PDA

View Full Version : slaggitaristen en sologitaristen.....



vulvasonic
8 december 2002, 01:08
Hoi,

Vroeger had je veel bands met 2 gitaristen waarvan de ene de echte sologitarist was en de ander de man van de slagpartijtjes.

Ik krijg ook hier op het forum het gevoel dat de meeste aandacht uitgaat naar de sologitaristen.
Nu speel ik graag in bands met 2 gitaristen, maar op de een of andere manier schijnt het altijd zo te moeten zijn dat wanneer iemand goed kan spelen, hij of zij per definitie dat door middel van solo's wilt laten horen.

En dat irriteert me mateloos.
Waar zijn de ECHTE GOEDE SLAGGITARISTEN gebleven en waarom ze niet gewaardeerd voor hun rol binnen de band, die naar mijn idee NET zo belangrijk is als al het andere.

Wie o wie heeft er nog een goed woord over voor de bijna uitgestorven slaggitarist??????

Luca P
8 december 2002, 04:28
Malcom Young!
Nousche Rosenberg!
Toppie!

Noctiis
8 december 2002, 12:30
jow hiero :grin:
ik ben ritme gitarist, ik kan amper solo's spelen en dat bevalt me prima :razz:

JV
8 december 2002, 12:38
robert johnson :smile: toch wel de überslagger. waren er maar meer zoals hem.

tegenwoordig vind je ze steeds minder inderdaad, erg jammer

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2002-12-08 12:40 ]</font>

MAY
8 december 2002, 12:53
Gitaristen scorpions:
ritme: Rudolf Schenker
lead: Matthias Jabs

pimmetje
8 december 2002, 13:21
Ik denk niet dat je tegenwoordig minder goede slaggitaristen vindt. De muziek is vooral sinds eind jaren 60 gewoon meer solo-gericht geworden. Het is nu eigenlijk alweer minder als je 't vergelijkt met de jaren 70 :grin:.

De lead-gitarist is vaak de frontman van een band... samen met de zanger als dat een ander is. Bassist, drummer, slaggitarist en evt andere instrumenten staan er vaak ook standaard bij als vulling. Als iedereen als een wilde show aan 't maken is, denk ik ook dat 't al snel niet meer overkomt. Bij sommige van de bekendere artiesten verandert de begeleidingsband ook nog wel 'ns. Hierdoor komt de focus al snel op een lead-gitarist.

Om Robert Johnson aan te voeren vind ik ook niet helemaal juist. Die speelde in z'n eentje om z'n stem te begeleiden, maar speelde er ook rustig kleine solo'tjes doorheen. John Lee Hooker deed dat ook (ook als hij met een band speelde)... net als Robert Johnson een bepaald soort vage begeleiding voor zichzelf. "Old school blues" moet je wat dat betreft ook niet gaan vergelijken met de 2 gitaren rockbands.

Maar om nog maar een slag-koning te noemen: KeiFFFFFFF :grin:

MetalliCat
8 december 2002, 18:03
James Hetfield :smile:

moretel
8 december 2002, 20:32
Ik speel solo, maar probeer ook mijn ritme gitaar te ontwikkelen. Nu is het zo dat als ik wat ideetjes heb voor een slag partij maar de slag gitarist de techniek niet onder de knie heeft ik het vaak niet speel omdat hij de slag gitarist is, tja zo rommel je maar aan he,
vergeet niet dat solo gitaristen zich ook kunnen irriteren aan de ritme sectie, net dat stukje waar de solo komt, waar je zo hard op hebt geoefend, gaat de mist in omdat de slaggitarist zich zonodig moet laten horen en niet sober genoeg speelt.

hoofd
8 december 2002, 20:48
Ik speel zelf eigenlijk liever slag dan solo. Of laat ik het anders zeggen, ik soleer liever niet. Niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik het vaak gewoon niet mooi vind. Gewoon lekker akkoorden neerleggen, of een leuke riff spelen. Met ritme en slag alleen kan je iets ook heel interessant maken. Als ik een band zie of hoor kijk ik ook veel naar de slaggitarist. De solokunstjes zijn toch veelal hetzelfde, dezelfde toonladders, truukjes et cetera.

vulvasonic
8 december 2002, 22:24
Op 2002-12-08 20:32, schreef moretel:

vergeet niet dat solo gitaristen zich ook kunnen irriteren aan de ritme sectie, net dat stukje waar de solo komt, waar je zo hard op hebt geoefend, gaat de mist in omdat de slaggitarist zich zonodig moet laten horen en niet sober genoeg speelt.






Een goede slaggitarist moet de boel kunnen opzwepen als dat nodig is, maar hij moet tevens de kunst van het weglaten beheersen.

moretel
8 december 2002, 23:46
Ik kan aardig soleren,
maar blues schematjes, melodic comping, travis picking etc. beheers ik ook, alleen kost dat veel studie uurtjes die de meeste slag gitaristen die ik ken niet kunnen opbrengen.
Het liefst zou ik mezelf bij de solo's begeleiden, maar in een band krijgt gaandeweg ieder zo zijn rol.
Meestal krijgt dan de beste gitarist de rol van solo gitarist.
Het leukst is natuurlijk als je beide goed kunt combineren.

Weglaten is inderdaad een kunst, de muziek wordt er vaak een stuk rustiger door en je gaat beter naar elkaar luisteren.

Rutger
9 december 2002, 11:32
k Ben jaren en jaren slaggitarist geweest, omdat ik acoustisch speelde. Daarin heb ik heel veel geleerd op gebied van begeleiding. Ik heb leren luisteren naar de andere muzikanten en heb geleerd te zoeken naar waar mijn plekje is in de band. Je bent degene die ondersteunt, invult en weglaat, begeleid en stuurt, opzweept en doorkabbelt. Er zit zoveel in het slaggitarist zijn, veel meer dan accoordjes rammen (wat veel mensen denken). Eigenlijk is het een erg veelzijdige rol waarin je veel creativiteit kwijtkunt, mits je je in die rol verdiept en het weet uit te buiten. Een goeie slaggitarist is een kostbaar bezit. Dat over het algemeen de leadgitarist op de voorgrond staat moet je maar voor lief nemen, hij kan immers niet zonder jou.

En nu ben ik het beide (slag en lead), aangezien ik de enige gitarist in de band ben. Sinds ik electrisch speel heb ik me op het soleren gestort omdat dat een hele nieuwe uitdaging voor me is. Het is gewoon een hele andere tak van sport die ik me ook wil eigenmaken.

vulvasonic
9 december 2002, 12:17
Je bent een uniek mens, helaas.
;]

nickelwound
9 december 2002, 17:27
Als je in de studio duikt, dan merk je wel vrij snel de rol van de ritme gitarist. Je wordt dan wel geconfronteerd met wat deze doet of net niet doet. Stukken weglaten, merk je soms niet echt tijdens de repetitie, maar zeker wel op plaat. Ik speel solo/lead in onze groep, maar zonder mijn maatje ben ik maar de helft zo goed.

Bouke
9 december 2002, 20:22
Hey,

Dat in een band met twee gitaristen de solist ook meteen de beste is, gaat er bij mij niet in. Oke, misschien op het niveau schoolband waar de ene gitarist net ietsje verder is en daardoor misschien beter solo's kan produceren.

Interessante slagpartijen en riff's spelen is best moeilijk. Het duurt even voordat je van het punt 'accoorden strummen' terecht komt op de afdeling 'interessante vulling/basis'. Ik was altijd zanger/slaggitarist en ik speelde matige
slagpartijen. Toen werd ik de enige gitarist en bleef ook zanger en toen werd het nog lastiger. Vanaf dat moment ben ik zwaar 'in training' gegaan en heb m'n solowerk opgekrikt en ben ook serieus bezig met slagpartijen en fills. Ook erg lastig zijn doorlopende riffs onder de zanglijn met verschillende timingen. Maar dat werkt op een gegeven moment net als bij drummers; je gaat dingen onafhankelijk van elkaar timen, maar het duurt wel even voordat dat lukt.

Ik dwaal af. Nu 'beheers' ik beide afdelingen een beetje en nu pas realiseer ik me dat ik jaren de slagpartijen zwaar heb onderschat. Niet omdat ik te weinig noten speelde oid, maar omdat ik geen interessante slagpartijen speelde. Dat was moeilijk met zingen. Nu weet ik dat je soms veel moet 'inhouden' en dan weer zwaar aanwezig moet zijn. Je kunt een heel nummer alleen al met een goede slag/begeleidingspartij naar je hand zetten.

Ik mag tijdens het 'bandjes kijken' altijd erg graag de muzikanten apart 'observeren' (ja jongens, ik luister ook nog wel naar de muziek en ik geniet ook nog wel) en dat ik soms echt te gek. Dan ontdekt je ineens erg leuke muzikanten die interessante dingen doen. De leukste 'dingetjes' moet je soms van diep halen want ze zitten wel eens verstopt. Dan is het leuk.

Conlusie: Beide leuk om te doen, beide leuk om te luisteren. Met leadgitaar kun je je bij het grote publiek meer profileren en de muzikanten letten vaak meer op de details dus ook de slaggitarist.

Bouke

Harry
10 december 2002, 09:29
ik ben zanger (en tot kort enige) gitarist in een band. Sinds kort draaien we proef met een extra gitarist. We spelen redelijk simple rock'n roll met een vleugje blues, soul en funk. Ik speel dus slag en solo, maar die nieuwe lijkt alleen maar voor de solo's mee te doen, hij wil ook in elk nummer een solo spelen, liefst meerdere. Soleren kan ie wel, maar een goede begeleiding spelen wil niet lukken, ik heb tijdens mijn zang een strakke basis nodig, die leg ik dan zelf maar neer, hij moddert er maar een beetje doorheen. Daar moet ie nog aan werken.

Rutger
10 december 2002, 11:04
Op 2002-12-09 12:17, schreef vulvasonic:
Je bent een uniek mens, helaas.
;]


ik ben te huur :grin:

moretel
10 december 2002, 14:03
soul en funk. Ik speel dus slag en solo, maar die nieuwe lijkt alleen maar voor de solo's mee te doen,


Heb je daar geen afspraken over gemaakt dan ?

Anders ligt het bij mij, ik oefen veel, zowel solo/improvisatie/ritme.
Als gitarist vind ik het allemaal leuk, 10 minuten lang een hypnotiserende groove neerzetten is ook erg leuk met kleine variaties.

Als ik nu ritme wil spelen in de band dan heeft de slag gitarist iets van, ho ik ben de slag gitarist en jij de solo gitarist en trekt alle ritme partijen naar zich toe, solo's wil hij niet echt spelen (nu ben ik dus gebombardeerd tot solo gitarist wat ik leuk vind maar als ik teveel piel (niet tijdens optredens maar de oefensessies) is het soms ook niet goed !
De laatste tijd remt dat steeds meer, ik wil ingewikkelde accoorden , experimenteren met verschillende toonladders en toonsoorten maar de slag gitarist en toetsenist kunnen niet volgen.

Afwisselen is het leukst maar dan moet je wel allebij het juiste niveau hebben en dat ontbreekt nu.
Is ook een kwestie van muziek smaak en hoe je muziek beleefd.

Nu ben ik steeds op zoek naar betere muzikanten dan mezelf om te leren, ik heb gewoon behoefte om mijn spel te blijven ontwikkelen, slag, solo maakt dan in principe niets uit omdat zoals gezegd een goede ritme gitarist veel in huis moet hebben.
Kwa oefentijd zal het niet veel verschillen denk ik.

Harry
10 december 2002, 15:15
moretel; we zijn nog een beetje aan het zoeken naar partijen, maar wat ik bedoel; als ik zingen speel ik een simpele partij, hij moet dus een strakke basis neerleggen, maar dat lijkt 'm niet zo te interesseren.
Dat moet dus nog veranderen.
Ik vind slag- en solo allebei leuk, en bij sommige bands kan het leuk mixen, zoals bijv. de Bintangs, beide gitaristen wisselen slag en solo af.

sleep_to_saturate
10 december 2002, 15:47
Mijn band is sinds kort uitgebreid met een bassist, voorheen wisselde ik met de andere gitarist op de bas. nu zijn er dus 2 slaggitaristen. Het is flink partijen uitzoeken, bij sommige nummers wordt het een beetje te veel een muur van geluid, maar de meeste nummers klinken wel. we gooien er wel 's wat solo's doorheen ofzo, maar het is niet echt vastgelegd. Belangrijkste is communicatie.

Anders Destium
10 december 2002, 16:26
Ik speel liever slag in een écht goede band dan lead in een mindere band, ook omdat ik mijn eigen leadwerk niet zo vind. Ik heb het laatste wel meegewerkt, en dan blijkt enorm dat je graag een goede slagger naast je hebt staan, omdat anders je solo's geen zin lijken te hebben. Mijn solo's zijn helaas meestal niet echt origineel, ook omdat ik altijd snel wil (ook waar het niet zou hoeven).

Doe mij maar slag, of eigenlijk nog liever een Megadeth/Slayer - achtige constructie (maar dan een wat progressievere stijl), waarbij je het beste van 2 werelden combineert, dus behalve een beetje leuk soleren ook de ander GOED kunnen begeleiden en weten dat je zelf goed wordt begeleid...

dirkw83
11 december 2002, 23:09
wanneer ben je eigenlijk een goede slaggitarist?
Als in een standaard A majeur toonladdertje neem (A B C#...), wanneer ben ik dan goed? Als ik er 7 akkoorden en add9's doorheen pleur?

vulvasonic
11 december 2002, 23:25
Lijkt me geen criterium, nee.

Het gaat om dynamiek. Het goed kunnen neerzetten van een accoord. Of dat nu een powerchord is of een gealtereerd jazzaccoordje.
Het gaat om de stuwende kracht achter de band.
En nog veel meer...

dirkw83
11 december 2002, 23:49
tja, definieer dat maar eens precies!

als we een vraagstelling hebben als in dit topic, willen we op zijn minst concrete criteria. Dus, eh, ff beter je best doen :wink:

Ik denk zelf dat je goed bent, als je gewoon lekker relaxed van akkoord naar akkoord kunt gaan zonder dat anderen een ruwe overgang kunnen bemerken (of dat je dat zelf kunt).

Rutger
12 december 2002, 09:30
De definitie voor een goede slaggitarist is eigenlijk die van een goed bandlid.

- luistert naar de anderen
- zoekt naar zijn rol in een nummer
- bedenkt een partij die bij het nummer, de sfeer en de partijen van de anderen past
- geeft ondersteuning aan de andere bandleden in hun partijen/solo's
- blijft luisteren tijdens de nummers naar wat de andere leden doen en gaat daarin mee
- stuurt waar nodig zelf de band naar groenere weiden en hogere sferen

De definitie van een goede slaggitarist is NIET dat ie goed accoordjes kan spelen. Dat is echt een misvatting over de slaggitarist. Het vervelende is dat veel slaggitaristen zich ook naar dat vooroordeel gedragen omdat ze denken dat dat van ze verwacht wordt. Dat is ook heel jammer wat vaak maakt dat een nummer of een hele band best wel saai.

Ik heb zoals eerder gezegd jaren als slaggitarist gefunctioneerd. Soms speel ik gewoon nix omdat dan de song beter uit de verf komt, of het contrast tussen couplet en refrein groter wordt. Soms speel ik slechts een melodielijntje van drie noten omdat het liedje op dat moment heel breekbaar is, soms tokkel ik een paar accoordjes en soms is er plaats om voluit open accoorden te spelen.

Het sleutelwoord blijft "luisteren", en dat geldt voor elk bandlid.

Mijn visie op de slaggitarist. Zijn er ook andere, of aanvullingen hierop?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-12 09:36 ]</font>

moretel
13 december 2002, 14:42
In Guitar technique deze maand de top 25 van ritme gitaristen, met leuke workshops.

1: Keith richard
2: Pete Townsend
3: Jimi Hendrix

vulvasonic
13 december 2002, 23:10
Jimi Hendrix????

moretel
14 december 2002, 12:33
Ja Jimi Hendrix,

ken u gitaristen, als je wat CD's beluisterd weet je wel waarom,
verdiepen in het ritme werk van Hendrix is niet verkeerd.
Bij Keith Richards heb je de principes in een middagje geleerd.
Bij Hendrix ben je wel wat langer bezig.

pimmetje
14 december 2002, 13:57
idd... Hendrix was een wereld-slaggitarist. Als je nummers als Wait until tomorrow luistert, dan hoor je dat hij met z'n slag gewoon ook de sfeer van het nummer verandert (als hij zeg maar uit de boom wordt geschoten :grin: ) zonder 't akkoordenschema te verlaten.

Het nadeel aan het benaderen van Hendrix als slaggitarist is in mijn ogen dat de wereld van slag en solo bij zijn spel elkaar enorm overlappen.

Door te zeggen dat je van Keifff de principes in een dagje hebt geleerd, doe je de beste man toch een beetje tekort. De riffs heb je technisch idd zo door, maar 't is juist hoe hij ze gebruikt waardoor het steeds gewoon echt klopt.

Kjiratsiekoedel
14 december 2002, 15:00
Ik kan allebij. Het lastige is alleen dat ik niet in een band zit. Ik speel dus eigenlijk altijd alleen. Daardoor zijn solo's soms een beetje leeg, want er is geen begleiding. En slag wordt op een begeven moment eentonig, er is namelijk geen soloër. Als ik 3 mooie noten wil spelen, dan zit er dus geen basis van een band en dergelijke achter. Ik heb nu werkelijk geen idee meer wat ik wilde zeggen, maar ik denk dat het zoiets was als dat: slag en solo allebij nodig zijn, als je elkaar maar niet verdrukt ofzo.
Najahetzalwel.

moretel
14 december 2002, 23:24
Ik spel ook slag en solo en ga volgende week met alleen een drummer en bassist jammen, lekker grooven, daarvoor ben ik nu o.a. bezig met Hendrix achtige funkritmes.

De feel van Keith is inderdaad wat hem gemaakt heeft wat hij is, alhoewel hij ook de tijd mee heeft gehad.

Kjiratsiekoedel, speel je niet met een bas/drum computertje of backing track mee ?

vulvasonic
15 december 2002, 00:21
Op 2002-12-14 12:33, schreef moretel:
Ja Jimi Hendrix,

ken u gitaristen, als je wat CD's beluisterd weet je wel waarom,
verdiepen in het ritme werk van Hendrix is niet verkeerd.
Bij Keith Richards heb je de principes in een middagje geleerd.
Bij Hendrix ben je wel wat langer bezig.


Ik ken de kwaliteiten van Hendriks. Dat ie geweldige ritmische begeleidende partijen kan spelen behoeft geen betoog.
Ik probeer alleen een ritmegitarist in dienst van de sologitarist in een beter licht te plaatsen.

En Jimi heb ik nog nooit een andere gitarist horen begeleiden. Het is in ieder geval niet iets waar hij om bekend staat.

moretel
15 december 2002, 17:02
Ik probeer alleen een ritmegitarist in dienst van de sologitarist in een beter licht te plaatsen.
En Jimi heb ik nog nooit een andere gitarist horen begeleiden. Het is in ieder geval niet iets waar hij om bekend staat.


Ik heb weer even het begin gelezen en wat je zegt daar heb je gelijk in,
maar als gitarist kun je verschillende kanten op ontwikkelen.

Ritme gitarist
Solo gitarist
Beide

Nu is de vraag wat goed samen kan in een band.
1. Ritme - Solo
2. Ritme - Ritme/Solo
3. Solo - Ritme/Solo
4. Beide - Beide

Als je je verdiept in ritme gitaar zit er erg veel in, je gaat meer stijlen beheersen.
Alleen kost de studie van solo en ritme veel tijd die ik gelukkig heb.
Waarom de een voor alleen ritme kiest en de ander alleen voor solo zal ook wel van karakter afhangen.

Misschien wel grappig als topic wat vind je jezelf voor een gitarist en wat is je sterrenbeeld ?

Volgens mij kunnen bij combinatie 2 de gitaristen elkaar het meest in de weg zitten dan in de andere,
dubbele gitaarsolo's zijn te doen maar 2 ritme gitaristen ook ?

Kitaarhiero
15 december 2002, 20:15
natuurlijk zijn 2 slaggitaristen te doen.
bv.
- 1. legt het ritme plat neer (daggadagga) en de andere doet accenten (chink- chink-)
- 2. beide gitaristen spelen halve akkoorden (gitarist 1 speelt de "een" en de kwint, gitarist 2 speelt de Terst en de octaaf)
- 3. 1 van de gitaristen speelt de "polychords" van de akkoorden van het nummer (meerstemmigheid)
- 4. Beide gitaristen spelen hetzelfde ritme/loopje in een andere positie (g1. speelt een A akkoord op de 5e fret, G2. op de 12e).

en... ik ben van sterrenbeeld leeuw en zie mezelf als zowel slag- als sologitarist.

Harry
19 december 2002, 09:12
ik ben waterman en doe ook beide, wat wil dat zeggen?

Kitaarhiero
19 december 2002, 10:24
nog niks...
misschien is het iets van dat bepaalde sterrenbeelden meer sologitaristen zijn dan anderen.

vulvasonic
19 december 2002, 17:11
dubbel boogschutter: slag en solo.....

dus?
;]

Pee
19 december 2002, 18:02
he moretel, ik wil me ook meer verdiepen in slaggitaar, om wat allrounder te zijn.
heb je soms tips voor mij om wat beter slaggitaar te leren. sites of boeken ofzo.

kreeft
ik zou het graag allebij kunnen

Kitaarhiero
19 december 2002, 20:56
Oh, en mijn chinese sterrenbeeld is zwijn...
(leuk om te vermelden :wink:)

vulvasonic
19 december 2002, 23:29
Op 2002-12-19 18:02, schreef Pee:
he moretel, ik wil me ook meer verdiepen in slaggitaar, om wat allrounder te zijn.
heb je soms tips voor mij om wat beter slaggitaar te leren. sites of boeken ofzo.

kreeft
ik zou het graag allebij kunnen


Ik ben welliswaar geen Moretel, maar ik kan je adviseren om vooral veel naar goede 'background' gitaristen te luisteren.
En GOED luisteren!
Vaak zit de kracht in hele kleine subtiele dingetjes. Dingetjes die je doorgaans niet uit een boek haalt.

moretel
20 december 2002, 14:42
Ik vind een goed basis boek wel handig voor de basis, de rest komt later wel , je moet toch eerst leren schrijven voordat er een boek op de plank ligt.
Ik zal de titel opzoeken.

Ik ben kreeft (slag en solo), Harry het heeft er ws. niets mee te maken maar er zijn altijd mensen geinteresseerd in sterrenbeelden toch. Leek me wel grappig.

moretel
20 december 2002, 18:59
, ik wil me ook meer verdiepen in slaggitaar, om wat allrounder te zijn.
heb je soms tips voor mij om wat beter slaggitaar te leren. sites of boeken ofzo.


MI
Essential rhythm guitar (Steve Trovato)
ISBN 0-7935-8154-0

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-12-20 18:59 ]</font>

Pee
20 december 2002, 19:57
Op 2002-12-19 23:29, schreef vulvasonic:


Op 2002-12-19 18:02, schreef Pee:
he moretel, ik wil me ook meer verdiepen in slaggitaar, om wat allrounder te zijn.
heb je soms tips voor mij om wat beter slaggitaar te leren. sites of boeken ofzo.

kreeft
ik zou het graag allebij kunnen


Ik ben welliswaar geen Moretel, maar ik kan je adviseren om vooral veel naar goede 'background' gitaristen te luisteren.
En GOED luisteren!
Vaak zit de kracht in hele kleine subtiele dingetjes. Dingetjes die je doorgaans niet uit een boek haalt.


naar wie dan?

Pee
20 december 2002, 19:57
Op 2002-12-20 18:59, schreef moretel:


, ik wil me ook meer verdiepen in slaggitaar, om wat allrounder te zijn.
heb je soms tips voor mij om wat beter slaggitaar te leren. sites of boeken ofzo.


MI
Essential rhythm guitar (Steve Trovato)
ISBN 0-7935-8154-0

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-12-20 18:59 ]</font>


bedankt, ik zal even zoeken (naar het boek en naar geld :smile: )

Apello
22 december 2002, 00:50
Ik noem mijzelf altijd gitarist. Het verschil slag- sologitarist zit hem in het feit dat de meeste slaggitaristen gewoon geen goede gitaristen zijn. Ik soleer en begeleid tegelijkertijd en ik vind dat heerlijk. Ik verwacht van gitaristen dat ze dat ook doen. Ik heb geen plaats voor een slaggitarist in mijn band.

panorama de mar
22 december 2002, 15:39
Op 2002-12-22 00:50, schreef Apello:
De meeste slaggitaristen zijn gewoon geen goede gitaristen.

DIKKE VETTE BULLSHIT MET SLAGROOM!

Het verschil tussen een échte slaggitarist en een échte sologitarist zit hem in het feit dat het luister/speel niveau op het gebied van harmonie/melodie bij de sologitarist hoger ligt dan zijn luister/speel niveau op het gebied van ritme. Bij de ritmegitarist geldt precies het omgekeerde.
Ik speel zelf al jaren in een (latin-jazz) gitaarduo met de elkaar aanvullende slag en solo. Deze twee kunnen niet zonder elkaar. Als de sologitarist een ritme niet goed begrijpt, zal hij altijd naar mij luisteren, omdat mijn oor veel beter op het luisteren naar ritmes is toegespitst. Ook hier geldt weer precies het omgekeerde.

Het is onzin om te denken: 'Jezus, wat ben ik slecht in solo's - laat ik maar ritme gaan spelen', want bij ritmegitaristen hoor ik net zo goed of ze enige kwaltiteiten missen op het gebied van gitaarspel....

Ritme en solo vullen elkaar aan, en door naar elkaar te luisteren en met elkaar mee te gaan kan er (zeker in de jazz-aanverwante muziek) zoveel dynamiek en gevoel in muziek worden gebracht dat ieder goed nummer de moeite van het luisteren waard wordt....

Panorama heeft gesproken.
Ugh.

Keith Richards
22 december 2002, 18:07
je gaat toch niet naar de winkel om een sologitaar te kopen ?
je ben gewoon gitarist!

Rutger
23 december 2002, 11:00
Panorama, kusje op je voorhoofd!

Neals
23 december 2002, 12:27
Ik doe zelf slag, en op gebied van solo's krijg ik er niet veel meer uit dan een paar zielige nootjes....

naja komt wel eens goed met mij.... ooit.

Kitaarhiero
24 december 2002, 19:02
zolang je het spelen van alleen akkoorden interessant weet te houden is er niks mis met het weglaten van solo's.

the joshua tree
5 januari 2003, 12:25
je gaat toch niet naar de winkel om een sologitaar te kopen ?
je ben gewoon gitarist!

Hey Keith Richards die opmerking heb jij een boek Volgens mij van Robbert Dynson of zo k weet t niet meer maar toch ! (keith richards heeft volgens mij ZELF de opmerking gemaakt)

:grin: :grin:

sash
5 januari 2003, 13:49
:grin:

sash
5 januari 2003, 13:55
Nou dan zal ik ook maar even mijn bijdrage leveren.
Ik ben zowel slag als solo gitarist en een beetje zelf respecterende texas blues gitarist kan het allebei. Ik vind het ook heerlijk om slag te spelen als een ander staat te soleren, maar zonder solo's zou het saai worden, dus ik combineer het.

Ic3gl0vE
5 januari 2003, 14:49
Ik speel vooral slag, af en toe probeer ik wel eens een solo te spelen maar dat is gewoon niet echt 'mijn ding'. En verder vind ik dat iedereen in een band even belangrijk is, tenzij het de josti band is :grin:
Nog een reden voor mij om weinig tot geen soli te spelen: zingen en soleren tegelijk werkt niet

sash
5 januari 2003, 19:17
Op 2003-01-05 14:49, schreef Ic3gl0vE:
En verder vind ik dat iedereen in een band even belangrijk is, tenzij het de josti band is


Zozo, Lennart wordt populair :grin: :grin: :grin:

Neals
12 januari 2003, 00:49
in het slag en solo verhaal is er nog een belangrijke factor, de bassist...

ik heb het maar te vaak van die bassisten meegemaakt die een nummer verpesten door geen ruimte te gunnen aan de gitaristen.

vulvasonic
12 januari 2003, 01:48
Je hebt helemaal gelijk, in feite is de hele band verantwoordelijk voor de manier waarop twee gitaristen hun rollen kunnen verdelen.

hoofd
13 januari 2003, 00:52
Bassisten zijn ook gewoon eikels :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-01-13 00:55 ]</font>

Murphy
15 januari 2003, 19:08
Op 2003-01-13 00:52, schreef mtlhead:
Bassisten zijn ook gewoon eikels :wink:


En verschrikkelijk eigenwijs
En ze hebben aan een m2 genoeg ruimte

Murphy
15 januari 2003, 19:08
Op 2003-01-13 00:52, schreef mtlhead:
Bassisten zijn ook gewoon eikels :wink:


En verschrikkelijk eigenwijs
En ze hebben aan een m2 genoeg ruimte

Murphy
15 januari 2003, 19:08
Op 2003-01-13 00:52, schreef mtlhead:
Bassisten zijn ook gewoon eikels :wink:


En verschrikkelijk eigenwijs
En ze hebben aan een m2 genoeg ruimte

Murphy
15 januari 2003, 19:08
Op 2003-01-13 00:52, schreef mtlhead:
Bassisten zijn ook gewoon eikels :wink:


En verschrikkelijk eigenwijs
En ze hebben aan een m2 genoeg ruimte

Murphy
15 januari 2003, 19:08
Op 2003-01-13 00:52, schreef mtlhead:
Bassisten zijn ook gewoon eikels :wink:


En verschrikkelijk eigenwijs
En ze hebben aan een m2 genoeg ruimte

Murphy
15 januari 2003, 19:08
Euh....
Je kan het niet vaak genoeg zeggen..... :smile:

JV
19 januari 2003, 02:37
heehee, niks tegen bassisten he

jpb
21 januari 2003, 00:27
De beste slaggitarist vind ik nog steeds Pete Townsend. Ik heb hem nooit op een solo kunnen betrappen en toch was hij de (enige) gitarist in een v/d beste bands ooit (Wie?)
En ook nog elke avond een paar gitaren stuk slaan, dan ben je inderdaad een echte slaggitarist :smile:

pimmetje
21 januari 2003, 00:40
Townsend nooit op een solo kunnen betrappen?
Zat pas tv te kijken en zag 'm toevallig een solo doen... was wel HEEEEL kort maar toch. Hij deed 't dus wel.

Ik zit nu te graven in welk programma ik 't zag en welk nummer 't was. Dat wordt vandaag geen slaap, slechts woelen :grin:.

Kitaarhiero
21 januari 2003, 10:51
Townsend soleert Best wel... maar niet vaak.

jpb
21 januari 2003, 23:02
hij zal vast wel vaker gesoleerd hebben, maar veel was het in ieder geval niet, voor zover ik mij die oude tape-jes nog kan herinneren. Vervelend dat hij nu problemen heeft met justitie.

henksjaak
26 maart 2003, 16:10
Op 2002-12-08 01:08, schreef vulvasonic:
Hoi,

Vroeger had je veel bands met 2 gitaristen waarvan de ene de echte sologitarist was en de ander de man van de slagpartijtjes.

Ik krijg ook hier op het forum het gevoel dat de meeste aandacht uitgaat naar de sologitaristen.
Nu speel ik graag in bands met 2 gitaristen, maar op de een of andere manier schijnt het altijd zo te moeten zijn dat wanneer iemand goed kan spelen, hij of zij per definitie dat door middel van solo's wilt laten horen.

En dat irriteert me mateloos.
Waar zijn de ECHTE GOEDE SLAGGITARISTEN gebleven en waarom ze niet gewaardeerd voor hun rol binnen de band, die naar mijn idee NET zo belangrijk is als al het andere.

Wie o wie heeft er nog een goed woord over voor de bijna uitgestorven slaggitarist??????


ja hier :smile:
Ik speel in een band met 1 gitarist mwa en moet hoofdzakelijk slag spelen en neem ook solo's voorm ijn rekening maar val daarna gewoon terug in mijn slagpatroon :smile:

Tja solo's kan ik niet zo goed vind ik dan maarja beetje bendwerk en tapwerk beetje shredden soms af en toe maar het klinkt te cliche ik ben toch meer een slaggitarist :smile:

Als ik in die band met twee gitaristen speel speel ik toch meer de leadachtige partijen maar ik ben toch meer slag vind ik :smile: :S

henksjaak
26 maart 2003, 16:12
Op 2002-12-08 22:24, schreef vulvasonic:


Op 2002-12-08 20:32, schreef moretel:

vergeet niet dat solo gitaristen zich ook kunnen irriteren aan de ritme sectie, net dat stukje waar de solo komt, waar je zo hard op hebt geoefend, gaat de mist in omdat de slaggitarist zich zonodig moet laten horen en niet sober genoeg speelt.






Een goede slaggitarist moet de boel kunnen opzwepen als dat nodig is, maar hij moet tevens de kunst van het weglaten beheersen.


of een bassist die niet sober genoeg speelt
IRRITANT!

henksjaak
26 maart 2003, 16:35
Op 2002-12-12 09:30, schreef Rutger:
De definitie voor een goede slaggitarist is eigenlijk die van een goed bandlid.

- luistert naar de anderen
- zoekt naar zijn rol in een nummer
- bedenkt een partij die bij het nummer, de sfeer en de partijen van de anderen past
- geeft ondersteuning aan de andere bandleden in hun partijen/solo's
- blijft luisteren tijdens de nummers naar wat de andere leden doen en gaat daarin mee
- stuurt waar nodig zelf de band naar groenere weiden en hogere sferen

De definitie van een goede slaggitarist is NIET dat ie goed accoordjes kan spelen. Dat is echt een misvatting over de slaggitarist. Het vervelende is dat veel slaggitaristen zich ook naar dat vooroordeel gedragen omdat ze denken dat dat van ze verwacht wordt. Dat is ook heel jammer wat vaak maakt dat een nummer of een hele band best wel saai.

Ik heb zoals eerder gezegd jaren als slaggitarist gefunctioneerd. Soms speel ik gewoon nix omdat dan de song beter uit de verf komt, of het contrast tussen couplet en refrein groter wordt. Soms speel ik slechts een melodielijntje van drie noten omdat het liedje op dat moment heel breekbaar is, soms tokkel ik een paar accoordjes en soms is er plaats om voluit open accoorden te spelen.

Het sleutelwoord blijft "luisteren", en dat geldt voor elk bandlid.

Mijn visie op de slaggitarist. Zijn er ook andere, of aanvullingen hierop?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-12 09:36 ]</font>



dit is idd wel een goede omschrijving jah
ook erop letten dat je oplet wat de drummer doet hoe hij accentueert enzo

Nee dit is wel ongeveer een visie waar ik mee samenstem

henksjaak
26 maart 2003, 16:40
Op 2003-01-13 00:52, schreef mtlhead:
Bassisten zijn ook gewoon eikels :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-01-13 00:55 ]</font>


idd man en ze zijn meestal iets dikker ook dus op het podium bieden ze je ook weinig ruimte :smile:

Neals
29 maart 2003, 14:16
ben door een nieuwe gitarist in mijn band gepromoveerd tot lead-gitarist, dus moet nu wel solo's spelen :grin:

En ik merk steeds meer het nut van solo's kunnen spelen, en dat geeft je ongelooflijk veel ruimte

funlovinme
30 maart 2003, 00:52
Ik ben ook slaggitarist! Speel ook wel eens solo's hoor, maar het is heus niet ondergeschikt om slaggitarist te zijn. Het vereist een goed ritmegevoel, want als slaggitarist hoor je min of meer bij de ritmesectie. En als slaggitarist kun je ook nog nevenactiviteiten doen, zoals zang en coördinatie...

Neals
30 maart 2003, 14:48
zang kan ook als lead gitarist, maar bij een slagpartij kan ik lekker over het podium hollen, hoef ik bij een solo niet te proberen

fenderfreak
14 april 2003, 10:45
Als een gitarist geen goede slagpartij kan spelen, geef ik geen kut om z'n solo's.
Ikzelf doe alletwee en de uitdaging is om beide zo te integeren dat je niet op tweederde van het nummer zo'n obligate riedel krijgt.
Bovendien gaat het om het liedje, waarbij de solo hooguit als kers op de taart dient.
Voegt een solo niets toe, laat dan maar achterwege.

moretel
14 april 2003, 11:48
Ik prop overal een solo in en maak zelf wel uit of het iets toevoegt zoniet dan doe ik het niet, maar commentaren als teveel solo's geluid te hard e.d. daarvan trek ik me niet veel aan want er zijn andere (muzikale)luisteraars die het wel waarderen en hun kritiek daar doe ik wat mee.