PDA

View Full Version : Wie vinden jullie de meest overschatte gitarist?



Pagina's : 1 2 [3]

Basvarken
8 juni 2011, 18:13
Om Midge Ure de gitaar over te laten nemen van Gary Moore, dat was een tikkeltje overschat van Lynott misschien.


Nou nu onderschat je Midge Ure toch wel.

Ik heb een bootleg van Thin Lizzy waarop hij speelt. Wat ik daar hoor is een bijzonder begenadigd gitarist.
Bovendien werd hij midden in een tour door Phil gebeld of hij kon invallen voor Gary Moore die uit de band was gestapt. Hij sprong in het vliegtuig, leerde onderweg de nummers en stond de volgende dag op het podium te spelen. Dan ben je in mijn beleving een heeeeele grote.

Kort voorbeeld met solootje uit Waiting For An Alibi:


http://www.youtube.com/watch?v=0W4H-Iqm77g

Henri H
8 juni 2011, 19:24
Tristan, en dat is nu precies waarom Malmsteen zo onderschat wordt; karatetrappen, die tegelijk een plectrum dusdanig raken, dat ie meters het publiek invliegt, echt knap hoor, heb het zeker 3 à 4 keer live meegemaakt. Doe het maar 's, en dan doet ie dat idd achteloos, alsof het makkelijk lijkt, dat is toch show, en past er helemaal bij.

Flageoletten geven, de gitaar 3 meter! de lucht in gooien, de flageolet krijgt zelfs één of ander phase effect door die vlucht, gitaar opvangen, en de volgende arpeggio wordt vloeiend gespeeld. Dat deed ie vroeger tenminste, de laatste paar keren dat ik hem zag deed ie dat wat minder/niet.

Tuurlijk, allemaal show, en daar moet je van houden, en/of doorheen prikken, maar het is wel wat onderschat denk ik.

We raken wel wat off topic zo.... en wat budje zegt klopt natuurlijk ook; 't is maar net wat je smaak is, ik mag het wel, hoewel zijn laatste albums niet meer zo goed zijn, laat staan vernieuwend.

Henri H
8 juni 2011, 23:15
:rockon::rockon::rockon:


http://www.youtube.com/watch?v=UnB0WDTexs0

:rockon::rockon::rockon:

:gitarist:

Tristan
9 juni 2011, 01:24
:seriousf:

Haha, is dit ook een latere video van hem?
Hier speelt 'ie wel beter volgens mij, ik krijg hier meer de intentie door zal ik maar zeggen.
Ach ja, misschien is het ook voornamelijk smaak, en hij heeft het altijd al zo gedaan met die karatetrappen enzo, maar als je dat gaat doen met je vadsige lijf in een spandex broek dan werkt dat bij mij een beetje op de lachspieren, kan ik ook niet helpen.
Laatst postte iemand een filmpje van Akkerman waarin een fragment van Neil Young voorbijkomt, waarop zijn reactie is "Je moet hem erbij zien", precies het omgekeerde heb ik bij Malmsteen zal ik maar zeggen, hij kan wel gitaarspelen, maar ik kan het echt niet aanzien.

Het heeft ook te maken met hoe je zelf de gitaar en muziek ziet en hoe je brein werkt denk ik.
Ikzelf zie muziek niet als een vehikel om mijn al dan niet aanwezige gitaartalent tentoon te stellen en heb het liefste mijn volledige aandacht bij de gitaar, de muziek en de sfeer in plaats van een halve circusact op te voeren.
Maar toegegeven, ik heb die aandacht ook nodig om goed te spelen, mijn brein werkt waarschijnlijk niet zo snel.
Waarschijnlijk is het voornamelijk projectie, men zoekt dat wat men is, nietwaar?

:D

Henri H
9 juni 2011, 08:47
Haha, ik heb mezelf er nog nooit op betrapt karatetrappen uit te delen op het podium, maar ietwat patserig ben ik wel idd. :cooler: :)

Dit is een filmpje uit '98, en toen speelde hij nog aardig goed ja.
Tegenwoordig heeft ie de neiging nog maar de helft v.d. arpeggio's en riffs te spelen. De rest is zinloos gepriegel.

En je hebt helemaal gelijk wat dat vadsige lijf en spandex broekje betreft hoor. het ziet er niet (meer) uit. Haha.

Tristan
9 juni 2011, 11:22
Haha, dat zou wat zijn, ik wist dat mijn opmerking zo opgevat zou kunnen worden, maar dat bedoelde ik natuurlijk niet serieus. :)
Ik denk dat je, om Malmsteen echt te kunnen waarderen, toch een beetje in de 80's Hardrock / Metal hoek moet hebben gezeten en ik kom daar niet vandaan.
Misschien is dat ook een beetje het verschil, er zijn artiesten die hun statement maken in een bepaalde scene en er zijn artiesten die niet alleen binnen maar ook buiten een bepaalde scene een statement maken en de laatste groep vind ik meestal interessanter, hun muziek vind ik in de meeste gevallen ook verrassender.

new deep
16 juni 2011, 20:56
In mijn ogen overschatte gitaristen zijn bijv; Brian May, Jan Akkerman en Eric Clapton.

archerterror1
16 juni 2011, 22:21
1) Scotty Moore van Elvis Presley... Vind ik persoonlijk niet zo creatief, OOK niet voor zijn tijd, en zeker niet supertechnisch

2) Malmsteem... Te groot ego, speelt altijd diezelfde gekke solo's, maar na 2 nummers gaat het ook wel vervelen.

3) Eric Johnson... Nooit iets mee gehad!

4) The Edge

5) Dimebag Darell... Nooit iets mee gehad! vind zijn gitaarwerk echt niet uniek of bijzonder.

6) Zakk Wylde

barno
16 juni 2011, 22:42
1) Scotty Moore van Elvis Presley... Vind ik persoonlijk niet zo creatief, OOK niet voor zijn tijd, en zeker niet supertechnisch

2) Malmsteem... Te groot ego, speelt altijd diezelfde gekke solo's, maar na 2 nummers gaat het ook wel vervelen.

3) Eric Johnson... Nooit iets mee gehad!

4) The Edge

5) Dimebag Darell... Nooit iets mee gehad! vind zijn gitaarwerk echt niet uniek of bijzonder.

6) Zakk Wylde

leuk, krijgen we nu een filmpje met jouw scotty moore skills?

Henri H
16 juni 2011, 23:36
Slappe argumentjes, roept u maar .... :B

RS-Rik
17 juni 2011, 02:15
Clapton...


En.. ik wist niet dat ik het ooit ging zeggen... Dave Murray!

wireman
20 juni 2011, 02:41
Bespeur ik hier enig benijd hier in het topic?.....

Overschatte gitaristen?... hmmm....

Seasick Steve?.... :seriousf:

Marc1974
21 december 2015, 20:32
Jeff Beck is bij mij overschatte gitarist nummer 1

Joost de Ruig
21 december 2015, 21:39
Jeff Beck is bij mij overschatte gitarist nummer 1

Jeff Beck is in potentie een fantastische gitarist denk ik, maar ik snap hem niet. Ik snap zijn licks niet en voel ook geen soul in zijn spel. Clapton heeft voor mij sinds Derek & the Dominos ook weinig vernieuwends meer gebracht. Wie ik live nog nooit op een goed concert heb betrapt is Chuck Berry. Zeker belangrijk geweest voor de muziek en op de plaat minder makkelijker na te spelen dan je zou verwachten, maar wat is die man live slecht en arrogant....

pasqual
21 december 2015, 21:57
Het blijft toch lastig om een bekende gitarist weg te zetten als slecht omdat iemand vele mensen kan raken met zijn spel terwijl het geen ene reet voorstelt! Een goed voorbeeld is Neil Young: technisch gezien een middelmatige gitarist maar hij weet toch veel mensen te bekoren met zijn ( beperkte ) speelstijl. Ben je dan slecht?

Ander voorbeeld: Kirk Hammet! Ik vind er geen reet aan als hij begint te soleren met zijn eeuwige wahwah maar ondertussen heeft Metallica miljoenen albums verkocht, dus wie heeft er gelijk? Duidelijk ik niet:soinnocent:

Henri H
21 december 2015, 22:15
Kirk Hammett (dubbel m en t) heeft het geluk gehad dat Dave Mustaine aan de dope zat, zodat hij daarvoor kon invallen destijds in '82/'83.
Ik denk dat hij in zijn tijd een goede metalgitarist was, ik keek er in ieder geval als 16/17 jarige puber best tegenop, en ben ook mede door hem beïnvloed.

Ik vind het topic eigenlijk een non-topic, want wie is er nu echt overgewaardeerd? George Kooymans? Ben ik ook erg door beïnvloed.
Nee, ik kan eigenlijk niemand bedenken, behalve Kurt Cobain. :hide: ;)

D3nnis
21 december 2015, 22:23
Over dave mustaine gesproken....die vind ik nou overschat.
Goede songschrijver, maar gitaristisch bekeken heeft ie niet voor niks geweldenaars als Marty Friedman, Glen Drover en Chris Broderick aan zijn zijde gehad, anders was het nog steeds niks...vooral qua solo's niet.

arjanb01
21 december 2015, 22:35
Overschat als gitaristen, dan kan ik een heel rijtje noemen maar dat is niet fair. De namen die genoemd zijn zijn in vergelijking met sessie jongens en conservatorium muzikanten niet erg hoog qua spelniveau maar zijn wel goeie song schrijvers die hits hebben gehad al dan niet met de hulp van anderen.
Alle hits die clapton bijvoorbeeld had waren geschreven en gearrangeerd door anderen als jj cale, Phil Collins of andere blues jongens als duane allman.
Lastig topic dit...

Pepe
21 december 2015, 23:17
Overschat of onderschat vind ik niet zo interessant maar dat Jeff Beck geen soul in zijn gitaarspel heeft, het gaat voor mij niet op Joost.

Hij speelt met zijn vingers, met een plectrum krijg je zo'n vocal sound & frasering niet voor elkaar. Hij kan razendsnelle licks spelen maar hij hoeft niemand meer te imponeren.


https://www.youtube.com/watch?v=XdCGdL3R0n0

Brad
21 december 2015, 23:30
Ik heb de naam van Brian May zien vallen . Als je uitgaat van het technische niveau van de ubershredder en techniek louter als
maatstaf neemt kom je makkelijk tot die conclusie

Waar die man zoals Hendrix en anderen een meester in is , is muziek maken met zijn gitaar

Supertramp bestaat technisch uit vrij beperkte muzikanten als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld het Manavishnu Orchestra

Toch luister ik liever naar het gitaarwerk van Roger Hodgson in School dan dat ik een album draai van het Mahavishnu orchestra

Joost de Ruig
21 december 2015, 23:42
@Pepe: clipje bekeken, ben duidelijk geen Beck-fan. Zeker wel een slide-fan, maar ook hier geen Beck voor mij.

@Brad: meen dat May een klassieke gitaaropleiding heeft, dus begrijp opmerking over beperkte techniek niet..... :-/

jutter
21 december 2015, 23:46
Ik heb de naam van Brian May zien vallen . Als je uitgaat van het technische niveau van de ubershredder en techniek louter als
maatstaf neemt kom je makkelijk tot die conclusie

Waar die man zoals Hendrix en anderen een meester in is , is muziek maken met zijn gitaar

Supertramp bestaat technisch uit vrij beperkte muzikanten als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld het Manavishnu Orchestra

Toch luister ik liever naar het gitaarwerk van Roger Hodgson in School dan dat ik een album draai van het Mahavishnu orchestra

Ik heb John McLaughlin live mogen meemaken en sindsdien ben ik een groot fan van hem. Wat een beul!

pasqual
22 december 2015, 00:10
Hoe kan je nu in hemelsnaam Jeff Beck en Brian May als overschatte gitaristen zien???
Dat je geen liefhebber bent oké maar iedere gitarist moet toch de klasse van deze gitaristen zien?

Henri H
22 december 2015, 02:31
Waanzinnige sound, feel, sfeer, muzikaliteit, creativiteit, etc. enkel superlatieven hiero...

Joost de Ruig
22 december 2015, 04:45
Hoe kan je nu in hemelsnaam Jeff Beck en Brian May als overschatte gitaristen zien???
Dat je geen liefhebber bent oké maar iedere gitarist moet toch de klasse van deze gitaristen zien?

In posting #514 geef ik toch ook aan Beck te erkennen als fantastische gitarist, maar ik snap hem gewoon niet. May snap ik wel en vind ik geenszins overschat. Zo ook John MCLaughlin, maar zijn 1000-nootjes-in-een-minuut is gewoon niet mijn ding. Het "lijkt" meer om de snelheid te gaan, dan om de muziek. Ik ben meer van de BB King invulling: weglaten/stilte is ook muziek en 1 noot mag best langer dan een seconde duren.

arjanb01
22 december 2015, 06:25
John mclaughlin word ik zeer nerveus van maar het is technisch zeer knap.
May en al die anderen uit de popwereld zijn deels goeie song writers en hebben de gave met misschien hun beperkte gitaar spel in vergelijking met sessie jongens sterke songs te schrijven en hun spel in dienst van het nummer te stellen. Vind ik ook een kwaliteit.
Dus wat is overschat ? Heel lastig te bepalen. Weet een muzikant me te raken, boeit me de rest niet zo.

D3nnis
22 december 2015, 06:56
Ik vind andres segovia overschat. Rammelt toch aan alle kanten? Maar ja, grondlegger en zo. Doe mij dan toch maar John Williams (niet die call-tv nicht die nu van die rare rtl programma's presenteert)

kirito
22 december 2015, 08:09
Eddie Van Halen. Ik ben iemand die het gevoel in shredgitaar wel kan opmerken, maar wat hij doet komt bij mij vaak over als oefenpatronen.

Henri H
22 december 2015, 13:18
Allemachtig! Weet je hoeveel impact Edward Van Halen op de hardrock en heavy metal gehad heeft?!
Baanbrekend was ie.

:stop:

@Arjanb: Suggereer je nu dat Brian May een beperkte gitarist is? :dontgeti:

Ach, elke gitarist heeft z'n beperkingen denk ik. Dat kan ook niet anders, want je kunt nooit alle genres, technieken e.d. 100% beheersen. Maar om hem daarom overschat te noemen gaat me te ver.

barno
22 december 2015, 13:25
Allemachtig! Weet je hoeveel impact Edward Van Halen op de hardrock en heavy metal gehad heeft?!
Baanbrekend was ie.



ik volg kirito wel wat. Van Halen was uiteraard technisch een kraan maar soms stond die techniek toch ook wat in de weg. Goed voorbeeld is zijn solo op de plaat van M Jackson, die is door quincy jones bijmekaargepuzzeld van wat hoogstandjes die Eddy in de studio heeft zitten freewheelen.

arjanb01
22 december 2015, 13:33
Allemachtig! Weet je hoeveel impact Edward Van Halen op de hardrock en heavy metal gehad heeft?!
Baanbrekend was ie.

:stop:

@Arjanb: Suggereer je nu dat Brian May een beperkte gitarist is? :dontgeti:

Ach, elke gitarist heeft z'n beperkingen denk ik. Dat kan ook niet anders, want je kunt nooit alle genres, technieken e.d. 100% beheersen. Maar om hem daarom overschat te noemen gaat me te ver.

Ik suggereer dit niet het is meer algemeen gesteld, over may als componist en creatief muzikant niets dan goeds, maar ik heb weleens improvisaties in blues samen met andere gitaristen geboord op YouTube en dat was niet best, valse noten, valse bends, slordige timing.
In queen is hij echt de man, maar speelt hij buiten z'n stijl, blijft er weinig over hoor... Maar als componist, prima en zeer veel respect voor hem 👍

Kim Wilson
22 december 2015, 13:42
Er zijn technische gitaristen die geweldig zijn in de beheersing van hun instrument, maar je hebt ook minder vaardige gitaristen die toch heel goed een liedje kunnen spelen of een sfeer kunnen neerzetten, muziek maken zeg maar. Tja, wat is dan beter? Het mooiste is beide, maar dat is niet iedereen gegeven.

Brad
22 december 2015, 14:01
Nou nu onderschat je Midge Ure toch wel.

Ik heb een bootleg van Thin Lizzy waarop hij speelt. Wat ik daar hoor is een bijzonder begenadigd gitarist.
Bovendien werd hij midden in een tour door Phil gebeld of hij kon invallen voor Gary Moore die uit de band was gestapt. Hij sprong in het vliegtuig, leerde onderweg de nummers en stond de volgende dag op het podium te spelen. Dan ben je in mijn beleving een heeeeele grote.

Kort voorbeeld met solootje uit Waiting For An Alibi:


http://www.youtube.com/watch?v=0W4H-Iqm77g

Ja Midge Ure had toch een beetje een Image van een Blitz jongen uit de tijd van de opkomst van de synthtesizer door zijn werk met Ulravox . Zo zie je maar dat je nooit op dat soort dingen af moet gaan

David Cassidy speelde in de serie de Partridge family vaak rock en roll gitaar en speelde dat gewoon zelf in

Niemand kon dat geloven want een knappe glamour boy kon volgens velen nooit goed een instrument bespelen

Pepe
22 december 2015, 14:17
maar speelt hij buiten z'n stijl, blijft er weinig over hoor...

Dat geldt voor iedereen. Lukather en Bonamassa tussen een paar flamenco gitaristen zal ook niet verheffend zijn. Tommy Tedesco, de alleskunner, liet het heavy gitaarwerk dan weer over aan het jonge grut. Je hoeft helemaal niet overal goed in te zijn, sinds wanneer is dat belangrijk? Als je maar goed bent in wat je speelt.
Dat is veel interessanter denk ik, wie is niet goed in wat ie speelt en weet toch raar genoeg credit te krijgen? Voor mij is dat Anne Soldaat, ik moet daar iets missen denk ik. Als het lastig wordt schiet ie in zijn Neil Young one note emo mode. Sowieso die hele sleur van bands in het kielzog van de Velvet Underground, tot een bepaalde hoogte snap ik de charme van onhandigheid, daarna haak ik af.

arjanb01
22 december 2015, 14:21
Dat heb ik dus met Pablo van der Poel, sinds dat hij led zeppelin mocht doen bij dwdd zwaar over hyped, over overschat gesproken.

Pepe
22 december 2015, 14:28
Ja, ik snap de heisa rond PvdP ook niet hoewel ik denk dat de presentator van DWDD vrij gemakkelijk met superlatieven strooit om zijn onderwerp wat gewicht te geven. En dan slaat het over op de een of andere manier. PvdP is een beetje een jong lefgozertje, daar is altijd een plek voor. Totdat je te oud wordt en de volgende die fakkel mag overnemen. Spike was de vorige, die kan het een en ander nog rekken in kwisjes.

arjanb01
22 december 2015, 15:13
Overgewaardeerd en Spike is wel het understatement van 2015😂
Het schijnt dat in de Tim akkerman tijd de gitaar partijen op de plaat door sessie gitaristen ingespeeld werden omdat Spike en Akkerman ze niet goed konden spelen. Weet iemand hoe dit zit?

Plant
22 december 2015, 18:19
Ik heb ze in die periode een keer live gezien (bevrijdingsfestival in Utrecht meen ik). Ik kan je helaas echt niet vertellen hoe het gitaarspel toen was, mijn aandacht ging meer uit naar de bakvissen vooraan bij het podium ;)

harrie-beton
22 december 2015, 18:28
Van Akkerman is onzin, dat is een eigenwijze drol maar kan echt spelen.
"spike" gewoon Frans van Zoest is een poser.

Joost de Ruig
22 december 2015, 18:32
Overgewaardeerd en Spike is wel het understatement van 2015�� Het schijnt dat in de Tim akkerman tijd de gitaar partijen op de plaat door sessie gitaristen ingespeeld werden omdat Spike en Akkerman ze niet goed konden spelen. Weet iemand hoe dit zit?

Daar mag ik contractueel helemaal niets over zeggen.......

D3nnis
22 december 2015, 18:57
Wel leuk, die onderschatte artiesten, maar regelmatig denk ik dan "maar hij/zij staat wel daar".
En ik sta smorgens om 6.30 netjes mijn brood te smeren om naar het werk te gaan. Tja..

Brad
22 december 2015, 19:07
Ik heb hier ook de naam van George Kooymans zien vallen . Die gozer kan toch echt wel wat . Hij is een meester in het spelen van strakke en rake gitaar riffs

De riff van Mad love is coming is een goed voorbeeld . Hij heeft in de jaren zeventig een prijs gekregen voor zijn gitaarwerk en ik vind dat ook terecht

Joost de Ruig
22 december 2015, 19:11
Wel leuk, die onderschatte artiesten, maar regelmatig denk ik dan "maar hij/zij staat wel daar".
En ik sta smorgens om 6.30 netjes mijn brood te smeren om naar het werk te gaan. Tja..

Precies!! Zo zag ik 20 jaar geleden ofzo Benny Neyman optreden in de bierstube van Snowworld in Zoetermeer. Terwijl wij met 20 man melig aan het bieren waren, had Benny misschien 5 luisteraars. Aan de ene kant kwam dat wat triest over, aan de andere kant verdiende hij met 2 uurtjes werken meer dan wij in een hele dag. De vraag was dan ook wie er het hardste lachte :)

D3nnis
22 december 2015, 19:29
Waarschijnlijk ik, want ik heb nog een hobby, voor die kerel is het werk :D
Maar ja, misschien gaat die om 6.30 's morgens voor de hobby zijn brood smeren....

arjanb01
22 december 2015, 20:08
Ik zou niet willen ruilen met welke artiest dan ook. Lekker hobbyen en geen gezeik verder....

D3nnis
22 december 2015, 20:27
Ik wel. Ik zou wel kirk hammett willen zijn. Mijn haar nog hebben en de hele dag met mijn wah wah fierljeppen en er nog geld voor krijgen ook.

Joost de Ruig
22 december 2015, 20:46
Ik wel. Ik zou wel kirk hammett willen zijn. Mijn haar nog hebben en de hele dag met mijn wah wah fierljeppen en er nog geld voor krijgen ook.

En dan opgescheept zitten met die twee maffe ego's? Mij niet gezien. Heb je Some Kind Of Monster gezien? Wat een idioten....

JVGM-music
22 december 2015, 23:32
Ik vind Jimmy Page een pietsie overschat...uitstekende gitarist zonder meer....maar niet de memorabele solo's zoals Ritchie Blackmore of, mijn favoriet,Mick Box

jutter
22 december 2015, 23:43
Mag het ook een gitarist van dit forum zijn? :soinnocent:

kirito
23 december 2015, 07:43
Allemachtig! Weet je hoeveel impact Edward Van Halen op de hardrock en heavy metal gehad heeft?!
Baanbrekend was ie.

:stop:
Ik weet dat hij baanbrekend was. Jason Becker, een van mijn favorieten, is bijvoorbeeld naar eigen zeggen zwaar door hem beinvloed. Maar dat betekent niet dat ik hem ook goed moet vinden. Nee, bij zijn gitaarspel voel ik nu eens echt niks behalve verbazing over hoe hij het tot zo'n invloed voor meerdere generaties geschopt heeft.

arjanb01
23 december 2015, 08:14
Mag het ook een gitarist van dit forum zijn? :soinnocent:

Wie is de meest overschatte gitarist van dit forum dan?

Duhsjaak
23 december 2015, 09:13
Wie is de meest overschatte gitarist van dit forum dan?

Dat ben ik.
Zonder twijfel.
En buiten het forum?
Alles waarvan de mythe groter is dan de man of vrouw zelf.
De heer Clapp is al wel genoemd. Maar Keef R.? Ik meen van niet. Als componist een prima musicus. Geldt voor zijn niet-gitarist compaan ook.

De heren zijn al dertig jaar alleen in het nieuws doordat de een veel te jonge latina's zwanger maakt en de ander uit een kokospalm valt.

Kijk naar Keef's motoriek en handen. En je weet gewoon dat dat niet meer kan.
Had gisteren 'Have you seen your mother' nog op. Dit soort rake klappen zijn toch echt al heel lang niet meer uitgedeeld.

Dus voila, mijn controversiële mening slechts.
Vriendelijke groet, Gus

Henri H
23 december 2015, 13:02
Ik vind Jimmy Page een pietsie overschat...uitstekende gitarist zonder meer....maar niet de memorabele solo's zoals Ritchie Blackmore of, mijn favoriet,Mick BoxSorry, ik ga hier niet meer woorden aan vuil maken dan te zeggen dat evenals Edward Van Halen eind jaren '70, Jimmy Page eind jaren '60 nogal belangrijk is geweest.
Om zijn solo's dan te vergelijken met Blackmore, en hem daarna overschat te noemen, nou ja zeg! :stop:


Ik weet dat hij baanbrekend was. Jason Becker, een van mijn favorieten, is bijvoorbeeld naar eigen zeggen zwaar door hem beinvloed. Maar dat betekent niet dat ik hem ook goed moet vinden. Nee, bij zijn gitaarspel voel ik nu eens echt niks behalve verbazing over hoe hij het tot zo'n invloed voor meerdere generaties geschopt heeft.Dat jij niks voelt, heeft dan toch echt met jou te maken, niets met de grootsheid van EVH.

Ja, sorry hoor. Ik weet dat ik misschien een beetje fanboy-achtig overkom, maar kom op hey, doe 's normaal.

arjanb01
23 december 2015, 13:09
Eens Henri. Evh was in de jaren 70 baanbrekend met z'n gitaar stijl, ik schaar hem onder de vernieuwers op elektrische gitaar gebied net als Hendrix.
De laatste 30 jaar is er geen gitarist zo vernieuwend en baanbrekend geweest als die 2, of het moet the Edge zijn van U2, met z'n gebruik van fx en z'n puntige gitaar stijl. Al moet ik zeggen dat anderen voor hem dit ook deden als Zappa en Robert Fripp.

Kakihara
23 december 2015, 13:49
Eens Henri. Evh was in de jaren 70 baanbrekend met z'n gitaar stijl, ik schaar hem onder de vernieuwers op elektrische gitaar gebied net als Hendrix.
De laatste 30 jaar is er geen gitarist zo vernieuwend en baanbrekend geweest als die 2, of het moet the Edge zijn van U2, met z'n gebruik van fx en z'n puntige gitaar stijl. Al moet ik zeggen dat anderen voor hem dit ook deden als Zappa en Robert Fripp.

God, voor Van Halen waren er ook nog gitaristen die tapten, dus wellicht niet zo baanbrekend, dan? En op dat eigenste moment was Randy Rhoads ook aan het tappen, alleen brak die wat later door.
Ik kan Kirito ergens wel volgen: VH1 was geweldig, VH2 was meer van hetzelfde, en daarna werd het gewoon "De Grote DLR & EVH - show met vriendjes" waarin de twee hoofdrolspelers hun kunstjes konden tonen ("Kijk hoe hoog ik mijn benen kan gooien!"). Muzikaal gezien vind ik het DLR-tijdperk minder interessant dan dat met Sammy, toen Eddie ook nog eens (opnieuw) liedjes begon te schrijven. Maar dat schijnt een beetje vloeken in de kerk te zijn. Begrijp me niet verkeerd, EVH heeft fantastische dingen gedaan, maar ik vind dat hij ook wel erg veel diarree heeft uitgepoept.

Henri H
23 december 2015, 14:03
Kwestie van smaak, ik houd totaal niet van Reggae, maar om Bob Marley dan een overschatte gitarist/zanger/artiest te noemen, gaat toch veel te ver?!

barno
23 december 2015, 14:12
Kwestie van smaak, ik houd totaal niet van Reggae, maar om Bob Marley dan een overschatte gitarist/zanger/artiest te noemen, gaat toch veel te ver?!

ah, smaak mag niet meetellen ? Reik me dan even een objectief criterium aan dan kunnen we dat gebruiken om hier verder te posten.
Ik vind Eddie VH zeer vaak oninteressant circusgedoe. En af en toe heel straf. zo gaat dat :)

Joost de Ruig
23 december 2015, 14:28
Jemig wat een discussies. Ik denk dat er genoeg namen voorbijkomen waarvan deze misschien niet je smaak is, maar dat deze genoeg voor de muziekgeschiedenis hebben betekend om niet als overschat te woren betiteld. Overschat betekent voor mij, dat het moet gaan om een gitarist die algemeen wordt beschouwd als goed, maar dat eigenlijk helemaal niet is. Met iemand als Spike kan ik mij daar nog iets bij voorstellen, maar hoe oninteressant je bv Eddie van Halen ook vindt, ik zou niet durven stellen dat het een overschatte gitarist is.

Angus Young noemde zichzelf eens overschat in een interview (en over jezelf mag je dat zeggen, haha). Het verbaasde hem hoever je kunt komen met een paar goede licks in een aantal varianten. Kijk, dat mag ik nu wel zo'n uitspraak. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op (zeker bij blues) varianties op variaties te spelen die soms verdomd veel op elkaar lijken. ;)

Henri H
23 december 2015, 14:36
ah, smaak mag niet meetellen ? Reik me dan even een objectief criterium aan dan kunnen we dat gebruiken om hier verder te posten.
Ik vind Eddie VH zeer vaak oninteressant circusgedoe. En af en toe heel straf. zo gaat dat :)
Ik denk niet dat het met het onderwerp van dit topic te maken heeft, dat bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen.
Een paar dagen geleden heb ik het nog als een non-topic bestempeld, en ik sta daar eigenlijk nog steeds achter, maar goed, ieder z'n mening/smaak. Een objectief criterium is er dan ook niet volgens mij.

De enige die voldoet aan mijn subjectieve criterium is Kurt Cobain. ;)

Pepe
23 december 2015, 14:36
Van jezelf zeggen dat je als gitarist overschat bent is toch tamelijk ijdel. :D
Als Kurt dat van zichzelf gezegd had dan zou iedereen toch zeggen, nou Kurt.... uhm... hoe zeggen we dit....

Joost de Ruig
23 december 2015, 14:38
Van jezelf zeggen dat je als gitarist overschat bent is toch tamelijk ijdel. :D

Nee, zeggen dat je onderschat bent, da's pas ijdel :seriousf:

Pepe
23 december 2015, 14:40
In mijn boek is dat een beetje sneu.

Brad
23 december 2015, 14:54
God, voor Van Halen waren er ook nog gitaristen die tapten, dus wellicht niet zo baanbrekend

Steve Hacket van Genesis tapte ook al voordat eddie dat deed , al deed hij dat heel gedoseerd

Joost de Ruig
23 december 2015, 15:30
Zullen we het eens omdraaien? Wie zijn de nogal onderschatte gitaristen?

Ik nomineer in dat geval Nils Lofgren die al sinds Harvest van Neil Young meestal 2de viool speelt. En alweer sinds 1984 in de E-street band van Springsteen zit. Zowel elektrisch als akoestisch vind ik hem een erg interessante gitarist die ook voor zijn solowerk van mij wel wat meer gewaardeerd mag worden.

JVGM-music
23 december 2015, 16:55
Sorry, ik ga hier niet meer woorden aan vuil maken dan te zeggen dat evenals Edward Van Halen eind jaren '70, Jimmy Page eind jaren '60 nogal belangrijk is geweest.
Om zijn solo's dan te vergelijken met Blackmore, en hem daarna overschat te noemen, nou ja zeg! :stop:


.

Volgens mij overschat je Jimmy Page nogal.

Brad
23 december 2015, 17:26
Als je de studio platen van Led Zeppelin hoort dan zitten daar solo s bij die werkelijk waanzinnig zijn . Ik had het over Jimmy Page tijdens een gitaarles vroeger

Mijn gitaarleraar destijds zei dat hij solo s van Jimmy Page kende die ik van mijn leven niet na zou kunnen spelen

Lullige opmerking van die gast maar hij heeft wel gelijk dat die Jimmy Page dingen heeft gespeeld die je niet zo maar na speelt

Henri H
23 december 2015, 17:51
Volgens mij overschat je Jimmy Page nogal.Hoezo?!

Ik krijg het idee dat ik uit de tent wordt gelokt. :sneaky:

Jimmy Page is één van de belangrijkste gitaristen uit de rock-geschiedenis, punt!
Ik heb heel wat bootlegs van Led Zeppelin geluisterd, en wat mij opviel is dat ie altijd op zoek was naar de juiste vibe, feel en zich daarbij nogal eens liet gaan. Ik kan dat juist wel waarderen. Vooral live is het enorm belangrijk dat je niet enkel en alleen je riedeltje afdraait. Hij is daar nog steeds een meester in, maar goed, allemaal subjectief natuurlijk. ;)

JVGM-music
23 december 2015, 18:16
Hoezo?!
Jimmy Page is één van de belangrijkste gitaristen uit de rock-geschiedenis, punt!
Ik heb heel wat bootlegs van Led Zeppelin geluisterd, en wat mij opviel is dat ie altijd op zoek was naar de juiste vibe, feel en zich daarbij nogal eens liet gaan. . ;)



Nou, geweldig:
http://assets.rollingstone.com/assets/images/gallery/90e665324e76b937576d99d6b45f3eb33d4bbdd6.jpg

I rest my case!

D3nnis
23 december 2015, 19:00
En dan opgescheept zitten met die twee maffe ego's? Mij niet gezien. Heb je Some Kind Of Monster gezien? Wat een idioten....
Nee die heb ik niet gezien eigenlijk.
Twee maffe ego's...zou mij als redelijk introvert persoon wel passen, zeker als ze elke maand genoeg overmaken.
Ik zou het in ieder geval wel een jaartje willen proberen :)

arjanb01
23 december 2015, 19:02
Ik niet, ik heb die docu gezien en die twee zijn echt voor voor een gesticht. Wat een idioten samen. Maar Hetfield alleen is best een sympathieke gozer, alleen die twee samen zijn zulke haantjes, terwijl hetfield veel meer talent heeft dan Lars Ulrich, dat terzijde.

Joost de Ruig
23 december 2015, 19:25
Nee die heb ik niet gezien eigenlijk.
Twee maffe ego's...zou mij als redelijk introvert persoon wel passen, zeker als ze elke maand genoeg overmaken.
Ik zou het in ieder geval wel een jaartje willen proberen :)

In de film zoeken ze o.a. een nieuwe bassist omdat de vorige zijn heil ging zoeken in de geestverruimende middelen en zich zwaar ondergewaardeerd voelde. Ttv de opnames viel de producent in als tijdelijke bassist. De nieuwe bassist kreeg als welkomstbonus een miljoentje overgemaakt. Uit psychologisch oogpunt is de film heel aardig, zelfs een leek ziet het destructieve gedrag van de heren Hetfield en Ulrich

D3nnis
23 december 2015, 19:28
Gelukkig, Joost en arjan zijn beiden niet in de race voor wah wah fieperd....meer kans voor mij, als die hammett eens stopt :D
En toch hè, wordt hammett veelal overschat gevonden, internet staat er vol mee, maar ik vind dat ie toch best wel wat smaakvolle dingen gespeeld heeft eigenlijk.
Ik was Metallica eigenlijk best kwijt bij load, reload, en helemaal bij die s&m meuk, maar ik vind ze in recentere live dingen eigenlijk best ok (op de houterige drum en de korrel missende zang na).

D3nnis
23 december 2015, 19:31
In de film zoeken ze o.a. een nieuwe bassist omdat de vorige zijn heil ging zoeken in de geestverruimende middelen en zich zwaar ondergewaardeerd voelde.

Wist niet dat Newsted zo'n drugsgebruiker was, maar ja, ken hem dan ook niet persoonlijk :)
Wel had ie van mij alle zang binnen Metallica voor zijn rekening mogen nemen. Dat rauwe randje zou best passen.

Joost de Ruig
23 december 2015, 19:41
Wist niet dat Newsted zo'n drugsgebruiker was, maar ja, ken hem dan ook niet persoonlijk :)
Wel had ie van mij alle zang binnen Metallica voor zijn rekening mogen nemen. Dat rauwe randje zou best passen.

Ze interviewen hem kort en ik vond hem een beetje een zielig hoopje mens dat na jaren nog erg zuur en miskend was. De financiën zullen ook meegespeeld hebben, want zijn nieuwe bandje zal niet snel dezelfde status bereiken.

kirito
23 december 2015, 19:51
Daarnet even Hammetts vibrato beluisterd. Klinkt inderdaad niet erg goed, maar ik heb erger gehoord. Persoonlijk vind ik die van Brendon Small ook wel te pruimen, en de man zelf vind ik persoonlijk best onderschat. https://www.youtube.com/watch?v=VzhMkSN9dQc

Henri H
23 december 2015, 21:50
Nou, geweldig:
http://assets.rollingstone.com/assets/images/gallery/90e665324e76b937576d99d6b45f3eb33d4bbdd6.jpg

I rest my case!Je zult mij toch met iets meer steekhoudends moeten overtuigen dan met zo'n foto.
Wat is daarmee mis eigenlijk?

JVGM-music
23 december 2015, 22:45
Ah , u wilt uitleg?
Welnu, de enige echt grote bijdrage van Page aan de gitaarmuziek is wel dat hij het bewijs leverde dat een gitaar en een vioolstok geen goede combinatie is. Het was niet om aan te horen. Pretentieus gepiel van de bovenste plank. En dan is zijn ritmewerk "leuk" en zijn solo's...tja....ook "leuk"? Maar niets om van wakker te liggen. Page is dus een beetje overschat ben ik bang. In de jaren 70 werd trouwens elke plaat die led Zep uitbracht verguisd....het is pas van de laatste paar jaren dat ze een (onterechte) legendarische status kregen.

Overigens is dat getob met die vioolstok nog mooi op de hak genomen in de film Spinal tap;

http://www.youtube.com/watch?v=IW5dFfCUYPI

Joost de Ruig
23 december 2015, 22:54
Toch ben ik bang dat smaak hier de mening kleurt. Hun albums (en zeker I t/m IV) behoren toch tot de muziekgeschiedenis lijkt mij en Page speelde daar op zijn minst voor een 1/4 zijn rol in. Ik vind Page dan ook niet overschat.

JVGM-music
23 december 2015, 23:10
Goed, ik zal uw mening noteren en er verder geen aandacht aan besteden.

Henri H
24 december 2015, 00:19
Één "mislukt", misschien ietwat te pretentieus gebracht, maar wel goed uitgevoerd, experiment, en een gitarist is gelijk onderschat?
Oh nee, zijn ritmewerk is "leuk", tja, en daar sla je de plank volledig mis naar mijn idee; hij is de maatstaf voor menig ritmewerk wat daarna geproduceerd werd.

Maar goed, ik heb niet het idee dat ik jou kan overtuigen, dus ook voor jou geldt: mening genoteerd.

Brad
24 december 2015, 00:30
Can not stop loving you . Voor mij een hoogtepunt in de gitaarprestaties van Jimmy Page . Prachtige riffs , en die solo is van de hoogste categorie

JVGM-music
24 december 2015, 07:57
Can not stop loving you . Voor mij een hoogtepunt in de gitaarprestaties van Jimmy Page . Prachtige riffs , en die solo is van de hoogste categorie

Is dat zo? Zeker een nieuw liedje dan want ik ken het niet.
Heeft u een linkje?

Overigens, en dit zal u verbazen,was mijn eerste "echte "gitaar een Fender Telecaster was vanwege het geluid dat Jimmy Page er uit wist te halen bij dat Deense optreden.
Wat niet wegneemt dat ik het een overschatte gitarist vind. Maar dit terzijde.

arjanb01
24 december 2015, 08:29
Nu weten we het wel, tig pagina's over Jimmy page, het zal wel....
Ik gooi er nog eentje in de groep... Slash! Catchy rock riffs gemaakt maar live vaak niet best.... Wat vinden we daarvan?

jutter
24 december 2015, 08:43
Nu weten we het wel, tig pagina's over Jimmy page, het zal wel....
Ik gooi er nog eentje in de groep... Slash! Catchy rock riffs gemaakt maar live vaak niet best.... Wat vinden we daarvan?

Helemaal met je eens Arjan!

Duhsjaak
24 december 2015, 09:09
Nu weten we het wel, tig pagina's over Jimmy page, het zal wel....
Ik gooi er nog eentje in de groep... Slash! Catchy rock riffs gemaakt maar live vaak niet best.... Wat vinden we daarvan?

OK, nog eentje dan.
Dat van de vioolstok, daarmee heeft de heer Page zich royaal laten 'inspireren' door de groep The Creation. Luister maar naar de single Painter man.

Ook hierop GN is rond 2011 iemand bezig geweest met een gitaar/vioolstok combi.
En is buitengewoon serieus genomen.
Iedereen die eens iets anders uithaalt op een gitaar verdient respect, vind ik.

Als werkpaard is Page niet mis te verstaan. Ook op Hold me van P.J. Proby speelt hij bijvoorbeeld met Ginger Baker een doorslaggevende rol.
Ik vind het bij lange na niet de beste gitarist. En is er de laatste 40 jaar nog iets opzienbarends gemaakt door de man?
Vriendelijke groet, Gus

JVGM-music
24 december 2015, 09:09
Slash? Mooie melodieuse solo,s. Ik vind hem wel vrij goed.

Maar die Jimmy Page he....

Kim Wilson
24 december 2015, 09:25
Slash heeft idd een paar briljante solo's op zijn naam staan. Maar ja, Youp van 't Hek heeft ook een paar fantastische sketches, en om hem nou goed te noemen...

Pepe
24 december 2015, 09:28
Page heeft dan veel sessie werk gedaan maar dat was meer omdat hij voorhanden was, er waren nog maar weinig rock'n roll gitaristen in studio's. Hij speelt vrij sloppy, best wel veel foutjes, ook bij Zeppelin. Maar hij had een goed oor voor drama en arrangementen.
Zo'n nummer als Since i've been loving you, het eerste couplet is single note, 2e bescheiden arpeggio's en het 3e zijn heavy akkoorden met wandelende patronen en daarnaast nog een opening opbouw en een solo apotheose. En zijn partij in het refrein lijkt wel een arrangement voor chello en viool. Daar is flink over nagedacht.
Misschien zijn er meer voorbeelden te vinden van gitaristen die zo bewust zijn van hun rol in het geheel (Fripp?)... maar niet veel.

Kakihara
24 december 2015, 09:49
Slash vind ik zo'n zeurderige, haast valse, toon hebben. Op zich wel een meer dan verdienstelijk gitarist, maar mij doet het niet zo veel.

D3nnis
24 december 2015, 10:01
Slash vind ik zo'n zeurderige, haast valse, toon hebben. Op zich wel een meer dan verdienstelijk gitarist, maar mij doet het niet zo veel.
Ik vind het wel mooi wat ie doet eigenlijk, ik houd er wel van.

Maar ja, ik vind die knakker van system of a down ook leuk, en die is ook niet echt goed of zo.
Altijd leuk om te zien dat ook gasten die minstens zo slecht zijn als ik, toch stadions vol krijgen.

deefke666
24 december 2015, 11:46
Nu weten we het wel, tig pagina's over Jimmy page, het zal wel....
Ik gooi er nog eentje in de groep... Slash! Catchy rock riffs gemaakt maar live vaak niet best.... Wat vinden we daarvan?

Helemaal akkoord hiermee.
Zoals gezegd, hij heeft een paar briljante solo's gemaakt, maar regelmatig kom ik van hem dingen tegen die gewoon echt ronduit slecht zijn. En dat maakt hem voor mij redelijk overschat.

Aan de andere kant heeft hij bijna eigenhandig gezorgd voor de revival van de Les Paul.

muziekschuur
24 december 2015, 11:52
Slash geef ik een 10 omdat hij echt een feestje van een optreden wil maken. En daar hard voor werkt. Dan mag een foutje...

Hmmm.... overschatte gitaristen zag je in de jaren 80 veel meer... Er wordt nu echt veel zorg aan optredens besteed.

Brad
24 december 2015, 12:17
Is dat zo? Zeker een nieuw liedje dan want ik ken het niet.
Heeft u een linkje?

Overigens, en dit zal u verbazen,was mijn eerste "echte "gitaar een Fender Telecaster was vanwege het geluid dat Jimmy Page er uit wist te halen bij dat Deense optreden.
Wat niet wegneemt dat ik het een overschatte gitarist vind. Maar dit terzijde.

Je hebt gelijk de titel is anders , let ook op die riff aan het einde van het thema echt zo goed gevonden


https://www.youtube.com/watch?v=MfxL8K6wR2I

Joost de Ruig
24 december 2015, 13:30
Jimmy Page luisterde net als bv Clapton goed naar Freddie King. :)

Plant
24 december 2015, 19:46
Carlos Santana :hide:

Sorry, maar hij heeft me nooit kunnen boeien.

JVGM-music
24 december 2015, 21:14
The Healer ook niet?

Plant
24 december 2015, 21:26
The Healer ook niet?

Juist dat was voor mij de bevestiging, ik vind die hit met John Lee Hooker he-le-maal niks.

NLF
24 december 2015, 21:43
De meeste bekende gitaristen zijn overschat, en er zijn (bij het grote publiek) onbekende gitaristen die onderschat zijn. Zo werkt het nu eenmaal. Over Robbie Krieger hoor je nooit iemand, over Jimi Hendrix iedereen. John Cipollina noemde men een virtuoos, maar ik vond Gary Duncan eigenlijk net zo goed.

NLF
24 december 2015, 21:44
Carlos Santana :hide:

Sorry, maar hij heeft me nooit kunnen boeien.

Mmmh ... spelen met percussionisten is toch best lastig :-)

NLF
24 december 2015, 21:52
Ach ja ... als ik naar de jazz jongens luister vind ik eigenlijk alle rockgitaristen een beetje overschat :-)

Han S
24 december 2015, 22:35
Hoezo? Is jazz dan zoveel interessanter?

Plant
24 december 2015, 22:52
Ach, da's zoals in het oude mopje: Rockgitaristen kennen een handjevol akkoorden en spelen voor duizenden mensen en jazzgitaristen kennen duizenden akkoorden en spelen voor een handjevol mensen :ok:

barno
24 december 2015, 23:50
Hoezo? Is jazz dan zoveel interessanter?

natuurlijk is jazz een stuk interessanter, zeker voor een instrumentalist

Brad
25 december 2015, 00:26
Die muziek is erg complex en doet me denken aan het werk van intellectuele literaire schrijvers , complex gegoochel met woorden

Ik lees liever een haiku , simpel geschreven maar veelzeggend . Omdat ik zelf muziek maak kan ik virtuositeit en complexiteit in muziek waarderen , maar eenvoudig uitgevoerde muziek kan net zo goed zijn

Wat sommige jazz gitaristen en jazz rock gitaristen doen vind ik meer iets voor een programma als Wedden dat . Zo van , wedden dat het hem lukt om over zo een complex akkoordenschema een kloppende solo te spelen , ja of nee ? Zoiets

Plant
25 december 2015, 01:01
Voordeel van jazz is dat je tijdens het stuk niks fout kunt doen. De band begint tegelijk en eindigt tegelijk en wat er tussenin gebeurt boeit niet. Mag vals, mag ongelijk. Improvisatie! Belangrijk is wel dat je mensen raakt met wat je doet. Carlos Santana doet dat bij mij dus niet. Dan houd het op :ok:

barno
25 december 2015, 01:12
Voordeel van jazz is dat je tijdens het stuk niks fout kunt doen. De band begint tegelijk en eindigt tegelijk en wat er tussenin gebeurt boeit niet. Mag vals, mag ongelijk. Improvisatie!

ah ja, jazz impro is zomaar wat doen... beetje zoals Bach veronderstel ik. u bent een kenner :)

D3nnis
25 december 2015, 07:51
Als ik John Scofield hoor kan ik niet anders concluderen als dat het inderdaad niet zo veel uit maakt. Hem noemen ze briljant en als ik zo speel zeggen ze hou eens op.
Nou ja :)

Plant
25 december 2015, 08:14
ah ja, jazz impro is zomaar wat doen... beetje zoals Bach veronderstel ik. u bent een kenner :)

Shit, sarcasme-smiley vergeten. Ik mag graag jazz luisteren hoewel daar bij mij maar weinig gitaristen in voorkomen. En Bach verjazzen levert prachtige resultaten op :)


https://www.youtube.com/watch?v=L3ZRPjzDwKc

arjanb01
25 december 2015, 08:28
Ik gooi nogmaals een overschatte gitarist in de groep: Dennis van Leeuwen van Kane!
In de succestijd van Kane stonden er live naast v Leeuwen 2 andere sessie gitaristen op het podium, dat zegt genoeg over v Leeuwen vind ik.

Han S
25 december 2015, 12:32
Ik heb een schijthekel aan de meeste jazz, dus ik mag daar eigenlijk weinig over zeggen. Muziek moet je raken, zo diep mogelijk en 99% van de jazz irriteert mij.

arjanb01
25 december 2015, 12:43
Als muziek je irriteert raakt het je dus wel, alleen op een negatieve manier 😉

Pepe
25 december 2015, 15:46
De meeste jazz irriteert mij ook zoals de meeste muziek mij irriteert. Of tv programma's. Of wedstrijden van het Nederlands Elftal.
Maar ja, je pikt er uit wat voor jou is en dat maakt het allemaal weer goed.

NLF
25 december 2015, 16:52
Er zijn heel veel verschillende soorten jazz. Er bestaat jazz die je kunt draaien als achtergrondmuziek in een restaurant of een lift waar je heel rustig van wordt, er bestaat ook jazz muziek die erg snel op je zenuwen werkt (free jazz bijvoorbeeld). Over het algemeen is jazz wat betreft akkoorden en harmoniseren ingewikkelder (of het interessanter is is natuurlijk weer een heel ander verhaal). De reden dat Scofield af en toe klinkt alsof ie zo maar wat doet is omdat ie veel outside speelt (en dat klinkt inderdaad alsof je de "verkeerde" tonen speelt, om de eenvoudige reden dat je - weliswaar met opzet - de verkeerde tonen speelt), een Coltrane dingetje. Ach ja, in ieder genre zijn er natuurlijk fantastische muzikanten. In mijn ogen zijn Page en Santana dat ook zeer zeker.

NLF
25 december 2015, 16:55
Die muziek is erg complex en doet me denken aan het werk van intellectuele literaire schrijvers , complex gegoochel met woorden

Ik lees liever een haiku , simpel geschreven maar veelzeggend . Omdat ik zelf muziek maak kan ik virtuositeit en complexiteit in muziek waarderen , maar eenvoudig uitgevoerde muziek kan net zo goed zijn

Wat sommige jazz gitaristen en jazz rock gitaristen doen vind ik meer iets voor een programma als Wedden dat . Zo van , wedden dat het hem lukt om over zo een complex akkoordenschema een kloppende solo te spelen , ja of nee ? Zoiets

Klopt, maar er is ook jazz muziek die heel prettig in het gehoor ligt en waarbij het helemaal niet draait om de virtuositeit terwijl de muzikant het weldegelijk is (Wes Montgomery, Django Reinhardt bijvoorbeeld)

kirito
25 december 2015, 18:55
Klopt, maar er is ook jazz muziek die heel prettig in het gehoor ligt en waarbij het helemaal niet draait om de virtuositeit terwijl de muzikant het weldegelijk is (Wes Montgomery, Django Reinhardt bijvoorbeeld)

+1 voor Django Reinhardt. Zalige muzikant, die man.

Erik de Perik
25 december 2015, 19:18
Voor iedereen die zich irriteert aan 'moeilijke' muziek..... ;)


https://www.youtube.com/watch?v=Tv39xT8L0dA

arjanb01
25 december 2015, 19:31
Is gewoon een bossa nova/latin bewerking van die hit van Taylor Swift, best toegankelijke fusion/jazz, bijna north sea jazz waardig 😉
Dit ook trouwens, Victor Wooten:

http://youtu.be/ukVhTzcW3Uc

Erik de Perik
26 december 2015, 00:10
Is gewoon een bossa nova/latin bewerking van die hit van Taylor Swift, best toegankelijke fusion/jazz, bijna north sea jazz waardig ��
Dit ook trouwens, Victor Wooten:

http://youtu.be/ukVhTzcW3Uc

Ging mij eigenlijk meer om de tekst van het refrein...... geen idee dat dit van Taylor Swift was. Zou daar niet één nummer van kunnen noemen, al hing m'n leven er vanaf :cherub:

Ja, Victor Wooten ken ik wel......

harrie-beton
26 december 2015, 09:56
Ik vraag me af waarom je een nummer als dit opneemt. Topmuzikanten (allemaal beroeps), HD video en goede studio. Omdat dit een cover is betalen ze een hoop rechten en dit is vermoedelijk geen single, wat is de verhouding tussen de kosten van het opnemen van deze cover en de opbrengsten?
Of is het een heel duur visitekaartje.

Erik de Perik
26 december 2015, 16:35
Ik vraag me af waarom je een nummer als dit opneemt. Topmuzikanten (allemaal beroeps), HD video en goede studio. Omdat dit een cover is betalen ze een hoop rechten en dit is vermoedelijk geen single, wat is de verhouding tussen de kosten van het opnemen van deze cover en de opbrengsten?
Of is het een heel duur visitekaartje.

Ik denk dat het een combinatie van voor gein en om werk te genereren is. Zijn ze in de USA altijd een stuk serieuzer mee geweest.

beruk
26 december 2015, 23:33
Godsamme, jullie hebben opvoeding nodig.:mmmm:


https://www.youtube.com/watch?v=BgHeZAy9SJ4
Eindbaas Joe Pass gitaar.


Grant Green wordt danig overschat door jazz luisteraars, beperkte licks, veel herhaling. Maar lekker. Net smarties.

beruk
26 december 2015, 23:43
Ik ga het hele topic vol blaffen!!!

https://www.youtube.com/watch?v=cimpUKVAbY8

Plant
28 december 2015, 16:45
Laten we het in dit topic dan wel bij gitaristen houden :D En deze is dus zeker niet overschat, integendeel:


https://www.youtube.com/watch?v=AqzY6dK3GMo

kirito
28 december 2015, 18:12
Nog iemand die overschat is: Herman Li van de band Dragonforce. Wordt door zijn fans op handen gedragen voor zijn technische spel, terwijl het enige dat zijn muziek moeilijk maakt het hoge tempo is.

Luca P
28 december 2015, 18:16
https://www.youtube.com/watch?v=RKxs7Yu_ZMw

Rene Schuman speelt toch wel lekker gitaar.
Niet iedereen zijn smaak, maar rockabilly licks kan hij wel spelen.

JVGM-music
29 december 2015, 07:44
Maar is hij daarmee overschat?

D3nnis
29 december 2015, 08:44
Nog iemand die overschat is: Herman Li van de band Dragonforce. Wordt door zijn fans op handen gedragen voor zijn technische spel, terwijl het enige dat zijn muziek moeilijk maakt het hoge tempo is.
Maar dat is van toepassing op bijna 100% van alle muziek; als ik de snelheid 80% verlaag kan ik bijna alles spelen. Dat het dan niet meer klinkt als muziek, is even bijzaak.

Pepe
29 december 2015, 13:17
Techniek is niet alleen vingervlugheid, het is ook timing, frasering en kwaliteit van toon.
Dat laatste is vooral het verschil tussen een goede en een mindere gitarist. Snelheid is raar genoeg vooral een gitaristen ding. Ik heb nog nooit met een blazer gespeeld die met snelheid bezig was. Maar een goede toon daarentegen....

Heb je het met een gitarist over techniek dan komen de shredders voorbij, heb je het met een blazer over techniek dan gaat het over een riet, lekkende kleppen en bijgeluiden.

D3nnis
29 december 2015, 13:27
Maar timing en frasering is net zo sterk een smaakkwestie, en daarom eigenlijk lastig meetbaar als kwalitatief iets, toch?

kirito
29 december 2015, 13:28
Wat Pepe zegt. Li mag dan nog zo snel spelen, technisch is hij allerminst. Vooral als je vergelijkt me bv. Paul Masvidal of flamencogitaristen a la Carlos Montoya.

Pepe
29 december 2015, 13:47
Maar timing en frasering is net zo sterk een smaakkwestie, en daarom eigenlijk lastig meetbaar als kwalitatief iets, toch?

Ja, als je kwaliteit definieert en daar meetbare dingen naast legt zal je wel iets kunnen roepen. Zo probeert men al decennia lang de formule voor een hit te kraken, dan heb je kwaliteit als verkoopcijfer gedefinieerd. Mijn zegen heb je.

Ik hoor echt wel verschil in kwaliteit van timing & frasering & dynamiek (samenhang en zeggingskracht voor mijn part) tussen iemand die alles net kan behappen of iemand die relaxt alles neer plant en ik denk dat iedereen dat wel hoort. Het zal niet meetbaar zijn maar muziek is ook geen sport.

D3nnis
29 december 2015, 13:54
Ben het wel deels met je eens, maar er zijn ook mensen die BB King goed vinden/vonden. Je kunt het mooi vinden wat ie doet, maar om dat goed te noemen...mwah.

Pepe
29 december 2015, 13:58
Aan de andere kant, je kan het ook niet slecht noemen.
Kwaliteit is in ieder geval datgene goed spelen wat je je goed spelen kan. Dat klinkt Cruyffiaans maar met die logica ga ik wel mee.
Je beperken tot datgene wat je goed beheerst klinkt al beter.

barno
29 december 2015, 14:44
Timing, tone, phrasering, attack: dat zijn mijn criteria. Snelheid is gek genoeg vaak een camouflage van onkunde van voornoemde criteria. Populistische truuk in de gitaarwereld, zeg maar. Iedereen vlug onder de indruk maar iedereen kan het leren. Goede phrasering en timing, da's andere koek.

Brad
29 december 2015, 15:37
Ben het wel deels met je eens, maar er zijn ook mensen die BB King goed vinden/vonden. Je kunt het mooi vinden wat ie doet, maar om dat goed te noemen...mwah.

Ja het spreekt je aan of niet . Ik heb eens een conservatorium jongen gesproken die David Gilmour helemaal niets vond . Dat vond hij veel te simpel

Ook had hij geen zin om op tournee te gaan met bekende Nederlandse artiesten want hij had geen zin om de hele avond open akkoorden te spelen

Of iemand nou de Peter Green benadering heeft of twintig noten per seconde speelt , als het je raakt dan dan raakt het je , toch

D3nnis
29 december 2015, 15:44
Iedereen vlug onder de indruk maar iedereen kan het leren. Goede phrasering en timing, da's andere koek.

Ik zeg niet dat frasering en timing van ondergeschikt belang is, want dat is natuurlijk niet, maar "iedereen kan snelheid leren" is niet zo, en wordt eigenlijk met name gebruikt door mensen die die snelheid niet hebben.
Net zoiets als dat mijn vriendin zou zeggen dat ze er net zo uit kan zien als yasmine bleeth in haar beste tijd....niet dus :D

Maar frasering blijft smaak. Ik vind steve Morse te gek, maar er zijn er veel die het helemaal niks vinden.
Er zijn er velen die steve Vai te gek vinden, en kwalitatief is dat ook zo...als we het over speelgemak hebben, dan heeft hij dat wel. Maar ik vind er geen zak aan :)

Overigens, even ter verduidelijking, ik ben absoluut geen dragonforce en Herman Li fanboy, want ook daar vind ik niet veel aan.



Of iemand nou de Peter Green benadering heeft of twintig noten per seconde speelt , als het je raakt dan dan raakt het je

Helemaal mee eens.

Pepe
29 december 2015, 15:53
Ja, da's een goed voorbeeld. Het interesseert mij namelijk geen ene reet of jouw vriendin er uit kan zien als Yasmine Bleeth who the fuck that is als je haar aan mij voorstelt. Maar het interesseert me wel degelijke of ze lekker ruikt of uit haar oksels stinkt. :D

Frasering is smaak, zeker. Maar het is net zoiets als een mop vertellen. De een krijgt de boel plat, bij de ander blijf je rustig aan je biertje nippen.
Je kan het, net zoals snelheid, leren maar de een heeft er meer aanleg voor dan de ander.

Je kan een mop ook heel snel vertellen. Dat is ook een kwaliteit, zeker.

Brad
29 december 2015, 15:55
Yasmin Bleeth is een mooie dame met een zandloper figuur

D3nnis
29 december 2015, 15:59
Maar nu wordt het lastig, want wie is er dan meer overschat, BB King of herman Li?

Brad
29 december 2015, 16:11
Ik ben hetero maar als ik moest kiezen dan vind ik Herman Li toch een beter figuur hebben

Erik de Perik
29 december 2015, 16:22
Ik ben hetero maar als ik moest kiezen dan vind ik Herman Li toch een beter figuur hebben

Jij denkt dat dit voor homo's anders ligt?

Pepe
29 december 2015, 16:25
Li een beter figuur? Als ik uit drie hoog moest springen kies ik toch voor BB mochten ze daar liggen.

kirito
29 december 2015, 17:26
Overigens, even ter verduidelijking, ik ben absoluut geen dragonforce en Herman Li fanboy, want ook daar vind ik niet veel aan.


Eigenlijk best grappig dat jij hem dan tegen mij verdedigt, want ik vind wat hij doet dan weer wel leuk. :)

Ach ja, overschat of onderschat. Vaak komt het toch neer op wie je zelf goed vindt. Muziek is nooit een wedstrijd geweest, tenzij dan voor de mensen die er geen snars van snappen. Wat geldt is dat je de beste muzikant wordt die je zelf kan zijn en niets meer of minder.

grayfink
29 december 2015, 18:33
Hmm, mevrouw Bleeth even gegoogled. Mooie vrouw hoor. Maar ben nu wel benieuwd naar de vriendin van D3nnis.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/02/08/2575530500000578-2944806-image-a-24_1423413106045.jpg

Brad
29 december 2015, 18:57
Jij denkt dat dit voor homo's anders ligt ?

Daar durf ik als hetero geen uitspraak over te doen . Er bestaan overigens ook foto s van Bleeth uit haar jonge jaren

D3nnis
29 december 2015, 19:19
Hmm, mevrouw Bleeth even gegoogled. Mooie vrouw hoor. Maar ben nu wel benieuwd naar de vriendin van D3nnis.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/02/08/2575530500000578-2944806-image-a-24_1423413106045.jpg
Och als jij dit yasmine bleeth in haar beste tijd vind, vind ik het goed hoor :D