PDA

View Full Version : An de Diezel. (VH4)



Iceman
2 oktober 2006, 04:02
Mijn Dual Recto ingeruild op een Diezel VH4. Thuis gekomen bleek 1 EL34 stuk te zijn, op 3 pitten draait ie ook nog steeds. Vandaar dat ik dat niet gehoord had tijdens testen. Zal me leren voor de volgende keer...

Goede reden om er gelijk een nieuwe quad EL34's in te gooien.
Op slaapkamervolume kan ik er nog geen oordeel over geven, maar hij lijkt erg bruut te klinken.


Heeft er iemand nog een goede tip voor een cheap midi-pedaal? Hoef alleen tussen 2 kanalen te schalen, meer niet.

AART
2 oktober 2006, 08:04
g-minor?

En, heb je nog een leuk rigpicie? :satisfie:

SimonS
2 oktober 2006, 08:52
leukhoor! klein midi pedaal:

Boss/Roland FC50 (tegenwoordig GFC50)
Midimouse
Gminor
Rocktron Midi Xchange

gerrekat
2 oktober 2006, 12:36
Dat is nogal een andre amp dan de Recto, als je van het recto geluid houdt denk ik dat je binnen no time de VH-4 weer inruilt. desalniettemin gefeliciteerd.

Iceman
2 oktober 2006, 18:07
Zo op slaapkamervolume klinkt ie inderdaad anders dan de Recto. Komende week hoop ik op oorlogsvolume te testen.

Eerste indruk: Diezel doet veel met compressie, rauw, direkt en toch lomp bulderend. Oh ja, en met passieve elementen geen overdrivepedaal nodig.

Squier4ever
2 oktober 2006, 18:53
fotoooooooooos

BLOK182
2 oktober 2006, 19:43
Gaaf ding, VH4 kon mij ook zeker bekoren! Boss heft nog een handige midicontroler, FC50 of zoiets, gewoon 5 knoppen, kan je 4 kanalen en 2 masters schakelen, ideaal.

Iceman
2 oktober 2006, 21:15
Foto's later deze week.

Kwartet JJ EL34 -L besteld via Tonefactory, hadden ze al op voorraad.

Ik zoek nog iemand die mijn Diezel wil biassen, omgeving Zwolle.
Van Weelden ken ik al, erg goed maar duurt vaak zo lang voor dat de amp dan weer terug is. We willen er wel op spelen natuurlijk.

Midipedalen zal ik allemaal checken. Thanx voor de suggesties.

PeteRS
3 oktober 2006, 12:32
Gefeliciteerd! Maareh, hoe komt dat je hem nog niet open hebt gedraaid? Komt op mij een beetje over als een BMW kopen en dan alleen een rondje op de parkeerplaats rijden. Wat beviel je eigenlijk niet in die Recto?

Iceman
3 oktober 2006, 15:55
Op laag volume kun je een amp best testen, mocht de Diezel een kraak dan had ik 'em niet genomen.

Rectifier een prima versterker, geen enkel minpuntje. Mocht de Diezel uiteindelijk niet bevallen, neem ik weer een Rectifier.

gorgasm
3 oktober 2006, 16:55
laat ff weten wele controller je hebt en hoe die je bevalt?

Iceman
3 oktober 2006, 17:13
Ben er nog niet uit wat voor midipedaal het moet worden. Heb naar de Boss GFC50 gekeken die gelukkig niet al te groot is, maarrrrr die kost nieuw al 235 euro! Voor een schakelbakkie!!!!!

1 van mijn gitaristen gaat over de Diezel spelen en die hoeft alleen een slaggeluid en een iets harder slaggeluid (als solo). Ik heb nog een half 19" Boss Compressor/gate waarmee ik het volume op zou kunnen krikken. Gaat dan in de effectloop, bediening aan/uit via 1 simpel pedaal die ik bij de Recto ook gebruikte.

Maar dan heb ik weer een apparaat op de Diezel liggen, extra kabeltjes, bahh!!

Simpel midipedaal zou mooi zijn. Iemand nog een oude in een kast liggen?

Iceman
3 oktober 2006, 17:15
Even wat foto's van internet afgetrokken...........

http://www.velvetsound.com/diezel_vh4_1.jpg

http://www.andreasrauscher.de/diezel/users008.jpg

En Peter Diezel zelf, die overigens persoonlijk op zijn forum vragen beantwoord.

http://www.andreasrauscher.de/diezel/peter002.jpg

http://www.diezelamplification.com/Diezelpics/VH4-frontpannel.jpg

Erikt
4 oktober 2006, 08:52
Versterker zal vast goed klinken, maar wat ziet ie eruit.. :o

Iceman
4 oktober 2006, 10:32
Versterker zal vast goed klinken, maar wat ziet ie eruit.. :o


Hehe, zo lelijk dat ie weer mooi wordt.

PeteRS
4 oktober 2006, 12:20
Rectifier een prima versterker, geen enkel minpuntje. .

Als mij dit nou een een keer overkwam...

haribo68
4 oktober 2006, 12:43
He Iceman.

Is de Diezel nu echt zo veelzijdig als wordt gezegd, maw. krijg ik er ook echte country, blues tonen uit zonder weer eerst allerlei pedalen e.d. tussen te moeten zetten?

Squier4ever
4 oktober 2006, 19:49
1 van mijn gitaristen gaat over de Diezel spelen en die hoeft alleen een slaggeluid en een iets harder slaggeluid (als solo). Ik heb nog een half 19" Boss Compressor/gate waarmee ik het volume op zou kunnen krikken. Gaat dan in de effectloop, bediening aan/uit via 1 simpel pedaal die ik bij de Recto ook gebruikte.

een diezel kopen en er zelf niet over spelen :nervous:

ben je zo beroemd dat je voor anderen een diezel koopt, zoja PM me even :D:D

Iceman
5 oktober 2006, 00:11
He Iceman.

Is de Diezel nu echt zo veelzijdig als wordt gezegd, maw. krijg ik er ook echte country, blues tonen uit zonder weer eerst allerlei pedalen e.d. tussen te moeten zetten?

Zeker veelzijdig, al gebruik ik maar 1 kanaal.

Kanaal 1: Clean. Ik speel absoluut niet clean, maar alle VH4 bezitters zijn laaiend over het clean.

Kanaal 2: Van een lichte overdrive tot AC/DC.

Kanaal 3: Metal. Bakken gain, ik heb 'em op de helft staan dus je kunt er prima mee soleren. Erg strak. Zelfs met redelijk vintage klinkende elementen een strakke palmmutegeluid. Erg dik scheurgeluid.

Kanaal 4: Iets romiger dan 3, overdreven veel gain. Veel compressie.

Absoluut geen overdrivepedaal nodig. Op de Rectifier had ik een tubescreamer nodig om een passief element strak te laten klinken met het nodige laag-verlies als gevolg.

Elk kanaal heeft z'n eigen effectloop, er is ook een algemene effectloop. Alles midi te schakelen.

Heb JJ EL34-L besteld, zaterdag ophalen. Neem dan gelijk nieuwe preamp buizjes mee. Maandag of dinsdag wordt de bias gedaan, daarna gaat ie naar de oefenruimte om eens flink op zijn donder te krijgen.

Iceman
5 oktober 2006, 00:14
een diezel kopen en er zelf niet over spelen :nervous:

ben je zo beroemd dat je voor anderen een diezel koopt, zoja PM me even :D:D

Ik speel er thuis over. Is ook voor een volgende cd van m'n bandje.

In de oefenruimte en op het podium is het gewoon heerlijk om je eigen versterker te horen, al speel ik er dan zelf niet op.

Rectifier
5 oktober 2006, 00:37
Hey, jij hebt toen mijn Rectifier toch gekocht of niet? ;)

guhlenn
5 oktober 2006, 08:05
gast, je hebt serieus een Diezel gekocht voor thuis, en terwijl je exact één kanaal gebruikt? IS je naam willem alexander ofzo? En voor iemand anders het gaat roepen; ja dat is een mengsel van ongeloof en afgunst...

Iceman
5 oktober 2006, 08:20
Hey, jij hebt toen mijn Rectifier toch gekocht of niet? ;)

Klopt, dat was de RectoVerb. Daarna kwam de Mark4, Triple Recto, Powerball, Dual Recto en nu de Diezel.

Iceman
5 oktober 2006, 08:27
gast, je hebt serieus een Diezel gekocht voor thuis, en terwijl je exact één kanaal gebruikt? IS je naam willem alexander ofzo? En voor iemand anders het gaat roepen; ja dat is een mengsel van ongeloof en afgunst...

En voor cd opnamens. En voor live optredens.

LEZEN!!

Waarom iets niet kopen als het wel kan? Goed geluid is niet in geld uit te drukken, verstandig zijn doe ik wel als ik oud ben.

pol
5 oktober 2006, 08:53
op duur materiaal spelen hoeft helemaal niet veel geld te kosten, als je een diezel occasie koopt kun je er gerust een tijdje op spelen om die amp daarnaa voor exact dezelfde prijs verder te verkopen.
Ik doe dat al jaren zo, de doorverkoopwaarde van die dingen blijft toch vrij hoog.

Kim Wilson
5 oktober 2006, 08:57
Ja, maar alles wat je hebt staan, is wel geinvesteerd. Ik bedoel, als ik een Viboverb koop voor €2000, en ik verkoop hem weer voor €2100, heb ik zelfs winst gemaakt. Maar ik heb er wel €2000 in moeten investeren, die je niet meer ergens anders aan kunt besteden.

Raar dat je op zo'n manier redeneert. Als je het maar voor hetzelfde geld kunt verkopen, kost het dus geen geld. Dat is IMO een verkeerde manier van jezelf rijk rekenen. Ik heb mijn spullen om over te spelen, niet om door te verkopen. En dat kost gewoon geld, ongeacht of je het geld er ooit weer voor terug krijgt.

Squier4ever
5 oktober 2006, 09:11
Ik speel er thuis over. Is ook voor een volgende cd van m'n bandje.

In de oefenruimte en op het podium is het gewoon heerlijk om je eigen versterker te horen, al speel ik er dan zelf niet op.

kun je me uitleggen waarom thuis wel en niet op het podium, welke band zit je?

guhlenn
5 oktober 2006, 10:06
hahaha en gelijk geirriteerd, het was een verkapt compliment heethoofd. had het gelezen. of je hem nou gebruikt voor cd opnames of niet, dan gebruik je toch maar één kanaal. (clean gebruik ik toch niet, zei je ook toch?) dat is op z;n minst opmerkelijk voor een bak die 4 gescheiden kanalen heeft. Tuurlijk mag je die toch kopen, by all means. maar het blijft opmerkelijk.tis veel geld voor wat jij beschrijft. En goed geuid is dus wel in geld uit te drukken (wat kostte de Diezel?).

MAaruh, take a chill-pill... of wat jou ook rustig maakt ;)

Iceman
5 oktober 2006, 12:09
hahaha en gelijk geirriteerd, het was een verkapt compliment heethoofd. had het gelezen. of je hem nou gebruikt voor cd opnames of niet, dan gebruik je toch maar één kanaal. (clean gebruik ik toch niet, zei je ook toch?) dat is op z;n minst opmerkelijk voor een bak die 4 gescheiden kanalen heeft. Tuurlijk mag je die toch kopen, by all means. maar het blijft opmerkelijk.tis veel geld voor wat jij beschrijft. En goed geuid is dus wel in geld uit te drukken (wat kostte de Diezel?).

MAaruh, take a chill-pill... of wat jou ook rustig maakt ;)


Ik vatte de ondertoon, geen hartkloppingen aan deze zijde. (trekt ondertussen familiepak valium open)

Mijn Dual ingeruild en wat bijgelegd.
De andere 3 kanalen zaten er toevallig bij, denk ik dan maar.

Iceman
5 oktober 2006, 12:10
kun je me uitleggen waarom thuis wel en niet op het podium, welke band zit je?

www.deadhead.nl

Speel daar bas/zang.
Thuis ben ik de slaapkamerwanker.

gorgasm
5 oktober 2006, 12:32
wat een bullshitvragen hier alweer!

als hij beslist om amp x te kopen moet ie hier tog ni uit de doeken doen waarom ie hem gekocht heeft?

ie heeft zeker geen slechte koop gedaan, en laat met da lelijk ding veel amps ahcter zich qua kwaliteit...

Tschijnt dat de Herbert nog beter is.

gerrekat
5 oktober 2006, 13:45
wat een bullshitvragen hier alweer!

als hij beslist om amp x te kopen moet ie hier tog ni uit de doeken doen waarom ie hem gekocht heeft?

ie heeft zeker geen slechte koop gedaan, en laat met da lelijk ding veel amps ahcter zich qua kwaliteit...

Tschijnt dat de Herbert nog beter is.

Diezels zijn inderdaad kwalitatief hoogwaardig, maar de klank kan ik helemaal niets mee, steriel en doods IMO en bepaald niet bijzonder. Kon uit de Herbert na anderhalf uur best een leuke metal sound toveren, maar dat had ik bij enkele andere amps al na 2 minuten na het inpluggen. Smaken verschillen daar is geen twjifel over mogelijk.....

pol
5 oktober 2006, 13:51
Ja, maar alles wat je hebt staan, is wel geinvesteerd. Ik bedoel, als ik een Viboverb koop voor €2000, en ik verkoop hem weer voor €2100, heb ik zelfs winst gemaakt. Maar ik heb er wel €2000 in moeten investeren, die je niet meer ergens anders aan kunt besteden.

Raar dat je op zo'n manier redeneert. Als je het maar voor hetzelfde geld kunt verkopen, kost het dus geen geld. Dat is IMO een verkeerde manier van jezelf rijk rekenen. Ik heb mijn spullen om over te spelen, niet om door te verkopen. En dat kost gewoon geld, ongeacht of je het geld er ooit weer voor terug krijgt.

dat vind ik niet, het maakt me niet zoveel uit of mijn geld nu op de bank staat, of ik het nu in goed materiaal stop. het enige verschil is dan dat ik dat geld niet zo snel ter beschikking heb.
Alhoewel sommige dingen zo vlot verkopen dat je ze bijna als cash geld kan beschouwen, zoals jcm800's, en mijn Jackson Soloist was ook binnen de week verkocht, dus als ik mijn geld ergens anders in wil investeren zet ik gewoon wat dingen te koop.

Ik redeneer altijd zo als ik dingen koop, iets kopen wat heel fel in waarde zou dalen na aankoop vind ik zonde van het geld.

Kim Wilson
5 oktober 2006, 13:56
Nee, het is voor mij het verschil of ik het in gitaarzooi heb zitten, of het ergens anders aan uitgeef. Het geld moet er wel voor zijn.

Maar ga gerust door met jezelf rijk rekenen...

guhlenn
5 oktober 2006, 13:59
Gelukkig vatte je mijn , toeggeven, ietwat vreemde vorm van humor. Ik vind het wle stoer hoor, een diezel kopen en dan alleen kanaal 3 gebruiken. heeft een hoog patser gehalte. en aan gorgasm, wat mij betreft mag je hem ook als erg stoer bijzet tafeltje gebruiken hoor. (DAT zou pas pimp zijn...;).

klinkt trouwens erg vet vriend (dead head).

pol
5 oktober 2006, 13:59
Diezels zijn inderdaad kwalitatief hoogwaardig, maar de klank kan ik helemaal niets mee, steriel en doods IMO en bepaald niet bijzonder. Kon uit de Herbert na anderhalf uur best een leuke metal sound toveren, maar dat had ik bij enkele andere amps al na 2 minuten na het inpluggen. Smaken verschillen daar is geen twjifel over mogelijk.....

die herbert vond ik dadelijk al goed klinken voor metal op het 2de kanaal, die mid cut functie vond ik wel niet zo heel bijzonder klinken, ik vond de amp beter met de cut af. Maar voor die prijs, pffff...

met de VH4 kon ik niet veel toen, ik vond em totaal niet strak op palmmutes, ik vind het wel vreemd dat iedereen dit zo een strakke amp vind.
Hij had wel veel laag, dat wel, maar ik vond die diezel toch niet zo superveel definitie hebben.

gerrekat
5 oktober 2006, 14:37
De herbert is zeker de betere metalamp van de twee, daar is ie ook speciaal voor gemaakt.

Iceman
12 oktober 2006, 16:29
die herbert vond ik dadelijk al goed klinken voor metal op het 2de kanaal, die mid cut functie vond ik wel niet zo heel bijzonder klinken, ik vond de amp beter met de cut af. Maar voor die prijs, pffff...

met de VH4 kon ik niet veel toen, ik vond em totaal niet strak op palmmutes, ik vind het wel vreemd dat iedereen dit zo een strakke amp vind.
Hij had wel veel laag, dat wel, maar ik vond die diezel toch niet zo superveel definitie hebben.

Waarschijnlijk heb je de VH4 op te laag volume uitgeprobeerd. Heb gisteren 'em opengezet in de oefenruimte.
Situatie:
Een LTD EC1000 met Seymour Duncan JB en een Ibanez ICJ100WZ met EMG-81. 2 Marshall 1960's, had helaas geen Vintage 30 kast voorhanden.

Als dit geen strakke amp is, weet ik het niet meer. Heerlijke korte palmmutes en dikke losse noten en akkoorden. Drumstel opgebouwd, want we willen horen of het geluid overeind blijft.
Tegelijk een H&K RedBoxPro aangesloten op een mini PA. PA speakers aan de ene kant, Diezel met cabinets aan de andere kant. Nu verwachtte ik weinig van de Redbox, maar nadat ik het tophoog iets weggedraait had, klonk het zeer goed.
Ook nog een gate in de effectloop om elke vorm van ruis uit te sluiten. Toen samen (PA en Marshall cabs)
De drummer z'n kick getriggerd met een dikke pantera tik. En toen........

WOOOOOOOWWWWWWHHHHHH!!!!

Denk qua muur van geluid en direktheid aan Deftones - Around The Fur. Cd kwaliteit in de oefenruimte op oorlogsvolume. De compressie van de Diezel drukt de baspieken tijdens palmmuten mooi in elkaar zonder aan het mid/hoog te komen, tenminste zo lijkt het. Gevolg: heerlijk dikke maar transparante palmmutes en dito akkoorden. Ik ging prompt allerlei Prong nummers spelen, For Whom The Bells Toll met die gepalmmute akkoorden.

Wat een toonmonster.

Een volgende cd gaat hiermee opgenomen worden, dat is zeker.