PDA

View Full Version : te grote pre-amp buisjes



swingswing
4 oktober 2006, 20:37
Hallo,
Ik heb sinds een tijdje een Mesa Boogie Mark III comb en ben daar uiteraard heel tevreden over. Hij is niet meer helemaal origineel. Een van de vorige eigenaren heeft er een zwaardere trafo ingezet en daarom ook een groter chassis voor deze versterker gemaakt (wat overigens erg netjes gedaan is).
Nu vond ik het wel tijd worden om alle buizen eens te vervangen en nu stuit ik op het volgende probleem: De pre-amp buizen zijn te dik!

Er zitten nu Philips ecc83 in en deze zijn net wat smaller dan de JJ ecc83 die ik er in wilde doen. De sockets liggen ongeveer een halve centimeter diep in het chassis en daardoor passen de buisjes er net niet in. Het scheelt maar millimeters!

Nou kan ik natuurlijk de versterker dusdanig laten verbouwen dat het zaakje wel allemaal past, maar ik zou liever weten welke buisjes dan wel passen.
De Philips buizen hebben een diameter van 1,9 cm. en een omtrek van 7,7 cm.
Als iemand toevallig even zou kunnen meten en kunnen vertellen welk merk buizen niet groter is dan dit, zou ik erg geholpen zijn.

Alvast bedankt,

Henri.

Toaster
4 oktober 2006, 20:45
philips buizen??

Squier4ever
4 oktober 2006, 21:01
worden niet meer gemaakt dat is het probleem, een setje NOS Philips buizen kun je proberen te scoren

swingswing
5 oktober 2006, 14:41
verder nog iemand die alternatieven weet??

patricia
5 oktober 2006, 14:58
hoi,

misschien dat je hier wat kan vinden:



http://www.drtube.nl/index.htm


succes.

Chris Winsemius
5 oktober 2006, 15:12
Hoi Henri

Heb hier net even gemeten maar nieuwe Tungsol, Shuguang, JJ en EH buizen waren te dik.
Ouwe Philips en Telefunken buisjes zijn smaller, Telefunken zelfs nog ietsje meer...
maar meestal NewOldStock onbetaalbaar.

Goedkope oplossing: probeer 'n oud (hifi/pa)buizenversterkertje te vinden met die oude buizen d'r in.

SUCCES!!!

Kim Wilson
5 oktober 2006, 15:19
Kun je de gaten in het chassis niet iets groter maken? Met een vijl of een boormachine of zo? Zal wel wat werk kosten misschien, maar het is goedkoper dan een regiment NOS Telefunken buisjes inslaan.

Erikt
5 oktober 2006, 16:43
Is er dan helemaal geen andere buis op de markt met dezelfde afmeting? Leuk is dat, gaan je buizen verrot moet je een nieuwe amp scoren :P

Chris Winsemius
5 oktober 2006, 16:51
Dremel dus maar ajb alles voorzichtig afdekken als je d'r bij kunt op de printplaat zodat er geen metaalgruis op/bij onderdelen of in buisvoeten belandt.

2e hands pa/hifi-versterkertje hoeft niet veel te kosten en vaak zitten er nog zeer ok-je pre-amp-buisjes van genoemde in.

stumpy
5 oktober 2006, 17:13
Die philips buisjes heb ik ook in mn tsl100 zitten, koop de top, buisjes er gratis bij:P

jacky
5 oktober 2006, 22:43
Je vondt het tijd worden om de buizen te vervangen

Slecht geluid geen punch geen gain ????

Of buik gevoel ...pre amp buizen gaan behoorlijk lang mee en die philips buisjes zijn echt niet slecht

Greetz en succes Jacky

swingswing
5 oktober 2006, 23:06
Hallo allemaal,

Ik heb besloten om de voorbuizen voorlopig maar te laten zitten en vervang voor dit moment alleen de eindbuizen. Deze zijn aan de gloei te zien t hardst toe aan vervanging. De voorbuizen zitten er zeker ook al lang in en had ik dus graag vervangen omdat de gain de laatste tijd wat minder aan het worden is en de versterker ruist nogal t eerste uur dat ie aanstaat.

Voor nu dus alleen de eindbuisjes en ik houd het net wel in de gaten om nog aan mooie Philips, Telefunken of RCA ecc83 en ecc81 buisjes te komen.
Mocht iemand nog een tip hebben: henrimaas@hotmail.com

Henri.

Iceman
6 oktober 2006, 14:57
www.tonefactory.nl

Misschien hebben ze daat wat voor je, kijk bij "NOS"

Punkrockerke
6 oktober 2006, 17:39
Ei-buisjes zijn ook dunner...

swingswing
7 oktober 2006, 12:34
Ik heb zojuist precies dezelfde voorbuizen gekocht als er nu inzitten:
NOS Philips Miniwatt, 5x ecc83 en 1x ecc81. Best prijzig grapje, 110 euro incl verzending, maar zeker wel de beste oplossing denk ik zo.
Ik heb ze nog niet binnen maar ben er wel al blij mee!

guitarnijboer
7 oktober 2006, 14:32
Is er dan helemaal geen andere buis op de markt met dezelfde afmeting? Leuk is dat, gaan je buizen verrot moet je een nieuwe amp scoren :P

Ik heb hier buisjes van 'EI' die hebben dezelfde afmeting als de oude philips/mullard buisjes. Ik weet alleen niet hoe het nu met EI zit maar mijn exemplaren zijn waardeloos!! Qua geluid gaat het wel, maar ze zijn extreem microfonisch, en dus al helemaal niet geschikt voor een combo. Het schijnt dat ze tegenwoordig beter spul maken, maar ik ga dat na deze ervaring niet meer testen.

Chris Winsemius
7 oktober 2006, 15:27
Ik heb hier buisjes van 'EI' die hebben dezelfde afmeting als de oude philips/mullard buisjes. Ik weet alleen niet hoe het nu met EI zit maar mijn exemplaren zijn waardeloos!! Qua geluid gaat het wel, maar ze zijn extreem microfonisch, en dus al helemaal niet geschikt voor een combo. Het schijnt dat ze tegenwoordig beter spul maken, maar ik ga dat na deze ervaring niet meer testen.

Zelfde met moderne EItjes hier 'n hele tijd terug, zéér microphonisch en soms ook zeer veel brom. EI 12AT7/ECC81s kunnen ok zijn maar de ECC83s van hun gebruik ik niet meer.

Fijn weekend!