PDA

View Full Version : Minimale leeftijd om gitaar te spelen



Sonny
4 oktober 2006, 13:57
Hee makkers,

Kunnen jullie mij vertellen wat de minimale leeftijd is om gitaar te kunnen (mogen) leren spelen?


Ik hoor jullie snel.

Greetz Sonny

Strangegun
4 oktober 2006, 14:01
dat maakt helemaal niks uit ja je moet denk ik wel de gitaar vast kunne houde :P

peter_heijnen
4 oktober 2006, 14:08
Ik begon toen mijn handen nog te klein waren, daarom legde ik de gitaar plat ongeveer als Jeff Healey later.

Hoe vroeger hoe beter!

sunday violence
4 oktober 2006, 14:17
precies, hoe jonger je bent hoe sneller je dingen oppakt. Ik geef zelf gitaarlessen en af en toe zitten er kinderen bij die zijn echt nog te klein om zelfs een kindermaatje gitaar vast te houden. In dat geval zou ik nog een jaartje wachten.

Chris Winsemius
4 oktober 2006, 14:39
Als je echte black-metal wilt gaan spelen mag dat pas na 6 jaar, 6 maanden en 6 dagen.

















:D

Pais
4 oktober 2006, 16:55
Te klein om een kindermaatje vast te houden - hoe oud was dat??
Gewoon nieuwsgierig :D

Mn gitaarleraar heeft een stel van 10 op les die samen al liedjes schrijven en echt heel enthousiast bezig zijn. Leuk dat soort kinderen.

Als ik aan kinderen en muziekmaken denk, drijft er een associatie naar boven van kids die met tegenzin op blokfluitles moeten van pa en moe. Ik wilde vroeger graag op muziekles maar mn ouders wilden dat niet.

sjoerd5
4 oktober 2006, 17:29
bij mijn les hebben we een drumster van 6

thefox
4 oktober 2006, 18:07
Te klein om een kindermaatje vast te houden - hoe oud was dat??
Gewoon nieuwsgierig :D

Mn gitaarleraar heeft een stel van 10 op les die samen al liedjes schrijven en echt heel enthousiast bezig zijn. Leuk dat soort kinderen.

Als ik aan kinderen en muziekmaken denk, drijft er een associatie naar boven van kids die met tegenzin op blokfluitles moeten van pa en moe. Ik wilde vroeger graag op muziekles maar mn ouders wilden dat niet.
herkenbaar :), ik heb ook jaren moeten zeuren voordat ik op gitaarles mocht. In groep 5 was het dan eindelijk zover, ze hadden mn moeder namelijk wijs gemaakt dat je niet te jong met gitaarspelen moet beginnen :S

sunday violence
5 oktober 2006, 11:54
Te klein om een kindermaatje vast te houden - hoe oud was dat??
Gewoon nieuwsgierig :D



7 jaar, en een meisje. heel schattig maar ze kon amper haar arm om de body van die gitaar krijgen dus probeerde ze 't als een soort jeff healey met de gitaar op dr schoot... :)

Jehuty
5 oktober 2006, 20:59
Joe Bonamassa begon op 4,5 jarige leeftijd ofzo. Hij kon op zn 6e of 7e al de meeste SRV liedjes.

vox
6 oktober 2006, 02:24
@Pais:
Mn gitaarleraar heeft een stel van 10 op les die samen al liedjes schrijven en echt heel enthousiast bezig zijn. Leuk dat soort kinderen.

inderdaad cool gemotiveerd (is ook belangrijk punt)

Jah ik wou eerst gaan drummen maar na het een paar keer proberen vond ik dit eigelijk niks. ik kon het gewoon niet geen aanleg.. dus wou gitaar spelen en wist wat ik wou spelen punk en rock, dus gelijk elektrisch.. en ik vond dit gelijk leuk ook al had ik nog niks gespeeld, alleen het vasthouden al :p... ik begon toen ik 17 was.. maarja hoe jonger hoe beter. en geen les heb het niet zo op les, heb wel wat losse lesjes gehad van gitaristen her en der (van mijn buurman mijn eerste powerakkoordjes en veel kijken naar gitaristen en 1 boek gelezen over types gitaren, versterkers etc etc) en voor de rest gewoon veel zelf uitgezocht.

Als ik ooit een kind krijg dan koop ik als ze oud genoeg zijn een gitaar.. als ze dit niet willen ja dan, uhh. Heb ik weer een gitaar voor mezelf..

Slevin
21 oktober 2006, 00:50
haha, kom ik aan met me 19 jaar :hippie: :)

vox
21 oktober 2006, 06:24
haha, kom ik aan met me 19 jaar :hippie: :)

relaxt ik was 16/17 vond ik ook vrij laat.. was die jaren ervoor te lui voor...

Pais
21 oktober 2006, 18:48
Ach beter te laat, dan als kind verplicht op les om een remedie tegen muziekmaken te kweken. Ik ken genoeg mensen van mijn leeftijd (~ 20 ) die niets meer met muziek doen en eigenlijk een beetje jarloers zijn op mijn enthousiastme.

The Mess
21 oktober 2006, 20:09
Ik ben zelf begonnen toen ik 10 was ofzo..
Ik moest eerst akoustisch spelen maar daar vond ik niet zoveel aan, wel een fantastische leraar trouwens :)
Ik kocht een elektrische gitaar waar ik toch niet zo héél veel mee deed, TOTDAT ik het spelen in een bandje ondtdekte.
Ben nu 15 en m'n gitaar speelt nu altijd door m'n hoofd XD

vox
22 oktober 2006, 00:11
beter beginnen dan niet beginnen ;)

zjanke
22 oktober 2006, 12:41
Ik ben al op mijn 32e begonnen. Mijn gitaarleraar hield eens in de zoveel tijd een presentatie waar iedereen zijn (on)kunde mocht demonstreren en de eerste keer dat daar ging kijken liep er een manneke van een jaar of 4-5 die dus gewoon al iets van 20 liedjes kon spelen.

Kek pakje aan met een vlinderdasje en hij vond het helemaal geweldig volgens mams, ze hoefde echt geen moeite te doen om hem te laten oefenen.

JasonP
23 oktober 2006, 16:37
Nou..
Victor Wooten begon met bas toen ie 3 jaar oud was..
Gitaar lijkt me dan niet echt een minimale leeftijd te hebben:p

Terence
23 oktober 2006, 16:46
Als de motivatie er is om gitaar te spelen lijkt me dat je ze gewoon kan laten spelen. Misschien wordt het wat, misschien ook niet. Maar als het wel wat wordt heb je ze wat moois mee gegeven.

GibsonSG
23 oktober 2006, 19:03
Ben ook pas begonnen op 12 jaar, ervoor heb ik nooit die ene sprong gemaakt naar het gitaarwereldje :) Kwam doordat vrienden van mij erop gingen. En toen ben ik er ook op gegaan ;)

Alberto
24 oktober 2006, 17:56
Zo jong mogelijk is het beste. Je leert dan sneller en neemt vlugger iets aan van anderen :) wie al wat ouder is is dikwijls ook wat eigenwijs en koppig :seriousf:

Zijn de kinderen nog wat te klein probeer dan een 3/4 gitaar. Aan de academie mag je beginnen vanaf 8 jaar, de ideale leeftijd vind ik.

Rockmo(ther)
24 oktober 2006, 18:27
Mijn leraar zegt dat ze vanaf 7 jaar echt kunnen leren.

heavy-metal-thunder
25 oktober 2006, 08:58
Mijn leraar geeft liefst les aan gasten van een jaar of 15. Die zijn nog niet miskneed of eigenwijs, maar meestal voldoende gemotiveerd en nemen snel iets op.

Satriania was 14 toen hij met gitaar begon, Steve Vai ietsje jonger, Blackmore 11, Malmsteen een jaar of 7. Waarmee bewezen is dat het niet noodzakelijk zo is dat je heel erg vroeg moet beginnen. Talent en hard werken lijken me net zo belangrijk. Maar beginnen op je 40ste, ik denk niet dat je dan nog een guitarhero zal worden...

guitartub
25 oktober 2006, 09:13
Nou..
Victor Wooten begon met bas toen ie 3 jaar oud was..
Gitaar lijkt me dan niet echt een minimale leeftijd te hebben:p

Hetzelfde geldt voor Alain Caron, de man speelde op zijn 11e!! professioneel, zijn eerste schreden op de basgitaar op zijn 4de.
In mijn optiek is er dus ook geen minimale leeftijd om te beginnen met gitaarspelen.

Jax
25 oktober 2006, 09:16
Ik wilde altijd al gitaar spelen, echt vanaf de kleuterklas, echt bizar was dat. Haha, was zo mooi, toen we bij de kleuters zo'n spelletje deden waarbij je iets moest uitbeelden, deed ik na alsof ik een gitaarsolo aan het spelen was, compleet met op mn knieeën vallen, hoofd naar boven gericht. Niemand raadde het... :D

Ik moest eerst van mijn ouders op piano les, vond het best wel vervelend, totdat ik eigen nummers ging schrijven op de piano, toen werd het veel leuker. Na dit tot mijn 11de ofzo volgehouden te hebben, kreeg ik toen een akoestische gitaar. Een jaar of twee later ging ik echt op les.

Jax
25 oktober 2006, 09:21
Ach beter te laat, dan als kind verplicht op les om een remedie tegen muziekmaken te kweken. Ik ken genoeg mensen van mijn leeftijd (~ 20 ) die niets meer met muziek doen en eigenlijk een beetje jarloers zijn op mijn enthousiastme.

Tuurlijk, maar toen ik begon met piano spelen vond ik er ook niks aan, maar achteraf gezien ben ik erg blij dat mijn ouders dat verplichtte. Van piano spelen leer je gewoon erg veel, qua theorie, qua ritme, het is gewoon een goede algemene vorming voor als je iets later met muziek zou willen doen. Ik vond het toen kut, maar nu ben ik erg blij dat ik die jaren les heb gehad.

rudmerbruinsma
25 oktober 2006, 13:49
Ik ben zelf begonnen op mijn 7e en speel het nog (27 jaar) het maakt niet zoveel uit. :satisfie:

vox
28 oktober 2006, 02:09
als je toegeweid bent en lol heb met wat je ken.. fuck it gewoon gaan..

peter_heijnen
28 oktober 2006, 08:20
Muziek is een taal.

Kun je te jong zijn om te leren spreken?

vox
28 oktober 2006, 21:30
oehhhh diepzinnig.. ;)

harrie-beton
28 oktober 2006, 23:57
Mijn zoontje is 18 maanden:

peter_heijnen
29 oktober 2006, 13:01
oehhhh diepzinnig.. ;)

Ja, voor jou zeker. :)

peter_heijnen
29 oktober 2006, 13:01
Mijn zoontje is 18 maanden:

Wat een geil speelgoedgitaartje!!!

harrie-beton
29 oktober 2006, 13:45
Wat een geil speelgoedgitaartje!!!

Plastic maar je kunt er op spelen. De fretten kloppen.

Timmy
29 oktober 2006, 14:14
Die foto! Te cool ;)!

Ik ben overigens begonnen op 16-jarige leeftijd; veel te laat...ben pasgeleden 17 geworden ;). Ik speel wel al lang piano; ben toch niet helemaal muziekloos begonnen gelukkig. Ik ken mensen die echt al met 5 a 6 zijn begonnen met gitaar spelen, en nu heel goed zijn. Ik ken er, helaas, ook een aantal die door het op vroege leeftijd beginnen het plezier verloren zijn, en liever geen gitaar meer aanraken.

o1251
29 oktober 2006, 18:12
Te klein om een kindermaatje vast te houden - hoe oud was dat??
Gewoon nieuwsgierig :D

Mn gitaarleraar heeft een stel van 10 op les die samen al liedjes schrijven en echt heel enthousiast bezig zijn. Leuk dat soort kinderen.

Als ik aan kinderen en muziekmaken denk, drijft er een associatie naar boven van kids die met tegenzin op blokfluitles moeten van pa en moe. Ik wilde vroeger graag op muziekles maar mn ouders wilden dat niet.

Dat herken ik...



Maar ik was toen 13:sneaky:

vox
29 oktober 2006, 20:33
vroeger toen ik in groep 4 zat kon ik noten lezen en speelde blokfluit wel geinig maar moest er vanaf van mijn lerares.. ik speelde niet wat zijn voorschreef..

als hun dan kortjakje speelde, speelde ik erdoor heen met het riffje van jimi "voodoo chile" en dat soort dingen.. ik moest maar gitaar gaan spelen zeiden ze dan.. was ik toen te lui voor werd niet gemotiveerd en op accoustisch ging het niet pas toen ik 16/17 werd had ik genoeg zelf motivatie om het echt te leren om punk te spelen.. ramones enzo.. ach ik denkt dat dit verhaal wel bij iedereen zo is...

bij mijn vaste gitaar winkel zag ik klein stratocaster giitaarjes staan voor 69 euro ofzo een pickup een volume knop. echt iets van nog geen 1 meter of net aan. hoe jong moet je daarvoor zijn???

ArcBeetle
29 oktober 2006, 23:16
Ik ben juist gitaar beginnen spelen ong. 3maandjes nu en mensen zeggen dat ik al snel wat kunstjes geleerd heb :satisfie:
ik ben nu 12 jaar en ik speel echt ontzettend graag gitaar!!
ik kan nu o.a. : sweet child o mine intro ( guns n roses )
knocking on heavens door solo ( guns n roses)
paint your target (fightstar)
whats my age again (blink 182)
etc etc....

Oooh ja ik ben al een tijdje op zoek naar een band
als iemand ongeveer rond de leeftijd van 12 13 tijd heeft en ergens in de buurt van Ekeren ( of wat verder ) woont stuur gerust een mail naar diazrugby@hotmail.com :jam:

Keep on Rocking :strat: :strat:

vox
29 oktober 2006, 23:58
als het niet lukt om in een band te komen begin dan je eigen band..

Plagiato
31 oktober 2006, 00:30
Belangrijkst van alles is motivatie in combinatie met concentratie.
Der valt geen leeftijd aan vast te plakken... (18 mnd'en is wel een beetje te jong...:)

Ik heb een meisje van 8 op les gehad die het prima kon volgen en erg goed haar liedjes speelde, maar ook een vent van in de veertig die ik zijn gitaar het liefst op z'n hoofd kapotsloeg...
Dus een mate van motivatie, concentratie, ontwikkelingsniveau en intelligentie, is vereist. Muzikaliteit zit dan bij die laatste twee bijgesloten...
Ik denk dat elke ouder die niet teveel gitaarfreak is dit wel redelijk kan beoordelen...

Verder hoe vroeger hoe beter, en stuur ze eerst op piano-les, erg goed voor zowel de muzikale als mathematische capaciteiten op een vroege leeftijd te ontwikkelen!

vox
31 oktober 2006, 00:40
sprak een kerel in de 40/50 en die is nu begonnen met acoustisch slag gitaar..

MrDean
3 november 2006, 00:42
Ik ben begonnen toen ik 20 was :( Ben nu nog steeds 20 trouwens maar het is best wel vervelend om die ventjes van 7 jaar op internet te zien die je er helemaal uitspelen..

vox
3 november 2006, 00:58
Ik ben begonnen toen ik 20 was :( Ben nu nog steeds 20 trouwens maar het is best wel vervelend om die ventjes van 7 jaar op internet te zien die je er helemaal uitspelen..

ach trek je er niks van aan.. ik zie ook weleens zo'n filmpje maar doet me niks.. vaak denk ik dat het beetje geforceerd is..

Arts
4 november 2006, 20:05
ik heb ook veel van die filmpjes gezien..
maar die gasten die moeten dat van hun ouders..
als ze over vele aantallen jaren zelfstandig zijn.. gooien ze die gitaar meteen kapot

vox
4 november 2006, 20:19
wat ik dan ook wel jammer vindt.. als je dan in de gitaar shop komt zit er eentje snel te spelen.. eigelijk doelloos snel te spelen.... en dan iedereen van wauw jij kan goed spelen terwijl dat persoon die ik toen gezien had, geen akkoord of nummer fatsoenlijk kon spelen...

puntdroad
5 november 2006, 08:48
ik was 6 maar wilde het graag! oftewel, douw het ze niet door de strot maar wacht tot je kids het aangeven. Die van mij is 4 en wilde met alle geweld viool :nervous: Ken je dat, tig gitaren in huis en ze willen viool...

Hiddie
5 november 2006, 10:51
ik was 6 maar wilde het graag! oftewel, douw het ze niet door de strot maar wacht tot je kids het aangeven. Die van mij is 4 en wilde met alle geweld viool :nervous: Ken je dat, tig gitaren in huis en ze willen viool...

Onzin. Gewoon door de strot douwen. Het is niet de bedoeling dat ze het willen.
Denk je dat Beethoven piano wou spelen toen die klein was. Nee. Zijn ouders zetten hem op les en als hij niet wou oefenen bonden zij zijn hadden vast aan de piano. Je verplicht ze nu op les te gaan en als ze volwassen zijn bedanken ze je ervoor. Als je kind geboren wordt. Meteen 1 ding laten doen (Voetballen, Viool) meten een bal of 1 instrumenten geven en ze eindeloos laten oefenen. En weer: Als ze rijk en beroemd zijn bedanken ze je ervoor.

Zo moet het dus.

peter_heijnen
5 november 2006, 14:37
Onzin. Gewoon door de strot douwen. Het is niet de bedoeling dat ze het willen.
Denk je dat Beethoven piano wou spelen toen die klein was. Nee. Zijn ouders zetten hem op les en als hij niet wou oefenen bonden zij zijn hadden vast aan de piano. Je verplicht ze nu op les te gaan en als ze volwassen zijn bedanken ze je ervoor. Als je kind geboren wordt. Meteen 1 ding laten doen (Voetballen, Viool) meten een bal of 1 instrumenten geven en ze eindeloos laten oefenen. En weer: Als ze rijk en beroemd zijn bedanken ze je ervoor.

Zo moet het dus.

Geweldig hoor, je kinderen voor jouw frustraties laten opdraaien......

vox
5 november 2006, 16:24
dit is hetzelfde: je zoon moet op voetbal en voetballer worden omdat papa dat was of is..

Hiddie
5 november 2006, 19:32
dit is hetzelfde: je zoon moet op voetbal en voetballer worden omdat papa dat was of is..

idd. Is hetzelfde.

Maar voetballers zijn niet voor de meest geniaalste mensen. Kzou het niet echt leuk vinden als mijn zoon dat was. Nee doe maar iets tofs: Piano, Viool, Gitaar.

En op een dag spelen ze net zo als Jerry Lee Lewis

vox
5 november 2006, 19:42
idd. Is hetzelfde.

Maar voetballers zijn niet voor de meest geniaalste mensen. Kzou het niet echt leuk vinden als mijn zoon dat was. Nee doe maar iets tofs: Piano, Viool, Gitaar.

En op een dag spelen ze net zo als Jerry Lee Lewis

ik zal zodra ik kinderen heb en als ze oud genoeg zijn een smee nemen naar een muziek winkel enm dan laat ik ze zelf uitzoeken welk instrument ze willen..

Hiddie
5 november 2006, 19:46
is ook goed natuurlijk.

Maar ik zou ze dan shitte instrumenten zoals de triangel niet laten zien. En het ze vroeg de strot in douwen. Over 20 jaar zijn ze je er dankbaar voor.

iwamoto
5 november 2006, 19:49
ik was 5-6 "mama, ik wil viool spelen", ik weet niet eens goed waarom ik het wou, ik denk dat ik het gewoon mooi vond klinken ofzo, maar echt opeens wou ik het :p nou, 2 jaar gedaan, maar ik oefende te weinig, had te weinig disipline en nu, wil ik het opeens weer :p

_Slash_
6 november 2006, 12:14
Hoe eerder je begint des te beter ;)
Ik begon met 9 jaar, accoustisch gitaar.
Na 4 jaar overgestapt op elektrisch.
Ik speel beide, alleen ligt m'n vookeur bij elektrisch :)

jjason
6 november 2006, 14:57
ik ben nu 12 en net begonnen alleen ik wil het zonder les leren en de meeste dingen op internet dus er zitten ook wel nadelen aan( als je vroeg begint zonder les)

jjason
6 november 2006, 14:58
ik bedoelde dat de meeste dingen op internet in het engels zijn of te moeilijk

Hiddie
6 november 2006, 17:02
Ik ben 13 en lees al boeken als Moby Dick ed in het Engels.

Desnoods woorden vragen aan iemand die je kent of opzoeken. Scheelt je gelijk een hoop leerwerk voor Engels in de toekomst.

Ik heb wel wat goeie links.

http://guitar.about.com/library/weekly/aa071200a.htm

Je 12 eerste weken voor gitaar heb je iets leuks om te doen. Als je er klaar mee bent. TABS zoeken, boeken kopen, lessen zoeken en gewoon spelen.

Je hebt ook een edit knop he.

peter_heijnen
6 november 2006, 17:08
Onzin. Gewoon door de strot douwen. Het is niet de bedoeling dat ze het willen.
Denk je dat Beethoven piano wou spelen toen die klein was. Nee. Zijn ouders zetten hem op les en als hij niet wou oefenen bonden zij zijn hadden vast aan de piano. Je verplicht ze nu op les te gaan en als ze volwassen zijn bedanken ze je ervoor. Als je kind geboren wordt. Meteen 1 ding laten doen (Voetballen, Viool) meten een bal of 1 instrumenten geven en ze eindeloos laten oefenen. En weer: Als ze rijk en beroemd zijn bedanken ze je ervoor.

Zo moet het dus.


Ik ben 13

Ik begrijp nu vanuit welke ervaring de eerste post is geschreven.

Mithrandir
6 november 2006, 17:14
Het is een beetje de aziatische mentaliteit he, drillen en straffen.

peter_heijnen
6 november 2006, 17:21
Gelukkig heb ik zelf naast mijn aziatische bloed ook nog wat duits bloed, voor al het fijnbesnaarde en poetische....

Borus van den Brand
7 november 2006, 07:52
Ik was net 13. :strat:

<_-Tijs-_>
7 november 2006, 08:43
NOu ik denk als je een gitaar kan vast houden. dus ligt er meer aan hoe je groeit. Maar je kunt eigenlijk al direct beginnen met theorie, tabulatuur, notenschrift, akkoordschema's. als die dan een gitaar krijgt hoeft die alleen de vinger zettingen te oefenen.

Moet je wel eerst een jochie van 3/4 jaar weten te motieveren voor theorie, succes :dontgeti:

vox
8 november 2006, 01:14
NOu ik denk als je een gitaar kan vast houden. dus ligt er meer aan hoe je groeit. Maar je kunt eigenlijk al direct beginnen met theorie, tabulatuur, notenschrift, akkoordschema's. als die dan een gitaar krijgt hoeft die alleen de vinger zettingen te oefenen.

Moet je wel eerst een jochie van 3/4 jaar weten te motieveren voor theorie, succes :dontgeti:

haha en als ze ouder worden zijn ze ook niet te motiveren hoor.. heb mezelf afentoe echt moeten sleuren omdat ik gewoon iets moest weten..

mawashi
8 november 2006, 08:11
Ik ben pas begonnen op mijn 21e. Gitaar interesseerde me vroeger al wel, maar toen ik deed ik nog zeer vaak sport, zat in de chiro en andere verenigingen. En mijn ma raadde het mij constant af omdat ze dacht dat ik het toch niet zou kunnen en volhouden en dan veel geld kwijt ben. Maar goed, op mijn 21e was de sport al wat minder en kwam er werk waardoor er centjes kwamen, dus ben toch maar op lessen gegaan. En 'k heb er nog geen minuut spijt van gehad.

vox
8 november 2006, 13:01
goed man..

mawashi
8 november 2006, 15:06
goed man..

Excusseer 't is vrouw he ;)

vox
8 november 2006, 15:53
sorry.. goed vrouw ;)

Pattyvdl
10 november 2006, 16:47
Ik denk dat je rond je 10e het beste kunt beginnen met spelen, dan ben je oud genoeg om er serieus aan de gang mee te gaan. Maar er zijn natuurlijk ook van die hele kleine kindergitaartjes, maar ik neem aan dat een kind van 6 niet zo veel met gitaren bezig zal zijn als iemand van 16, dus ;)

FruscianteFan
10 november 2006, 18:24
Ik neem nu geen les omdat ik pianoles niet leuk vond. De eerste paar jaar nog wel (wilde er zelf heel graag op) maar ik leerde uit een boekje waar nu niet bepaald de meest aantrekkelijke liedjes in stonden. We hadden toen al heel veel bladmuziek in huis waar o.a. Für Elise in stond. Die ik heb ik deels zelf geleerd, later heeft mijn leraar me verder geholpen. Verder heb ik er weinig aan gehad.

Gitaarspelen leer ik mezelf, met af en toe een aanwijzing van een kennis of van internet. Stiekem wil ik nu eigenlijk wel piano kunnen spelen. Weet alleen niet of ik er spijt van heb dat ik met pianoles ben gestopt.. waarschijnlijk niet want ik had er toen totaal geen zin meer in.

Als het je maar aangeboden wordt (in mijn geval dus door de instrumenten die we al hadden, piano en gitaar), denk ik dat je het vooral zelf moet willen. Maar voor iedereen is het anders.

vox
10 november 2006, 19:41
Ik denk dat je rond je 10e het beste kunt beginnen met spelen, dan ben je oud genoeg om er serieus aan de gang mee te gaan. Maar er zijn natuurlijk ook van die hele kleine kindergitaartjes, maar ik neem aan dat een kind van 6 niet zo veel met gitaren bezig zal zijn als iemand van 16, dus ;)

zie je het al voor je?? :D blitzkrieg bop te spelen :p

btw waarom zou je gelijk die oren willen verknallen van die kinderen..

Jyuuga
31 maart 2007, 20:44
Nog ff iets over beginnen met gitaarspelen: Slash, was 15 toen hij begon en hij had een gitaar met één snaar, maar hij leerde zichzelf spelen, en daardoor is hij zo goed. Het is wel vaak zo dat beroemde gitaristen vroeger dan ook elke dag meestal meer dan 10 uur oefende, Vai deed elke dag 15 uur, Slash ook, andere weet ik niet maar het is vooral zo dat oefening kunst baart*.

Ik ben begonnen op mijn 7e, maar ik stelde het leren steeds uit omdat ik vond dat ik te lang moest wachten voordat ik elektrisch kon spelen. Daarna zakte de interesse voor zo'n 5 jaar weg, maar toen ik de game Guitar Hero speelde dacht ik uiteindelijk weer of het een idee was om weer 'ns aan de slag te gaan met gitaar, en nu oefen ik zo vaak als ik kan, maar heel vaak kan het niet omdat mn ouders tv zitten te kijken, daardoor blijf ik nu steken op een bepaald niveau, totdat ik weer gitaarles heb...En dat is maar 20min per week.

Maar goed, ik denk dat 6-9 jaar de beste leeftijd is om te starten met spelen.

*Een vriend van me die zei ook de hele tijd van: 'Ja, de meeste gitaristen die zijn héél jong begonnen, en daardoor kan je denk ik niet zo goed worden.' En ook van: 'Maar als je niet aangenomen word voor een band dan heb je geen baan meer (omdat ik zelf het liefst gitarist wil worden).'

Mr.Bluesbreaker
31 maart 2007, 21:48
Het is wel vaak zo dat beroemde gitaristen vroeger dan ook elke dag meestal meer den 10 oefende, Vai deed elke dag 15 uur, Slash ook, andere weet ik niet maar het is vooral zo dat oefening kunst baart.


Zelf speel ik 26 uur per dag. Misschien ben ik dan volgend jaar wel net zo goed als Slash!

repelsteeltje
1 april 2007, 00:28
Mijn dochter is 18 maanden en ze is gek van Gitaar en trommels, er gaat geen dag voorbij dat ze niet met haar vingertjes aan de snaren van mijn akoestische gitaar zit,ik ga er van uit dat wanneer ze een gitaar beet kan houden ze op les kan en mijn eigen mozartje op de gitaar wordt,maar ja misschien pakt het wel anders uit maar de minimale leeftijd voor gitaarles specifiek weet ik niet maar muziek kan er met de paplepel ingegoten worden, letterlijk.

rjong999
1 april 2007, 01:35
Bij ons thuis speelde iedereen altijd wel gitaar of piano ofzo. Ik weet niet meer hoe oud ik was toe ik voor het eerst gitaar heb leren spelen, ik denk een jaar of 4, 5. Mijn broertje speelde vroeger ook al piano en we speelden ook vaak samen, maar niet erg fanatiek. Mijn vader gaf ons allemaal les. Toen ik een jaar of 9 was kreeg ik mijn eerste eigen gitaar.

Mijn neefje speelt al vanaf z´n 5de piano en vanaf z´n 7de heeft ´ie een eigen electrische gitaar en een versterker:
http://www.qradio.nl/pop2006/2701spinvis.jpg
Hij heeft nu (hij is inmiddels 9) ook een klassieke gitaar en lest redelijk fanatiek, hij schrijft ook z´n eigen muziek enzo. Vrij cool.

Ik heb wel eens een meisje van 6 op les gehad, dat ging niet zo goed (maar dat kan ook aan de leraar liggen natuurlijk). Ze had gewoon nog onvoldoende controle en coordinatie, ze is nu 8 en nu gaat het prima. Klassiek gitaar is voor jonge kinderen overigens wel makkelijker, heb ik het idee, omdat het instrument zelf gemakkelijker onder controle te houden is - kinderen spelen vaak erg voorzichtig en schrikken of zijn terughoudender als er veel geluid uit komt - en omdat de snaren dikker zijn en de hals wat breder is. Ik sta dan soms versteld van de snelheid waarmee kinderen zoiets oppikken.

drap
1 april 2007, 02:41
Ik ben zelf pas ergens in '97 begonnen met gitaar spelen en ik oefen thuis bijna nooit. Zou het te horen zijn? :D De eerste paar jaar speelde ik wel zeker 4 uur op een dag tot echt m'n hele vingertoppen tot moes waren, maar ik kan dat op de één of andere manier niet meer opbrengen.

yhcmarc
1 april 2007, 10:47
maar heel vaak kan het niet omdat mn ouders tv zitten te kijken, daardoor blijf ik nu steken op een bepaald niveau, totdat ik weer gitaarles heb...En dat is maar 20min per week.


En jullie wonen met z'n allen in 1 grote ruimte? Als je echt wilt oefenen kan je ook even in de hal, op de trap, je slaapkamer, de badkamer of de schuur gaan zitten natuurlijk ;)

maaruh ontopic, ben nu 29 , rond mijn 14e of 15e begonnen met bas te spelen, rond 17 of 18 ook een gitaar erbij gekocht en altijd maar een beetje aan lopen prutsen, weinig aan oefeneningen en al helemaal niets aan theorie gedaan. Ik heb sinds kort ook les en kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik dit niet meteen in het begin gedaan heb.

Jyuuga
1 april 2007, 11:19
En jullie wonen met z'n allen in 1 grote ruimte? Als je echt wilt oefenen kan je ook even in de hal, op de trap, je slaapkamer, de badkamer of de schuur gaan zitten natuurlijk ;)
.

Ja dat is waar, maar als ik iets wil leren haal ik het meestal uit tablatuur en dat mag ik niet uitprinten want mn ouders vinden dat we zuinig op papier moeten zijn, en ik heb niet echt een goed gehoor om zelf liedjes uit te zoeken, dus... Iig bedankt voor je mening :).

sandra-kane
1 april 2007, 11:33
heey,
ik had op mijn 5de mijn eerste gitaar gekregen.
zoveel maakt dat niet uit.
als je er klaar voor bent.