PDA

View Full Version : waarop letten?



Pentatonic
2 oktober 2006, 12:14
ik ga binnenkort mijn eerste echt zware aankoop doen op gitaarvlak: een standaard amerikaanse strat. jammer genoeg ken ik (buiten m'n leraar, maar die ga ik niet meevragen) niet iemand die echt veel van gitaren kent. zou er iemand mij een soort check list kunnen geven, zaken waarop ik moet letten bij het testen van de gitaar, zowel evidente als minder evidente dingen mogen er instaan. ik ga ze nieuw in de winkel kopen trouwens, om me toch al voor een groot deel in te dekken tegen oplichters e.d.

mvg

Herman
2 oktober 2006, 12:18
In een winkel kan er redelijk weinig mis mee zijn, zeker met een nieuwe gitaar. Je kan even kijken of de hals recht is, en of alles het ook daarwerkelijk goed doet (elementen bijv.) je kan ook even kijken of de hals recht is, kijken of de intonatie goed is, maar als je hem koopt, wil de winkel vast en zeker wel een afstelbeurt cadeau doen. Een nieuwe gitaar is die vaak toch wel nodig...voor de rest gewoon kijken of de gitaar bij je past :) Succes

Luke-wannabe
2 oktober 2006, 14:13
Vraag gewoon je gitaar leraar die vind dat echt wel tof!

hansoonk
2 oktober 2006, 14:34
Ik ga ze nieuw in de winkel kopen trouwens, om me toch al voor een groot deel in te dekken tegen oplichters e.d.
mvg

Mijn ervaring met tweedehands op marktplaats e.d. is dat het met de oplichters wel meevalt. Wel veel mensen die reatief veel geld vragen voor een tweedehands gitaar, maar echt onbetrouwbare figuren ben ik nooit tegengekomen. Gebruikt hoeft ook geen nadeel te zijn als je een gitaar koopt van iemand die er jarenlang met plezier op gespeeld heeft. Zo'n ding is vaak gekoesterd, lekker ingespeeld en perfect afgesteld. In de winkel zie ik soms dingen hangen die af fabriek niet goed zijn afgesteld en dat geldt soms ook voor high-end gitaren van Fender en Gibson. Tweedehands kopen bespaart je toch een hoop geld, of je kunt voor het geld van een nieuwe standard bijvoorbeeld een '57 of '62 USA-reissue kopen.

Let in de winkel dus vooral op de afstelling, het recht zijn van de hals. Probeer ook altijd het exemplaar te bespelen wat je meekrijgt. Vraag of ze er mogelijk meer van hebben, zodat je de beste kunt kiezen. Let dan op dingen als klank, resonantie, sustain (één keer aanslaan en tellen hoe lang je de toon hoort), speelgemak en gewicht. Karakteristiek van veel goede gitaren is bijvoorbeeld dat als je aanslaat je de triling van de body tegen je buik voelt.

Het is toch goed om met zijn tweeen te zijn, als je iemand ziet/hoort spelen kijk je er toch weer anders tegenaan. Als je aangeeft waar je woont of wanneer je in welke winkel wilt kijken, is er misschien wel een behulpzaam forumlid die je op weg wil helpen. In de regio Apeldoorn wil ik wel een keer met je mee.

Pentatonic
2 oktober 2006, 14:54
allemaal bedankt al voor de reacties :)

ik heb tweedehands al wel overwogen, maar ik denk dat ik te gemakkelijk te bedriegen zou zijn en ik wil het risico niet lopen. mijn keuze voor een nieuwe gitaar is ook gebaseerd op garantie e.d. die je in de winkel krijgt.

ik ben van belgië en ik ga de gitaar waarschijnlijk kopen in key music in sint niklaas (oost vlaanderen). ik vermoed dat dat voor de meeste van jullie te ver is.

maar met de dingen die jullie hebben gezegd kom ik al wel een eind verder en zoals iemand zei, in een winkel is het risico op oplichting zo goed als uitgesloten. je riskeert alleen fabrieksfouten en daar dient garantie voor.

m.v.g.

Eko
2 oktober 2006, 15:07
Pentatonic,
Hansoon heeft het meeste al wel gezegd. Speel op het instrument wat je koopt. Kijk of het bevalt. Koop niet iets waarvan iedereen vindt dat je zou moeten hebben, maar volg je gevoel. Probeer meerdere instrumenten, desnoods in kleuren die je niet aanstaan. Een sunburst strat kun je de nerven van zien en het aantal delen van een body. Een volle kleur niet. Veelal is een body uit 1 of 2 delen het mooist van klank.
Vraag een afstelbeurt en vraag om dit na een paar maanden nog een keer te mogen laten doen. Hier in de regio is dit heel normaal. In een winkel hangt een gitaar lang in dezelfde conditie. dat hoeft echter niet hetzelfde bij jouw te zijn. Door verandering van temperatuuren vochtigheid kan de gitaar iets in afstelling veranderen. Het nalopen van je instrument is niet iets geks.
Als een gitaar wat langer hangt in een zaak willen de snaren nog wel eens veel bespeelt zijn en slecht van toon. Als je echt wil vergelijken vraag dan om nieuwe snaren te laten zetten op de gitaar.
Veel plezier er mee!

Epic
2 oktober 2006, 15:15
- Luister vooral ook hoe de gitaar klinkt zonder versterker, dit kan per gitaar verschillen.

- Probeer ook verschillende nek profielen uit, dit maakt een hoop uit voor de bespeelbaarheid. De een houdt van een dikke nek en de ander van een dunne.

Hendriks
2 oktober 2006, 16:47
allemaal bedankt al voor de reacties :)

ik heb tweedehands al wel overwogen, maar ik denk dat ik te gemakkelijk te bedriegen zou zijn en ik wil het risico niet lopen. mijn keuze voor een nieuwe gitaar is ook gebaseerd op garantie e.d. die je in de winkel krijgt.

ik ben van belgië en ik ga de gitaar waarschijnlijk kopen in key music in sint niklaas (oost vlaanderen). ik vermoed dat dat voor de meeste van jullie te ver is.

maar met de dingen die jullie hebben gezegd kom ik al wel een eind verder en zoals iemand zei, in een winkel is het risico op oplichting zo goed als uitgesloten. je riskeert alleen fabrieksfouten en daar dient garantie voor.

m.v.g.

Het zijn niet allemaal bedriegers. Ik heb juist tweedehands goede ervaring.

Pentatonic
3 oktober 2006, 11:25
weet ik echt wel ;) , ik heb niets tegen tweedehands op zich.

Badman
3 oktober 2006, 11:36
Keymusic is goed, doch ik ga liever naar Piens in Deinze... De service vind ik daar veel beter: er zijn twee geluidsdichte kamers met een boel versterkers waar je naar lust je gitaar kan uitproberen zonder dat er naast jou een 14 jarige begint te pochen met z'n standaard Nirvanadeuntjes :). De keuze in gitaren is daar ook immens veel groter dan in Key's.
Voor mij is de keuze dus snel gemaakt :)

Pentatonic
3 oktober 2006, 11:39
dank u (en de rest) voor de tip(s) :)

gerrekat
3 oktober 2006, 11:42
De intonatie en actie springen het meest in het oog, afwerking van het fretwerk misschien...

Als het een niet transparant gelakte kleur is kun je wienig over het hout zeggen, anders kun je nog kijken of het niet een body is die uit 3,4,5 of zlfs meer stukken gemaakt is, dat duidt vaak op een goedkoop product.