PDA

View Full Version : VOX AC-50 speakerkast vraag



bartlooman
3 oktober 2006, 14:43
Hoi,

Ik heb net een Vox Foundation basset uit +- 1966 gekocht. (AC50 + 18" foundation speakerkast).

Ik speel op een Fender Precision uit '78

Deze combi levert ontzettend veel laag. Ik vroeg me af of een ander type speakerkast niet een evenwichtiger geluidsbeeld zou kunnen geven.

Iemand ervaringen of tips?

De kast is in zo goed als absolute nieuwstaat met een originele vox speaker (waarschijnlijk celestion). Enig idee wat die waard is?

Alvast bedankt,

Bart

www.audiotransparent.com

schwalbe
3 oktober 2006, 16:00
Ja, een andere speaker gaat wel verandering brengen. Probeer eens een 15 inch, liefst een nieuwe en geen vintage. vintage versterkers zijn leuk, maar luidsprekers...

jerome
3 oktober 2006, 21:55
Ja, een andere speaker gaat wel verandering brengen. Probeer eens een 15 inch, liefst een nieuwe en geen vintage. vintage versterkers zijn leuk, maar luidsprekers...

Ik gebruik voor mijn buizentop een een VOX AC 50 Extension cabinet met 2 12-inch Alnico's uit 1966.
Ik heb nog geen moderne speaker gevonden die ik beter vind klinken of maar enigsinds in de buurt komt!!!!
Een enorme dynamiek, diepte, warmte, vet en rauwheid!
Tis maar net hoe en hoe hard je aanslaat....

schwalbe
3 oktober 2006, 23:58
Ja, maar ik neem aan dat je gitaar speelt en geen bas. Bas geeft speakers zo op hun donder dat zelfs de beste speaker maar 20 jaar meegaat en de meeste zijn na 10-15 jaar al niet meer echt lekker. De meeste bassisten met vintage versterkers gebruiken dus ook moderne cabs. Liefst wel zonder tweeter want dat gaat te modern klinken. er zijn ook fabrikanten en cabbouwers die cabs maken met vintage looks en moderne speakers.

hadv
4 oktober 2006, 00:32
heb ooit een peavey black widow gehad, vond ik wel erg moooooooi klinken

Jo van Lie
4 oktober 2006, 00:51
Hoi,

Ik heb net een Vox Foundation basset uit +- 1966 gekocht. (AC50 + 18" foundation speakerkast).

Ik speel op een Fender Precision uit '78

Deze combi levert ontzettend veel laag. Ik vroeg me af of een ander type speakerkast niet een evenwichtiger geluidsbeeld zou kunnen geven.

Iemand ervaringen of tips?

De kast is in zo goed als absolute nieuwstaat met een originele vox speaker (waarschijnlijk celestion). Enig idee wat die waard is?

Alvast bedankt,

Bart

www.audiotransparent.com


Hoi, twee keer 12 lijkt me strakker dan de 18. De box lijkt me wel iets voor een verzamelaar, kan wel 500“opbrengen..

Jo

Jo van Lie
4 oktober 2006, 00:53
Ik gebruik voor mijn buizentop een een VOX AC 50 Extension cabinet met 2 12-inch Alnico's uit 1966.
Ik heb nog geen moderne speaker gevonden die ik beter vind klinken of maar enigsinds in de buurt komt!!!!
Een enorme dynamiek, diepte, warmte, vet en rauwheid!
Tis maar net hoe en hoe hard je aanslaat....

welke alnico speakers zijn dat precies

Jo

jerome
4 oktober 2006, 22:26
Hoi Jo,

De silver alnico's.
Veel gitaristen vinden de blauwe beter.
Ik heb liever de silver alnico's.
Hebben iets meer vermogen (25 i.p.v. 15 watt) en klinken iets strakker en helderder en hebben voor mijn gevoel meer dynamiek.



@Schwalbe
Ik iben idd een gitarist en geen bassist...
Soory, maar ik had even niet even door dat dit topic over een basbox ging!

bartlooman
5 oktober 2006, 12:29
Hoi,

Bedankt voor de antwoorden...

Een ampeg 1*15 of 2*10 zou dus een goede optie kunnen zijn?

Die 18" kast is 16Ohm. Terwijl nieuwere kasten 4 of 8 zijn volgens mij. Levert dat geen problemen op?

met groet!

schwalbe
5 oktober 2006, 14:09
Kun je de impedantie achterop de versterker instellen? meestal kan je kiezen 4, 8, of 16 ohm.