PDA

View Full Version : Gitaar Amp-emulatie opties?



trigg
2 oktober 2006, 17:00
Hoi,

Ik ben een studiogitarist en ben op zoek naar het beste gitaar amp-emulatie apparaat wat er nu is. Helaas zijn deze apparaten niet in elke muziekwinkel op voorraad, dus vraag ik jullie advies.

Ik heb momenteel een Epiphone SG die ik gebruik met Line6 Pod 2.0 en die klinkt best aardig, maar ik mis overtuiging in de amp-simulaties.

Na effe googlen kom ik op een aantal interessante modellen:

1. Line6 Pod XT / Line6 Pod PRO (de opvolger van de 2.0)
2. Digitech GNX3000 (schijnt erg goed te zijn, al heb ik liever 19" dan een floorboard)
3. VOX Tonelab SE
4. Rocktron Prophesy II (weinig over te vinden, maar lijkt interessant)

Als laatste lijkt de Koch Studiotone me ook interessant. Dit is natuurlijk een 'normale' versterker, maar heeft wel leuke extra outputs voor studio-gebruik.

Kwa sound ben ik vnl. op zoek naar de befaamde warme 'vintage' sounds.
Het is ook wel lekker als er een goeie scheur op zit, maar metal-sounds zijn minder belangrijk.

Wie heeft er nuttige tips en adviezen?

TMKXL
2 oktober 2006, 18:50
Vox Tonelab SE. Echt een heel goed apparaat. Sounds zijn heel goed, van clean tot crunch tot scheur tot high gain solo's (ja zeker, mensen zeggen dat ie alleen voor meer vintage dingen geschikt is maar higher gain dingen kan ie erg makkelijk), hij kan het allemaal en hij kan het allemaal erg goed. Zeer gemakkelijk te gebruiken, genoeg verschillende sounds te creëren. Een top ding.

schwalbe
2 oktober 2006, 19:14
Ja, vvor vintage sounds wint de Vox Tonelab hands down. Voor het zwaardere werk is de line6 geschikter. Volgens mij gebruiken de meeste studiogitaristen trouwens meestal software ipv een apparaat, maar wat nou de beste software is weet ik niet.

Metoshade
2 oktober 2006, 19:42
Vergeet ook de producten van Tech-21 niet te testen. De Tri-AC heeft een paar geweldige vintage sounds in huis, vooral op de Tweed setting.

trigg
2 oktober 2006, 19:58
ok, de tonelab dus.. die moet ik maareens uittesten dan!

ik heb ook ervaring met soft-amps als amplitube en guitar rig, maar ik vind het eigenlijk wel handig om zo'n emulatie-hardware ding te hebben met 'echte' knoppen ;)

nog meer mensen met tips/ervaringen?

SimonS
2 oktober 2006, 20:03
Guitar Rig

Negative K3 fan
2 oktober 2006, 20:16
'echte' knoppen boeien echt helemaal niets, als het toch voor opnemen is heb je ze echt niet nodig. Als je bijvoorbeeld opneemt met een podxt kun je alles stukken gemakkelijker via de computer instellen dan via gepruts met 'echte' knoppen.

wat je wel moet bedenken is dat je bij apparaten als de podxt en de tonelab ontzettend veel mogelijkheden en instellingen hebt, veel mensen zien dan door de bomen het bos niet meer en anderen (zoals ik) kunnen maar niet stoppen met tweaken en dan gaat het ten koste van spelen.

coony
2 oktober 2006, 20:55
Vox Tonelab SE. Echt een heel goed apparaat. Sounds zijn heel goed, van clean tot crunch tot scheur tot high gain solo's (ja zeker, mensen zeggen dat ie alleen voor meer vintage dingen geschikt is maar higher gain dingen kan ie erg makkelijk), hij kan het allemaal en hij kan het allemaal erg goed. Zeer gemakkelijk te gebruiken, genoeg verschillende sounds te creëren. Een top ding.

+1!
Jarenlang op echte buizenversterkers gespeeld, de tonelab komt echt heel aardig in de buurt. Soms wel wat afregelwerk nodig, maar voor de rest SUPER.


Groeten,
Koen

new deep
2 oktober 2006, 20:57
Ben zelf ook wel tevreden over de M-Audio Black Box, zeer gemakkelijk in het gebruik en nog belangrijker: ook goede licht overstuurde vintage geluiden (plexi, Mar 45, vox 15, fender deluxe, champ etc)

Baker
2 oktober 2006, 21:38
Hoi,

Ik ben een studiogitarist en ben op zoek naar het beste gitaar amp-emulatie apparaat wat er nu is. Helaas zijn deze apparaten niet in elke muziekwinkel op voorraad, dus vraag ik jullie advies.

Ik heb momenteel een Epiphone SG die ik gebruik met Line6 Pod 2.0 en die klinkt best aardig, maar ik mis overtuiging in de amp-simulaties.

Na effe googlen kom ik op een aantal interessante modellen:

1. Line6 Pod XT / Line6 Pod PRO (

volgens mij is de Line6 Pod PRO gewoon de 19" versie van de 2.0 + nog wat extra features. de Pod pro is niet echt een verbetering qua sound. De XT daarentegen is een heel ander verhaal. DAt is de echte opvolger.

correct me if i'm wrong

trigg
3 oktober 2006, 01:12
wat je wel moet bedenken is dat je bij apparaten als de podxt en de tonelab ontzettend veel mogelijkheden en instellingen hebt, veel mensen zien dan door de bomen het bos niet meer en anderen (zoals ik) kunnen maar niet stoppen met tweaken en dan gaat het ten koste van spelen.

don't worry... ik maak al jaren muziek en allerhande audio-producties in mijn studio, dus ik ben geen leek op dit gebied. De gitaar is wel een nieuw instrument voor me om zelf in te spelen, maar ik weet wat ik zoek, dus zal ik niet verzanden in eindeloos knoppen draaien..

Een bijkomend voordeel van hardware vind ik dat het geen cpu-power in beslag neemt. Guitar Rig is nl. best wel cpu-intensief en ik heb al zoveel plugins draaien :p

Raffie
3 oktober 2006, 08:00
Hoi, mijn vorige preamp/effects unit was een pod xt pro en je kreeg er aardige geluiden uit. gebruikte deze wel niet om op te nemen terwijl ie waarschijnlijk daarvoor eerder zou dienen. Had ook al de extra versterkers geinstalleerd, maar ik moet toegeven who the hell needs 110 versterkermodellen waarvan binnen dezelfde categoriën ze toch allemaal ongeveer hetzelfde klinken. klinkt een deizel-emulatie als een diezel ? ik zou't niet weten ... klonk zowiezo tof maar toch kreeg je er dat digitale randje niet af. en wat ook jammer is aan de line 6'en is dat ze niet dynamisch zijn, dwz hoe stil of hoe hard je ook aanslaat de noot klinkt hetzelfde. Nu speel ik op een prophesy van rocktron en ik moet zeggen dat qua kwaliteit van geluid dit toch een andere categorie is, veel "echter". maar dit is geen ampmodeller, je hebt de keuze tss 4 voicings , clean american, texas blues, vintage british en mega drive. de prophesy II is identiek aan de I behalve die presets (die gratis van de rocktron site te downloaden zijn) en wat andere kleuren.

Raf

vettavillenl
3 oktober 2006, 08:28
Als het puur voor studiowerk is zou ik ook ff kijken naar de Line 6 Toneport (UX2).

Gemakkelijk editen, veranderen, opslaan, oproepen met zowel gitaar, bas, effecten en vocal sims.

vettavillenl
3 oktober 2006, 08:29
POD PRO heeft extra D.I.'s

PODxt is verder upgradable met sim packs (in mijn optiek felxibeler)

Solidkick
3 oktober 2006, 10:17
Sansamp PSA-1 van Tech 21.

Info (http://www.tech21nyc.com/psa_1_1.html)
Sounds (http://www.tech21nyc.com/sounds.html#psa_sounds)

Pun
3 oktober 2006, 15:43
Ik krijg binnenkort (heb hem al gekocht via E-bay) een Tech21 Sansamp Classic binnen, ik ga hem gebruiken als stompbox, maar hij zou ook een hele goede amp simulator moeten zijn.

Fumi SG
3 oktober 2006, 16:22
.. en wat ook jammer is aan de line 6'en is dat ze niet dynamisch zijn, dwz hoe stil of hoe hard je ook aanslaat de noot klinkt hetzelfde.

Cut the crap, niks van waar! Hoe dat met het 'vroegere' Line6 spul zit weet ik niet maar dat wat ze tegenwoordig maken reageert zeker wel goed op je spel. Je kunt zelfs goed met je volumepot werken om tijdens solos de volle bak te hebben en tijdens rythm wat minder, dat is verder natuurlijk overbodig als je met één druk op de knop kan switchen tussen een hele vette solosound en een strakke rythmsound maar dat even terzijde...

Raffie
3 oktober 2006, 21:45
Cut the crap, niks van waar! Hoe dat met het 'vroegere' Line6 spul zit weet ik niet maar dat wat ze tegenwoordig maken reageert zeker wel goed op je spel. Je kunt zelfs goed met je volumepot werken om tijdens solos de volle bak te hebben en tijdens rythm wat minder, dat is verder natuurlijk overbodig als je met één druk op de knop kan switchen tussen een hele vette solosound en een strakke rythmsound maar dat even terzijde...

Had de pod xt pro incl laatste versie 3.0 en alle modelpacks en Line 6 is NIET aanslaggevoelig ...

Raf

SimonS
3 oktober 2006, 22:10
dat is dan jouw ervaring/fout. ik had een podxt-live en die was wel degelijk prima aanslaggevoelig. mn ouwe Vamp2 daarentegen... pfff.

Fumi SG
3 oktober 2006, 22:18
Had de pod xt pro incl laatste versie 3.0 en alle modelpacks en Line 6 is NIET aanslaggevoelig ...

Raf

Dan doe jij iets niet goed waarschijnlijk.

johantipker
3 oktober 2006, 22:49
Als je toch al studiogitarist bent, en je hebt alle soorten sounds nodig, is het wellicht handig om meerdere fiscaal aftrekbare modeling apparaten aan te schaffen bijv Vox tonelab en Pod XT.....

maar gaat er voor the real thing eigenlijk niets boven een paar gemic-te kleine tube amps met pedaaltjes ervoor...?

trigg
4 oktober 2006, 01:42
Als je toch al studiogitarist bent, en je hebt alle soorten sounds nodig, is het wellicht handig om meerdere fiscaal aftrekbare modeling apparaten aan te schaffen bijv Vox tonelab en Pod XT.....

Ja zat ik ook al aan te denken, maar dan moet het budget het toelaten.
Sowieso heb ik die POD 2.0 al, en kan ik m'n gitaar tevens inprikken in m'n Roland VS-840 en Thermionic Culture Vulture...



maar gaat er voor the real thing eigenlijk niets boven een paar gemic-te kleine tube amps met pedaaltjes ervoor...?

ja wellicht wel, maar ik heb hier weinig ruimte voor gitaarversterkers en ik ben van nature een klein beetje lui, dus dan is zo'n modeller wel handig :D

oja, ik zag iemand iets zeggen over de TonePort van Line6, maar das voor mij niet praktisch omdat ik al reeds een andere audio-interface gebruik ism Cubase (en je kan maar 1 ASIO interface tegelijkertijd gebruiken)

trigg
4 oktober 2006, 02:20
Net effe lopen googlen op die Tech21 Sansamp PSA 1.1

dat ziet er wel uit als een heeeel mooi ding zeg,
die is voorlopig toch 1e keus...

johantipker
4 oktober 2006, 09:09
Ja zat ik ook al aan te denken, maar dan moet het budget het toelaten.
Sowieso heb ik die POD 2.0 al, en kan ik m'n gitaar tevens inprikken in m'n Roland VS-840 en Thermionic Culture Vulture...



ja wellicht wel, maar ik heb hier weinig ruimte voor gitaarversterkers en ik ben van nature een klein beetje lui, dus dan is zo'n modeller wel handig :D

oja, ik zag iemand iets zeggen over de TonePort van Line6, maar das voor mij niet praktisch omdat ik al reeds een andere audio-interface gebruik ism Cubase (en je kan maar 1 ASIO interface tegelijkertijd gebruiken)

over die luiheid...... volgens mij ben je met die modellers langer aan het tweaken, dan dat je een amp miked en opneemt, hoewel je wel lang kunt expirementeren met mic plaatsing, maar heb je de sweet spot 1x gevonden, dan kun je in dat opzicht verder op je lauweren rusten...

verder over die enkele asio driver.... pentium III pc's worden momenteel massaal gedumpt, dus t tis wellicht een idee om een aparte pc voor die toneport of icm met een guitarport te gebruiken? Maar aan de andere kant zeg je dat je zo weinig ruimete hebt...dus dat is misschien toch niet zo'n goed plan

hassent
4 oktober 2006, 09:25
Zoom G9.2TT, rest my case.

Anders Destium
4 oktober 2006, 11:27
Over die Zoom heb ik inderdaad alleen maar positieve verhalen gelezen.


Ik heb zelf een Pod XT, en ik moet zeggen dat hij misschien wel aanslaggevoelig is maar daarin voor geen meter vergelijkbaar is met het echte werk. Als je alleen maar op modeling speelt dan merk je dat niet, maar als je wisselt dan valt het gigantisch op, vandaar dat mijn POD vooral stof loopt te verzamelen.

armageddon
4 oktober 2006, 11:36
Had de pod xt pro incl laatste versie 3.0 en alle modelpacks en Line 6 is NIET aanslaggevoelig ...

Raf

Man, zelfs mijn Pod2.0 is aanslaggevoelig. Misschien moet je die gain maar eens wat terugdraaien. Want zacht aanslaan met 120% gain is nog steeds teringherrie.

trigg
4 oktober 2006, 13:37
Goh, het is toch maar lastig..

Op Harmony Central wordt die SansAmp PSA 1.1 de hemel ingeprezen, maar wordt ook genoemd dat hij vnl. goed geschikt is voor metal. Dat hoor ik ook terug in de mp3's

De Tonelab SE schijnt dan wel weer meer vintage te zijn, maar die komt hier-en daar ook niet zo goed uit de recenties.

Misschien nog ter verduidelijking wat ik zoek:
Op m'n POD 2.0 gebruik ik bijna alleen de presets 'Brit Blues' en 'Brit Classic',
die zijn best aardig maar klinken net te 'modderig'.

Verder houd ik van de sound die je bv. bij diverse postrock-bands hoort (als Sickoakes en 65 days of static) en oude Pink Floyd (begin jaren '70)

B~Rock
4 oktober 2006, 13:45
Ik zou eens een dagje de muziekwinkel induiken en het een en ander uitproberen. Gezien je beschrijving zou ik in ieder geval de SE even testen.

trigg
4 oktober 2006, 14:28
Ik zou eens een dagje de muziekwinkel induiken en het een en ander uitproberen. Gezien je beschrijving zou ik in ieder geval de SE even testen.

Ja, moet ik ook doen... es effe kijken waar ze dat ding op voorraad hebben.

Bij Feedback in Rotterdam war ik meestal kom hebben ze niet zoveel modellers op voorraad.

Raffie
4 oktober 2006, 17:59
Man, zelfs mijn Pod2.0 is aanslaggevoelig. Misschien moet je die gain maar eens wat terugdraaien. Want zacht aanslaan met 120% gain is nog steeds teringherrie.

Don't worry guys, speel idd teringherrie met veel gain maar speel nu toch met een prophesy de POD is de deur uit. En denken jullie als de pod zoals de boss gt-8 of gt-pro 2 processoren zouden hebben (zoals de vetta) je a.d.h.v. de aanslag kunt kiezen amp ie speelt ? I don't think so maar zoals jullie al zeiden zal't wel aan mij liggen zeker.

Raf

ps : btw net op Line6 forum gelezen dat de dynamiek sterk afhangt van welke amps je gebruikt dus wss zijn de meer boutique amps in dat opzicht beter maar heb ik eigenlijk nooit geprobeerd dus , de dynamiek zal er wel zijn ;-) , sorry voor iedereen op stang te jagen . maar het digitale randje daarentegen ( btw ook erger bij high gain, damn zou beter blues gaan spelen hehe)

trigg
5 oktober 2006, 17:50
zo, ik heb toch maar gewoon wat besteld :D

Het is de SansAmp Tri A.C.
http://www.tech21nyc.com/triac.html

Lijkt me een leuk ding, niet al te duur en ook niet al te groot (zoals bv. een Tonelab SE)

Binnenkort zal ik posten hoe de amp-simulatie klinkt in vergelijking met de POD 2.0

crapton
6 oktober 2006, 20:44
Sans-Amp is dan voor jou waarschijnlijk een prima keuze, alleen dacht ik wat beperkt in mogelijkheden. De PSA-1 schijnt ook heel goed te zijn, maar duur en kost veel tijd om te tweaken.

Ik heb zelf een Pod XTL en ben daar heel tevreden over. Wel moet ik zeggen dat 1) je bijna teveel mogelijkheden hebt en het dus VEEL tweaken vergt voor een goede sound en 2) je een goede amp moet gebruiken. Via de hoofdtelefoon klinkt ie m.i. uitstekende, alleen een beetje EQ nodig. Ik vraag me af of je op een mix opname het verschil goed kan horen tussen een 'echte' amp en een XTL - mits beide goed ingesteld/opgenomen. Daarbij is een echte modeller heel erg flexibel met de instellingen en hoor je bv het verschil tussen een Diezel en een Bogner wel (ik wel tenminste). Ik ben er oondertussen achter dat het Marshall geluid mij het beste ligt, is niet zo rauw als de Mesa, Bogner, Diezel en 5150 sims.

trigg
10 oktober 2006, 13:44
Sans-Amp is dan voor jou waarschijnlijk een prima keuze, alleen dacht ik wat beperkt in mogelijkheden.

Deze Tri A.C. is inderdaad redelijk beperkt, maar ik kan er natuurlijk nog losse pedaaltjes bijkopen of door m'n bestaande fx-gear heen halen en zo m'n eigen sound bouwen. Daarnaast houd ik gewoon de POD erbij.

Als het goed is komt hij vandaag binnen..

Pun
10 oktober 2006, 17:28
Nou, ik heb de SansAmp Classic binnen, en hij klinkt zeer goed hoor, heel leuk pedaaltje (Ik gebruik hem tenmiste als pedaal tussen gitaar en versterker), maar ook heel leuk om direct mee in te pluggen.

thomastt
15 oktober 2006, 16:52
Koop toch gewoon een soldano slo 100; dan weet je wat aanslaggevoeligheid is. ;)

Lexvandoef
17 oktober 2006, 16:15
Heb je ondertussen die Tri-Ac al binnen trigg?

Wil er namelijk best wel wat meer van weten, ik heb namelijk zoiets nodig voor repetities/jams met mijn aankomende bandjes, lijkt me namelijk we handig om altijd je eigen geluid bij je te hebben.

Lex