PDA

View Full Version : Aansluitschema 4 x 8 ohm speakercabinet



lwverwijs
3 oktober 2006, 11:29
Ik wil een 4 x 8 ohm speakercabinet aansluiten op een 4 ohm (buizen) versterker. Hoe doe ik dit?

peter_heijnen
3 oktober 2006, 12:08
Eerst 2 paartjes maken en die elk in serie en dus op 16 ohm zetten.
Dan kun je die twee paartjes paralel aan elkaar zetten waardoor het geheel weer 8 ohm wordt.

Je kunt ook andersom werken: eerst 2 paartjes, elk paralel aan 4 ohm, dan beide paartjes in serie en dus weer terug naar 8 ohm.

Kim Wilson
3 oktober 2006, 12:10
Dat gaat dus niet. Hij moet op een 4 ohm amp kunnen. Dat betekent dus dat je er maar twee in serie kunt gebruiken.

peter_heijnen
3 oktober 2006, 12:40
Idd, erg stom van me.

Han S
3 oktober 2006, 12:49
Maar je kunt op de meeste buizenamps wel schakelen tussen 4-8 en 16 ohm, is dat met deze amp dan niet zo?

peter_heijnen
3 oktober 2006, 12:57
De meningen zijn erover verdeeld, maar mij is altijd verteld dat je in ieder geval nooit beneden de impedantie van je amp moet gaan zitten. er boven mag wel. maar dan verlies je iets vermogen.

Lwverwijs kan natuurlijk gewoon uitproberen of ie wil werken met alle vier speakers van zijn cab aan 8 ohm, of dat ie er maar twee gebruikt en die dan paralel zet aan 4 ohm.

Kim Wilson
3 oktober 2006, 12:59
Bij transistor-amps is dat wel zo, of dat bij buizenamps ook zo werkt, weet ik niet.

Han S
3 oktober 2006, 13:44
In een buizenamp zit een uitgangstrafo en die wordt niet erg vrolijk van misaanpassingen, maar in de praktijk zal een uitgang van 4 ohm niet moeilijk gaan doen als er 8 ohm aan hangt denk ik.

Maar daar kunnen anderen vast meer over vertellen.

peter_heijnen
3 oktober 2006, 13:58
In een buizenamp zit een uitgangstrafo en die wordt niet erg vrolijk van misaanpassingen, maar in de praktijk zal een uitgang van 4 ohm niet moeilijk gaan doen als er 8 ohm aan hangt denk ik.

Maar daar kunnen anderen vast meer over vertellen.

Ik heb een Reussenzehn buizenpoweramp en daar zitten speciale eindtrafos in die volgens de fabrikant iedere (!!!) misaanpassing kunnen doorstaan, maar ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd.......

Wel heb ik een paar maal per ongeluk 8 ohm aan een 4 ohm uitgang van mijn mesa gehangen, gewoon door niet goed op te letten net als bij mijn eerste reply hierboven. Heeft gelukkig nooit iets kapot gemaakt terwijl het spul wel altijd behoorlijk aan het werk werd gezet.

(V)etallica
4 oktober 2006, 10:20
Even een vraagje tussendoor. Als hij ze nou allemaal parallel zou aansluiten, waardoor de weerstand 2 ohm wordt en dan een 2 ohm weerstand erbij gooit (seriëel)? De totale weerstand is dan 4 ohm. Wat zou er dan gebeuren?

edit: naar mijn weten maakt het niet uit (voor je versterker, wel voor je volume) als je de weerstand verhoogd. Je moet alleen oppassen als de weerstand verlaagd want dan gaat je versterker proberen meer kracht te leveren dan hij feitelijk aankan. Daar worden ze doorgaans niet zo blij van.

Kim Wilson
4 oktober 2006, 10:22
Dan zou je idd een 2 ohm weerstand in serie moeten aansluiten. Maar ik weet niet of dat kan. Het neemt wel de helft van je vermogen weg, en die weerstand moet ook de helft van je vermogen aankunnen.

Mooier zou zijn om hem als 8 ohm kast te maken. Dat is iets gangbaarder. Als het dan mogelijk is, zou je een 8 ohm weerstand parallel kunnen aansluiten om weer op 4 ohm uit te komen.

hassent
4 oktober 2006, 11:03
1) Bij een transistoramp kun je zonder problemen een hogere impedantie aansluiten. De versterker levert dan simpelweg minder vermogen.
Bij een buizen amp mag dat niet. Je hebt dan inderdaad een misaanpassing waar je trafo en je eindbuizen niet blij van worden. Of er direct iets stuk gaat? Lijkt me niet maar, ik kan me zo indenken dat het de levensduur van je buizen drastisch verminderd.

2) Niet doen, geen 2 ohm weerstand aansluiten. Je moet al een behoorlijk exemplaar hebben om die vermogens te kunnen hebben. Daarnaast ben je dan de helft van je vermogen kwijt. Dat wordt da omgezet in warmte in plaats van geluid... Ik zou eerder gaan voor 2 speakers parallel en de andere twee laten vervallen. Je kan ook de amp openschroeven en kijken of je speakertrafo een 8 ohm uitgang heeft die niet is aangesloten. Als je die dan aansluit ipv de 4 ohm wikkeling kun je inderdaar 2x2 parallel en dan in serie (= weer 8 ohm) aansluiten.

Edit: Wat Kim oppert is lood om oud ijzer. 8ohm parallel of 2 Ohm in serie maakt niets uit.
Sorry Kim....

Kim Wilson
4 oktober 2006, 11:08
Nee, dat weet ik wel, maar 2 ohm is erg ongebruikelijk, en tevens erg gevaarlijk. Als je de weerstand er later uit zou halen, heb je niks aan een 2 ohm kast.

Als ik het zelf zou doen, zou ik twee 4 ohm aansluitingen en één 8 ohm aansluiting maken. Dan kun je hem mono of stereo gebruiken. Op die manier heb je er het meeste profijt van, ook later.

hassent
4 oktober 2006, 11:10
Da's ook een goede optie. Maar ik denk dat ie liever z'n 4 speakers gebruikt ipv 2.

Vandaar mij suggestie die bak ff open te schroeven en te kijken of er nog een ongebruikte 8 ohm wikkleing is.

Han S
4 oktober 2006, 11:24
Even een vraagje tussendoor. Als hij ze nou allemaal parallel zou aansluiten, waardoor de weerstand 2 ohm wordt en dan een 2 ohm weerstand erbij gooit (seriëel)? De totale weerstand is dan 4 ohm. Wat zou er dan gebeuren?

edit: naar mijn weten maakt het niet uit (voor je versterker, wel voor je volume) als je de weerstand verhoogd. Je moet alleen oppassen als de weerstand verlaagd want dan gaat je versterker proberen meer kracht te leveren dan hij feitelijk aankan. Daar worden ze doorgaans niet zo blij van.

Die 2 ohm weerstand wordt dan zo'n dikke groene en die zal een deel van je vermogen omzetten in warmte inplaats van geluid. Hij zal bovendien de dempingsfactor van je systeem ernstig nadelig beïnvloeden omdat hij in serie staat met de speakers. Je versterker heeft zo bijna geen 'vat' meer op die speakers.

Unicron
6 oktober 2006, 21:04
Als die buizenamp 4 eindbuizen heeft, de twee buitenste (of binnenste) eruit trekken. Box op 8 ohm, top "wil" 8 ohm, klaar.

hassent
7 oktober 2006, 08:08
Ik weet niet zeker of dit klopt..... Misschien dat Chris of Nico hier antwoord op hebben?

matto
8 oktober 2006, 19:12
Simpel te onthouden.
Als je de boel heel wilt houden:
Transistoramps nooit minder dan 4 ohm aansluiten.
Buizenversterkers maximaal 100 % mismatch is ok

Unicron
8 oktober 2006, 20:05
Zoiets hoor ik ook vaak, maar sommige buizenamps klinken bij een 100% mismatch al lelijk (mijn Bassman 100 bijvoorbeeld), helemaal als ze hard moeten werken. Vandaar dat ik suggeerde twee buizen te verwijderen, omdat dat dan het oude ohmage van 4 ohm naar 8 ohm gaat (en 8 naar 16 etc...)voor zover ik weet...

Overigens zijn er vele transistor(bass)amps die minimaal 2 ohm (Ampeg, Crate) aan kunnen, terwijl andere soms (LAB Series) 8 ohm als minimum willen zien...

matto
8 oktober 2006, 20:13
Inderdaad, als je optimale prestaties wilt dan is het soms wel verstandig om een techneut op te zoeken.
Of je wat verder in de materie te verdiepen.

Unicron
8 oktober 2006, 20:38
Hey Nico, wordt in beide gevallen (onder- en overbelasting) de trafo op dezelfde wijze overbelast?

Unicron
8 oktober 2006, 21:25
ik zoek wel even...

EDIT:

gezocht, maar nog geen uitsluitsel, met name over de te lage load, iets waar ik met name in geinteresseerd ben, omdat ik graag met mijn Bassman 100 op twee 2x15"s zou spelen, maar ik weet niet of hij/zij de 2 ohm load trekt. Als de extra belasting puur voor rekening van de eindbuizen komt (zoals ik in een post las), wil ik het best erop wagen. Als overige onderdelen op de proef gesteld worden, dan liever niet. De te hoge load geeft, daar is wel ongeveer consensus over, blijkbaar pieken en belast de OT, sowieso geen goed idee dus.

Voortaan bij gebruik van andermans 8 ohms box twee buizen uit de Fender dus...

Chris Winsemius
8 oktober 2006, 21:49
Ik wil een 4 x 8 ohm speakercabinet aansluiten op een 4 ohm (buizen) versterker. Hoe doe ik dit?

Als twee van die speakers het vermogen van jouw versterker (ruimschoots) aankunnen dan is dat de meest veilige oplossing voor jouw amp, OT en eindbuizen. Mismatching zorgt altijd voor risico's; vaak maar 'n beetje en soms behoorlijk wat.