PDA

View Full Version : alweer geluidsisolatie ;)



guhlenn
2 oktober 2006, 11:48
Dag heren, ik ga deze week verhuizen, en aangezien het een rijtjeshuis is, en ik graag drums wil opnemen, is isolatie noodzakelijk. concreet; het is een aangebouwd hok dat losstaat van de buren, ruim 2x2x2, met puntdak (puntdak niet meegerekend in de hoogte). Ik wil enkele laag isolatie, vanwege de beperkte ruimte. Het dak is met pannen bedekt.

plan is; dak eerst met glaswol bekleden. Dan (landbouw, stevig) plastic van nok naar beneden om eventuele lekkages voor te zijn. Pallets met schuim aan de onderkant (de voeten dus) op de vloer, Pallets aan de onderkant ook met glaswol bedekken, daarover heen zelfde schuim (is een standaard laminaat isolatie trouwens) daarover heen laminaat. Op de pallets een hout frame om glaswol te steunen, daaroverheen twee lagen gipsplaat, beiden de randen dichtmaken met vuller.
Er zal slechts één deur komen, mogelijkerwijs met dubbele deur constructie. Als ventilatie wil ik eigenlijk alleen maar een geluidsabsorberende buis met ventilator, bedoel, de lucht is daar tcvh binen 15 minuten verziekt...

De vragen; Is zo;n schuim laag die ook onderlaminaat kan voldoende (twee lagen om precies te zijn) om de vloer geen trillingen te laten overdragen? het is stevig spul maar wel poreus.

Waar kan ik akoestisch vulimiddel voor de gipsplaten kopen?

Welke glas cq mineraal wol is het meest geschikt of maakt dat weinig uit?

Heeft de puntdak contructie veel voordeel voor de akoestiek (ik vermoed van wel, maar bouwtechnisch is een vals plak dak veel makkelijker).

En natuurlijk de hamvraag; kan je enigzins normaal opnemen in een extreem kleine ruimte? Ik heb nou eenmaal voorlopig geen balzaal tot beschikking, maar mogelijk kan ik mij de moeite besparen om drums op te nemen en gewoon een oversized gitaarversterker isolatie kast bouwen...


Wanneer dit genoeg isolatie geeft, zal ik een tweede ruimte op dezelfde wijze isoleren om zo ook met volledige bandf dte kunen repeteren. Maar da's lange termijn werk.

Hartelijk dank.

edit; kabels zullen volgens hetzelfde principe als de luchttoevoer lopen. minus de ventilator natuurlijk ;)

(V)etallica
2 oktober 2006, 12:43
Op je meeste vragen kan ik geen antwoord geven. Wel weet ik dat als je een hiphop/rock geluid zoekt je prima zit in een kleine ruimte. Dit zal je namelijk een zeer compact geluid geven.
Als je een 'grootser' drumgeluid wilt, dan heb je meer aan een balzaal.

Een vriend van mij heeft ook een kamertje bij hem thuis als drumhok ingericht en daar heeft hij als 'final touch' de muren bekleedt met eierdoosjes. Misschien een idee?

Ik post binnenkort zelf een topic over isolatie, maar dan meer over geluidshinder. Bij de studio waar ik werk zijn namelijk klachten over geluidsoverlast binnengekomen nadat ik een drummer had opgenomen. Ik ben nog niet goed genoeg op de hoogte van de regels e.d. in Nederland maar misschien weet jij er meer van?

Succes,
Rik

Han S
2 oktober 2006, 13:07
Het isoleren op zich is niet het probleem, je hebt er alleen nogal wat ruimte voor nodig en als je dat niet hebt is dat het probleem.

Eierdozen kunnen bij het oud paier want die isoleren niks noppes nada, nog geen 0.01dB, ze doen alleen wat met de akoestiek.

Over isolatie is op dit subforum al heel veel gediscussieerd dus dat wordt een herhaling, we hebben een mooie zoekfunctie.

Wat geluidshinder betreft: als ik het goed heb is dat landelijk bepaald op 45dB op de dichtst bijzijnde gevel van de buren en daar gaat dacht ik 's avonds na 11 uur nog 10 dB van af.

Die 45 dB is erg weinig want een gesprek op zachte toon levert al gauw 65 dB. Overdag als er verkeer, wind enzo is zul je die 45dB nauwelijks kunnen meten omdat het omgevingslawaai harder zal zijn, maar 's nachts als het erg stil is en een beetje dampig hoor je dat prima.

In mijn studio neemt de isolatie dan ook wel een centimeter of 70 in beslag en die ruimte moet je wel hebben.

(V)etallica
2 oktober 2006, 13:32
Het isoleren op zich is niet het probleem, je hebt er alleen nogal wat ruimte voor nodig en als je dat niet hebt is dat het probleem.

Eierdozen kunnen bij het oud paier want die isoleren niks noppes nada, nog geen 0.01dB, ze doen alleen wat met de akoestiek.

Over isolatie is op dit subforum al heel veel gediscussieerd dus dat wordt een herhaling, we hebben een mooie zoekfunctie.

Wat geluidshinder betreft: als ik het goed heb is dat landelijk bepaald op 45dB op de dichtst bijzijnde gevel van de buren en daar gaat dacht ik 's avonds na 11 uur nog 10 dB van af.

Die 45 dB is erg weinig want een gesprek op zachte toon levert al gauw 65 dB. Overdag als er verkeer, wind enzo is zul je die 45dB nauwelijks kunnen meten omdat het omgevingslawaai harder zal zijn, maar 's nachts als het erg stil is en een beetje dampig hoor je dat prima.

In mijn studio neemt de isolatie dan ook wel een centimeter of 70 in beslag en die ruimte moet je wel hebben.

Het is niet mijn intentie om dit topic te 'kapen', maar naar mijn weten ligt de grens na 7 uur op 30 dB. Daar komt nog eens bij dat als deze 'overlast' muziek is dan wordt er 10dB bij de meting opgeteld wat betekent dat de buren van mijn drumstel niet meer dan 20 dB mogen horen als ze lekker aan het avondeten zijn. (nu gaan wij aanvechten of drumgeluiden 'muziek' zijn. En als dat zo is dan is het ook nog zo dat we niet continu aan het drummen zijn... wat wel het geval is bij bijvoorbeeld horecagelegenheden waar muziek constant aanstaat en voor overlast zorgt)

70cm neemt het bij ons ook ongeveer in beslag, iig om de live room heen. Daarna is er nog een opening tussen de eigenlijke muur van het gebouw en de oorspronkelijke isolatie en de muur van de buren. Het probleem is echter dat deze gebouwen bestemt waren als bedrijfspanden, maar er wonen nu studenten op kamers.

Ik denk dat ze het meest van de basdrum horen die in contact staat met de grond (het drumstel staat in de live room ook nog op een verhoogd 'drumpodium' met baffles eromheen).

Eierdozen zorgen trouwens wel voor een 'barriere-lucht-barriere barriere' al zorgt de eierdoos niet heel erg voor isolering het stukje lucht erna en dan pas de echte isolatie zorgt wel voor demping. Hetzelfde effect als een gordijn die je niet tegen de muur moet hangen maar een stukje er vanaf.

Rik

guhlenn
2 oktober 2006, 13:51
op zich denk ik dat de buurt waar ik heen ga wel wat kan hebben. ik ga iig niet redden om 45 db aan de buitenkant te halen. dat is achterlijk zacht. Iig goede afspraken met de buren dus. maar zover was ik al.

Trouwens, ik dacht ook dat het weliswaar een kurkdroge drumsound gaat opleveren, maar dat vind ik niet erg. tis rock wat ik maak...

bert k
2 oktober 2006, 14:33
Eierdozen.....


Ik heb het al vaak geroepen: ze doen NIETS.

Han S
2 oktober 2006, 15:00
Die geluidsbelasting wordt gemeten op de gevel van de buren, dus als die 100 meter verder wonen heb je geen probleem.

Overigens is 30dB overdag in een bebouwde kom of bedrijventerrein niet meetbaar, dat is echt heel erg zacht. Zoals je weet werkt de dB schaal met logarithmen en dat is wel ff wat anders dan lineair.

Ik zou bij de gemeente informeren wat de regels betreffende geluidsbelasting zijn, die hebben daar een eigen afdeling voor, maar ga maar uit van 45 dB op de gevel van de buren. En denk er om dat als het 45dBA is, dat je dan een andere meting hebt als dBC, dBA is namelijk 'gewogen' en als je bij 45dBA de meter op C schakelt is het zomaar 55 geworden als er laag in zit.

guhlenn
2 oktober 2006, 15:25
maar wellicht zijn jullie ook geneigd iets over de originele vraag te zeggen? :)

Han S
2 oktober 2006, 17:39
Tja Glenn, in het draadje van Emieltje is ongeveer alles daar al over gezegd, inclusief het feit dat toch vooral de dampremmende laag aan de binnenkant van het gebouw moet, dus de glas of steenwol of whatever moet naar buiten toe kunnen 'ademen'.

Ook staat er een mooi plaatje ergens. Wat je met dat laminaat ondervleor bedoelt weet ik niet precies, zijn dat van die groene viltachtige ondertapijt platen?

Wat de akoestiek betreft: die zal uiteraard klein zijn, maar als je drums close miced klinkt het ook gortdroog en maak je de ruimte met een galm. Je kunt drums gewoon niet met een room mic opnemen in een klein hok en groot laten klinken, maar ik heb in kleine ruimten prima drumgeluiden opgenomen, zelfs met maar één microfoon.

Ik zou proberen het schuine dak bij de ruimte te betrekken want een kubus is akoestisch de meest ongeschikte ruimte die je kunt hebben.

Succes man!

guhlenn
3 oktober 2006, 10:38
HAi Han,m ik heb het draadje gevolgt. Niet alle dingen staan erin. Nou verwacht ik niet dat alle vragen beantwoord worden, maar it never hurts to try. Tis idd. dat groene vilt waar ik over praat. kan ook goedkoop aan rubber stroken komen, dus tis een beetje de vraag wat het beste gaat werken. Dat ik met artificial reverb zla moeten gaan werekbn was me idd duidelijk., maar je hoort vaak van die horror verhalen over dat hte onmogelijk is omd rums op te nemen in kleine ruimtwes. die verhalen komen natuurlijk altdijd van mensen die vinden dat ej alleen met neumann's eenacceptabel resultaat kunt behalen, dus vandaar...

VEdrer ben ik geen akoestische vulmiddle (Caulk) tegengekomen bij de bouwmarkt, maar het schijnt wel te koope te zijn. Ik neem aan dat glas of mineraal wol (wat raar; glas is immers een mineraal...?) ongeveer gelijk dempt, end at het dus vnl. om massa gaat?

Bedankt,

Glenn

Han S
3 oktober 2006, 11:04
Het principe van geluidsisolatie is zoals je weet massa aan de kant van het geluid en demping achter die massa. Stel je voor dat je een plaat lood zou kunnen neerzetten van een halve meter dik, zou daar dan nog geluid doorheen komen denk je? Is dat uberhaupt nog wel in trilling te krijgen?

Daarnaast heb je te maken met eigenresonantie van wanden en muren en je kunt je voorstellen dat tien platen gips op elkaar geschroefd, gekit of gelijmd beter scoort dan een gipsen massieve wand van 10 cm dik.

En het geluid wat er dan nog doorheen gaat moet worden gesmoord met een 'fluffy' materiaal. De hele kleine glaswoldraadjes zetten de energie door middel van trilling om in warmte en zo gaat die energie verloren, wat ook precies de bedoeling is. In discussies op recording.org zeiden verschillende akoestische ingenieurs dat glaswol iets beter dempt dan steenwol, maar het verschil is klein. Hoe andere soorten minerale zooi dempt zou ik niet weten.

Of die ondertapijt platen goed dempen zou ik je zo niet kunnen vertellen, maar daar moeten cijfers over te vinden zijn. Je zou eens kunnen gaan grasduinen bij het bouwcentrum in Rotterdam, daar moet veel kennis zijn over isolatiewaarde en eventuele dempingswaarde.

Als kit heb ik gewone eigen merk Karwei en Gamma acrylaat kit gebruikt, dat wordt een soort van rubberachtige klont en de hoofdzaak is dat je de naden en kieren dichtkrijgt.

Wat je akoestiek betreft: denk er om dat je de kubus moet proberen te vermijden.

guhlenn
3 oktober 2006, 11:30
hartelijk edank.

Ik heb inmiddels de theorie een beetje doorgenomen maar de praktijk blijft vaak wat weerbarstiger. Noem het de laatste controle ;)

Het zal dan idd. een punt dak worden. gewone kit schijnt poreus te worden, maaar van de andere kant,. zo alng hoeft het ook niet te houden. het is geen permanente oplossing.

dank iig.

Glenn

Roman
24 oktober 2006, 15:06
Hai :)

Pallets zou ik niet doen, instabiel. Wat is je huidige ondergrond, beton toevallig? In dat geval zou ik er rechtstreeks groene vloerplaten met laminaat op leggen. Geen zwevende vloer iig omdat de beton de trillingen goed dempt (beton is stug/hard/zwaar). Een zwevende vloer levert in dat geval alleen maar een "drumvel" op. De aangebrachte vloer zal altijd minder presteren dan het beton.

Het beste werkt natuurlijk een doos-in-doos principe. Maar daar moet je wel een toereikend budget voor hebben. Waarom plaats je wol aan het dak? (be argumenteer je plannen)

Zei iemand eierdozen? Iemand anders zei al "die dingen hebben geen akoestische en isolerende waarde". And that's the truth. Geen massa. Het isoleert dus geenszins. Het absorbeert ook niet (mwoh, een beetje in het mid). Het werkt een beetje als diffusor, maar daarvoor is het te klein en te regelmatig. Kortom: vergeet deze myth.

Voor isolatie heb je nodig : MASSA-VEER-MASSA
(de veer is lucht, wol)

Het puntdak is prima, beter dan platdak. Ik zou nog wel een extra "cloud" in de nok hangen (dat kan een isolatie plaat zijn bijvoorbeeld) omdat helemaal in de punt veel geluid weerkaatst en er "bas" blijft hangen. Zorg dat je die absorbeert. Geld ook voor de hoeken van je hok.

In een kleine ruimte kun je prima opnemen, kwestie van de akoestiek optimaliseren.

Betreft de kit. Gebruik deze in elke naad, hoek, gat, whatever. Beste te gebruiken is een kit die NIET krimpt en uithard. Een kit die flexibel blijft. En het liefst 1tje met massa (accoustic caulk)
"Gewone" Acryl is soms een optie maar kijk eens verder.

Succes!
ps. kijk eens op het forum van www.klusidee.nl en zoek daar naar geluidsisolatie etc

bert k
24 oktober 2006, 15:31
Ha! Welkom op het forum. Eindelijk iemand die met mij de strijd tegen de eierdozenmythe aandurft :) Ze doen inderdaad zo'n beetje helemaal niets. Een dikke drummer is al een betere diffusor dan een oefenhok vol eierdozen...


Wat betreft die betonnen vloer, vrees ik dat die toch wel behoorlijk laag doorgeeft. Een zwevende bovenvloer kan daar aardig in schelen toch. Ik denk niet dat dat erg gaat resoneren, hij bestaat meestal toch uit losse delen met bekleding en muzikanten erop.

harrie-beton
24 oktober 2006, 15:31
En qua ventilatie, je hebt het over 1 buis.
Dat is niet genoeg, dat moeten er twee zijn 1 input en 1 output en deze moeten qua airflow gelijk zijn. Om nog enigszins aangenaam te kunnen drummer is ventilatie een must.




In het andere topic staat een heleboel over isolatie, als hier twee keer het wiel moet worden uitgevonden gaat deze op slot.

Roman
24 oktober 2006, 15:55
Ha! Welkom op het forum. Eindelijk iemand die met mij de strijd tegen de eierdozenmythe aandurft :) Ze doen inderdaad zo'n beetje helemaal niets. Een dikke drummer is al een betere diffusor dan een oefenhok vol eierdozen...
Hey Bert, jup het wordt tijd dat die dingen vernietigd worden! haha (oh, laten we het over matrassen gaan hebben....)


Wat betreft die betonnen vloer, vrees ik dat die toch wel behoorlijk laag doorgeeft. Een zwevende bovenvloer kan daar aardig in schelen toch. Ik denk niet dat dat erg gaat resoneren, hij bestaat meestal toch uit losse delen met bekleding en muzikanten erop.
Nope, beton is ideaal om de lage frequenties enigszins tegen te houden. Hoewel lood nog idealer is (flexibele massa!). Een dekvloer zal ook massa moeten bevatten wil het enigszins isoleren. Je creert dan al snel een "drum" (de eigen resonantie van de houten dekvloer is veeeeeel beter hoorbaar dan die van beton. Dit omdat beton een veel lagere eigen trillings frq heeft, probeer jij beton maar eens te doen laten trillen :) )

Roman
24 oktober 2006, 15:57
En qua ventilatie, je hebt het over 1 buis.
Dat is niet genoeg, dat moeten er twee zijn 1 input en 1 output en deze moeten qua airflow gelijk zijn. Om nog enigszins aangenaam te kunnen drummer is ventilatie een must.

Inderdaad, bij luchtverversing heb je echt 2 gaten nodig. IN en UIT. Gebruik bijvoorbeeld een buisventilator. Hoe groter de buis/ventilator hoe meer lucht je kan verplaatsing in 1x. Dat betekend minder snel draaiende ventilator wat minder "herrie" betekend.

Han S
24 oktober 2006, 16:09
Ik vind het leuk dat je het forum komt versterken, maar Harrie heeft een punt hoor, er is al veel gezegd hier over (geluids)isolatie en we hebben een mooie zoekfunctie.

Laten we één topic gebruiken voor dit soort informatie, is ook makkelijk voor degenen die het zoeken. Misschien is samenvoegen een optie en die dan kleven?

Roman
24 oktober 2006, 16:21
Hans, DAT is een goed idee.
Helaas blijkt vaak dat mensen niet genoeg het forum afspeuren naar de juiste info. Daarom wordt het vaak herhaald, dat heb je op elk forum uiteraard.

Maar stickies met juiste info is een goed idee, dan kun je meteen iemand daar heen verwijzen. :)

guhlenn
27 oktober 2006, 12:10
Ha mooi, dank voor de reacties. inmiddels heb ik de 'gewone kluswerkzaamheden bijna afgerond en ook het hok wat beter kunnen bekijken. met het plafond bekleden bedoel ik niks anders dan de gaten naar buiten dichten. Pur is mnakkelijker en goedkoper dan glaswol, maar werkt het ook?

Verder over die vloer; op zich vind ik Roman's opmerking erg logisch (het betreft idd. een betonnen vloer), maar ja, dan is het dus geen doos-in-doos constructie meer... Niet om vervelend te doen Roman, maar wat zis je achtergrond?

Ventilatie opmerkingen zal ik meenemen, zeekr gezien de drummer's neiging tot zweten en z;n nogal penetrante lichaamsgeur HAHAHA.

Roman
27 oktober 2006, 13:24
Ha mooi, dank voor de reacties. inmiddels heb ik de 'gewone kluswerkzaamheden bijna afgerond en ook het hok wat beter kunnen bekijken. met het plafond bekleden bedoel ik niks anders dan de gaten naar buiten dichten. Pur is mnakkelijker en goedkoper dan glaswol, maar werkt het ook?
Pur heeft GEEN akoestische eigenschappen. De Isowol plaats je om 2 redenen: absorptie (open cell, flexibel). Wol met een dichtheid van tussen de 45 en 50 kg/m3 presteert het beste. Tevens drukt het wol tegen de gipsplaten aan wat de gipsplaat resonantie enigszins dempt.
Pur absorbeert niet en is te stijf om trillingen op te vangen. Pur heeft ook geen massa dus voor isolerende doeleinden is het al helemaal nutteloos. Een standaard kit heeft al meer massa.


Verder over die vloer; op zich vind ik Roman's opmerking erg logisch (het betreft idd. een betonnen vloer), maar ja, dan is het dus geen doos-in-doos constructie meer
De doos-in-doos constructie is er opgemaakt om ontkoppeling te bemoedigen. Trillingen worden makkelijk doorgegeven door bijvoorbeeld hout en gips. Beton heeft een veel grotere dichtheid en wordt derhalve minder snel in beweging gezet. Zelfs zoveel minder dat het optimaal is als vloer. De eigen tril frequentie van bijvoorbeeld hout (waar je een zwevende vloer mee kunt maken) ligt veel hoger en in het menselijkgehoor bereik. Gevolg is dat het resoneren van het hout beter hoorbaar is dan het resoneren van Beton. Dit om dat de eigen trillingsfreqeuentie van beton zeer laag is.


... Niet om vervelend te doen Roman, maar wat zis je achtergrond?
Op dit moment een bruine kast, waarom? :p
Neh, doe veel in studiobouw en akoestiek. Dit is een redelijk uit de hand gelopen hobby. maar wel een leuke :)

Misschien wel ff handig geweest om mezelf te introduceren. Hoewel ik al jaren op gitaarnet rondneuze, pas sinds kort de stap genomen om actief te posten. Speel zelf ook gitaar (naast andere instrumentaria) en zodoende in aanraking gekomen met dit forum. Al veel leesplezier gehad :) Nu is het tijd om iets terug te doen, en waarom dan niet over het onderwerp waar veel mythen over zijn: geluidsisolatie. Iets waar ikzelf, zei de gek, een redelijke kijk op heb. Hopelijk kan ik iets bijdragen hier en voorgoed een einde betekenen aan eierendozen en pur, haha. (nee, serieus!)

Roman
27 oktober 2006, 13:38
Mooi voorbeeld van trillingen en dempingen (of juist het ontbreken ervan) zijn ruiten (glas)

Glas heeft een eigen resonantie rond de 200Hz. Dus stel dat je een geluidsgolf van 200Hz in je ruimte hebt waar het glas ook zit, dan zal het raam gaan meetrillen. Dit versterkt of verzwakt (pieken/nullen) niet alleen de 200Hz in de ruimte maar zorgt ook dat de frequentie "ontsnapt" naar buiten via het raam.

Omdat je natuurlijk geen isolatie wol tegen het raam plaats (anders is het principe van het raam natuurlijk niet meer van toepassing; er door heen kunnen kijken) zal er ook geen demping plaats vinden. Tevens "hangt" het glas vaak "los" in het kozijn (wel gekit natuurlijk) dus heeft het raam alle mogelijkheid om te gaan trillen.

Laat je drummer eens flink op zijn kit slaan en druk je hand dan maar eens op een raam in het pand (kan zelfs een verdieping lager zijn, de trillingen flankeren gewoon door de muur). Voel je de trillingen? Leg je hand vervolgens eens op de (stenen) muur, wat voel je dan? Niets.... Dit omdat de resonantiecoeficent van steen te laag is om met de blote hand te voelen. Beton ligt zelfs nog lager.

bert k
27 oktober 2006, 14:15
. Beton heeft een veel grotere dichtheid en wordt derhalve minder snel in beweging gezet. Zelfs zoveel minder dat het optimaal is als vloer. De eigen tril frequentie van bijvoorbeeld hout (waar je een zwevende vloer mee kunt maken) ligt veel hoger en in het menselijkgehoor bereik. Gevolg is dat het resoneren van het hout beter hoorbaar is dan het resoneren van Beton. Dit om dat de eigen trillingsfreqeuentie van beton zeer laag is.


Ik snap het nog niet helemaal. Ik volg het wel, maar uit de praktijk weet ik dat beton er prima in slaagt om lage frequenties door te geven (zoals iedere flatbewoner weet). Ik weet ook dat basstraps gemaakt worden van buigslappe wanden, en diet van heel stijf materiaal. Hoe zit dat nou?

(En verder ben ik van mening dat PUR een prima materiaal is om eierdozen van te maken :))

Roman
27 oktober 2006, 14:42
Ik snap het nog niet helemaal. Ik volg het wel, maar uit de praktijk weet ik dat beton er prima in slaagt om lage frequenties door te geven (zoals iedere flatbewoner weet). Ik weet ook dat basstraps gemaakt worden van buigslappe wanden, en diet van heel stijf materiaal. Hoe zit dat nou?

(En verder ben ik van mening dat PUR een prima materiaal is om eierdozen van te maken :))
(Eierdozen van PUR zei je eh? hmm, daar had ik nog niet aan gedacht haha.)

Dat is nou typisch het verschil tussen luchtgeluid (iets wat bijvoorbeeld materiaal in trilling zet) en contactgeluid (bijvoorbeeld naaldhakken op laminaat)

Door de hardheid van beton flankeert het weer erger (met name mid/hoog wat hoorbaar is) dan een meer flexibel materiaal... da's dan een nadeel zo je kunnen stellen. Maar voor de vloer waar je zelf op staat is dat geen probleem. Het flankeren is voor onderburen bijvoorbeeld erg vervelend, maar die zal dan weer geen last hebben van luchtgeluid (althans minder)

In het geval van een flat met onder en boven buren is een zwevende vloer een goede oplossing, immers je wilt ISOLEREN t.o.v. de ruimtes onder en boven je. Overigens is het een minder goed idee om in bijvoorbeeld een gedeelde woning (dus ook flat) een speelruimte voor heavymetal te maken :) (of voor drummers die al 100 tot 105dB herrie veroorzaken kunnen)

Dus: de hogere resonantie frequentie van een houten vloer is vervelend in de ruimte waar de vloer is aangelegd. Contactgeluid is feitelijk verwaarloosbaar, immers als de drummer zijn stokken laat vallen hoor je dat in de ruimte zelf al.

ps. Laaggeluid is sowieso moeilijk te controleren. Hoe lager de frequentie hoe moeilijker te isoleren. Heeft weer met de golflengte (in meters) te maken en het materiaal waar het doorheen gaat. Ook beton is niet veilig in dat opzicht :(

guhlenn
27 oktober 2006, 15:01
Hai Roman, wou zeker niet lullig doen, en ik vind je opmerkingen heel zinvol. wel vraag ik me dan af waarom op al die internet fora dan gebruik word gemaakt van zwevende vloeren (en dan niet in de minste studios) terwijl die wel degelijk over een betonnen vloer beschikken. Op zich was m;;n plan dus een zwevende vloer te maken. dat staat nu dus ter discussie. Wat iik verder wou doen is glaswol (hehehe, ik zal NOOIT meer pur noemen)tegen de dakpannen die glaswol moet dan blijven zitten door een houten constructie. LLos daarvan zou dan een (mogelijk dubbelwandige) gipsplaat muur opgetrokken moeten worden, die ik natuurlijk afkit. Ik vraag me af waar ik acoustic caulk kan vinden, lees dat op internet maar in de bouwmarkt krijg ik slechts vreemde gezichten... :)
Achter de gipsplaten komt een houten frame met daarop ook glaswol. Het hutje, een enkel stenen wand met dakpannen dak, staat vrij van de buren, maar komt wel uit op hun schuurtje (ook echt gebruikt als schuurtje) en binnenplaats. verder heb ik een meter of 20 niemand om rekening mee te houden, afgezien van het aansluitende mix hok en daarop aansluitende huis waarin m;n vriendin eventueel tv wil kijken ;). Ik wil daar drums kunen opnemen, zoals gezegd. Nou hoop ik op 30-40 db reductie. De buurt is dusdanig dat ik daar makkelijk mee weg kom. Ik zou heel graag je mening horen. Ik realiseer me dat het beter zou zijn om de stenen muur ook met glaswol te bekleden, maar dan raak ik weer ruimte kwijt waarvan er al niet veel was.

bert k
27 oktober 2006, 15:24
Contactgeluid. Ik snap het. Maar contactgeluid is wel de meest storende factor in een studio en niet luchtgeluid. Zelfd een mooie vrijstaande studio zonder buren wil geen contactgeluid van de kick of de basversterker in de regiekamer. Vandaar toch de zwevende doos in een doos.

In het hok waar het hier om gaat is geen regiekamer, en is contactgeluid wat minder storend.

bass blom
27 oktober 2006, 15:27
is steenwol niet veel beter dan glaswol?
dat heb je in die hele dikke zware vorm
heb ik in mijn vorige studio een zo goed als geluidsdichte wand mee gemaakt
ik vond ze bij een sloper voor bijna nix :D
platen van 8 cm dik, die je moest zagen
had ze wel 2 lagen met laag lucht er tussen

Han S
27 oktober 2006, 15:29
Je vindt op al die buitenlandse forums wel een subforum over studiobouw en aanverwante zaken als geluidsisolatie. Ik heb enorm veel goede adviezen gehad op die forums van o.a. Eric Desart, een belgische ingenieur die mede verantwoordelijk is voor de bouw van de Galaxy studio's in Mol.

Ga daar zoeken, op recording.org is Eric een tijdje mod geweest, dat moet te vinden zijn. Rod Gervais is ook zo'n kanjer die je daar en op andere forums kunt vinden.

Wat de resonantie van glas betreft: ik dacht dat de eigenresonantie van een ruit afhangt van de dikte en de afmeting. Het is dan ook zaak om als je meerdere platen glas gebruikt, ook verschillende dikten te gebruiken zodat de resonantie van ruit 1 niet over gaat in ruit 2.

Voor de rest wil ik nog toevoegen dat hier eigenlijk één centraal topic zou moeten zijn met dit soort zaken en dan sticky, IMHO dan.

Het is gewoon heel belangrijk voor de homerecorders en de oefenruimtebouwers die nu teveel moeten zoeken naar relevante info en vaak geen idee hebben hoe geluidsisolatie in zijn werk gaat, getuige de hardnekkige mythe rond eirerdozen. :D

En hier voor de bouwers nog een keer een zeldzaam plaatje:

http://img110.imageshack.us/img110/1271/walls2lu.gif

STC is de geluidsreductie en je ziet aan het derde en laatste plaatje dat je met dezelfde materialen, maar anders toegepast zomaar 23dB extra kunt halen.

Han S
27 oktober 2006, 15:37
is steenwol niet veel beter dan glaswol?
dat heb je in die hele dikke zware vorm
heb ik in mijn vorige studio een zo goed als geluidsdichte wand mee gemaakt
ik vond ze bij een sloper voor bijna nix :D
platen van 8 cm dik, die je moest zagen
had ze wel 2 lagen met laag lucht er tussen

De functie van het glas of steenwol is niet het vormen van massa, maar de demping en uit onderzoek is gebleken dat glaswol iets beter lage tonen dempt. Bovendien zitten er in steenwol vaak harde nesten en die doen niks.

Roman
27 oktober 2006, 15:50
Guhlenn,

De problematiek van zwevende vloeren is ook nog niet zo lang gaande/bekend. Een zwevende vloer heeft meerdere functies. Bijvoorbeeld het scheiden van de CR (control room) en opnameruimte. Optimaal zou zijn, bij bestaande structuren, om de bestaande beton vloer door midden te snijden. Dus de vloer daadwerkelijk te scheiden. Vaak gebeurd dit, helaas, door er simpelweg 2 zwevende vloeren in te leggen. Wel minder werk, maar niet altijd effectiever.
Overigens wordt het vaak te vanzelf sprekend om een zwevende dekvloer aan te brengen. Dat is net zoiets als "matrassen gebruiken voor isolatie". Men DENKT dat het helpt omdat er over wordt gepraat. Kortom, geloof niet meteen alles wat je hoort en/of leest. Blijft vragen om argumenten. (en geloof mij ook niet zomaar ;) )

Betreft accoustic caulk. Jup, dat is een probleem. hoewel er bijvoorbeeld in de US veel verschillende merken zijn te krijgen heeft men in ons kikkerlandje er nog nooit van gehoord. Gelukkig levert Auralex "stopgap", een akoestische kit met de juiste eigenschappen. Kost een paar centen maar dan heb je ook iets wat sterk in de buurt komt (zoniet goed genoeg is).
Ook zijn er wel zgn lijmkitten te krijgen, ook die zijn duur. Dat kan soms ff slikken zijn. Gebruik desnoods "gewoon" acrylaat kit, maar let wel op de eigenschappen. (blijvend flexible (erg belangrijk, dus niet uitharden), (bijna) krimpvrij (max 3%) en liefst wat zwaarder in massa)
http://www.bouwproducten.nl/product/asp/infonummer/2772/index.html (rotabond lijmkit)
http://www.acousticalsolutions.com/products/sealants/caulk.asp (accoustic caulk)
http://www.auralex.com/acoustic_sealant_stopgap/acoustic_sealant_stopgap.asp (stopgap)
http://www.audio-pro.nl/produkten/specs/produkten_auralex.htm (leverancier Aurlex producten in NL)

Naast de problematiek van vloeren is er ook nog de problematiek van de tripple-leaf muren. Dwz muren (geldt ook voor plafonds en vloeren!) met meer dan 2x massa en veer. Wellicht weet je dat de beste isolatiemuur bestaat uit: Massa-Veer-Massa.
Dus 2x massa (bv gipsplaten) met een verend materiaal ertussen in.
De (totaal!) grootte van de veer is belangrijk. Lucht is een veer, maar de isowol is ook onderdeel van de spouw! Dus 1 grote veer.
Zou je bijvoorbeeld 2 frames hebben met daarin wol en beide kanten van beide frames betimmeren met gips dan krijg je dus een: massa-veer-massa-veer-massa-veer-massa constructie.
De 2e veer is de spouw tussen de frames in.
Door de massa aan de binnenkanten van beide frames te halen en deze aan de buitenkant van beide frames te hangen krijg je weer een m-v-m constructie. De totale massa is gelijkgebleven, maar de VEER is vergroot!
Dit zorgt voor meer trilling demping. Ik kan hier nog verder over uitwijken, maar kijk hier eens naar:
http://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic11664/stc.gif
(ik heb dit schema ook al eens door een ander geplaatst gezien op dit forum)
Bestuur het plaatje eens goed. STC staat voor Sound Transmission Class. Oftewel transmissie(geluids)verlies in A-meting (200Hz-4kHz). Voor geluidsstudios niet optimaal (de STC waarde bedoel ik, omdat het niet het LAAG geluid meerekend) maar geeft wel een indicatie hoe je het beste Massa kunt plaatsen.

In jou geval zou 1 van de massa's dus je stenen muur zijn. Bouw een frame, bekleed deze met WOL er tussen en besla het alleen aan de binnenkant van je hok met gips (minimaal 2x12,5mm). Wanneer je de stenenmuur eerst nog met een cementlaag bestrijkt, alles goed afkit zul jij een heel mooi geluidsarm hokje creeren. Wel deuren en ramen ook van massa voorzien uiteraard. Die moeten de muren wel "matchen" qua massa. Ook hier geldt massa, kitten etc.

zo, genoeg info om je mee bezig te houden lijkt me zo op de vrijdagmiddag :)

Roman
27 oktober 2006, 15:58
haha, Han [edit: zonder "s", dank bert] je was met net iets voor (terwijl ik mijn lap text nog zat te typen)

De glaswol moet ind GEEN massa bevatten, dan absorbeert het nl minder. Isoleren doet het toch niet omdat het gewoon nooit genoeg massa kan hebben.

Eric Desard, Rod Gervais, Knightfly, Ethan Winer... allemaal kanjers op dit gebied!
kijk eens op www.realtraps.com bijvoorbeeld (ethan zijn site)

bert k
27 oktober 2006, 17:07
(@Roman: hij heet Han, geen Hans. )

guhlenn
30 oktober 2006, 14:07
geweldig! de çontrol room (wat een hele dure naam is voor een set monitors en computer) is wel aangrenzend, maar, de keuken dus ook (nl. één stuk gegoten beton vloer). Als ik het nu goed begrijp dreunt alleen contact geluid dan dus via de betonnen vloer de keuken (en dus huiskamer) in? dat zal er vrijwel niet zijn.

Dank voor de caulk tip./ Ik denk erover om hem met egwone siliconen kit (kan 45% beweging opvangen) te doen, met het risico dat ik na twee jaar o-pneiuw moet kitten, dat neem ik dan voor lief. Het was idd mijn bedoeling om de muren verder kaal te laten, al zal ik de cement tip nog even overwegen.

Als uik dit alles in beschouwing neem kan ik het pannen dak dus net zo goed netjes dichten met gipsplaat (eventueel dubbel, iig dichtegekit) zonder verder met glaswol te klooien, immers, de glas wol (die dan tussen dakpannen en gipsplaat zou komen) isoleerd dan dus nagenoeg niks?

Dit is echt vreselijke nuttige info, dus hartelijk dank!

Roman
30 oktober 2006, 14:20
Wanneer je gipsplaten plaats is het WEL bevordelijk er wol achter te plaatsen die enigszins tegen de platen aandrukt. Dit om de trilliningen in de gipsplaten te dempen. Wol is altijd goed, een hele spouw vullen met wol kan prima, hoewel stilstaande lucht ietswat beter isoleert. De wol is voor o.a. het absorberen en dempen.

Jammer dat de ruimtes via de betonnenvloer aan elkaar koppelen. Dan is het idee van een zwevende vloer enigszins het overwegen waard. Hoewel de trillingen niet echt hoorbaar zullen zijn. Dat zou je uiteraard kunnen testen. Je zult er ws toch een groenevloer+laminaat inleggen.
Dit werkt al ontkoppelend enigszins maar zal niet een hoorbaar drumvel effect opleveren.

ruezzz
11 november 2006, 09:58
Heren, ik wou eigenlijk een nieuw topic openen, maar doe het toch maar hier.
Zoals half musicerend Nederland ben ik ook bezig met een 'studio' te bouwen (uit te breiden eigenlijk). Wat ik nu al heb (3,5 x 3 m) wordt controlroom en de aangrenzende ruimte (5,5 x 3 m) komt erbij. (Dubbel thermopane glas ertussen)

Over de isolatie heb ik wat vragen.
Het principe van ontkoppeling snap ik inmiddels, maar zal op sommige vlakken wat lastig worden.

De wanden zouden als volgt kunnen worden geisoleerd:
Enkelsteens muur (aangesmeerd) > Isofix > gipsplaat > Glaswol > voorzetwand (bottleneck contact?) > gipsplaat.

Het plafond bestaat uit dragende dwarsbalken waarop underlayment plaat ligt dat meteen de zoldervloer is. De zolder is niet geisoleerd - je kijkt tegen de golfplaten aan.
Als ik nu de ruimtes tussen de dwarsbalken bekleed met isofix en dan glaswol, zal ik de gipsplaten voor het plafond tóch tegen de dwarsbalken moeten schroeven (met regelwerk ertussen). Dus toch contactgeluid...?
M.a.w. hoe krijg ik het plafond zwevend zonder dat het naar beneden flikkert.

Graag jullie tips en opmerkingen.

De tussenmuur: die waar dus het controleroomraam inkomt, moet ik daar ook nog wat aan doen? (qua isolatie, niet qua akoestiek bedoel ik)

Nog een vraag: wat zou storingsvrije verlichting zijn? Krijg je brom met inbouwhalogeenspots? Tips?

Laatste vraag: de ventilatoren waar jullie het over hebben, is daar een link van met info/prijzen etc. ?

Han S
11 november 2006, 23:26
Ontkoppelen is absoluut nodig, anders helpt het hoegenaamd niets, daar is op dit forum al veel over gediscussieerd. Een plafond maak je zwevend met speciale beugels die over elkaar liggen met een blokje siliconenrubber er tussen. De ene beugel schroef je aan de bestaande balklaag en de andere aan de nieuwe balklaag, welke best lichter mag zijn, 2x3" is zat. Aan die nieuw balklaag schroef je de rachels, op die manier rust je hele tweede plafond op zacht rubberen blokjes. Voordat je het plafond er op schroeft leg je een laag glaswol er op, schroef niet alle rachels er aan, maar bijvoorbeeld eerst om de 90 cm, leg dan het glaswol er op en schroef dan de andere rachels er tussen, om de 30 cm.


Hier heb je het idee achter de beugeltjes:

http://www.acousticalsurfaces.com/vibration_mounts/images/iso_hangers03.gif

Je kunt die ook zelf maken van twee normale beugels die je haaks op elkaar en upside down aan een blokje siliconenrubber lijmt. Die beugeltjes koop je bij de bouwmarkt. Dit model:

______
___/ \___ dit programma verandert steeds mijn beugeltje maar dat bovenste streepje moet tussen de / en \

Dimmers kunnen behoorlijk storen op gitaarelementen en kooiventilatoren zijn in alle maten te koop, lijkt wat op zo'n ouderwetse handgrasmaaier welke dan ook kooimaaier heet.

ruezzz
12 november 2006, 13:11
Bedankt Han,

Dat is een erg goede tip! Weet je toevallig waar je die beugels kunt kopen?
Zou het nog zin hebben om isofix tegen het huidige plafond te maken?
(Tussen de huidige balkenlaag)
Of is het zwevend plafond met daarop glaswol voldoende?

En met rachels bedoel je hier houten regels waar je de plafondplaten op schroeft? (Omdat het isofixmateriaal ook 'rachels' genoemd wordt).
Kunnen die plafondplaten overigens gipsplaat zijn? Of wordt dat te zwaar?

Zit ik alleen nog met de tussenmuur (spouwmuur) waar het raam inkomt.
Ook ontkoppelen zeker...

Han S
12 november 2006, 14:02
Die beugels zijn in Amerika gewoon te koop maar ik heb ze hier nooit gezien. Maar als je een plaat siliconenrubber van 2.5 a 3 cm dik kan vinden kun je daar blokjes van snijden en met die bouwmarkbeugeltjes zelf een soortgelijk iets maken. Er zijn ook van die industriële ophangrubbertjes met aan beide kanten een draadeindje. Als je een gaatje boort in het hart van zo'n beugeltje en je zet ze haaks over elkaar aan elkaar vast met dat rubbertje er tussen, zodat het nieuwe plafond op die blokjes rust en niet er aan hangt, snappie?

Als je voldoende hoogte hebt kun je het tweede plafond wat lager maken en zoals ik heb gedaan de nieuwe balklaag ophangen aan Ammeraalband. Dat is een sterke kunststof ophangband welke met glasvezel is versterkt en wat gebruikt wordt om rioleringen aan de fundering op te hangen zodat bij het zakken van de grond de riolering niet mee zakt. Dit is een zeer sterke band van een drie a vier cm breed en voelt rubber achtig. Loodgieters hebben dat.
Als je dan veel ruimte hebt is het mooi om tegen het oude plafond/balklaag een laag glaswol kunt maken, dan een luchtspouw en vervolgens een tweede laag glaswol wat op je nieuwe plafondplaten ligt. Gips is prima en als je stevigheid genoeg maakt is twee platen over elkaar nog beter.

Altijd ontkoppelen, een dubbel uitgevoerd kozijn met zacht rubber er tussen, is als plakband verkrijgbaar. Vraag bij de aannemer of bouwmaterialen groothandel. Als je dat niet kan vinden dichtkitten met zacht blijvende kit (siliconen).

Nogmaals: altijd ontkoppelen, één schroef of spijker is al funest.

ruezzz
12 november 2006, 14:19
Ik heb de beugels gevonden:

http://www.warmteplan.nl/produkten/geluidsisolatie/midikruisbeugel/index.htm

Kosten rond de 2 euro per stuk. Daar kun je denk ik zelf niet voor aan het klooien gaan...

Nogmaals bedankt! Er zullen nog wel meer vragen komen...

Han S
12 november 2006, 17:25
Dat zijn heel mooie beugeltjes, kun je zelf niet maken voor die prijs en precies wat ik bedoel.

Roman
13 november 2006, 11:42
Heren, ik wou eigenlijk een nieuw topic openen, maar doe het toch maar hier.
Zoals half musicerend Nederland ben ik ook bezig met een 'studio' te bouwen (uit te breiden eigenlijk). Wat ik nu al heb (3,5 x 3 m) wordt controlroom en de aangrenzende ruimte (5,5 x 3 m) komt erbij. (Dubbel thermopane glas ertussen)
Wellicht toch verstandig om je "eigen" topic te openen ivm overzichtelijkheid.
Betreft het glas, daar kom ik zo op. Lees ook de andere topics betreft studio bouw.


Over de isolatie heb ik wat vragen.
Het principe van ontkoppeling snap ik inmiddels, maar zal op sommige vlakken wat lastig worden.
De wanden zouden als volgt kunnen worden geisoleerd:
Enkelsteens muur (aangesmeerd) > Isofix > gipsplaat > Glaswol > voorzetwand (bottleneck contact?) > gipsplaat.
Basis van geluidsisolatie is Massa en Vering. Kijk in de andere topics betreft MVM (masa-veer-massa) muren. Dan hoef ik dat hier niet nog eens uit te leggen. Dan/daarna zul je meteen begrijpen dat de door jouw voorgestelde situatie niet optimaal is.

Voor ramen gelden ook de zelfde regels als bij muren en deuren. Massa=isolatie. De massa van het glas moet de muren waarin het glas wordt geplaatst complimenteren. Glas is van nature een materiaal met hoge massa, ongeveer 3x zo zwaar als gips met de zelfde dikte. Bij een muur met 3x12mm gips zou dus een raam van 1x12mm moeten worden gebruikt om de muur te matchen wat betreft de massa. Bij tussenwanden, waar 2 gips wanden tegenoverelkaar staan, moeten dus ook 2 glazen ramen worden gebruikt.
Wel is het zorg dat deze goed worden afgekit.

Door de ramen (ten opzichte van elkaar) iets te kantelen wordt “spiegeling” voorkomen wanneer er door de ramen worden gekeken. Voor de isolatie factor is dit niet van belang. Enkel de(zelfde) resonantie golven binnen de ramen zullen minder worden versterkt dan wanneer deze parallel staan en voor iets minder trilling zorgen. Gelamineerd glas komt in aanmerking voor genoemde eisen. Aan de binnenkant bekleden met stof om de spouw (openingen) te bedekken en toegang tot ongedierte (bv spinnen) tegen te gaan. Door dat de spouw tussen de ramen overgaat in de spouw van de muren is er voldoende ventilatie om vocht aan de binnenkant van de ramen te voorkomen.

Eisen: massa, spouw, demping, verschillende diktes (ivm complimenterende resonantie), ontspiegeling.
nb: Thermo glas heeft een kleine luchtlaag tussen de 2 glazen. Kies voor enkel glas indien je 2 ruiten gaat plaatsen om MVM te creeeren. Gelamineerd glas is wat je wilt gebruiken.


Het plafond bestaat uit dragende dwarsbalken waarop underlayment plaat ligt dat meteen de zoldervloer is. De zolder is niet geisoleerd - je kijkt tegen de golfplaten aan.
Als ik nu de ruimtes tussen de dwarsbalken bekleed met isofix en dan glaswol, zal ik de gipsplaten voor het plafond tóch tegen de dwarsbalken moeten schroeven (met regelwerk ertussen). Dus toch contactgeluid...?
M.a.w. hoe krijg ik het plafond zwevend zonder dat het naar beneden flikkert.
What's with the ISOfix? Dat spul alleen gebruiken voor vloeren. Het heeft niet de massa om als isolatiemateriaal te fungeren, maar is te "dicht" om als absorptie te fungeren.

Je kunt inderdaad sway-brackets (beugels die ontkoppelen) gaan gebruiken. Zijn inderdaad niet zooo makkelijk verkrijgbaar. Let wel dat deze beugels en de verwachte massa overeenkomen. Dus je zult op z'n minst moeten weten hoe zwaar het hangend plafond wordt. Gips weegt zo'n 800 k/m3.
Je kunt ook Recilient channels gebruiken, kijk eens bij Auralex. Dat is in NL via pro audio in Rotterdam verkrijgbaar.
Wol gewoon op de gipsplaat leggen (absorbeert en dempt meteen de trillingen in de gipsplaten)

Tussen de draagbalken kun je massa aanbrengen TEGEN het bestaande plafond/zoldervloer. Bijvoorbeeld gips, wel afkitten. Bijvoorbeeld 3x12mm gips tussen balken. dan wol en dan je plafond. Alles goed kitten.



De tussenmuur: die waar dus het controleroomraam inkomt, moet ik daar ook nog wat aan doen? (qua isolatie, niet qua akoestiek bedoel ik)
Je scheidingswand is natuurlijk gewoon een muur. Dus ook hier goed isoleren. Een scheidingswand bestaat dus ook uit MVM. 2xframe met wol en gips gescheiden van elkaar.

ruezzz
14 november 2006, 11:47
Thanx allemaal, door jullie tips heb ik mijn plannen wat gewijzigd, hopelijk met goede resultaten.
Ik houd jullie op de hoogte.
De plafondbeugels zijn inmiddels besteld.
Ik ben er al wel uit dat het hele project wel aardig wat eurootjes duurder wordt dan begroot... ach, dat was te verwachten...laten we het dan ook maar gelijk goed doen, anders is het sowieso weggegooid geld.

Ik zal binnenkort es wat pics posten.

ruezzz
16 november 2006, 14:37
Zouden jullie het verschil in geluidsdemping kunnen omschrijven bij de volgende situaties/opzetten? (Hoeveel verschil in lawaai hoor je buiten met bijvoorbeeld een acoustische drumkit als je optie 1 en 2 vergelijkt)

1. Enkelsteens muur > Stukwerk > Isofix (Vlokkenschuim) > Gipsplaat


2. Enkelsteens muur > regelwerk met Glaswol ertussen > Gipsplaat > Isofix (Vlokkenschuim) > Gipsplaat

(In beide gevallen gaan we uit van een binnenruimte die volledig ontkoppeld is van wand/vloer/plafond d.m.v. Isofixlaag en zwevend plafond)

Ik vraag me dus af of er een aanzienlijk verschil is wanneer ik de laag 'regelwerk met Glaswol ertussen > Gipsplaat' weglaat.


Als er een miniem verschil te verwachten is kan ik de ruimte beter besparen.

harrie-beton
16 november 2006, 15:07
http://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic11664/stc.gif

STC is de hoeveelheid demping. Een gewone muur is 33 db en enz
Zie vorige pagina voor uitleg.

Roman
16 november 2006, 15:26
Je kunt het beste de ISOFIX achterwege laten, scheelt meteen enorm in de kostenpost. Frame + wol van de muur af bouwen (dus ontkoppeld). De totale spouw wordt de luchtruimte die je dan krijgt plus het wol in de frame. Laat minimaal 2,5 cm lucht (is afstand frame/muur) over.

De steensmuur scheelt je al enorm, zeker als er een cementlaag over is gestuuct. Alles potdicht. Tevens alles goed kitten (elke gipslaag, ook het frame rondom)

De STC (Sound Transmission Class) waarden die hierboven in het plaatje worden genoemd zijn voor studio/oefenruimte doeleinden niet echt geschikt (ivm metingen buit het laag gebied) maar geven wel inzicht in wat het beste isoleert.

Dus hou je aan de massa(steenmuur)-veer(spouw)-massa(gips constructie en you'll be fine.
De stenen muur heeft al een STC van 60dB(a) ong. Elke verdubbeling van massa scheelt 3dB.

Oh, had ik al gezegd dat ISOfix te vergeten? (tenzij je het voor de vloer gebruikt)

ruezzz
16 november 2006, 16:33
Hmmm, Isofix heb ik allemaal al in huis... moet er toch maar op nu...
Het zou geschikt moeten zijn voor het ruimte in ruimte principe.
Het wordt in ieder geval verkocht als geluidsisolatie...

Verder, het Isofix dat ik voor het plafond gereserveerd had kan nu op de vloer. Plafond (gips) wordt zwevend met beugels, glaswol erop en tussen de balken van het huidige plafond.

Roman
17 november 2006, 07:55
Dat spul dient NIET, nogmaals NIET, als geluidsisolatie (de platen die je ws uit de bouwmarkt hebt wegen zo'n 60kg/m3, da's niet veel masse, eh). Laat je niet misleiden door wat de verpakking zegt. Sterker nog, laat je niet door een ieder zomaar iets aanspreken (dus ook niet door mij ;) ). Geluidsisolatie en akoestiek is een vak waar vele myths in bestaan. Isofix als isolatie is daar één van, naast de meest bekende "eierdoppen-dozen" en "matrassen".

Je kunt de ISOfix (aggloschuim heet dit trouwens) als ontkoppelend materiaal gebruiken. Let wel, de agglo moet aan het frame en gips platen moeten weer aan de agglo. We hebben het dan over een stuk massa die aan de platen agglo moet hangen. Als je met schroefen gaat werken (door de aggloschuim) dan verlies je meteen je ontkoppeling.

Gips weegt ong 800 kg/m3 (net als MDF), dus bereken je massa aan de muren en vraag je dan af of dat aan isofix kan blijven hangen (met lijm oid)... nee dus.

In andere woorden, probeer die isofix terug te brengen bij de bouwmarkt en koop van dat geld meer gipsplaten. Je zult ook nog geld overhouden. Als je toch in de bouwmarkt bent, kijk rond voor een dozijn (acryl)kit. En een goede kit-spuit. ;)

* aggloschuim is prima om vloeren op te leggen, laat de zwaartekracht haar werk doen. Let wel dat je enige massa gebruikt voor je vloer. Dus platen 12mm MDF is wel het minimum.

guhlenn
17 november 2006, 08:16
HA Ruezzz, vraagje; die ontkoppel stukken voor het plafond, die heb je los kunnen kopen ? want ik heb er maar een paar (zeg 5-10) nodig, dus mocht je een doos hebben gekocht... u voelt waar dit heengaat... ben weer een stapje verder, alles opgemeten, De glaswol is in de aanbieding bij de Gamma (hahaha) dusheb er zin in. Vraagje aan Roman; Hoe belangrijk is het om de muur te stuccen met cement? het kan nu nog, maar stuccen schijnt een vak apart te zijn...

Roman
17 november 2006, 08:27
Het stuc werk (8 tot 10mm cementmortel) zorgt voor afdichting van kieren, gaten, scheuren in je muur. Het gemiddelde totaal scheelt zo'n 3 tot 5 dB.

Stuccen kun je door een pro of beunhaas laten doen, maar als je wat rond kijkt op internet etc dan zou je zelf nog wel deze job kunnen klaren.

Trouwens.. ontkoppeling van plafond (en ook vloer en muren natuurlijk) kan alleen als de verende constructie ook echt als veer werkt. Dus bij overbelasting zal de veer helemaal uitgerekt zijn en verliest het de ontkoppelende waarde. Zelfde geldt voor onderbelasting. Immers; een veer werkt pas als hij beide kanten op kan. Dus bereken je totale belasting van je plafond en pas daar het aantal "veren" (die haken dus) op aan. Je moet wel weten wat de maximale en minimale belasting van die krengen is. Het kost je wat rekenwerk, je kunt dit ook door de leverancier laten doen vaak.

Gips weeg 800 kg/m3. Een plaat van 10mm (1m2) weeegt dan dus 8 kg. etc.

ruezzz
17 november 2006, 08:59
Thanx, noem me maar eigenwijs, maar ik denk dat ik een plan van aanpak heb.

1. Toch isofix ;-) op de muur en vloer als ontkoppeling van de buitenruimte.
Afgewerkt met gipsplaat. (gips kun je schroeven in de rachels van de Isofix - schroeven gaan er niet helemaal doorheen - dus geen contact met buitenmuur.
2. Plafond zwevend (gips) met beugels (bovenop gedempt/geisoleerd) met Glaswol.
3. In principe is dan fase 1 klaar. Ik check dan hoeveel herrie aan de buitenkant nog hoorbaar is met bijv. een drumstel.
Is dat binnen acceptabele waarden, laat ik het zo.
4. Als dat niet acceptabel is, schakel ik over naar fase 2 en zet er een extra wand bij in. (lucht, regelwerk, glaswol, gips). (oftewel Massa - Veer etc.) Deze extra wand rust dan op de reeds ontkoppelde vloer.

@ guhlenn: de plafondbeugels kun je ook per klein aantal bestellen bij www.warmteplan.nl (1,90 euro p/st ex BTW en verzendkosten).
Ik vermoed dat ik er niet veel zal overhouden.

Han S
17 november 2006, 11:35
Matrassen: oude matrassen zijn behoorlijk brandgevaarlijk. Maar een firma als Akoestikon gebruikt al zo'n 20 jaar voorzetelementen die bestaan uit een soort van matrassenvlokken welke brandvertragend zijn verlijmd tot platen. Het lijkt wel wat op die zg 'geluidisolerende' platen schuim die in de bouwmarkt te koop zijn voor veel te veel geld, want oorspronkelijk is het afval dat bedoeld is als verpakkingsmateriaal.

http://www.akoestikon.nl/plus.htm

Ik heb het hier al eens eerder gepost, maar ik ben ens in een demonstratie geweest van Akoestikon, op een muziekbeurs. Daar hadden ze een cabine gebouwd met hun materiaal dat bestaat uit die akoestifoam platen met aan een kant gipsplaat er op gelijmd. Verder hadden ze 5 cm dikke houtwolcementplaat gebruikt en de toegangsdeur leek veel op een koelceldeur. Gevat in een dubbel kozijn met in het hart een laag zacht rubber en aan de binnenkant van de deur zo'n laag foam met daarop gelijmd een stalen 'cassette' zoals ze dat noemden.

Binnen kregen we gehoorbescherming op en werd via een generator en een 18 inch speaker 120dB aan ruis gemaakt, wat te zien was op een B&K dB meter.

We moesten naar buiten, de deur werd gesloten en de gehoorbescherming ging af. Buiten was niets te horen, het is op zo'n beurs uiteraard niet echt stil, maar er was vlak bij die cabine echt niets te horen. Als je je oor tegen de buitenwand drukte was er een licht gerommel hoorbaar.

ruezzz
17 november 2006, 12:51
...en dat is dus exact hetzelfde spul als Isofix.
Het is inderdaad geperst en verlijmd afvalschuimvlokkenspul (PUR) van matrassen e.d.
Ben toevallig 2 weken geleden in een fabriek geweest waar ze dat spul maken (en nee, ik kon daar niks ritselen... heb het wel geprobeerd.
Er is nog hoop dus...

Ik wil absoluut niemand zijn kennis in twijfel trekken, maar je leest zoveel tegenstrijdige berichten op internet dat het gewoon lastig is de juiste info eruit te filteren. (en eindelijk op een gefundeerde manier te kunnen starten met het project.) Maar...., ik ben begonnen vandaag.

Roman
17 november 2006, 14:39
Goed, don't shoot the messenger.

Die test van akoesticon: die 5cm (dat zijn dus zo'n 5 platen van 9mm gips!) dikke plaat was de ECHTE isolerende factor. De massa daarvan varieert van 350 tot 700 kg/m3.

Nogmaals: MASSA is de enige manier om goed te isoleren (in combi met een veer is optimaal).

En ISOFIX is 1 van de lichtste aggloschuim (akoestiplaat) platen. En geluid isoleren doet het niet (alleen hoog frequenties). Bouw voor de gein eens een muurtje van isofix om je speaker.... hooguit dat het nu wat dof klinkt. En laat nou net laag frequentie de pijn in isolatie zijn.

Ik zou zeggen, doe je voordeel hiermee.

guhlenn
17 november 2006, 14:41
dfank voor het adres iig. ik hoef maar 5 m2 gips plaat te gaan dragen... komt goed. En roman, dank, mogelijk ga ik het insmeren, maar ben er niet zeker van.

Ik ga eerst dak doen(dakpan-glaswol-gipsplaat), dan plastic (enkel steen muur, voor het vocht) dan vloer van pallets gevuld met glaswol op groene oplaat, daarop groene matten met daarop weer laminaat. . valse wanden erin ook beplakd met glaswol. mocht dat onvoldoende zijn, dan een tweede laag gipsplaat. alles afgekit natuurlijk. Mocht het niet genoeg geluid reduceren dan heb ik iig een mindere energie rekening ;)

Han S
17 november 2006, 15:09
Dat akoestifoam is er in veel verschillende densiteiten, van 80 tot ergens in de 300. 80 is vergelijkbaar met een stevige matras en 240 kan worden gebruikt om een vloer op te leggen.

Als je een sandwich constructie zou maken van een oude matras met aan beide kanten een er aan vast gelijmde plaat gips, heb je wel zeer degelijk een geluid isolerende constructie. Het zal niet wereldschokkend zijn, maar vele malen beter dan een constructie van regelwerk(hout) met aan beide kanten een gipsplaat.

Omdat je aan beide zijden een op zich behoorlijk zware plaat hebt welke van elkaar zijn ontkoppeld door middel van een verende en absorberende laag schuim.

Zou je een constructie maken van dubbel gips>oude matras>luchtspouw>oude matras>dubbel gips, dan heb je een behoorlijk geluidsisolerende constructie die minstens 60 dB reduceert.

Die matrassen zou ik niet aanraden omdat ze branden als de hel, dus een laag glas of steenwol is hier veel beter, maar die oude matras absorbeert zeer zeker en niet veel meer of minder dan glaswol.

Dus, om het even op een rijtje te zetten: dat isofix kan zeker werken als veer/absorber in mijn bescheiden opinie, alhoewel ik denk dat een dikke laag glaswol hier beter zal zijn en dan heb ik het over een centimeter of 12 minimaal.

Nogmaals: het principe is zeer eenvoudig, zo veel mogelijk massa aan de kant van het lawaai en demping daar achter. En een doos in een doos constructie zonder enige verbinding met elkaar anders dan verend.

En dat betekent ontkoppelen.

@ Roman: Akoesticon gebruikt gewoonlijk twee lagen gips van 12.5 mm overnaads:

http://www.akoestikon.nl/images/avwa.jpg

Roman
17 november 2006, 15:24
Guhlenn, vanwaar de pallets? (en die hoef je ECHT niet op groene platen te leggen. die zijn voor onder het laminaat)
Wat is je huidige ondergrond. Beton? Grond? Hout?

Roman
17 november 2006, 15:31
Ik zeg ook niet dat de ISOfix niet werkt. De functie voor dat spul is ontkoppelen. Niet geluid isoleren of absorberen. En dat zal werken. Net als een voorzetwand.

Je zegt zelf al dat matrassen als wol fungeren. Dus een frame met wol en gips en los van de muur (luchtspouw) zal het zelfde werken. Echter matrassen blijven niet vanzelf staan, net als wol. Vandaar het frame.

Net als het vlokkenschuim, zal ook niet vanzelf blijven staan. Om te ontkoppelen zul je dus erg goed moeten gaan lijmen. Aan BEIDE kanten. Het schroeven door de regels (waar die aluminium strip inzit) is een riskante optie omdat het niet stevig is. De massa van de gipsplaten (bijvooorbeeld) zal een zakkende werking hebben. De gips "trekt" naar beneden waardoor het de grond raakt en bovenin een kier open laat.

Het gebruik van vlokkenschuim voor vloeren is prima. Wel eigen massa vloer en verwachte massa (live load) berekenen en daar de juiste dichtheid bij zoeken.

Het gebruik (mits juist geinstalleerd) van schuim+gips rechtstreeks aan de muur zal uiteraard wel werken, maar niet zo goed als een voorzetwand.

Han S
17 november 2006, 15:45
We zijn het ook niet oneens, maar als Akoesticon schuim gebruikt dan moet het goed zijn en dat is het ook, wat ik uit eigen ervaring weet.

Akoesticon heeft heel veel gebouwen als discotheken etc gedaan in stadsgebieden en dat werkt prima. Ze kitten zo de voorzetwand op de bestaande muur en klaar.

Wat het plafond betreft: de beugeltjes van ruezz zijn ideaal :http://www.warmteplan.nl/produkten/geluidsisolatie/midikruisbeugel/index.htm
Hier hang je simpel het tweede plafond mee op, gebruik wel voldoende beugeltjes want anders werkt het niet goed omdat het rubbertje wordt platgeperst (daar had Roman het al over). Dikke laag glaswol op het extra plafond en je bent het mannetje.

guhlenn
18 november 2006, 14:02
omdat het geluid anders doordreunt richting woonkamer, tis een betonvloer die doorloopt naar woonkamer, we hebben dit al besproken trouwens :)

punt is dat ik liever wat extra moeite doe, dan later spijt heb. De pallets gaan op het groene spul om een extra ontkoppeling te hebben, zo gewelidg is die ene laag groen spul niet. en het scheelt iets van 8 mm...

Ik heb trouwens 8 cm glaswol gehaald, heeft exact de zelfde geluidsdempings factor als 11 cm.... heb ook niet genoeg ruimte om meer te gebruiken (er moet ook nog iets in het hokje passen ... ;)

ruezzz
19 november 2006, 12:55
Werkzaamheden gaan voorspoedig.
Isofix rachels gelijmd, muur eerst voorgelijmd, die dingen zitten muurvast (heb geprobeerd er een af te krijgen) daar durf ik rustig 2 lagen gipsplaten aan te hangen. Die rusten dan overigens ook op de laag Isofix op de vloer. Moet lukken.

Kom ik bij de vloer...
Ik leg dus Isofix (komt ie weer...) op de betonnen vloer.
Uit praktisch en esthetisch oogpunt voel ik wel wat voor op hout lijkend laminaatparket. Of is dat acoustisch onverantwoord? Echt hout zou ik ook nog es kunnen overwegen, maar dat zal wel te prijzig worden.
Moet er nog wat tussen (tussen laminaat en Isofix)?
Ik zal eventueel wat vloerkleden erop kunnen leggen, maar ik wil (gezien de ruimte af en toe ook voor andere werkzaamheden gebruikt zou moeten kunnen worden) geen vaste vloerbedekking erin hebben.
Tips?

Martien
19 november 2006, 16:03
Heb je al wat foto's?

bert k
20 november 2006, 00:07
Dit topic gaat tot nu toe vooral over de isolatie, dus het geluid naar buiten toe tegenhouden. Je vraag over laminaat gaat over de akoestische eigenschappen van de ruimte. Dat is ook weer een hele wetenschap, waar ik zeker niet in afgestudeerd ben.

Maar je kan wel simpele dingen doen. Ik heb als vuistregel: een zachte wand tegenover een harde wand. Je krijgt dan één reflectie, dat geeft een mooi levend geluid, en tegen de andere wand wordt het geluid gedempt. Dus als je een harde vloer neemt, moet je plafond dempen. Heb je twee harde wanden tegenover elkaar dan krijg je zo'n badkamer-galm of staande golven, dan krijg je je geluid nooit goed.

ruezzz
20 november 2006, 02:22
Ok, dat is info waar ik wat mee kan.
Gipsplafond tegenover laminaat met vloerkleden zou dus kunnen misschien.
Langs een van de twee lange wanden zou ik dikke (theater)gordijnen kunnen hangen.

Roman
20 november 2006, 08:43
omdat het geluid anders doordreunt richting woonkamer, tis een betonvloer die doorloopt naar woonkamer, we hebben dit al besproken trouwens :)
Ja, volgens mij heb ik dat van dat beton al eens besproken, en toch ga je pallets gebruiken (niet echt stabiel overigens) met "groene" platen ;)
Ik zou die pallets achterwege laten. De groene platen op beton en daar laminaat op. prima vloertje heb je dan. (de groene platen zijn dan puur voor de demping van laminaat en dat het dan stabiel ligt). Je kunt eventueel, ivm vocht, een plastic laag op beton leggen.


punt is dat ik liever wat extra moeite doe, dan later spijt heb.
Mijn punt, maar doe het dan wel goed ;) (meten is weten, gissen is missen)


De pallets gaan op het groene spul om een extra ontkoppeling te hebben, zo gewelidg is die ene laag groen spul niet. en het scheelt iets van 8 mm...
Ontkoppeling? Ik neem aan dat je de totale verwachte massa al hebt berekend?



Ik heb trouwens 8 cm glaswol gehaald, heeft exact de zelfde geluidsdempings factor als 11 cm.... heb ook niet genoeg ruimte om meer te gebruiken (er moet ook nog iets in het hokje passen ... ;)
Lijkt me prima, overigens wat voor merk en type heb je in gedachten?

Roman
20 november 2006, 08:56
Kom ik bij de vloer...
Ik leg dus Isofix (komt ie weer...) op de betonnen vloer.
Uit praktisch en esthetisch oogpunt voel ik wel wat voor op hout lijkend laminaatparket. Of is dat acoustisch onverantwoord? Echt hout zou ik ook nog es kunnen overwegen, maar dat zal wel te prijzig worden.
Moet er nog wat tussen (tussen laminaat en Isofix)?
Ik zal eventueel wat vloerkleden erop kunnen leggen, maar ik wil (gezien de ruimte af en toe ook voor andere werkzaamheden gebruikt zou moeten kunnen worden) geen vaste vloerbedekking erin hebben.
Tips?
De ISOfix is je ontkoppeling. Voor stabiliteit zou ik er dan eerst nog een laag MDF/OSB/Underlayment oid op leggen. 15mm minimaal. Die isofix is nogal wiebelig, zeker met laminaat. Nee, geen groene vloerplaten meer nodig.
Laminaat is een zeer prima keuze. Tapijt is een groter brand risico. Tevens absorbeert tapijt alleen in hoog frequent gebied. Dus het lijkt dempend en anit-reflectie. Echter, het LAAG blijft bestaan en je creeert dus een enorme bass-kast omdat alleen het hoog wordt gedempt. Laminaat is heel erg prima. Je beter later akoestische aanpassingen doen met extra absorbers. Met kleden kun je idd je studio "klankt" wat aanpassen. Zeker met drumkitje etc welke ook steviger staat op een kleed (schuiven etc)

Zijn er overigens mensen die bass-traps in de hoeken gaan bouwen in hun studio? (zeeeer aan te raden)

Met "zware" theater gordijnen kun je idd iets doen met de akoestiek. Ook hier geld, de bass blijft altijd over! (vandaar de basstraps)

ruezzz
20 november 2006, 10:13
Ok dan,
Als de ruimte klaar is wil ik een kenner even laten checken welke acoustische verbeteringen ik zou kunnen doen. Inderdaad een basstrap misschien (ook in de afluisterruimte denk ik).
(Niet aan de bassist vertellen natuurlijk, anders durft ie er niet in).
Ik zal het principe van de basstrap eens bekijken om formaat, constructie en plaatsing te bepalen.
Ondertussen eens kijken of ik mooi en goedkoop laminaat kan scoren.

Han S
20 november 2006, 10:17
Ok dan,
Als de ruimte klaar is wil ik een kenner even laten checken welke acoustische verbeteringen ik zou kunnen doen. Inderdaad een basstrap misschien (ook in de afluisterruimte denk ik).
(Niet aan de bassist vertellen natuurlijk, anders durft ie er niet in).
Ik zal het principe van de basstrap eens bekijken om formaat, constructie en plaatsing te bepalen.
Ondertussen eens kijken of ik mooi en goedkoop laminaat kan scoren.

Met de juiste basstraps zal het laag alleen maar beter worden, pieken en dalen zullen worden afgevlakt.

Roman
20 november 2006, 11:00
precies, en juist de bassist zal dit zeker waarderen (betere transparantie)
overigens plaats je die krengen uiteraard zowel in de ControlRoom als de speelruimte (met name de speelruimte)
Betreft de akoestiek kunnen we later op terugkomen, nadat je ruimte is gebouwd. Doe het zelf absorbers zijn makkelijk met isowol te maken.

Wel foto's maken van je progressie eh :)

guhlenn
20 november 2006, 11:03
Hai Roman, ja dat hebben we toen besproken,. en de cvonclusie was dat het weaarschijnlijk maar weinig zou ontkoppelen, maar wel enigzins, zal het citaat even zoeken. wanneer het zinloos is doe ik het natuurlijk niet, maar ik meen me te herinneren dat omdat die betonnen vloer doorloopt (hij is gegoten tot in de woonkamer) de pallets mogelijkerwijs toch konden helpen. Tis een hoop werk, dus op zich voel ik er veel om het niet te doen... :)

guhlenn
20 november 2006, 11:09
Jammer dat de ruimtes via de betonnenvloer aan elkaar koppelen. Dan is het idee van een zwevende vloer enigszins het overwegen waard. Hoewel de trillingen niet echt hoorbaar zullen zijn. Dat zou je uiteraard kunnen testen. Je zult er ws toch een groenevloer+laminaat inleggen.
Dit werkt al ontkoppelend enigszins maar zal niet een hoorbaar drumvel effect opleveren.

Deze kan op twee manieren geinterpeteerd worden. ik dacht dat de eerste alinea zwaarder woog, jij niet?

Overigens, een andere vraag, Ik zal het hokje volledig ionpakken met plastic aangezien de stenenwand water doorlaat. Is het nu verstandiger om eerstde wol + gipsplaten te doenen dan de plastic (ik heb één groot stuk) of eerste de wol, dan platsic en dan gipslplaat?.

optie één tast mogelijkd e gipsplaten aan, maar optie twee perforeerd de plastic, wat mogelijk dezelfde ellende geeft, maar dan kan het vocht ook gewoon verder de ruimte in.

Disclaimer; er is gewoonweg debiel veel informatie op internet tevinden, hierdoor word het , althans voor mij, erg moeilijk om de juiste keuzes temaken. De pallets moesten ook dienen als ondergrond voor de zijwanden (trouwens, hoezo niet stevig?) zodat ik dus letterlijk een compleet houten frame in dat hok kan monteren, nu dzuden de muren dus aan het plafond gemonteerd moeten worden, waardoor allse druk op het laminaat komt. Ik zou zeggen dat de ontkoppelende werkiung dan do0or de druk wegvalt, of het plafond moet alle gewicht dragen, wat me, gezien de staat van schuurtje, niet zo veilig lijkt. Je mening word iig erg gewaardeerd...

Roman
20 november 2006, 14:31
Deze kan op twee manieren geinterpeteerd worden. ik dacht dat de eerste alinea zwaarder woog, jij niet?

Overigens, een andere vraag, Ik zal het hokje volledig ionpakken met plastic aangezien de stenen wand water doorlaat. Is het nu verstandiger om eerst de wol + gipsplaten te doene dan de plastic (ik heb één groot stuk) of eerste de wol, dan plastic en dan gipsplaat?.

optie één tast mogelijk e gipsplaten aan, maar optie twee perforeerd de plastic, wat mogelijk dezelfde ellende geeft, maar dan kan het vocht ook gewoon verder de ruimte in.

Disclaimer; er is gewoonweg debiel veel informatie op internet tevinden, hierdoor word het , althans voor mij, erg moeilijk om de juiste keuzes temaken. De pallets moesten ook dienen als ondergrond voor de zijwanden (trouwens, hoezo niet stevig?) zodat ik dus letterlijk een compleet houten frame in dat hok kan monteren, nu dzuden de muren dus aan het plafond gemonteerd moeten worden, waardoor allse druk op het laminaat komt. Ik zou zeggen dat de ontkoppelende werkiung dan do0or de druk wegvalt, of het plafond moet alle gewicht dragen, wat me, gezien de staat van schuurtje, niet zo veilig lijkt. Je mening word iig erg gewaardeerd...
Ok. let's see.

De zwevende vloer kun je doen, maar ik zou er echt geen pallets voor gebruiken. Dat is zeer instabiel. Op de betonnen vloer kun je een laag plastic leggen, groene vloerplaten en dan laminaat. Eerder al gezegd dat beton een hoge dichtheid heeft (massa) en een uitstekende "isolerende" factor heeft.
Je kunt qua impact geluiden zelf makkelijk een test doen. Ga zelf in de woonkamer staan en vraag iemand om met een hamer op de betonnenvloer te hameren in de studio ruimtes. Ga ook eens met je oor op de grond liggen. Dan heb je een idee in hoeverre je ondergrond flankeert. Qua luchtgeluid zul je er echt geen last van hebben. Leg dan eens een vloerplaat met stuk hout op de betonnenvloer en herhaal de test.
Op deze manier krijg je inzicht in hoe je vloer werkt en wat voor oplossingen voorhanden ligt.

Het verhogen van de vloer heeft geen zin (de pallets).

Daarbij kun je beter de muur en vloer gescheiden houden, dus leg de vloer als laatste. Laat zeker de muur er niet op steunen (we hebben het over heel erg veel massa wat op de randen van je vloer "leunt")

Betreft de vocht. Als je een voorzetwand gebruikt (dus met een luchtspouw, frame/wol) heb je EN goede geluidsisolatie EN geen last van doorlekkend vocht. Zeker als je de spouw ook nog eens ventileert (eventueel). Maar dat levert weer isolatie verlies op.

Han S
20 november 2006, 15:39
Er zijn heel stevige pallets en als je voldoende plafondhoogte hebt zou je ze kunnen gebruiken, maar erg veel zal het idd niet helpen.

guhlenn
20 november 2006, 15:50
Het is behoorlijk wat werk, zeker gezien het feit dat ik ze moet vullen met glaswol, dus dan laat ik dat lekker achterwege. Zal de hamer truuik even testen, stom dat ik daar niet aan gedcaht heb, maar kan me nauwelijks voostellen dat dat nou de beperkende factor word. Dsu de pallets zijn van de baan. wat een medium toch he, dat inetrenet, het duurt even, maar dan heb je ook wat ;). Het plastic is echt puur om ellende te voorkomen, en relatief weinig werk. Alleen, begrijp ik het nu goed dat ik de wanden dus echt op het beton kan zetten? Begrijp niet goed waarom dat kan, dan maak ik toch contact? Idg hoef ik het plafond niet eens vast te maken boven, het is maar 1,8 x 2,8 ( ja ik weet,het is erg krap, maar om nou een complete aanbouw plus vergunning ellende op te starten...). Dan maak ik een soort van stolp die zichzelf overeind houdt. En mocht alles goed gaan, dan isoleer ik de control room opdezelfde manier.


Ik hoor graag jullie commentaar, en nogmaals hartelijk dank!

Roman
21 november 2006, 08:09
Ja, de wanden kun je gewoon op het beton plaatsen. Desnoods een laag bouwvilt ertussen, maar gezien het gewicht van de muren zal de ontkoppeling niet optimaal zijn. Dan zul je ook bouten met rubber ringen etc moeten gaan gebruiken. Zolang je vloer maar niet je muren raakt zit je in de veilige zone. (nogmaals: beton isoleert/smoort trillingen erg goed)

En, inderdaad, door een vierkant te maken houden de muren zichzelf staande. Dus geen contact met planfond en/of bestaande muren nodig. Wel heb je een extra plafond en/of versteviging nodig.

Onthoud: waar lucht/licht gaat, gaat geluid. Dus alles mot potdicht. Ook het plafond dus.

Wanden: frame met wol ertussen en bekleden met minimaal 2 lagen gips (om en om hangen, overnaads) alles nog ff goed kitten rondom.

succes

guhlenn
21 november 2006, 08:34
HAroman, dank vor de reactie, m;n pa kan aan veel rubber komen, per strekkende meter om precies te zijn ;). dus ook dat kan. rest afkitten. Ik wil jullie hartelijk danken, ik kan aan de slag. zal laten weten hoe het afloopt.

m vr gr!

Roman
21 november 2006, 08:43
HAroman, dank vor de reactie, m;n pa kan aan veel rubber komen, per strekkende meter om precies te zijn ;). dus ook dat kan. rest afkitten. Ik wil jullie hartelijk danken, ik kan aan de slag. zal laten weten hoe het afloopt.

m vr gr!
Laat me raden, je pa werkt bij durex ? :D
Veel succes, eneuh wel foto's van je progressie nemen eh. altijd interessant.

guhlenn
21 november 2006, 10:19
hahaha, yup, ik ga de stolp dan ook op zeer creatieve wijze plastificeren... alleen die geur e, daar moet ik nog iets op verzinnen :D

zal een ndigitale camera regelen. kan je zien dat ckaustrofobie en dit hok niet samen gaan... ;)

guhlenn
27 november 2006, 09:48
Nog geen foto's maar het plafond zit er al in. Je komt er wle achter wie je vrienden zijn, als je gaat verbouwen :)

ben heel veel spinnen, losse stenen en een vogelnest tegenegekomen hehehe, het verschil is nu al dag en nacht. btw, stinkt glaswol zo f zit er een dode rat in een rol van mij verwerkt? :)

Moet de randjes nog volstouwen met glaswol en dan afkitten. De stolp zal ik dan van twee keer 9,5 mm gipsplaat maken. plafon zal gewoon puntdak vorm gaan aannemen. Vraagje; mijn elktriciteit zal naar binnen moeten, neem aan dat goed afkitten en een paar bochten in de pvc buis voldoende zijn ivm lekkage van geluid?

Roman
27 november 2006, 14:16
geen foto's = geen bewijs :P

Jup, gaten in de gips (bijvoorbeeld wandcontactdozen) helemaal rondom goed afkitten. Bocht in buis is voor elec niet zo noodzakelijk als bij luchtbuizen.

guhlenn
29 november 2006, 13:25
ik heb geen digitale camera, dus het is geen onwil, hoogstens lui cq gierigheid. :)

Maar ik zal at mensen vragen of ik eentje kan lenen. voor u allen ;)

Azrael
1 december 2006, 00:47
Als ik het goed begrijp voor voor een zolder met puur geluid naar de buren toe (dak en ouders zijn nog niet zo belangrijk en komen later dan) ik het volgende nodig hebben.

BETONNEN MUUR (die zit er al) - GLASWOL in houten frame en flik wat - DUBBELE GIPSPLAAT op elkaar geschroeft.

Op die manier moet ik dus een goede isolatie kunnen creeren heb ik gegrepen en de betreffende glaswol van een bouwmarkt is goed genoeg? Of zijn er goedkopere manieren hieraan te komen die even goed zijn? Glaswol en gipsplaat is vrij prijzig in een bouwmarkt namelijk en je hebt aardig wat nodig voor een zolder gok ik.

Zoja , dan heb ik een paar punten. Nu ligt er laminaat plus ondervloer (wat kan ik niet zien want ik ga het laminaat niet graag slopen). Nu vraag ik mij het volgende af. Als ik de muur richting buren helemaal netjes isoleer. Gaat dat dan niet teniet om het geluid nog door mijn laminaat via de ondervloer naar de buren knalt? Of valt dat te verwaarlozen.

En hoe bevestig in de glaswol op het beton en dan daar de gipsplaten op?

Roman
1 december 2006, 07:59
Als ik het goed begrijp voor voor een zolder met puur geluid naar de buren toe (dak en ouders zijn nog niet zo belangrijk en komen later dan) ik het volgende nodig hebben.

BETONNEN MUUR (die zit er al) - GLASWOL in houten frame en flik wat - DUBBELE GIPSPLAAT op elkaar geschroeft.

Op die manier moet ik dus een goede isolatie kunnen creeren heb ik gegrepen en de betreffende glaswol van een bouwmarkt is goed genoeg? Of zijn er goedkopere manieren hieraan te komen die even goed zijn? Glaswol en gipsplaat is vrij prijzig in een bouwmarkt namelijk en je hebt aardig wat nodig voor een zolder gok ik.

Zoja , dan heb ik een paar punten. Nu ligt er laminaat plus ondervloer (wat kan ik niet zien want ik ga het laminaat niet graag slopen). Nu vraag ik mij het volgende af. Als ik de muur richting buren helemaal netjes isoleer. Gaat dat dan niet teniet om het geluid nog door mijn laminaat via de ondervloer naar de buren knalt? Of valt dat te verwaarlozen.

En hoe bevestig in de glaswol op het beton en dan daar de gipsplaten op?
(wellicht kun je je eigen topic beginnen, om zaken gescheiden te houden)
Hoi Azrael,

Om met je laatste vraag te beginnen, de wol gaat tussen de spalken van het Frame, dus niet op de muur. Tussen de muur en het frame hou je een kleine luchtruimte (2,5 cm is prima) zodat het ontkoppeld en als "veer" werkt.

Laminaat zul je toch echt een stuk moeten afhalen. Frame NIET op het laminaat, en laminaat NIET tegen de muren en frame leggen (moet ontkoppeld zijn ivm impact geluiden, flankeringen etc)

Je zult nu eenmaal kosten moeten maken, daar ontkom je niet aan. En ga niet lopen bezuinigen op zaken. Geluidsisolatie is een serieuze zaak en kan makkelijk fout gedaan worden waardoor de gehele constructie uiteindelijk niet helpt. Ye don't want that, eh.

2xgips platen van 12mm is wel het minimum eigenlijk. Isolatie wol, goedkope prut is prima in dit geval. Liefst zonder damplaag. Houten frame niet te klein maken. minimaal 5cm breed. Stevig maken ivm de massa die er aan komt te hangen.

Alles goed afkitten rondom (alles, maar dan ook alles kitten)

Eventueel bouwvilt rondom frame ivm contact grond, muur plafond.

Voor zo'n muurtje ben je zo een paar honder euro kwijt. Een gemiddelde akoestische "kamer" bouwen kost je zo'n 5000 euro (incl afwerking, vloer etc).

guhlenn
1 december 2006, 11:26
idd. gipsplaat is een van de weinige dingen die helemaal niet duur zxijn.

Azrael
1 december 2006, 21:19
Mijn kennende knal ik vrolijk 4 gipswanden erop. Liever teveel dan te weinig en ik wil dit echt niet fout gaan doen vandaar dat ik echt serieus hulp nodig heb hierbij. Ik zal een nieuw topic openen waarbij ik ook wat foto's van mijn zolder zal plaatsen i.v.m een paar punten op mijn zolder die eventueel lastig zouden kunnen zijn. Geld heb ik er wel voor over. Voor de muur zelf gok ik op 300/400 euro maar dat kan vast wat meer worden. De volledige kamer wil ik toch echt max 1000 euro aan uitgeven. Meer dan dat zou zonde zijn want ik blijf er geen jaren wonen ('t is nog bij mijn ouders thuis). Maar omdat ik toch erg serieus ben met mijn hobby en de kamer volledig voor muziek alleen wordt (slapen ga ik in een andere kamer) wil ik toch dat het goed gebeurd.