PDA

View Full Version : Orange Squeezer compressor



ateng
4 oktober 2006, 12:12
Wie heeft er ervaring mee of heeft m een keer getest?
Ik zoek namelijk een compressor voor mijn clean sound maar moet wel subtiel kunnen. Het gaat me dus niet strakke funky/reggea slag of country picking maar voor dat jaren '80 Landau clean achtige dingen.

Ik hoor namelijk goede dingen hier over.

drap
4 oktober 2006, 12:15
Wie heeft er ervaring mee of heeft m een keer getest?
Ik zoek namelijk een compressor voor mijn clean sound maar moet wel subtiel kunnen. Het gaat me dus niet strakke funky/reggea slag of country picking maar voor dat jaren '80 Landau clean achtige dingen.

Ik hoor namelijk goede dingen hier over.

Er staat er volgens mij één op gitaarmarkt. Wellicht kun je de eigenaar mailen voor info. Ik vind die switch maar lastig van dat ding. Is geen gewone trapknop, maar echt een switch.

d'oh
4 oktober 2006, 12:19
ik ga hem binnenkort maken, hoe hij klinkt weet ik niet, maar volgens de omschrijving heeft hij een licht distortion geluid.

dus in dat geval is hij niet geschikt voor clean

Grooveyard21
4 oktober 2006, 15:01
voor clean en subtiel raad ik een dynacomp/ross (of kloon) aan.

Wilco
4 oktober 2006, 19:39
Orange Squeezer is een fanastische compressor, maar m.i. juist voor chicken picking en dergelijke. Klinkt geweldig en geeft idd. een klein "randje" (zonder dat dat echt distortion mag heten vind ik), maar hij is nu juist verre van subtiel.

zjanke
4 oktober 2006, 21:20
Als het subtiel moet, dan moet je op zoek naar een Carl Martin

up-guitarman
5 oktober 2006, 00:24
Dyna Comp is fantastisch !!! Ik heb em zelf net en ben er heel tevreden over !!!

ateng
5 oktober 2006, 01:33
OK geen Orange Squeezer dus.

Dynacomp... zijn daar verschillende versies van of maar één?

Grooveyard21
5 oktober 2006, 09:15
dynacomp zijn verschillende versies van, je hebt de oude door mxr gemaakte dynacomp, je hebt de reissue dynacomp van dunlop.

je hebt ook nog de ross wat een verbeterde dynacomp is. daarnaast heb je nog een aantal boutique compressors die gebasseerd zijn op de dynacomp/ross (analogman/keeley)

Tristan
5 oktober 2006, 14:29
Hee Ateng,

Je kan even kijken op www.prosoundcommunications.com...
Doorklikken naar de Engelse pagina en dan links bovenaan klikken op de banner met "real live demo's" of zoiets, dan krijg je een linkje waarin allemaal video's staan van bekende gitaristen...
Klik "Michael Thompson part 2" aan en daarna klik je op "clean sound with compressor", daarin bespreekt hij een aantal compressors, de moeite waard...

Deze compressors worden besproken:
Aya R-comp (van subtiel tot squashed)
Analogman Bi-Comp (Orange Squeezer en Ross compressor in 1 pedaal)
Demeter Compulator (zeer subtiel)

De Orange Squeezer geeft veel compressie effect, maar op het clipje vind ik het juist wel weer behoorlijk Landau achtig klinken, dus misschien is die Analogman Bi-Comp wel wat voor jou, daar zit ook de subtielere Ross compressor in...
Ik heb zelf de MXR Dynacomp reissue en die vind ik wel okee, voor veel doeleinden geschikt, maar ik kan me wel voorstellen dat er compressors zijn die beter klinken...

ateng
5 oktober 2006, 20:57
Hey Tristan,

thanx voor de link.

Inderdaad de Orange Squeezer klinkt heel subtiel maar vind Aya R-comp heel lekker klinken en de Demeter ook trouwens.
Even checken waar ik zo'n Aya R-comp kan testen want ben ze nooit tegengekomen.

Maar als ik een Dynacomp koop moet ik dus voor een MXR gaan en niet een Dunlop? Ach... ik test ze gewoon allemaal en dan hoor ik zelf wel wat goed of slecht is.

ateng
19 oktober 2006, 15:18
Ik heb nu voor een poosje een Keeley Compressor te leen van mijn kameraad en ik moet zeggen dat ik m best wel goed vind.

Alleen ik heb een klein vraagje over de Keeley Compressor.
Er zit binnen in een internal attack controler waarmee je de attack kan instellen. Wat is precies een attack en hoe moet je dat afstellen?

Tristan
19 oktober 2006, 16:11
Waarschijnlijk is dat een regelaar die bepaalt hoe snel de compressor ingrijpt...
Afstellen doe je natuurlijk op je gehoor, wanneer jij vindt dat het lekker klinkt, als je het subtiel wil hebben dan geloof ik dat een snelle attack setting wel goed is, maar dat weet ik niet zeker...