PDA

View Full Version : Narciso Yepes



Janne
3 oktober 2006, 13:47
Iedereen kent wel het nummer Romance uit de film jeux enterdits, van die onbekende componist.
Sinds een paar weken heb ik een platenspeler, en heb ik ook maar meteen de oude platen van mijn ouders overgenomen. Daar zat ook een plaat bij van jeux enterdits en de uitvoerende gitarist is Narciso Yepes, maar hij staat bij het nummer romance ook als componist.
Heb ik nu het grootste raadsel binnen de gitaarmuziek opgelost, of is het gewoon een foutje op de plaat? :)

Flipkoos
3 oktober 2006, 14:06
Goh wat stel jij moelijke vragen!
Hoor deze niet onder het 'gitaristen'-topic thuis?

Don Capo
3 oktober 2006, 14:15
inderdaad, what happened to the 'ik moet een snaar vervangen op mijn gitaar hoe doe ik dat' vragen. Dit gaat way boven mijn pet. Maar goed ik kopeier hem ook even naar Gitaristen zoals Flip al aangaf.

gertdm
3 oktober 2006, 14:25
Bedoel je niet: "Romanza Anonima" ? Dat bekende nummer dat iedereen meteen kan spelen?
Dat is namelijk van de in '97 overleden Yepes.





E||--7--------7--------7--------|--7--------5--------3--------|
B||-----0--------0--------0-----|-----0--------0--------0-----|
G||--------0--------0--------0--|--------0--------0--------0--|
D||-----------------------------|-----------------------------|
A||-----------------------------|-----------------------------|
E||--0--------------------------|--0--------------------------|



--3--------2--------0--------|--0--------3--------7--------|
-----0--------0--------0-----|-----0--------0--------0-----|
--------0--------0--------0--|--------0--------0--------0--|
-----------------------------|-----------------------------|
-----------------------------|-----------------------------|
--0--------------------------|--0--------------------------|



--12--------12--------12--------|--12--------10--------8--------|
------0---------0---------0-----|------0---------0--------0-----|
---------0---------0---------0--|---------0---------0--------0--|
--------------------------------|-------------------------------|
--------------------------------|-------------------------------|
--------------------------------|--0----------------------------|



--8--------7--------5--------|--5--------7--------8--------|
-----5--------5--------5-----|-----5--------5--------5-----|
--------5--------5--------5--|--------5--------5--------5--|
-----------------------------|-----------------------------|
--0--------------------------|--0--------------------------|
-----------------------------|-----------------------------|



--7--------8--------7--------|--11--------8--------7--------|
-----7--------7--------7-----|------7--------7--------7-----|
--------8--------8--------8--|---------8--------8--------8--|
-----------------------------|------------------------------|
-----------------------------|------------------------------|
--7--------------------------|--7---------------------------|



--7--------5--------3--------|--3--------2--------0--------|
-----0--------0--------0-----|-----0--------0--------0-----|
--------0--------0--------0--|--------0--------0--------0--|
-----------------------------|-----------------------------|
-----------------------------|-----------------------------|
--0--------------------------|--0--------------------------|



--2--------2--------2--------|--2--------3--------2--------|
-----0--------0--------0-----|-----0--------0--------0-----|
--------2--------2--------2--|--------0--------2--------2--|
-----------------------------|-----------------------------|
--2--------------------------|--2--------------------------|
-----------------------------|-----------------------------|



--0--------0--------0--------|--0------------||
-----0--------0--------0-----|--0------------||
--------0--------0--------0--|--0------------||
--2--------------------------|--2------------||
-----------2-----------------|--2------------||
--------------------3--------|--0------------||

LaurentB
3 oktober 2006, 14:31
Bedoel je niet: "Romanza Anonima" ? Dat bekende nummer dat iedereen meteen kan spelen?
Dat is namelijk van de in '97 overleden Yepes.


Ja, dat stuk is het wel dat zij bedoelt volgens mij. Ooit nog gecovered door Julio Iglesias.
Maar de vraag is of het nu ook door Yepes geschreven is of niet. Waarom heet het anders 'Romanza Anonima'? Of is dat de spaanse versie van een Blind Date?

Janne
3 oktober 2006, 14:57
Hij :hippie: .
Ja die bedoel ik. En meteen het probleem waar ik dus ook mee zit zeg maar, ik ken het stuk als romance, het heeft dus ook een Spaanse naam. Op de LP staat achter dat stuk alleen Narciso Yepes, achter andere stukken staat bijv. "trad. arr. N. Yepes", dus als dit een traditional was geweest, of een stuk gecomponeerd door iemand anders had dat er denk ik wel bijgestaan.
Voor de film moest er natuurlijk een Franse titel bij denk ik. Maar als dat zo "makkelijk" te vinden is (tussen de lp's van mijn ouders), waarom ben ik dan nooit zijn naam tegengekomen als componist, in veel boeken met bladmuziek staat dit stuk, maar de componist is altijd onbekend, ik ben zelfs wel eens "jeux interdits" tegengekomen als componist.
Achja, ik ben nog steeds verbijsterd dat ik het altijd een raadsel was voor mij wie het geschreven had en dat het gewoon bekend is :).
(haha zou ik hier als aanstaand muziekwetenschapper iets mee moeten doen?)
Janne

Buzz
3 oktober 2006, 16:54
Ik denk toch dat het een foutje op de hoes is. Romance Anonyme (ook wel genoemd "Les jeux interdits") is een stuk van onbekende oorsprong.


off topic: ik vind het een stomvervelend stuk....

LaurentB
3 oktober 2006, 17:45
Ik denk toch dat het een foutje op de hoes is. Romance Anonyme (ook wel genoemd "Les jeux interdits") is een stuk van onbekende oorsprong.


off topic: ik vind het een stomvervelend stuk....

Ja, maar het is zo leuk als je nog maar net gitaar speelt, dat je dan gelijk iets kunt spelen wat men kent. Net als House of the Rising Sun.

LaurentB
3 oktober 2006, 17:46
Ik denk toch dat het een foutje op de hoes is. Romance Anonyme (ook wel genoemd "Les jeux interdits") is een stuk van onbekende oorsprong.


off topic: ik vind het een stomvervelend stuk....

EN ik heb wel eens een uitvoering van Narciso Yepes gehoord en die vond ik behoorlijk mechanisch klinken. Te snel, zonder gevoel. Je kunt wel iets maken van dat stuk maar dan moet je het niet gewoon afraffelen.

Buzz
3 oktober 2006, 18:11
Da's ook weer waar, een échte muzikant maakt overal wat van.

Janne
3 oktober 2006, 18:19
EN ik heb wel eens een uitvoering van Narciso Yepes gehoord en die vond ik behoorlijk mechanisch klinken. Te snel, zonder gevoel. Je kunt wel iets maken van dat stuk maar dan moet je het niet gewoon afraffelen.
Daar ben ik het ook mee eens, vond zijn versie ook niet heel goed.
Maar verder is het wel een leuk nummer om (af en toe) te spelen.

gertdm
3 oktober 2006, 20:24
Een leuk nummer hoor, vooral voor beginnende spelers. Je speelt in ieder geval een liedje met kop en staart en kunt er veel gevoel in leggen.

En is romantiek niet van alle mensen? Typisch zo'n liedje dat al generaties mee gaat met alleen maar arrangeurs.....

Janne
4 oktober 2006, 13:59
Ik denk toch dat het een foutje op de hoes is. Romance Anonyme (ook wel genoemd "Les jeux interdits") is een stuk van onbekende oorsprong.


off topic: ik vind het een stomvervelend stuk....
Het nummer wordt pas "les jeux interdits" genoemd vanaf dat het in die film gebruikt wordt neem ik aan. En Yepes heeft de muziek voor die film "geschreven"/gearrangeerd (voornamelijk gearrangeerd), iig de gitaarstukken die erin voorkomen.
Naja ik had toch verwacht dat er iets meer informatie bij had gestaan als hij het niet zelf geschreven had, ik ga het eens opzoeken in de letterenbibliotheek van de universiteit hier. Wil het nu wel echt weten :p.

chris c
4 oktober 2006, 15:03
Een artikel daarover, in het Frans : http://fr.wikipedia.org/wiki/Jeux_interdits_%28musique%29

Het stuk is dus zeker niet van Narciso Yepes, werd lange tijd als anoniem beschouwd maar zou oorspronkelijk van Fernando Sor zijn.

Janne
7 oktober 2006, 11:35
Jammer dat er niet bij staat welk stuk van Sor het dan is. Hier in de bieb hadden ze van Sor alleen Opus 30-33 en 43-53. Daar zat niks tussen wat hierop leek.

Roelandus
5 oktober 2007, 00:28
Iedereen kent wel het nummer Romance uit de film jeux enterdits, van die onbekende componist.
Sinds een paar weken heb ik een platenspeler, en heb ik ook maar meteen de oude platen van mijn ouders overgenomen. Daar zat ook een plaat bij van jeux enterdits en de uitvoerende gitarist is Narciso Yepes, maar hij staat bij het nummer romance ook als componist.
Heb ik nu het grootste raadsel binnen de gitaarmuziek opgelost, of is het gewoon een foutje op de plaat? :)

Het is geen foutje op de plaat. Dat Yepes zijn naam eronder heeft gezet is niet zo vreemd, dat gebeurd vaker. Dat mag want het is onbekend is wie het geschreven heeft.
Hij heeft het van een eigen vingerzetting voorzien en dat schijnt al genoeg.
Als het gedraaid wordt op de radio worden er rechten voor betaald. die gingen naar hem. Die bladmuziek die er wellicht van uitgegeven is levert ook geld voor hem op. Zo zit dat. Het gerucht ging jaren geleden toen het zo populair was, dat het een monnik is geweest. En ook dat klinkt romantisch.
Het is zeker niet van Fernando Sor. Het is niet zijn stijl.

peter_heijnen
5 oktober 2007, 08:45
Het is geen foutje op de plaat. Dat Yepes zijn naam eronder heeft gezet is niet zo vreemd, dat gebeurd vaker. Dat mag want het is onbekend is wie het geschreven heeft.
Hij heeft het van een eigen vingerzetting voorzien en dat schijnt al genoeg.
Als het gedraaid wordt op de radio worden er rechten voor betaald. die gingen naar hem. Die bladmuziek die er wellicht van uitgegeven is levert ook geld voor hem op. Zo zit dat. Het gerucht ging jaren geleden toen het zo populair was, dat het een monnik is geweest. En ook dat klinkt romantisch.
Het is zeker niet van Fernando Sor. Het is niet zijn stijl.
Aha een kenner zo te zien! :)

Welkom op het forum Roelandus.