PDA

View Full Version : Powersoak, loadbox



anoniem
10 november 2001, 11:01
Kan iemand mij verteleen of je buizenbak (Vibro King 2 ohm) beschadigd raakt als je een 4, 8 of 16 ohm powersoak gebruikt?

SteavisSmokin
10 november 2001, 14:10
Het antwoord is kort en simpel: Ja.

anoniem
11 november 2001, 17:07
Thanks voor je antwoord Steve.
Kun je me dan ook vertellen waarom dat bij een powersoak dan wel zo is, immers als ik een 4, 8 of ohm speakerkast er aan hang, gebeurt er namelijk niks,alleen het geluid verandert.

Een powersoak fungeeert toch eigenlijk als een grote weerstand?

SteavisSmokin
11 november 2001, 17:21
Als je VK vraagt om 2 Ohm, geef hem dan ook 2 Ohm, als je hem een impedantie geeft die hij niet kan hebben dan blaas je vroeger of later je eindtrafo op. Dit is met speakers het geval en al helemáál bij een powersoak omdat als je een powersoak gebruikt je vaak je versterker een stuk harder zet en dus belast je je versterker (en dus ook je eindtrafo) meer.

De powersoak is inderdaad een soort van weerstand, hij laat minder signaal door naar de speakers dan dat er binnenkomt. Het signaal dat hij niet doorlaat zet hij om in warmte om zo die energie toch kwijt te kunnen. Zo kun je je versterker dus harder zetten en het geluid van overstuurde eindbuizen krijgen op een lager volume.

Steven

anoniem
11 november 2001, 17:51
Thanks for the tip, niet doen dus. Weet jij misschien welke powersoaks goed klinken. Die van Koch klinkt goed, maar is niet in een 2 Ohm versie te krijgen, zijn er alternatieven die net zo goed zijn?