PDA

View Full Version : Treble Booster/Clean Booster



artnaz
3 oktober 2006, 17:02
Ik heb volgens mij alles op de site gelezen hierover, maar veel is het niet. Ik heb de volgende dillema:

Ik zoek een goede treble booster, om een wat warmer, romiger, geluid te krijgen (ala Blackmore en Brian May). Ik dacht hier aan een Keeley Java Boost... (Is dat btw een goede keus voor een Blackmore/May sound? Ik heb niet echt de mogelijkheid om die dingen in de buurt uit te testen)

Maar dan lees ik dat zo'n treble booster weinig effect op je clean sound heeft. Dat vond ik wat vreemd, want volgens mij heeft de clean sound van Blackmore ook wel dezelfde warm- en romigheid van zijn distorted sound. Dan hebben ze het over een "Clean Boost". Nou snap ik niet precies wat die doet, heeft hij dezelfde functie als een treble booster, maar dan voor het clean kanaal? Of is dat weer een heel ander geluid? En heb ik niet genoeg aan de treble booster voor een mooi geluid?

Alvast bedankt:D!

Riffcrusher
5 oktober 2006, 08:31
Misschien een RC Booster ? Geeft een randje aan je clean, zeker als je pickups van je gitaar een beetje 'hot' zijn. En je hebt nog een treble en een bass-parameter.
Anders... De klassieke Tubescreamer ? (Vind ik persoonlijk redelijk transparant en als je de gain niet hoog zet...)

Weet ik veel anders ! (Heb alleen ervaring met de vernoemde pedalen...)
Ik ben een metal-gitarist, dus... Voor het fijnere werk, raad ik je aan naar anderen te luisteren... Hehe...

Cheers !
Jo D.

artnaz
5 oktober 2006, 16:02
Dat je een metal gitarist bent, is wel te zien aan je apparatuur:P. Maar ik zoek geen randje aan de clean.

Wat ik wil zeggen is dat ik gewoon een treble booster wil voor het scheurwerk om een wat mooier/romiger/warmer (ik weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven) geluid te krijgen. Maar ik las dat een treble booster niet echt voor clean werkt, wat ik wel vreemd vind. Volgens mij moet de clean-sound ook mooier/romiger/warmer kunnen worden.

BeeJee
5 oktober 2006, 17:13
Een treblebooster maakt je clean allesbehalve romig of warm. Het beste functioneert een treblebooster bij een versterker waar de eindbuizen flink op hun donder krijgen (lees oversturen). Alhoewel je ook goede resultaten kunt halen bij crunchsounds uit de pre-amp. Clean vind ik een treblebooster allesbehalve lekker klinken.

artnaz
6 oktober 2006, 12:26
Aha... Dus voor een "mooiere" clean heb je een Clean Booster nodig?

BeeJee
6 oktober 2006, 14:44
Van een clean boost wordt je clean niet zozeer altijd mooier. Hij wordt er wel harder door en vaak komt er door de push van de boost een zekere mate van 'sizzle' bij kijken, wat inderdaad vaak mooier wordt gevonden.

artnaz
6 oktober 2006, 15:01
Ok. Bedankt! Ik begin het te snappen:P Maar er is dus geen effect met hetzelfde resultaat op een clean kanaal, als een treble booster op een overstuurd kanaal?

Ik heb btw besloten om "The Range" te bestellen. Lijkt me een goed(koop) begin , totdat ik het met een Java Boost of een BSM Treble Booster kan vergelijken...

Weet iemand trouwens waar ik de fel begeerde OC44 germanium transistoren kan krijgen? En is een "AF239" transistor een goede keus (kan er namelijk makkelijk aan komen)?