PDA

View Full Version : Hendrix pups vraagje RH>LF



G.G.
2 oktober 2006, 13:39
Na mijn squier upgrade projectje heb ik nu een volgend projectje (moet de basis worden voor een volledige zelfbouw, maar ga eerst kijken of het resultaat me bevalt, ivm speelgemak, of het gebrek hieraan):

Een hendrixstrat. Hendrix was linkshandig en speelde op een rechtshandige strat die hij omdraaide.

Nu heb ik net een linkshandige strat aangeschaft (Coxx S50) maar die elementen zijn zoals ik begrpen heb niet helemaal wat ik zoek, (maar wel linkshandig!)

Nu mijn vraag: kan ik een rechtshandig setje elementen 180 graden draaien en dan monteren? (moet dan wel fresen aan de halskant van de elementfresingen, maar da's geen probleem)

Kan ik ze zomaar omdraaien of zie ik iets over het hoofd?

Luke-wannabe
2 oktober 2006, 14:06
Nee hoor, je kunt ze gewoon zo maar omdraaien denk ik..

G.G.
2 oktober 2006, 14:46
Nee hoor, je kunt ze gewoon zo maar omdraaien denk ik..

Ja, dat denk ik ook wel, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Zo zo zonde zijn als ik al gefreefsd heb in de body.

Er zal toch wel iemand hier zijn die een hendrixstratje gemaakt heeft van een linkshandige strat.

Aron Maiden
2 oktober 2006, 18:11
Hoezo zal het niet kunnen, een strat element is toch gewoon symetrisch?

Johnny V
2 oktober 2006, 18:13
Gewoon laten zitten, deed Hendrix ook, vandaar mss de net iets andere sound

Ganjaman
2 oktober 2006, 19:32
wist nieteens dat er zoiets bestond als linkshandige elementen...

FruscianteFan
2 oktober 2006, 19:42
Gewoon laten zitten, deed Hendrix ook, vandaar mss de net iets andere soundDat ligt volgens mij niet aan de elementen: ik heb laatst een keer voor de gein het middenste element van mijn Strat omgedraaid (dus bas naar treble en vice versa) maar de klank die eruit komt is precies hetzelfde als wannneer het element gewoon zit.

schwalbe
2 oktober 2006, 19:52
Bij een strat maakt het wel uit voor het scheef geplaatste brugelement. Maar dat ligt verder niet aan het element maar aan de scheve plaatsing.

G.G.
2 oktober 2006, 20:20
Ik heb het vanmiddag redelijk bestudeerd, en het moet gewoon kunnen. Ik heb wel een paar aanvullingen op de volgende posts:


Hoezo zal het niet kunnen, een strat element is toch gewoon symetrisch?

Nee, onder de slagplaat niet. Hij is aan een kant breeder (de kant waar de draadjes aan vast zitten) Daardoor zal bij omdraaien gefreesd moeten worden, of je moet een badkuipfresing hebben.


Gewoon laten zitten, deed Hendrix ook, vandaar mss de net iets andere sound

Ja, dat deed hendrix ook, maar ik heb een linkshandige, die ik omdraai naar rechtshandig. Hier wil ik andere elementen in hebben en die zijn rechtshandig. Dat wil zeggen: de pole bij de B snaar ligt dieper als compensatie, en die pole moet dan op de plek van de A snaar komen. De zwakkere A snaar en de sterkere/hardere klank van de B snaar zijn herkenbaar in het Hendrix geluid.


wist nieteens dat er zoiets bestond als linkshandige elementen...

Nee, ik weet ook niet of ze bestaan. Wel met een gelijke rij polepieces of ongelijk (B ligt dieper, en die wil ik erin zetten, zie commentaar hierboven)


Dat ligt volgens mij niet aan de elementen: ik heb laatst een keer voor de gein het middenste element van mijn Strat omgedraaid (dus bas naar treble en vice versa) maar de klank die eruit komt is precies hetzelfde als wannneer het element gewoon zit.

Waarschijnlijk een element met een rij polepieces die allemaal op dezelfde hoogte zitten (niet gecompenseerd).


Bij een strat maakt het wel uit voor het scheef geplaatste brugelement. Maar dat ligt verder niet aan het element maar aan de scheve plaatsing.

Klopt, vandaar dat ik een linkshandige gekocht heb, en deze omdraai. Voor een deel zit het geluid ook in de omgekeerde kop omdat de bassnaren meer lengte hebben dan de hoge snaren en het tremelogebruik met de linkse tremelo is ook geschikter voor "Hendrixwerk".

coony
2 oktober 2006, 20:47
Benieuwd hoe dit gaat aflopen!
'k Krijg ook meteen zin om ergens een linkshandige straat te gaan zoeken...

Hou ons op de hoogte hé!

Koen

G.G.
2 oktober 2006, 20:58
Benieuwd hoe dit gaat aflopen!
'k Krijg ook meteen zin om ergens een linkshandige straat te gaan zoeken...

Hou ons op de hoogte hé!

Koen

Tip: Er staat nu een linkshandige squier incl. versterker op de eerste pagina van marktplaats voor €75. Je moet snel zijn, want ik overweeg om contact op te nemen en gelijk de vraagprijs te bieden. Kan nooit kwaad voor dat berdag een extra stratje.