PDA

View Full Version : gitaar "verzorgen"



davidof
3 oktober 2006, 17:43
Wat kan ik zoal doen zodat men gitaar(epi g400) langer meegaat?

ik heb al iets van dunlop voor men toetsen mee te kuisen... nu... hoe ga ik best te werk :). alle snaren er af ?(heb ergens gehoord dat het ni zo goed is voor de hals) een andere mogelijkheid zie ik ni echt :) . uitleg gevraagd.. :D

mvg

LaurentB
3 oktober 2006, 17:54
Wat kan ik zoal doen zodat men gitaar(epi g400) langer meegaat?

ik heb al iets van dunlop voor men toetsen mee te kuisen... nu... hoe ga ik best te werk :). alle snaren er af ?(heb ergens gehoord dat het ni zo goed is voor de hals) een andere mogelijkheid zie ik ni echt :) . uitleg gevraagd.. :D

mvg

Ik poets altijd tussen de snaren in. Gewoon met een niet-pluizende poetsdoek. Enigszins lastig, maar als je de snaren een beetje slapper zet gaat het wel. Wélk weer opletten dat je niet stof in de omwonden snaren wrijft, want dan worden die weer dof.
Ik ben overigens verheugd te lezen dat er nog mensen zijn die willen dat hun gitaar er gewoon mooi en glimmend uit blijft zien, in plaats van dat men de gitaar kunstmatig gaat 'agen' (of ze zelfs als zodanig koopt!), zodat het lijkt alsof je tig keer per maand hebt opgetreden gedurende vele jaren in zweterige, rokerige lokalen, ook al ben je nog maar zestien.

patricia
3 oktober 2006, 18:03
jaaa doe ik ook hoor!

als de snaren eraf gaan , dan altijd ff de fretjes een poetsbeurt.
zo ook de toets en.........wat vet op mijn steuntjes van de floyd- rose.
wel speciale want anders krijg je rotzooi ertussen.

Rormo
3 oktober 2006, 18:07
Vet op de hals als ik de snaren verwissel (ik doe 3 snaren tegelijk). En verder gitaar was voor de body om alle zweet plekke en vingervegen weg te poetsen. Beide kun je gewoon bij de gitaar boer halen. Die was heet geloof ik GHS.

piezo
3 oktober 2006, 18:10
Gebruik aub eerst even de zoekfunctie voor onderhoud.

Snaren er allemaal zomaar in één keer af mag alleen niet als je een vibratobrug hebt met 2 meskantscharnieren, zoals een Floyd Rose of een moderne Stratocasterbrug. In jouw geval zit de brug er los op en kan er afvallen na het loshalen van de laatste snaar. Dat ding even vastzetten met wat gaffatape zorgt ervoor dat ie blijft zitten en de hoogte instelling niet verloren gaat.

patricia
3 oktober 2006, 18:21
ik bedoel...als ik de snaren ververs.dan krijgt ook een poetsbeurt.

de snaren haal ik ALTIJD er een voor een af.
anders is mijn hele afstelling naar de gallemiezen.

RvB
3 oktober 2006, 18:29
de snaren haal ik ALTIJD er een voor een af.
anders is mijn hele afstelling naar de gallemiezen.

Dan heb jij een Floyd :p

Daar heb ik met mijn SG nooit last van ;).

vasnd
3 oktober 2006, 19:48
je kan het er wel gewoon afhalen, maar dan iets onder je floyd doen zodat je je messen niet molt. En dan wat moeite doen om alles er goed op te krijgen. Maar gewoon iedere keer je gitaar schoonmaken als je snaren vervangt is genoeg.

patricia
3 oktober 2006, 19:52
trouwens......

ik heb de freelok op mijn beide jems.
zet ik een handomdraai mijn floyd op slot.

davidof
3 oktober 2006, 20:08
de snaren haal ik ALTIJD er een voor een af.
anders is mijn hele afstelling naar de gallemiezen.

poets jij dan tussen die snaren heen :o

patricia
3 oktober 2006, 20:15
yep,

als ze nog slap staan,gaat er een doekje over de frets en toets.

jerome
3 oktober 2006, 21:37
Gebruik aub eerst even de zoekfunctie voor onderhoud.

Snaren er allemaal zomaar in één keer af mag alleen niet als je een vibratobrug hebt met 2 meskantscharnieren, zoals een Floyd Rose of een moderne Stratocasterbrug. In jouw geval zit de brug er los op en kan er afvallen na het loshalen van de laatste snaar. Dat ding even vastzetten met wat gaffatape zorgt ervoor dat ie blijft zitten en de hoogte instelling niet verloren gaat.

Zoals VASND ook al schreef kan je met tremelobruggen met 2 meskantscharnieren wél alle snaren eraf halen;
Mijn Floyd Rose brug kantel ik naar voren en vervolgens leg ik daar een dun latje hout (2 ijshoutjes op elkaar) onder en dan laat ik hem voorzichtig terug komen.
Dan kan je zonder problemen alle snaren eraf halen!!
De veren blijven op spanning en zullen er niet uitschieten.

Op mijn andere Strat zit een Kahler, ook met 2 meskantscharnieren en daar doe ik op de zelfde manier een vlakgum onder.
Dan kan ik dus ook bij deze gitaar alle snaren eraf halen.

Vervolgens poets ik de fretten met Valma vloeibare chroompoets, de ongelakte toets daarna met Fredboard conditioner en de gelakte toets daarna met autowas.

Het voordeel is dat de fretten en de toets lekker glad en schoon worden.
Je gitaar speelt dan veel soepeler en klinkt veel helderder en directer!!

piezo
3 oktober 2006, 21:59
Snaren er allemaal zomaar in één keer af ......etc.
Zoals VASND ook al schreef kan je met tremelobruggen met 2 meskantscharnieren wél alle snaren eraf halenWeet ik. Dat "zomaar" stond er niet voor niets. Hier ging het er echter om de topicstarter gerust te stellen dat het voor zijn SG model geen kwaad kon alle snaren er ineens af te halen.

In een andere post heb ik ooit al eens uitvoerig beschreven hoe het wèl veilig kan en wat de snelste manier is om een Floyd Rose af te stellen.
En om even pietluttig te worden, jouw manier is trouwens alleen veilig zolang er niets mis gaat. De houtjes houden de de brug namelijk wel omhoog maar onvoldoende naar voren.

jerome
3 oktober 2006, 22:05
Weet ik. Dat "zomaar" stond er niet voor niets. Hier ging het er echter om de topicstarter gerust te stellen dat het voor zijn SG model geen kwaad kon alle snaren er ineens af te halen.

In een andere post heb ik ooit al eens uitvoerig beschreven hoe het wèl veilig kan en wat de snelste manier is om een Floyd Rose af te stellen.
En om even pietluttig te worden, jouw manier is trouwens alleen veilig zolang er niets mis gaat. De houtjes houden de de brug namelijk wel omhoog maar onvoldoende naar voren.

Als je de juiste dikte dikte houtjes neemt blijft je tremelo licht naar voren gekanteld staan en blijven de scharnieren tegen de bouten drukken en kan er niets gebeuren.

Pais
3 oktober 2006, 22:13
Ik poets de toets op met Olijfolie als hij dof is... Ben ik nu heel vreemd? :D
Ik kreeg die tip van de verkoper van mn gitaar en is een stuk goedkoper dan al die speciale poetsmiddeltjes.

davidof
4 oktober 2006, 16:04
thx all xD

nu nog iets :p dat poetsmiddeltje van dunlop moet ik dat gwn met een vod op mijn toetsen aanbrengen... of ook goed schrobben :p ..


mvg

piezo
4 oktober 2006, 16:40
Als er vet-en-vuil korsten opzitten, even flink wegpoetsen met het licht geöliede doekje. Eventueel dikke korsten eerst met je nagel verwijderen. De fretrandjes even met je nagel in het doekje schoonpoetsen.
Als er geen korsten opzitten dan speel je op die gitaar niet vaak genoeg of je oliet/reinigt de toets te vaak. Vaker dan 2 keer per jaar olieën is onnodig en mogelijk zelfs slecht.

Danny Drug
4 oktober 2006, 16:42
Als er geen korsten opzitten dan speel je op die gitaar niet vaak genoeg

ik was me handen voordat ik gitaar speel....

piezo
4 oktober 2006, 16:45
ik was me handen voordat ik gitaar speel....Speel jij in de band van K3? :eek:

Danny Drug
4 oktober 2006, 16:49
Speel jij in de band van K3? :eek:

ik speel gewoon geen gitaar net nadat ik me banden van me auto verwisseld heb...

ik ben een zuipende rockende werkeloze blues gitarist.. maar ik zorg wel goed voor me houten vrouwen

patricia
4 oktober 2006, 16:51
jibboom!!!!!

da`s een helder en duidelijk antwoord!