PDA

View Full Version : Buizen en pedaaltje?



Epipaul
2 oktober 2006, 16:32
Hallo,

Ik speel al een tijd gitaar maar ik overweeg om een buizenversterker te kopen, ook voor thuis gebruik, alleen vroeg ik me een paar dingegn af; moet zo'n ding echt zo hard voor wat overstuur of stuurt hij al over bij een laag volume?
Natuurlijk zal dit bij elke versterker anders zijn, ik zat dan zelf ook te denken aan marshall jcm 800. Als hij zo hard moet is het dan ook misschien een idee om een distortion of een overdrive pedaal voor de amp te zetten?
Zijn er misschien nog andere buizenvesterkers (2e hands) met een mooi geluid voor 500/800 euro (misschien Mesa)?

Alvast bedankt!

Harry
2 oktober 2006, 16:39
voordat een buizenversterker echt lekker klinkt gaat ie veel te hard voor in huis. Dan is een 15 wattertje eigenlijk al te gek, terwijl die voor in een band aan de zachte kant is.

MEt een pedaaltje er voor zou je die JCM op lager volume kunnen gebruikien, maar dan zou ik er liever een paar tientjes tegenaan gooien voor een klein oefenversterkertje voor thuis.

ateng
2 oktober 2006, 18:04
Wat voor muziekstijl speel je?
Voor metal dingen heb je niet echt een buizenversterker nodig die hard moet om een mooi geluid te krijgen. Vervorming komt meestal uit de pre-gain of losse pedaaltjes en niet uit de eindbuisvervorming.

Maar goed, het is dus afvragen wat voor sound je wil.

Epipaul
2 oktober 2006, 20:49
Ik speel hardrock. Ik speel niet echt metal, soms wel maar ik hoef niet een versterker die ook echt geschikt is voor metal, het is mooi meegenomen als het kan. Klopt het dat je ook dat de JCM 800 niet erg geschikt is voor metal?

ben vanhoof
2 oktober 2006, 20:59
jcm vind ik idd niet bepaald geschikt. Je moet al zeker pedaaltjes gaan gebruiken om er een redelijke distortion uit te krijgen...
Ikzelf heb pas een Londen City Bulldog lampen versterker aangeschaft. Hiervan ben ik megatevreden. De distortion klinkt normaal iets meer hardrock achtig, maar ikzelf speel metal en heb met mn effectekasje de equaliserinstellingen wat veranderd omdat dit niet echt goed ging met de top zelf. Maar ik gebruik nog wel de distortion van de versterker natuurlijk.
Echt een aanrader als je het mij vraagt

Epipaul
2 oktober 2006, 21:12
Wat heeft je deze versterker gekocht als ik vragen mag? En is Mesa Boogie misschien wat meer geschikt?

ben vanhoof
2 oktober 2006, 21:46
Deze versterker heeft me 750€ gekost, top + kast. Ik ben de versterker gaan testen in feedback eindhoven, omdat ik zo er ook eens andere kon naastzetten. En ik garandeer je dat de jcm, de triple x en de engl fireball hieraan niet konden tippen. Zeker niet als je weet dat hij meer dan de helft minder kost dan de andere.
Ook heeft hij 4 kanalen, en is hij perfect inzetbaar voor zowel metal als rockmuziek.

Rormo
3 oktober 2006, 13:20
Ja die London city is voor z'n prijs echt een wereld amp. 750 euro voor top + 4x12 cabinet is echt een hele scherpe prijs. Komt een goed geluid uit moet ik zeggen. Staat bij ons in de oefenruimte. Vind hem alleen qua uiterlijk oerlelijk, maar dat is persoonlijk.

peter_heijnen
3 oktober 2006, 14:15
moet zo'n ding echt zo hard voor wat overstuur of stuurt hij al over bij een laag volume?

Een auto moet hard door de bocht voor overstuur en een versterker moet hard voor oversturing of overdrive. :)

Eko
3 oktober 2006, 17:02
Een buizenversterker moet niet altijd hard om te oversturen. Een enkelkanaals wel. Een versterker met een masterregeling kan overstuurd klinken zonder echt hard te staan. Je zet dan je voorversterker open voor de oversturing en je master knijpen om de relatie met de buren heel te houden.
Een stompbox ertussen geeft ook resultaat, echter het klinkt anders. Een versterker die vermogen levert ( hoger volume) stuurt ook z`n speaker goed aan( en open). De toon die daar dan uitkomt is eigenlijk wat een versterker kan leveren aan tone. Echter voor een echte crunch gaat het dan veelal te hard. Tussen oplossing kan een powersoak zijn. Een soort kastje die je tussen de amp en de speaker zet. Het vermogen van de amp kan dan vol open staan. Het hoge volume wordt dan getemperd door de soak.
Als je echt wilt mieren... zet dan niets tussen de gitaar en de versterker behalve een retegoede kabel. Hoe beter de tone uit de gitaar komt hoe mooier de crunch.

Rormo
3 oktober 2006, 18:10
mja daar ben ik het wel mee eens. Het hoeft echt niet zo hard om goed te klinken. Gewoon weinig master zetten en veel kanaal volume. De relatie met mijn buren is prima en toch heb ik een fantastisch scheur geluid.

Unicron
4 oktober 2006, 09:50
Een jcm 800 (behalve dus die 1959) heeft echt wel genoeg gain voor hardrock, en wil je net dat tandje meer, doe er dan een TS-9 of DS-1 voor.

Sicky61
4 oktober 2006, 15:13
als je het goedkoop en goed wilt zou ik voor een oude london city(400,-) met een simpele boss ds1(75,-) oid ervoor.
Ik zou niet aan een nieuwe LC beginnen.....zet ze maar es naast elkaar,dan hoor je het verschil wel.

Helter Skelter
4 oktober 2006, 16:48
Hallo,

Ik speel al een tijd gitaar maar ik overweeg om een buizenversterker te kopen, ook voor thuis gebruik, alleen vroeg ik me een paar dingegn af; moet zo'n ding echt zo hard voor wat overstuur of stuurt hij al over bij een laag volume?
Natuurlijk zal dit bij elke versterker anders zijn, ik zat dan zelf ook te denken aan marshall jcm 800. Als hij zo hard moet is het dan ook misschien een idee om een distortion of een overdrive pedaal voor de amp te zetten?
Zijn er misschien nog andere buizenvesterkers (2e hands) met een mooi geluid voor 500/800 euro (misschien Mesa)?

Alvast bedankt!

De oplossing is eigenlijk heel simpel: Als het hard moet/kan gebruik je de oversturing van de JCM, als het niet zo hard kan ga je met een paar pedaaltjes de low-input in. Er zijn vele soorten en maten drivepedaaltjes die het erg goed doen op het (semi) clean van een Marshall: de TS-achtigen voor single-coils, de Carl Martin Plexitone of de Tonebone Vintage/ Hot British (beide niet goedkoop) Mijn favoriete trapdozen voor de 800 zijn de Boss OD-3, MI-Audio Crunchbox en de Maxon 808: alle 3 nieuw voor rond de 100 euro

Epipaul
5 oktober 2006, 13:11
Bedankt voor de reacties. Maar welke andere buizenvesterkers zijn ook heel goed voor ongeveer 800/1000 euro? Ik overweeg namelijk om mijn ad120vt te verkopen en een buizenbak te kopen goed plan?. Mesa Boogie F50 en Marshall JCM800 staan op mn lijstje maar ik hoor graag andere goede opties.

zjanke
5 oktober 2006, 17:26
Daar is maar een oplossing voor: testen. Pak een dag vrij, rij naar een grote zaak (niet perse die in flubberkutteveen, omdat ie zo lekker dichtbij is) en probeer zoveel mogelijk merken en modellen uit. Ook de wat duurdere moet je proberen, dan kun je tweedehands verder zoeken en is 1000 Euro niet meteen een "harde" bovengrens van je budget.



en kijk effe in mijn sig