizen (EL34) vervang door een gematchte set EL34 vervang, bias afstelling nodig?

cluseau
8 maart 2010, 17:39
Een 803 heeft voor zover ik weet betere eigenschappen en is door de fabrikant als zodanig geselecteerd. Vooral op het gebied van ruis/brom presteerd dit type beter. Het is dan verstandig deze als eerste trap te gebruiken.

Gematched of ongematched, dit doet niets af aan de noodzaak voor bias afstellen. Twee veschillende buizen moet je ook zo goed mogelijk afstellen maar met een paartje krijg je natuurlijk net iets beter resultaat.

Frans.

JohnLord
8 maart 2010, 17:58
Wat betreft de hoeveelheid gain is er dus geen verschil met de ECC83?

cluseau
8 maart 2010, 22:03
Wat betreft de hoeveelheid gain is er dus geen verschil met de ECC83?

Volgens de datasheet is de versterking voor beide typen 100x dus zou de gain gelijk moeten zijn, ook omdat de gain mede wordt bepaald door omliggende componenten.

Frans.

JaapB
31 maart 2010, 15:55
ECC803S is dezelfde buis als ECC83. Vanaf omstreeks 1960 is Telefunken geselekteerde buizen gaan leveren die van een afwijkende typeaanduiding werden voorzien. Versterking en vervorming zijn identiek aan de standaard buis maar ruis, brom en capaciteiten zijn echter de laagst haalbare waarden.

Voor de gitaar is deze buis totale overkill, ze is bedoeld voor gebruik onder laboratoriumomstandigheden. Klankmatig zijn Telefunkies niet onaardig vanwege het (relatief) hoge aandeel tweede harmonische in de vervorming. Als ze nog goed meet kun je er een aardige duit voor ontvangen op ebay. Buizen die 20% of meer hebben ingeleverd op de nieuwspecs zijn niet erg waardevol meer...

master99
7 april 2010, 17:39
De JJ/Tesla EC803S hebben mij erg teleurgesteld. Van de 10 die ik er laatst heb gekocht waren er 8 zodanig microfonisch dat ze onbruikbaar waren. Ik hoef ze niet.

rinaldo
7 april 2010, 18:32
er worden tegenwoordig behoorlijke woekerprijzen gevraagd voor zogenaamde nos buisjes. heb deze week nog iemand gemaild die twee telefunken ecc83's te koop had staan, ik schrok me rot toen hij de prijs doormailde. 95 euro voor een setje.

ik kon ook wel wat goedkopere buisjes krijgen, nl. philips miniwat ecc83 kosten maar 45 euro voor een gematched paartje. nou volgens mij hoeven voorversterker buisjes niet gematched te worden, en die prijzen vind ik belachelijk. voor een set eindbuizen oke, maar voorversterker buisjes?

btw die philips miniwat buisjes klinken trouwens wel goed. heb toevallig deze week een paar uit een ouwe geloso getrokken, en die klinken in mijn marshall 4010 combo bijzonder goed.:rockon:

big dooley
7 april 2010, 18:48
dankzij internet rijzen de prijzen voor NOS echt de pan uit, ja... eerlijk gezegd, vind ik het de prijs niet waard... een snarenwissel voor de prijs van een huidige productie ecc83 doet meer voor het geluid

bedoelen ze met dat "matched" niet de dubbele triode's die in zo'n buis zitten?
je leest vaak dat zo'n buis nodig schijnt te zijn voor de laatste voorversterkerbuis in het signaal, de zogenoemde fasedraaier... volgens de meeste insiders is dit pure verkooppraat... ik gebruik zelf ook geen matched triode's en de versterker vaart er wel bij

nico verduin
7 april 2010, 19:05
er worden tegenwoordig behoorlijke woekerprijzen gevraagd voor zogenaamde nos buisjes. heb deze week nog iemand gemaild die twee telefunken ecc83's te koop had staan, ik schrok me rot toen hij de prijs doormailde. 95 euro voor een setje.

ik kon ook wel wat goedkopere buisjes krijgen, nl. philips miniwat ecc83 kosten maar 45 euro voor een gematched paartje. nou volgens mij hoeven voorversterker buisjes niet gematched te worden, en die prijzen vind ik belachelijk. voor een set eindbuizen oke, maar voorversterker buisjes?

btw die philips miniwat buisjes klinken trouwens wel goed. heb toevallig deze week een paar uit een ouwe geloso getrokken, en die klinken in mijn marshall 4010 combo bijzonder goed.:rockon:
En dat gaat ie nog vangen ook. Vooral richting Japan.

nico verduin
7 april 2010, 19:12
bedoelen ze met dat "matched" niet de dubbele triode's die in zo'n buis zitten? Yep. In het HiFi segment worden ze ook nog wel eens als gematched paartje verkocht (ivm 2 kanalen)


je leest vaak dat zo'n buis nodig schijnt te zijn voor de laatste voorversterkerbuis in het signaal, de zogenoemde fasedraaier... volgens de meeste insiders is dit pure verkooppraat... ik gebruik zelf ook geen matched triode's en de versterker vaart er wel bijHeeft bij de PI weinig effect. Het verschil is rond de +/- 1dB in gain ook al lopen de triodes aardig uit elkaar. Eea heeft te maken met de constructie van de meeste Long tail phase inverter constructies.
Deels wordt dit in het ontwerp opgelost door verschillende anode weerstanden (Fender met zijn 100K en 82K). Ceriatone lost dat soms op door een 25K instel potmetertje te gebruiken. De loper aan de + en elke uiteinde aan de anode weerstand. Zo kun je een zuivere balans maken of een bewuste mismatch.

nico verduin
7 april 2010, 19:13
De JJ/Tesla EC803S hebben mij erg teleurgesteld. Van de 10 die ik er laatst heb gekocht waren er 8 zodanig microfonisch dat ze onbruikbaar waren. Ik hoef ze niet.Die ervaring heb ik niet. Ben over het algemeen wel tevreden over die 803's.

Thiez
7 april 2010, 19:15
Ik heb ook een JJ ECC803 in eerste positie van me versterker en geen klagen over. Is de versterker zeker ten goede gekomen ten opzichte van de engl buisjes die er in zaten.

big dooley
7 april 2010, 19:22
Yep. In het HiFi segment worden ze ook nog wel eens als gematched paartje verkocht (ivm 2 kanalen)

Heeft bij de PI weinig effect. Het verschil is rond de +/- 1dB in gain ook al lopen de triodes aardig uit elkaar. Eea heeft te maken met de constructie van de meeste Long tail phase inverter constructies.
Deels wordt dit in het ontwerp opgelost door verschillende anode weerstanden (Fender met zijn 100K en 82K). Ceriatone lost dat soms op door een 25K instel potmetertje te gebruiken. De loper aan de + en elke uiteinde aan de anode weerstand. Zo kun je een zuivere balans maken of een bewuste mismatch.

wat ik begreep zijn de meeste circuits niet eens gebalanceerd, dus heeft het weinig nut om een matched triode in de PI van een gitaarversterker te stoppen... toch zie je regelmatig verkooppraat hierover...

rinaldo
7 april 2010, 19:41
maar eerlijk, wat vinden jullie daar nou van? 95 euro voor een paar telefunken preamp buisjes, is dat zijn geld waard? ik vind van niet. er word volgens mij veel te veel waarde gehecht aan die zogenaamde vintage hype. alsof vroeger alles veel beter klonk, oke toegegeven, er zijn uitzonderingen, maar het is net of iedereen een spook uit het verleden najaagt, en ik heb het idee dat handelaren daar dankbaar gebruik van maken.

ik kan me ook nog goed de krakende versterkers herinneren die elke dienst weigerden als je ze nodig had. en fenders voxen en marshalls werden voor lullige bedragen verkocht, en je was blij dat je er van af was. en als ik dan nu zie waar die dingen voor verkocht worden, daar kon je in die tijd wel twee nieuwe voor kopen.

maar ja toen had ik de ballen verstand van versterkers, en als ik toen de kennis , en de financiele middelen had gehad die ik nu heb, dan had ik mijn krakende versterkers niet verkocht, maar naar een goeie reperateur gebracht, en had ik nu een pracht van een vintage verzameling gehad.

jerome
7 april 2010, 21:21
Telefunken preamp buisjes, die heb ik ook in m'n JMP2203 gehad
Ik vond ze helemaal geweldig, ik wou dat ik ze nog had!
Heeft natuurlijk alles met smaak te maken, maar daar kunnen imho de Tung Sols en zelfs NOS Philips Miniwatt buisjes niet tegen op...
En ze zijn duur, maar van waanzinnig goede kwaliteit.
Ze gaan zo maar 10 jaar mee, dat ga je met de moderne buisjes niet redden...

rinaldo
7 april 2010, 21:38
ach ja, je zult vast wel gelijk hebben, ik vind de philips miniwat al goed klinken, maar 95 euro? ik vind dat overdreven, maar ja zo zit de markt nou een keer in elkaar vrees ik. dat zal ik met mijn gemopper vast niet veranderen.

maar soms kom je ze ook gewoon tegen in een ouwe radio, oid. zag laatst op de vuilstort een ouwe radio liggen met telefunken buisjes, alleen zaten daar niet de buisjes in die ik nodig had, maar met een beetje geluk vind je ze op de rommelmarkt.:dontgeti:

nico verduin
7 april 2010, 21:57
ach ja, je zult vast wel gelijk hebben, ik vind de philips miniwat al goed klinken, maar 95 euro? ik vind dat overdreven, maar ja zo zit de markt nou een keer in elkaar vrees ik. dat zal ik met mijn gemopper vast niet veranderen.

maar soms kom je ze ook gewoon tegen in een ouwe radio, oid. zag laatst op de vuilstort een ouwe radio liggen met telefunken buisjes, alleen zaten daar niet de buisjes in die ik nodig had, maar met een beetje geluk vind je ze op de rommelmarkt.:dontgeti:Die oude buisjes gaan maar 1 richting op in prijs... omhoog. Worden steeds schaarser. Goed of niet goed. Er zijn nog steeds veel mensen (vooral in het buitenland) die ze koste wat kost willen hebben. Dus gaat de prijs omhoog. En of ze het waard zijn... is niet relevant... Is wat iemand ervoor wil betalen.

sjaak1990
7 april 2010, 21:59
De prijzen van NOS buizen zijn echt extreem... Als ik kijk naar wat ik heb en wat het waard is dan schrik ik zeg... Pas keek ik naar de ebay verkoop prijzen en mijn grote doosje ecc81's zal wel boven de 1000 euro uitkomen... en heb dan nog een ecc83 doosje en die zijn duurder :dontgeti:

Vind ze toch wel veel lekkerder klinken die NOS buizen...heb wel goede ervaring met de kwaliteit van JJ, vind ze betrouwbaar maar de klank tja...

bass blom
7 april 2010, 22:00
ik heb een tijd geleden een 1954 philips ecc83 (o.i.d.) in mijn marshall gedaan.
ik weet dat het een 1954 buisje is want hij komt uit de recorder die mij pa kocht in dat jaar.
ik hoorde wel iets verschil, maar ik hoorde meteen ook dat het net nieuwe gouden pennen V1 buisje kaduuk was.
die haalde ik er dus uit voor de philips.

toen ik een paar dagen later die nieuw kreeg bleef de philips nergens.
die kan natuurlijk ook over zijn branduren geweest zijn :D

big dooley
7 april 2010, 22:44
Ze gaan zo maar 10 jaar mee, dat ga je met de moderne buisjes niet redden...


ja hoor, ik heb met de preamp buizen van mijn DSL100 zo'n 10 jaar gedaan... heb ze daarna verwisseld, maar altijd op reserve gehouden... je weet nooit...

laatst een jaar oude tungsol (nieuwe productie) die de geest gaf
de JJ's houden het langer vol en ik moet zeggen dat ik dat donkere toch iets lekkerder vind...
nog een telefunken uit een ouwe dynacord PA-versterker gerukt en in V1 gestopt, maar ik hoorde geen verschil... heb ook een aantal 5751 buisjes van general electric... hebben iets minder gain dan een ecc83

rinaldo
8 april 2010, 21:06
De prijzen van NOS buizen zijn echt extreem... Als ik kijk naar wat ik heb en wat het waard is dan schrik ik zeg... Pas keek ik naar de ebay verkoop prijzen en mijn grote doosje ecc81's zal wel boven de 1000 euro uitkomen... en heb dan nog een ecc83 doosje en die zijn duurder :dontgeti:

Vind ze toch wel veel lekkerder klinken die NOS buizen...heb wel goede ervaring met de kwaliteit van JJ, vind ze betrouwbaar maar de klank tja...

zou wel eens in jouw doosje willen snuffelen:crazyhappy:

jerome
8 april 2010, 23:03
ja hoor, ik heb met de preamp buizen van mijn DSL100 zo'n 10 jaar gedaan... heb ze daarna verwisseld, maar altijd op reserve gehouden... je weet nooit...

laatst een jaar oude tungsol (nieuwe productie) die de geest gaf
de JJ's houden het langer vol en ik moet zeggen dat ik dat donkere toch iets lekkerder vind...
nog een telefunken uit een ouwe dynacord PA-versterker gerukt en in V1 gestopt, maar ik hoorde geen verschil... heb ook een aantal 5751 buisjes van general electric... hebben iets minder gain dan een ecc83

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt...
Ik bedoelde ermee dat die moderne preampbuizen zoals bijv. de JJ's en de EH's vaak na zo'n 8 jaar al versleten zijn en als bagger klinken terwijl de Philips en Telefunken preampbuisjes na 10 jaar vaak nog steeds heerlijk fris en dynamisch klinken (allemaal afhankelijk van de branduren natuurlijk)
Een kennis van me repareert oude buizenamps en heeft ook al vaker opgemerkt dat die oude merken buizen langer meegaan.
Hij heeft met zijn buizentester ook vergelijkingstesten gedaan.
Op een of andere wijze is de kwaliteit van de moderene buizen niet meer wat het geweest is en bovendien is de kwaliteit ook minder constant

big dooley
9 april 2010, 00:19
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt...
Ik bedoelde ermee dat die moderne preampbuizen zoals bijv. de JJ's en de EH's vaak na zo'n 8 jaar al versleten zijn en als bagger klinken terwijl de Philips en Telefunken preampbuisjes na 10 jaar vaak nog steeds heerlijk fris en dynamisch klinken (allemaal afhankelijk van de branduren natuurlijk)
Een kennis van me repareert oude buizenamps en heeft ook al vaker opgemerkt dat die oude merken buizen langer meegaan.
Hij heeft met zijn buizentester ook vergelijkingstesten gedaan.
Op een of andere wijze is de kwaliteit van de moderene buizen niet meer wat het geweest is en bovendien is de kwaliteit ook minder constant

nee hoor, ik begrijp je heel goed.. was ietwat sarcastisch bedoeld... je wil niet weten, wat er gebeurde, toen ik die 10 jaar oude buizen had vervangen :)

maar inderdaad, de huidige productie buizen zijn stukken minder van kwaliteit, maar dan nog vind ik de prijzen van NOS veel te hoog om daar enig voordeel uit te halen... zoals ik al zei, een snarenwissel doet meer voor het geluid, dan een CP-buisje vervangen voor een NOS-buisje... en dat langer meegaan moet je dan maar afwachten

ander voorbeeld;
je kent het verhaal wel, om ieder kwartaal de bias van de buizen na te kijken en bij te stellen indien nodig (wat er op nakomt, dat ze warmer afgesteld moeten worden)...
wel, een van de techneuten op een engelstalig forum, waar ik veel kom, dacht er het zijne over, en is daar helemaal niet zo'n fan van

als eindbuizen verslijten, wil dat zeggen, dat de wolfraam coating op de kathode (dat ding wat oranje opgloeit) wegslijt... op die manier kunnen er minder electrodes wegschieten naar de anode (buitenste metalen omhulsel binnenin de buis) dus wordt de biasinstelling kouder...
doe het zelvers stellen de bias dan heter in, maar dat blijkt ook meer belasting te geven op de buis, zodat de buis nog sneller gaat slijten!

dat de biasinstelling in de smiezen wordt gehouden is aan te bevelen, maar is deze op den duur zo verlopen, na een bepaalde tijd, dat de versterker niet lekker meer klinkt, is het beter om de buizen te vervangen, dan deze weer opnieuw in te stellen

ipv dat het telkens opnieuw (warmer) afstellen van de buizen onderhoud is, blijkt het juist een manier te zijn, om ze nog sneller te laten slijten!

jerome
9 april 2010, 00:33
Ok, ik had al een vermoeden...;)
Over NOS buizen gesproken; ik was laatst bij een klant en daar vond ik stomtoevallig nog nooit gebruikte "splinternieuwe" 40 jaar oude Philips EL34 buizen nog in de verpakking in een kelderopslag.
"Ach neem maar mee zei hij, die worden toch nooit meer gebruikt..."
Gelijk de JJ's uit m'n JMP 2203 getrokken en deze Philips schatjes erin gepropt
Wat een verschil...:crazyhappy:

big dooley
9 april 2010, 00:42
Ok, ik had al een vermoeden...;)
Over NOS buizen gesproken; ik was laatst bij een klant en daar vond ik stomtoevallig nog nooit gebruikte "splinternieuwe" 40 jaar oude Philips EL34 buizen nog in de verpakking in een kelderopslag.
"Ach neem maar mee zei hij, die worden toch nooit meer gebruikt..."
Gelijk de JJ's uit m'n JMP 2203 getrokken en deze Philips schatjes erin gepropt
Wat een verschil...:crazyhappy:


tja, das enorm mazzel hebben...

af en toe vraag ik me toch wel eens af of de NOS wel echt ongebruikt zijn
ieder gek kan wel zeggen dat ze goed testen, maar voor hetzelfde geld hebben ze al een aantal jaar erop zitten...

nico verduin
10 april 2010, 07:01
tja, das enorm mazzel hebben...

af en toe vraag ik me toch wel eens af of de NOS wel echt ongebruikt zijn
ieder gek kan wel zeggen dat ze goed testen, maar voor hetzelfde geld hebben ze al een aantal jaar erop zitten...
Je kan gauw genoeg zien of ze gebruikt zijn:
- inbrand plekjes op de buis (vooral EL84)
- zwaar geoxideerde pinnnen

Voor wat betreft testen..... Elke buizenbak is in feite een buizentester als je weet wat je doet.

Midwolda
10 april 2010, 10:37
Ik zoek me rot, maar mijn geduld is eerder op dan dat er resultaat verschijnt...
Waar kan ik een overzicht vinden / wie wil er een lijstje met indrukken maken
van de toonkarakteristieken van de verschillende merken/types voorversterkerbuizen?
Bijvoorbeeld, hierboven lees ik over "het donkere van JJ's", dat soort wijsheden.

Thiez
10 april 2010, 10:40
http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf
http://www.tonefactory.nl/shop2/eindbuizen.pdf
misschien heb je hier wat aan? Het is niet helemaal gericht op tone maar redelijk wat informatie

edit:
http://thetubestore.com/accessories.html
hier staan ook wat reviews met informatie over verschillende buizen

Midwolda
10 april 2010, 11:31
Dankjewel Thiez, dat helpt me al een heel eind op weg!

Edit: nog een goeie gevonden: 12AX7 Comparison. (http://www.tubesandmore.com/scripts/foxweb.dll/extpage@d:/dfs/elevclients/cemirror/ELEVATOR.FXP?page=12AX7CHART)

nico verduin
10 april 2010, 11:57
Wees er wel alert op, dat de rest van de componenten een rol spelen. Daarnaast is het wel grappig hoe ze over de goldpins reageren. De specs zouden hetzelfde (moeten) zijn. Edoch. Ik heb ooit een buizentest gedaan op de pre-amp van een Princeton Reverb. En tot mijn verassing bleek de EH 12AX7 Gold het hele hoog wat te temmen en niet zo dominant laten doorklinken. De buis zat op de plek van de PI. Op V1 zat er een NOS 5751. Met de gewone EH 12AX7 op de PI. Ging het verhaal niet op.
Dus ik vermoed toch iets meer verschil dan alleen vergulde pinnen. Bij latere tests op ander amps ging hetzelfde verhaal wederom op.

big dooley
10 april 2010, 16:14
wat zijn in jouw ervaring de meest betrouwbare merken van de huidige productie, nico?
aangezien dit ook versterker gerelateerd kan zijn... het gaat om bijvoorbeeld een JVM410H

NOS is voor mij het geld simpelweg niet waard

nico verduin
10 april 2010, 16:27
Eindbuizen:
- JJ (vind ik nog steeds de beste)
- Svetlana's
- TAD vanwege de garantie. Als ze het eenmaal doen, houden ze het wel uit.
- SovTek doen het over het algemeen wel goed. Klank is niet mijn geluid.


Pre-amp
- JJ
- TAD (ook een beetje vanwege de garantie die ze geven)
- SovTek weinig problemen mee.


Tungsol's 12AX7 gaan nogal veel stuk. Plus heb ooit een partij overgenomen. Zouden nieuwe zijn, maar 50% kon de vuilnisbak in.. DOA's, ruis, storingen.

EH wil nog wel eens 40% uitval in een batch hebben. De gold serie tot nu toe geen problemen mee gehad, maar die lopen ook minder hard.
Chinese 7025 ken ik niet.

Klank is persoonlijk.

big dooley
10 april 2010, 17:32
Eindbuizen:
- JJ (vind ik nog steeds de beste)
- Svetlana's
- TAD vanwege de garantie. Als ze het eenmaal doen, houden ze het wel uit.
- SovTek doen het over het algemeen wel goed. Klank is niet mijn geluid.


Pre-amp
- JJ
- TAD (ook een beetje vanwege de garantie die ze geven)
- SovTek weinig problemen mee.


Tungsol's 12AX7 gaan nogal veel stuk. Plus heb ooit een partij overgenomen. Zouden nieuwe zijn, maar 50% kon de vuilnisbak in.. DOA's, ruis, storingen.

EH wil nog wel eens 40% uitval in een batch hebben. De gold serie tot nu toe geen problemen mee gehad, maar die lopen ook minder hard.
Chinese 7025 ken ik niet.

Klank is persoonlijk.


klank is inderdaad persoonlijk... daarom vroeg ik ook naar betrouwbaarheid :)

heel veel mensen fikken de JJ's af en dan met name de pre-amps... ik vind ze juist heerlijk wollig... zeker voor zo'n high-gain beest als de JVM...
heb zelf KT77's in de JVM gestopt... goed om te weten, dat JJ's stevig in elkaar zitten... mijn favo merk qua klank, blijkt ook nog es betrouwbaar te zijn... een tech die zelf marshall-klonen maakt, die ik ken van een engelstalig forum, zweert er ook bij, tesamen met de svetlana's (winged C)

met tungsol heb ik maar 1 ervaring, en dat was ronduit bagger (pre-amp)

tad ken ik eigenlijk niet, een kennis is er zeer over te spreken, maar ik vind ze ietwat duur... beetje groove tubes -achtig

nico verduin
10 april 2010, 19:57
klank is inderdaad persoonlijk... daarom vroeg ik ook naar betrouwbaarheid :)

heel veel mensen fikken de JJ's af en dan met name de pre-amps... ik vind ze juist heerlijk wollig... zeker voor zo'n high-gain beest als de JVM...
heb zelf KT77's in de JVM gestopt... goed om te weten, dat JJ's stevig in elkaar zitten... mijn favo merk qua klank, blijkt ook nog es betrouwbaar te zijn... een tech die zelf marshall-klonen maakt, die ik ken van een engelstalig forum, zweert er ook bij, tesamen met de svetlana's (winged C)

met tungsol heb ik maar 1 ervaring, en dat was ronduit bagger (pre-amp)

tad ken ik eigenlijk niet, een kennis is er zeer over te spreken, maar ik vind ze ietwat duur... beetje groove tubes -achtig
TAD test zijn buizen wat uitgebreider. En daar betaal je een verzekeringspremie voor (de 6 maanden garantie).

big dooley
10 april 2010, 21:01
TAD test zijn buizen wat uitgebreider. En daar betaal je een verzekeringspremie voor (de 6 maanden garantie).

en klopt het dat hij buizen laat maken volgens zijn specificatie's door shuguang? of heeft ie nog andere fabrikanten?

nico verduin
10 april 2010, 21:08
TAD claimt dat zij buizen volgens hun specs laten maken. Ik weet wel dat ik ze nergens anders heb gezien. Ooit was er een leverancier die ze plotseling te koop had. Dat zou betekenen dat Shuguang ze ook buiten TAD zou verkopen (contract breuk?). Echter het bleek een afgekeurde partij van TAD te zijn. Maar die waren weer gauw van de site afgehaald.
Weet wel dat ze goede test apparatuur hebben. Kunnen ook gewoon ff 30 eindpitten tegelijk inbranden.

big dooley
10 april 2010, 21:16
ok dan... tja, wellicht wel eens het proberen waard... hoor goede verhalen over hun 7025's... schijnt erg stil te zijn

moet nog een keertje een vervanger hebben voor de overleden tungsol... daar zit nu een marshall gemerkte buis in (ook van shuguang, trouwens)

Wiellem
2 juni 2010, 11:44
Ik weet zelf niet of er buizen aan vervanging toe zijn, zou een specialist dit wanneer ik de versterker even afgooi dit kunnen testen/zien?

Heb het gevoel dat de buizen in de versterker toch behoorlijk oud zijn en weet er zelf niks vanaf.

moscowits
12 juli 2010, 10:17
Wie een boogie heeft kan in de brochure lezen wat de zin of onzin is van het
biassen en dat het eigenlijk een manier van geld verdienen is voor de techneut.
En dat de pots vaak een bron voor storingen blijken te zijn doordat ze tijdens
het spelen kunnen gaan trillen en kunnen verdraaien. En zodoende de ruststroom ontregelen.

tommus42
12 juli 2010, 10:42
Dat waag ik te betwijfelen. Het is eerder door boogie ingegeven uit commerciele overwegingen (mesabuizen kopen voor het beste resultaat):makeup:

cluseau
12 juli 2010, 12:08
En dat de pots vaak een bron voor storingen blijken te zijn doordat ze tijdens
het spelen kunnen gaan trillen en kunnen verdraaien. En zodoende de ruststroom ontregelen.

Denk ervan wat je wil maar bovenstaande is klinklare onzin.

Dat internet zit echt vol indianenverhalen . :seriousf:

Frans.

pasqual
9 augustus 2010, 23:16
de bias: ik wil met alle liefde de bias checken van mijn versterker: Engl straight combo 4 x EL34's, 4 x 12ax7c pre-amp buisjes en een 12ax7a fasedraaier. op het moment dat de versterker op 4 el34's draait worden de eindbuizen erg heet wat er op zou duiden dat de bias ontregeld is. ook begint de versterker dan vreemde geluiden te produceren ( plop- om de 2 seconden, na zo'n dik uur spelen ). zogauw ik twee buizen er uit trek, de speaker op de 4 ohm uitgang aansluit ( normaal 8 ohm ), heb ik verder geen klachten meer. omdat ik graag de bias zou willen checken, heb ik de versterker open gedraaid maar kan met geen mogelijkheid een trimpot ontdekken, op geen enkele printplaat. het kan toch niet zo zijn dat ik de hele versterker moet demonteren om zoiets ( relatief ) simpels als biassen te kunnen doen? betekent dit nou dat deze versterker gewoonweg niet af te stellen is?

zie foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NPMQYWRT.jpg

de bovenste printplaat is van de eindbuizen, daar onder van de pre-amp buizen. het zal toch niet zo zijn dat de trimpot aan de onderkant van de printplaat zit? lijkt me een onlogische plaats.

in ieder geval bedankt en groeten pasqual.

cluseau
9 augustus 2010, 23:36
....op het moment dat de versterker op 4 el34's draait worden de eindbuizen erg heet wat er op zou duiden dat de bias ontregeld is. ...l.

-1, erg heet is relatief. Zie je de plate rood aanlopen? Zo nee is er geen enkel bewijs voor ontregelde bias.

Als je nu eens begint de bias te checken met een multimeter ipv je vingers. Zoek daarvoor de OT op en probeer uit te vinden waar de center aansluiting zit. De andere twee zitten aan de anode van de el's. Met de amp uit en de elko's ontladen meet je de weerstand tussen de centertap en de anodes. Deze waarde zal iets verschil in zitten. Schakel je versterker in en laat hem 10 min. opwarmen. Meet nu de spanning tussen de centertap en de anode aansluiting(en). De anodestroom is de gemeten spanning gedeeld door de eerder gevonden weerstand. Meet vervolgens de spanning Uak en vermenigvuldig die met de berekende stroom. Het vermogen dat daaruit volgt zou 60 a 70 procent mogen zijn van de max dissipatie. Alleen dan heb je een exacte waarde en geloof ik of je bias tehoog/laag staat.

suc6
Frans.

edit
meet eens de spanning op de g1 van de el's, ik heb een klein vermoeden dat je een lekke koppelcap hebt.
/edit

tommus42
10 augustus 2010, 00:14
De versterker heeft wel lang heet gedraaid, aan die schroeiplekken te zien. En daar links op die voorversterkerprint zit volgens mij een pot.

cluseau
10 augustus 2010, 16:29
En daar links op die voorversterkerprint zit volgens mij een pot.

Dat is een ontbrom potmeter, helaas pindakaas

Frans.

tommus42
10 augustus 2010, 17:23
Dat is een ontbrom potmeter, helaas pindakaas

Frans.

Ah, das jammer:)

nico verduin
10 augustus 2010, 19:43
De versterker heeft wel lang heet gedraaid, aan die schroeiplekken te zien. En daar links op die voorversterkerprint zit volgens mij een pot.waar zie jij schroeiplekken. Ik zie alleen wat verbrande flux.

pasqual
10 augustus 2010, 19:50
oké Frans, ik snap dat ik niet uit moet gaan van de hoeveelheid warmte van de buizen om tot die conclusie te komen. het is de combinatie van ( naar mijn mening ) flinke warmte ontwikkeling en het geluid dat ik in mijn openings post omschreef. de plate wordt niet rood. maar het geluid houdt op nadat ik 2 buizen trek. wat tommus42 ziet als schroeiplekken zijn erg slordige solderingen wat mij doet vermoeden dat er 4 nieuwe buisvoeten in zijn gekomen of de orginele zijn opnieuw gesoldeerd....trouwens, aan de buitenkant, daar waar de buizen in de voeten zitten, zie je wel warmte plekken op het chassis. kan natuurlijk vrij normaal zijn....

en de "ontbrom potmeter" is naar mijn bescheiden mening geen potmeter omdat je nergens aan kunt draaien. vraag me niet wat het dan wel moet zijn.

kan ik niet concluderen dat de bias misschien is afgesteld op 2 buizen? er zaten er ook maar 2 in toen ik 'm kocht.

verder ben ik niet technisch genoeg om dit ff te doen, ik zal me eerst beter moeten inlezen. ik dacht eigenlijk dat het ondoenlijk is om te biassen zonder potmeter en van de zotte om printplaten te moeten demonteren om überhaupt bij een biaspotmeter te komen.

op de volgende foto zie je de pre-amp printplaat met rechts de vermeende ontbrom potmeter. voor de rest op geen enkele printplaat een potmetertje te ontdekken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3EMQ3SOW.jpg

anyway, bedankt voor jullie moeite.

cluseau
10 augustus 2010, 20:04
en de "ontbrom potmeter" is naar mijn bescheiden mening geen potmeter omdat je nergens aan kunt draaien. vraag me niet wat het dan wel moet zijn......

Hi Pasqual, of er daadwerkelijk een potmeter inzit kan ik aan de niet componentenzijde natuurlijk niet zien. Wel is het gebruikelijk gezien de positie in het raster en het trimgat daar middenin dat daar een potmeter zou zitten. Dat heeft tommus42 goed gezien. Of er idd een potmeter geplaatst is maakt hier niet uit, je kan er ook vaste weerstanden inzetten. Maar zeker is dat het voor een potmeter bedoeld is omdat de loperzijde aan massa ligt en de beide uiteinden van de zogenaamde potmeter naar het gloeidraadcirquit gaat.

Jouw biaspotmeter zou wel eens heel dicht bij de voeding kunnen zitten btw.

Kun je een wat gedetaileerder foto maken van de eindversterker print. Doe dit als het kan met een gewone lamp in de buurt en zet je flits uit. Ook het bloempje inschakelen voor macro opnamen. Eventueel van boven en onderkant. Misschien kunnen we je op die manier naar de potmeter sturen.

Frans.

nico verduin
10 augustus 2010, 20:08
Maakt het nog uit welke 2 buizen je eruit trekt? Binnenste of buitenste?

frander
10 augustus 2010, 20:20
Al een tijdje niet meer gespeeld, maar een maand of twee geleden begon het geluid van SR (uit 1966) soms heel dun te worden. Leek wel of ie dan 'vermogen' kwijt was. Soms wat knallen... Heb het al eens in een ander topic nagevraagd. Er werd toe geschreven dat het waarschijnlijk een kapot voorversterkerbuis was. Heb het echter nog niet gechecked, maar welke zouden jullie aanraden voor deze versterker? Wat is de invloed van de verschillende merken/typen? Wat is de invloed van deze voorversterkerbuizen? En ik las dat het ook invloed heeft op je 'gain'. Betekend dit dan ook dat bij sommige type er eerder oversturing etc plaatsvindt? Ben benieuwd wat er nu in zit... Moeten ze overigens allemaal van hetzelfde merk zijn (gelijke waarden)? Heb er ooit wel eens naar gekeken toen ik hem net had, en herinner me dat er allerlei merken inzitten. Ben benieuwd! Vast bedankt,

Frank

cluseau
10 augustus 2010, 20:26
Moeten ze overigens allemaal van hetzelfde merk zijn (gelijke waarden)?
Frank, als het prebuisjes betreft (de kleine) mag je alles door elkaar gebruiken. Eindbuizen bij voorkeur gematched en tegelijk vervangen.

Frans.

pasqual
10 augustus 2010, 22:38
Maakt het nog uit welke 2 buizen je eruit trekt? Binnenste of buitenste?

@Nico, volgens mij niet. toen ik 'm kocht zaten de binnenste 2 er nog in. momenteel zitten de buitenste 2 er in. met alle 4 erin heb ik het eerste uur geen problemen. daarna komt er een storing in. na het trekken van 2 buizen, geen problemen meer ( en eigenlijk gewoon een erg lekker geluid ).

@Frans, ik zal 'm van de week weer eens open draaien voor wat fatsoenlijke foto's. dat kan best wel een paar dagen duren. bedankt jongens.

groeten Pasqual.

freddie bassman
14 juni 2011, 22:33
Wat zijn Philips buizen nog waard in goeie staat? Kan er mischien wat overnemen van iemand.

nico verduin
14 juni 2011, 22:44
Wat zijn Philips buizen nog waard in goeie staat? Kan er mischien wat overnemen van iemand.Wat jij ervoor over hebt

freddie bassman
14 juni 2011, 23:19
Ja dat weet ik dus niet, nieuwe JJ's klinken ook wel erg lekker.

nico verduin
15 juni 2011, 11:33
Ja dat weet ik dus niet, nieuwe JJ's klinken ook wel erg lekker.
Ik zou zeggen google ff en je weet wat de markt vraagt.... Maar goed (dus echt goed) worden duur verkocht. Als ze gebruikt zijn, eerst testen anders heb je kans dat je bagger koopt.

freddie bassman
15 juni 2011, 21:39
Zijn vrijwel allemaal ''nieuwe'' maar k weet niet hoeveel ervan gematcht zijn.
Zelf ervaring met de sound van bijvoorbeeld de el34 van philips?

Henk F.
20 november 2011, 12:15
Hallo allemaal,

Ik heb eeb buizenbak van 22 Watt en wil eens gaan experimenteren met voorversterkerbuizen. Ik heb veel op het Internet gelezen, maar de meningen lopen uiteen.
Mijn vraag: Wie heeft ervaring met de preampbuizen (bij mij 3x 12AX7 van Chinese makelij) van Tung Sol en Svetlana? Beide merken komen goed uit de tests welke ik las. Iemand grote verschillen opgevallen?
Ik wacht jullie reactie af.

Henk

Midwolda
20 november 2011, 12:20
De wereld houdt niet op bij Svetlana of Tung Sol, en zeker niet bij alleen 12AX7... ;)
Welke buizenbak heb je nu, en wat wil je aan het geluid veranderen?

Dreverhaven
16 maart 2015, 17:46
Even een vraagje. In de oefenruimte waar ik speel staat een blackface Twin Reverb. De buizen die erin zitten zijn helemaal oranje van kleur als ie aanstaat, alle vier. Ook gaat de amp heel zacht. Hij staat op vol 6, terwijl ik normaal nooit verder dan standje 3 kom. Er komt daarnaast een zee van ruis en treingeluiden uit. Het lijkt me duidelijk dat de pitten op zijn. Echter, het is niet mijn amp en ze willen er daar pas wat aan doen wanneer er hij helemaal geen sjoege meer geeft. Kan dat kwaad? Gaat er meer kapot wanneer de buizen volledig de geest geven? Ik vind het best apart om er zo mee om te gaan eerlijk gezegd.

Gearjunkie
16 maart 2015, 18:57
Jammer dat ze er zo mee om gaan. Als alle 6L6 buizen redplaten is er iets aan de hand. Zo doorgaan vernaggeld de versterker alleen maar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
16 maart 2015, 19:13
Even een vraagje. In de oefenruimte waar ik speel staat een blackface Twin Reverb. De buizen die erin zitten zijn helemaal oranje van kleur als ie aanstaat, alle vier. Ook gaat de amp heel zacht. Hij staat op vol 6, terwijl ik normaal nooit verder dan standje 3 kom. Er komt daarnaast een zee van ruis en treingeluiden uit. Het lijkt me duidelijk dat de pitten op zijn. Echter, het is niet mijn amp en ze willen er daar pas wat aan doen wanneer er hij helemaal geen sjoege meer geeft. Kan dat kwaad? Gaat er meer kapot wanneer de buizen volledig de geest geven? Ik vind het best apart om er zo mee om te gaan eerlijk gezegd.


Zo te horen is je negatieve voeding defect. Buisjes gaan zo heeeeel hard dus als je hem al een uurtje hebt aanstaan kan je ze wel weggooien. Lijkt een servicebeurtje te worden:makeup:



Owja, Fenders hebben best stevige trafo's maar je kan er donder op zeggen dat je straks een trafo kwijt bent. Voor de rest staat alles onder stevige belasting natuurlijk. Doet me denken aan een oldtimer waar alleen vol gas in z'n èèn mee gereden wordt, zonde hoor.

Verwijs ze maar naar dit topic, misschien krijgen ze dan wat meer respect voor hun gear.

Dreverhaven
16 maart 2015, 20:32
Ja zal ik doen. Het is jammer, want het zou een hele mooie amp kunnen zijn. Hij klinkt nu ook niet lekker. Mist druk, laag, dynamiek. Niet wat je van een Twin gewend bent. Ik heb echt nog nooit zo'n ruis uit een versterker horen komen. Als je buizen op zijn kunnen er wel wat bijgeluiden optreden, maar dit is echt continu en vrij hard.

cluseau
16 maart 2015, 20:37
Maak alleen niet de vergissing er een paar nieuwe buizen in te prikken want zo makkelijk kom je er niet vanaf.

Dreverhaven
16 maart 2015, 21:14
Balen. Toen ik daar voor het eerst binnenliep was ik als een kind zo blij dat er zo'n amp stond. Blijkt ie half naar de gallemiezen te zijn. Ik heb het zojuist allemaal doorgegeven en ik hoop dat ze er wat aan gaan doen. Zoals gezegd, het is niet mijn versterker, dan was het een ander verhaal geweest, maar ik zou wel erg blij zijn als dat ding heel blijft en gerepareerd wordt.

cluseau
16 maart 2015, 22:15
Zo erg hoeft het niet te zijn hoor. Meestal een kwartetje buizen met buisvoetjes en voedingselko's. Dat is wel een investering maar de amp kan er dan weer tientallen jaren tegenaan. Die investering is hij dubbel en dwars waard.