PDA

View Full Version : Snaren verwisselen



Fvddungen
7 december 2002, 23:06
Als ik nieuwe snaren op mijn gitaar zou willen hebben, hoe kan ik dat dan het beste doen? De snaren 1 voor 1 of alles tegelijk?

Ik heb me laten vertellen dat de snaren 1 voor 1 moeten, omdat anders door de wegvallende spanning dit slecht is voor de hals als je alle snaren eerst er af haalt en dan de nieuwe er pas op doet.

Maar ik zou het wel handig vinden om alle snaren in 1 keer er af te halen, zodat ik de boel beetje schoon kan maken enzo.

Kom maar op met de tips.

Ic3gl0vE
7 december 2002, 23:10
ik doe ze gewoon allemaal tegelijk. als je een floyd rose brug hebt moet je die wel even blokkeren met bijv. de kartonnen verpakking van je snaren

Fvddungen
8 december 2002, 10:26
En hoe herken ik een floyd rose brug?

Anders Destium
8 december 2002, 10:40
Emmm, dat zijn die ontzettend lompe zwevende bruggen die op de meeste Ibanezzen zitten, ik vervang altijd 1 voor 1. Als je echter de boel wil schoonmaken moet je er voor zorgen dat je iets achter/onder de brug propt zodat je geen uren bezig bent om hem weer te stemmen (en da's geen grapje)

urezna
8 december 2002, 11:12
Wat ik zelf altijd doe is alles er af, poetsen en alles er nieuw weer op. De Floyd Rose blokkeer ik dan met een kunststof pijpje die ik in de uitsparing van de body aan de achterkant onder de Floyd Rose plaats, en die heeft een zodanig dikte dat de brug in dezelfde stand staat als normaal, met snaren. Als ik daarna nieuwe snaren erop zet, stem ik hem helemaal goed, terwijl het pijpje er nog tussen zit. Als ik die daarna weghaal, en de brug dus niet meer is geblokkeerd, ben ik altijd vrij snel klaar met fijnstemmen...
succes!

sandaking
10 december 2002, 14:53
alles in 1 keer schijnt stom te zijn omdat dan idd je hals gek gaat doen doordat er ongeveer 6X5 kilo aan druk wegvalt. tkan wel makkelijker zijn als je hals smerig is, kan je ff poetsen

Ic3gl0vE
10 december 2002, 14:59
je moet je gitaar gewoon niet lang laten liggen zonder snaren. In een keer alles vervangen zonder koffiepauze ofzo te nemen lijkt mij geen probleem

urezna
10 december 2002, 15:18
Inderdaad, ik heb het altijd al zo gedaan, de afgelopen 15 jaar.... nooit gemerkt dat het iets doet met de hals. Wellicht als je hem langdurig zonder snaren laat dat er wel effect zou kunnen zijn, maar ik zet er altijd na het poetsen direct weer verse snaren op, (ja je wilt toch graag weer spelen he?) stem ze, en laat de toplocks nog een dag los. Volgende dag goed stemmen, alles vastzetten en hij blijft prima gestemd.

Ic3gl0vE
10 december 2002, 16:55
je kan ook je toplocks open laten en dan eens flink met de tremelo in de weer gaan, dan zijn je snaren zo opgerekt en hoef je maar 2 of 3 keer te stemmen

Kjiratsiekoedel
10 december 2002, 16:59
Gitaren komen toch ook zonder snaren uit de fabriek/bouwplaats. De snaren komer later op. Die druk is denk ik wel iets meer dan 6 kg (denk ik).

Ik denk dat als al je snaren in een keer breken, dat dan je hals wel een klap krijgt. Verder moeten er niet veel problemen zijn met al je snaren eraf halen.

Ic3gl0vE
10 december 2002, 17:09
er zit zo rond de 7 à 8 kilo spanning aan een setje 0.9-0.46 per snaar
dus tussen de 42 en 64 kilo ongeveer totaal