PDA

View Full Version : Homerecording (akoestiche gitaar + vocals)



Aragorn
2 oktober 2006, 15:56
Hallo,

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende:

Ik wil beginnen met het opnemen (thuis) van mijn muziek. Het zal gaan om muziek in de richting van james taylor/ryan adams om even een idee te geven...singer/songwriter dus. De opnames zullen dan ook alleen vocalen & akoestiche gitaar (taylor 210) bevatten. Ik beschik over een goede PC (standaard geluidskaart) en die wilde ik gaan gebruiken in het bewerken/verwerken/mixen/etc van het geluid. Alleen ben ik er nog niet direct uit wat de juiste weg (in mijn situatie) is om het geluid "in" de pc te krijgen.

Als microfoon zat ik te denken aan de studio projects B1 (goede keuze?). Welke link er tussen de microfoon en de PC komt is voor mij nog een beetje onduidelijk. Er is de route met een geluidskaart+preamp en de "all-in-one "route van bijv. de presonus firebox (preamp+firewire), tascam US-122 (preamp+USB). Welke zou in mijn situatie het meest geschikt zijn? Qua budget dacht ik in eerste instantie hier aan: mic (+/- 100e) & input naar pc (200e).

Wat zouden jullie mij aanraden? ik ben nu al een aantal maanden info aan het opzoeken en zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt,
Jaap

harrie-beton
2 oktober 2006, 23:59
Een akoestische gitaar is deze b1 heel goed om te beginnen en elke stereo geluidskaart die je noemt is geschikt.

Die b1 heeft wel phantoomvoeding nodig dus let even op of de geluidskaart dan wel kan. Als je speelt en zingt tegelijk is het erg mooi om 2 microfoons te gebruiken. Het liefst 2 dezelfde!
1 voor zang en 1 voor gitaar, paar cm in het midden van de 12e fret.

Martien
3 oktober 2006, 00:21
ow dat wist ik niet dat het mooi is om dezelfde mic te gebruiken,
is dat omdat de klank het zelfde word en het dus meer 1 geheel word?

Han S
3 oktober 2006, 00:23
Weet je dat het helemaal niet zo eenvoudig is om een singer/songwriter goed op te nemen? Toevallig zag ik van de week een opname waar maar één microfoon werd gebruikt voor de zang en de gitaar en dat klonk eigenlijk best goed. Kwestie van de sweet spot zoeken.

Als je stereo wilt zou je een stereoplaatsing kunnen kiezen, klinkt mooi realistisch. Als je gaat voor een microfoon voor de gitaar en een voor de zang, zul je merken dat je overspraak van gitaar krijgt in de zangmicrofoon en dat is niet zo erg. Maar je krijgt ook zang in de gitaarmicrofoon en vooral als je een harde stem hebt kun je daar last van hebben omdat je nogal eens wat EQ wil gebruiken op die gitaar.

Ik heb wel plexiglazen schotten gezien op buikhoogte en zo.

De mooiste oplossing vond ik op een ander forum (voor de profs). Een microfoon met een figuur 8 patroon is aan de voor en achterkant gevoelig, maar omdat beide membranen t.o.v. elkaar uit fase staan, is hij hardstikke doof aan de zijkant.

En je richt de voor of achterkant van die fig 8 op de gitaar en de zijkant op de neus van de zanger, heb je heel weinig zang op je gitaarmic.

De SP B3 heeft zo'n fig 8 patroon naast de omni (rondom) en uni (richtinggevoelig) standen. Je zou dan bijv. een B1 en een B3 kunnen overwegen.

Aragorn
3 oktober 2006, 00:52
Allen hartelijk dank voor de reactie tot zover! Heb nog een paar vragen:

Microfoon:
-Han S: " Als je stereo wilt zou je een stereoplaatsing kunnen kiezen, klinkt mooi realistisch." Voor stereoplaatsing heb je neem ik aan 2 mic's nodig? Moeten dat dan 2 dezelfde zijn? Of voldoet de (door jou aangerade) combinatie van een B1 en B3 daar ook goed voor? Dit vooral met het oog op het budget, dan kan ik met bijv de B1 beginnen en dan later zonder problemen een 2de mic toevoegen (bijv de B3).

Naar de PC:
-Harrie-beton: "Een akoestische gitaar is deze b1 heel goed om te beginnen en elke stereo geluidskaart die je noemt is geschikt. Die b1 heeft wel phantoomvoeding nodig dus let even op of de geluidskaart dan wel kan." Met geluidskaart bedoel je een audiointerface ala firebox/us-122 of bedoel je daarn een "gewone" geluidskaart mee? Want op een gewone geluidskaart zit toch geen phantoompower of een mic ingang? (ik heb het dan uiteraard over geluidskaarten op bijv deze (http://www.feedback.nl/?id=26&a=177) site).

-Ik dacht, omdat ik phantoomvoeding, 2 ingangen voor mic's en dus 2 pre-amps nodig heb, dat een all-in-one audiointerface de ideale oplossing zou zijn. Alleen daar varieerd de kwaliteit (en prijs) ook behoorlijk. Zo heb ik gelezen dat de presonus pre-amps superieur zijn aan die van bijv de tascam us-122. Of zou die voor mij ook voldoen?

Alvast bedankt voor jullie tijd,
Jaap

Han S
3 oktober 2006, 00:57
De B3 klinkt in uni bijna hetzelfde als de B1 en echte stereo opnamen kunnen fantastisch klinken. Je kunt volgens mij een B1 en een B3 prima als stereo paar gebruiken, je kunt daarmee XY, ORTF, NOS, DIN en ook MS stereo plaatsingen mee plegen.

Kijk voor stereo plaatsingen op www.dpamicrophones.com (http://www.dpamicrophones.com/) onder 'microphone university' .

Succes!

harrie-beton
3 oktober 2006, 10:04
Han S is mijn leermeester qua opname techniek van een akoestische gitaar.. onze adviezen zullen gelijk zijn. Qua microfoons doet Han goede voorstellen.

Qua hardware is de M audio mobile pre een goede keuze. Het is een kant en klare USB geluidskaart met 2 keer XLR plus phantoomvoeding. 159 euro bij Feedback, ze hebben een goede bezorgservice.

Software om dit soort stereo dingen op te nemen is gratis zoals AUDICITY.
De gitaarmicrofoon op kanaal "links" en de zang op kanaal "rechts".

Multitrack software is niet gratis. Er zijn veel soorten en via demo's moet je wat proberen. Je hebt heel simpel tot superingewikkeld.

Aragorn
3 oktober 2006, 11:31
Super bedankt Han S & Harrie-beton voor de adviezen. Op microfoon gebied ben ik eruit. Op "audio naar de PC" gebied helaas nog niet.

Opties:
-tascam us-122: hierover lees ik problemen met de betrouwbaarheid, latency problemen (op harmony central wordt deze deels opgehemeld en deels totaal afgebrand)
-m-audio mobile pre USB: niet genoeg (phantoom)power om 2 condensator mic's tegelijkertijd aan te sturen (bron (http://www.mojopie.com/mobilepre.html))
Voordeel van beide is dat ze relatief goedkoop zijn (100-150 e)
-Presonus firebox: goede kwaliteit pre-amps, alleen aardig prijzig (nieuw: 300-350 / 2de hands 200e)

Tips?

El Capitain
3 oktober 2006, 14:36
Waar koop je die Studio Projects B1 eigenlijk...want ik had een beetje gezocht, maar kon niks vinden in de buurt.

Aragorn
3 oktober 2006, 14:38
Waar koop je die Studio Projects B1 eigenlijk...want ik had een beetje gezocht, maar kon niks vinden in de buurt.

www.helios.nl

Aragorn
2 februari 2007, 16:02
Inmiddels heb ik de stap genomen. Via marktplaats voor een zacht prijsje een tascam US-122L aangeschaft. En zojuist is uit belgie een Studio Projects B1 Mk2 aangekomen. Nu alleen nog de boel aansluiten: xlr kabel kopen dus + mic standaard. Moet ik nog ergens op letten bij de aanschaf van zo'n kabel?

(tevens een CD van Nick Drake gekocht voor extra inspiratie :) )

stevie_vp
2 februari 2007, 16:33
www.helios.nl


Ja die zag ik ook al... maar is dat een winkel? waar je gewoon als particulier
heen kan... of is t meer een soort van groothandel?

harrie-beton
2 februari 2007, 19:25
Een plop kapje tegen het spugen die op de stander past?