PDA

View Full Version : Vals Ebben



Lacrymosa
4 oktober 2006, 14:34
Ik ga binnenkort mn Charvel 375 ombouwen, en om te beginnen wil ik de toets veel donkerder maken.
Het is vrij licht palisander, en als ik het bewerk met blokfluitolie wordt het wel iets donderder, maar eigenlijk zou ik het zwart willen hebben.

Na een beetje zoeken en logisch nadenken, kom ik op 3 dingen uit:
Ecoline, oost indische inkt of staalwol in azijn.

De laatste lijkt mij maar een ranzig karwij, en dat zuur kan nooit goed zijn voor het hout.

Nou is mijn vraag, gaat ecoline of inkt niet enorm afgeven tijdens het spelen?

verder.
Als ik het goed begrijp, moet ik de toest eerst even vochtig maken, en licht opschuren, dit hethalen, en dan de 'stain' aanbrengen?

fred dons
4 oktober 2006, 14:46
inderdaad dit gaat afgeven, echter een nette oplossing (naast speciale olie om je toets zwart te maken die Stew Mac niet naar Europa wil verschepen)
is om je toets na de inkt te sealen met dunne superlijm (de variant die zo dun als water is) deze trekt in het hout en fixeert de kleur, als je daarna met 400 of 600 grit licht over de toets schuurt zie je er ook niets meer van

Lacrymosa
4 oktober 2006, 14:48
Maar geet de toets dan niet enorm anders aanvoelen?

Lacrymosa
4 oktober 2006, 14:52
Die olie, Fiebings Oil Dye, wordt veel gebruikt om leer te kleuren, is het dan niet ook gewoon in nederland te verkrijgen, of iig iets vergelijkbaars?

fred dons
4 oktober 2006, 14:57
als je de toets daarna met 400 of 600 schuurt voelt hij precies hetzelfde (of eigenlijk nog beter aan), ik (en trouwens SRV deed het ook) doe dit ook wel eens met maple nekken doe niet gelakt hoeven te worden maar wel een seal laag nodig hebben, eenmaal geschuurt voelen ze superglad aan maar ik hoef niet bang te zijn dat het hout na verloop groen wordt

het kan zijn dat die olie in nederland verkrijgbaar is maar ik heb hem nog niet kunnen vinden, misschien dat Mattia je verder zou kunnen helpen?

Lacrymosa
4 oktober 2006, 15:00
Het is wel in NL te vinden, maar alleen in liter flessen a 45 euro.
Maar zou ik ipv superglue ook wittehoutlijm kunnen nemen, dit verdunnen met water? of trekt dit niet genoeg het hout in?

Trouwens, die olie is volgens mij gewoon leerverf, dat zou toch wel te krijgen zijn in NL, bij de schoenmaker oid?

fred dons
4 oktober 2006, 15:19
nee witte hout lijm werkt niet, dat gaat aanvoelen als rubber als je dat op je toets smeert. het moet echt een waterachtige substantie zijn die in het hout trekt en er niet op blijft liggen.

ik heb een keer eerder met leerverf gewerkt (klein potje) en dat was geen groot succes omdat het hout (was geen gitaar overigens) droog aanvoelde na afloop, maar je kunt het allicht een keer proberen, zo duur is die verf niet

Lacrymosa
4 oktober 2006, 15:24
Ik denk dat ik dan gewoon lekker je eerste methode ga proberen, OI inkt met superglue.

Is het verstandig om het meerdere keren aan te brengen? de inkt dan?
tussendoor nog schuren?

fred dons
4 oktober 2006, 15:51
voor de inkt hoef je niet te schuren, ik zou een sponsje gebruiken en zelf rubbereren handschoenen nemen. inkt in een glazen bakje doen en dan het sponsje er in dopen (klein beetje inkt per keer)
alleen als het niet gelijk dekt nog een 2e laag
ik zou wel er voor zorgen dat mijn toets zo droog mogelijk is dwz niet even olieen van te voren want dan pakt de inkt niet

kiem
4 oktober 2006, 16:20
inderdaad dit gaat afgeven, echter een nette oplossing (naast speciale olie om je toets zwart te maken die Stew Mac niet naar Europa wil verschepen)
is om je toets na de inkt te sealen met dunne superlijm (de variant die zo dun als water is) deze trekt in het hout en fixeert de kleur, als je daarna met 400 of 600 grit licht over de toets schuurt zie je er ook niets meer vansry voor de hijack :D

dat klinkt als een goede oplossing voor t finishen van een flamed maple toets.

heb je enig idee of dit dat glanzend word of dof? ik neem aan dat t dof word, maar ik heb een hekel aan gelakte maple fretboards.

zou dit de flame er ok een beetje mooi laten uitkomen dat je weet??

fred dons
4 oktober 2006, 16:37
ja dit werkt en je kunt kiezen, als je het dikker opbrengt kun je het hoogglans polijsten, breng je het dun op en schuur je het mat is het nagenoeg onzichtbaar maar brengt het toch de vlam omhoog en is je hout gesealed (bij ongesealed flame maple wordt de toets op een gegeven moment zo vies dat de vlam niet meer zichtbaar is)

kiem
4 oktober 2006, 18:18
ja dit werkt en je kunt kiezen, als je het dikker opbrengt kun je het hoogglans polijsten, breng je het dun op en schuur je het mat is het nagenoeg onzichtbaar maar brengt het toch de vlam omhoog en is je hout gesealed (bij ongesealed flame maple wordt de toets op een gegeven moment zo vies dat de vlam niet meer zichtbaar is)zal dit verder veel invloed op je toon ehbben?? lijkt me eigenlijk van niet, maar ik heb dr gene ervarign mee..


zowiezo hartelijk bedankt, dit is net t soort alternatief voor lakken dat ik zocht :D:D


EDIT: moet ik naar een speciaal merk lijm zoeken?? of kan je me een merk aanraden ofzow?

en is die lijm van zichzelf al water dun, of verdun je t zelf??

fred dons
5 oktober 2006, 08:30
nee het heeft geen invloed op je geluid daar is het te dun voor

ik gebruik zelf de superlijm van Vox humana sinds Stew Mac het niet meer verscheept naar Europa (laatste keer heb ik het overigens bij een engels internet bedrijf gekocht)
die is er is verschillende diktes en uiteindelijk is het ook goedkoper dan de kleine tubetjes die je bij de doe-het-zelf-zaak koopt (dit zijn kleine flesjes waar je een jaar mee kunt doen, mits je het flesje netjes afsluit na gebruik (en je zult zien dat dat niet meevalt))
je kunt het dus niet zelf verdunnen (niet dat ik weet in ieder geval)

de manier om op te brengen die ik gebruik is gewoon met je vinger de lijm uit smeren, zolang je niet op 1 plek blijft hangen zal je vinger niet vast lijmen, natuurlijk wel voorzichtig blijven het heet niet voor niets super lijm (en zorg voor goede ventilatie, ik ben zelf inmiddels allergisch voor superlijmdampen geworden)

Lacrymosa
5 oktober 2006, 09:25
Is dit het zelfde als seconde lijm?
Heb daar nog wel een hele batch van liggen namelijk

fred dons
5 oktober 2006, 09:41
ja, dat is het zelfde acrylonnogwatdinges
het enig is dat de normale versie soms nogal dik is (maar dat is een kwestie van uitproberen)s

Mattia
5 oktober 2006, 13:39
nee het heeft geen invloed op je geluid daar is het te dun voor

ik gebruik zelf de superlijm van Vox humana sinds Stew Mac het niet meer verscheept naar Europa (laatste keer heb ik het overigens bij een engels internet bedrijf gekocht)

Wel af en toe weer checken, he? Stewmac al een aantal maanden 'gewoon' weer superlijm met de luchtpost richting Europa verschepen.

Trouwens, ik zou 'gewoon' proberen om eens bij de plaatselijke schoenmaker/leerbewerker te vragen of ze toevallig een klein beetje leer dye, zwart voor je hebben. Moet gewoon goed werken.

Mattia

benwave
5 oktober 2006, 15:16
Wat dacht je van gewoon wat zwarte waterbeits ipv inkt

kiem
5 oktober 2006, 18:50
nee het heeft geen invloed op je geluid daar is het te dun voor

ik gebruik zelf de superlijm van Vox humana sinds Stew Mac het niet meer verscheept naar Europa (laatste keer heb ik het overigens bij een engels internet bedrijf gekocht)
die is er is verschillende diktes en uiteindelijk is het ook goedkoper dan de kleine tubetjes die je bij de doe-het-zelf-zaak koopt (dit zijn kleine flesjes waar je een jaar mee kunt doen, mits je het flesje netjes afsluit na gebruik (en je zult zien dat dat niet meevalt))
je kunt het dus niet zelf verdunnen (niet dat ik weet in ieder geval)

de manier om op te brengen die ik gebruik is gewoon met je vinger de lijm uit smeren, zolang je niet op 1 plek blijft hangen zal je vinger niet vast lijmen, natuurlijk wel voorzichtig blijven het heet niet voor niets super lijm (en zorg voor goede ventilatie, ik ben zelf inmiddels allergisch voor superlijmdampen geworden)ah bedankt, hiermee moet ik genoeg info hebben :D:D

ernieman
5 oktober 2006, 19:28
je kunt het dus niet zelf verdunnen (niet dat ik weet in ieder geval)

Op de stewmac video "Fretting Basics" gebruiken ze acceton voor het schoonmaken van superglue, nadat je een fretje hebt vastgelijmd.
Misschien dat je het er ook mee kunt verdunnen?

EJ

fred dons
6 oktober 2006, 08:25
bedankt Mattia (geen idee waarom ze dat wel verschepen en de dyes niet, de laatste is niet brandbaar de eerste zwaar wel)

@Ernieman
aceton zou in inderdaad kunnen werken, ik heb zo'n flesje schoonmaakmiddel voor superlijm staan (nog nooit geprobeerd) en dat zou misschien ook kunnen werken

hij er overigens wel rekening mee dat de zijkant van de toets meestal gelakt is en daar de inkt niet direct pakt

en helaas donkerwaterbeits werkt niet dat loopt zo het rosewood weer af

Lacrymosa
6 oktober 2006, 09:35
Zo, gister avond met oost indische inkt aan de slag gegaan.
Het hout zoog het echt op als een idioot. Nou moet ik zeggen dat het vanaf het begin al een redelijk droog stuk hout was, zoog fretboardolie ook echt enorm op. Maar zeker een jaar geen van die olie gebruikt, dus die inkt ging er in als koek moet ik zeggen

Na 3 lagen ziet het er ook echt al heel mooi uit, houtnerf blijf goed zichtbaar.
Misschien vanmiddag nog maar weer een laagje aanbrengen, heb het nu een nachtje laten drogen.
Kwam er achter dat de seconde lijm die ik had, met een kwastje is, dus geen vieze vinger, zo asap wat foto's posten