PDA

View Full Version : Rik's Nieuwe Speelgoed (Thinline)



RS-Rik
4 oktober 2006, 17:37
Jaja dat issem dan... ik dacht dat ik eerst een Squier tele custom had maarja die wilden ze bij de band wel heel graag houden... jammer maar helaas.

Ben meteen op zoektocht gegaan en heb dit ding voor de exacte squier-prijs (200 pietermannen) op de kop getikt. Op de kop staat trouwens geen logo maar het lijkt me een '70 japanner.. Matsumoku of iets in die trant. Het ding heeft trouwens een 0-fret.. wat was daar ookalweer de bedoeling van?

Nouja hier dan maar een fotootje
p.s. de F-hole is echt.

http://img145.imageshack.us/img145/4570/p1010131dl5.jpg

http://img169.imageshack.us/img169/3669/p1010133zv4.jpg

Danny Drug
4 oktober 2006, 18:02
f-hole in je tele is even wennen voor mij..

maar ik kan er zeker aan wennen :)

0-fret voor bends van je open EADGBE?

Herman
4 oktober 2006, 20:02
0-fret is er dacht ik voor, dat je open snaren meer als gefret klinken (omdat de snaar dan ook over metaal loopt, net zoals bij een fret...)

Correct me if i'm wrong

*Edit: Helemaal vergeten dat die tele er vet utiziet :)

G.G.
4 oktober 2006, 20:18
0-fret is er dacht ik voor, dat je open snaren meer als gefret klinken (omdat de snaar dan ook over metaal loopt, net zoals bij een fret...)

Correct me if i'm wrong

*Edit: Helemaal vergeten dat die tele er vet utiziet :)

Yep, dat is het, en de actie is overal even hoog, zelfs bij de eerste fret.

wietse
4 oktober 2006, 20:20
matsumoku?

mocht je willen dat is een echte sakai, die trusrodcover is identiek aan die van die van mij, daar staat ook geen merk op maar heb meerdere gitaren gezien allemaal met die trussrodcover en daar stond sakai op.

http://www.wietsesguitars.nl/thinlinetele-000.jpg

sakai maakte voornamelijk goedkope instappers, en heb echt verschrikkelijke gitaren van ze gezien en ook erg mooie en goede maar die zijn zeldzaam, deze thinline modellen kom je nog geregeld tegen terwijl je andere sakai modellen bijna niet ziet.

als die van jou net zo lekker speelt als die van mij dan heb je niks te klagen erg lekkere hals en de elementen vielen mij ook niet tegen.
is deze ook van multiplex?
dat is aan de zijkant van een transparant gelakte gitaar altijd goed te zien, dat is wat jammer bij die van mij, maar het is verder een goede gitaar, 200 euro is een normale prijs voor een sakai tele uit die tijd in goede staat (gaf voor die van mij 120 :D ), 2 jaar geleden stond er 1 op vintage veenendaal en daar werd 250 voor gevraagd.

het doel van de 0 fret is inderdaad dat de open snaren meer als gefret klinken, maar de werkelijke oorzaak is dat het goedkoper is om te produceren, een topkam goed insnijden is een precies klusje, en tijd is geld, en zo heb je er geen omkijken naar.
1 extra sleuf maken voor de 0 fret en de kam kan je erg diep uitsnijden heeft toch geen invloed op de bespeelbaarheid, de 0 fret werd daarom ook meestal door cheapo merken gebruikt.
het nadeel is bij slijtage van de 0 fret kan de snaar blijven haken bij bends e.d.
het grootste voordeel vind ik altijd de perfect lage actie die mogelijk is ook bovenin.

Noid
4 oktober 2006, 21:23
Mooie gitaar, en voor dat geld zeker geen gekke koop lijkt mij! Waar heb je dat ding vandaag gehaald?

RS-Rik
4 oktober 2006, 22:30
Ding klinkt eigenlijk te gek.. behoorlijk wat ballen voor een tele.

Ding is van een soort multiplex maar wel helemaal van mahonie, zitten geen andere houtsoorten tussen.

Elementen zijn ook goed, weinig feedback en een warme tone. de single is bijtend maar niet te (snerpend), een tikkie warm ook.

Een beste gitaar waar al veel reacties op kwamen toenie op marktplaats stond.. ik was er als eerste bij.. yeah.

Cheetoria
5 oktober 2006, 00:20
0-fret is ook beter voor je snaren. en daarbij: het scheelt je ook om de paar jaar je topkam vervangen :soul:

G.G.
5 oktober 2006, 06:24
0-fret is ook beter voor je snaren. en daarbij: het scheelt je ook om de paar jaar je topkam vervangen :soul:Beter voor je snaren? Snap ik niets van en het volgende ben ik het echt niet mee eens.

Bij de bouw is een 0fret gemakkelijker, scheelt een hoop invijlen van een nut.

Maar bij vervanging heb ik liever een topkam. Als die 0-fret veel slijtage heeft je je moet hem vervangen is dat een heel stuk lastiger om dat zonder schade aan je toets te doen.