PDA

View Full Version : Stemmen op het gehoor



Henk_De_Wombat
2 oktober 2006, 22:18
Hallo dames en heren,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niets vinden.

Voor het stemmen gebruik ik een stemapparaatje van Korg, alleen wil ik zo snel mogelijk op het gehoor leren stemmen. Nu vergt stemmen volgens mij behoorlijk wat precisie (anders krijg je een E bes, etc).

Op dit moment probeer ik mijn gitaar accoustisch te stemmen en de noot te zingen, maar ik vergeet de toonhoogte steeds. Best lastig. :P :)

Wie heeft enkele tips?

iwamoto
2 oktober 2006, 22:22
ik stem altijd met de octaven, en dan nog even alles met het een paar accoordjes nagaan, ik krijg mn gitaar er zeer accuraat mee gestemd

Ash ketchum
2 oktober 2006, 22:38
Flageoletten is een hele goede methode. Works for ;)

datsun
2 oktober 2006, 22:52
ik denk niet dat hij daar veel aan heeft :) .

Ik doe het met harmonieken, wat ikzelf de beste methode vind. Er mag wel niet teveel achtergrondgeluid zijn want anders kan je ze niet horen. Het gaat als volgt:

je legt je vinger op de A snaar, fret 7, ik zeg opleggen ter hoogte van de fret, niet duwen tot op de fret. Dit doe je ook met de lage E snaar op 5de fret zodat deze twee noten samenklinken. Nu hoor je trillingen. Hoe valser je gitaar staat, hoe sneller die trillingen op elkaar volgen. Hoe juister ze staat, hoe trager de trillingen gaan zijn. Zo kan je alle snaren stemmen, behalve de B en de hoge E snaar. Die zal je met oktaven moeten doen. Dit doe je zo:

Voor de B snaar: je speelt op je G snaar de B op 4de fret. Dan speel je de B los op de B snaar.

Voor de E snaar: je speelt op je B snaar E, 5de fret dus. Dan speel je E op de losse E snaar.

Ik hoop dat je dit al beter begrijpt, anders, vraag maar raak

hendrix2
2 oktober 2006, 23:00
leer echt luisteren.
Laat iemand enkele noten spelen (zonder dat je kijkt) op gitaar/piano... en jij zegt welke noten het zijn. Train dit!
Ik zelf ga daarvoor alsvolgt te werk:
Ik kan een perfecte A (la) horen in m'n hoofd als ik dat wil. Dit heb ik getraind. Nu ga ik altijd uit van de A en zo kan ik elke noot (ook kruisen en mollen) herkennen. Enkel als de noot heel erg hoog gaat (buiten gitaar bereik, maar binnen piano bereik) dan mis ik me wel eens.
Heel practisch, want ik heb nooit een bakje nodig om te stemmen en kan zelf stemmen tijdens een nummer. Je hoeft er alleen wat tijd in te steken om het te leren.

Nog een trukje:
Denk aan de intro van Nothing else matters van Metallica. (4 open snaren).
Daar vanuit gaande kan je dan ook je gitaar stemmen, als je eenmaal in je hoofd de juiste toonhoogte kan horen.

Flageoletten is inderdaad ook een goede methode.

Stemvorkje is ook handig als je vanuit 1 snaar weet hoe de andere juist te krijgen.

Het vergt eigenlijk allemaal wat oefening, maar ik raad echt aan om het te proberen zonder enig hulpmiddeltje. Dat helpt je echt bij het 'luisteren' naar muziek!

vasnd
2 oktober 2006, 23:10
ik denk niet dat hij daar veel aan heeft :) .

Ik doe het met harmonieken, wat ikzelf de beste methode vind. Er mag wel niet teveel achtergrondgeluid zijn want anders kan je ze niet horen. Het gaat als volgt:

je legt je vinger op de A snaar, fret 7, ik zeg opleggen ter hoogte van de fret, niet duwen tot op de fret. Dit doe je ook met de lage E snaar op 5de fret zodat deze twee noten samenklinken. Nu hoor je trillingen. Hoe valser je gitaar staat, hoe sneller die trillingen op elkaar volgen. Hoe juister ze staat, hoe trager de trillingen gaan zijn. Zo kan je alle snaren stemmen, behalve de B en de hoge E snaar. Die zal je met oktaven moeten doen. Dit doe je zo:

Voor de B snaar: je speelt op je G snaar de B op 4de fret. Dan speel je de B los op de B snaar.

Voor de E snaar: je speelt op je B snaar E, 5de fret dus. Dan speel je E op de losse E snaar.

Ik hoop dat je dit al beter begrijpt, anders, vraag maar raak

flageoletten dus, zoals vaker genoemd

daarmee leer je het volgens mij ook het snelst, nothing else matters is idd ook een goede

Ash ketchum
2 oktober 2006, 23:14
Een goed gehoor of iig een getraind gehoor helpt ook heel veel. Ook met het uitzoeken van nummers.

heavy-metal-thunder
3 oktober 2006, 10:40
ik denk dat topicstarter vooral graag zou weten hoe je een gitaar stemt zonder "bakske", dus ook die eerste noot vinden. Eens je vb. één snaar juist hebt (best de A, zou de enige zuivere noot zijn, naar het schijnt), is het immers niet zo moeilijk. Zelf kan ik een gitaar relatief juist stemmen, maar bij controle blijkt dat ik wat te laag of te hoog zit. Dus tips zijn welkom om vb. een zuivere A te horen zonder hulpmiddelen.

piezo
3 oktober 2006, 11:09
Een zuivere A in je hoofd kunnen horen is in principe niet anders dan je het beeld van je moeder voor de geest kunnen halen of de tafel van 6 kunnen opdreunen. Gewoon die A in je geheugen opslaan dus. Kost wat ervaring maar is de moeite waard.

Koop een goede stemvork A=440 Hz. Sla die aan. Sla daarbij niet hard met het midden van een tand op een harde rand, daar kan hij vals van worden. Ik sloeg zelf altijd op mijn hoofd wat voor publiek nogal grappig scheen te zijn :) maar mijn hoofd heb ik altijd bij me en ik weet zeker dat ik dan niet te hard sla.
Die 440 Hz is precies de toonhoogte van de flageolet boven de 5e fret van de A-snaar.
Vandaar kun je je gitaar verder stemmen. Maar als je tegelijkertijd steeds je best doet om die toonhoogte A=440 te onthouden, zul je merken dat je hem na een tijdje ook in je hoofd kunt horen, net zo nauwkeurig als de stemvork.

-=JEROEN=-
3 oktober 2006, 11:21
ik heb me eens laten vertellen dat absoluut gehoor niet is aan te leren, je hebt het of je hebt het niet

ik hoor alleen het verschil tussen de snaren onderling, of mn A nu op 440Hz staat of iets anders

ook heb ik een tijdlang al mn instrumenten op A=432Hz gestemd, maar das vooral lastig als je met mensen samen speelt die met een kastje stemmen

om de snaren onderling te stemmen gebruik ik ook de flageoletten (natural harmonics) methode, en daarna speel ik een aantal akkoorden om te luisteren of alles goed staat (E, Em, Am, Asus2, D, G, Em/9)

taylor
3 oktober 2006, 11:31
hmm ja wat versta je onder absoluut gehoor? het is zeker wel te leren, dat doet me een beetje denken aan zingen daar denken ook veel lui over dat je het moet kunnen een niet te leren valt...

ik check meestal de tuning op akkoorden(open) E9 vaak of Emaj

Han S
3 oktober 2006, 11:37
Een absoluut gehoor is iets anders dan een goed relatief gehoor. Mensen met een absoluut gehoor kunnen zo een A 440 zingen of fluiten, of een C, F, D of wat voor toon dan ook, alsof ze een frequentieteller in het brein hebben.

Voor muziek en het stemmen van instrumenten heb je echter een goed relatief gehoor nodig, waarmee je de intervallen goed kunt afstemmen. Want het blijft een compromis, hoe je het ook bekijkt, als je een piano stemt met de A op 55-110-220-440-880-1760 enzovoorts en je doet dat met alle tonen, dan klinkt hij nergens meer naar.

Je zult met je gitaar merken dat als je hem op een goed stemapparaat stemt, dat dan toch je D niet zo lekker klinkt en dat moet een beetje worden bijgestemd op gehoor.

In de middeleeuwen stonden kerkorgels anders gestemd dan tegenwoordig en als je een orgel in die oude stemming hoort zal je zeggen dat het onzuiver is.

Als bij mijn piano een octaaf niet stemt hoor ik dat aan een lichte zweving in de toon, hetzelfde met de terts, kwart en kwint. Een piano stem je helemaal op gehoor, er zijn stemapparaten voor piano met diverse stemmingen, maar het gehoor is beter dan welk apparaat.

Een goede stemvork dus en geloof me, een gitaar stemmen is een eitje vergeleken met de piano.

piezo
3 oktober 2006, 11:39
ik heb me eens laten vertellen dat absoluut gehoor niet is aan te leren, je hebt het of je hebt het nietJa, wie vindt het níet leuk om andere mensen te laten denken, dat wat jij kunt héél moeilijk is .......
Muziek=Kunst=Talent=Moeilijk=BlaBla=Gewoon Handel

peter_heijnen
3 oktober 2006, 16:08
Dus tips zijn welkom om vb. een zuivere A te horen zonder hulpmiddelen.

Neem een cd waarvan de instrumenten netjes in 440 staan en zoek een nummer dat in e of a staat en gebruik dat om je gitaar op te stemmen.
Ik gebruikte vroeger altijd Tom Sawyer van Moving Pictures van Rush.

Ik stem thuis nooit met een apparaat: of ik piel zelf wat in mijn eentje en dan maakt het niet uit of ik op 440 of 443 zit, of ik speel met een opname mee, en dan stem ik daarop.

Als je wilt leren stemmen zijn compilatie cd's van oude rocknummers goed om op mee te jammen. De stemmingen op dat soort cd's willen onderling nog al eens verschillen. Als je wilt meespelen, zul je steeds moeten bijstemmen. Zo leer je het uiteindelijk wel.

heavy-metal-thunder
3 oktober 2006, 17:04
oké, dat weet ik, de oude AC/DC staat +/- 1/4 toon lager, Paranoid, staat dan weer wat hoger... maar oefeningen om een absoluut gehoor te kweken... laat maar komen. constant met een stemvork rondlopen, zal wel helpen.

gorgasm
3 oktober 2006, 17:11
http://www.all-guitar-chords.com/tuner.php

waarom moeilijk doen:p

ot; kwil dat ook wel kunnen, komt vast wel

Philippe
3 oktober 2006, 17:28
(anders krijg je een E bes, etc).


Het is geen E bes maar Es.
hier even een paar voorbeeldjes:

Ab = As (dus een halve toon lager dan A)
Bb = Bes (dus een halve toon lager dan B)
Cb = Bestaat niet! Net zoals B# niet bestaat
Db = Des (etc.)
Eb = Es (etc.)
Fb = Bestaat ook niet! Net zoals E# niet bestaat
Gb = Ges (etc.)

A# = Ais (halve toon hoger dan A)
B# = Bestaat dus niet
C# = Cis (etc.)
D# = Dis (etc.)
E# = Je raadt het al, die bestaat niet
F# = Fis (etc.)
G# = Gis (etc.)

Anyway, je snapt wat ik bedoel :)

appyhaan
3 oktober 2006, 19:18
Het is geen E bes maar Es.
hier even een paar voorbeeldjes:

Ab = As (dus een halve toon lager dan A)
Bb = Bes (dus een halve toon lager dan B)
Cb = Bestaat niet! Net zoals B# niet bestaat
Db = Des (etc.)
Eb = Es (etc.)
Fb = Bestaat ook niet! Net zoals E# niet bestaat
Gb = Ges (etc.)

A# = Ais (halve toon hoger dan A)
B# = Bestaat dus niet
C# = Cis (etc.)
D# = Dis (etc.)
E# = Je raadt het al, die bestaat niet
F# = Fis (etc.)
G# = Gis (etc.)

Anyway, je snapt wat ik bedoel :)

Aha, dus zo gaat dat, een eis bestaat niet, een ces niet, een bis niet, een fes niet. Nou dan zal ik je 1 ding vertellen. REKEN MAAR DAT DIE WEL BESTAAN.

Een bis bestaat wel, alleen is deze "enharmonisch" gelijk aan een C. Evenals een Ces gelijk is aan een B. En ga zo maar door. 't Is vaak een puur theoretische benaming maar ze zijn zeker niet zomaar te verwaarlozen als in de natuurkunde.

Spel anders voor mij maar eens de majeur toonladder van Ces, of van Cis. Ik zal je nog sterker vertellen je hebt ook een fisis en een beses. Jaja, tis niet zomaar wat die muziek.

peter_heijnen
3 oktober 2006, 19:42
oké, dat weet ik, de oude AC/DC staat +/- 1/4 toon lager, Paranoid, staat dan weer wat hoger... maar oefeningen om een absoluut gehoor te kweken... laat maar komen. constant met een stemvork rondlopen, zal wel helpen.

Je kunt geen absoluut gehoor kweken. Daar word je mee geboren of, zoals de meesten van ons, niet.

Door met een stemvork te trainen, kun je leren onthouden wat de exacte hoogte van een bepaalde toon is. Als je die toon dan in iedere situatie meteen correct kunt oproepen heb je een "relatief absoluut gehoor" gekweekt. Dat is vooral handig als je vaak zonder instrument bij de hand moet weten welke toon of toonsoort er klinkt.

Als je weet wat de begintoon van een stukje muziek is, heb je in principe alles wat je nodig hebt, vandaar uit kun je alles verder herleiden.
Steeds omstemmen met een cd mee doe je om te leren stemmen zonder apparaat, wat ik iedereen heel erg kan aanbevelen.

edit: btw, een absoluut gehoor hebben is bepaald geen pretje. Onze westerse muziek wordt doorgaans gespeeld in de zogenaamde "getempereerde" stemming. Dat is - heel kort door de bocht- anders dan de natuurlijke zuivere stemming. Voor ons klinkt dat juist prettig, maar iemand met een absoluut gehoor wordt daar helemaal gestoord van omdat ie dat als knettervals, namelijk afwijkend van de natuurlijke stemming, hoort.

peter_heijnen
3 oktober 2006, 20:13
Een goede stemvork dus en geloof me, een gitaar stemmen is een eitje vergeleken met de piano.

Niet helemaal mee eens Han. De piano is veel meer werk, maar de gitaar is in principe net zo lastig.

Bij de piano kun je je ook nog wel meer permiteren dan je op het eerste gehoor denkt. Ik heb honderden voorstellingen gedaan waarbij ik met mijn gitaren geheel afhankelijk was van de kunsten van de ingehuurde pianostemmer en met name voor de akoestische gitaar was het vaak een crime.

De piano alleen klonk altijd wel goed, al naar gelang van de smaak van de stemmer ook, maar samen met mijn akoestische gitaren was het dan vaak dweilen met de kraan open. Beneden gestemd en boven vals, of boven gestemd en beneden vals. En het was ook nooit hetzelfde, dus daar kon je je ook niet van te voren op instellen.

Een stemmer heeft ooit de moed gehad om me wel uit te leggen dat de in theaters meest gebruikte manier van stemmen, van laag naar hoog steeds iets hoger stemmen, is ontstaan in de tijd van Chopin. Chopin gebruikte die stemming naar alle waarschijnlijkheid als effect, misschien wel te vergelijken met onze huidige chorussen en pitch shifters. Net als nu dus een manier om je sound iets op te pimpen en groter te laten klinken.

Jazeker, chopin was de eerste pimp! :)

piezo
3 oktober 2006, 20:15
Ik heb wat ik altijd noemde een "beperkt absoluut gehoor", het vermogen om toonhoogten te onthouden, ook als die niet gedefinieerd zijn volgens een bepaald toonsysteem. Maar blijkens een artikel in Wikipedia heet dat - overeenkomend met wat Peter al schreef - juist een "relatief gehoor". Volgens hetzelfde artikel kan een dergelijk "frequentiegeheugen" wèl door training worden ontwikkeld.
http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_pitch

Han S
3 oktober 2006, 20:31
@ Peter

Ik bedoelde dat de gemiddelde gitaar zes snaren heeft en de gemiddelde piano meer dan 200. Zoals je weet hebben alleen een aantal lage tonen een enkele snaar, dan komt er al gauw twee snaren per toon en de meeste tonen hebben 3 snaren, drie korig heet dat.

En je kunt daar heel veel mee uithalen. Idd wordt de piano wat uit elkaar gestemd om hem levendig te laten klinken, het laag wat aan de lage kant van de toon en het hoog aan de hoge kant van de zuivere toon.

Ik hoor het meteen als een piano niet lekker stemt en kan dan ook niet echt genieten van muziek als het niet stemt. In de studio blijf ik bezig om gitaristen er op te wijzen dat hun instrument niet stemt. 'Je B snaar staat te laag' zeg ik dan en snel trappen ze op hun plank om te kijken of het zo is en dan is het: verrek, hoor jij dat? Ja, dat hoor ik dus.

Het ergste vind ik nog een piano waarvan een toon jankt omdat een van de drie snaren van die toon is verlopen. Dan hoor je die toon iedere keer langs komen en wordt het steeds erger.

Maar wat nog erger is, is het feit dat sommige oudere digitale piano's niet stemmen en daar kun je geen fluit aan doen.

Negative K3 fan
3 oktober 2006, 20:36
Idd wordt de piano wat uit elkaar gestemd om hem levendig te laten klinken, het laag wat aan de lage kant van de toon en het hoog aan de hoge kant van de zuivere toon.

is dat niet precies wat andersom? lage tonen worden wat hoger gestemd en vice versa?

Trocar
3 oktober 2006, 21:18
@ Peter

Ik hoor het meteen als een piano niet lekker stemt en kan dan ook niet echt genieten van muziek als het niet stemt. In de studio blijf ik bezig om gitaristen er op te wijzen dat hun instrument niet stemt. 'Je B snaar staat te laag' zeg ik dan en snel trappen ze op hun plank om te kijken of het zo is en dan is het: verrek, hoor jij dat? Ja, dat hoor ik dus.




Nu hoor ik (gelukkig) vaak wanneer het vals is.
Maar ik interpreteer ook wel eens dingen als vals (vaak een bepaalde toon), terwijl ze dat, neem ik aan, niet zijn...
Oosterse dingen heb ik dan weer nauwelijks moeite mee.

Is dat een tekort aan 'oefening'/blootstelling, of het gevolg van gehoorbeschadiging (waar ik, in dat geval, niet van op de hoogte zou zijn)? Hebben meer mensen dit?

taylor
4 oktober 2006, 10:50
tja vals dat was hendrix ook vaak ,toch is dat te gek! een gitaar is opzich al een harmonisch inperfect apparaat .

druk die B-snaar(helemaal fijngetuned) een paar keer op een hij is weer ietsjes flat....dan zou je noot voor noot moeten gaan opnemen.hoor je dat dan ook @ han?

abusloot gehoor hebben denk ik heel weinig mensen(ken alleen bach) maar een goed getrained oor kan opzich iedereen wel leren.

peter_heijnen
4 oktober 2006, 10:55
is dat niet precies wat andersom? lage tonen worden wat hoger gestemd en vice versa?

Nee, mij is idd ook "laag lager en hoog hoger" verteld.

@ Han: ja natuurlijk heeft een piano zoveel snaren, maar in mijn ogen wordt het daar niet echt moeilijker van maar vooral meer werk. Vergelijk het enigzins met de broodjes op jouw tafel: iedereen die er voor het eerst naar kijkt denkt dat al die knoppen verschillend zijn, terwijl jij steeds de zelfde rij knoppen ziet.

Kim Wilson
4 oktober 2006, 10:56
Als ik me in stilte concentreer en een voor mij heel bekend nummer voor de geest haal, kan ik het nummer zingen in de juiste toonsoort. Steuntje voor mij is She's Tough van de Fabulous Thunderbirds. Dat nummer staat in E. Als ik dan dat nummer in mijn hoofd heb, kan ik de grondtoon achterhalen.

Han S
4 oktober 2006, 11:15
Nee, mij is idd ook "laag lager en hoog hoger" verteld.

@ Han: ja natuurlijk heeft een piano zoveel snaren, maar in mijn ogen wordt het daar niet echt moeilijker van maar vooral meer werk. Vergelijk het enigzins met de broodjes op jouw tafel: iedereen die er voor het eerst naar kijkt denkt dat al die knoppen verschillend zijn, terwijl jij steeds de zelfde rij knoppen ziet.

Ik heb me laten vertellen dat de concertvleugel in het Concertgebouw maar door twee mensen mag worden gestemd. Het echt goed stemmen van een vleugel is is dus heel erg moeilijk. De kunst is niet om hem zuiver te krijgen, maar vooral om hem voor langere tijd zuiver te houden, want denk er om dat er met een concert op geramd wordt.

Als die snaren dan niet helemaal goed 'liggen' en er verkeerde spanningen zitten in de korte stukjes tussen pen en brug, kammen en bevestigingspunten, zal hij weer snel verlopen.

Het valt me bij gitaristen ook op dat de een bijna niet hoeft bij te stemmen en de ander blijft stemmen. Het is dus ongeveer hetzelfde als bij de piano, de snaar moet goed liggen en ondanks de spanning in een bepaalde rust zijn, anders verloopt hij en blijft ook verlopen. Je ziet ze dan veel te ver aan de stemknoppen draaien en zo blijf je bezig.

@ Trocar en Taylor: er is ook nog zoiets als mooi vals, gitaarsolo's waarbij de snaar ver wordt opgedrukt en de toon net niet haalt, ik ken daar voorbeelden van die gruwelijk mooi zijn.

taylor
4 oktober 2006, 11:24
ik bedoel eigenlijk ook van dat een snaar ff is fijngestemd, druk hem een paar keer op zet er strobe tuner op dan zul je zien dat ie weer heel iets flat is.

dus dat (zeer precieze)fijngestem voor een gitaar is na mij inziens een beetje onzin...

Han S
4 oktober 2006, 11:26
ik bedoel eigenlijk ook van dat een snaar ff mischien is fijngestemd, druk hem een paar keer op zet er strobe tuner op dan zul je zien dat ie weer heel iets flat is.

dus dat (zeer precieze)fijngestem voor een gitaar is na mij inziens een beetje onzin...

Is het ook, bovendien zul je als je accoorden speelt ook hier en daar een snaar iets opdrukken of te ver indrukken tussen de frets.

peter_heijnen
4 oktober 2006, 11:41
Ik heb me laten vertellen dat de concertvleugel in het Concertgebouw maar door twee mensen mag worden gestemd.

Kun je nagaan, mijn gitaren mogen alleen maar door een persoon worden gestemd. :)

Ja op dit punt is een piano stemmen idd even iets anders, maar ik had het dus over het stemmen, ipv over het zorgen dat je instrument zolang mogelijk op stemming blijft.

taylor
4 oktober 2006, 11:43
stemmen opzich is natuurlijk niet anders op een piano dan een gitaar alleen ben je met een piano langer bezig.

Kim Wilson
4 oktober 2006, 11:49
stemmen opzich is natuurlijk niet anders op een piano dan een gitaar alleen ben je met een piano langer bezig.
Als ik een piano zou hebben, haalde ik er wel een stemmer bij. Daar begin ik niet aan. En dan bedoel ik niet dat het te lang zou duren, maar omdat het echt wat anders is dan bij een gitaar...

taylor
4 oktober 2006, 11:53
als je kunt stemmen(op gehoor) is het niet veel anders voor een gitaar dan een blokfluit,een gitaar zuiver stemmen is ook een kunst opzich zeker als die niet goed is afgestelt,dan krijg je dat eigenlijk niet voor elkaar.
dan moet je ook een gitaar kunnen bijstellen dus de hals,zadels enz neem aan dat je dat ook niet zelf doet ??

Kim Wilson
4 oktober 2006, 11:56
Nee, ik heb ook het gereedschap niet. Intonatie kan ik nog wel zelf doen, maar de actie en topkam en zo, dat zijn dingen die ik idd moet laten doen. Daar heb je voelermaten voor nodig, en een hoop ervaring. Een gitaartech doet niet anders, die stelt zo'n ding van voor tot achter voor mij af in een kwartiertje, daar ga ik niet moeilijk voor doen.

Han S
4 oktober 2006, 12:34
stemmen opzich is natuurlijk niet anders op een piano dan een gitaar alleen ben je met een piano langer bezig.

Heb je wel eens een vleugel gestemd? Bij de gitaar loopt de snaar van de stem pen over de topkam naar de brug en zit daar vast.

Bij de piano is de snaar vele malen dikker, loopt van de stem pen onder een soort oog door naar de houten brug, waar hij wordt geklemd tussen twee pennetjes, vanwaar hij over een metalen kam loopt naar de bevestiging. Dit is zo bij de lage en middentonen. De hoge midden en hoge tonen lopen van de stem pen over een metalen kam, dan liggen ze iets verder tegen de onderkant van het frame en gaan net als de andere snaren over de houten kam en metalen brug naar de bevestiging.

Dat zijn dus allemaal kleine stukjes snaar die onder verkeerde spanning kunnen staan en bij de eerste harde knal tegen die snaar een stukje kunnen verspringen. Die snaren zijn vergeleken bij de gitaar enorm dik en bij de hoge tonen heel erg kort, die zijn dan ook het moeilijkst om te stemmen.

Op het frame van een vleugel van drie meter staat een snarenspanning van meer dan 30 ton en op een vleugeltje van 1.70 al bijna 20 ton. Het is geen simpel instrumentje dus en het goed stemmen van zo'n apparaat is niet eenvoudig. En dan heb ik het niet over het afstellen van het mechaniek en het intoneren.

Bassbitch
4 oktober 2006, 15:39
Dames en heren, dit is een gitaarforum, en geen pianoforum. De topicstarter wil weten hoe hij zijn gitaar moet stemmen op gehoor, niet hoe moeilijk het wel niet is om een piano te stemmen. Graag weer ontopic dus.

Han S
4 oktober 2006, 16:35
We hadden het ook over gitaren hoor.:D

Bassbitch
4 oktober 2006, 16:51
Heb je wel eens een vleugel gestemd? Bij de gitaar loopt de snaar van de stem pen over de topkam naar de brug en zit daar vast.

Bij de piano is de snaar vele malen dikker, loopt van de stem pen onder een soort oog door naar de houten brug, waar hij wordt geklemd tussen twee pennetjes, vanwaar hij over een metalen kam loopt naar de bevestiging. Dit is zo bij de lage en middentonen. De hoge midden en hoge tonen lopen van de stem pen over een metalen kam, dan liggen ze iets verder tegen de onderkant van het frame en gaan net als de andere snaren over de houten kam en metalen brug naar de bevestiging.

Dat zijn dus allemaal kleine stukjes snaar die onder verkeerde spanning kunnen staan en bij de eerste harde knal tegen die snaar een stukje kunnen verspringen. Die snaren zijn vergeleken bij de gitaar enorm dik en bij de hoge tonen heel erg kort, die zijn dan ook het moeilijkst om te stemmen.

Op het frame van een vleugel van drie meter staat een snarenspanning van meer dan 30 ton en op een vleugeltje van 1.70 al bijna 20 ton. Het is geen simpel instrumentje dus en het goed stemmen van zo'n apparaat is niet eenvoudig. En dan heb ik het niet over het afstellen van het mechaniek en het intoneren.


Wauw! Wel twee zinnen over gitaren! ;)

Han S
4 oktober 2006, 21:54
Wauw! Wel twee zinnen over gitaren! ;)

Eigenlijk gaat de discussie over stemmen op gehoor en idd is dat de beste methode. Om de juiste toon te vinden zou je een stemvork kunnen gebruiken, een fluitje of een stemapparaat, maar de uiteindelijke stemming doe je met je oren.

Toen kwam de piano er bij en ook die wordt gestemd op gehoor. Ik heb veel stemmers ontmoet maar ze doen het allemaal met de oren. En toen kwam er discussie over het stemmen van de gitaar, wat in mijn optiek toch redelijk simpel is en het stemmen van instrumenten als de piano, wat ik persoonlijk als veel moeilijker ervaar.

Mensen zijn het daar niet mee eens en stellen dat het niet moeilijker is maar wel veel meer werk. En daar kwam het door, mea culpa mea culpa.

The bottom line is het stemmen op gehoor en zo wordt zelfs een kerkorgel gestemd, met de oortjes. Daarvoor heb je een uitstekend relatief gehoor nodig en dat moet ook nog goed ontwikkeld zijn. Maar voor het stemmen van een gitaar is dat net zo.

Ik stem een gitaar in korte tijd gewoon met open snaren, flageoletten zijn leuk, maar dan moet de gitaar wel 100% goed zijn afgesteld. Ik stem de piano in een paar uur (ook met open snaren :D).

taylor
5 oktober 2006, 10:22
nou ik wil eens zien als jij een gitaar krijgt die niet octaaf zuiver is..zelf veel "vakmanen " krijgen dat niet voor elkaar om hem octaaf zuiver te krijgen.

stemmen op gehoor is niet (echt)afhankelijk van het instrument natuurlijk dat is wat ik bedoel.

Han S
5 oktober 2006, 17:16
Een akoestische gitaar die niet octaafzuiver is kun je weggooien, maar een goed ontworpen electrische gitaar is meestal helemaal goed te krijgen.

piezo
5 oktober 2006, 17:40
Een niet (voldoende) octaafzuivere akoestische gitaar kun je bijna altijd nog wel goed krijgen, Han. Àls de gitaar die moeite waard is, natuurlijk.

Han S
5 oktober 2006, 17:59
Een niet (voldoende) octaafzuivere akoestische gitaar kun je bijna altijd nog wel goed krijgen, Han. Àls de gitaar die moeite waard is, natuurlijk.

Ga je dan de brug verplaatsen?

piezo
5 oktober 2006, 18:18
Dan moet het wel héél erg zijn.
Als het weinig scheelt of maar voor een enkele snaar - meestal de B - kun je door het in vorm vijlen van een zadelstrip nog wel iets doen. Soms helpt het ook om de snaargaatjes in de brug langwerpig uit te vijlen, zodat de knik anders wordt en de relatieve stijfheid dichtbij de brug een beetje verandert.
Als het erger is, kun je het sleufje verbreden - meestal naar achteren toe - en dan een strookje hardhout vóór de zadelstrip zetten. Heb ik bij één van mijn akoestische gitaren ook eens gedaan. Niet omdat de octaafzuiverheid eerst slecht was trouwens, maar omdat een (professionele:sssh:) bouwer/customizer het sleufje achterlijk breed had gemaakt bij de inbouw van een piezo-zadel. Nadien klonk de gitaar wèl beter moet ik zeggen, een geluk bij een ongeluk dus.