PDA

View Full Version : De sound van John Frusciante?



johnfrusciante2
3 oktober 2006, 17:58
hoe krijg je de sound van john frusciante :) ?

Groetjes Erik

brunodb
3 oktober 2006, 18:01
als je een cd van de peppers opzet :)

FruscianteFan
3 oktober 2006, 18:03
als je een cd van de peppers opzet :):D

ehh.. Stratje, Marshall buizenamp vol open zetten en de juiste techniek toepassen.

TMKXL
3 oktober 2006, 18:03
:p

Even geen grapjes; een Fender strat i.c.m een vintage Marshall en een boel vette pedalen (waaronder een vage Moog phaser-wah achtig iets? hoor je veel op de nieuwe plaat). De strat is toch wel het belangrijkste onderdeel van z'n sound.

johnfrusciante2
3 oktober 2006, 18:06
Hij dempt zijn snaren af ofzo
weten jullie daar iets van?

Dirk W
3 oktober 2006, 18:11
Ja hij heeft een aparte techniek ontwikkeld. Als hij aanslaat slaat hij alle snaren aan en dempt hij alle snaren die hij niet wil horen. Hierdoor kan je meer beuken op de snaren en krijg je een ander geluidje.

Dat heb ik er iig van begrepen. Zoek maar even op youtube.com daar staan talloze intervieuws van em geloof ik

Chris Winsemius
3 oktober 2006, 18:15
hoe krijg je de sound van john frusciante :) ?

Groetjes Erik

Oude Stratjes, Teles en 'n Jaguar.
Daarnaast blackface Fender Showman, Marshall SuperBass, Major en SilverJubilee versterkers op Marshall 4x12" cabinetjes.

Richwoodje
3 oktober 2006, 18:16
Ja hij heeft een aparte techniek ontwikkeld. Als hij aanslaat slaat hij alle snaren aan en dempt hij alle snaren die hij niet wil horen. Hierdoor kan je meer beuken op de snaren en krijg je een ander geluidje.

Dat heb ik er iig van begrepen. Zoek maar even op youtube.com daar staan talloze intervieuws van em geloof ik

klopt, op youtube staat een filmpje dat frusciante voor een of ander blad heeft opgenomen in drie delen, en daar legt 'ie uit wat 'ie doet

FruscianteFan
3 oktober 2006, 18:34
Oude Stratjes, Teles en 'n Jaguar.
Daarnaast blackface Fender Showman, Marshall SuperBass, Major en SilverJubilee versterkers op Marshall 4x12" cabinetjes.Die Fender amp gebruikt hij allang niet meer :)

Luke-wannabe
3 oktober 2006, 18:36
Ja hij heeft een aparte techniek ontwikkeld. Als hij aanslaat slaat hij alle snaren aan en dempt hij alle snaren die hij niet wil horen. Hierdoor kan je meer beuken op de snaren en krijg je een ander geluidje.

Dat heb ik er iig van begrepen. Zoek maar even op youtube.com daar staan talloze intervieuws van em geloof ik
Valt wel mee, zo apart is het niet. Ik speel ook zo. En niet omdat frusicante dat ook doet, maar ik speelde al zo toen ik nog niet eens zo'n fan was van Frusciante.
Het is gewoon als je een D speelt, wil je geen lage E er doorheen horen ronken, dus leg je daar je duim lichtjes tegenaan. En voila, een D accoord. En als je die A ook niet wil horen demp je die ook af.

Daniël_san
3 oktober 2006, 18:36
idd, en op zijn eigen platen soms een AC-30...

Luke-wannabe
3 oktober 2006, 18:38
Die Fender amp gebruikt hij allang niet meer :)
Superbass ook niet meer en de Jaguar ook bijna nooit meer.

prs
3 oktober 2006, 19:37
Natuurlijk komt de sound voort uit de gebruikte apparatuur, maar het belangrijkste is toch dat klank en sound in je vingers zit.
Als je John Frusciante een squier of richwood geeft met een kleine nietsvoorstellende versterker krijgt hj er ook 'zijn' sound uit.
Ik vind dat het voornamelijk in de vingers zit en de gebruikte apparatuur bijdraagt aan het neerzetten van zijn sound.

Tupelo
3 oktober 2006, 19:43
Het is gewoon als je een D speelt, wil je geen lage E er doorheen horen ronken, dus leg je daar je duim lichtjes tegenaan. En voila, een D accoord. En als je die A ook niet wil horen demp je die ook af.
Pak met je duim dan gewoon een Fis mee als je daar toch al zit.. klinkt het nog dikker. :cooler:

Ben niet zo into de dude, maar is het niet meer op barre's waar hij snaren dempt..?

Micro-e
3 oktober 2006, 19:50
Als je naar Can't Stop luistert kan je goed horen hoe hij dat doet met losse noten.

Klinkt trouwens erg tof

FruscianteFan
3 oktober 2006, 20:08
Natuurlijk komt de sound voort uit de gebruikte apparatuur, maar het belangrijkste is toch dat klank en sound in je vingers zit.
Als je John Frusciante een squier of richwood geeft met een kleine nietsvoorstellende versterker krijgt hj er ook 'zijn' sound uit.
Ik vind dat het voornamelijk in de vingers zit en de gebruikte apparatuur bijdraagt aan het neerzetten van zijn sound.Jawel, maar het is wel een ander onderdeel van het geluid. John klinkt ook anders op zijn Les Paul dan op zijn Strats, en op over een Marshall klinkt hij anders dan over een Fender!

Het zit zowel in de vingers als in het geluid. Kwestie van oefenen (en een eigen stijl ontwikkelen!) en genoeg geld en ruimte hebben.

johnfrusciante2
3 oktober 2006, 20:23
hoe speelt hij can't stop dan??

Groetjes Erik

iwamoto
3 oktober 2006, 20:41
hoe speelt hij can't stop dan??

Groetjes Erik
met een gitaar...

komop dude, gewoon luisteren, en als je zo graag een fruteanti wil zijn, gewoon heel goed naar video beelden kijken en adviesjes hier luisteren...

drap
3 oktober 2006, 21:24
Die Fender amp gebruikt hij allang niet meer :)

Absoluut wel. Hij heeft 'm ook gebruikt op het laatste album voor sommige delen en gebruikt 'm nog steeds live in samenwerking met z'n ouwe Gretsch White Falcon.

rscalex
3 oktober 2006, 21:26
Absoluut wel. Hij heeft 'm ook gebruikt op het laatste album voor sommige delen en gebruikt 'm nog steeds live in samenwerking met z'n ouwe Gretsch White Falcon.
klopt, samen met een Boss DS-1

FruscianteFan
3 oktober 2006, 21:29
Absoluut wel. Hij heeft 'm ook gebruikt op het laatste album voor sommige delen en gebruikt 'm nog steeds live in samenwerking met z'n ouwe Gretsch White Falcon.Studio gebruikt hij wel meer dan wat je op pagina 1 noemde. Live gaat de Falcon al sinds 2002 via het gewone pedalboard naar de Marshalls (is ook duidelijk te horen!)

Ik heb de RHCP nu drie keer live gezien, en drie keer bestond de versterking uit twee Silver Jubilees, een Major 200 en 6 cabs.

drap
3 oktober 2006, 21:31
hoe speelt hij can't stop dan??

Groetjes Erik

Live speelt ie 'm in ieder geval op een Marshall Major en een ouwe jaren '60 tele custom. Zeer waarschijnlijk gebruikt ie z'n ouwe MXR Micro Amp voor extra clean boost.

rscalex
3 oktober 2006, 21:32
Studio gebruikt hij wel meer dan wat je op pagina 1 noemde. Live gaat de Falcon al sinds 2002 via het gewone pedalboard naar de Marshalls (is ook duidelijk te horen!)

Ik heb de RHCP nu drie keer live gezien, en drie keer bestond de versterking uit twee Silver Jubilees, een Major 200 en 6 cabs.
ook al gezien wat er daar achter stond?
ik dacht een aantal Fender versterkers :)

en zoals drap zegt, er zit ook een head in zen pedalboard gebouwd

drap
3 oktober 2006, 21:33
Studio gebruikt hij wel meer dan wat je op pagina 1 noemde. Live gaat de Falcon al sinds 2002 via het gewone pedalboard naar de Marshalls (is ook duidelijk te horen!)

Ik heb de RHCP nu drie keer live gezien, en drie keer bestond de versterking uit twee Silver Jubilees, een Major 200 en 6 cabs.

Let de volgende keer es op wat er bij z'n pedalenplank is ingebouwd ;) Klinkt gek, maar daar zit een ouwe Fender head, serieus. Op Live at Slan Castle zie je het bijv ook.

Chroxy
3 oktober 2006, 21:36
die 'fender head' is gewoon een fender reverb hoor.. geen versterker

FruscianteFan
3 oktober 2006, 21:46
die 'fender head' is gewoon een fender reverb hoor.. geen versterkerPrecies. En daarbij, die is nu ook verdwenen!

Die heads die hij achter zijn Marshalls heeft staan zijn ook allemaal Silver Jubilees en één of twee Major 200('s) (hij heeft er 3).

Luister eens naar een versie van Otherside in 1999-2001 en vergelijk die met Otherside in 2002. Klinkt toch duidelijk heel anders :) (toegegeven, zijn Strats zijn ook anders gaan klinken :p)

En Can't Stop: die Major 200 is wel gecombineerd met de crunch van de Silver Jubilee(s) :). Tegenwoordig speelt hij zowat alles, ook Can't Stop, op één van de oude Strats.

drap
3 oktober 2006, 22:15
die 'fender head' is gewoon een fender reverb hoor.. geen versterker

Ik ga je niet persé tegenspreken hoor, je kan best gelijk hebben, maar wat ik er over gelezen heb gaat het over een Fender Silverface Showman. Maar nogmaals, je kan best gelijk hebben.

Chroxy
3 oktober 2006, 22:20
hij heeft idd ook op zon versterker gespeeld.. maar de 'versterker' die bij zijn pedalboard ligt is een reverb.. ik zal zo even een plaatje zoeken :)

drap
3 oktober 2006, 23:01
hij heeft idd ook op zon versterker gespeeld.. maar de 'versterker' die bij zijn pedalboard ligt is een reverb.. ik zal zo even een plaatje zoeken :)

Yeah, die foto wil ik als Frusciante fan graag es zien zelfs! :)

Luke-wannabe
3 oktober 2006, 23:05
Pak met je duim dan gewoon een Fis mee als je daar toch al zit.. klinkt het nog dikker. :cooler:

Ben niet zo into de dude, maar is het niet meer op barre's waar hij snaren dempt..?
Ja kan ook.

Aimé
5 oktober 2006, 14:38
Ja hij heeft een aparte techniek ontwikkeld. Als hij aanslaat slaat hij alle snaren aan en dempt hij alle snaren die hij niet wil horen. Hierdoor kan je meer beuken op de snaren en krijg je een ander geluidje.

Dat heb ik er iig van begrepen. Zoek maar even op youtube.com daar staan talloze intervieuws van em geloof ik

Is toch niet zo apart...ben dat vanzelf beginnen doen

Luke-wannabe
5 oktober 2006, 16:38
Yeah, die foto wil ik als Frusciante fan graag es zien zelfs! :)
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0217500000 Dat issem.

drap
5 oktober 2006, 18:19
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0217500000 Dat issem.

Ben ik nou gek of.... Dat is toch gewoon een head? Buizen en al enzo. Ik denk dat ik toch gelijk had van die Fender van Frusciante :dance:

yanto
5 oktober 2006, 18:54
Ben ik nou gek of.... Dat is toch gewoon een head? Buizen en al enzo. Ik denk dat ik toch gelijk had van die Fender van Frusciante :dance:

Dat is toch echt een Fender buizenreverb en dus geen versterker top.

drap
5 oktober 2006, 19:00
Dat is toch echt een Fender buizenreverb en dus geen versterker top.

Hu? Maar hij staat toch bij de amplifiers op de Fender site.

edit: Je hebt inderdaad gelijk. Ben net es afgezakt in de donkere spelonken van off topic en kreeg daar ook het antwoord. Ik kan er niet meer onderuit.... ik was abuis...

Luke-wannabe
6 oktober 2006, 00:50
Ben ik nou gek of.... Dat is toch gewoon een head? Buizen en al enzo. Ik denk dat ik toch gelijk had van die Fender van Frusciante :dance:
Kijk dan wat er bij staat. Fender '63 reverb...

Brammibal
6 oktober 2006, 00:59
Ja hij heeft een aparte techniek ontwikkeld. Als hij aanslaat slaat hij alle snaren aan en dempt hij alle snaren die hij niet wil horen. Hierdoor kan je meer beuken op de snaren en krijg je een ander geluidje.

Dat heb ik er iig van begrepen. Zoek maar even op youtube.com daar staan talloze intervieuws van em geloof ik
Hij bedoel niet, als je akkorden speelt, maar gewoon losse noten riffjes zoals Can't stop. Dat vinnik best knap ..

drap
6 oktober 2006, 05:23
Kijk dan wat er bij staat. Fender '63 reverb...

De gedachte was anders nog niet eens zo raar hoor, er bestaat immers ook een Twin Reverb. Ik had trouwens al aangegeven dat ik geen gelijk had.

Luke-wannabe
6 oktober 2006, 08:55
Hij bedoel niet, als je akkorden speelt, maar gewoon losse noten riffjes zoals Can't stop. Dat vinnik best knap ..
Jawel dat bedoelt ie wel en cant stop is geen losse noten riff.

@ Drap: Ja ok. Ik had het gezien.

Aimé
9 oktober 2006, 18:47
Hij bedoel niet, als je akkorden speelt, maar gewoon losse noten riffjes zoals Can't stop. Dat vinnik best knap ..


uh. Niet zo met die quotes spelen hé ;)
En ja ik bedoel ook losse noten hoor, fatso jetson gebruikt dat ook vaak

sugarfish
9 oktober 2006, 19:15
Valt wel mee, zo apart is het niet. Ik speel ook zo. En niet omdat frusicante dat ook doet, maar ik speelde al zo toen ik nog niet eens zo'n fan was van Frusciante.
Het is gewoon als je een D speelt, wil je geen lage E er doorheen horen ronken, dus leg je daar je duim lichtjes tegenaan. En voila, een D accoord. En als je die A ook niet wil horen demp je die ook af.

Inderdaad geen aparte techniek nee, deze techniek heet "clanging", muten van de snaren die je niet wilt horen terwijl je deze toch aanslaat.

sebass
9 oktober 2006, 21:17
Misschien heb je hier wat aan:

gear van gitaristen (http://www.guitariste.com/forums/pedales-effets-homestudio,le-materiel-des-guitaristes-pros,76579.html)

John Frusciante (RHCP) 2, 146, 150, 208, 237, 251 (pagina's)

Oh ja het is overigens mogelijk om het pagina nummer in te voeren. Scheelt een hoop klikwerk.

Luke-wannabe
9 oktober 2006, 23:32
Ah thanx man!!!


Inderdaad geen aparte techniek nee, deze techniek heet "clanging", muten van de snaren die je niet wilt horen terwijl je deze toch aanslaat.
Weer wat geleerd. Het werkt wel super trouwens! Zo hard beuken als je wilt, en toch maar een eenvoudig drieklankje :D