PDA

View Full Version : combo of head?



jointje
4 oktober 2006, 20:52
wat is het vershil tussen ne head en ne combo als je bv
ne hughes and kettner neemt, bv ne matrix:
http://i106.photobucket.com/albums/m250/valktje/hk.jpg
http://i106.photobucket.com/albums/m250/valktje/hk2.jpg
ligt het enkel aan het vershil in watt?
en dus aan het cabinet? of zijn er andere verschillen?

Squier4ever
4 oktober 2006, 21:12
combo is open back, dwz de achterkant is open
en bij de halfstack zijn de speakers in een dichte kast gemonteerd.

daarbij heb je bij een head altijd een apart cabinet nodig, anders geen sound, bji een combo is dit niet

Cheetoria
5 oktober 2006, 00:32
die ene is groter:p

sommigen zeggen dat uit een stack (of halfstack) meer geluid komt. wat ze daar precies mee bedoelen...ik denk meer verspreidt ofzo. verder oogt zo'n ding stoerder, en is t meer tillen.

Erikt
5 oktober 2006, 10:24
combo
+compacter
+lichter
+goedkoper
-niet met 4x12 te verkrijgen


stack
+meer druk
+meer spreiding van je geluid
+naar een optreden gaan met alleen je head, daar een buikkast pakken
+als je speakers wilt verwisselen,zet je je headgewoon op een nieuwe buikkast
-veel te zwaar
-als je een head koopt, moet je natuurlijknog speakers kopen..

en dat op de vroege morgen :hippie:

Erikt
5 oktober 2006, 10:26
combo is open back, dwz de achterkant is open
en bij de halfstack zijn de speakers in een dichte kast gemonteerd.


je hebt combo's met openbacks en met closedbacks, hetzelfde geld voor buikkasten..

cosmos
5 oktober 2006, 11:30
combo
+lichter


Nou, probeer maar eens een Bogner Shiva 2x12 combo te tillen. Dan prefereer ik toch echt een een top en 1x12 kast..! :)

future2future
5 oktober 2006, 11:47
Ik zou een top nemen, kan je met verschillende speakerkasten experimenteren met verschillende sounds

heinz3110
5 oktober 2006, 11:52
stack:
+ strakker laag (in vergelijking met een open back combo dan he)
- in kleine kroegies ruimtegebrek!
Ik zie vaak bands met een buslading stacks en drumspullen aankomen om ze daarna te zien klungelen op een podium ter grootte van een postzegel, hehehe.

combo:
+ een open back is handig voor de drummer die wat achter je zit!
- je zit vast aan de combi van versterker en speaker. Met een stack kan je inderdaad nog combineren e.d..(met een combo kan je vaak nog een extra kast eronder zetten hoor.)

Ik bedacht me net: sjouwen blijft sjouwen, of je nou een combo of een stack hebt,mijn ouwe peavey deuce is ook niet fijn om te tillen.Tenzij je een 20 watt transistor combootje hebt ,dan.:D

Kim Wilson
5 oktober 2006, 12:04
Ik heb een combo met extra kast. Zo ben ik lekker flexibel. Voor oefenen en andere kleine dingetjes neem ik enkel mijn combo mee, en als het wat groter wordt neem ik mijn 2 x 12 kist mee. Je kunt op heel veel combo's een extra cab aansluiten.

Een head met kast is in principe makkelijker te verslepen, omdat de delen los van elkaar zijn. Heb je echter een 4x12 kist, gaat dat niet helemaal meer op. Maar dat is ook niet echt vergelijkbaar met een combo.

Voordeel met een head heb je bij festivals, waar al een paar cabs staan. Dan kun je je top daarop aansluiten. Maar dat kan ik met mijn combo dus ook. Alleen is een combo iets zwaarder en groter dan een head.

Ik vind persoonlijk een 1x12 combo met cab het handigste. Niet te groot versterkergedeelte, en lekker flexibel.

olaf
5 oktober 2006, 13:59
Ik zet zelf de 4x12 kast (slanted) op de flightcase van m'n top zodat ik mijzelf lekker kan horen!!! Met combo's is dat veel lastiger (wankelende tafels etc.) Daarbij vindt ik juist een combo (open) beter spreiden dan een 4x12 kast echter deze richt wel duidelijker en klinkt vaak strakker.

vester86
5 oktober 2006, 18:41
stack:
- in kleine kroegies ruimtegebrek!
Ik zie vaak bands met een buslading stacks en drumspullen aankomen om ze daarna te zien klungelen op een podium ter grootte van een postzegel, hehehe.


nou moet je me dat toch eens uitleggen, een stack is alleen maar HOGER, niet dieper (en zo ja, het scheelt maar een aantal centimeters) dus hoezo ruimtegebrek?

heinz3110
6 oktober 2006, 00:49
.......Hoger en dieper maakt niet veel uit nee. Breder daarintegen wel,kijk maar es naar een-bijvoorbeeld- twin reverb versus een 4X12 marshall cab. En vooral als er maar een 1X12 inch in zit.En een combo kan nog op zijn kant als dat nodig is,maar goed.Affijn,ik zie het vaak genoeg in de kroegen waar ik kom en geweest ben.

vox
6 oktober 2006, 02:12
heb zelf dan alleen maar combo's gehad een Peavey special 130 en nu een Vox AD50VT.

ik vind zelf een combo makkelijker voor thuis gebruik, makkelijker te vervoeren.. kroegies of plaatsen die weinig plaats hebben voor een stack.

en wat jezelf mooier vind.. vind een stack ook mooi maar wat laat je geld toe. en sjouwen blijft sjouwen

maestro_nl
6 oktober 2006, 11:33
Voordeel van een head is dat je zelf een speakerkast kunt uitzoeken.
De hoogte, diepte, front- rearloaded, speaker, gesloten/open, bassreflex, dikte, materiaal etc... maakt erg veel uit!

Ik ga zelf voor gesloten achterkant en dat vind je amper toegepast bij combo's omdat de buizen dan ook opgesloten worden.(warmteafvoer)

Daarbij moet je zelf even bekijken wat je praktischer vindt.
1 zware grote combo of 2 lichtere units.

Kim Wilson
6 oktober 2006, 11:41
Nogmaals, je kunt ook een combo in combinatie met een cab gebruiken. Voor repetities en kleine dingen heb je alleen je combo, voor grotere dingen kun je hem uitbreiden met een cab.

Zie:
http://img204.imageshack.us/img204/473/p7280011tn1.jpg

vox
7 oktober 2006, 19:08
ziet er gelikt uit wordt jij combo dan niet gemute???

Baker
8 oktober 2006, 12:41
nou moet je me dat toch eens uitleggen, een stack is alleen maar HOGER, niet dieper (en zo ja, het scheelt maar een aantal centimeters) dus hoezo ruimtegebrek?


mwoa... is toch niet helemaal zo.
Ik heb ook de combo + 2x12 combinatie.
Het is toch wel eens voor gekomen dat het podium echt te klein was, en dat mijn combo op een tafel achter ons moest. dan ben je wel blij dat je de 2x12 gewoon in de bus kunt laten staan.

Over het algemeen is een combo net iets flexibeler wat dat betreft.
http://www.xs4all.nl/~butme/overig/multi.jpg

Baker
8 oktober 2006, 12:45
Voordeel van een head is dat je zelf een speakerkast kunt uitzoeken.
De hoogte, diepte, front- rearloaded, speaker, gesloten/open, bassreflex, dikte, materiaal etc... maakt erg veel uit!

Ik ga zelf voor gesloten achterkant en dat vind je amper toegepast bij combo's omdat de buizen dan ook opgesloten worden.(warmteafvoer)

Daarbij moet je zelf even bekijken wat je praktischer vindt.
1 zware grote combo of 2 lichtere units.

Dat je je eigen speaker kunt uitzoeken is echt een voordeel.
Maar dat je twee lichter units hebt geldt alleen als je een top + 2x12 hebt.
Een 4x12 speakerkast is altijd nog zwaarder dan een combo....

Nu ik er zo over nadenk,
een top en 2 2x12's zou ook wel erg handig zijn. Dan ben je ultra flexibel!

Kim Wilson
8 oktober 2006, 17:36
ziet er gelikt uit wordt jij combo dan niet gemute???
Nee. Ik kan ze gewoon tegelijk gebruiken.

AART
8 oktober 2006, 18:45
je kan ook gewoon een 1x12 kastje meenemen voor als je minder ruimte hebt...


En top + 2x12 neemt ook niet heel veel meer ruimte in dan een combo.


Grote voordelen van een stack:

+ Closed back speakercab mogelijk, veel strakker laag, meer punch en druk.
+ Je kan kiezen wat voor en hoeveel cabs je eraan hangt, en dus ook heel makkelijk speakers wisselen.
+ Top zelf is lekker licht, als er al een cab is in het oefenhok scheelt het een hele hoop rugklachten.

vox
8 oktober 2006, 19:22
Nee. Ik kan ze gewoon tegelijk gebruiken.

oke das gaaf de mijne heeft het niet maar is dit te maken???